Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Camera-app van Nederlander wint Apple-prijs voor beste app

De camera-app Spectre van onder meer de Nederlandse ontwerper Sebastiaan de With heeft van Apple de prijs gekregen voor beste iPhone-app van 2019. De app maakt het onder meer mogelijk om mensen van foto's te halen door plaatjes te maken met een lange belichtingstijd.

De With maakt de app met ontwikkelaar Ben Sandofsky en Apple noemt de app een 'duizelingwekkende hoeveelheid tech om iedereen foto's met lange sluitertijd te laten maken'. Spectre gebruikt de lange sluitertijd om bewegende voorbijgangers weg te halen van foto's en om lichtportretten te maken. De With en Sandofsky maken ook Halide, een app om raw-foto's te maken met iPhones.

Apple heeft per apparaat één app gekozen om in het zonnetje te zetten. Voor de iPad is dat Flow by Moleskine, een teken-app. Op de Mac gaat het om opmaakprogramma Affinity Publisher. Apple reikt de prijzen voor de beste app jaarlijks uit. Vorig jaar ging de prijs naar teken-app Procreate Pocket. De With was in 2013 te zien in de Tweakers-videoserie Van de polder naar de Valley.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

03-12-2019 • 08:41

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Is dit niet dezelfde meneer de With die ook bij Apple gewerkt heeft als designer en oa. find my iPhone icoon heeft ontworpen?

Tweakers heeft zelfs nog een videoreportage van hem gemaakt:
https://tweakers.net/vide...apple-en-doubletwist.html
Meer in detail over de app:
Is het voor deze app noodzakelijk om een tripod oid te gebruiken? Of kan dit goed genoeg met redelijk stil houden in je hand? Ik vind de video uiterst interessant, maar ben niet iemand die mijn telefoon ergens gaat neerzetten om die foto te kunnen schieten. Dat moet wel uit de hand kunnen.
In de video is te zien dat ze van image stacking gebruik maken. Ze nemen korte beeldjes, en zoeken dan uit wat meestal de kleur is van een bepaalde plek. Daardoor kan je dingen die slechts tijdelijk in de weg staan laten verdwijnen. Zo'n 'computational photography' techniek maakt het in ieder geval mogelijk om ook zonder statief redelijke foto's te maken, door een 'beste' foto op te kalefateren met de andere serie foto's die genomen zijn.

Daar naast staat er in de app store: "[..] van gerommel met een statief[..]. Dat is allemaal verleden tijd: [..]". Ja dus, je hebt geen statief nodig. Verder blijft een 'vaste hand' wel wel beter dan een beetje heen en weer zwabberen. Iedere individuele foto is dan namelijk nog steeds gewoon beter.

Een concurrent is NeuralCam, dat zich meer richt op nacht fotografie. Waarbij ik soms merkte dat er dan lichte plekken de donkere hemel 'bij worden verzonnen'.
Een concurrent is NeuralCam, dat zich meer richt op nacht fotografie. Waarbij ik soms merkte dat er dan lichte plekken de donkere hemel 'bij worden verzonnen'.
Of gaat het dan om sterren die je met het blote oog niet ziet, eventueel door lichtvervuiling?
Nee, dat tussen gebouwen op een afstandje van het gebouw een wolkige lichte vorm verschijnt.

Maar even wat plaatjes geüpload: https://imgur.com/a/3Uk5le0

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 3 december 2019 19:35]

Jij kent blijkbaar beide, heb je een voorkeur. Of zijn het twee verschillende type camera apps? Neural Cam is momenteel afgeprijsd naar $1.99
Als ik de sluitertijden zo zie is het wel essentieel om een statief te hebben.
Nee want het werkt niet met lange sluitertijden.De app laat je foto's maken alsof ze met lange sluitertijden zijn gemaakt.
Spectre reimagines long exposures: its intelligent shutter takes hundreds of photos during the exposure time and merges the result.
https://blog.halide.cam/introducing-spectre-6f83b0981304

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 3 december 2019 10:36]

Eigenlijk dus gewoon bracketing met Image Merge (link) van Photoshop, maar dan in een app. Ze doen het op de website voor alsof dit nieuw is en "long exposures" (rocket science) voor het eerst vervangt, maar dat is natuurlijk niet zo. Wel handig dat het in een app zit voor snaps on the road, maar niet revolutionair :). Desalniettemin gefeliciteerd met de winst!
We doen wat meer dan dat ;) Ik heb hieronder ook o.a. beantwoord dat we dus met computer vision stabilisatie doen, en ook onze image merge-methodes worden via een machine learning model automatisch gekozen afhankelijk van waar je foto's van maakt. Verder is het gewoon een puur Nederlands, simpel ontworpen gelikt pakketje wat geen echte kennis van fotografie vereist. Super cool om het hier ook op Tweakers te zien!
Nog een speciale prijsverlaging om de prijs te vieren/ verkoopcijfers te boosten? ;)
Er is een bundel met Halide voor €8 euro ... ;)
Ik heb Halide al en als ik de bundel koop gaat me meer kosten dan los.

Snap overigens niet dat de suggestie voor een prijsverlaging wordt omlaag wordt gemod. Je ziet dat heel veel aanbieders van Apps het doen als ze iets willen vieren, en het is natuurlijk gewoon een sympathiek gebaar van devs. Hoeft natuurlijk niet, maar kan wel.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 4 december 2019 13:32]

Omdat de prijs al minimaal is en en altijd mensen moeten zaniken dat iets nog steeds geld kost.

De downmod was niet van mij maar je brengt me wel op een idee.
Ah, dat is wel super cool!
Zoals @aval0ne al zegt, dat is het niet. Ik heb afgelopen weekend nog foto's gemaakt waarbij automatisch de voorbijlopende mensen worden weggehaald. Heel fijn. Nadeel is wel: als sommigen blijven staan dan worden het schimmen.
Nee, we gebruiken computer vision om in feite je plaatje te stabiliseren. Als er genoeg licht is (lees: het is niet erg donker) dan kan je gewoon zonder statief dit soort plaatjes maken.
Dat kan prima uit de hand, de digitale stabilisatie is erg goed. Je ziet op je scherm een indicator of je de telefoon stil genoeg houdt.
Dat was zo totdat cameras werden geplaatst in telefoons met een enorme rekenkracht. De standaard camera-app van de laatste generatie iphones maakt ook lange sluitertijdfotos uit de losse hand (desgewenst ook in het donker)
Is dat echt één foto met lange sluitertijd (belichting van de sensor) of wordt die rekenkracht gebruikt om meerdere foto's samen te voegen. Dat is toch wel een groot verschil...
Dat is bij deze app toch niet anders?
Zelfs eens standaard-foto bij goede belichting wordt op de iphone samengesteld uit tientallen fotos.
In je originele bericht lijkt het erop dat het een lange sluitertijd is waar de standaard app gebruik van maakt. Ik betwijfel of dat klopt en daar reageerde ik op. Het gaat denk ik eerder om een compilatie van verschillende foto's om (door middel van slimme algoritmes) een uiteindelijk resultaat te krijgen, dan dat er daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van een lange sluitertijd (zoals bijvoorbeeld bij een (D)SLR).
Met deze app kan het dus wel.
Nee, @Joshua... @sluurvogel ik denk dat de vraag is: wat is de gewonnen prijs?
Daar ben ik ook benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door dennis74 op 3 december 2019 08:56]

Sowieso een lange belichtingstijd in de appstore.
Oh jij... shutter up.
De focus ligt inderdaad nu wel specifiek op die mobiele applicatie. Zelf denk ik dat hiermee er voldoende op ingezoomd is.
Sow-ISO bedoel je zeker :+
Wat een plaatje van een woordgrap!
Ik vind hem, al zeg ik het zelf, om in te lijsten.
De prijs is de beste app van 2019 award.
Wat is de prijs? Enkel een vermelding, of krijg je echt aanbevelingen in de app store oid?
3,49 euro

[Reactie gewijzigd door Joshua... op 3 december 2019 08:48]

Ik vermoed dat het niet ging om de prijs van de app (3,49), maar de 'prijs voor beste app'. De vraag of het enkel 'in het zonnetje zetten' is, en dus veel aandacht op media als tweakers, of dat er bijvoorbeeld ook nog een mooi geldbedrag aan hangt. Ik vermoed zelf enkel de aandacht.
Hahaha heerlijke humor en dan gaat er ook nog iemand serieus op in. :+

OT: leuk dat een Nederlander een prijs wint, helemaal gaaf als je ook nog wat met Apple en foto's hebt.
Niet alleen een vermelding. Hij staat nu ook op de spotlight in de store.
Je kan ook de pack kopen met Halide erbij voor 7,99.
Zojuist maar even gekocht, ben benieuwd!
Probleem met dit soort apps is gewoonlijk het enorme batterijverbruik. Heb zojuist ook de pack gekocht (met iPhone SE). Heel even gekeken: werkt heel vlot en intuïtief (bij Halide is het wel handig wanneer je iets meer weet over fotografie dan kiekjes maken - of dat je bereid bent daar wat meer over te ontdekken).
Je bent in het artikel slechts 1 klik verwijderd van de prijs, dat is 3,49 euro
neen, wat is de prijs dat de ontwikkelaar ontvangt of krijgt hij enkel de vermelding. :P
3,49 euro - 30% = 2.44 euro per aankoop.
neeje, kreeg hij een prijs onder de vorm van een beker, een trofee, een cheque, reclame,... :+
Ik begrijp je wel hoor. Het was een grapje (met een kern van waarheid). Ik heb geen idee verder.
Maar de extra aandacht zal waarschijnlijk wel leiden tot meer aankopen.
Reken maar dat veel lezers hier even het filmpje of de app link checken. Dus het werkt per direct..
Hij zei "veel lezers". Het feit dat jij daar niet een van bent bewijst het tegendeel nog niet.
Reken maar dat veel lezers hier even het filmpje OF de app link checken. Dus het werkt per direct

is iets anders dan

Reken maar dat veel lezers hier even het filmpje EN de app link checken. Dus het werkt per direct

Dus ja, ook in jouw geval werkte het direct. Ook al deed je het alleen voor de toffe soundtrack. ;)

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 3 december 2019 09:16]

Het soundtrack valt nog wat voor te zeggen: in het Nederlands is het immers “geluidspoor”. Het geluidspoor.
Nederlander én Tweakers-gebruiker. Hoi! Het was een leuk event - veel Nederlandse pers ook! :) Enorm trots en blij.
Plannen voor een Android versie?
Nee, we zijn momenteel echt maar een kleine shop - ik en mijn vriend Ben - dus daar kunnen we niet echt aan beginnen. Helaas!
Van harte gefeliciteerd met je prijs! Knappe prestatie. :D
Dit lijkt me een hele toffe applicatie. Helaas zijn er geen plannen voor een Android release. :'(
Proshot kan het lichttekenen ook, bestaan de nokia camera-apps nog? Die deden ook objecten verwijderen en allerlei bewerkingtruckjes met sluitertijd en burstphotos (op windows phone in ieder geval, zo’n 5 jaar geleden)
Met Galaxy's kan dit al meer dan 4 jaar via de Pro Mode.
Niet alle functies van de app zijn op de Galaxy mogelijk.
Zoals welke bijvoorbeeld?
In het filmpje zie ik een functie om bijvoorbeeld alle auto's van een foto te halen.
toffe muziek, alleen daarvoor al is de app een stuk beter.
Hoe lang zal het duren voordat Apple deze Nederlander en z'n app inlijft?
Is er ook zoiets voor android?

Zag boven een discussie, zoek echt een app. In mijn defaultcamera zit deze niet

[Reactie gewijzigd door m1999 op 3 december 2019 15:46]

Zojuist ook de bundel met Halide en Spectre gekocht. €8 .. en Halide kan ook gelijk portrait mode foto’s van huisdieren maken dus dat is sowieso al de moeite waard.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.