Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Konami maakt bekend welke games de PC Engine Core Grafx mini gaat bevatten

De internationale versie van de PC Engine Core Grafx mini van Konami gaat vijftig games bevatten en komt 19 maart 2020 op de markt. Het Japanse bedrijf heeft de lijst van games die de retroconsole aan boord heeft bekendgemaakt.

Konami maakte vijf games voor de PC Engine Core Grafx mini bij de aankondiging vorige maand bekend maar heeft nu de complete lijst vrijgegeven. Het gaat om 24 TurboGrafx-16 en 26 PC Engine-titels, al is er wat overlap met weinig verschillen, aldus Konami. PC Engine is de naam waaronder de console in 1987 in Japan verscheen. Konami maakt op 19 maart 2020 een mini-versie van die console beschikbaar. In Europa heet dat systeem PC Engine Core Grafx mini, in de VS TurboGrafx-16 mini en in Japan PC Engine mini.

De uitgever levert het systeem met een controller en er is een mogelijkheid om via één van de twee usb-poorten om een extra controller aan te sluiten. Daarnaast komt er een los verkrijgbare multitap, een adapter om het totale aantal aansluitingen op vijf te brengen. In 1989 kon dit ook al door de komst van de TurboTap-adapter voor de originele console.

Verder is er de mogelijkheid om op ieder punt in een game de voortgang op te slaan en komt er een optie om crt-scanlines te tonen voor een authentieke ervaring. De afmetingen van de miniconsole zijn 120×115×35mm en de beeld- en audio-output verloopt via hdmi waarbij de resolutie 720p of 480p is.

TurboGrafx-16-games PC Engine-games
Alien Crush* The Kung Fu
Victory Run Jaseiken Necromancer
Blazing Lazers Fantasy Zone
Neutopia Appare! Gateball
Dungeon Explorer* Nectaris
R-Type* Dungeon Explorer
Moto Roader Neutopia
Power Golf PC Genjin
Ys book I&II* Ys I・II
Ninja Spirit* Super Darius
J.J. & Jeff Super Star Soldier
Space Harrier Daimakaimura
Military Madness Aldynes
Chew-Man-Fu Neutopia II
Psychosis Gradius
Bonk’s Revenge Salamander
Parasol Stars Super Momotaro Dentetsu II
Cadash Ninja Ryūkenden
New Adventure Island* Star Parodier
Air Zonk Snatcher
Neutopia II Gradius II - Gofer no Yabō -
Soldier Blade Chō Aniki
Lords of Thunder Akumajō Dracula X Chi no Rondo
Bomberman ’93 Bomberman ’94
Bomberman Panic Bomber
Ginga Fukei Densetsu Sapphire

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-07-2019 • 17:05

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
Ik vraag me af of ze dan zelf een emulator geschreven hebben of een FOSS emulator genomen hebben met de hoop dat niemand het door heeft. Was de laatste tijd met de apparaten van Sony en Nintendo nog wel een beetje stout (qua licenties, bijv. GPL niet naleven).
Dat mag gewoon hoor, tenzij ze de boel aanpassen zonder source vrij te geven.
En dat deden ze dus niet. Precies waar ik op doel.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 12 juli 2019 17:17]

Met welke software leefden ze de GPL niet na dan?
Het deel wat ze aangepast hebben. Ze zijn verplicht die vrij te geven onder GPL. Ze kunnen natuurlijk beweren niets aangepast te hebben, daar weet ik het fijne ook niet van.
Nee, goh. Zowel Sony als Nintendo publiceren al hun gebruikte (dan wel aangepaste) GPL code, dus waar jullie het over hebben - ik heb geen flauw idee.

https://www.nintendo.co.jp/support/oss/index.html
https://doc.dl.playstation.net/doc/ps4-oss/
https://notaz.gp2x.de/cgi...4c9df61752deba442;hb=HEAD

Kan nergens iets van de PlayStation Classic vinden. Zelfde qua PSP/Vita. Ze hebben meestal wel een lijstje met licenties, maar geen sources. Of alleen sources van zaken die ze niet veranderd hebben.

Soms doen ze het wel, maar vaak genoeg ook niet en is het hetzelfde als met alle iot meuk en consumenten netwerkhardware, lekker gebruik maken van FOSS maar niet aan de regels houden.
De emulatoren in de PSP/Vita zijn door Sony zelf gemaakt, in tegenstelling tot die in de Classic.
Dat is waar ja, stond me vaag iets van bij dat de PSP helemaal geen ARM had, maar een MIPS core draaide. Vita was dan wel weer ARM (of had in elk geval een of meerdere ARM cores).

