Renders tonen Huawei-smartwatch met rechthoekig scherm

Er zijn renders en specs verschenen van de Huawei Fit Watch, een smartwatch met een langwerpig scherm. De Chinese fabrikant zou de wearable willen aankondigen tijdens de IFA-beurs over enkele weken in Berlijn.

Het scherm heeft een resolutie van 456x280 pixels bij een diagonaal van 1,64", meldt Wareable. Daarmee is het scherm van 3,5x2,2cm ongeveer even lang als een vierkant of rond scherm van 2" en even breed als eentje van 1,2". Huawei zou het langgerekte scherm willen gebruiken om meer data weer te geven dan op een vierkant of rond scherm mogelijk is. Het is onduidelijk of het gaat om een lcd of oledscherm.

De Fit Watch zou beschikken over gps, een hartslagmeter en een barometer. Andere specs en details zijn onbekend, maar Wareable zegt dat de prijs zou liggen op 119 euro. De presentatie zou plaatsvinden op IFA, de elektronicabeurs die over enkele weken in beperkte vorm plaatsvindt in de Duitse hoofdstad Berlijn. Huawei laat al jaren nieuwe producten zien op IFA.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

13-08-2020 • 15:49

66 Linkedin

Reacties (66)

66
64
31
2
0
23
Wijzig sortering
mooi ding maar gezien de restricties die de US aan Huawei oplegt zal deze wel geen Android wear krijgen vermoed ik zo?
Huawei watch gt2 heeft ook een eigen besturingssysteem.
Samsung gebruikt ook hun eigen OS ipv Android Wear en dat werkt perfect. Lijkt mij geen reden om ze niet te halen.
Maar Samsung wear is geen "verboden" OS. Als je bvb het weer niet kan zien op je horloge omdat westerse weerdiensten niet met Huawei morgen samenwerken dan vallen er snel handige features weg. Betalen met je horloge hoe ga je dat doen? Kan je nog wel alle iOT gebruiken? En ga zo maar verder.
omdat westerse weerdiensten niet met Huawei morgen samenwerken dan vallen er snel handige features weg.
Wellicht zijn er weerdiensten met een open API, anders kun je klanten zelf een account aan laten maken bij de bewuste weerdienst. Maar je hebt gelijk dat het zeker extra drempels zijn.
Er zullen vast wel bepaalde constructies mogelijk zijn, toch? Je kunt bijv. ook je belasting via een bepaald laten lopen om zo min mogelijk belasting te betalen, dus dan moet er met weerdiensten/api's ook wel iets mogelijk zijn :P
Ja je zal er wel mee weg komen , maar als westerling toch lever iets met grotere zekerheid. Dus dit merk laat ik links liggen.
Ik begrijp dat er toch wat meer apps zijn op WearOS. Dus een eigen OS kan wel maar dan moet je nog maar hopen dat ontwikkelaars het gaan ondersteunen.
Sterker nog: voor zover ik begreep is Tizen op smartwatches zelfs populairder dan Android Wear (en zijn er meer apps).
Meer apps denk ik niet, maar het UI dat Samsung voor hun Watch serie heeft ontworpen is wel zeer strak naar mijn mening. Maar de appstore is erg karig.
Feit dat watchfaces betaald zijn en ook nog eens slecht aanpasbaar is voor velen wel een dealbreaker
In de Galaxy store zijn 1000 den watchfaces gratis voor de Samsung watches. Dus ik weet niet waar je opmerking vandaan komt dat alles betaald is.
Eh, Huawei gebruikt sowieso hun eigen OS op smartwatches, in ieder geval toch zeker op de GT2, dus Android Wear kon je toch al niet verwachten...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 augustus 2020 16:44]

Vorm is erg smaakgevoelig natuurlijk, maar persoonlijk vind ik een rond scherm (zoals mijn Gear S3) wat mooier/sjieker staan. De meeste mensen hebben vaak niet eens in de gaten dat het om een smartwatch gaat. Een vierkant scherm heeft toch iets meer een nerdy uitstraling imho.
Op zich met je eens, maar in mijn ervaring dragen de meeste mensen met een smartwatch een Apple Watch of een Fitbit, die dus vierkante schermpjes hebben. Het hele 'nerdy' gehalte is er dan voor mij ook wel van af.
Misschien omdat jij de ronde niet herkend als smartwatch, daar zijn er toch een hele hoop van. Denk aan Garmin en Samsung die ronde modellen maken.
daar zijn er toch een hele hoop van
Er zijn zeker veel modellen, maar verkopen ze ook zoveel als Fitbit en Apple? Daarbij heeft in elk geval Garmin ook vierkante modellen.
Rechthoekige schermen zijn inmiddels wel erg achterhaald en oubollig, doet eerder aan een kinderhorloge denken!
Wat een onzin. Een rond scherm is totaal niet praktisch voor het aflezen van b.v. notificaties. Geef mij dan maar een kinderhorloge in plaats van weer een trend die de zaken er niet beter op maakt.
En daarom heb je keuze tussen beide, voor elk wat wils.
Dat is helemaal prima, rond of vierkant, net wat je mooi vindt. Maar het heeft niets met 'achterhaald' of 'oudbollig' te maken, puur een kwestie van smaak, zeg dan gewoon dat je rond mooier of fijner vindt.
Kinder horloges bestaan ook al heel lang en begon toen ook met mechanische ronde.
Die smart horloge is apparte product categorie. De super dure status spul is andere.
Kinder horloges is ook aparte product categorie.
En in allen kan je voor rond en vierkant gaan.

