Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple: iPhone 11 vraagt locatie zonder toestemming op vanwege ultrawide band

Omdat de iPhone 11-modellen ondersteuning voor ultrawide band hebben, vragen de toestellen de locatie via gps op zonder dat gebruikers dit via een toggle kunnen uitschakelen. Dat heeft Apple bevestigd nadat er vraagtekens rond de locatieopvragingen gezet werden.

Apple bevestigde woensdag al dat sommige processen in het systeem van iOS geen handmatige toggle hebben om het opvragen van de locatie te voorkomen, maar het bedrijf meldt nu in een toelichting dat dit te maken heeft met de uwb-ondersteuning. "Ultrawide-bandtechnologie is een standaard die internationaal gereguleerd is en vereist is dat deze op bepaalde locaties uitgeschakeld moet worden. Location Services van iOS helpen iPhones bepalen of ze op dergelijke locaties zijn om ultrawide band uit te zetten en aan de regels te voldoen", meldt Apple aan TechCrunch.

Verder belooft het bedrijf dat hier in een toekomstige iOS-update wel een toggle voor komt. Apple zou de locatiegegevens niet verzamelen, deze zouden op het toestel blijven. De iPhone 11-modellen hebben ultrawide-bandondersteuning dankzij de speciaal hiervoor ontwikkelde U1-chip. De radiotechnologie maakt precieze locatiebepaling van het apparaat, en van het apparaat ten opzichte van andere apparaten met U1-chip mogelijk, dankzij time of flight.

Apple gebruikt de techniek onder andere voor Airdrop, waarmee gebruikers bestanden draadloos kunnen uitwisselen met apparaten in de buurt, en voor Find My, voor het lokaliseren van producten. Daarnaast is er het gerucht dat Apple met tags komt, waarmee gebruikers dan items zoals bijvoorbeeld sleutels kunnen tracken.

Uwb maakt gebruik van 500MHz of meer van het radiospectrum, op ongelicenseerde frequentiebanden tussen 3,1GHz en 10,6GHz. De techniek is al bijna twintig jaar oud en leek aanvankelijk een belofte voor het verzenden van multimediabestanden. Nadat andere technieken hier wat bereik en snelheid beter voor geschikt bleken, leek de techniek tot een kwijnend bestaan gedoemd, maar recent heeft onder andere de automotive sector uwb herontdekt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-12-2019 • 20:41

91 Linkedin

Reacties (91)

Wijzig sortering
Het is jammer dat Apple dit niet in een pop up scherm laat zien bij het aanzetten (voor de eerste keer) van de telefoon. Zoals ze dit doen voor de Apple store met een duidelijke afbeelding.

Het bepalen van een ander toestel wat ook de ultra wide band ondersteund met AirDrop werkt verrassend goed. Ik deel regel matig bestanden met mijn collega, sinds wij beiden een iPhone 11 hebben hoef ik mijn telefoon alleen maar naar hem te richten of zijn telefoon verschijnt bij mij in het AirDrop scherm.

Zie hier voor de rest best veel potentie in. Ook voor de automotive industrie.
Het zal een popup zijn om UWB te disablen dan, niet om te stoppen met locatie opvragen, aangezien het dus blijkbaar wettelijk verplicht is om het uit te zetten op basis van locatie.

Ik vraag me af waarom je UWB zou willen uitzetten alleen omdat het toestel daarvoor soms de locatie moet opvragen, zonder dat daar verder iets mee gebeurt, maar ieder zijn ding natuurlijk.
Of je kan locatie uitzetten en dan gaat UWB ook uit, met een melding dat zaken als airdrop en find my phone niet meer werken.
Airdrop en Find my zouden dan toch nog gewoon moeten werken? Die werken ook prima op de vorige iPhones, daar heb je geen UWB voor nodig.
Nieuwe apparaten zijn uitgevoerd met een aparte chip die ervoor zorgt dat deze apparaten over Mesh networking beschikking met andere Apple devices (van 2019 en nieuwer). Hiermee kunnen apparaten zoals airpods en andere zonder mobiel netwerk toch hun locatie doorpingen doordat een random iPhone van iemand in de buurt dat dan even doet. Dat werkt met de speciale U1 chip die pas net geïntegreerd is.

