Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Nikon brengt D780-spiegelreflexcamera uit voor 2499 euro

Nikon brengt een opvolger van de bestaande D750-fullframecamera uit. De nieuwe D780 gaat 2499 euro kosten en heeft een aantal specificaties die vergelijkbaar zijn met de Z6-systeemcamera, al is de D780 net als zijn voorganger een spiegelreflexcamera.

De Nikon D780 beschikt over een sensor met een resolutie van 24,5 megapixel, die nu backside illuminated is. Waarschijnlijk is het dezelfde sensor als die van de spiegelloze Nikon Z6. De beeldprocessor is de Expeed 6, die ook in de Z6 en Z7 is te vinden. Het isobereik is verhoogd naar 100 tot 51.200 iso, wat is uit te breiden tot 50 - 204.800 iso.

De nieuwe camera heeft in liveviewmodus een vergelijkbaar autofocussysteem als dat van de Z-camera's, waarbij er 273 focuspunten beschikbaar zijn. Het fasedetectieautofocussysteem via de optische zoeker heeft 51 focuspunten, waarvan er vijftien kruisgevoelig zijn. Daarbij zegt Nikon dat een autofocusalgoritme van de D5-camera in de D780 wordt toegepast.

Fotograferen gaat met zeven beelden per seconde met de mechanische sluiter, of twaalf beelden per seconden als de elektronische sluiter via de liveviewmodus wordt ingezet. De resolutie van de kantelbare en aanraakgevoelige 3,2"-lcd op de achterkant bedraagt 2,36 miljoen beeldpunten en de optische zoeker heeft een vergroting van 0,70x.

Video's opnemen is bij de D780 ook vergelijkbaar met de Z6. Het opnemen van 4k-beelden in combinatie met 30fps wordt ondersteund. Daarnaast is het opnemen van beelden in 1080p-resolutie met maximaal 120 beelden per seconde mogelijk. Daarbij wordt opnemen in 10bit in n-log of hlg ondersteund en Nikon heeft een timelapse-functie ingebouwd.

De Nikon D780 beschikt over twee kaartsleuven die geschikt zijn voor uhs-II-sd-kaartjes. De camera is vanaf 23 januari te verkrijgen voor een advies van 2499 euro. In combinatie met de AF-S 24-120mm f/4.0 komt het bedrag uit op 2999.

Nikon brengt ook twee nieuwe objectieven uit, waaronder een telezoom voor fullframe-dslr's: de AF-S Nikkor 120-300mm f/2.8 en voor de Z-systeemcamera's komt er een 70-200mm f/2.8. De eerstgenoemde krijgt een adviesprijs van 10.999 euro, terwijl de tweede 2799 euro moet gaan kosten; beide objectieven zijn vanaf februari beschikbaar.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-01-2020 • 20:26

99 Linkedin Google+

Submitter: BaasG

Reacties (99)

Wijzig sortering
Mooie opvolger van d750, maar de prijs...Ouch. Ik had deze toch aan 1999€ verwacht, zeker nu de d750 - cashback in Duitsland te kopen is voor 950€. Ik ben zelf eigenaar van de d750, ik zou deze vandaag nog terug durven kopen en het extra geld investeren in glas, of volledig mirrorless gaan.
Qua positionering zit de D780 ietsje hoger maar niet heel veel. De Nikon D750 is gelanceerd voor €2200 in 2014, wat gecorrigeerd voor inflatie €2330 is in 2020. Ook de D780 zal aanbiedingen krijgen.

Als je nieuw een systeem in stapt zou ik absoluut niet meer voor de Nikon F-mount gaan. Deze camera lijkt vooral bedoelt voor de fotografen die met een collectie aan F-mount glas en die naar een upgrade zitten te kijken (zoals bezitters van een D610 of D750). Voor die doelgroep ziet het er echter uit als een gebalanceerde en capabele camera.
Wat zou je dan adviseren voor mensen die in een nieuw systeem instappen (maar wel overwegen om er serieus iets mee te doen?)
Hangt heel erg af van wat je ermee wilt doen en op welk niveau. Een professional die buitensport fotografeert moet nu een Nikon D5 nemen. Maar als je het goedkoper wilt, kun je beter een D500 nemen. Wil je iets lichts, dan ga je niet eens kijken bij DSLRs, maar ga je naar APS-C of m43 format (Fuji, Sony, Olympus). Wanneer je ook veel met video wilt gaan doen, kun je ook goed bij Sony terecht. Het hangt dus heel erg af van
  • je budget
  • wat je wilt doen
  • op welk niveau
  • of de lensen bestaan die je nodig hebt
En ergens mag je ook in je achterhoofd houden of het systeem over 5 jaar nog bestaat. Met Canon, Sony en Nikon zit je over het algemeen goed. Maar ook deze 3 hebben de nodige systemen gekilled. Nikon1 of Sony Apha? Bestaan defacto niet meer. En er zijn nu gerede vragen over de Canon M mount, want de overstap van M naar RF kan niet. En dus werkt de oude strategie van APS-C met EFS en full frame met EF (net als Nikon met F-DX en F en Sony met E en FE) niet meer.
Ik wordt wel gelukkig van landschapsfotografie en fotografie in avondlicht. Lichtsterk, fullframe, groothoek, groot dynamisch bereik. Zit al tijden te kijken voor een Sony A7 serie (qua body). Ook film / documentaire maken heeft mijn interesse. Maar tot dusver niet afgestofte dromen.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 8 januari 2020 13:03]