Edit: zelfs tweakers had er al over geschreven: nieuws: PlayStation Classic gebruikt opensource-emulator

Zal nog wel met de Connectix VGS rechtszaak in m'n hoofd zitten, en die had niet eens wat met GPL te maken 8)7 Sony valt wel mee tegenwoordig :+

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 12 juli 2019 21:22]

Sorry, maar waar maak je uit op dat ze dat niet doen?
Uit een enkele post van een of andere website dat een fork heeft gemaakt van PCSX?

Doordat je de daadwerkelijke code van de software op een NES Mini of PSX Mini blijft het voor alle buitenstaanders sowieso gissen.
Door dat mensen de PS Classic en de NES Mini reverse engineeren. En door dat de PS Classic bijv. de emulator gebruikt maar geen enkel element van de emulator zichtbaar is in de PS Classic UI. Om dat te doen moet je het wel aanpassen.
Reverse engineering is niet 100% betrouwbaar. Dus nee, dat is niet meer dan indirect bewijs. De beste manier om het te bewijzen is als je toegang tot de code hebt in dit geval. Als je het lekt, moet je dan overigens wel oppassen, dan kan het 'illegaal verkregen bewijs' zijn. ;)
Ik zou dus ook echt niet zomaar ervan uitgaan dat ze gebruiken wat je zegt dat ze gebruiken.

Maar los van dat, gelukkig is de rest verder wel een heilig boontje. ;) /sarcasm
Dat is ook een beetje het probleem waar je als commercieel bedrijf goed gebruik van kan maken; zolang niemand kan aantonen dat je bijv. GPL code gebruikt in je binaries kan je gebruiken wat je wil zonder bang te zijn. Best lelijk, want het is niet alsof het gebruik van publieke code geheim moet zijn als voordeel tegenover concurrentie, die kunnen immers dezelfde code zien (en gebruiken).
Die grote bedrijven weten ook wel dat open source niet het geld heeft om ze aan te klagen.
Wat is dit nu weer voor flauwekul?
Als (groot) bedrijf wil je net heel erg zeker zijn dat je ofwel geen GPL'd code gebruikt, ofwel dat je voldoet aan de vereisten. Je wil echt niet dat het tot een veroordeling komt waarbij dan ineens je ganse product op straat komt te liggen voor de concurrentie. Dat risico nemen grote spelers niet.
Geen idee, ik roep ook maar wat :D

Wist niet dat ze daar een pagina voor hadden, wel cool trouwens.
De emulator in de NES en SNES Mini's zijn door Nintendo zelf geschreven. Die van de NES Mini wordt ook voor de Nintendo Switch Online dienst gebruikt.
Oh, dat zou best goed kunnen. Ik weet alleen dat GPL gebruik in commerciele producten nog wel eens fout gaat, en vooral bij re-releases van klassiekers in de vorm van embedded computers met emulatie veel in beeld is geweest. Op de OSS site van Nintendo kan je in dit geval wel een set met hun gebruikte code plus patches op GPL code terugvinden, dus dat is mooi.
De bootleggers zijn gebootlegged!
Ik hoop eigenlijk dat ze een FPGA emulator gebruiken want die zijn er gewoon voor de MIST. Voordeel van een FPGA emulator is dat je de hele chipset emuleert met een soort bouwblokken. Dit heeft een veel betere game ervaring omdat je alles emuleert op hardware niveau en daardoor hoeft er geen verschil te zijn met het origineel.
Waarschijnlijk was een van de wensen van marketing of product development om juist iets 'meer' aan te bieden dan het origineel.
De emulator voor de gamecode kan best FPGA zijn dat heeft niks met de frontend te maken of extra features. Uiteindelijk emuleer je de originele game... Die games worden echt niet meer opnieuw compiled want die code is er niet meer. Het zijn allemaal catridge dumps van hun eigen games.
Bomberman games zijn leuk, maar dan moet je wel een tweede controller hebben/aanschaffen (single player gaat ook wel, maar leuker met meerderen). Verder zie ik niks wat ik ken. Denk niet dat hij hard zal gaan in Europa.
Ik wel. Ys I + II van (Falcom), Gradius, Snatcher, Akumajo Dracula (Castlevania) R-Type.. Allemaal bekende spellen als je eerder een MSX in huis had staan. Niet dat ik nu direct sta te trappelen om dit apparaatje te kopen. YS I & II zijn uitstekend door XSeed vertaald en als PC-versie uitgebracht,
Daimakaimura ook aka ghouls and ghost denk ik en space harrier.