Dat volkstammen rond moeten hebben ‘at al cost.’ Dat is voorkeur. Hoeft niet natuurlijk te zijn of logisch. Eerder conservatief vast houden aan oude of retro.

Blijkbaar zijn er ook genoeg mensen die vooruit kijken ipv naar oude beperkingen doorvoeren in moderne product sub groep. Omdat oude style en design de norm is.

Ben blij dat apple vierkant is. Zou het rond zijn zou ik dat heel stuk minder vinden. Maar er toch ook voor gaan.
Hoezo? ik zie niet in waarom het minder practisch is.
Het beste laat ik het zien in een plaatje: er kan gewoon meer tekst op een vierkant scherm met dezelfde diameter dan op een rond scherm:

https://www.mupload.nl/img/2znsp1ujsx.jpg

[Reactie gewijzigd door ShopHB op 13 augustus 2020 20:46]

Maar het draait, zeker tegenwoordig niet meer, om hoeveel extra informatie je er op kwijt kunt, maar op HOE je het presenteert. Juist 1 van de grootste ergernissen tegenwoordig vind ik dat veel apps maar weinig info tonen waardoor je veel moet scrollen of pagina's moet doorbladeren.
Maar het is een smartwatch, geen smartphone...
Een rond scherm is uiteraard perfect voor een klok. Maar een stuk minder handig voor alle andere apps die je po een smartwatch kunt draaien. Ik vind een ronde smartwatch een beetje vergelijkbaar met de grapische geintjes die jaren terug gebruikt werden: een e-book reader dat er uit zag als een boek met leren kaft, een file manager dat er uit zag als een notenhouten ladekast.

Oftewel: een apparaat moet een vormfactor hebben die bij het gebruik past. Form follows function.
Ik vind het wel meevallen. Wanneer app ontwikkelaars daadwerkelijk rekening houden met de vorm van het scherm dan kan men alle informatie zo presenteren dat het alsnog goed leesbaar/werkbaar is.

Dit doet men wel redelijk goed op WearOS. Weinig tekst, grote letters en uniforme kleuren (material design etc). UI elementen zijn vaak ook rond en passen zo prima op een rond scherm.
Oftewel: een apparaat moet een vormfactor hebben die bij het gebruik past. Form follows function.
Dat is mooi gezegd. Maar niet echt eenduidig in deze context: een smartwatch is een relatief nieuw concept, er wordt nog een heleboel gesleuteld aan wat het doet. Is het een medisch device? Dan kunnen alle vormen. Is het een slimme telefoon om de arm? Dan wil je een rechthoek. Is het een modeartikel*? Dan heeft rond een lichte voorkeur.
Feit is dat digitale horloges ook vaak, maar niet altijd, rond zijn. Er is dus al tientallen jaren een markt voor horloges die rond zijn omdat het kan, niet omdat de functie dat dicteert.

* Net als jij heb ik een mening over de ideale vorm en ook ik probeer daar redenen voor te bedenken . Hoeveel uur je ook e-mails zit te lezen op je rechthoekige schermpje, hoe vaak je ook de instellingen op je schermpje aanpast en hoeveel waardes je ook weer wilt geven tijdens het sporten, de meeste mensen zullen hun horloge het grootste deel van de dag niet gebruiken maar wel dragen. Het is dus eerst en vooral een item dat zichtbaar is voor anderen en de belangrijkste functie van een smartwatch zou dus wel eens ‘mooi zijn’ kunnen zijn; vorm is de functie.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 13 augustus 2020 19:18]