Nikon D850 is de ultieme camera voor dit soort dingen op dit moment. En als je geen DSLR wilt, dan Nikon Z7. De Sony A7 is ook goed, maar Sony haalt wat foefjes uit met de RAW bestanden, waardoor die minder zijn dan van Nikon. Dus als je het ultieme in beeldkwaliteit wilt en toekomstbestendig: Nikon Z7.
Als je echt van nul start, heb je veel opties. Als je bij Nikon wilt blijven, zou ik eerder kiezen voor Z6/Z7 en hopen op een Z9/Z8 die nog iets beter iets qua AF tracking. Je kan je alvast inkopen in de huidige S lenzen lijn. Die blijft wel nog even en die lenzen zijn fenomenaal scherp.

Ofwel voor deze D780 gaan als video ook belangrijk is. Als je iets meer budget hebt en resolutie ook belangrijk is, voor de D850 gaan. (D850 & Z7 hebben dezelfde resolutie). Maar dan heb je lenzen die alleen met een adapter op de Z6/Z7/Z.. gaan, mocht je in de toekomst op mirrorless Nikon overstappen.

Maar als je van nul begint, ben je ook vrij om te kijken naar andere merken natuurlijk. Sony zit op het punt van autofocus (eye tracking) op dit moment nog verder dan Nikon & Canon. Maar zouden dan qua ergonomie iets minder zijn.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 januari 2020 02:21]

In ieder geval geen DSLR meer. Dat loopt echt tegen de grenzen aan qua technologie.
Ik zou vooral kijken naar de prijs van het hele systeem. dus ook de lenzen die je wilt etc. Ik was zeer geinteresseerd in Sony.... Maar die prijs! vooral die lenzen....

Heb zelf ooit een nikon gekocht, want aanbieding (17 jaar :+ ) en daar heb ik best wat materiaal voor gekocht (voor een hobbyist). Als ik achteraf een soortgelijke Canon had gekocht, was ik voor ongeveer dezelfde kwaliteit een stuk minder geld kwijt geweest, en had ik wel degelijke video gehad O-)

Dus inderdaad: kijk naar het hele ecosysteem, en de totale cost of ownership.
Ik heb een D50. Wat bedoel je precies met het niet meer gaan voor F mount?
Hij zal niet specifiek de F-mount bedoelen. Meer als je nu in fotografie stapt je dan beter kunt investeren in een systeemcamera met glas voor de bijbehorende mount.
Momenteel zit daar de meeste ontwikkeling en de fabrikanten lijken daar ook daar op in te zetten.
Spiegelreflex lijkt een langzame dood te sterven, maar hard stellen waag ik me niet aan ;).
Met een zak F mount lenzen kun je ook gewoon een Z camera kopen hoor. FTZ adapter erop en schieten maar !
Tenzij dat het AF en AF-D lenzen zijn. Als je ietswat goedkoop een deftige lenscollectie wil opbouwen is de Z mount nog geen optie.
Voor het prijs verschil nu zullen die nu eerder voor de D850 gaan.
Ik heb twee D750 camera's en blijf lekker zitten waar ik zit.
Dit is al jaren gaande in de DSLR markt en hoogstwaarschijnlijk de reden waarom die markt ingestort is; het product is af, grote verbeteringen zitten er hoogstwaarschijnlijk niet meer n.
Waarom zou je nog een spiegelreflex halen met al die mirrorless camera's die je tegenwoordig hebt? Aan de prijs ligt het niet iig want die is zowat gelijk.
Met 2499 is deze camera duurder dan een vergelijkbare systeem camera.

