Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verlengt ondersteuning Windows 10 October 2018 Update

Microsoft heeft de ondersteuning voor onder andere de Home- en Pro-versie van de Windows 10 October 2018 Update verlengd van 12 mei 2020 naar 10 november 2020. Volgens Microsoft moet dat helpen om stress bij klanten te verminderen.

Microsoft heeft een aantal veranderingen voor zijn levenscyclusbeleid van enkele producten doorgevoerd zodat bedrijven zich, in de woorden van het softwarebedrijf, 'kunnen focussen op de continuïteit van hun business'. De Home-, Pro-, Pro Educatie-, Pro voor Werkstations- en IoT Core-versies van Windows 10 versie 1809, oftewel de October 2018 Update, krijgen niet uiterlijk 12 mei aanstaande hun laatste beveiligingsupdate maar op 10 november van dit jaar.

Microsoft pauzeert bovendien de feature-updates voor de Home- en Pro-edities van versie 1809 en in aanloop naar de nieuwe deadline van november zal de feature-update langzaam uitgerold en nauwgezet gevolgd worden, is de belofte.

Voor versie 1809 van Windows Server is de end-of-life eveneens verplaatst van 12 mei naar 10 november. Versie 1810 van de Configuration Manager krijgt uiterlijk 1 december in plaats van 27 mei zijn laatste update en voor SharePoint Server 2010, SharePoint Foundation 2010 en Project Server 2010 is die datum verplaatst van 13 oktober 2020 naar 13 april 2021. Tenslotte blijft de oude webclient van Dynamics 365 Customer Engagement twee maanden langer ondersteund, tot december 2020.

Eerder verlengde Microsoft de ondersteuning van de Enterprise- en Educatie-edities van Windows 10 Fall Creators Update, oftewel versie 1709, tot 13 oktober 2020.

Windows 10-versiegeschiedenis Datum beschikbaarheid Einde van service voor Home-, Pro-, Pro Education- en Pro for Workstations-edities Einde van service voor Enterprise- en Education-edities
Windows 10 versie 1909 12 november 2019 11 mei 2021 10 mei 2022
Windows 10 versie 1903 21 mei 2019 8 december 2020 8 december 2020
Windows 10 versie 1809 13 november 2018 12 mei 2020 10 november 2020 11 mei 2021
Windows 10 versie 1803 30 april 2018 12 november 2019 10 november 2020
Windows 10, versie 1709 17 oktober 2017 9 april 2019 14 april 2020 13 oktober 2020
Windows 10, versie 1703 5 april 2017* 9 oktober 2018 8 oktober 2019
Windows 10, versie 1607 2 augustus 2016 10 april 2018 9 april 2019
Windows 10, versie 1511 10 november 2015 10 oktober 2017 10 oktober 2017
Windows 10, uitgebracht juli 2015 (versie 1507) 29 juli 2015 9 mei 2017 9 mei 2017

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-04-2020 • 10:21

54 Linkedin

Reacties (54)

Wijzig sortering
Windows 10 zou het laatste OS zijn en het release schema versimpelen. Inmiddels moet Microsoft vijf versies (plus twee eerder verschenen Enterprise LTSB/C versies, dus eigenlijk zeven versies) tegelijkertijd ondersteunen en blijven organisaties die geen Enterprise LTSC gebruiken achter de upgrades aanrennen.