Airdrop en Find my werken dan nog wel, maar dan minder goed.
Locatievoorziening staat uit op mijn iphone 11, en airdrop werkt nog steeds prima.
Hij ziet ook direct een andere iphone of macbook in de buurt.
Ik kijk uit naar de dag dat ik een bestand via bluetooth kan delen tussen iOS en niet iOS. Heb ooit eens geprobeerd om een bestand van mijn nexus naar een iphone te sturen. Na een uur kwamen we tot de conclusie dat het niet kon. Ronduit debiel.
Waarom zou je dat überhaupt willen? Mail het, whatsapp het, upload het en deel de link... Zoveel veel snellere opties maar jij wil graag ouderwetse technologie gebruiken? Ik snap het niet.
Was een paar jaar geleden. Was een .raw bestand. Whatsapp ondersteunde het niet, en als ik de normale foto zou sturen was er whatsapp compressie gekomen. Bestand was te groot om te mailen. Ik heb het via bluetooth gedeeld naar iemand anders met android, uiteindelijk heb ik, ja nu komt het, het bestand van mijn telefoon gehaald door een usb-c naar usb-a kabel aan te sluiten, daar een usb stick op. Toen kon ik het overigens nog steeds niet op de telefoon van de tegenpartij zetten, want, geen usb-c, geen file explorer. Lekker beperkt, bad niet gehoeven, ondersteun gewoon bluetooth, zoals, weet je, IEDEREEN. Letterlijk iedere telefoon die ik de afgelopen 15 jaar gehad heb ondersteunde bluetooth bestandsoverdracht, op die iphone 5 na. Maar die ondersteunde ook geen 4g, dus die heb ik snel weer omgeruild. Wat een dom toestel was dat, zelfs apple zag hoe achterlijk de iphone 5 was, met 1 jaar weer van de markt gehaald.
De reden dat Apple nooit filetransfer over BT ondersteunde is een hele simpele: piraterij. Door dit niet te ondersteunen konden ze met iTunes de grootste online verkoper worden. Er was/is immers geen makkelijke manier om de bestanden te kopiëren (iTunes heeft namelijk DRM-vrije muziek).

Daarnaast BT is gewoon ruk voor filetransfer. Werkte vroeger prima om jarretjes op je Sony Ericsson te krijgen, maar tegenwoordig zijn er duizend betere manieren.
BT is dan ook helemaal waardeloos voor bestandsdeling vanwege de snelheid. WiFi direct (zoals O.a. AirDrop) is veruit superieur aan BT op dat vlak.

Stop dus maar met “uitkijken naar de dag”, gaat nooit meer gebeuren.
Om je vraag maar te beantwoorden: Het kan in 1:1, 4:3 en 16:9 native via de app.
Niet zo kinderachtig doen weer. Ik leg je alleen uit hoe het werkt met een 4:3 sensor, die houding van je is dan verder niet nodig. Dat doe ik ook niet naar jou.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 december 2019 14:23]

volgens mij letterlijk sinds de release van iOS 13.
Nou niet beide mogelijkheden omdat het dus heel langzaam is. Dat zei ik de post hiervoor al.

Geen idee waarom je fotograferen er nu ineens bij haalt maar om daar even op te reageren. Foto’s op de iPhone zijn standaard in 4:3 inderdaad, zoals dat ook standaard is op foto toestellen en dergelijke en ook de native verhouding is van de sensor.

Croppen doe je als fotograaf altijd achteraf, dus je schiet in 4:3 en dan crop je er later 16:9 van als je dit wenst. Je houd daar tijdens het fotograferen al rekening mee. Dit doe je zodat je altijd de volledige resolutie hebt en daardoor de meeste mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 december 2019 11:06]

De beste camera is de camera die je bij je hebt. Dus dan wil je met die camera in ieder geval de volledige sensor gebruiken, zeker als die zoals bij smartphones al beperkt zijn.

Camera’s of camera software welke 16:9 ondersteunen (de jouwe dan neem ik aan) doen dat ook met een crop aangezien ze geen 16:9 sensor hebben.

Het nadeel van croppen in je camera software is dan natuurlijk dat je de weg gecropte ruimte niet meer terug krijgt en dat zal (een van) de reden zijn dat er voor 4:3 gekozen wordt door Apple.
Daar valt niets aan te begrijpen want het is onzin.

De 16:9 foto blijft gemaakt met een 4:3 sensor. Dus als je met 4:3 goed staat “met het stapje naar voren of achteren” kan daar later ook 16:9 uit gecropped worden, dat maakt geen verschil.

Voorbeeld

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 december 2019 14:03]

Hoe kan je zo koppig zijn.
Heeft niets met koppig te maken. Is simpelweg hoe een camera sensor werkt.
Nou, ga jij lekker achteraf je 4:3 foto's croppen, ga jij lekker die extra handeling uitvoeren.
Nee hoor bedankt. Ik zie geen voordelen in een afwijkend foto formaat. Dus croppen voor mij is niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 december 2019 14:25]

Bluetooth is niet alleen traag voor bestandsoverdracht, maar ook niet veilig. Ik zou alleen wel willen dat je Airdrop of een variant ervan kunt gebruiken om bestanden van/naar een Android toestel over te zetten, maar ik gebruik het toch vooral om bestanden van/naar mijn Macbook over te zetten.

Foto's zijn inderdaad nog gewoon 4:3, maar wat houdt je tegen om het te croppen? Als de optie er wel zou zijn wordt het ook gecropped, aangezien zo'n sensor 4:3 is.
En wederom laat je blijken dat je vindt dat Apple de bad guy is.
Waarom zou je je foto's croppen puur om ze op een tv te laten zien? Dan ben je de boven en onderkant van de foto's permanent kwijt, en dan kun je ze nog een keer horizontaal croppen om ze op social media te zetten (instagram e.d.). Zet dan de weergave op 16:9 (kan bij vrijwel elke tv), zodat alleen de weergave gecropped wordt. Een optie zou niet slecht zijn, maar het is ook niet persé slecht dat de optie er niet is. Je mag dat wel vinden, maar het is geen feit.
Ik ben het eens dat er best een optie mag zijn voor de snelle plaatjes, maar achteraf croppen is niet "in de hoop dat je foto nog mooi is", want het resultaat is niet minder dan wanneer je gelijk bij opname al cropped. Het voordeel is dan wel dat je het kunt bijstellen voordat je het permanent maakt. Als ik niet even snel een plaatje wil schieten maar een mooie foto wil maken, crop ik ook altijd liever achteraf, dat heeft vaak een beter resultaat dan van tevoren croppen en dan achteraf erachter komen dat je de foto toch iets hoger had moeten nemen.
Deze fout KAN je NIET maken door 4:3 te schieten. Elke stap die je kan maken is ook te maken door te croppen. Het enige probleem is dat je achteraf moet croppen. (en daar zitten meerdere voordelen aan) maargoed er is ook gewoon een 16:9 modus dus ik snap heel je probleem niet. Als je nou eens op houd te zeiken over een probleem dat er niet is, dan is dat probleem er niet. ;)
Als je nou gewoon kapt met het boeiend vinden van dingen die een ander misschien niet boeiend vind is heel het probleem weg. (ring any bells? Loads of growing up to do, succes)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 6 december 2019 15:06]

Ja dat is ook echt zo lekker boeiend dat alles in een raster moet blijven, je icoontjes staan er toch je kan ze aan klikken het werkt klaar.
De meeste die met android zie staat ook alles in een raster vorm.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 december 2019 08:31]

En ik kon mij er nogal aan ergeren dat ik op mijn mega grote super high resolution ipad pro maar iets van 12 of 16 apps kwijt kon. Kon raster niet aanpassen
Dat vindt ik ook een nadeel bij de iPad, maar bloatware kun je prima verwijderen (zelfs Apple music kun je gewoon verwijderen, in plaats van uitschakelen zoals bij Android), voor zover het al bloatware is. Find my kun je niet verwijderen, net zoals je de vergelijkbare functionaliteit in Android ook niet kunt verwijderen.

Verder ben ik het niet met je eens met dat de software zo buggy, incompleet en slecht is, ik denk dan meer aan Android tablets. Ik heb nu een Android tablet (geen goedkope), maar wat werkt dat slecht en haperend vergeleken met een iPad, dit is totaal niet mijn ervaring met de duurdere Android telefoons.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 6 december 2019 08:45]

Voor die Bloatware gewoon een mapje aangemaakt met apps die ik bijna nooit gebruik, zo zie ik ze ook zo goed als niet.
Offtopic: ik vind dat je tijdens deze hele discussie zeker de pijnpunten van iOS aanhaalt. Bepaalde irritaties die blijven en soms echt wel tot frustratie konden leiden. Zoals niet even delen over bluetooth. Desondanks heeft het weinig te maken met uwv.

On-topic: ik sta enigszins verbaasd dat Apple hier niet direct over heeft gecommuniceerd. Normaliter doen ze dat wel, dus het is me een raadsel dat ze het niet doen. Ik zie sommige collega’s met de 11 pro en dan verbaas ik me met de X dat ik echt in de buurt moet gaan staan. Dus de techniek heeft best wel wat potentie. Wel vind ik het belangrijk dat ik kan zien dat het aan staat en dat het uit te schakelen is (ivm tracking die ongetwijfeld straks weer op gamg komt).
Tja, je kunt er een heel groot probleem van maken, maar als je het dan zo'n groot probleem vindt, heb je vast geen iPhone maar een Android toestel.
Je mag het vinden ja, maar jij doet het lijken alsof het een feit is dat het een slecht design is, en dat Apple daardoor de "bad guy" is. Ik vind het juist ideaal dat de icoontjes gewoon van linksboven naar rechtsonder gaan, en als ik dan een app verwijder, dat ik dan niet zelf aan het schuiven hoef. Qua design lijkt het ook strakker. Je mag het lelijk vinden, maar zolang de meerderheid dat niet vindt zal Apple het niet aanpassen.
Dat wordt wachten op het bericht dat ze toch wel de data ontvangen en bewaren.
Van Google zou ik dat zeker verwachten, maar van Apple niet. De locatie is alleen nodig om een functie op de telefoon zelf zo nodig uit te kunnen zetten. Eigenlijk zou de locatiebepaling via UWB aan/uit gezet moeten worden met de melding dat dit niet zonder de gebruikelijke locatiebepaling kan werken.
Want Google is slecht en Apple gaat wel goed met je gegevens om???
Ja, want het verdienmodel van Google is gebaseerd op dataverzameling. Bijna alles van Google is ‘gratis’ te gebruiken: Android, Gmail, Google Maps etc.

Bij Apple betaal je (fors) met je euro’s voor de hardware en software. Dat is het verdienmodel van Apple. Zij kunnen het zich dus permitteren om onderscheidend te zijn op het gebied van privacy en hebben geen financiële noodzaak om in je gegevens te rommelen.

Groot verschil :)
Daar waren ze kraakhelder over en moest je toch echt eerst mee akkoord gaan ;)
Maar dat is niet leuk om te onthouden dus dat wordt voor het gemak maar niet gedaan :)
Google verkoopt data, Apple niet.
Google verkoopt advertenties, net zoals facebook.
Ze minen alle data die ze hiervoor te pakken kunnen krijgen.

Wat Apple er wel/niet mee doet is nog onbekend.
Maar alle data wordt gemined.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 5 december 2019 23:49]

onjuist. 90% van de data verlaat je telefoon namelijk nooit tenzij jij daar expliciet iets aan doet.

Google verkoopt advertenties, maar er was laatst al een artikel wat aangaf dat 3e partijen via bepaalde ID's de gebruiker kunnen identificeren door internetgedrag. Google verkoopt dus letterlijk jouw gegevens ook mee in die advert biedingen.
Evenals FB en de meeste andere partijen die commercieel actief zijn op "het internet".
jazeker. Dat makkt die andere bedrijven allemaal dan ook niet minder k*t.

Geef mij maar gewoon een advertentie gebaseerd op de website die hem host. Ik kom immers op de website omdat ik die website kennelijk interessant vind. Niet om reclame te krijgen van een heel ander product of dienst. Tweakers heeft advertenties over elektronica. Helemaal prima. gebaseerd op de algemene doelgroep.

Nu.nl heeft reclame over van alles en nog wat en diens moeder omdat ik ergens anders een keer geweest ben. Vet irritant
Android (met de Google Play Services) is zeker niet gratis, zo'n 30% van alle Play Store inkomsten gaan naar Google.
Google Play Music heb ik vroeger €15 per maand betaald voor een family pakket.
Google Drive betaal ik €30 per jaar voor 200GB.
Gmail is beperkt tot 15GB, voor meer opslag moet je ook betalen.
Gmail G Suite kost ook (uit mijn hoofd) 5 euro per maand.
Play Movies kost zo'n 4 - 10 euro per gehuurde film.
Play Books heb ik ook paar boeken gekocht, ook niet gratis.
Via Google Domains heb ik ook een domeinnaam gekocht.
Zelfs Youtube heeft nu een betaalde abonnementsdienst.
Ohja: Google Photos is ook niet gratis, op ruwe kwaliteit kost dat opslag van Google Drive; eveneens verkoopt Google ongetwijfeld een hoop fotoboeken via hun app.
Google Maps heeft ook inkomsten, denk bijvoorbeeld aan Uber.
Dus hoezo is "bijna alles" gratis? Ik denk dat je de vraag beter kan omdraaien: welke service is wel 100% gratis?

[Reactie gewijzigd door mohf op 5 december 2019 23:48]

Maar je kunt de meeste services en Android zelf wel gratis gebruiken, en daar verdient Google dus aan je data.
Dat is wel de marketing perceptie, tot je de voorwaarden goed leest en objectief het bedrag bekijkt.

Google verzamelt van alles voor gericht adverteren voor eigen gebruik en zet dat breed in.
Apple geeft aanbevelingen binnen het eigen platform en verzamelt daarvoor van alles.
Microsoft idem.
En Steam doet het binnen hun platform, en Ubisoft en Nintendo en Sony, en AH en alle klantenkaarten. En dan hebben we het nog niet over Facebook en dergelijke platformen gehad.

Iedereen probeert hun producten te verkopen en geld te verdienen. Buiten Facebook om zijn er echter weinig tot geen schandalen met data misbruik bekend.
Nou nee, maar Apple heeft tot nu toe wel een beter track-record.
Volgens mij was het eerste schandaal rond het verzamelen van locatiedata door smartphones juist met Apple als ik het mij goed kon herinneren. Vanaf iOS 4 werd dat begonnen:

http://radar.oreilly.com/...le-location-tracking.html
Beter, maar niet vlekkeloos. Zo werden opnames van Siri ook gewoon beluisterd voor ontwikkelingsdoeleinden, net als bij Google assistant en Alexa.
Alles wat Google doet, staat ook in de voorwaarden. Wat is dan het verschil?
Geen idee, ik haal Google er niet bij dat doe jij.
Ehh. Ja ?
Ehh. Nee.

Geen enkele enorme grote bedrijf (Google, Facebook, Twitter, Apple, Amazon, Microsoft en meer, gaan goed met je gegevens om, allemaal stellen ze gegevens van je.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 december 2019 23:23]

Volop om de paar weken op Tweakers en nog veel meer op internet.
Really ? Linkje naar een nieuwsartikel waarin Apple gegevens van gebruikers 'steelt' en/of misbruikt...
Edit: Reactie op de verkeerde. Pardon.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 december 2019 00:22]

Google is een echte dataverzamelaar, Apple veel minder. Hoe Google met de data omgaat is weer een ander punt. Apple heeft ook minder baat bij het verzamelen van locatiegegevens. Google gebruikt het oa voor het pushen van de reclame en heeft daarom jouw locatie nodig (volgens Google dan) om jouw gepaste reclame te sturen. Apple heeft geen reclame bureau wat advertenties pushed.
Google kan oa je locatie gebruiken voor relevante communicatie. Dat kan reclame zijn, maar bijvootbeeld ook file informatie in Google Maps (of Waze). Dat is permission based, kortom, daar is je toestemming voor nodig. Zet je die toestemming uit, dan zie je vooral in het buitenland de effecten: advertising verschijnt dan namelijk in de taal van het land waar je verblijft (weliswaar ook location based, maar niet in jouw taal dus minder passend/relevant). En voor wat betreft pushen; technisch gezien pusht Google niets (als in push alerts), maar zorgt mbv algoritmes dat in haar kanalen/netwerk/apps de best mogelijke boodschappen voor je klaar staan. Kan nog steeds irritant zijn, maar zorgt er wel voor dat je de gratis diensten van Google kan gebruiken.
Anderhalf jaar oud bericht waar sinds dien geen opvolging meer aan gegeven is.
Ik begrijp het artikel niet helemaal. Er is geen toggle om UWB uit te zetten, ok. Maar die UWB wordt helemaal niet gebruikt om de locatie van de telefoon te bepalen.
Om de locatie wel te bepalen, heb je UWB anchors/beacons nodig met een gekende positie. De afstand tot deze anchors kan bepaald worden, en zo kan de exacte locatie van de telefoon berekend worden. Apple ondersteunt momenteel geen UWB anchors, maar enkel airdrop, hierdoor kan je dus weten hoe ver de ene telefoon zich van de andere bevind, gaat het hier misschien over?


EDIT: aha, blijkbaar wordt andere locatietechnologie (gps, ...) gebruikt om te kijken of de UWB al dan niet mag geactiveerd worden, en dit kan niet uitgezet worden.

[Reactie gewijzigd door mngm op 5 december 2019 20:59]

Een vergelijkbare wet- of regelgeving was dacht ik ook van kracht voor 802.11 voor het bepalen van EIRP of het bepalen van toegestane frequenties waarbij ergens een paar jaar geleden bepaald was dat radio firmware niet toegankelijk moest zijn voor thuisgebruikers, wat effectief veroorzaakte dat fabrikanten de complete firmware maar zijn gaan coderen.

Het is in sommige gevallen niet om dat het bedrijf stoute dingen wil doen, maar om dat er technisch geen andere (haalbare) oplossing voor handen is (of was).

In theorie zou het mogelijk moeten zijn om een UWB+Locatie switch te maken, net als dat je in theorie alleen de radio firmware zou kunnen coderen, maar extra werk in een commercieel kapitalistisch bedrijf zonder dat het iets oplevert gaat meestal niet door. (en dan bedoel ik dus ook dat als slechts een kleine hoeveelheid gebruikers er iets van vinden)
Dus apple heeft vergeten zijn gebruikers te waarschuwen voor dit potentieel pricacylek.
Kan gebeuren... Toch?
Als de gegevens het toestel niet verlaten is er geen sprake van een privacylek
Er zijn al apps die lokale data opvragen die ze niet nodig hebben voor hun functioneren. Even terugzoeken hier.
Daarnaast slaat apple vaak onaangekondigd lokale data als "backup" op in icloud.
Blijft " slordig " van Apple.
Privacylek? Misschien wordt het tijd dat er eens een uitgebreid stuk komt over privacy en de betekenis ervan. De term wordt te pas en te onpas gebruikt. Zoals @klakkie.57th zegt: de data verlaat het toestel niet. Daar lijnrecht tegenover staat dat je figuurlijk wordt uitgekleed door Facebook en Google maar dan is het ineens "je load die foto zelf up".

Het was wel handig geweest van Apple om de gebruiker te informeren.
Zoals ik gisteren al geopperd heb :) .
Nope, geen sprake daar van UWB... in je link.

nieuws: Apple bevestigt dat sommige iOS-systeemprocessen geen Locatie-toggle ...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 5 december 2019 21:28]

Nu is het redelijk vroeg maar ik ben benieuwd naar het soort locaties waarbij uwb /locatiebepaling wettelijk uitgeschakeld moet zijn.
Ik neig dan te denken aan strategische terroristendoelen zoals kerncentrales, militaire bases, de ambtswoning van de burgemeester van Amsterdam enz..