Z6 is er al vanaf 1599.
A7 mk3 is er vanaf 2149
De overgrote meerderheid van Nikon eigenaars, werken nog met een spiegelreflex. Dus Nikon kon deze niet blijven negeren. Maar ze slaan hier de bal volledig mis, naar mijn mening. Omdat ik al jaren werk met een D750 met grip (en sinds 2019 met een Z6), moet ik als ik deze wil vervangen, gaan voor de D850 omdat Nikon beslist dat ik geen grip meer mag hebben? Welk marktonderzoek gaf de conclusie dat die doelgroep - van compacte FX camera's waar altijd een grip op kon - die grip niet meer wilt?
Welk marktonderzoek gaf de conclusie dat die doelgroep - van compacte FX camera's waar altijd een grip op kon - die grip niet meer wilt?
dat vroeg ik me ook al af.
Misschien heeft Nikon te weinig grips verkocht en vonden ze het niet meer de moeite waard?
Maar dat ze er weinig verkopen kan wellicht komen doordat die dingen 4x zoveel kosten als de 3rdparty-varianten die ook uitstekend werken.
Klopt. De enige reden die je kan bedenken is dat als je reeds veel f-mount lenzen hebt. Die passen niet meer op de Z6 zonder adaptor.

Verder is de D780 een Z6 maar dan met een spiegel. Bijna elke feature van de goedkopere Z6 (€1600) kan je immers in de D780 vinden. De Z6 heeft zelfs een erg effectieve in body sensor stabilisatie. Iets wat de D780 mist!

De Z6 wint eigenlijk over de gehele lijn en is een pak goedkoper. Prijs/kwaliteit zit die erg goed. Erger nog, buiten wat minder megapixels is het verschil met de Z7 (€2900) eigenlijk heel klein. Voor pure 4K video is hij ook nog eens beter dan de Z7. Je blijft ook dat FX dof gevoel behouden in combinatie met een super lichtgevoelige sensor. Wie wil meer? :)

De echte competitie van de Z6 en D780 komt van het Sony kamp met de a7 III. Die doet alles net een tikkeltje beter, al is die niet zo weersbestendig als Nikon Camera’s.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 8 januari 2020 01:35]

Voor evenementfotografie, weinig licht met bewegende onderwerpen, is de D700/800/850 veel beter met AF dan de Z6. De EVF heeft lag, stottert of stopt soms en dan weet ik niet meer wat mijn onderwerpen doen en mis ik de shot.Ik zit serieus eraan te denken om de D780 als 2e camera te kopen en mijn D800 te dumpen.
Goedkopere lenzen die niet kunnen autofocussen op de Z-mount cameras, batterijduur en vertrouwdheid.
Voor minder dan deze prijs kan je een Nikon D850 halen. Waarom dan deze camera?
Nikon D850 is nieuw €2900. De Nikon D780 heeft een adviesprijs van €2500. Verschil is niet heel groot, maar de D850 is duurder.
Via de grijze markt en dodgy webwinkels is de D850 te krijgen voor ongeveer €2200. Maar dat lijkt mij geen goed idee.
Die zijn zelfs duurder, omdat via een of andere achterdeur geen BTW wordt gegeven. Ik ga er even vanuit dat in dit segment met BTW aftrek wordt gekocht, en dan is grijs duurder.
En op die manier zal de 780 ongetwijfeld ook goedkoper te krijgen zijn dan de adviesprijs van 2999, dus wat dat betreft zal het niet uitmaken als je die route op gaat.
-andere doelgroep
-nieuwere sensor
Sensor komt uit de Z6 niet heel veel nieuwer. Daarnaast is de D850 sensor beter en het TTL autofocus systeem van een totaal andere orde.

Deze camera is voor 2499 onverkoopbaar. 1999,- max in de huidige markt.
De Z reeks nl 6 en 7 hebben of hadden die geen last van banding?
Ja, door de PDAF punten op de sensor. !0 tegen 1 dat de D780 dezelfde banding zal vertonen.
Persoonlijk nog nergens iets gemerkt van enige banding op de Z6. En ik heb helemaal geen schrik van sleuren aan de balkjes in Lightroom :) (het zou alleen in extreme omstandigheden optreden, lees: zwaar onderbelichte foto helemaal oplichten in post)

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 januari 2020 14:20]

Ik ben bang dat met deze camera Nikon niet het gaat redden. De concurrentie zit niet stil, als je ziet hoe Sony aan de weg timmert. Ik snap niet dat Nikon nog steeds op slr blijft inzetten.
99% van alle objectieven die Nikon verkoopt is voor de F-mount. 1% is slechts voor de Z-mount. Alleen toeleggen op de Z mount is financiele hara-kiri.
Inderdaad. Zelfs over een jaar of 10, zal de verkoop qua objectieven misschien meer op Z-Mount verkocht worden dan F-Mount, maar de installed base F-Mount is zo gigantisch, dat Nikon die markt gewoonweg niet kan negeren. Dat er in de F-mount niet zo heel veel meer nieuwe innovatieve objectieven zullen uitkomen, dat lijkt me wel duidelijk. Echter zal er nog wel een aanzienlijke vervangingsmarkt zijn, die niet alleen aangewezen wil zijn op de 2dehands markt.

En als laatste reden wil je de mensen met F-Mount objectieven wel aan je blijven binden, want die zijn dan eerder genegen naar Z-mount over te stappen. Als je als klant door de fabrikant wordt genegeerd, dan is de overstap naar een compleet ander systeem ook sneller een optie.
Ze hebben nog heel veel klanten binnen hun Dslr systeem.