Als ik denk aan versie 1809 puur gebaseerd op waar het voor staat (jaar-maand) dan voelt het nog helemaal niet zo oud.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 april 2020 10:43]

Dat achter de upgrades aanrennen valt heel erg mee. Dat is tegenwoordig vrijwel "Fire and forget", waar ik bij Window 7 en eerder vaak maanden moest uittrekken voor migratie trajecten naar een nieuwe windows versie, bijvoorbeeld 2000 naar XP of XP naar Windows 7, Windows 7 naar 10, ben ik met een versie upgrade van bijvoorbeeld 1809 naar 1903 vaak maar een paar dagen bezig, bij sommige relaties zelfs maar een dag of minder (Image maken, uitrollen naar pilot groep(en), bij afkeur aanpassingen doen, bij goedkeuring breed uitrollen). Nee, ik heb echt vele malen liever dit systeem dan iedere 4-5 jaar big bang migraties bij een goed ingerichte backend gaat het echt vele malen sneller en makkelijker dan vroeger.
Dat achter de upgrades aanrennen valt heel erg mee. Dat is tegenwoordig vrijwel "Fire and forget", waar ik bij Window 7 en eerder vaak maanden moest uittrekken voor migratie trajecten naar een nieuwe windows versie, bijvoorbeeld 2000 naar XP of XP naar Windows 7, Windows 7 naar 10, ben ik met een versie upgrade van bijvoorbeeld 1809 naar 1903 vaak maar een paar dagen bezig, bij sommige relaties zelfs maar een dag of minder (Image maken, uitrollen naar pilot groep(en), bij afkeur aanpassingen doen, bij goedkeuring breed uitrollen).
Ik ken voldoende organisaties die zelfs nu nog stribbelen met een upgrade naar Windows 10 (vanaf Windows 7), en die installeren echt niet de laatste major release.

Voor grote organisaties zou het goedkoper zijn om een stapel notebooks te kopen en er een Enterprise LTSC release op te draaien. Na de economische afschrijving (tegenwoordig vijf jaar) koop je een nieuwe stapel met de nieuwste Enterprise LTSC release tegen die tijd. Bij uitloop van de oude generatie notebooks door onvoorziene omstandigheden heb je nog jaren ondersteuning om dat op te lossen, in tegenstelling tot elke twee jaar op het randje te werken.
Uiteraard zul je altijd organisaties hebben die achter de feiten aan blijven lopen en / of bijvoorbeeld LTSC versie's verkeerd gebruiken. Microsoft support immers LTSC versie's niet meer bij dagelijks gebruik, wat ook te zien is door bijvoorbeeld geen Office 365 support meer voor LTSC versie's.

Of het goedkoper is vraag ik me ook af, Enterprise versie's zijn flink aan de prijs wanneer je ze enkel koopt om maar LTSC te hebben, terwijl een normale versie (Pro) inbegrepen is bij de hardware. Wil je sowieso Enterprise dan betaal je er uiteraard wel voor en is er geen meerprijs.
Ik denk dat het op lange termijn veel goedkoper is om gewoon simpelweg je backend in orde te maken voor modern management aangezien je dan ook nog eens flink kan besparen op beheers en migratie kosten.

Nee, behoudens situaties die zich er echt voor lenen, en waarvoor LTSC ook op de marktgezet is, zou ik eigenlijk nooit LTSC gebruik aanbevelen. Ik verwacht dat daar op den duur nog flinke issues mee gaan komen. Het lijkt vaak wel of beheerders bang zijn voor verandering, Windows 10 manage je op een andere wijze, maar zodra je dat goed ingericht hebt kun je als organisatie al snel de vruchten daarvan plukken aangezien je minder tijd kwijt gaat zijn aan uitrol en beheer en mogelijk ook troubleshooting (over het algemeen zie ik veel minder issues bij de meeste relaties).

[Reactie gewijzigd door Dennism op 15 april 2020 11:08]

Plus dat er nog wel eens dingen misgaan met de updates. Mijn laptop (toegegeven, uit 2013) heeft tot vorige maand nog versie 1809 gehad, de updater gaf helemaal nergens aan dat er een nieuwe versie is. Nou heb ik hem laatst vers geïnstalleerd en nu heb ik dus 1909, maar het is niet ondenkbaar dat er meer mensen zijn die de update niet krijgen (en niet handig genoeg zijn voor een herinstallatie). Wat moeten zij dan doen?