Heb op zich wel interesse in zoiets ben benieuwd hoe duur het gaat kosten.
En (New) Adventure Island! Fantastische games, nog in de arcade gespeeld... ...nostalgie...
Er was nog nooit een arcade kast van New Adventure Island.

Wel van Wonderboy.
SD Snatcher en Salamander.. msx nostalgie:)
Toch reguliere snatcher?
Even though idd msx nostalgie idd _/-\o_
Leuk hoor, voor de jonge kids, al die mini's die de laatste jaren verschijnen. Kunnen ze ook eens zien wat voor games papa (en mama) vroeger speelden. Maar voor de echte retro gamer, zoals ik, zijn die mini's niet interessant. Ik blijf de games veel liever op de originele consoles spelen, via een 20" Sony PVM monitor (CRT) en als het even kan, en dat kan bijna altijd, in 240p (ofwel via RGB scart). :) Zelfs mijn NES is gemod naar 240P

[Reactie gewijzigd door retroguy op 12 juli 2019 22:15]

Drool :9~ ...De PC-engine wil ik wel. Daar zitten een behoorlijk aantal vette titels tussen...Vooral Super Darius, Saphire, Dracula X, Ys en Gradius serie zijn zeer goed, alhoewel er ook wel goede titels bij de core zitten.
Iedere console (eur , jap , usa) krijgt alle 50 spellen.
Toch mist er een hoop:
Galaga 88 (beter dan de arcadeversie!)
After Burner (waar de rockgitaar op werd geintroduceerd!)
Jackie Chan (vette muziek en lachen platformspel)
Battle Load Runner
Dragon Spirit
Kyukuoku Tiger
Final Soldier (vetse uit de serie, ze hebben net de andere 2)
Out Run
Doreamon

[Reactie gewijzigd door blanka op 13 juli 2019 21:25]

Geweldig, zoveel plezier gehad. Ik had de Japanse witte versie, JJ & Jeff heette Kato & Ken. Had zelfs een Sony TV daarvoor en een Sharp, vanwege het NTSC gebeuren. Was niet zo standaard in die tijd dat je TV dat had in Nederland. Ook had je een stroomomvormer nodig. Mijn vrouw had vroeger de portable verdie van de Turbo Grafx toen ze jong was. Street Fighter op de cdrom voor de PC Engine was ook gaaf, good old days.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 13 juli 2019 08:21]

Stroomomvormer? Dat ding heeft gewoon een 9V adapter, niks speciaals aan. Zelfs maar 500mA dacht ik. Enige was de hier niet gebruikelijke polariteit: buitenrand positief. Als je een Japanse muziekdoos van Korg of Yamaha in huis had was je zeker al voorzien van een geschikte adapter.

Heeft ze de Turbo Express weggedaan? Ik zou haar uit huis zetten. Die krengen doen tegen de 1000€ in nette werkende staat.

Als Konami nou iets opnieuw zou moeten uitbrengen: een nieuwe Turbo Express met IPS volledige resolutie scherm en LED backlight. Compatible met de originele HuCards. Dat zal als warme broodjes lopen!

[Reactie gewijzigd door blanka op 13 juli 2019 21:21]

Ging om de originele PC Engine, die had 110v ipv 220 ;)
Dat probleem had ik ook met mijn N64 die ik in Japan had gekocht in 1997. Toen was multi volt niet zo gebruikelijk (en nu vaak nog steeds niet).

Laatst had ik LED lampen besteld in de amazon.com, zelfde type/merk verkopen ze ook amazon.de, alleen 25 euro goedkoper bij 4 stuks in de US. Blijkt die lampen alleen 110v te zijn, dus maar weer in Duitsland besteld, en guess what, die zijn 110v-220v. Die 110v heb ik maar aan mijn nicht in St. Maarten gegeven.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 15 juli 2019 13:41]

Maar komaan, je koopt dan toch een andere adapter en geen 220/110 omzetter? De originele PC Engine is super flexibel. 6-12V 500mA, allemaal goed.

[Reactie gewijzigd door blanka op 15 juli 2019 16:50]

Dit was in 1987 en later met de CD-Rom optie had je ook meer vermogen nodig. Toen was ik 12, hielt me daar nog niet mee bezig met stroom, etc.;)
Contra is nooit uitgebracht voor de PC Engine.
Ik ging puur op de Konami naam af.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.