Daar geef ik je dus ongelijk aangezien ik digitale casios heb gehad.
Digitale ronde horloge met paar digits groepen houd in hoop ongebruikte oppervlak want je kan een ronde opervlak erin juist beperkt vierkant deel gebruiken waarbij je wat groepjes kleine digit wat verder naar de buiten kant kan schuiven waar nog iets van ruimte is. Een ronde oled display zal je tekst alinea heel anders inrichten en aan de schuine kanten verlies je ruimte voor tekst. Je kan meer text kwijt.
Tov rond mis vier hoek kaders . Kwa iconen kan op zelfde oppervlak evenveel kwijt maar bij rond zal je grotere diameter moeten hebben , voor text extra grotere diameter om weg vallende karakters bij de vier schuine kanten.
Tijd weergeven en icoontjes lijken mij ook probleem niet.
De vierkante ondersteund tekst hoeveelheid beter bij kleinere breedte. Iets waar smartwatch zich ondersheiden van klassieke. De klassieke taak om tijd en datum en iets extra weer te geven is probleem ook niet. Totdat smartwatch funtie met meer tekst gaat toepassen dan zul met rond meer moeten scrollen of kleinere tekst.
Hopelijk is dit de start dat de grote fabrikanten terug overschakelen naar vierkante schermen in smartwatches. Als ik niet alles op Android had dan had ik mij al lang een Apple Smartwatch gehaald.
Die hebben te minste een vierkant scherm.
Ronde schermen in horloges zijn enkel omdat een klok rond is. Waarom ze zijn begonnen met ronde smartwatches snap ik nog altijd niet. Een ronde TV of monitor is er toch ook niet?
De meest voor de handliggende reden lijkt mij dat "we" willen dat een smartwatch zoveel mogelijk op een traditioneel horloge lijkt. Het blijft een kwestie van smaak en horloges worden vaak ook als sierraad gezien, waardoor het bij de ronde varianten inderdaad inboedt aan functionaliteit. Persoonlijk vind ik een ronde smartwatch ook mooier. Dat was voor mij ook de reden om voor de Huawei Watch GT te kiezen, naast de buitengewoon lange accuduur van zo'n twee weken.
De meest voor de handliggende reden lijkt mij dat "we" willen dat een smartwatch zoveel mogelijk op een traditioneel horloge lijkt.
Dit blijkt niet uit de verkoopcijfers en zeker niet uit de winst die gehaald wordt op de ronde horloges.
Dat is nuttige informatie in deze discussie, kun je je bron toevoegen?
Ik moet zeggen dat ik het ronde ontwerp veel fijner vind passen dan een vierkant ontwerp, en heb ze beiden gehad. Het voelt natuurlijker, niet alleen omdat de klok rond is, want ik heb altijd de tijd digitaal staan, maar kom op een rond scherm niets tekort, terwijl ik een vierkant scherm juist direct lomp en log over vond komen. Daarnaast maakte dit bijvoorbeeld de draairing mogelijk, die ik vroeger zo fijn vond bij mn ipod (al draaide daar geen echte ring, maar was de beweging voldoende).
En een Ronde TV of Monitor is natuurlijk niet te vergelijken, die dienen een heel ander doel.
Ik kijk bijvoorbeeld geen tennis door een wc rol in de werkelijkheid.
Met gelijke canvas dus paneel weergave oppervlak is hoekige of viekant beter aan pols dikte matchen want gelijke ronde tov 4kant is breder op de pols maar ook waar de pols band aan horloge zit. Dus kan meer zijn dat de ronde uitvoering beter bij jouw pols dementies past. Kan zijn dat ander ronde niet zo fijn uitkomt en andere rechthoekige of vierkante juist wel.
Kan ook smaak bais , je geeft de ander geen kans. Maakt niet uit is jouw feestje.
Digitaal is juist hoekig design logischer. Waarbij digitaal sowieso niet natuurlijk is.
Ik denk dat het echt met smaak te maken heeft. Ik snap ook niet waarom een horloge rond hoort te zijn. Ik heb zoveel horloges al gehad in mijn leven en ik denk dat vierkante horloges zowat het merendeel moet zijn geweest. Het begon voor mij allemaal met digitale horloge, met een rekenmachine, met een spelletje, .. als tiener werd het dan vooral Casio en nog wat merken uit de jaren 90 die vooral vierkante horloges op de markt brachten.

