Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uber waarschuwt nu ook in België via app voor fietsers bij het uitstappen

Uber laat weten dat zijn in-app veiligheidsfunctie Bike Lane Alerts nu ook in België beschikbaar is. De functie stuurt passagiers een pushbericht wanneer hun uitstapplaats zich vlakbij een fietspad bevindt. In Nederland zijn deze waarschuwingen al sinds 4 september beschikbaar in de Uber-app.

De Bike Lane Alerts moeten ervoor zorgen dat de Uber-passagier bij het uitstappen extra oplet voor naderende fietsers of scooters, zodat ongelukken kunnen worden voorkomen. De functie maakt gebruik van openbaar beschikbare kaartgegevens om te bepalen waar zich fietspaden bevinden en waar fietsers en automobilisten de weg delen.

Behalve een notificatie brengt de Uber-app ook wat algemene informatie met betrekking tot fietsers in beeld – bijvoorbeeld dat het verboden is om op een fietspad te stoppen.

Bike Lane Alerts werd eerder al geïntroduceerd in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. Eind juli voegde Uber met Check Your Ride nog een andere veiligheidsfunctie aan zijn app toe. Passagiers kunnen hiermee eenvoudig controleren of ze wel in het juiste voertuig stappen. In november vorig jaar kreeg de app er een heleboel veiligheidsfuncties tegelijk bij, zoals vertrouwde contacten, de mogelijkheid om de trip te delen met vrienden of familie en een noodknop om hulp in te roepen wanneer dat nodig is.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

16-09-2019 • 09:55

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Dooring (een ongeluk met een fietser die tegen een openslaande autodeur rijdt) is een grote oorzaak van letsel bij fietsers, met name in landen waar fietsen minder is ingeburgerd; zoals in het moederland van Uber de Verenigde Staten. Automobilisten en passagiers zijn daar niet gewend dat een fietser vlak langs een auto voorbij kan komen. Met de toenemende populariteit van fietsen, neemt ook het aantal dooring-incidenten toe in dat soort landen. Helaas soms met dodelijke afloop of permanente schade na een val op het hoofd.

Defensief fietsen is erg belangrijk in die landen. In de VS moet je niet vlak langs geparkeerde auto's fietsen, maar gewoon midden op de rijbaan. Ook moet je auto's niet rechts inhalen, want veel automobilisten slaan rechtsaf (en regelmatig zonder knipperlicht) zonder goed te controleren of er een fietser is.

Er is gelukkig ook steeds meer bewustwording bij automobilisten dat fietsers vlak langs de auto kunnen fietsen of rechts in de dode hoek. Rijinstructeurs onderwijzen de 'dutch reach': met je 'verre' hand de deur openen, zodat je daardoor in de dode hoek kijkt voor fietsers. En deze waarschuwing in de Uber app is ook onderdeel van deze bewustwording. Voor Nederlanders (of andere Europeanen) niet per se nodig: maar wel voor toeristen.
Dat ongegeneerd opengooien van portieren gebeurd ook gewoon hier hoor. Vooral kinderen zijn daar goed in, maar die achterdeuren zijn niet minder hard.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 17 september 2019 11:24]

Prima functie, alleen vreemd dat het blijkbaar nodig is...
We hebben in Nederland dan ook wel in andere landen bekende "Dutch Reach", dat je de deur opent met de hand die zich het verst van de deur bevindt. Zodat je je omdraait met zicht naar achter toe.

Dit is in andere landen niet echt een bekend begrip. Maar hier in Nederland misschien ook niet meer gezien het hier ook ingevoerd is :/
Die kende ik niet maar dat is wel een hele slimme, ik zal het toe gaan passen.
Ik kende het ook niet idd, ik ben van '81, rijbewijs sinds '00. De Engelse Wikipedia heeft er een mooi stukje over:
The reach method is likely less practiced by Dutch motorists today than in the 1960s-1980s when Dutch road fatalities numbered in the thousands and prompted the Stop the Kindermoord protest movement to end the carnage. Anecdotal reports date the 'reach across' practice to that era. But public awareness of the method in The Netherlands extends at least back to 1961. Since then bicycling in The Netherlands is much safer. Innovative and extensive infrastructure improvements, separate and protected cycle tracks, strict driver education and testing, popular use of bicycles for daily transport and dedication to road safety, all contributed to its dramatic decline in road injuries and fatalities. Yet dooring fatalities in the Netherlands still occur, and the far hand method is still taught, though public awareness of it and its practice in Holland has waned.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 september 2019 11:35]

Ik vraag me af hoe ik het zou moeten kennen, is er ooit een publiekscampagne over geweest van Postbus 51? Of wordt het alleen onderwezen in rijlessen? Dan kan bereikt die kennis je niet als je zelf geen auto rijdt (maar voor mij als passagier is het ook relevant, de deur met links te openen als ik naast een bestuurder van een auto zit).

Zelf ben ik gelukkig nog nooit tegen een deur op gefietst, maar eng is het wel. Laatst ging er vlak voor mij een deur open, maar toch kijk ik voor mijn eigen veiligheid eerst links over mijn schouder of er wel plek is om uit te wijken, voordat ik om degene die uitstapt heen fiets en daar moet dan wel voldoende tijd voor zien. Ik weet niet waar ik anders voor zou kiezen: botsen of ongezien naar links uitwijken? Botsen lijkt me dan nog veiliger dan zomaar de rijbaan op zwiepen.

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 16 september 2019 11:27]

Ik heb zeer recent mijn rijbewijs behaald maar deze manier van je deur open doen is nooit aan bod gekomen.
nah, dit is gewoon zo'n typisch dingetje wat men onbewust is gaan doen en waar men dan later in het buitenland achterkomt en er een naam aan geeft. Net als Dutch crossing (door rood oversteken). In Amsterdam en Utrecht de normaalste zaak van de wereld. ik gebruik zelf altijd eerst de spiegels en dan met een korte blik over de schouder heb ik het ook wel gezien. Passagiers waarschuwen is vaak wel handig. zeker als ze nog geen rijbewijs hebben.

Zomaar rijbaan op zwiepen is geen optie inderdaad, maar als je nog tijd hebt eerst je linkerflank te checken heb je waarschijnlijk ook tijd om te remmen, zo hard gaat een fiets ook weer niet ;)
Ik weet niet waar ik anders voor zou kiezen: botsen of ongezien naar links uitwijken? Botsen lijkt me dan nog veiliger dan zomaar de rijbaan op zwiepen.
Dat zou ik ook ongeveer doen: enkel de achterrem volledig dichtsmijten zodat ik niet overkop ga, naar de openslaande deur toe sturen en dan op het allerlaatste moment het stuur helemaal naar de andere richting draaien zodat mijn zijkant én de uitstappende persoon de impact kan breken.
Wij zitten qua jaren dicht bij elkaar, maar ook ik ken het gewoon. Het heeft denk ik te maken met de instructeur die je hebt gehad.
Wij zitten qua jaren dicht bij elkaar, maar ook ik ken het gewoon. Het heeft denk ik te maken met de instructeur die je hebt gehad.
Ik herken mijn 'collega' lessers die hier in de gemeente van dezelfde instructeurs les gehad hebben uit 1000'en
Die rijden allemaal midden op de rijbanen, 'want uit elke auto kan iemand uitstappen'
zó f%^%&in irritant, want ze remmen nog liever midden op straat, dan dat ze iets naar rechts gaan, bij tegenliggers.

* FreshMaker is dat dan ook snel afgeleerd, maar mijn hele generatie hier ( rijbewijzen tussen '84-2005 ) lijkt zo te rijden
( de goede man is met pensioen in 2004 gegaan ;) )
* FreshMaker is dat dan ook snel afgeleerd, maar mijn hele generatie hier ( rijbewijzen tussen '84-2005 ) lijkt zo te rijden
( de goede man is met pensioen in 2004 gegaan ;) )
Zo te horen lijkt me dat een zegen voor het Nederlandse verkeersbeeld.
[...]Zo te horen lijkt me dat een zegen voor het Nederlandse verkeersbeeld.
Ja, good old country driving ended .. ;)
Zo heb ik het ook geleerd een kleine 15 jaar geleden, zal wel aan de instructeur liggen aangezien ik ook mensen soms zie parkeren op de handrem (ipv de versnelling).
Zo heb ik het ook geleerd een kleine 15 jaar geleden, zal wel aan de instructeur liggen aangezien ik ook mensen soms zie parkeren op de handrem (ipv de versnelling).
Ligt ook aan de auto
Voorheen altijd in 1e versnelling, maar huidige heeft een 'windows' knop ( start, maar ook stop )
En er zijn meer handelingen om te starten als ik in versnelling sta, dan als hij vrij en handrem heeft.
Dat klopt inderdaad sommige auto's gebruiken automatisch de electronische handrem, of hebben automaat en moeten standaard eerst in P worden gezet in dat geval is het meestal niet mogelijk of onnodig lastig.
Parkeren in versnelling is met een handgeschakelde auto helemaal geen goed idee. Tenzij je ook de handrem gebruikt en je op een helling staat, of een aantal weken op vakantie en er wordt slecht weer voorspeld (dan kan de handrem vast roesten). Anders zet je namelijk al het gewicht van je voertuig op die paar tandjes in je versnellingsbak precies in de andere richting dan waarvoor zo'n ding bedoelt is. Normaal doe je dat ook met engine braking, maar dan staat de motor dus aan waardoor vloeistof pompen ook werken en smering wordt aangebracht.