[Reactie gewijzigd door Egocentrix op 15 april 2020 10:31]

Dan moet je de Media creation tool van Microsoft gebruiken om de update geforceerd binnen te halen.
Dat heb ik dus ook gedaan uiteindelijk (nouja, verse install vanuit die tool, dat is bijna hetzelfde). Maar mijn punt is dat er best wat mensen zijn bij wie de updates niet vlekkeloos gaan of überhaupt niet gebeuren, mensen die niet weten dat ze een oude versie gebruiken en niet handig genoeg zijn om handmatig de update te forceren. Die hebben met zo'n oude build toch een probleem.

Voor de rest: nee, ik heb geen gekke tooltjes. Het enige gekke is dat ik geen Microsoft-account heb gekoppeld. Dat je daar tegenwoordig gekke trucs voor moet uithalen is weer een heel andere rant :P
Ik heb dat probleem met een update ook gehad .
Dat kwam blijkbaar door een bug toen.
Maar euh , aan deze info heb je niet zoveel aan natuurlijk ;)
Ik heb Windows 10 versie 1903, betekent dat dat ik helemaal geen updates meer krijg, of begrijp ik het verkeerd, en hoe update je Windows 10 naar een nieuwe versie?
Het zou kunnen zijn dat je automatische updates hebt afstaan?
Probeer eens te kijken bij Start > instellingen > bijwerken en beveiliging
Hier kan je misschien handmatig upgraden naar versie 1909.
Het zou kunnen zijn dat je automatische updates hebt afstaan?
Probeer eens te kijken bij Start > instellingen > bijwerken en beveiliging
Hier kan je misschien handmatig upgraden naar versie 1909.
Bedankt, heb zelf al gekeken naar een handmatig update en hij vond er een en update alles en herstarten Windows 10, maar hij was nog steeds Windows 10 versie 1903, toen heb ik nog een keer handmatig op updaten gedrukt, en nu zie ik eindelijk een Download en Installeren update naar Windows 10 versie 1909.

Apart dat ik niet zelf krijg te zien dat er een update beschikbaar was.
Het is geen nieuwe versie, het gaat om builds (grote update packages makkelijk gezegd). Ja oke hiermee krijg je een nieuw versie/build nummer. Maar het is en blijft Windows versie: 10.

Wanneer het nummertje 1903 straks omhoog gaat komt dat dus dankzij een grote update package. Tussendoor krijg je uiteraard de normale/kleine updates.
Leg dat maar es uit aan een digibeet.
Ik kom dat ook wel eens tegen, echter lijkt het (vrijwel) altijd te herleiden naar het gebruik van unsupported tooltjes of scripts om bijvoorbeeld update instellingen of privacy settings aan te passen of wanneer bepaalde URL's geblokkeerd zijn in bijvoorbeeld een firewall, in plaats van dat soort zaken te managen op supported wijze. Vandaar dat ik aanraad dat soort tools, scripts en blokkades alleen toe te passen wanneer je weet wat je doet en wanneer je eventuele problemen ook zelf kan oplossen.

Je kan zoals hieronder al aangegeven altijd handmatig upgraden via bijvoorbeeld de media creation tool.
Hier heb ik 3 systemen staan. 1 kreeg de nieuwste versie automatisch via update aangereikt, 1 moest ik via handmatig update opwaarderen en de laatste kon ik alleen maar via de mediacreation tool updaten.
https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Als het goed is komt hier bovenaan te staan " update naar de nieuwste versie van Windows 10 " o.i.d.
Klik daarop, dan download je een " versie updater " :p
Gebruik je toevallig ShutUp10 of iets vergelijkbaars? Deze paranoia tooltjes willen nogal eens wat stukmaken.
hier ook een pc die wil geen nieuwe updates installeren, krijg steeds melding de update is mislukt na paar uur installatie
Dat kan komen door diverse dingen, denk aan drivers / bios / incompatible software. vaak is het aantal % waar hij bij mis gaat een indicatie waar het in kan zitten. bij een verse install zou het geen probleem moeten zijn gek genoeg.
Heb je dit gemeld bij Microsoft? Lijkt me vrij essentieel dat ze dit voor je oplossen.
Afhankelijk van de versie levert Microsoft geen support aan eind users. Bijvoorbeeld bij OEM versie's, daar is in principe de verkoper van het systeem verantwoordelijk voor de support (vandaar dat OEM versie's ook maar een fractie kosten van retail of VL versie's, waar MS wel zelf de volledige support levert. Heb je niet supported handelingen verricht op het systeem dan kun je verdere support ook vergeten.

