Fujifilm voegt gestabiliseerde sensor toe aan X-T4-systeemcamera

Fujifilm heeft de X-T4-systeemcamera geïntroduceerd. In tegenstelling tot zijn voorganger, de X-T3, heeft de nieuwe camera onder meer een gestabiliseerde sensor. De fabrikant zegt dat de autofocus verder is verbeterd en het apparaat heeft nu een volledig uitklapbare lcd.

Fujifilm heeft de X-T4 net als de X-H1 een gestabiliseerde sensor gegeven, maar volgens de fabrikant is de stabilisatie van de nieuwe camera beter dan die van de X-H1, mede doordat er magneten zijn gebruikt. Het gaat om een vijfassige stabilisatie die goed zou zijn voor een winst van 6,5 stops, al geldt dat alleen in combinatie met achttien van de 29 objectieven voor de X-vatting. Bij de overige objectieven daalt dat naar een winst van 5,5 stops.

De X-T4 heeft nog altijd dezelfde bsi-sensor van het aps-c-formaat met een resolutie van 26 megapixel en ook de X-Processor 4-beeldprocessor van de X-T3 is aanwezig in de nieuwe camera. Hoewel de sensor onveranderd is, zegt Fujifilm dat het de autofocus verder heeft verbeterd, waarbij de gezichts-, oogdetectie en het tracken van subjecten beter moeten presteren. Fujifilm zegt dat een 'geëvolueerd algoritme' aan de basis staat van de snelheid van de autofocus, die nu op 0,02s zou uitkomen.

De fabrikant heeft onder meer de mechanische sluiter vernieuwd, waardoor daarmee nu een fotografeersnelheid van vijftien beelden per seconde mogelijk is met behoud van autofocus; in de X-T3 was dat maximaal 11fps. De mechanische sluiter zou nu 300.000 actuaties meegaan en moet stiller zijn dan de sluiter uit de X-T3. Verder is het met de elektronische sluiter mogelijk om te fotograferen met 20fps. Een verhoging naar 30fps is ook mogelijk met de elektronische sluiter, maar dan wordt een crop van de sensor gehanteerd.

Op het vlak van de behuizing is de lcd op de achterkant een belangrijke vernieuwing. Deze is nu geheel draaibaar en uitklapbaar, en heeft een verhoogde resolutie van 1,62 miljoen pixels. Verder is de handgreep wat groter dan bij de X-T3 en er is nu een schakelaar om direct te kunnen wisselen tussen de menu's voor fotografie en video. Op het vlak van video zijn er geen grote wijzigingen; de X-T3 kon al opnemen in 4k met 60 beelden per seconde. Wel is er nu een slowmotionmodus waarin beelden kunnen worden opgenomen in 1080p-resolutie met 240fps. De Fujifilm X-T4 krijgt ook een nieuwe, grotere accu met een capaciteit van 2200mAh, die het nu moet volhouden tot 500 afbeeldingen, of 600 als een spaarstand wordt gebruikt.

De nieuwe camera moet in de lente uitkomen. Volgens geruchtenwebsite Fujirumors zal er in eerste instantie een beperkte oplage beschikbaar zijn wegens het coronavirus. De body kost 1799 euro, of 2199 euro in combinatie met het 18-55mm f/2.8-4.0-objectief. Ook is er een optie voor 2299 euro, waarbij de camera met het 16-80mm f/4.0-objectief wordt gebundeld.

Door Joris Jansen

Redacteur

26-02-2020 • 08:10

65 Linkedin

Reacties (65)

65
65
19
3
0
44
Wijzig sortering
Chris en Jordan hebben alweer een video: Fujifilm X-T4 First Impressions, met hier hun sample gallery. :)
6,5 en 5,5 stops (als je dat haalt) is wel echt een flinke stap zeg. De man in het filmpje kan foto's uit de hand maken op 1/4 sec op 50mm (equivalent), dat is wel impressive.

[Reactie gewijzigd door RedPixel op 26 februari 2020 08:35]

Nieuwe Canon lens op de RF mount en Eos R doet 2 seconden met ingebouwde image stabilisation in de lens. Lens stabilisatie nog steeds beter dan IBIS?
Zie filmpje op 5:05
https://www.youtube.com/watch?v=xZJ0MhYNiLo&t=394s
@RedPixel , @Daileass Het is ook wel een beetje feature hyping. Bij zulke lange sluitertijden moet je subject wel stil staan. Zelfs waaiende bladeren aan een boom ga je merken. Dus in de praktijk is de use-case wel sterk afhankelijk van wat je fotografeert.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 26 februari 2020 12:12]

"Het is ook wel een beetje feature hyping."

Schroef de fujinon 100-400mm lens op je x-t4 en snapt ineens waar de ibis voor dient. Niet zo zeer voor kleine brandpuntsafstanden. Gewoon uit de hand schieten op 400mm op bv 1/30s.

[Reactie gewijzigd door Jackie Moon op 26 februari 2020 17:02]

En dat is dus te weinig voor bewegende objecten. 1/60 is echt wel het minimum. De lens die je noemt wordt vaak voor vogels en andere dieren gebruikt. Graag minimaal 1/120 of nog sneller.
Ja, natuurlijk is dat te weinig voor bewegende objecten. Statische objecten voldoet het prima.

Vroeger had je de regel op 400mm op 1/800s minstens fotograferen, zonder ois. Nu is dat 800-400-200-100-50-25-12 is 1/12 seconde fotograferen (=6 stops mbv ibis).

Het is natuurlijk afwachten of de 100-400mm lens icm x-t4 dit kan halen. Panasonic en Olympus halen het wel.
En dat is dus wat ik bedoel. Technisch kan het, maar in de praktijk heb je er eigenlijk niets aan. Tenzij je graag de klokken van de dom in Utrecht close up wil schieten zonder de entree te betalen ;)
"Technisch kan het, maar in de praktijk heb je er eigenlijk niets aan."

Onzin. :*)
Ik heb net tot twee keer toe aangegeven waarom het geen onzin is. Maar goed. We worden het niet eens denk ik.
IBIS is juist effectiever bij kortere brandpuntsafstanden, bij tele-objectieven is optische stabilisatie effectiever.

Verklaring: met je 100-400mm op 400mm heeft een minieme beweging van de camera tot gevolg dat het geprojecteerde beeld op de sensor een flink stuk verschuift - dan zal IBIS die sensor dus een flink eind moeten verplaatsen om hetzelfde beeld te behouden. Optische stabilisatie zit over het algemeen vlak bij het brandpunt van de lens, waardoor bewegingen veel beter te corrigeren zijn.

Het mooiste is natuurlijk als IBIS samen kan werken met optische stabilisatie, zoals sommige merken doen. Best of both worlds, en heel effectief.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb inderdaad het zo begrepen dat de ois van de lens (fujinon 100-400mm) samenwerkt met de ibis van de fuji x-t4 body.
Hangt ook sterk van de persoon af sommige mensen missen de juiste techniek en/of trillen gewoon meer.
Bij dit soort bedragen begrijp ik niet helemaal waarom men voor APS-C gaat. Voor die prijs had ik mijn Sony A7r2 met de tamron 28-70 f2.8. Niet bepaald een groot toestel en de beeldkwaliteit is ongelooflijk.

Ter verduidelijking, ik wil dus graag de redenen horen waarom je deze zou kiezen. Ik leer graag bij.
Ik heb bewust gekozen voor APS-C van Fuji, de XT30 om precies te zijn. Ik heb Fuji X verkozen boven Sony Fullframe.

De Xtrans sensor is een fantastische sensor, misschien wel de beste APS-C sensor van dit moment. De kwaliteitsverschillen zijn klein ten opzichte van b.v. jouw fullframe A7R2, wanneer je bv kijkt naar dynamisch bereik, read noice, etc. (Uiteraard heb je nog de klassieke verschillen tussen fullframe en APS-C, zoals de cropfactor, verschil in scherptediepte, etc.) Hier wat info:

http://www.photonstophoto...%20X-T30,Sony%20ILCE-7RM2
http://www.photonstophoto...30_14,Sony%20ILCE-7RM2_14

Als ik hier naar kijk, dan wil ik niet bijna €1200,- meer betalen voor jouw A7R2 t.o.v. mijn XT30. Maar dat is mijn mening.

Maar er zijn voor mij nog wat belangrijkere redenen.

Ik heb juist al mijn zware DSLR zooi ingeruild en wil er geen zwaar spiegelloos full frame glas of camera voor terug. Ik wil niet meer met een hufter van een 28-70mm f/2.8 o.i.d. sjouwen. Done that! No fun! Aangezien wij veel wandelen en dan vooral in de bergen. Voor mij is foto- en videokwaliteit belangrijk, maar moeten camera en lenzen klein en licht zijn, vandaar dat ik ook de XT30 heb verkozen boven de XT3 (en dat scheelde ook nog eens €500,- en dat geld heb ik in een extra lens gestoken). Ik neem naast de Fuji XT30, standaard de Fuji XF 23mm f/2 en de XF 50mm f/2 prime lenzen mee, plus een extra accu. Het weegt geen drol (iets van 700 gram in totaal), is klein, ik kan er prima mee uit de voeten en de kwaliteit is voortreffelijk!

Nog een pluspunt IMHO: door de mooie Fujifilm filmsimulaties zijn de JPG's uit de camera's van Fuji van zeer hoge kwaliteit.

Fuji heeft goed glas voor de X-mount, wat voor mij nog enigszins betaalbaar is.

Ik vind het uiterlijk van de Fuji camera's véél mooier dan de Sony's.

Nou, ja dat zijn even snel mijn redenen in een notendop. Uiteraard kunnen die van jouw anders zijn en dat is prima!
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Ik geef nogal vaak advies over toestellen aan kameraden en weet graag waarover ik praat. Dankzij jouw uitleg kan ik weer wat beter advies geven.
De keuze is in jouw geval niet gebaseerd op prijs maar op sensorgrootte. Hier een blogje van Zeiss over de voor- en nadelen van APS-C en Full Frame.
In 't kort: APS-C heeft door zijn cropfactor al een "zoom" effect, bijvoorbeeld een 400mm op FF is op een Canon APS-C (crop factor 1.6) 648mm. Gebruik een 1.4 extender en je bereik gaat op FF naar 560mm en op APS-C naar 896mm. Fijn voor fotografie waarbij afstand wenselijk of noodzakelijk is zoals veel sporten, schuwe dieren in de natuur en straatfotografie.
Een bijkomend punt is dat je met een FF lens op een crop sensor alleen het scherpste deel van de lens gebruikt. Het centrum van de lens kent de minste afwijkingen, en dit loopt af naar de buitenkant van de lens. Bij een FF camera knip je niets af en wordt alles vastgelegd, bij een crop mis je dus bijvoorbeeld de zachte hoeken.

Dit staat los van hoe en wat jij fotografeert en welke sfeer jij in je fotografie wil leggen. FF of APS-C hebben elk hun karakteristieken die afhankelijk van het soort fotografie dat je graag doet voors en tegens hebben.
Dankjewel, dat zijn heel duidelijke use cases en sterktes van APS-C inderdaad.
Het is maar net wat je zoekt in een camera. De R2 schiet zeker fantastische platen maar is bv absoluut geen snelheidsmonster (zowel AF en burstrate niet).

De ene zoekt optimale beeldkwaliteit, de ander snelheid, IBIS, flip-out scherm (ik). Het gaat niet alleen om de sensor.
Los van de hardware gaat het ook om usability. Ik vond het menusysteem van Sony indertijd niet prettig werken tov Fuji, en de manuele controls die de X-T1 bood kwam je ook nergens anders tegen. Voor mij was dat een van de belangrijkste redenen trouwens, specs zijn secundair hieraan.

De A7 was trouwens best pittig geprijsd toen (zeker met goede lenzen, die er toen nauwelijks waren) waarbij de sluiter nogal luid was en shuttershock veroorzaakte. De AF was toen ook nog niet echt super wat ik me herinner, maar dat is die van de Fuji ook niet.

De sensor doet maar weinig onder voor een FF formaat. Als je pixel-peeping doet, dan zie je verschil in de foto's, maar als je twee prints naast elkaar legt geef ik het je te doen om de juiste eruit te pikken. De laatste jaren vind ik het verschil niet meer relevant genoeg om me er druk over te maken. Hoe vaak licht jij schaduwen 5 stops op?

APSC geeft je wel de mogelijkheid om met kleinere objectieven te werken als je dat wilt. Ik had vroeger een EOS 40D met onder meer 24-70/2.8 en 70-200/2.8, maar ik liet dat ding steeds vaker thuis omdat ik geen zin meer had om de hele bundel mee te torsen. Als ik nu superlicht wil, pak ik alleen de XF35/1.4 mee. Ondanks dat ik nu 4 lenzen meer heb dan bij de SLR, is mijn kit niet zwaarder geworden.

Een grappig detail is ook, omdat ik de graphite silver uitvoering van de X-T1 heb, dat mensen denken dat ik een vintage filmcamera heb. Mensen zijn veel minder snel geïntimideerd (en geïrriteerd) dan toen ik ze met de DSLR-met-witte-bazooka benaderde, en laten je sneller toe om spontane portretten te maken.
Dat heb ik inderdaad ook al een paar keer gehoord, voor street-photograpy zijn dat inderdaad toppertjes.

Al is de A7rii met de juiste lens ook bijlange na niet zo groot als bvb mijn oude Canon 7D :)
Ben het totaal met je eens (schiet zelf mft). Een paar jaar geleden was het nog een issue (a7rii kostte toen 3500 euro) nu imho niet meer.

Ik heb wel 1 kanttekening en dat zijn de imho nogal dure native sony lenzen. Vooral als je voor de betere gm lenzen wil gaan.
Ik wilde eigenlijk net een Fujifilm X T30 aanschaffen met Fujinon 35mm WR F2... (ga mijn D7000 met 2 lezen omruilen voor portability, ik merk toch dat ik hem minder vaak meeneem) moet ik nu wachten of later inruilen voor T40... Die stabilisatie in body is echt wel een goede feature.

edit: ik zie wel dat het verschil in release date tussen de T20 en T30 2 jaar is, zal dan waarschijnlijk ook met deze zijn..?

[Reactie gewijzigd door munitqua op 26 februari 2020 08:32]

Ik denk dat je beter kunt kijken naar X-T2 > X-T20 en X-T3 > X-T30, dat was in beide gevallen ongeveer een 6-9 maanden.

Ik heb trouwens net als jij al mijn oude cameraspul ingeruild en ben voor de X-T30 gegaan. Ik denk dat het nog wel een klein jaar duurt voor de X-T40 uit komt (immers, de X-T4 moet nog uitkomen, en dan nog 6-9 maanden).

[Reactie gewijzigd door RedPixel op 26 februari 2020 08:40]

Toevallig hier ook, D3100 eruit, en een x-t20 gekocht.
Gaat nu altijd mee in een heup tasje met hiken :+
Yeah ideaal. Ik heb nu een zoontje dus ik ga niet meer mijn rugtas met gear meenemen overal naar toe. Bedankt voor de reacties, ik ga hem dit weekend kopen :)
als ik mij niet vergist duurt het meestal ergens tussen de 6 maanden en een jaar voordat de xx versie van een x camera gelanceerd wordt.

Mijn xt20 kwam bijvoorbeeld half jaar na dat de xt2 beschikbaar kwam op de markt.
Let wel Fuji geeft bij deze al aan dat het corona virus levering gaat vertragen en ik heb geen idee wat dat voor de 40 gaat doen.
(op https://www.fujirumors.com/ ook nog niets over tegen gekomen)

Dat alles gezegd hebbende, wat wil je uit een xt 40?
De sensor in de xt4 is die van de xt 3 en 30 is hetzelfde en mechanische stabilisatie in het veel kleinere frame van een xt 40 proppen... Sony bewijst dat het kan maar ik moet het Fuji nog zien doen.

That said het is allemaal speculatie.
Voor mij puur de beeld stabilisatie. Maar misschien koop ik de XT4 tegen die tijd wel 2e hands. Ik moet eerst eens kijken wat ik van het Fujifilm systeem vind :)
Vergeleken met een XT-XX series is een XT-X of X-HD aanzienlijk groter.

Ik heb zelf een Nikon D500 en vind dat formaat heerlijk qua usability maar inderdaad ook een kleine en soms geen zin om het mee te zeulen. Maar persoonlijk ga ik voor meest compacte optie dan dus een XT-XX of X-100 waarschijnlijk. Mijn 1st gen X-100 had fantastische kwaliteit (nog Bayer sensor).

Ik vind die Canon M series bodies ook interessant maar geen vertrouwen in levensduur systeem en support Canon lange termijn.
IK ben zeer tevreden over de X T30...Een fijne plezierige camera met prachtige mogelijkheden en goede kwaliteit. Hoewel de kitlens 15-45mm okee is qua kwaliteit ben ik minder tevreden over de elektronische focus en zoomringen. Werken niet fijn en vragen om gewenning. Voorheen overigens Nikon DLSR's gehad, maar het formaat en ergonomie van de X T-30 is vele malen fijner.....Je zult geen spijt krijgen van je aanschaf...
Als je Fuji gebruikt zou je toch minstens 1 prime lens moeten hebben. De zoom is handiger wellicht, maar de primes leveren de betere plaatjes op.
ik heb de 16-55mm inmiddels en 23mm F1.4 R prime. De 15-45 is leuk voor vlogging
Wat ga je vooral doen? Fotograferen of video?

Ik heb zelf de XT30 en gebruik deze meestal met de Fuji 23mm f/2 en 50mm f/2. Beide lenzen hebben geen beeldstabilisatie. Voor fotografie is het ontbreken van beeldstabilisatie niet zo'n issue. Ik fotografeer vooral. Voor video is het een ander verhaal; daar wil ik minimaal optische beeldstabilisatie in een lens of IBIS. De combinatie optische beeldstabilisatie en IBIS is uiteraard helemaal geweldig!

Je moet je afvragen of die IBIS jouw het prijsverschil waard is tussen de XT30 en XT4. (Uiteraard heeft de XT4 nog wat meer extra features t.o.v. de XT30 die het overwegen waard zijn.)

Succes!
Het is natuurlijk nog maar de vraag óf een X-T40 IBIS gaat krijgen, zou wel leuk zijn natuurlijk... En qua releasedatum is het net beleggen: iets met resultaten uit het verleden en garanties voor de toekomst. We zullen zien. Misschien stoft Fujifilm eerst een andere reeks af en krijgen we nog een X-E4, met of zonder IBIS...

Ik heb onlangs mijn D7000 verruild voor een X-T30 met 18-55. Natuurlijk zou IBIS leuk zijn (zeker met een 35mm f/2) maar vergeet niet dat je op een X-T30 (en dus ook op een eventuele toekomstige X-T40) in vergelijking met je D7000 flink meer ruimte hebt om de ISO omhoog te gooien zonder heel dramatische ruis. Daarnaast is stabilisatie (IBIS of optisch) alleen bruikbaar als je onderwerp niet teveel beweegt, het is dus niet hét antwoord op al je low-light-uitdagingen.
De perfecte camera bestaat niet. Maar dit komt akelig dicht in de buurt. Snelle AF, roteerbaar scherm, IBIS, voldoende resolutie. Hopelijk is de DR ook goed want daar heb ik nog niks over gelezen/gehoord. En zelf een grotere grip. Goed bezig Fuji.

Dit zou wel eens het einde van mijn MFT en Sony tijdperk kunnen zijn. Eindelijk 1 camera die alles biedt wat ik zoek.
De Dynamic range zal ongetwijfelt hetzelfde zijn als de X-T3, aangezien het hier om dezelfde sensor en processor gaan.
Helaas X-Trans. Blijft voor mij inferieur aan Bayer (en voor Fuji op hun MF cameras). Maar uiteraard maakt hij gewoon mooie plaatjes.
Het is veel minder een issue dan voorheen. In Capture One of X-Transformer gaat de demosaicing prima.
Gebruik je Lightroom, dan moet je de sharpness instellingen anders regelen dan bij Bayer, en eventueel de enhance details functie gebruiken bij kritische onderwerpen.
Ikzelf gebruik zowel C1 als Lightroom, en in >90% kun je dezelfde resultaten boeken.
Als de dr hetzelfde is zoals xt3 zul je in post processing weinig tekort komen lijkt me.
Hier nog een leuk bestandje die ik ergens gedownload heb om te spelen.

https://drive.google.com/...9m7v0qRn2p9zFrlqoDVWoUnNc
Dit zou wel eens het einde van mijn MFT en Sony tijdperk kunnen zijn. Eindelijk 1 camera die alles biedt wat ik zoek.
Wat mis je dan in de OM-D E-M1 Mark III?
Die zit in dezelfde prijsklasse, en je bestaande MFT objectieven blijven bruikbaar.

(Of zelfs de Mark II?)
Deze zijn ook nog eens weather-proof.

Kun je aangeven waar je voordeel bij deze (overigens prachtige!) Fuji zit?
Ik heb een XT30 en die heeft dezelfde X-trans sensor. De DR is erg goed voor een APS-C! Ook andere zaken zijn dik in orde! Daarnaast heeft de X-trans nog een gigantisch voordeel ten opzichte van de Bayer sensors: minder kleurruis bij hoge ISO's. Dit is echt een verademing! Dat betekent dat ik er geen problemen mee heb om bv op ISO6400 of zelfs 12800 te schieten. Er ontstaat een mooie korrel en die lijkt op de 'filmgrain' van vroeger.

Zie hier wat sensor info, uitgezet tegen een FULLFRAME Sony A7R4:
http://www.photonstophoto...%20X-T30,Sony%20ILCE-7RM4
http://www.photonstophoto...30_14,Sony%20ILCE-7RM4_14
http://www.photonstophoto...30_14,Sony%20ILCE-7RM4_14
http://www.photonstophoto...%20X-T30,Sony%20ILCE-7RM4

DPreview Studio Tool vergelijking tussen de XT30 met wat bekende veel duurdere fullframe camera's:
https://www.dpreview.com/...673&y=-0.5255157568251322

Niet slecht hè, voor een APS-C-tje! ;) Als je kritisch kijkt, zou je je af kunnen vragen waarom je €3000,- meer zou betalen voor een Sony A7R4.... (Er zijn redenen zat, hoor! Maar wanneer je het niet echt nodig hebt, kun je volgens mij veel leukere dingen doen voor €3000,-! Maar hey, das mijn mening!)

Ik kom van DSLR (Fullframe Canon 6D en een APS-C Canon 80D) en ik ben echt zeer verrast over de X-trans! ...Op een zéér positieve manier. Ik kan een Fuji X-trans aanraden. (En, nee! Ik heb geen Fuji aandelen... ;))

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 26 februari 2020 17:17]

Als je vergelijkt doe het dan wel eerlijk en gebruik comp. Je print de APS-C foto in het echt toch ook niet op 60x40 en de FF op 120x80? Als je een vergelijking doet gebruik je bijvoorbeeld voor beide 60x40 als formaat of toon je beide full screen op een 27" scherm.

https://www.dpreview.com/...236&y=-0.6391446991404011

Dan is het verschil in eens een stuk groter.

[Reactie gewijzigd door Psqld op 27 februari 2020 07:08]

Je hebt gelijk! Sorry, foutje! Bedankt voor de correctie. :)

Mijn desktop PC hangt aan een 43" TV. Daar zit ik zo'n 1.5 meter vanaf. (Slechte kwaliteit foto valt zo door de mand.) Ik download de RAW foto's en ga dan vergelijken. Ook bewerk ik de foto's in een RAW converter om te kijken wat er mogelijk is mocht ik een camera uit (moeten) zoeken. Uiteindelijk huur en/of test ik de de camera's die ik op het oog heb.

Kijk je puur naar beeldkwaliteit, meer precies beeldkwaliteitsverschil tussen de FF en - in dit geval - APC-C X-trans van Fuji, dan rechtvaardigt IMHO niet de dikke meerprijs die je voor FF moet betalen. De XT30 is zo'n dikke €3000 goedkoper als de Sony. Het is niet zo dat de fotokwaliteit van de Sony A7R4 3x beter is als de Fuji X-trans. Dat hebben de linkjes die ik heb gegeven in de voorgaande post ook wel duidelijk gemaakt. Ik kraak FF niet af, ik ben alleen kritisch.

Maar een camera is meer als specs en fotokwaliteit alleen. Je moet een camera aanschaffen waar je hem voor gebruikt. Zoals ik al zei, er zijn zat gebruiksredenen om wel voor fullframe te kiezen. Ik heb zelf ook jaren FF gehad. Voor mij (en mijn klanten) is de XT30 meer dan voldoende en voor die €3000,- kunnen we lekker op vakantie - om maar een voorbeeld te noemen.

...And to end on a funny note:

[Satirische, cynische sarcasme modus]
Maar ik, als Calimero met mijn XT30, wordt een beetje onpasselijk van die aannames van de fullframe-master-race dat fullframe zo ongelooflijk veel beter is als APS-C en wanneer je geen fullframe hebt, wordt je behandeld als amateuristische, melaatse pauper!
[/Satirische, cynische sarcasme modus]

:+

Nogmaals, bedankt voor je correctie. Fijne dag!
Maar ja dat is met alles in fotografie en in veel andere takken/hobbies ook.

Voor ons rechtvaardigt het inderdaad niet om €3000 meer te betalen voor een net weer wat betere kwaliteit. Maar Full Frame is wel beter. Zelfde geld voor vele lenzen je kunt de wat goedkopere variant nemen maar de dure is toch vaak beter. Maar over het algemeen inderdaad niet in verhouding beter als je naar het prijs verschil kijkt.

Ik schiet nog even verder met mijn X-T1 en ga eens nadenken of het de X-T3 als vervanger wordt of toch de bijna 2x zo dure X-T4. Voor de beeldkwaliteit hoef je niet voor de X-T4 te gaan door gebruik zelfde sensor en processor.
Ja, dat is ook een mooie keuze: XT3 of XT4. Film je veel of schiet je veel foto’s in low light omstandigheden? Dan is een combo van OIS en IBIS natuurlijk wel erg geweldig!

Maar is dat de extra kosten waard?

Dat zal een ieder voor zichzelf moeten afwegen, kijkend naar gebruik, maar uiteraard ook of je er blij en gelukkig van wordt! Want dan zul je de camera vaker gebruiken.

Ik wens je veel wijsheid toe bij je keuze. 1 voordeel heb je. Tussen een XT3 en XT4 kun je eigenlijks niet slecht kiezen! ;)

Succes!
Als amateur fotograaf lijkt het voor mij wat overkill maar man wat een sexy apparaat.

Dit zit er als een camera uit waar je jaren plezier mee zal hebben zonder de drang te voelen om te upgraden, de lijst met features bevat echt alles.
Als X-T2 gebruiker is deze X-T4 interessant te noemen, maar niet wereldschokkend. Ja, IBIS en betere AF zijn gaaf, maar of het echt nodig is???

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel lang heb getwijfeld om van de X-T2 over te stappen op een X-H1 i.v.m. IBIS, maar kijkende naar de kosten niet gedaan. De X-T2 is gewoon heel erg goed.

Dit zeg ik wel als fotograaf. Video doe ik niets mee.
Voor mij als fotograaf (ik doe niet aan video) een paar kleine stapjes vooruit, maar ook enkele achteruit.
IBIS vind ik niet belangrijk, als ik stabilisatie nodig heb gebruik ik m'n XF 18-55mm wel. 500 shots batterij ipv 400 vind ik nu ook geen wereld van verschil.
Wat ik erger vind is dat de body weer een stuk dikker en zwaarder geworden is, en het ergste: dat scherm! De X-T2 / X-T3 hebben het meest heerlijke scherm voor een fotograaf, die flippy vlogger schermen zoals op de X-T4 vind ik echt helemaal niks :(

Ik blijf bij m'n X-T3! Hopelijk maakt Fujifilm z'n "kaizen" reputatie waar en komen de softwarematige verbeteringen (op vlak van AF en dergelijke) ook naar de X-T3, die immers dezelfde hardware combo heeft (cpu / sensor).

[Reactie gewijzigd door phobosdeimos op 26 februari 2020 11:20]

Ik heb als een van de hoofdredenen gekozen voor Fujifilm vanwege de uitstekende primes voor hun APS-C systeem. Die reguliere (non red badge) zoomlensjes zijn leuk, maar stabilisatie die je nu krijgt op de primes is voor mij hier het grote voordeel. Voornamelijk bij de 90 f2 en de 56 1.2 mis ik de stabilisatie nog wel eens.
Ik las deze comment vanochtend en het blijft in mn hoofd zitten: waarom zou je liever een klapscherm dan een flip/draaischerm willen? De vrije beweging naast de camera is toch in elke situatie fijner dan de beperking van een klapscherm dat altijd achter de camera blijft?
Ik ben benieuwd in wat voor situaties jij fotografeert waarbij een vrij draaibaar scherm onwenselijk is.
Dat flippy scherm is voor mij de reden om wellicht mijn andere camera-systemen de deur uit te doen en helemaal over te gaan op Fuji.

En ik film echt bijna nooit met mijn camera's maar roteerbare schermen zijn zo handig voor macro en low-angle shots.

IBIS is voor mij ook heel welkom maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit jammer vinden. Als je allemaal gestabiliseerde lenzen hebt, is het alleen maar extra ballast.

Zo zie je maar: de perfecte camera bestaat niet.
Voor die twee zaken kan je ook de Fujifilm xt3 nemen toch, die heeft ook een flexibel scherm. Je hebt alleen geen selfie-stand voor het scherm. Ik vind de mogelijkheden van dat scherm (xt2/xt3) iig erg prettig!
Netjes. Olympus heeft dit altijd al gehad in de OM-D reeks, en het werkt verrassend goed. Je lenzen kunnen eenvoudiger/lichter/goedkoper/kleiner gebouwd worden, omdat optische stabilisatie in veel gevallen volledig vervangen kan worden met mechanische stabilisatie. Alleen voor specialistische lenzen (denk aan supertelefoto, tilt/shift, 1:1 macro) is het meestal beter om het aan de lens over te laten.

Je hebt ook gelijk stabilisatie in lenzen die traditioneel nooit stabilisatie hebben, zoals supergroothoek en fisheye, maar ook manuele lenzen.

Je moet alleen niet de mechanische en optische stabilisatie tegelijk gaan gebruiken, want dat kan een wisselwerking opleveren.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2020 12:45]

Op de X-H1 is vanaf de nieuwste firmware de wisselwerking tussen lens stabilisatie en de ibis sterk verbeterd.
Ze werken nu "samen" en heeft in mijn geval geen problemen opgeleverd.
Nice. Dat zal dan denk ik niet met alle optisch gestabiliseerde lenzen werken? Ik denk dat er wel iets van communicatie moet plaatsvinden tussen lens en body, anders kan de body niet weten wat de lens aan het doen is, lijkt me. Maar mooie feature.
Nee, je moet juist de lens stabilisatie én de body stabilisatie op de x-t4 gebruiken (18 lenzen worden ondersteund). Ze werken, net als bij panasonic/ olympus, samen.
Oh nou, mijn ervaring is dat beide gebruiken niet beter is. Maar je noemt zelf al de X-T4, en die heb ik niet. Het zal vast ook wel óók aan het type body liggen. Ik heb zelf de OM-D E-M5 mark II, daar gaat het niet zo goed op als ik beide aanzet. Maar to be fair, mijn enige optisch gestabiliseerde lenzen zijn van Panasonic, dus wellicht dat Olympus die precies niet ondersteunt. Al mijn Olympus lenzen hebben geen stabilisatie.
Ik zag je post wat laat :) maar inderdaad,

om dubbele stabilisatie te gebruiken bij mft moeten de body én de lensen van hetzelfde merk zijn. Dus panasonic lensen op een olympus body werkt dus niet, in dat geval werkt alleen de lens stabilisatie en staat body uit.
Het maakt wel een soort van sense dat ze van hetzelfde merk moeten zijn. Wrs heeft de camerabody dan support voor de gestabiliseerde lenzen baked-in, want vziw is er geen lens-body communicatie in de MFT standaard over stabilisatie.
3.5mm er uit gesloopt is voor mij een no-go. Zo zonde!
Met een meegeleverde USB-C-verloopstekker kun je een hoofdtelefoon aansluiten. Is dus wat omslachtiger, maar zeker niet onmogelijk. Alternatief: de VG-XT4 battery grip heeft wél een 3.5mm aansluiting. Of 't een showstopper is hangt van jouw voorkeur af.
Ja, voor mij dus waardeloos. 3.5mm is al professionele aansluiting, nu heb 2 extra schakels waarop het mis kan gaan. Plus, usb-c is een zeer zwakke aansluiting. Ik zou er geen docu mee durven te draaien.
De beste camera reviewer van de wereld heeft de X-T4 ook. Conclusie: het is 3x niks :)
https://youtu.be/biWak-TdPdY

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee