Nederlands bedrijf introduceert afzonderlijke leddimmers voor zigbee en z-wave

Het Nederlandse bedrijf EcoBright brengt twee druk-draaidimmers op de markt: een die werkt op basis van z-wave en een die via zigbee functioneert. Het bedrijf wil hiermee naar eigen zeggen tegemoetkomen aan feedback van Tweakers-gebruikers.

De EcoDim Zigbee 0-200W en Z-Wave 0-200W werken, zoals de namen al aangeven, met ledvermogens van 0 tot 200W en zijn geschikt voor alle bekende afdekmaterialen. Ze zijn aan te sluiten met twee bestaande draden en hebben geen nuldraad of bypass nodig. Gebruikers kunnen zelf een minimale en maximale helderheid instellen.

De zigbee-variant kan overweg met Touchlink en is dus te combineren met hardware die dit ondersteunt, zonder dat hiervoor een hub of controller nodig is. De Zigbee 0-200W kost 99,95 euro op de site van EcoBright.

De z-wave-dimmer heeft een Z-Wave Plus-chip en een verbruiksmeter, voor inzicht in het verbruik van aangesloten lampen via de app. Ook is de dimmer te gebruiken in een wisselschakeling. De Z-Wave 0-200W heeft een prijs van 109,95 euro.

EcoBright meldt onder andere de twee afzonderlijke dimmers uit te brengen op basis van de reacties op zijn eerste druk-draaidimmer, die met zowel het zigbee- als het z-wave-protocol werkt. Die dimmer kost 140 euro en op dat bericht gaven diverse Tweakers-lezers aan dat deze prijs aan de hoge kant is, omdat afzonderlijke dimmers voor lagere prijzen te vinden zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-02-2020 • 16:27

112 Linkedin

Reacties (112)

112
109
63
9
1
40
Wijzig sortering
Ik gebruik een draaidimmer van Robbshop (rebrand) en werkt prima voor 79€, is er in zwave en zigbee (Hue compatibel) die wordt geleverd met faceplate maar paste gewoon achter een Peha knop en afdekplaatje, kan in tweedraads modus gebruikt worden (met bypass bij LED lampen)

[Reactie gewijzigd door willemoldemans op 21 februari 2020 18:19]

Ik meen dat die met wat googelen zelfs al voor €69 verkrijgbaar is :) Dat maakt de Ecobright best wel heel erg duur 8)7
Made in NL heeft IMHO toch wat voordelen CE is dan een keurmerk ipv china export, zonder inhoudsterm, maar wel met risico (ongetest. aan geen normen te voldoen).
Het nederlands bedrijfsleven verkiezen is ook een goede ontwikkeling, beter voor het milieu, de maatschapij, innovatie, positie op de wereldmarkt...
Dat gezeur over prijsverschillen snap ik ook nooit. We hebben hier in het hele huis EcoBright dimmers waaronder een aantal Zigbee varianten die met Hue gebruikt worden. Ze werken altijd, nooit geflikker te zien en ze maken geen enkel geluid. Dat heb ik met andere dimmers wel eens anders meegemaakt... Staar je dus niet altijd blind op lage prijzen.
Daarin tegen als je een goed Chinees merk hebt ala xiaomi, dan is Nederlandse branding gewoon rete duur. Die strookjes worden waarschijnlijk ook gemaakt in China.
Hoezo werkt dit met hue? Dus als je dimmer aansluit dan kan hue dit oppikken en ziet t als een lamp? Dat zou ik wel graag willen hebben
Zoek maar eens op Zigbee Light Link.
De Hue app kan hem gewoon vinden als EcoDim Dimmable Light en dan kun je dus naast een fysieke draaiknop ook je “domme” lamp slim maken met de Hue App.

Werkt erg goed en gebruik er 2 als vervanger toen ik mijn halogeen dimmer moest vervangen naar led dimmer. Die zijn zo ie zo duur en de meerprijs maar voor lief genomen. Erg tevreden over.

[Reactie gewijzigd door JeanJeremy op 22 februari 2020 10:58]

Dit is alleen interessant als je niet HUE lampen wilt dimmen en dan besturen met de HUE app.

Als je HUE lampen al hebt,welke je wilt dimmen, dan kun veel beter een HUE dimmer kopen. Die kosten maar 20 euro.
Ik ben nog steeds benieuwd waarop je baseert dat dit in Nederland is gemaakt.

Het staat niet in het artikel, niet op hun site. En op hun eigen site omschrijven ze zich als een importeur.

Of bedoel je dat het ontworpen is in Nederland? 'Made in Holland' interpreteer ik als iets dat minimaal in Nederland is geassembleerd, maar daar vind ik geen aanwijzingen voor.
Made in NL heeft IMHO toch wat voordelen CE is dan een keurmerk ipv china export, zonder inhoudsterm, maar wel met risico (ongetest. aan geen normen te voldoen).
Het nederlands bedrijfsleven verkiezen is ook een goede ontwikkeling, beter voor het milieu, de maatschapij, innovatie, positie op de wereldmarkt...
Bij CE is de importeur verantwoordelijk voor de controle of het inderdaad voldoet aan het keurmerk. In het geval van iets bestellen bij AliExpress is dat degene die besteld. Mensen beseffen zich echter niet dat de verzekering niet thuis kan geven als blijkt dat er schade is veroorzaakt (bijvoorbeeld brand) door het gebruik van zo’n ongekeurd ding.

Goedkoop is duurkoop. Ik zou inderdaad eerder bij ecobright of een andere betrouwbare partij kopen dan uit China voor het goedkoopste.
Want alle onderdelen die EcoBright gebruikt komen uit Nederland?
Inderdaad duur. Vele alternatieven beschikbaar Voor minder geld. Ga eens bedenken wat een gemiddeld woonhuis je dan kost....
Ik snap je helemaal 👍😉. “ The hook up” is een mooi kanaal op youtube over de door Shelly ontwikkelde schakelaars. Specs lijken hierin echt ok voor veel minder geld. 100 euro per stuk gaat niemand uitgeven, ik in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door N. Steenvoorde op 25 februari 2020 07:39]

Juist, ik heb deze ook. Draaidimmer Z-wave 2-draads ROBB SMARRT. En maakt geen geluid!
Het prijskaartje is echt te hoog.
En er is genoeg alternatief op de markt.
Als ik zelf zou kiezen koos ik voor shelly dimmers. €19,99 per stuk, eu keurmerk. Mqtt, rest api, cloud aan/uit functie.
Shelly zijn wifi schakelaars, maar ik vind dat zeker niet nadelig tegenover de zwave / zigbee apparaten.
Geen draaiknop, dus (hier) onvoldoende WAF :-)
Is compatible met een hele rits aan schakelmateriaal leveranciers. Mijn Gira dimmer / materiaal past in elk geval.
Vind het nog steeds een fors prijs kaartje, voor dimmers, dan zou ik toch eerder voor slimme lampen kiezen.
Nadeel van 'slimme' dimbare lampen is:
- Dimmen moet altijd via een app; wij willen hier ook nog wel een slinger aan de knop kunnen geven.
- Als je de lamp met de schakelaar uitschakelt, kan je niet meer met de app inschakelen.
- Als je open armaturen hebt, dan is de keuze qua lampdesign beperkt.
- Een 'slimme' lamp is weliswaar goedkoper dan de dimmer; maar an sich relatief duur. Dus na een paar lampenwissels heb je de dimmer eruit. De dimmer gaat als het goed is >10 jaar mee.

Kortom, deze EcoBright dimmer is (voor mijn situatie) de beste dimmer die ik tot op heden heb kunnen vinden. Voor de EcoBright had ik Ubisys dimmers, maar die zitten op dezelfde prijs dan Ecobright. Het kan goedkoper, Maar goedkoop niet gecertificeerd Chinees spul in een elektrische installatie die 24/7 onder spanning staat vind ik persoonlijk niet zo'n fijne gedachte.
Dat vond ik juist het voordeel van Hue. Je kunt er gewoon fysieke dimmers/schakelaars/detectie sensoren bijkopen welke veel goedkoper zijn dan deze schakelaars.

Buiten dat is het installeren van Hue 10x makkelijker en werkt het na een upgrade van Alexa ook nog steeds (ik kon mijn Amazon lampen gewoon wegdoen nadat de tussen-software niet meer werkte).
Echter eenmaal beginnen is een beetje duur. Hoewel Marktplaats hierbij kan helpen.
Ik vind Hue relatief onbetrouwbaar. Als je bridge eruit ligt om wat voor reden dan ook, werkt je systeem niet meer. Als je bridge stuk is, moet je alles opnieuw gaan zitten pairen en installeren voordat lampen weer schakelbaar zijn. Als je batterij leeg is moet je die eerst vervangen voordat je je lampen weer handmatig kunt schakelen. Verder zijn de schakelaars niet bijster intuïtief voor mensen die wat moeite hebben met techniek (denk bijvoorbeeld aan ouderen).

Nee, ik ben er ook fan van om zulke schakelmateriaal gewoon in te bouwen. Hue is leuk, maar meer voor de hobbyist die relatief weinig eisen stelt.
Dit is ook precies wat ik nodig heb. Mooi dat ze op alle merken schakel materiaal passen.
Mwah. Niet helemaal hoor. Dimmen van slimme lampen kan ook met fysieke knoppen. Philips heeft er drie (hue tap, hue dimmer en hue smartbutton).

Met open armaturen zijn de normale Hue white Of de ambiance een goede keuze. Vrij egaal verlichtingspatroon en vrij goed instelbaar.

Ik heb mijn eerste set lampen nu al een jaar of vijf en heb ook lampen die tweedehands waren. Afhankelijk van de hoeveelheid lampen per schakeling ziu het een verschil kunnen maken. Op levensduur maakt het elkaar weinig.
Nog steeds een enorm prijsverschil met de €20 kostende Shelly dimmer :(

Nu moet je die met pulsdrukkers bedienen, en niet met een druk/draaiknop, maar zo groot mg daardoor het prijsverschil niet oplopen lijkt me.
Maar die heeft toch geen zigbee of zwave of een draaiknop. Alleen wifi

[Reactie gewijzigd door Centauriprime op 21 februari 2020 19:41]

Precies dit was ook mijn eerste gevoel. €80 (Zigbee) of zelfs €90 (Z-wave) meer dan een Shelly. En dat alleen omdat er een fysieke draaiknop op zit? Wat een vreemde prijsstelling.

De dimmer van Shelly is ook gewoon een Europees product is met een normaal CE-keurmerk in tegenstelling tot spul van Aliexpress, dus dat verklaart het prijsverschil ook niet.
Waar de shelly gemaakt wordt is volgens mij het gemiddeld inkomen lager dan in NL....
En volgens mij worden de dimmers van EcoBright niet in Nederland gemaakt. Op hun eigen site schrijven ze daar in ieder geval niets over. Ze presenteren zich vooral als inkoper / importeur:

Van https://www.ecobright.nl/over-ecobright/:
Door de rechtstreekse inkoop wil EcoBright haar klant laten profiteren van zeer scherpe prijzen.
(..)
EcoBright is het merk led verlichting geimporteerd door De Led Leverancier. Groothandel in led verlichting (www.deledleverancier.nl)
Daar haal ik niet uit dat deze dimmers in Doetinchem, waar hun kantoor zit, in elkaar worden gezet.

En mochten deze de printplaatjes van deze dimmers wel in Doetinchem tegen een hoog uurloon in elkaar gesoldeerd worden (wat me onzinnig lijkt): welke meerwaarde biedt dan dan? Zowel de Shelly als de dimmer van Ecobright voldoen aan dezelfde Europese veiligheidseisen. Maar voor 1 EcoBright koop je letterlijk 5 Shelly's. Moet ik als consument dan denken dat ik graag 5x zoveel betaal omdat de importeur in Doetinchem zit? Bij mij werkt dat in ieder geval niet, voor andere consumenten kan ik natuurlijk niet spreken :)

Daar komt bij dat Ecobright een dimmer zonder z-wave / zigbee voor 29,95 verkoopt (wel 0-150W i.p.v. 0-200W, maar goed). Dat betekent dat het kleine stukje aansturing via Z-wave €80 kost. Vrij fors.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 21 februari 2020 23:41]

Shelly is gewoon een ander product dan een Zigbee- of Z-wavedimmer. Functioneel doen ze weliswaar hetzelfde maar afhankelijk van de eisen die je stelt zal een Shelly gewoon niet voldoen.
Shelly is een wifi apparaat op een eigen systeem. Leuk dat het het kan hacken, maar wifi is niet bedoeld voor snel reagerende, energiezuinige lampen en sensoren.
De Shelly was maar een voorbeeld, in andere reacties op dit bericht worden z-wave en zigbee alternatieven genoemd die tientallen euro's goedkoper zijn.

Wie heeft verder bepaald dat wifi niet bedoeld is voor lampen en sensoren? Welke autoriteit? :P
Ik heb zelf zigbee, z-wave en wifi in mijn domotica en ben over wifi het meest tevreden en z-wave het minst. Juist met z-wave ben ik het vaakst nodes kwijt, duurt het soms 5 seconden voor het licht aangaat nadat een z-wave PIR beweging heeft gedetecteerd. Al mijn wifi-sensoren en lampen zijn veel prettiger. En ook met wifi als protocol kun je prima een sensor maken op een batterij die maanden meegaat.
Maar geen sensor die snel reageert. Enige manier met WiFi om batterijgebruik te beperken is deep sleep, en dan moet er eerst een verbinding worden gemaakt
Dat is zeker waar. Maar voor veel toepassingen maakt dat natuurlijk niet uit (thermometers, luchtvochtigheid, lux, enzovoorts). En in andere gevallen sluit je het gewoon bedraad aan.

Andere protocollen zijn ook niet zaligmakend. Mijn bedrade (!) z-wave sensoren zijn soms ook erg traag. Ik zie dan het lampje knipperen dat de PIR een beweging detecteert en het duurt vaak 1 of 2, soms zelfs 5 seconden voordat de controller dat ontvangt. Heel jammer, die sensoren waren ook nog eens 50 euro per stuk of iets dergelijks, geen super goedkoop spul.

Maar goed, we reageren hier op een dimmer die altijd aangesloten is, dus schakelsnelheid op batterijen is eigenlijk een raar onderwerp om hier te bespreken ;)
Dat ligt aan je controller, want er is amper vertraging nodig. Maar idd zwave is niet altijd zaligmakend. Ik heb tot nu toe gemerkt dat met Hue protocol de minste problemen optreden
Tip als je zulke vertragingen wil oplossen: zorg dat je zulke sensoren non-secure include. Secure inclusion zorgt voor vertraging, en is voor zulke niet-essentiële apparaten gewoon niet nodig. Sinds ik zulke sensoren non-secure heb toegevoegd is alles bliksemsnel. Lampen schakelen binnen enkele tienden van seconden, en als ik association gebruik zie ik zelfs geen enkele visuele vertraging.
Idd tov shelly en fibaro is dit waaaay overpriced
Een groot deel van de meerkosten is het licentie gedoe van zwave. Met de 700 series (die op arm M4 draait ipv 8051) met veel meer features en een meer opener framework maakt zwave een goede stap vooruit.
Op zich is een Fibaro dimmer een pak goedkoper (50) maar daar moet je wel je eigen knoppen nog bij regelen.
16,66 euro voor een shelly dimmer https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#58
10 euro voor een dimmer cover
Leuk spul, maar andere categorie, liever Zigbee of Zwave die ontwikkeld zijn voor deze toepassingen.
Fibaro heeft een enorme userbase in Duitsland.
Klinkt mooi! Ben toevallig naar zoiets op zoek voor mijn nieuwbouwwoning, echter wordt het wel erg prijzig als je minimaal 100 euro kwijt bent per dimmer...
Je kunt ook gewoon een Fibaro Dimmer 2 module nemen i.c.m. een pulsdrukker. Is de helft goedkoper.
Die dimmer is dan ook anders. Bij de Fibaro Dimmer moet je meerdere malen drukken om te dimmen terwijl je bij die van EcoBright de “normale” draaiknop hebt.

On-topic: goed dat ze dit doen. Heb zelf de “oude” variant in bezit en bevalt erg goed. Heb deze een aantal maanden gekoppeld gehad met de Hue Bridge maar recentelijk gekoppeld aan m’n ZWave-netwerk omdat je daarmee direct wijzigingen in de state van de dimmer ontvangt, in tegenstelling tot wanneer je hem koppelt met de Hue Bridge. Wel jammer dat de ZWave-variant duurder is.
Dat is inderdaad het geval. Maar over het algemeen zet ik het aan en kom ik er bijna niet meer aan. Je kunt ook scenes activeren als je meerdere keren op de knop drukt. Dat is met een drukknop net weer iets fijner dan een draaiknop.

Edit: En het 1 is keer de knop ingedrukt houden om te kunnen dimmen of feller te zetten

[Reactie gewijzigd door densoft op 21 februari 2020 16:43]

Ik heb draaidimmers van Heat-it die ook scènes ondersteunen door meerdere keren op de knop te drukken. En het dimmen gaat véél nauwkeurig en sneller dan met een pulsdrukker.

[Reactie gewijzigd door gday op 21 februari 2020 17:06]

Ik heb zowel een dimmer met pulsdrukker als een z-wave draaidimmer. De draaidimmer is toch wel een stukje intuïtiever hoor. Bij een pulsdrukker wisselt de dimrichting telkens. Dat is verwarrend. Bovendien is het langzaam en onnauwkeurig. Een ander voordeel van de draaidimmer is ook dat deze minder ruimte nodig heeft dan een aparte module achter een draaidimmer.

[Reactie gewijzigd door gday op 21 februari 2020 17:06]

Klopt is ook helemaal waar. Er is ook niet altijd genoeg plek voor een module. Dan is een vaste dimmer net wat beter. Maar als je met scenes wilt werken (bv 3x drukken), dan is een knop toch net iets fijner. Maar ieder zijn persoonlijke wensen of ervaringen :)
Ik kan mijn draaidimmers ook meerdere keren indrukken. Ik kan aparte scènes koppelen aan 2x, 3x, 4x en 5x drukken.
Ik weet het. Maar dan de vraag of je een draaiknop mooier vindt aan de muur of een touch knop. Dat zijn ieder zijn smaken.
Dat maakt mij persoonlijk weinig uit. Een knop is voor mij puur functioneel. Lelijk zijn ze allemaal. ;) Ik hoef ze overigens eigenlijk nooit te bedienen omdat alles automatisch geschakeld wordt op basis van presence en lichtniveau buiten.

[Reactie gewijzigd door gday op 21 februari 2020 17:13]

Ik heb Z-wave dimmers met pulsdrukkers die je aan beide kanten in kunt drukken (net als @densoft volgens mij). Naar boven voor feller, naar beneden voor dimmen. Werkt gewoon met standaard schakelmateriaal met pulsdrukkers. Ik heb er zelfs twee onder één enkelvoudig afdekraam zitten.

Pulsdrukkers vind ik daarmee net wat fijner dan draaiknoppen. Het is dezelfde bediening als een normale schakelaar, voor bediening heb je maar één vinger nodig en pulsdrukkers zijn wellicht duurzamer dan een draaiknop.
Ah, zulke pulsdrukkers zijn inderdaad nog iets fijner en intuïtiever. Blijft nog steeds wel dat het onnauwkeurig en langzaam werkt. Dat zal bij een ‘dubbele richting’ niet anders zijn dan bij een enkele. Dezelfde actie wordt namelijk gebruikt voor zowel scenes als dimmen, dus de dimmer moet altijd eerst bepalen wat je precies wilt gaan doen. Dat duurt even, en dat wachten vind ik best irritant. Feedback moest instant zijn.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 februari 2020 15:25]

Maar zonder nuldraad? Dat is nog al een dingetje..
Nee hoor, de Fibaro Dimmer 2 werkt ook zonder nuldraad. Geen enkel probleem.
Waar krijgt die dimmer zijn spanning dan vandaan?
Er zal toch minimaal een nul en fase draad moeten zijn.
Alleen fase is genoeg. ;)
https://domotica.tilburgs...evices-2/fibaro-dimmer-2/
bron

[Reactie gewijzigd door densoft op 21 februari 2020 16:47]

Ik zie toch echt twee keer een N.
Bij de dimmer en bij de lamp die gedimd moet worden.

Dus een L plus N bij de dimmer en een N plus gedimde L bij de lamp.
Dan lees je het schema niet goed.

Dat er op die dimmer een N staat wil nog niet zeggen dat er een N-draad is aangesloten zoals duidelijk te zien is in beide schema's. Het is in beide gevallen de doorgeluste schakeldraad vanaf de schakelaars.

De echte N zit enkel na de lamp.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 21 februari 2020 18:28]

Het is maar hoe je het bekijkt.
Via de schakelaar komt de N gewoon op de dimmer terecht.
De dimmer is vast aangesloten op de L en daarmee geeft deze de gedimde L door aan de lamp die op zijn beurt weer aan de N hangt.
Uiteindelijk is de N gelijk omdat deze allemaal aan elkaar hangen.
Maakt allemaal niet zoveel uit als de dimmer maar werkt.
Er komt geen N uit de schakelaar, die komt uit het net en die N hangt aan de lamp.

Een schakelaar maakt van een L geen N, die geeft de L enkel wel of niet door.
Tenzij je minder standaard de N schakelt ipv de L, maar dat is een minder veilige optie.
Kunt het ook met een nuldraad aansluiten, maar het hoeft niet. Zie reactie van r.Koppelman. Door de lekstroom haalt hij de nul van de lamp (schakel) vandaan. Vaak hebben inbouwdozen waar schakelaars zitten alleen maar een fasen en schakeldraad. Door een slim trucje is het niet nodig om een nuldraad te trekken. Dit werkt overigens alleen bij de dimmers. De overige Fibaro schakelmodules hebben wel een vaste nuldraad nodig. Aangezien de dimmers net zo duur zijn als de schakelmodules a € 49,- is het meestal handiger om overal dimmers te plaatsen.
Klopt, werkt prima zonder nuldraad. Ik heb een aantal Fibaro met AS500, maar ook een aantal Duwi die ook werken zonder nuldraad. Van die Duwi heb ik er al een aantal stuk gehad, met Fibaro nog geen problemen.

Voordeel van deze Ecobright is wel dat je geen bypass nodig hebt, bypass blijft toch gepriegel. Ik heb nog 1 bypass 2 liggen die ik nog moet installeren. Ik ben "standaard" lampen blijven gebruiken vanwege de kleur/warmte. Maar onlangs heb ik een aantal Philips led lampen gekocht die warmere kleur geven naarmate je ze dimt, dat werkt echt wel top zeg.
De module betrekt z'n elektrisch vermogen waarop 'ie zelf werkt uit de geringe spanningsval die hij over zichzelf veroorzaakt en een kleine stroom die door de LED lamp loopt. Hij ziet de schakeldraad naar de LED lamp dus als een nul. Een soort virtuele nul, zou je kunnen zeggen.
Ok, duidelijk!
Bedankt voor de toelichting.
De dimmer haalt het weinige vermogen uit de lekstroom (weet zo niet hoe ik anders moet omschrijven). Vandaar dat je bij een LED lamp meestal een overbruggingsweerstand moet gebruiken. Bij een normale lamp gaat de kleine (lek) stroom gewoon door de lamp zonder dat deze licht uitzend.
Deze dimmers laten een klein beetje stroom door om actief te blijven.
Nou.... Ik had er verschillende die met nuldraad aangesloten waren en 1 zonder omdat ik die daar niet had. Altijd gedonder met die zonder nuldraad. In basis werkt het wel, maar soms ging hij niet aan (10% van de gevallen, zat je minuten te pielen om je lamp aan te krijgen: aan-uit-aan-uit 🤬) en 1x is dat ding ook overleden. Nu is hij ook met nuldraad aangesloten en werkt hij ook als een zonnetje.
Ik heb hier ook pulsdrukkers gehad, maar die zijn gesneuveld door een te lage Wife Acceptance Factor.
Nu op twee plaatsen de EcoBright zitten. De dimmer is aan de prijzige kant, maar wel een perfect product. Ik ga ze ook op de slaapkamers plaatsen, dus binnenkort nog een paar bestellen.
Een goeie normale dimmer is duurder. Alles onder de 100 is vaak troep en gaat zoemen.
Klopt, neem bijv een led dimmer van Bush en Jäger, zijn ook niet goedkoop
Ja klopt. Die gaan ook nog wel voor meer dan 100€. Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal.
Bij de Gamma onder de €100 dus.

Beetje merk dimmer begint daar bij ca €75.

En zij zullen vast niet de goedkoopste zijn.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 21 februari 2020 18:34]

Ik weet niet waarom deze reactie is weg gemod. Wellicht kan iemand mij dit uitleggen?

Maar hij heeft wel gelijk. Wat hij zegt is dat VAAK alles onder de troep is. Wil niet zeggen dat hij gelijk de EcoBright bedoel. EcoBright zal echter dit moeten waarmaken!
Nou ik heb anders een klik aan klik uit inbouw dimmer,
Heeft me ongeveer 23 euro gekost.
Zoemt niet
Led lampen toepasbaar
en is op afstand te bedienen met een 433mhz afstandbediening :P
En ik heb hem nu al meer als 3 jaar

Waar is de downside?
In mijn ogen dan geen troep

[Reactie gewijzigd door coolbvrobin op 21 februari 2020 22:29]

Heeft deze dimmer een draaiknop?
Nee nodig dan?
Ik snap het nut ook niet van een draaiknop als je de dimmer toch op afstandbediening/smartphone
aan en uit zet :+
In mijn situatie: zeker nodig.

Toelichting: Beide dimmers zitten in de keuken. Als je aan het koken bent en je wil de lamp feller zetten, wil je gewoon een zwiep aan een knop kunnen geven. Ik zit er niet op te wachten om met vette handen een telefoon gaan zoeken, ontgrendelen, app opstarten en de lamp in te stellen.
Sowieso vind ik via een app lampen bedienen in 95% van de gevallen niet prettig. Waarom dan dit soort lampen/dimmers? Omdat ik een domotica (domoticz) heb draaien. Dat systeem schakelt de lampen automatisch, dus in de basis doen wij niets met knoppen of apps. Maar in zo'n keukensituatie wil je de lichtsterkte eenvoudig kunnen aanpassen. Ik heb nog geen sensor die detecteert of we in een pan staan te roeren, op een snijplank bezig zijn, etc. :)

Ik wil ze ook in de slaapkamer plaatsen. Als ik de kamer in- of uitloop, wil ik gewoon met de knop de lamp regelen. Maar liggen we in bed, dat is dan die 5% van de gevallen dat bedienen met een app wel handig is.
Ik weet niet of @coolbvrobin het over hetzelfde heeft, maar..

Ik heb zelf een dimmer bij een (elektronische) TL daglichtlamp. Iedereen denkt altijd meteen aan cheapo lampen bij TL maar er bestaan ook degelijke TL's die niet trillen, mooi 'breed spectrum' licht geven en dimbaar zijn.

Kort indrukken is aan/uit. Ingedrukt houden is: dimmen/omhoog draaien van de lichtsterkte.

Daar komt geen app bij kijken. Ik heb het niet in de keuken maar het zou daar prima passen. Je kunt met je knie, elleboog, zijkant van je hand etc. makkelijk de lamp bedienen.

De dimmer zit overigens niet in de wandschakelaar maar in de elektronica van de TL zelf.
Je kan ook gewoon via de schakelaar alles doen Wat @laptopleon ook al noemt, Bijna zelfde principe
1x indrukken is gewoon aan of uit
2x op en neer is dimmen

Dus hij is zelfs zonder app of afstandbediening te gebruiken 8-)
Klinkt mooi! Ben toevallig naar zoiets op zoek voor mijn nieuwbouwwoning, echter wordt het wel erg prijzig als je minimaal 100 euro kwijt bent per dimmer...
en
EcoBright meldt onder andere de twee afzonderlijke dimmers uit te brengen op basis van de reacties op zijn eerste druk-draaidimmer, die met zowel het zigbee- als het z-wave-protocol werkt. Die dimmer kost 140 euro en op dat bericht gaven diverse Tweakers-lezers aan dat deze prijs aan de hoge kant is, omdat afzonderlijke dimmers voor lagere prijzen te vinden zijn.
tweakception

[Reactie gewijzigd door cmegens op 21 februari 2020 16:36]

Ghahaha!

Ja ze weten het wel te vragen.

Schandalig deze prijzen. Gewoon lampen aanzetten / plaatje tegen de muur en geen omkijken meer naar met de huidige afstandsbedieningen en dimmers en pucks.

Er was ooit eens een living white plug van Philips deze kon iedere lamp slim maken, maar gezien deze verkoopargumenten begin ik te beseffen dat ze zoals Hibbert zegt op tube “Really Evil” zijn.
Klinkt mooi! Ben toevallig naar zoiets op zoek voor mijn nieuwbouwwoning, echter wordt het wel erg prijzig als je minimaal 100 euro kwijt bent per dimmer...
Tip, ga met nieuwbouw dan toch niet voor iets draadloos!
Zorg gewoon dat je svv of cat7/8 kabels trekt van elk punt naar een centraal punt, waar je de domotica onderbrengt. Is iets meer werk (ik denk dat het totaalproject wel goedkoper zal zijn), maar je bent daarna volledig onafhankelijk van welke oplossing je kiest. Ook veel toekomst bestendiger.

Ik heb ook een nieuwbouw, 4 verdiepen en zowel HUE, Loxone Air, zwave als zigbee modules geprobeerd. Er zijn altijd wel momenten dat je soms 2 keer moet drukken, of het signaal niet doorkomt. Normaal met 40cm beton tussen je vloeren tegenwoordig.

Mijn bedraad KNX systeem werkt altijd, en ik kan heel gemakkelijk naar eender welk ander systeem overstappen zonder nieuwe kabels te leggen.
Als je deze wilt bedienen met google home, moet je dan nog iets anders aanschaffen of is het voldoende deze nieuwe dimmer te kopen?
Je zal de dimmer moeten verbinden met een hub om de dimmer op afstand te besturen. Die hun moet dan weer met Google home kunnen praten. Direct lukt het niet

[Reactie gewijzigd door AWitteveen op 21 februari 2020 16:55]

Ik heb diverse normale Ecobright dimmers (zonder zigbee/z-wave) en merk dat nu ze 2+ jaar oud zijn, de lampen steeds vaker niet helemaal stabiel licht geven, maar regelmatig wat gaan flikkeren.
Dit treedt niet op mijn mijn minder oude Ecobright dimmers.

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 21 februari 2020 17:32]

Anoniem: 120539
21 februari 2020 17:44
Mooi product, maar voor dat geld laat ik de oude schakelaar lekker zitten, en vervang alle door de dimmer aan te sturen lampen gewoon door Zigbee exemplaren.
Dat hoeft niet eens uit China, dat kan (voor deze bedragen) zelfs gewoon en makkelijk bij Ikea.
Vervolgens leg ik op strategische plaatsen nog wat schakelaars neer, en klaar.
Dan doe je met de schakelaar de lamp uit en kun je hem niet meer verder bedienen.. of je hebt niets aan de schakelaar..

Zelf heb ik gekozen voor friends of hue Gira drukschakelaars icm losse zigbee dimmers (en gewone lampen). Combi is ongeveer even duur als dit maar vindt de drukschakelaars mooier en denk dat losse dimmer flexibeler is (en bij hotelschakelaars goedkoper want maar één dimmer)
Tip:
https://www.amazon.com/Lu...s=gateway&sr=8-4-fkmrnull

Gewoon op een blindplaad plakken of schroeven. Wordt helaas allen in USA verkocht maar is gewoon 100% in EU Hue systeem te.gebruiken.

(Disclaimer: ben zelf werkzaam bij Signify)
Is het dimmen van 230VAC niet altijd een smerig trucje?

Zeker met LED loop je hierdoor tegen problemen, naast het zoemen en verstoren van je AC golven.

Je kan beter een dimbare driver nemen en die aansturen, dan de ingaande 230 dimmen.
Zeker waar, hoewel ook deze dimmers nog steeds HF storing genereren omdat de DC kant dan PWM wordt aangestuurd. Maar bij een goed ontwerp zijn ze aan de AC kant relatief schoon.