Ik snap wel dat ze daar nog producten voor blijven maken. Wat ik niet snap is dat een opvolger na 4 a 5 jaar amper wat toevoeg maar wel 500 euro bij lancering meer moet gaan kosten.

Terwijl de D750 inmiddels wel wat gezakt was qua prijs.

Als ik eerlijk ben zou ik nu eerder de oude overwegen ondanks dat die al zo lang op de markt is.
Ze zouden een mirrorless F mount moeten uitbrengen voor de DSLR groep.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
Waarom dat? Dan heb je praktisch een Z6 met vastgelijmde converter.

Dat kan ik zo voor je regelen met wat bison kit.

Als je voordelen van een kortere flange wilt dan zal je naar een nieuwe mount moeten. Dan kan je sneller glas en eenvoudigere betere groothoek lenzen ontwikkelen.
Om toch de overstap van Nikon gebruikers minder groot te maken.

Noem het een tussenstap.
Ik zelf heb een nikon die het nog prima doet. Daarnaast heb ik een systeemcamera van Fuji

Ondanks dat er bij dr Z serie een converter mee word geleverd voor de F mount. Is het Z systeem toch niet aantrekkelijk. Want met een converter Kan je toch vertraging krijgen of dat de focus niet helemaal lekker loopt.

Dus als nikon een F mount systeemcamera zou uitbrengen zou ik persoonlijk daar eerder naar overstappen om toch door te kunnen gaan met mijn duren lenzen en bij nikon te blijven.

Dan kan ik rustig afwachten of de Z serie echt zoveel beter is en wie weet stap ik wel over.

Nu kan je zeggen dan verdient nikon heel weinig aan je. Want je koopt alleen maar een nieuwe body ipv een nieuw systeem.

Dat klopt, anderen kant ik blijf bij nikon, want als ik moet investeren in een nieuw systeem dan ga ik ook kijken bij anderen.

Zoals ik al eerder zei, ik heb dr lenzen al. Het zou een mooie tussenstap zijn

Maar dat is persoonlijk.


Wat mij wel opvalt met een dagje foto’s maken met een spiegel vs systeem is dat als ik een hele dag via de optische viewfinder kijk. Ik heb de spiegel minder vermoeide ogen heb dan bij de fuji. Zal denkelijk wel komen omdat ik bij de een door een spiegel kijk en bij de ander op een schermpje kijk. Maar dat is iets heel anders. Haha
(...)
Ondanks dat er bij dr Z serie een converter mee word geleverd voor de F mount. Is het Z systeem toch niet aantrekkelijk. Want met een converter Kan je toch vertraging krijgen of dat de focus niet helemaal lekker loopt.
(...)
Waarop baseer je dit? Speculatie? Eigen testen? Want zowel mijn eigen ervaring na ongeveer 30.000 foto's met de Z6 met FTZ adapter en zowel Nikon, (recent) Tamron als Sigma glas en de tests die ik las, kan ik zeggen dat dit helemaal geen probleem is.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 januari 2020 12:20]

Klopt gedeeltelijk.

De D lenzen van nikon daarvan zal de autofocus niet werken.

“AF-D and AF Nikkor lenses without built-in AF motors will mount on the adapter and work with all metering modes, but will not autofocus.”

En ik las ook het volgende

“ The only moments of doubt came when shooting high-speed bursts of images. As with most other lenses we tried on the pre-production Z7, we experienced some back-focused shots as the focus system played catch-up on rapidly approaching subjects”

Opzich is dat logisch want je plaats er iets tussen. Over het algemeen zijn ze positief.

https://m.dpreview.com/ar...-like-with-adapted-lenses
"D lenzen" hebben weinig te maken met type autofocus natuurlijk, maar met de afstandsinformatie (D = distance) die wordt meegegeven aan de camera bij belichting van de flits.

Maar dat screw drive lenzen van 20-30 jaar geleden niet werken op de Z serie, lijkt mij maar logisch. Er is geen plaats in een adapter om daarin een complete motor én aparte batterij in te bouwen :)

Je kan wel perfect manueel focussen natuurlijk.

En die test was op een "pre-production Z7". Ondertussen hebben we al een jaar het afgewerkt product, met ongeveer 2 grote firmware updates verder.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 januari 2020 12:54]

"Maar dat screw drive lenzen van 20-30 jaar geleden niet werken op de Z serie, lijkt mij maar logisch. Er is geen plaats in een adapter om daarin een complete motor én aparte batterij in te bouwen"

Het zijn niet alleen lenzen van 20/30 jaar gelezen. Dit soort lenzen vallen er ook onder (linkje hieronder) en die doen het nog wel op nieuwe F body's.

pricewatch: Nikon AF 50mm f/1.8D

Het zou echt geen kwaad kunnen om een systeem camera met F mount uit te brengen. Hiermee geef je keuze.