Een automaat heeft ook een P stand, maar daar zit een pin vergrendeling in die op de uitgang van de bak vergrendeld. Dit is een speciale arm die ervoor zorgt dat de krachten niet op de versnellingsbak zelf terecht komen. (https://mechanics.stackex...an-automatic-transmission)

Dit voelt alsof je hem in de versnelling hebt staan (vaak rolt de auto nog een stukje om in een opening te vallen dus is het iig niet de handrem), maar dat is dus niet zo.


Ik gebruik zelf het liefst de vrij zodat ik er zeker van ben dat ik bij starten niet per ongeluk vol ergens tegenaan klap omdat ik nog bezig ben met dingen en de koppeling laat schieten oid.
Al het gewicht van je auto valt wel mee hoor het gewicht staat gewoon op de banden en als je een auto in zijn vrij zet voel je hoe weinig kracht het kost om de auto te rollen. Het enige gewicht tegen die tanden is dus het gewicht van het wegrollen en dat staat in geen verhouding tot de krachten die vrijkomen bij rijden en optrekken.Daarnaast kunnen Tandwielen (recht of cilindrisch) gewoon de andere opdraaien zonder enig probleem of schade ook is de compressie van de motor zo hoog dat de auto nergens naartoe gaat en smering dus helemaal niet nodig is.

Je negatieve advies is nergens gedeeld door bijvoorbeeld autofabrikanten en die hebben daar vast over nagedacht zo raad Ford, pergeot en ook de ANWB het wel aan om in de versnelling te parkeren.
Nooit van gehoord... Vreemd ook dat je een soort ezelsbruggetje nodig moet hebben om... te kijken.
Aan de andere kant verbaast het mij ook niet dat bij steeds meer mensen gezond verstand lijkt te ontbreken.
Ik kijk áltijd voordat ik uitstap, ook al sta ik naast struiken geparkeerd. Automatisme of gewoon common sense?
Er is ook wel de kans dat de "dutch reach" wel is uitgeburgerd, maar de reden erachter niet. Ik kreeg van jongs af aan al ingeprent om gewoon even uit te kijken dat er niets aan komt als je de deur open doet. Of ik nou met m'n linkerhand, rechterhand of grote teen de deur open zou maken.
Dat laatste heb ik wel eens geprobeerd, maar tegen de tijd dat je dan de deur open hebt kun je weer opnieuw beginnen met kijken.

Gewoon heel rustig je deur een stukje opendoen, helpt ook al een hoop. men kan dan zien dat je uit gaat stappen, maar dat je wel op de hoogte bent van naderende objecten.
Mijn idee ook. Als je zelf rijd let je hier toch ook op? Juridisch oogpunt misschien.
denk dat het vooral op toeristen gericht is. die zijn niet gewend aan fietsers. ik wil graag geloven dat de meeste Nederlanders dit niet nodig hebben.
Als het geen fietsers zijn, dan kunnen het nog steeds voetgangers oid zijn. Je moet volgens mij gewoon altijd kijken als je uitstapt.

Blijf me daarom enigszins verbazen over dit soort functies. Doet me denken aan HK waar ze in metrostations moesten omroepen dat men bij het gebruiken van de roltrappen minstens met één hand de railing moesten vasthouden, en niet hun mobieltje..

En straks krijg je weer de situatie dat de gebruikers dus alleen bij zo'n melding gaan kijken, en er van uitgaan dat als er geen melding komt, ze ook niet hoeven te kijken.

Dit soort functies lijken heel behulpzaam, maar maakt de gebruikers volgens mij steeds dommer. Alle redenen om na te denken worden bij ze weggenomen.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 16 september 2019 10:15]

Op je mobieltje kijken voor de fietswaarschuwing lijkt me minder slim dan gewoon opletten met uitstappen.
Realiteitszin. Mensen kijken meer op hun scherm dan ... |:(
Dat was precies mijn punt ja ;)
je bent dan in principe nog niet gearriveerd op je bestemming. Het is meer een soort van "Hee we zijn er bijna. Let straks even op als je uitstapt, want hier in nederland kennen we ook dingen als fietsen en scooters"
Blijf me daarom enigszins verbazen over dit soort functies. Doet me denken aan HK waar ze in metrostations moesten omroepen dat men bij het gebruiken van de roltrappen minstens met één hand de railing moesten vasthouden, en niet hun mobieltje..
Dat is in meer Aziatische landen zo. Iedere roltrap is voorzien van de nodige instructies (hoe en waar moet je staan). Ze kunnen het schijnbaar ook gewoon niet, in Singapore gaat het blijkbaar gemiddeld vaker dan één keer per dag fout.
Dat heeft ook te maken met de verstedelijking. Veel 'eenvoudige' mensen die vanuit het platteland komen zijn simpelweg niet aan roltrappen gewend. Ook het in de rij staan voor de metro bijvoorbeeld of het eerst uit laten stappen van mensen.

Nu vooral de wat lagere Chinese klasse de mogelijkheid krijgt tot reizen zul je dit steeds vaker zien.
Klopt helemaal, dat is is China soms om te huilen. Jeugd die zonder na te denken metro in stormt, terwijl er oude mensen met wandelstok proberen uit te stappen. Ik heb ze wel eens in hun nekvel gegrepen om ze tegen te houden...

Maar dat is in HK al veel minder het geval. Het komt echt gewoon door mobieltjes. Heel de dag maar staren zonder enig besef van de omgeving.
Vergeet niet dat er sinds 1997 ook een hele instroom aan Chinezen in HK is. Die er daarvoor veel minder waren. In de Chinese culturele opvoeding zitten dat soort basisregeltjes voor ons westerlingen simpelweg niet.

Voor ons is dat vervelend maar voor hen die anders opgevoed zijn is het heel normaal.
Klopt, echter de situaties die ik in China tegenkwam (waar geen mobieltjes aan te pas kwamen!) waren echt van een andere orde. In HK gaat het over het algemeen best netjes en beschaafd, maar door de mobieltjes zien sommigen gewoon niet waar ze mee bezig zijn.

Maar eens, je ziet daar genoeg gekke dingen ook.
Klopt. Maar Nederland gaat hier ook erg ver in.

Onbewaakte spoorwegen worden afgeschaft. Mensen hoeven dan niet meer zelf op te letten. Inhalen op 80km wegen wordt zoveel mogelijk verboden. Zelf inschattingen maken is niet meer aan de orde. etc etc.

Er valt wat voor te zeggen maar het heeft ook nadelen. Het kost ook nog eens klauwen met geld.
Klopt. Maar Nederland gaat hier ook erg ver in.

Onbewaakte spoorwegen worden afgeschaft. Mensen hoeven dan niet meer zelf op te letten. Inhalen op 80km wegen wordt zoveel mogelijk verboden. Zelf inschattingen maken is niet meer aan de orde. etc etc.

Er valt wat voor te zeggen maar het heeft ook nadelen. Het kost ook nog eens klauwen met geld.
Dankzij de millenials :+
Dat was de laatste generatie, die nog enigzins moest nadenken over van alles.
En op dat op te lossen, werden dit soort maatregelen ingezet ( rubber tegels, want ik heb mij bezeerd vroeger )
Nu krijgen ze zelf kinderen, en is de andere verantwoordelijk voor schade en auwtjes ... dus nog meer 'rubber tegels'

{sarcasme}
Dit land heeft een klap in het gezicht nodig, om iedereen weer op de rit te krijgen ....
{/sarcasme}
Als de treinen steeds sneller gaan (tenminste dat willen ze graag) is het misschien wel een goed plan om onbewaakte overwegen af te schaffen.
Het maakt in principe geen verschil hoe hard een trein komt aanrijden, als je een trein ziet, gewoon wachten, zo simpel is het. En als je met een langzaam voertuig oversteekt, open dan OVInfo vlak voor het oversteken zodat je weet waar de trein is.

Als je dit werkelijk wilt afschaffen, plaats dan ook hekken om alle wegen om te zorgen dat daar geen mensen onbewaakt oversteken, maar naar een stoplicht worden gedwongen. Want stel je voor dat je, net als bij een onbewaakte overweg, naar links en rechts zou kijken voordat je een weg oversteekt?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 september 2019 14:02]

De reden dat men dit wil afschaffen is, omdat er plekken zijn waar die bomen simelweg de drukte niet aan kunnen. Bij Maarsbergen rijden zoveel treinen dat er elke dag een file staat tot op de snelweg (A12) vanwege de spitsdrukte. Daar rijden rustig een trein of 20 per uur waardoor de overgang toch al gauw 30-40 minuten in het uur gesloten is voor overig verkeer. Daardoor krijg je dit soort dingen: https://www.ad.nl/utrecht...bij-maarsbergen~aa470480/

Het hufter gedrag wat hier besproken wordt is meer dan eens gewoon iemand die niet gezien heeft dat men daar al stilstaat en dus in geen enkel geval meer achteraan aan kan sluiten (de autos staan al stil op de vluchtstrook), ik vind het nogal vervelend dat mensen die daar staan te wachten het hufter gedrag noemen aangezien het namelijk precies die mensen zijn die je er niet tussenlaten en er voor zorgen dat er juist ongelukken gebeuren doordat er een auto stilstaat midden op de weg. Iig ontstaan er dikke files daardoor.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 17 september 2019 07:38]

Maar nu haal je iets door elkaar, want jouw gelinkte nieuwsbericht gaat over een bewaakte spoorwegovergang terwijl ik (en de persoon waar ik op reageerde) het over een onbewaakte had. En de onbewaakte die nog over zijn zijn hele rustige overwegen. Dat een drukke vervangen wordt door een andere oplossing ben ik zeker wel voorstander van.
Het wordt ook steeds drukker. "Vroeger" had je steeds 2 minuten tussen tegenliggers op de 80km-weg. Tegenwoordig is er elke paar seconden een tegenligger en dan neem je eerder risico's: "Dit gaatje is groot genoeg want ik wacht al zo lang en ...".
Een voetganger komt niet met 20+km/u aankarren en kan dus veel makkelijker OF stoppen als een deur plotseling opengaat, OF uitwijken.
Dus hoef je niet te kijken? Ik snap dat de schade bij fietsers groter is (ik ben zelf ook wel eens vol tegen een openslaande deur aangefietst), maar dat wil niet zeggen dat je maar zonder na te denken de deur open moet gooien.
Dat zeg ik niet, je moet natuurlijk altijd kijken, maar de schade die bij beide partijen voor kan komen (materiële schade bij de auto, fysieke schade bij de voetganger) als een deur plotseling geopend wordt, is natuurlijk wel echt minimaal vergeleken met een fietser.
Langs rennende kinderen gaan ook best hard. Zo'n hoek van zo'n deur kan ook een aardig schram veroorzaken. Ik ben het dus niet helemaal met je eens, als we het over onderscheid maken in de app hebben in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 16 september 2019 11:30]

Of je leert je kinderen beide opties .... :|
Mijn kids weten dat ze moeten uitkijken als ze langs (geparkeerde) voertuigen rijden.
Dus niet blind uitgaan van 'ze weten het, ze kijken wel' maar zelf altijd opletten en verantwoording nemen.

Net als op parkeerplaatsen bij de supermarkt, Ja die auto rijdt achteruit, maar hij kan maar twee kanten op, voor / achteruit.
Als je even niet gezien bent, lig je er onder ... big deal "hij was fout" - maar jij zit met de pijnlijke voet/schrammen
Dat hangt er maar net vanaf over wie we het hebben. Een hardloper of rennend kind zal 'zwaarder' gewond raken dan een gezonde 20-jarige die rustig komt aanlopen. Of wat te denken van bijv. een ouder iemand? Stel dat een ouder iemand komt aanlopen, deur vliegt open, persoon valt verkeerd en breekt een heup?

Ik snap je punt, maar je denkt té simplistisch.
maar ik denk dat jij hier nu wel iets te ver door denkt. Als er een ouder iemand aan komt lopen (leeftijd dat een verkeerde val een heup breekt zal zo rond de 70-80 zitten?) en die loopt dan nog tegen een openslaande deur aan dan klopt er ook iets niet.

Neemt niet weg dat je gewoon moet kijken ofc.
Maar als iemand klakkeloos die deur opengooit, dan kan het toch ook zo zijn dat een ouder persoon van zij of van achter wordt geraakt (omdat hij/zij al net naast de deur staat) en valt? Hoe dan ook blijft het dan een kwestie van opletten.
Inderdaad, automobilisten (en blijkbaar ook hun passagiers) onderschatten de snelheid van fietsers structureel. Het zal ermee te maken hebben dat een fietsers slechts een klein silhouet heeft, zeker als hij nog ver weg is. Een snelle fietser is in de stad ongeveer net zo snel als een auto en een orde van grootte sneller als een slenterende voetganger.
Maar in dat geval staat de auto toch stil en zou iemand die uitstapt dus sowieso 'meer' moeten uitkijken? Het gaat hier niet om snelheid of gemak. Het gaat erom dat je kijkt voor je wat doet. In het geval van het uitstappen, dit leer je al in je eerste rijles. Ik zou het er absoluut niet meer eens zijn dat als een voetganger in een rechte lijn loopt zou moeten uitwijken voor iemand die zijn autodeur plots opengooit.
"Je moet volgens mij gewoon altijd kijken als je uitstapt."

Dit. Volgens mij moet deze waarschuwing er gewoon altijd in zitten, voor iedere eindlocatie, in ieder land. Zoals hier al een aantal keren wordt aangegeven is dit natuurlijk "common sense", maarja, het is ook "common sense" om je mobieltje niet te gebruiken achter het stuur en zie daar we hebben nu landelijke campagnes om mensen hier op te duiden.

Gezien een hoop van de Uber passagiers toch op hun mobiel zitten tijdens de rit, is zo'n notificatie op zich behulpzaam (zoals je zelf ook al aangeeft), maar moet Uber zich niet beperken tot 1 situatie. Zo krijg je het "steeds dommer" worden als er een onderscheid wordt gemaakt.
"Je moet volgens mij gewoon altijd kijken als je uitstapt."

Dit. Volgens mij moet deze waarschuwing er gewoon altijd in zitten, voor iedere eindlocatie, in ieder land. Zoals hier al een aantal keren wordt aangegeven is dit natuurlijk "common sense", maarja, het is ook "common sense" om je mobieltje niet te gebruiken achter het stuur en zie daar we hebben nu landelijke campagnes om mensen hier op te duiden.

Gezien een hoop van de Uber passagiers toch op hun mobiel zitten tijdens de rit, is zo'n notificatie op zich behulpzaam (zoals je zelf ook al aangeeft), maar moet Uber zich niet beperken tot 1 situatie. Zo krijg je het "steeds dommer" worden als er een onderscheid wordt gemaakt.
En taxi/uber die mij niet helpt met uitstappen ( deur openhouden), is de rit niet waard, en krijgt een negatieve review
Nou, bestuurders van auto's gooien regelmatig zonder op of om te kijken hun portier open. Zien geen auto in spiegel, dus dan kan het. Fietsers letten ze blijkbaar niet op of zien ze niet. Ben meer dan eens een auto ingereden. En dat waren geen toeristen, afgaande op de bloemrijke scheldcannonades die ik naar mijn hoofd kreeg daarna.
Nou, bestuurders van auto's gooien regelmatig zonder op of om te kijken hun portier open.
Andersom zijn er ook fietsers die dom genoeg zijn om in de binnenstad op een weg rechts langs een aan de kant gestopte auto te gaan in plaats van links. Je kan je niet wapenen tegen domheid. Hooguit kan je het risico verkleinen door defensief te rijden en voordat je stopt duidelijk aan je passagiers uit te leggen dat je eerst uitstapt om hen veilig uit de auto te begeleiden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 september 2019 10:46]

Precies! En voetgangers zijn soms ook de slimste niet. Hoe vaak ik wel niet gezien heb dat voetgangers (incl. oudere mensen!) over een fietspad lopen terwijl er een brede stoep naast het fietspad ligt (die leeg is omdat iedereen op het fietspad loopt)... En dat dan nog zonder naar een mobieltje te kijken, dus ze kiezen er nog bewust voor ook 8)7 Of ook steeds populairder: voetgangers die aan de verkeerde kant van de stoep lopen alsof we in Engeland zijn...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 september 2019 14:20]

Dat lijkt me de omgekeerde wereld, als je een scheldkanonnade naar je hoofd krijgt van iemand die zelf niet uitkijkt voor hij/zij zijn of haar deur open gooit.
Dat lijkt me de omgekeerde wereld, als je een scheldkanonnade naar je hoofd krijgt van iemand die zelf niet uitkijkt voor hij/zij zijn of haar deur open gooit.
It takes two ....
Ja, maar ik reed hún stilstaande heilig koe in, dus ik was de boosdoener, zo zal de redeneergang ongeveer geweest zijn schat ik in.
probleem is wel dat wer hier overal fietsers zijn, niet alleen op 'bike lane', dus gevaar met dit is "geen notificatie = niet uitkijken" en alsnog de sjaak (als fietser)
In Nederland is het vrijwel vanzelfsprekend voor Nederlanders om er op te letten. Dat betekend niet dat ze dit in andere landen ook doen. Er zijn genoeg landen in Europa waar ze niet letten op fietsers bij het uitstappen. In London is dit ook een issue. Daar komen ook steeds meer fietsers maar automobilisten letten bij het uitstappen niet op fietsers. De fietsbond heeft in London zelfs een oproep gedaan om actie te ondernemen.
De Britse minister van Transport Chris Gayling stootte vorig jaar oktober iemand van zijn fiets toen hij zijn deur open zwaaide bij het parlementsgebouw.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 16 september 2019 10:18]

Dit is België. Meer wielrenliefhebbers dan Nederland.
Klopt maar alsnog is het aantal fiets in België en andere landen is lager dan Nederland. Wij hebben meer dan 1 fiets per persoon en België zit op 0,5 per inwoner.
Bovendien, wielrenners vindt je niet zo vaak in de binnenstad. Dat rijdt immers niet lekker. Je zal daar meer 'last' hebben van de gewone stadsfiets.
Bovendien, wielrenners vindt je niet zo vaak in de binnenstad. Dat rijdt immers niet lekker.
Nee die komen door de dorpen geraced en voelen zich allemaal gele/roze truidrager met voorrang

Dat ze voetgangers en ouderen van hun sokken duwen en verrotschelden hoort allemaal bij de beleving..
Maar wielrenners fietsen wel door (drukke) dorpen, maar blijkbaar zijn er in (drukke) dorpen geen parkeerplaatsen als ik jou zo hoor...
maar blijkbaar zijn er in (drukke) dorpen geen parkeerplaatsen als ik jou zo hoor...
Relatief gezien ten opzichte van steden veel minder parkeerplaatsen. Verder zijn de wielrenners meer verspreid omdat er meer dorpen zijn, dus een kleiner risico.
Maar een kleiner risico is nog steeds een risico.
Automobilisten die opletten in NL? Droom lekker verder. Alleen dit jaar al twee keer aangereden en letterlijk tientallen keren bijna terwijl ik voorrang had.

In mijn leven vier keer op deze manier deur tegen mijn fiets gehad. En ik ben 2.04 meter dus je moet echt blind zijn wil je mij niet aan zien komen.

Twee jaar terug zo'n aso gehad die zijn deur open gooide terwijl hij mij recht aankijkt. Net genoeg uitgeweken om mezelf heel te houden en die deur in zijn smoel dichtgeschopt.

Dit jaar een koter die zonder te kijken deur opengooit, schampte net mijn stuur, fiets op de grond, ik kon op de been blijven. Ik schelden uiteraard. Wordt die namaakmoeder ernaast boos op mij ipv op dat onopgevoede kind. >.<

Rij tegenwoordig standaard met camera op mijn fiets want ik ben die tokkie-automobilisten die denken dat de hele weg van hen is meer dan zat.
En ik ben 2.04 meter dus je moet echt blind zijn wil je mij niet aan zien komen.

(...)


Dit jaar een koter die zonder te kijken deur opengooit, schampte net mijn stuur, fiets op de grond, ik kon op de been blijven. Ik schelden uiteraard. Wordt die namaakmoeder ernaast boos op mij ipv op dat onopgevoede kind. >.<

(...)

Twee jaar terug zo'n aso gehad die zijn deur open gooide terwijl hij mij recht aankijkt. Net genoeg uitgeweken om mezelf heel te houden en die deur in zijn smoel dichtgeschopt.

(...)


Rij tegenwoordig standaard met camera op mijn fiets want ik ben die tokkie-automobilisten die denken dat de hele weg van hen is meer dan zat.
Volgens mij zijn het niet alleen de automobilisten die Tokkie gedrag vertonen. :>
Ja inderdaad, alleen ben ik alleen een Tokkie naar aso's die geen rekening houden met anderen en daarbij de wet overtreden.

De rest van de tijd moet je van héle goede huizen komen als je mij wilt betrappen op asociaal gedrag, laat staan een wetsovertreding.
Er zijn genoeg mensen die niet zelf rijden.
Zeker in grote steden, noem een New York city, zijn er veel mensen die geen auto hebben of rijden. Daar voegt zo'n functie dus veel toe, meer dan alleen om juridisch in te dekken ;-)
Goed punt. Ik duide ook meet op uit de tekst dat dit in Nederland al langer beschikbaar is. Maar goed, hier zijn natuurlijk alsnog genoeg mensen die niet zelf rijden. Vandaar ook dat ze een uber nemen. Ook zijn er natuurlijk genoeg toeristen. Wellicht was mijn eerdere bericht iets te snel geplaatst.
Inderdaad. Het kwam nogal over alsof we hier massaal met de auto rijden, maar dan hoeft NS naar aanleiding van klachten over overvolle treinen ook geen langere treinen in te zetten als iedereen toch met de auto reist :P Het OV wordt op veel plekken in Nederland, zeker tussen en in de grote steden, goed gebruikt. En die mensen kunnen in principe dus ook een Uber nemen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 september 2019 14:12]

Ook bij mensen die zelf rijden moet ik ook in Nederland, fietsland, toch nog met regelmaat in de ankers omdat een onverlaat de deur openslaat zonder hierbij rekening te houden met fietsers.

Mensen verkijken zich er nogal op hoe snel een fietser aan kan komen. En als fietser kun je vaak geen kant op behoudens remmen en hopen dat je stil staat. En zeker anno 2019 waarin men met toenemende regelmaat met een smartphone in de hand de auto uitgestapt komt, vind je mij dan ook in grote delen van NL, net als in landen als de VS centraal op de rijbaan indien er geen veilig fietspad aanwezig is.
Inderdaad. Misschien een functie die uit de USA is komen overwaaien gezien ze daar weinig fietspaden hebben?
daar fiets je vaak 'gewoon' tussen het normale verkeerd; men verwacht je gewoon weg niet (je begrijpt, fiets niet graag daar). in NYC valt het nog wel mee, maar daarbuiten altijd spannend :+
Ja de enige manier waarop ik in de US zou gaan fietsen is op een hometrainer achterin een F450 8-)
Vergeet niet dat taxi's ook door buitenlanders worden gebruikt...
Er zijn daar anders steeds meer fietspaden, met name in New York City en de staten Oregon (vooral in Portland en Eugene - die laatste is zelfs een heuse fietsstad met fietsbruggen e.d. a la Lelystad) en Californië.
Het is vooral handig voor toeristen, die veel gebruik maken van Uber. Heel handige functie dus
Nodig, of gewoonweg juridische afdekking. Ik zou me behoorlijk betutteld voelen, aangezien "uitkijken voordat je de deur opengooit" iets is dat je van jongs af aan geleerd zou moeten hebben.

Anderzijds is de realiteit dat mensen inderdaad gewoon niet kijken. Genoeg ongelukjes/ongelukken van dichtbij meegemaakt...
Misschien voor “ons” Nederlanders (misschien ook Belgen). Maar ik kan je vertellen; je wilt niet weten hoe veel toeristen er bijvoorbeeld in Amsterdam na een week nog niet doorhebben dat er mensen op een fiets rijden...
Voor mensen die uit het buitenland naar Nederland komen en het niet gewend zijn, kan het wel een goede waarschuwing zijn.
Hangt er van af welk buitenland. Een gemiddelde Deen bijv. zal het heus wel gewend zijn aangezien fietsen daar net zo normaal is als hier, vooral in Kopenhagen.
Ja, dan niet Denemarken hè 😉... Er zijn nog genoeg andere landen waarbij fietsen niet op dezelfde manier is ingeburgerd als in Nederland.
Is toch niet zo vreemd? Er zijn genoeg landen waar fietsers (zeker nu met die snelle E-bikes) niet schering en inslag zijn. Veel Uber gebruikers reizen ook internationaal. En er zijn niet zoveel steden waar heel veel fietsers zijn, dus de gemiddelde toerist houdt daar misschien te weinig rekening mee.
Idiote functie! Mensen kijken zelf wel uit met uitstappen.
Bwoah, het aantal keer ik men remmen moet dicht gooien omdat iemand zonder te kijken zijn deur open zwaaide om uit te stappen kan ik al nimmer tellen.
Het zou inderdaad logisch zijn, maar vaak zijn mensen verstrooid en met vanalles bezig behalve met wat zich rondom zich afspeelt.
Correctie: mensen zouden moeten kijken...

Alleen is de vraag of zo'n waarschuwing hier iets aan zal veranderen.
Nope, is net als het "admin" waarschuwing venster op Windows.
Op een gegeven moment kijk je er niet meer naar omdat het steeds gebeurt, met alle gevolgen van dien.

De mens heeft namelijk een systeem in de hersenen waarbij dingen die steeds/repetitief zijn, worden geblokkeerd/gefiltert zodat de hersenen er geen energie aan hoeven te verspillen.
helaas is dat niet dagelijkse praktijk. zelfs niet in fiets land Nederland.

Zo'n functie gaat echt niet helpen, dan zit iedereen nog meer op een telefoon te kijken ipv normaal kijken en opletten. Je werkt hiermee tegen dat mensen zelf verantwoording nemen voor wat ze doen.
Ik denk niet dat het afdoet van eigen verantwoordelijkheid van mensen als je ze waarschuwt voor mogelijke gevaren. Je zou ook kunnen zeggen dat je er juist bewustzijn mee kweekt
zo vanzelfsprekend is dat nu ook weer niet...
Idiote functie! Mensen **kijken zelf wel uit met uitstappen.
*zouden moeten*, helaas ...
Waarom is dit niet de verantwoordelijkheid van de Chauffeur? Deze zet hun namelijk op het gewenste punt af en kan ook niet zomaar zijn ankers uitgooien midden op straat, dus is hij al bezig met het andere verkeer, dan kan dit er ook bij.
leuke toevoeging. Alleen waarschuwt de app ook de chauffeur als hij mensen op een niet veilige plaats oppikt?
Onlangs voor het verkeerslicht in Amsterdam een Uber chauffeur gezien die doodleuk stopt en passagiers (met koffers) in laat stappen bij de rivier cruises... Daar zou nog wel een kans liggen om het gedrag van de chauffeurs wat bij te schaven (ze zullen vast niet allemaal zo zijn..)
Tip, ook als passagier (en zoals je het leert op de rijles) doe de deur open met de hand die er het verste vandaan zit. Op die manier draai je automatisch je lichaam, zodat je vanzelf uit het raam kijkt en fietsers eerder ziet.

The dutch reach:
https://m.youtube.com/watch?v=GzIf80eSfCg

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 16 september 2019 10:17]

Waar zijn de taxi chauffeurs gebleven die keurig netjes eerst zelf uitstapten en de deur voor de klanten open deed. Dat zou ook al een stuk schelen als die er weer gewoon waren.
Die werken bij taximaatschappijen, niet bij Uber.
Ik dacht altijd dat Uber niet mocht in Belgie ( Vlaanderen ? ) ?
Ik dacht dat Uber in België niet toegelaten was?
Je bent ook wel een bijzonder figuur als je een herindering nodig hebt voor het uitkijken.
Whats next? Krijgen we binnenkort een whatsappje als het stoplicht op rood staat?