Dat een ronde horloge sjieker zou zijn zie ik dan ook weer niet vermits Richard Mile of Cartier veel rechthoekige modellen hebben. De sjiekste modellen zijn meestal rechthoekig. Ik vind een ronde horloge helemaal niet sjiek ogen want je ziet direct of het een dure horloge is of niet en smartwatches willen er enkel uitzien als horloges niet als dure horloges wat maakt dat ze vrij goedkoop ogen want je ziet toch direct dat het geen Rolex of ander duur merk is.
mwa, er zijn wel meer redenen te bedenken waarom je rond wil op je pols.. Ik vind juist zo'n groot vierkant scherm helemaal niets voor om mijn pols.
Ja maar dat is meer iets tussen de oren van retro style brein.
Als het classieke ronde look n feel moet hebben, tegen elke logica en fuctionaliteit in. Dan rond. Er zal markt voor zijn.
Er zal bij elke smartwatch OS de UI dev extra tijd gekost hebben om elke core use case goed op canvas te krijgen. Op emuleren van ronde analoog wijzer weergave na.
Wat een onzin dat het 'tussen de oren van retro style brein' is.. Rond heeft ook het voordeel dat je hand minder snel tegen de randen van het horloge aan komen.
En ik vind het dus helemaal niet tegen 'elke logica en functionaliteit' in gaan. Denk juist dat jij dan eerder een te bekrompen visie hebt.
Ik heb die discussie over een rond scherm eigenlijk nooit begrepen. Veelgehoorde “reden” is/ was inderdaad “een horloge hóórt rond te zijn”.
Ik heb enkele jaren een Apple Watch (begonnen met series 2 en nu een 4) en ik zou eigenlijk niet anders willen
De Huawei GT2 schijnt best een goede smartwatch te zijn. Zeer goede batterijduur (2 weken als je een beetje voorzichtig bent) en heel veel fitness/health functies, gekoppeld aan een goede app daarvoor.
Qua apps blijft het een beetje achter misschien, maar op zich is dat relatief. Ik denk dat de meesten zo'n ding gebruiken voor notificaties, dure afstandsbediening voor Spotify, sporten, en misschien om telefoongesprekken mee te voeren. Dat kan Huawei ook allemaal.

Alleen één ding verbaast mij, ook bij de nieuwe Samsung smartwatches: geen van allen kan met een BT heart rate monitor (zo'n borstband) koppelen. Terwijl iedereen weet dat zodra je serieus gaat sporten, de pols hartslagmeting het laat afweten. Je krijgt dan onvolledige metingen en het is vaak inaccuraat. Een borstband is daar perfect voor. En er zijn genoeg borstbanden te koop, dus voeg alleen de mogelijkheid om te koppelen toe en je bent klaar. Lijkt mij geen grote engineering challenge. Maar ik denk dat ze bang zijn voor de boodschap die dat afgeeft: polshartslagmeting is niet goed genoeg. Terwijl ze allemaal opscheppen dat ze speciale sensoren hebben die het altijd goed doen...ja, bij mijn grootmoeder.

Beetje gemiste kans. Hopelijk heeft deze Huawei Fit Watch wél deze mogelijkheid. Tot die tijd blijf ik nog vasthouden aan mijn Garmin Fenix 5x.
Quote: 'Huawei zou het langgerekte scherm willen gebruiken om meer data weer te geven dan op een vierkant of rond scherm mogelijk is'

En dan, zie ik op de foto's alleen ronde watchfaces en ronde datavelden. Laten we hopen dat ze maximaal gebruik van al die schermruimte mogelijk maken met goed ontworpen content cq dev libs.
Mooie van een smartwatch is dat je de watchface kan veranderen
Op hardware gebied doet Huawei het erg goed, maar zonder werkende software heb je er natuurlijk geen ruk aan. En dan doel ik op iOS, op Android zal de software vast beter zijn.
Op hardware gebied doet Huawei het erg goed, maar zonder werkende software heb je er natuurlijk geen ruk aan. En dan doel ik op iOS, op Android zal de software vast beter zijn.
Daarmee bedoel je Huawei Health app neem ik aan? Heb idd gelezen dat die op IOS minder functionaliteit geeft.
Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn (rechthoekige }> ) Amazfit Bip smartwatch. Een batterij die een maand meegaat op 1 lading en met een schermpje dat in de felle zon alleen maar beter leesbaar wordt. Je kunt er vrij eenvoudig zelf watch faces voor maken, notificaties doen het prima en het meet allerlei waardes (slaap, stappen, hartslag, de gebruikelijke statistieken). Voor dat geld is er geen enkele gelijke, ik twijfel zelfs of er betere duurdere alternatieven zijn.
Nadeel van wearOS vind ik dat het bijna niet word geupdate met nieuwe functies en als ik het mag geloven (zelf meegemaakt) dan valt de accuduur ook vies tegen in vergelijking met de smartwatches van Huawei. Dus ik verwacht eerder wat beter nieuws. Als ze het ook gaan koppelen met de App Gallery, dan word het helemaal fantastisch
Ik ben wel erg benieuwd naar de batterij -en duur specificaties... Hangt natuurlijk samen met of het een LCD of OLED scherm zal worden.
Ziet er verder wel strak uit hoor!

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 14 augustus 2020 09:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee