Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Japan Display presenteert eerste beeldsensor voor medische toepassing

Schermfabrikant Japan Display heeft zijn eerste beeldsensor gepresenteerd. Het gaat om een sensor voor medische toepassingen die onder meer vingerafdrukken kan herkennen en hartslag kan meten.

Het gaat om een buigbare sensor die het bedrijf heeft ontwikkeld met een universiteit uit de Japanse hoofdstad Tokio, meldt Japan Times op basis van een interview met een topman. De sensor heeft inmiddels ook een productpagina, waar op staat dat het gaat om een sensor van 1,26x1,28cm met pixels van 50 micron groot; het gaat dus om een sensor met een resolutie van 256x252 pixels, met een dichtheid van 508 pixels per inch.

Japan Display verwacht dat de sensor gebruikt gaat worden in de medische sector en voor beveiliging. Het is onbekend wanneer de levering begint. De sensor kan vingerafdrukken en bloedvaten waarnemen met 4fps. Met de stap wil Japan Display meer omzet en winst genereren. Het bedrijf maakt al enige jaren op rij verlies.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-05-2020 • 18:45

8 Linkedin

Reacties (8)

Wijzig sortering
De sensor kan vingerafdrukken en bloedvaten waarnemen met 4fps.
In hoeverre is 4 fps hier de stap vooruit? In de "normale" wereld is dit dubbel 0, maar hoe zit dit in de medische wereld? Ik zou eigenlijk zelfs denken dat de 60fps van "ons" back to the eighties is voor deze toepassing?

Edit en verwoording naar aanleiding van reacties: Hoe verschilt de sample rate van 4fps met een normale sample rate voor dit soort toepassingen?

[Reactie gewijzigd door JeroenED op 20 mei 2020 20:02]

??
Wat is jouw vergelijkingsmateriaal?
Waar haal je die 60fps vandaan?
De sensor onder je scherm is gewoon een optische of sonische sensor, staat los van de FPS van je scherm.
Wat betreft PR is de term 'fps' niet zo handig, maar wel correct.
Zou zelf 'sample rate' oid gebruiken.
Over welke sample rate heb je het? Merk op dat dit geen display is maar een sensor.

De hartslag wordt 41/sec uitgelezen en de aders en vingerafdruk 4/seconde. Dit is bedoelt voor extreme beveiliging waar zowel uw hartslag, vingerafdruk als aderen moeten matchen. 4fps wil gewoon zeggen dat om de 0,25 seconde een meeting kan uitvoeren. Maar het zou ook kunnen betekenen dat de openingstijd van de sensor 1/4seconde is om
Voldoende omgevingslicht binnen te halen om de pixel te belichten. Dus 60fps zou een zwart beeld opleveren.

De golflengte van de sensor is 850nm, dat wil zeggen dat er een infrarood flits inzit. (Of enkel werkt met zonlicht) 850nm is onzichtbaar en kan dieper in uw huid penetreren dan gewoon zichtbaar licht. Dat is natuurlijk nodig om de aderen te fotograferen.
Zuurstofgehalte? ;) Goede marktomstandigheden nu ;)
Wel cool. ik voorzie een scala aan kickstarter projecten met deze sensor. Ik ga ervan uit dat ze betaalbaar zijn. Gezien de technologie zou het qua productie minder moeten kosten dan de gangbare sensors, let op dit is een aanname!
eHealth is een groeimarkt. De startups in de sector zijn met name op sport geweest (fitbit etc) met weinig echte health als kern. Wanneer deze sensors nauwkeurig en betaalbaar zijn voorzie ik een gezonde startup klimaat voor cardiovasculaire gerelateerde hardware toepassingen. Wat wel opvalt is dat het bedrijf security toepassingen post op zijn website en de medische toepassingen amper toelicht.

[Reactie gewijzigd door MotorLum op 20 mei 2020 21:26]

FPS lijkt me ondergeschikt. Er is grote behoefte aan sensoren die "continu" (iedere minuut is al heel wat, de informatie niet door ons ook nog verwerkt worden en omgezet in actie )monitoren. Bijvoorbeeld hartslag, saturatie van zuurstof of CO2. De huidige oplossingen zijn vaak bulky waardoor ze fixatie nodig hebben en het signaal vaak wegvalt. Daarnaast is de grote hoeveelheid kabels, met bijbehorende eisen en dus dik en stug, een ramp bij verplaatsen of verzorgen. Hoewel de ontwikkelingen snel gaan remt de regelgeving de implementatie. Vaak kan er heel veel in technisch opzicht maar heeft implementatie zoveel voeten in de aarde dat het erg langzaam gaat en doorontwikkeling daardoor stagneert.

Overigens vraag ik me af of ze niet erg laat zijn. Philips, Fujitsu, Samsung, Google en Apple steken hier miljarden in en zitten al in de markt doordat ze software en hardware al leveren of de link met de eindgebruiker op orde hebben (de laatste drie).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True