Het is net zoiets als de 3.5mm op de telefoons. sommige willen het en anderen niet. geef de optie en je zult zien.
Die lens is 18 jaar oud. En eigenlijk een kleine evolutie van de non-D versie van eind jaren 1980...

Als je geen budget hebt om up te graden naar een Nikon 50 F1.8 AF-S (die superieur is over de hele lijn, €150 ), heb je weinig interesse in een nieuwe Nikon body denk ik :)

Ik snap dat Nikon en backward compatibility dikke vrienden zijn - ook een van de redenen waarom ik bij Nikon begon jaren geleden (o.a. met een 50 1.8D, die ik al gauw verkocht van zodra ik kon).. maar ergens stopt het natuurlijk.

Het lijkt mij niet slim van Nikon om naast de FTZ adapter, ook nog een "F mount" mirrorless uit te brengen. De FTZ adapter doet perfect zijn werk en een "F mount Z6" voor die kleine groep van mensen die met (zeer) oude inferieure lenzen blijft werken, is economisch gewoon onhaalbaar.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 januari 2020 13:30]

Een tijdje terug kon je de D nog krijgen voor 135 euro. Hij is duurder geworden.
De S is inderdaad in bepaalde opzichten beter. Maar er zijn ook momenten dat de D beter is.

Anyway voor mij is het zo. Ik heb een D500 en die ga ik helemaal opmaken en daarna ga ik kijken wat het word. Misschien de overstap naar Fuji of toch iets anders.
Ik heb geen sneller glas nodig, 2.8 is eigenlijk altijd beter dan 1.8-2.0. Laat de Z serie nou te plat zijn waardoor body/lens balans onprettig wordt... Ik zou graag DF achtige mirrorless met F mount en deze 24MP sensor hebben. Maar ik draai voorlopig lekker door met de D850. 10-bit en log lijkt mooie extra optie voor video, maar D850 is qua dynamisch bereik, witbalans en kleurweergave zó goed met video, ik hoef nooit te graden.
Maar die is er toch al? De Z6/7+FTZ Adapter heet dat volgens mij. Dan heb je een F-Mount mirrorless. Bonus hiervan is dat je de FTZ adapter er zelfs af kunt halen en dan kun je ook nog de Z-mount lenzen gebruiken. Ideaal toch!
Ik weet niet of je hier al eens mee hebt gewerkt, maar qua werking en beeldkwaliteit merk je geen verschil tussen een F-mount lens op bv een D750 of een Z6.
Dat klopt. Dat zei ik ook. Ik benoemde het alleen als converter.
Enige nadeel is dat er altijd een kans is op vertraging/niet goede focus. Vanwege het feit dat je een adapter gebruikt.
Ik snap Nikon niet. Vijf jaar na de lancering van hun meest succesvolle allround fullframe en waar iedereen al zolang op wacht en over speculeert, komen ze met deze D750s met kostenbesparende beperkingen. Geen grip functionaliteit meer, geen pop-up flash. En nog absurder; geen AF assistlicht. Dat laatste is mij irrelevant, maar de eerste twee zijn voor mij dealbreakers.

En de Z6 sensor die erin zit, biedt ongeveer 5% verbetering. als ik kijk naar mijn D750 & Z6 rawfiles.

Betere video en live view en filmmogelijkeden dat wel. Maar niet iedereen is videograaf.

Thom Hogan verwoordt het goed.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 7 januari 2020 20:41]

Geen grip functionaliteit meer,
oh?

zo te zien kan er wel een grip aan hoor?
je kan er in ieder geval iets onderschroeven.

[Reactie gewijzigd door Tokus op 7 januari 2020 21:18]

zo te zien kan er wel een grip aan hoor?
je kan er in ieder geval iets onderschroeven.
Ik zou haast vragen of je zelf überhaupt een camera hebt. ;) Vrijwel iedere camera heeft een schroefdraad om een statief te bevestigen. Zoals Miazurro citeert, heb je voor een batterygrip extra contacten nodig.

(hoewel die contacten tegenwoordig misschien weer minder belangrijk worden met camera's die via USB gevoed kunnen worden; dat opent weer een wereld van mogelijkheden voor custom grips van 3rd party ontwikkelaars)

[Reactie gewijzigd door RSpanjaard op 7 januari 2020 21:59]

[...]


Ik zou haast vragen of je zelf überhaupt een camera hebt. ;)
het is een lange dag geweest en ik ben niet helemaal helder meer.
En om op deze opmerking te reageren: Momenteel heb heb ik een D750 en een D600, aan beide heb ik een grip. Niet voor de extra batterij, wel om 'm wat handiger te bedienen in verticale mode. Ik had gehoopt dat deze D780 interessant zou zijn, zodat de D600 eruit kan en de D750 opschuift naar backup- of tweede camera. Maar als ik zelf geen goede controle heb over de focuspunten, dan gaat 'm dat niet worden.
Gezien de andere reacties (ben zelf geen Nikon-gebruiker) kan ik me dat goed voorstellen. Als je van de D600 afwilt, kan je beter een tweede D750 aanschaffen. Dat kost ongeveer 500-600 euro als je nog een redelijke prijs voor de D600 krijgt.
hoewel die contacten tegenwoordig misschien weer minder belangrijk worden met camera's die via USB gevoed kunnen worden
Wat bij deze D780 dus schijnbaar niet kan, enkel de EN-15b accu's opladen (dus niet de oudere EN-15 variant).
Via dpreview hands-on:

No contacts for portrait orientation controls on a battery grip

Kans is er dat er een grip onder kan zonder knoppen en puur met een extra accu - zoals bij de Z7, waar ook veel kritiek op kwam, maar dit is nog even absurd natuurlijk.
erg jammer.

en dat focus-joystickje ontbreekt ook. Dan is het sowieso een easy pass voor mij, aangezien ik die altijd gebruik. Of gaat het met die grote ronde knopom rond de OK-knop?

[Reactie gewijzigd door Tokus op 7 januari 2020 21:35]

Dat gebeurt idd met die pijltjestoetsen rondom de ok knop :)
Maar die ligt niet direct onder je duim als je de camera vasthebt en is dus minder handig in gebruik...
Denk dat het maar net is wat je gewend bent tbh. Ik vind canon bv waardeloos en niet intuïtief. Als ik door m'n oculair kijk kan ik prima mijn focuspunten verplaatsen met mijn duim.

Nu begrijp ik natuurlijk ook dat dat de andere kant op hetzelfde werkt. Ben je een joystickje gewend vind je Nikon wellicht weer niets.
Ja, bij Canon ligt het tweede draaiwiel weer niet onder je duim, bij Nikon wel. Ze moeten ergens een keuze maken, je kan niet alles onder die duim kwijt. :). En inderdaad, het went. Ik gebruik Canon, en de lage plaats van dat draaiwiel heeft mij nooit gestoord.
Een pop-up- flash op een dergelijk geprijsde camera is natuurlijk onzinnig; koop dan een échte flitser anders zien je foto’s er nog steeds niet uit.

Trouwens, op de plaatjes hier zie ik wel gewoon een pop-up flitser zitten...?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 7 januari 2020 20:51]

De ingebouwde flitser van mijn d300 gebruik ik als commander voor mijn slaves. Wel een plastic kapje ervoor die alleen IR doorlaat. Werkt met volledige TTL sync.
Off-topic: is zo'n kapje nodig? Ik dacht dat de commander alleen een "pre-flash" doet, waarop de slaves synchroniseren en dat bij het nemen van de daadwerkelijke foto de commander niet meeflitst (mits zo ingesteld in het menu).
Je ziet het op de foto, want hij flitst ook op het moment dat de foto wordt gemaakt, ook al draai je commander mode zelf terug.
Ook als je de ingebouwde flitser in "- -" mode zet in het menu?

(Zie http://darrellyoung.blogs...flash-commander-mode.html)
- - Mode (double-dash mode) – The built-in Speedlight will not fire the main flash burst in this mode. It will fire the monitor pre-flashes, since it uses them to determine exposure and communicate with the external flash groups.
Ik meen hier toch te lezen dat de cameraflitser dan niet meedoet. De laatste zin suggereert dat hij wel meedoet in de belichtingsmeting. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd gewenst is en dat je dan daarvoor zo'n kapje gebruikt?

Edit:
Ik vond deze link die jouw statement bevestigt:
https://photo.stackexchan...te-flash-only/63764#63764
Ook als de commander in "- -" mode staat, geeft de cameraflitser nog een (low power) flits met de sluiter open, namelijk om de remote flitsers het commando te geven om te flitsen.
Even if the internal flash is disabled, the Commander must still flash commands before the shutter opens, but then the internal flash will not contribute. Except... after shutter opens, it still must then flash a low level trigger signal telling all the Remotes "OK, everybody flash, NOW".
Ik had altijd aangenomen dat tijdens de pre-flashes de flitsers "hun klokken gelijk" zouden zetten en dan allemaal tegelijk zouden flitsen.

[Reactie gewijzigd door aap op 8 januari 2020 18:01]

Het ligt heel erg aan hoe intens je flitst, als je omgevingslicht gebruikt en aanvult met flitsen dan zie je de commander flits. Flits je heel intens dan is de commander mode niet fel genoeg om echt invloed te hebben.
Een pop-up- flash op een dergelijk geprijsde camera is natuurlijk onzinnig; koop dan een échte flitser anders zien je foto’s er nog steeds niet uit.
Onzinnig? Alle voorgaande modellen hadden een interne flitser: D700, D600, D610, D750. Moet ik nu echt uitleggen wat het nut kan zijn van een pop-up flitser? Ook al heb je een tas vol SB-910's of strobes?
Trouwens, op de plaatjes hier zie ik wel gewoon een pop-up flitser zitten...?
Dat zie je dan verkeerd.
Ik zie toch écht een flits-knopje naast het flitsschoentje zitten, en een nogal overduidelijke 'gap' waar de popupfliter hoort te zitten...

Excuus, die gap zit er niet inderdaad, toen ik de foto op m'n telefoon keek leek die er wel te zijn. Het flitsknopje zit er zo te zien wel.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 7 januari 2020 22:33]

Dat is flitsbelichtingscompensatieknop. Er is geen enkele inkeping die wijst op een pop-up flits en ook elke preview bespreking vertelt over het ontbreken van die flits.
Moet ik nu echt uitleggen wat het nut kan zijn van een pop-up flitser?
Ja, want blijkbaar hebben ze het bij Nikon nog niet begrepen.
Geen grip functionaliteit meer,
Misschien zijn ze erachter dat niemand hun grips koopt en dachten ze: waarom zoiets inbouwen als te weinig mensen het aanschaffen?
geen pop-up flash.
Hoewel ik zelf van mening ben dat de pop up flash zo nu en dan erg handig is, was de mening voorheen dat een pro camera geen pop-up flash op zijn camera wil. Ik vind het ook een irritant ding op mijn D800.
En nog absurder; geen AF assistlicht. Dat laatste is mij irrelevant, maar de eerste twee zijn voor mij dealbreakers.

En de Z6 sensor die erin zit, biedt ongeveer 5% verbetering. als ik kijk naar mijn D750 & Z6 rawfiles.

Betere video en live view en filmmogelijkeden dat wel. Maar niet iedereen is videograaf.

Thom Hogan verwoordt het goed.
Het idee is waarschijnlijk om mensen te laten zien dat de AF met live view zwaar beter is dan voorheen, zodat meer mensen uiteindelijk de stap zullen wagen naar de Z series.
Veel speculatie. Al vind ik de twee laatste punten niet helemaal gegrond. De D780 is net als zijn voorganger geen pro-camera en al de voorgaande modellen hadden wel een pop-up flits. Dus die redenering klopt niet helemaal. En ivm het AF hulplicht, mensen fotograferen nog steeds meestal door de viewfinder ipv met LV. Hoewel ik het persoonlijk steevast uitschakel op elke body.

Persoonlijk denk ik dat het puur kostenbesparing is en inderdaad een soort verkeerde poging om die doelgroep te kneden naar een bepaalde richting (Z series of de D850). Maar met wat ik nu lees, zorgt het alleen voor frustraties.
Tja. Als je al een D750 hebt, is het de upgrade niet waard. Verschil is vrij klein. En als je de D750 niet hebt, koop dan gewoon lekker de D750 als je een snelle standaard-res FF Nikon DSLR wilt hebben.

Vraag me serieus af hoeveel ze er gaan verkopen?

Voor de kostenbewuste (hobby)fotograaf is een Nikon DSLR zo gek nog niet. Goede F-mount lenzen zijn stuk goedkoper en makkelijk 2e hands te vinden. Maar dat is alleen maar een extra argument om de D750 te kopen.
Absoluut waar, zag net bij kamera express dat die D750 1199,- moest kosten na kassa korting.

Daar heb je zelfs 4-5 jaar na lancering een fantastische full-frame spiegelreflex voor die vrijwel alles doet wat je ervan vraagt. (op 4k filmen na)
Net (maand geleden) een D750 gekocht (nieuw) voor €925,- bij Amazon.
Dat had ik 4 jaar geleden niet durven dromen.
Vooral op video gebied is hij veel beter dan de D610 die ik had (die is nu doorverkocht)
Over 4 jaar kijk ik wel verder.
4K heb ik nog niet nodig idd.

[Reactie gewijzigd door Montfrooij op 7 januari 2020 23:36]

Het meest belangrijke verschil met de D610 was toch de 51 punts autofocus. Waar de D610 het moest doen met de 39 punts variant die niet veel anders is als de middenmoot D5200-D5600 modellen.

En op een Fullframe camera helemaal in het midden zat.
Ja, dat ook.
Maar voor mij was de video output de reden om over te stappen. De D610 maakt gebruik van een achterhaalde codec waardoor video er 'matig' uitziet.
(al was ik er in het begin best blij mee).
Als je het vergelijkt met de output van de D750 dan is het echt dag en nacht verschil.
Ik zal kijken of ik wat vergelijkbare beelden kan schieten met de D750 die ik ook met de D610 heb geschoten.
Bij Fotokoch in Duitsland is die nog goedkoper. ;)
Het grote verschil zit hem vooral in video. Als je een hoop F lenzen hebt en je wil (nog niet) overstappen op Z formaat (voor foto en video), dan is de 780 zo gek nog niet. Zie deze camera overigens in Azie heel snel in prijs gaan zakken (middels allerlei acties), dan met name in Japan zelf.
D780 ziet er uit als een super opvolger van de D750. ik heb de D750, D850 en Z6. je zou het bijna een mix tussen best of D850 en Z6 kunnen noemen, 1/8000e , betere iso performance en video in 4k. een meer dan capabele en waardige opvolger van de D750. kijk er naar uit dat ik hem testen mag.
Best bizar, mijn F801 uit 1990 deed ook 1/8000
De voorgangers D600, D610 en D750 gingen maar tot 1/4000s.
Vreemd dat je als eigenaar van de D750 en Z6 toch zegt dat er betere ISO prestaties zullen zijn. Ik heb beide ook en na een jaar zie ik nog steeds geen significant verschil tussen de D750 en Z6/D780 sensor.
ik rammel op dat wat nikon verkondigt. ik heb de camera zelf nog niet in mijn handen gehad voor een test, dat geef ik later ook aan. dat ik uit kijk naar om hem zelf te testen. ISO is een ding op zich die gemeten wordt in lab omstandigheden. soms zie ik bij iso800 meer ruis dan bij iso 1200 op mijn D850. bij elke camera zegt elke fabrikant dat hij beter is dan de vorige generatie, tis net waspoeder. maar soms zie je het verschil niet en zijn het slechts features die ze toevoegen. ik zit net te lezen. enige wat er voor mij uitspringt is eye AF en 1/8000 en dan eventueel nog 900s sluitertijd dus alternatief voor bulb. DUAL UHS-II vind ik ook goeie zet wat de QXD kaart zet bij de Z6 alleen nog maar meer als slechte zet neerzet.,

enorme fail vind ik persoonlijk wel dat een Grip geen optie meer is. als je hem niet zou willen voor die extra batterij dan wil je hem wel voor als je constant in portrait schiet. voor sommige is dat het argument om die grip te willen bij bijvoorbeeld huwelijk shoots or portret werk. ik vind dat echt een onhandige zet. en geen grip op de Z6 en geen grip op de D780. rest dus D750 en D850 met Grip. anyway, ik vind het best. ben benieuwd naar de Sony A7-4 die ik in mei verwacht en de nikon D6.

de nieuwe 120-300mm lens vind ik ongelooflijk duur. ze hadden er op zijn minst een switch in kunnen duwen zoals bij de 180-400mm, dan hadden ze een killer lens gehad.

oh en dan nog geen build in flash. OMG.

[Reactie gewijzigd door tja op 8 januari 2020 15:11]

Die prijs van de nikkor 120-300 f2.8 is toch wel absurd. 10999 terwijl de Sigma 120-300mm f2.8 2999 kost.
Ik ken toevallig de Sigma 120-300mm f/2.8 Sport en het is naast een loeizware lens wijd open ook nog eens niet geweldig. Wil niet zeggen dat het een slechte lens is, maar als de Nikkor vergelijkbare kwaliteit levert, dan is het inderfdaad absurt (maar dat zal dus niet.)
de 70-200 is richting 3000 euro, de 300mm f/2.8 bijna 7000 euro, dus 10k euro lag bij mij volledig in de lijn der verwachting. De FL objectieven van Nikon zijn ragscherp (nou ja, ik weet alleen van de 70-200, 300, 400 en 180-400 dat ze erg scherp zijn, dus ik vermoed dat deze dat ook zal zijn.
Wederom geen reden om m'n D700 op te geven. Wat een bummer.
De D700 is ondertussen een paar generaties geleden en de D750 was al op àlle vlakken beter, behalve dan robuustheid van de body.

Mijn D700 ligt sinds 2015 in de kast en is niet meer gebruikt sinds ik D750's en Z6 kocht.
Dat is net het jammere, zijn leeftijd, en het feit dat Nikon er niet meer in slaagt of niet in wil slagen nog zo es te knallen.
De vlakken waar D750/780 beter is zijn voor mij niet zo belangrijk. De D700 laat zich nog altijd beter bedienen, en heeft een ongeëvenaard in-camera kleurbeheer. Ik moet zelden aan de kleuren prutsen achteraf, itt zowat elke andere body waar ik met gewerkt heb sinds de D700. En dat is inderdaad al vele jaren.
De D700 heeft dan wel een fors gedateerde 12mp sensor.
Tuurlijk qua ruis is die nog steeds goed en qua snelheid en bediening nog steeds niets op aan te merken.

Maar met grote prints is 12mp gewoon best karig. Zeker als je daar die grote lenzen voor moet meenemen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.