De oplossing vanuit zo'n OEM zal echter al snel zijn "probeer eens een herinstallatie, als het dan nog steeds optreed horen wij wel weer".

Vaak is dus zelf oplossen het makkelijkst, kijk wat er fout gaat, zoek daar eens op. Vaak heb je dan heel snel de oplossing, of de bevestiging dat bijvoorbeeld een "Windows Reset" de beste oplossing is.
Ik vraag me af of een OEM er zo makkelijk vanaf mag komen. Herinstallatie is lang niet altijd een optie. Zal wel liggen aan wat voor garantie-overeenkomst je hebt. Maar er zijn toch zat tweakers met een retail Windows? Los daarvan, answers.microsoft.com, hoewel je daar erg veel canned responses krijgt, kan best uitkomst bieden. Niet geprobeerd is altijd mis.

PS het meervoud van versie is versies ;)
Retail/FPP wordt echt maar heel weinig verkocht, ook niet vreemd gezien de prijs van €200+ voor een gegarandeerd legitiem product.

Ik verwacht dat een OEM daar wel mee weg komt, een OEM zal wettelijk gezien de combinatie hardware / software garanderen, maar niet alle aanpassingen die iemand doet. Je hoeft maar een stukje software te installeren dat unsupported zaken uitvoert en je kan dit soort functionaliteit al dan niet bewust slopen. In Nederland zal de eindverantwoordelijkheid trouwens bij de verkoper liggen.

Een makkelijke manier is dan backup trekken, reset uitvoeren, is het probleem weg? Ja, dan ligt het niet aan de geleverde hardware / software combinatie. Is het probleem niet weg dan kan de verkoper het verder voor je oppakken met de OEM.

Al herinstallatie geen optie is dan zal je ook voor frequente backups moeten zorgen, het apparaat kan bijvoorbeeld ook hardwarematig defect gaan. Ik zie "een herinstallatie is geen optie" dan ook niet direct als valide argument. Je weet immers van te voren bij de aanschaf van een computer dat deze zowel softwarematig als hardwarematig defect kunnen raken en dat er niet altijd een reparatiemogelijkheid is zonder dataverlies.
Waarom zou "een herinstallatie is geen optie" niet een valide argument zijn als ik backups maak?

Als de hardware kapot gaat, en er wordt nieuw spul geleverd, dan zullen ze hetzelfde spul moeten leveren als wat ik oorspronkelijk gekocht heb. Dan kan ik de backup terugzetten en verder werken.
Als er ipv reparatie iets anders wordt geleverd dan wat ik oorspronkelijk heb gekocht, dan dient dat in overleg te gebeuren. Dat mag vgs mij niet zomaar van de wet.
Ik denk dat je me niet begrijpt, ik bedoel juist dat "Herinstallatie is geen optie" geen argument is omdat wanneer je PC zo belangrijk is dat "Herinstallatie geen optie zou zijn" je juist voor goede backups moet zorgen en dat daardoor juist herinstallatie dus altijd een optie is, omdat je goede backups voorhanden hebt.

Uit mijn hoofd mag een fabrikant vanuit de wet altijd technisch hetzelfde, gelijkwaardig of beter leveren. Technisch mindere specificaties mag uiteraard niet zomaar.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 april 2020 12:09]

heel oud systeempje 2007 of zoiets, gaat vermoedelijk bij de netwerkdrivers fout heb ik het vermoeden.
ja ook al geprobeerd om nieuwe installatie te doen maar dat werkt dus niet ten zij ik de ssd eerst leeg maakt. heb daar nou ff geen zin in.
Windows 10 is de laatste versie net zoals macOS X de laatste versie van macOS is. Het feit dat je daar ondertussen al aan 10.15 zitten, de 16de iteratie (men begon bij 10.0).toont aan dat het eigenlijk niet veel zegt dat iets "de laatste versie" is. Het is voor de consument vooral belangrijk dat deze nu altijd een up to date OS kan hebben zonder dat men hier nog geld voor moet betalen.

En gelukkig is het vandaag, met moderne versioneringssystemen, relatief eenvoudig om meerdere versies van je code te onderhouden.
En hoe staat het met Server 2019? Dat is toch gebaseerd op 1809?
Server updates zijn anders. Server 2019 1809 is een versie met long term support. 1909 bestaat bijvoorbeeld alleen maar als core versie, zonder desktop omgeving.
Windows Server 1809 is een SAC versie, met korte support.
Windows Server 2019 is een LTSC versie.
Window Server 2019 1809 bestaat eigenlijk niet, hoeveel de naam regelmatig foutief gebruikt wordt om aan te geven dat Windows Server 2019 gebaseerd is op de 1809 release.

Bij de SAC versie's gebruik je de 1809, 1903 e.d. aanduidingen, voorbeeld:
Windows Server 1809
Windows Server 1903
Windows Server 1909

Terwijl je bij de LTSC versie's juist het jaartal gebruikt, voorbeeld:
Windows Server 2016
Windows Server 2019

Zie ook https://docs.microsoft.co...ndows-server-release-info

[Reactie gewijzigd door Dennism op 15 april 2020 11:15]

Server 2019 heeft standaard 5 jaar support (1/9/2024) + 5 jaar extended support (1/9/2029)
Tenzij je Windows Server SAC bedoeld, die wordt ook verlengd tot November:
Windows Server, version 1809 (Datacenter, Standard). The final security update for this version will be released on November 10, 2020, instead of May 12, 2020.
of zie deze link: https://docs.microsoft.co...ndows-server-release-info

[Reactie gewijzigd door Dennism op 15 april 2020 11:10]

Mijn thuis systeem heeft ook nog een oude versie. Windows probeert deze al een tijden van de nieuwste versie te voorzien. Het enige wat ik krijg is een foutmelding een een advies om het hele systeem opnieuw te instaleren.

Die PC draait dus al ene mooi tijdje op de oude versie gezien de hoeveelheid werk die ik er van heb om alles opnieuw in te stellen.

Alleen blijft Microsoft het proberen, elke maand weer, langdurige reboot met hetzelfde resultaat. Zo nutteloos. Ik weet nu wel dat het niet lukt.....
Alles opnieuw instellen valt ook wel mee toch? Ik heb er vanwege zakelijk gebruik vrij vaak mee te maken, maar tegenwoordig heb ik een systeem met SSD zelfs bij veel handmatige handelingen (bijv. mijn eigen werkstation) binnen 2 uur volledig gebruiksklaar, inclusief 3rd party software wat veruit het meeste werk is. Windows 10 is tegenwoordig binnen 10-15 minuten geïnstalleerd.
Jij bent niet iedereen. Ik heb 50+ applicaties bijvoorbeeld. Windows staat er in een mum om, maar dan nog alle applicaties weer opnieuw installeren. Kost me een heel weekend.
Ik heb iets minder applicaties op mijn werkstation inderdaad, maar een stuk of 20 kom ik ook wel aan en dat is makkelijk binnen 2 uur gedaan. Het zal er natuurlijk deels vanaf hangen ook wat voor applicaties, als die allemaal nog op diskette staan bij wijze van spreken dan duurt het wel even ja ;)

Maar voor een gemiddelde gebruiker hoeft het gebruiksklaar maken van een systeem echt niet lang te duren. Er zullen uiteraard altijd uitzonderingen zijn, zo ken ik ook iemand met audiosoftware met vele plugins, iedere plugin configureren duurt inderdaad lang.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 15 april 2020 11:09]

Audio en video bewerking inderdaad :P
Dat ding wat ik thuis gebruik gaat me wel een paar dagen werk kosten. En dat alleen voor een nieuwere Windows 10. Dat stel ik graag zo lang mogelijk uit.
Misschien moet je het es melden bij Microsoft, ipv door te modderen en te klagen. Ik durf te wedden nml, dat Microsoft niet hier op T.net kijkt of iemand misschien problemen heeft met hun software.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 april 2020 12:35]

Microsoft zegt zelf: opnieuw instaleren. Maar dat had ik al genoemd.
Dat kan ook prima de (enige) oplossing zijn helaas. Heb bijvoorbeeld wel eens systemen gezien die door uitval op het verkeerde moment verregaande corruptie binnen de winsxs folder hadden. Dat is te repareren, maar dat gaat enorm veel tijd in zitten. Opnieuw installeren is dan vaak de betere optie.
Dat is mij ook wel duidelijk... alleen dat windows het maar blijft proberen is wel vervelend...
In het verleden kon je dat stoppen door de volgende registry key's te plaatsen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

Nieuwe Key maken: WindowsUpdate als deze nog niet bestaat.
Daarna in deze key:

nieuw DWORD: DisableOSUpgrade waarde: 1

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate

Nieuwe key maken: OSUpgrade als deze nog niet bestaat.
nieuw DWORD: AllowOSUpgrade waarde 0

PC herstarten.

Mogelijk dat deze methode echter niet meer werkt. Ik heb hem al een tijdje niet meer gebruikt.
Thanks, ik zal het vanavond eens proberen.
Jammer dat je niet het Windows Update "component" kunt herinstalleren. De integratie van alle componenten is mooi, maar het nadeel is dat je *alles* opnieuw moet installeren als een van de component onherstelbaar is geworden.
Geen schijfruimte gebrek toevallig?
Nee. Ruimte genoeg.
Je kan ook zoeken naar een oplossing? er zijn zat mensen die ook soortgelijke problemen hebben en die ook een oplossing hebben gevonden en die weer delen. Het zou moeten kunnen zonder herinstallatie al is het vaak een kwestie van proberen wat het probleem met het updaten veroorzaakt. Het kost allemaal wat tijd en is voor sommige niet de moeite waard, maar als ik het zo lees voor jou misschien wel.
Dat heb ik al lang gedaan. De oplossing van Microsoft is opnieuw instaleren.
Betekend dit dat de Windows 10 April 2020 Update later komt?
Deze zit al in de slow build insiders.. Denk nog een weekje voordat deze naar insiders gaat. En een weekje daarna naar handmatige won updates... Héb 'm.. Zelf nu een weekje of 2 op m'n surface go draaien...

So far geen issues
Ik snap dat ze door de corona crisis wat soepeler zijn, niet alle IT afdelingen zullen allemaal even vlekkeloos draaien momenteel. Maar toch wel erg dat Microsoft nu voor tweede maand op rij meld dat ze een oude versie toch langer blijven ondersteunen terwijl dit tegen de filosofie van Windows 10 ingaat.
Waar windows 7 zo'n 10 jaar ondersteuning heeft gehad heeft windows 10 maar 2 jaar. Voor de gebruiker is het ook lastig te herkennen welke versie die heeft. Een gebruiker ziet windows 10 en denkt ow ik heb de laatste want windows 10 nee je hebt nog tig builds. Een nieuwe naam voor een OS gebruiker is voor de mainstream gebruiker veel duidelijker.