Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Instagram komt met nieuwe maatregelen tegen online pesten

Instagram gaat gebruikers vragen of ze een bericht wel echt willen posten als het netwerk denkt dat er iets gemeens wordt gezegd. Het sociale netwerk wil op die manier digitaal pesten tegengaan. Ook komt er een tool om pesters te muten.

Instagram-ceo Adam Mosseri geeft in een blogpost toe dat het bedrijf meer kan doen om pesten te stoppen. Het bedrijf komt daarom met nieuwe tools om pestende reacties tegen te gaan, en tools voor slachtoffers om zichzelf beter te beschermen.

Het netwerk gaat kunstmatige intelligentie inzetten om reacties vooraf te analyseren. Als de ai vermoedt dat er iets gemeens wordt gezegd vraagt die of 'je wel zeker weet dat je dit wil posten.' Er komt dan ook een linkje te staan naar een pagina waarop meer te lezen staat. Op die pagina staat dat de reactie lijkt op andere reacties die eerder zijn gerapporteerd door anderen. Het is dan wel alsnog mogelijk om de reactie te plaatsen. Instagram zegt dat uit tests blijkt dat sommige gebruikers hun reactie dan alsnog wel weghalen en iets minder gemeens schrijven.

Tegelijkertijd brengt een bedrijf een nieuwe tool uit met de naam Restrict. Daarmee kan een slachtoffer iemand aanmerken als 'restricted', waardoor reacties van zo iemand alleen maar door diegene te zien zijn. Volgens Instagram is dat een goede oplossing, want slachtoffers durven pestkoppen vaak niet te blokkeren of te rapporteren uit angst voor escalatie. Iemand die 'restricted' is krijgt dat zelf niet te weten.

De nieuwe tools worden aanvankelijk eerst uitgebracht voor Engelstalige gebruikers. Later moet dat ook uitkomen voor internationale gebruikers, vertelt Instagram tegen de BBC.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

09-07-2019 • 08:09

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
1984.

Wat is er mis met een beetje eelt kweken op de ziel? (los van het feit dat iedereen gewoon normaal moet doen)
Wat voor mensen worden we als we helemaal mogen opgaan in een bubbel en net mogen doen of alles daarbuiten er niet is? (Hoe leren we zo omgaan met anderen met een andere mening dan de onze)
Ik vind het maar triest dat dit keer op keer naar een nieuw level van extremiteit kan stijgen. (Is ook slecht voor het ontwikkelen van een alternatieve mening als kind of jong volwassene)
Het is volgens mij (correct me if i am wrong) ook bijna niet mogelijk om op te groeien als kind zonder social media. Dit heeft weer tot gevolg dat elk kind denkt dat dit allemaal normaal is.
Ik word er echt niet blij van.

What doesn't kill you, only makes you stronger enzo.....

Toevoeging.

Als ik alleen al kijk naar de moderatie kijk van mijn post, dan zie ik dat ik mijn punt prima maak.
Ik vergoeilijk of proclameer geen pesten, ik stel een door sociaal media gewenste standaard ter discussie voor veel mensen wordt dit als niet gewenst gemodereerd (gelukkig tot nu toe door evenveel wel).
Dat bedoel ik oa met in een bubbel leven. Ooh jee dit past niet in mijn denken, hup minnen.
Ga ik verder met het niet kunnen opgroeien zonder sociaal media, dan versterkt dit mijn argument over andere meningen dan jij (als in afwijkend van die van anderen).
Opvoeders zijn wat mij betreft degene die dit moeten leiden en begeleiden. Niet sociaal media.
Er zijn naast vervelende voorbeelden ook genoeg goede voorbeelden van klassen die samen kiezen wat wel en niet acceptabel is en dit uitvoeren. Wie daar een misstap in maakt moet verantwoording afleggen tegen de groep. Zelfs de grootste pestkop is bevattelijk voor zulke groepsdruk. En hier gezamenlijk voor staan en gaan maakt kinderen vele malen sterker en socialer.
En dat is eigenlijk de kern van mijn punt.

[Reactie gewijzigd door VanillaPriest op 9 juli 2019 09:51]

Dit soort opmerkingen kunnen alleen maar gemaakt zijn door iemand die nooit echt gepest is. We hebben het dan niet over een beetje plagen, maar kinderen die elke dag geterroriseerd worden door een groep mensen. Dag in, dag uit. In de pre-internet tijd was dat alleen op school, kinderen konden dan thuis nog ontvluchten, kalmeren, relativeren. Dingen een plaatsje geven. Tegenwoordig kan dat niet meer, de pesters achtervolgen je nu, die kinderen staan ermee op en gaan ermee naar bed.

Het is makkelijk zeggen "dan krijgen ze maar een dikke huid." Maar zo werkt het natuurlijk niet. Pesten heeft gradaties, en in sommige gevallen is dat statement genoeg. Maar er zijn ook meer dan genoeg gevallen waar dat niet zo is. Waar een kind getarget wordt, jarenlang, door een groep mensen die ze volledig domineert en in een sociaal isolement plaatst. Dat social media een feit is tegenwoordig heb je gelijk in, maar social media bedrijven hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid in deze om zwakkeren in de samenleving, zoals kinderen, te beschermen. Dat Facebook die taak niet uit de weg gaat is belangrijk, en hopelijk iets waar ze ook in de toekomst aan blijven werken.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 9 juli 2019 08:52]

Zo eens met jouw post !

De slachtoffers zijn vaak de zwakkeren in de groep. Kinderen die toch al een slecht zelfbeeld hebben krijgen nog eens een extra duw in de verkeerde richting. Zij slagen er daardoor juist niet in om de juiste sociale vaardigheden te ontwikkelen.
Ik ken van nabij verschillende mensen die ziek zijn geworden, zelfmoord pogingen achter de rug hebben gehad en er simpelweg niet in slagen om een relatie op te bouwen puur vanwege het slechte zelfbeeld dat de pesters gecreëerd hebben.

Een pester heeft geen idee wat hij aanricht. Hij/zij krijgt de sociale beloning en ziet geen kwaad in het gedrag. Dát is wat Instagram hier probeert te veranderen:
  • 1) bewustwording van het gedrag
  • 2) een tik op de vingers die het 'beloning-gevoel' hopelijk enigszins teniet doet.
Ik denk niet dat het voldoende is. Ik denk ook niet dat pesten uit te roeien valt. (Het is van alle tijden en alle leeftijden) maar ik denk ook niet dat we het probleem maar bij het slachtoffer neer moeten leggen met de opmerking: "Krijg maar een dikke huid !" (Ga zelf maar eens met de 'verkeerde' kleuren naar een voetbalwedstrijd. Dan voel je ook de dreiging die in de lucht hangt. Dat is de ervaring die een slachtoffer de elke dag over zich heen krijgt.)
Ik ben zelf iemand die in zijn jeugd ernstig gepest is, met veel emotionele problemen als gevolg. Woede uitbarstingen etc. Door omstandigheden ben ik op een bepaald moment geconfronteerd met het feit dat ik op het verkeerde pad zat, ik was toen 11 jaar oud, en sindsdien werk ik aan mezelf. Het heeft 10 jaar geduurd voordat ik mezelf in mezelf herkende en nog veel meer jaren om emotioneel in balans te komen. Inmiddels ben ik al een jaar of 6 echt weer blij met wie ik ben. Ik ben 34.

Een echte relatie opbouwen is me helaas nog niet gelukt. Zowel emotioneel als sexueel problemen gehad, waar ik inmiddels wel overheen ben, maar mezelf open stellen voor anderen is nog steeds moeilijk. Het is die resterende paar procent die het moeilijkst zijn om te doorbreken.

Veel mensen zoeken dat niet achter me, omdat ik vrij zelfverzekerd over kom, en ook ben, omdat ik vrede heb met mezelf.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 9 juli 2019 11:55]

Dan aan jou de proef op de som...
In de eerdere post van VanillaPriest wordt er gesteld dat:
What doesn't kill you, only makes you stronger enzo.....
Jij hebt het aan den lijve meegemaakt... Ben je nu uiteindelijk blij met het extra eelt op je ziel ?

(Ik heb een vermoeden, maar ik wil het graag van een ervaringsdeskundige horen.)
Er is geen discussie over eelt op je ziel. We hebben het hier niet over millennials met een beschermde opvoeding die nooit zijn tegengesproken. Die hebben inderdaad wat extra eelt nodig. Dit gaat om iets dat veel dieper gaat. Iemand wordt compleet vertrapt. Je gelooft dat je stinkt, lelijk bent, dom bent, vervormd bent, overal slecht in bent. Mensen sissen, lachen, laten je vallen, beschieten je met propjes kwat, rochelen in je gezicht, springen per ongeluk bovenop je bij gym, breken je spullen, stelen je spullen, of gooien het weg. Ze halen je aan, om je vervolgens en masse af te breken. Elke dag, jaren lang. Dit heeft niets met eelt te maken, dit is pure vernietiging. Dat is pesten.

Onder aan de streep ben ik heel veel kwijt geraakt. Ik heb jaren problemen gehad met het maken van vrienden, kan vooralsnog geen stabiele relatie opbouwen, heb in het verleden alles gemeden wat anderen leuk vinden. Uitgaan, festivals, feestjes, familiebezoek. Ik had pleinvrees, telefoonvrees, praktisch elke vrees die te maken heeft met je zelfbeeld was bij mij aanwezig. Echter, ik ben op een bepaald moment zodanig met mezelf geconfronteerd dat ik al op jonge leeftijd realiseerde dat dit niet de "ik" was die in me zat. Dat heeft er toe geleid dat ik constant aan zelfreflectie ben gaan doen en op die manier ben ik langzaam maar zeker uit het gat gekropen.

Het grootste probleem was het gebrek aan zelfspot. Niet iedereen is er op uit om je te kwetsen, maar als je jong bent en de hele klas terroriseert je in meer of mindere mate voor zo'n 4 tot 5 jaar, dan weet je op een bepaald moment niet meer wat wat is. Je maakt geen onderscheid meer tussen banter of echt kwade bedoelingen. Het gevolg is dat je je afzondert en eigenlijk alle sociale karakteristieken achter laat. Daar begon ook mijn gameverslaving. Anonimiteit + D2 en daarna World of Warcraft, ik heb jaren geen daglicht gezien.

Het probleem met pesten is, dat het wonden achter laat. Een beetje sportieve woordenwisseling kan scherp zijn, maar zonder intentie om te verwonden. Dat bestaat bij pesten niet, sterker nog, de intentie is om je zo veel mogelijk pijn te doen, omdat het kan. Daar is dus geen sprake van eelt. Je doet ook geen work-out met spikes op je barbell.

Ik ben mezelf pas gaan ontwikkelen op het gebied van zelfspot/humor toen ik stopte met HBO (Ik heb VWO, met enige vertraging) en de IT in ging, waar ik eigenlijk nooit het gevoel heb gehad dat de ruwe omgang bedoeld was om te kwetsen. Ik was toentertijd al een stuk stabieler, maar ten opzichte van het schoolse groepsgedrag, wat helaas op elk niveau nog plaats vond, was de IT echt een verademing. Misschien omdat hier veel alternatieve personen werken, ik vond vooral dat ik eindelijk normale mensen tegen kwam. In de IT zijn ook de laatste scherpe randjes verdwenen. Mijn ouders die beiden kanker kregen en de dood van mijn vader daaropvolgend, zetten alles nog eens extra in perspectief.

Het zit hem vooral in je wilskracht, mogelijk ook een mate van intelligentie (geen schouderklopje voor mezelf, maar ik ben uiteindelijk op m'n 30e naar een psycholoog gegaan om er eens over te praten en die was verbaasd dat ik er zelf uit was gekomen). Kruip je uit het gat waar je in zit, dan zijn je ervaringen absoluut een toegevoegde waarde. Je bent minder stressgevoelig, je relativeert makkelijker en incasseert makkelijker. (zie ook @Unsocial Pixel hieronder) Niets doet je wat (en dan heb ik het niet meer over het opkroppen van emotie, want dat ken ik ook heel goed, maar echt het laten afglijden van zaken die irrelevant zijn). Kom je er om wat voor reden dan ook niet uit, dan betekent het eigenlijk dat die wonden niet genezen daarop volgt depressie en bijv. zelfmoordneigingen.

Mensen die schermen met eelt op je ziel als het gaat om pesten, kunnen zich simpelweg niet verplaatsen in een situatie waar alleen wanhoop bestaat. Ze redeneren vanuit hun volwassen hersenen, rationaliseren met hun onbeschadigde zielen, vanuit hun perfect verlopen levens. De enige tegenslagen die zij over het algemeen zelf hebben meegemaakt zijn lauw bier op een zomerse dag of een blauwe duim bij het ophangen van een schilderijtje.

Overigens zijn er natuurlijk verschillende gradaties van pesten. Waar ligt de grens? Bij die vader die denkt dat één pestkop al betekent dat zijn zoon "gepest" wordt, of ligt het misschien op het vlak waar het om klassikaal terroriseren gaat? Dat laatste was het bij mij. Ik beschouw het eerste niet als pesten. Daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 9 juli 2019 21:28]

Ik heb express de details bij mezelf weggelaten maar heb veel herkenning in je post, respect, das alles wat ik wil zeggen man, respect niet meer niet minder het beste wat je kan krijgen.
Jij ook veel sterkte en succes met de stapjes omhoog. Er ís een moment waarop je in de spiegel kijkt en tevreden bent. Trust me. ;)
Ze halen je aan, om je vervolgens en masse af te breken.
Dit heb ik persoonlijk altijd het moeilijkst gevonden. Zeker in de liefde heb ik jarenlang heel veel moeite gehad om te geloven dat zij mij écht leuk vond. Dat het niet weer een "grapje" was.

De jaloersie die daaruit voort kwam (oké, deels ook uit een overspelige vriendin in m'n studietijd) heeft op iedere relatie daarna nog z'n stempel gedrukt. Oók toen ik het redelijk wist te beheersen.
Ik wel! Ik weet dat dit voor anderen anders kan zijn want iedereen is anders.

Maar voor mezelf sprekende: heb dingen meegemaakt waar je echt niet vrolijk van word en heel wat jaartjes therapie gehad. Oa door mn issues geen school afgemaakt, weggelopen van huis, heel verkeerde vrienden gekregen, depressief en suicidaal.. Nu jaren later: oke misschien als het over kon, had ik het gymnasium+ wel afgemaakt maar verder, nee ik zou alles zo weer ondergaan en overdoen, ja voor velen kom ik nog steeds als een fucked up persoon over en ik heb zeker nog wel wat issues (en een coach) maar ik ben wie ik ben en ik kan trots terug kijken naar wat ik voor mezelf bereikt heb inmiddels. En elk jaar groeien we weer een beetje, doelen stellen, doelen halen! Deze jongenman gaat enkel nog treetjes omhoog, in carrière, in de liefde en in het leven algemeen.
Helemaal mee eens, echter wil ik wel een kleine kanttekening plaatsen. In het artikel wordt gesproken over het analyseren van gemene berichten en in de titel over pesten... Zijn toch wel twee wezenlijk verschillende dingen alhoewel het ene het ander niet automatisch uitsluit!
Niet dat ik de pester wil verdedigen maar een pester pest uit angst om zelf gepest te worden. Vaak zie je een moeilijke thuis situatie bij de pester die zelf niet beseft dat hij dit doet als een soort van zelfverdediging uit angst dat zijn/haar situatie de pester onderaan de sociale ladder zou plaatsen.
Het is ook die onderliggende motivatie waardoor het soms helemaal uit de hand loopt en waarom pesters soms zo obsessief durven omgaan met hun slachtoffer.

Ik ben van mening als je iemand die pest dit duidelijk kan maken je veel meer kan bereiken dan ze te vertellen wat ze aanrichten bij hun slachtoffer, immers onbewust doen ze het net uit angst om zelf die schade niet te moeten incasseren.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 9 juli 2019 12:40]

De pester is vaak een arrogante klootzak dat het leuk vind om anderen te domineren, of te onderdrukken of de slachtoffers laten weten dat ze niks waard zijn. Of hij/zij wordt geil van al het aandacht dat ie krijgt? Je kan van een pester moeilijk verwachten dat ie zich realiseert wat ie aanricht.

edit
Jep, gedownmod door.....pestkoppen dat zich aangesproken voelen :D

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 9 juli 2019 13:28]

Ehh, nee.
Ik ben behoorlijk gepest, met name op de basisschool. @Aiii en @T-men hebben helemaal gelijk: Pesters hebben geen idee van de schade die ze aanrichten. Pas nu, nu ik de 40 nader, kan ik stellen dat ik alles wat dat pesten me aan moeilijkheden heeft opgeleverd heeft allemaal redelijk onder controle heb.
En dan ben ik er nog vooral manipulatief, wantrouwend en hard van geworden; ik ben relatief slim, kan goed knokken, was niet snel bang, en heb dan wel een paar misstappen begaan in m'n leven, maar heb het nu wél op het juiste pad. Het kan heel veel erger.

Toch zie ik in mijn vroegere directe omgeving ook dat veel pestkoppen pesten uit angst. Ten koste van de ander - ik heb het zelf ook geprobeerd; nieuwe school, dan zelf maar pesten in de hoop niet weer de prooi te worden. Helaas kwamen er een aantal kinderen van mijn oude school bij, waardoor het pesten weer opnieuw begon. En achteraf ben ik daar blij om, want nú, dik vijfentwintig jaar verder, ben ik minder succesvol dan ik financieel gezien vermoedelijk had kunnen zijn, maar wel een beter mens dan ik was geworden als ik had kunnen blijven pesten.

Twijfelde even of ik dit nog in het bericht ging zetten of niet, want het betreft iemand die ook op Tweakers rondhobbelt, maar ik doe het toch: Een aantal jaar geleden benaderde één van die pesters me, om zijn excuses aan te bieden en er eens over te praten. Ook in dat gesprek bleek dat het pesten van zijn kant met name aanhield door kuddegedrag; Grote onzekerheid, en de angst om zelf mijn rol te krijgen. Ik begrijp het, maar vergeven kan ik het niet. Geloof wél dat er maar heel weinig echte bullebakken zijn.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 9 juli 2019 18:13]

Oke vandaar. Ik heb de basisschool ook meegemaakt en in mijn geval was ik op een school voor zieke kinderen, dus kinderen met beperkingen. Echter ondanks dat, werd ik toch nog gepest, wat dus enorme bullshit is en dat ik daarom moeilijk kan geloven dat pesters pesten uit angst om zelf gepest te worden. Het neemt niet weg dat pesters gewoon regelrecht klootzakken blijven en die niet aan anderen denken. Vergeven zal ik nimmer kunnen want het laat sporen achter. Ook al heb je het duidelijk uitgelegd, pesten is nimmer cool.
Dat ben ik zeker met je eens, pesten valt niet goed te praten. Maar de oplossing zit 'm wel in een soort behandeling van de dader, niet puur een straf.
Grote broer van een zusje die gepest is, en wel heel goed ook.
Loopt nu al 2-3 jaar bij psycholoog. En het is te triest voor worden.

Tuurlijk heeft iedereen een beetje eelt, het is ook niet zo dat als iemand 1x een grapje maakt of er word wat over je gezegd dat je dan gelijk bij iemand moet lopen om daar over te praten. Het hoort er nou eenmaal bij en dat moet in de opvoeding ook duidelijk gemaakt worden, zo zullen je broers/zusjes/vader/moeder ook wel een keer grapje maken of plagen of iets dergelijks en je zal het zelf ook wel is een keer gedaan hebben bij iemand.

Ik vind het alleen zulke grote bullshit, ook al is t bewezen dat ze vaak allemaal gepest zijn of een thuissituatie etc. Mensen moeten nou echt niet de pesters gaan beschermen. ( in grote lijnen wel en tuurlijk moeten die mensen ook geholpen worden, maar het gaat er over hoe de slachtoffers niet meer gepest gaan kunnen worden.

Het is en blijft tegenwoordig niet bij 1 pester, vaak is er 1 of 2 personen die t starten of de meest erge zijn,waarnaar er meerdere personen mee gaan doen .
Zo werd je vroeger op school gepest en kwam je thuis en hield t ''vaak genoeg wel op''
Nu is het zo dat vandaag de dag , iedereen van de jonge generatie twitter/insta/facebook/snapchat heeft, en niet iedereen zet zijn account op prive of wat dan ook, en blijft berichten krijgen. Ja je kan iedereen blokkeren etc maar vaak word daar t grote verhaal niet mee geëindigd. Soms is het zo erg, en of willen ze het niet vertellen want ze schamen zich ervoor, of het is al te laat en voor je t weet ligt je dochter of zoon ergens op t perron of ergens in een meer. En dat moet stoppen. en dat is in de tijdperk van 2010 tot nu wel steeds meer extremer gaan worden. en dat is echt 1 op 1 te verklaren op social media.
en dan nog een reden: er word allemaal leuk en aardig bezuinigd op speciaal onderwijs etc,
maar mijn moeder en mijn vriendin werken allebei op een basisschool en het is de laatste jaren echt drama aan t worden. klassen worden steeds groter, 30 is eerder regel dan uitzondering. Kinderen die echt beter geplaatst kunnen worden op een ander niveau/onderwijs/school worden gewoon bij de rest van de kinderen gezet. Simpelweg omdat er geen geld/tijd/leraren zijn. Die kinderen die dan ''anders'' zijn worden ook echt weer sneller of de pesters of worden gepest. Kinderen die dan zoveel aandacht nodig hebben om de lessen bij te houden, waar dus ook echt meer tijd in zit door juffen en of meesters, die vervolgens minder tijd hebben voor de overige leerlingen, waar er ondertussen ook weer 29 van zijn)

Grote grote duim voor sociaal media die zich er toch mee gaat bemoeien, en waarom niet? het is toch hun platform. Ze zullen ook echt zat keer gevraagd worden door ouders/kinderen om bepaalde content, reacties , foto's van andere,hunzelf, etc. te laten verwijderen omdat t niet gepast is. als ze daar een soort algoritme in weten te vinden, juich ik dat lekker toe
Ik bescherm pesters niet, ik verdedig ze ook niet, ik ben echter wel van mening dat als je iets wilt oplossen, pesten moet stoppen zoals je zelf aangeeft, dat je moet begrijpen van waar het komt.
Je verhaal van je zus is jammer, ik ben zelf ook gepest geweest overigens maar blijkbaar was het nog op een ander niveau bij je zus.

Dat andere meedoen is groepsdynamiek, iemand word naar beneden gehaald waarop heel de groep in conflict gaat. De meeste zullen het conflict vermijden en dus niets doen, anderen zullen al dan niet onbewust mee doen om dezelfde reden als diegene die gestart is. Een groepje pesters samen is helemaal problematisch, ze hebben allemaal angst dat ze compenseren waarop dit compenseren in groep totaal uit de hand kan lopen waarbij de daders zich onaantastbaar voelen in hun daad, zie ook het verhaal van Valentin, 27 maart 2017.

Naar preventie toe, de groep moet meteen en altijd protesteren als iemand in de groep naar beneden word gehaald. Dat is en blijft de beste anti pest maatregel! Het is echter niet simpel, onlangs zat ik op een terras en was er verdachte activiteit te zien. Iedereen zag het, iedereen sprak erover maar niemand belde de politie. Dat is geen alleenstaand verhaal, zeker bij grotere groepen gaan mensen het conflict uit de weg met het idee, er is zoveel volk, iemand anders zal het wel doen wat vaak resulteerd in niemand doet het.

Naar de pesters zelf toe, en dan liefst nog lang voor ze echt slachtoffers maken maar in het begin apart nemen en uitleggen waarom ze het doen en er meteen waar nodig hulp inschakelen. Dat pa zijn handen niet thuis kan houden en aan de alcohol zit waarop zoonlief het op school uitwerkt op een slachtoffer, het is vrij typerend. Uiteraard dienen ook sancties gegeven te worden waar nodig.
Je beschermt de pesters wél !

Je zet ze namelijk in de slachtofferrol terwijl het toch écht daders zijn.

Op de eerste plaats heeft zeker niet elke pester een slechte jeugd. Ik ken er genoeg die alleen maar pesten omdat het ze populair maakt in de groep. Zij duwen zich omhoog door anderen naar beneden te drukken.
Op de tweede plaats geeft het de pester die wél een slechte thuissituatie heeft nog steeds niet het recht om ook een ander het leven zuur te maken.
Je bekijkt het heel zwart wit terwijl in realiteit er enkel tinten grijs bestaan. Slachtoffer dat dader word is een klassieker in alle soorten criminaliteit, van pesten tot seksueel misbruik. 8 op 10 pedoseksuelen is zelf seksueel misbruikt geweest als kind. Bescherm ik nu pedoseksuelen? Nee, maar als ik dan de puzzelstukjes van een bepaalde religieuze instelling bij elkaar leg, abnormaal veel daders die kinderen misbruiken (zijn dus zelf massaal misbruikt geweest als kind), extreem hoog percentage personen die niet hetero zijn (werden vroeger massaal geronseld om god te dienen als ultiem reddingsmiddel tegen hun 'zonden') met een organisatie die het systematisch wereldwijd toedekt, dan krijg je een heel andere inkijk op wat er werkelijk aan de hand is.

Er is geen geldige regel om iemand te pesten laat staan te misbruiken, maar gewoon zeggen X is slecht, straf hem, gooi X in de gevangenis lost niets op, je moet durven graven naar wat eronder zit, naar hoe iets ontstaan is en daar lessen uit trekken. Uiteraard zijn er gevallen waar je niets aan kan doen of waar preventie totaal nutteloos is maar dat zijn hoofdzakelijk personen die psychisch niet in orde zijn om uiteenlopende redenen.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 10 juli 2019 00:40]

Ik snap eerlijk gezegd niet precies hoe iemand je kan blijven pesten op internet ? Je hebt op het internet toch juist wel de controle over wie je wel en niet toelaat in je virtuele omgeving ? Je kan personen toch gewoon blokkeren/verwijderen etc. ?

Juist in de echte wereld kun je er niet voor weg lopen.
Kinderen zijn helaas niet volledig digibeet. Je kan Pietje inderdaad verwijderen en blokkeren. Maar dan maakt Pietje gewoon een nieuw anoniem account en gaat daarmee op zoek. Catfishing, phishing, je account proberen te hacken, je telefoonnummer of e-mail laten bombarderen met spam, zoals de persoon hierboven al zei: een "parodie" account maken met jouw informatie. Allemaal technieken waar de cyberbully niet voor wegloopt.

Zelfs al neem je een nieuw telefoonnummer of e-mail en geef je als ouders de raad om het nummer alleen aan je echte vrienden te geven, dan zal de pestkop er nog aan komen door ofwel iemand in de klas op te jennen een "vriend" te worden van het gepeste kind en het nummer zo te bemachtigen, of de enkeling die hem heeft onder druk te zetten om het nummer prijs te geven (en die druk is vrij eenvoudig, want niemand wil zelf het target van de pester worden).
Dan blokkeer je Pietje weer opnieuw. Telefoonnummers en e-mails kun je blokkeren/spamfilter.
Zoals je zei, kinderen zijn niet volledig digibeet.

Het blokkeren van al deze ongein kost aanzienlijk minder moeite dan de bully die nieuwe accounts moet maken etc. Ofwel, je kan je tot een bepaalde hoogte redelijk eenvoudig verdedigen tegen dit soort digitale acties. Dan blijven er alleen nog een paar extreme gevallen over die doorgaan met parodie accounts etc.
Maar hoe groot is deze groep nou werkelijk ?

Ik vind het frappant dat er een Instagram nodig is om ons te helpen met de meest basale zaken in het leven zoals in dit geval...pesten.

Verder valt het me op dat er weinig over het "omgaan met" wordt gesproken. Het is de taak van de ouders om hun kinderen dusdanig op te voeden dat ze zich zelfstandig staande kunnen houden in de huidige maatschappij. Omgaan met pestkoppen hoort hier ook bij.

Altijd maar de schuld leggen bij iemand anders of verwachten dat Instagram het gaat oplossen gaat niemand verder helpen.
Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren maar wat ik in de praktijk vaak heb gezien is dat slachtoffers in de slachtoffer rol blijven hangen mede dankzij de ouders. "Zeg het maar tegen de meester" of de ouders komen naar school of in dit geval "goed dat Instagram er iets tegen doet". Dit werkt vaak averechts aangezien je nu een verklikker of een mietje bent die zijn ouders erbij haalt. Dit zijn stappen die je als ouder wel dient te nemen maar als dit niet helpt dan blijft er uiteindelijk nog maar 1 lastige stap over, en dat is gewoon een ouderwetse confrontatie. Vooral bij jongens is dit vaak gewoon de oplossing. Waar het uiteindelijk omgaat is het afdwingen van respect en bij jongens onder elkaar gaat dat vaak gepaard met haantjes gedrag waaronder een knokpartij. Ik ben zelf ook wel eens gepest (wie niet ?) op de lagere school. Nog voordat het te erg werd kreeg ik als advies van mijn vader om de grootste treiter een klap op zijn oog te geven, ben hierna nooit meer gepest en de treiter werd mijn grootste vriend. Je kinderen opvoeden met een gezonde dosis assertiviteit is de enige oplossing, pesters zullen er altijd zijn.
Ik kan je niet niet genoeg plussen. Het verhaal van moet maar een beetje een huid krijgen is een belachelijke uitspraak in alle tijden. Ook vroeger voordat internet bestond zijn kinderen beroofd van alle waardigheid die ze nog bezaten. Vroeger werd en nog steeds wordt er veel te weinig gedaan tegen pesten. Het gaat zo ver dat kinderen hun leven in een werkelijke hel veranderd. Jaren lang fysiek en mentaal gemarteld worden door medeleerlingen is iets waar je een leven lang voor nodig kan hebben om er weer overheen te komen. Ik ben blij om te zien dat bedrijven zich hiermee bezig gaan houden, maar na mijn mening nog veel te weinig.
En laten we niet vergeten dat dit helaas niet alleen bij kinderen gebeurt. Ook bij volwassenen en ouderen. Er wordt op de werkvloer net zoveel gepest op het schoolplein. Mijn oma is zelfs uit het bejaardentehuis weg gepest omdat ze een immigratie achtergrond had en de nederlandse taal niet heel machtig was. Pesten vind overal plaatst. Dus ik ben het helemaal met je eens dat bedrijven hier zeker wel verantwoordelijkheid voor mogen dragen en actie moeten ondernemen.
Wat is er mis met een beetje eelt kweken op de ziel? (los van het feit dat iedereen gewoon normaal moet doen)
An sich niks mis mee, maar sommige 'pesterijen' gaan gewoon echt te ver en het zou platformen als Facebook, Instagram en weet ik het sieren als men daar directer (lees: wanneer dit gemeld wordt) actie op ondernemen ipv alles op zijn beloop laten. In sommige gevallen moet je echt met advocaten en rechtzaken gaan dreigen om zulke 'pesterijtjes' verwijderd te krijgen van een bepaald platform.

Het bekenste voorbeeld hierin blijft toch wel de rechtzaak tegen Facebook met dat ene filmpje, waarbij eerder genoemde veroordeeld is om bepaalde gegevens te overhandigen cq. derde partijen toegang te geven tot hun systemen. Welliswaar gebacked door Peter R. de Vries, maar met deze uitspraak zijn bepaalde platformen toch wel eerder geneigd om direct actie te ondernemen wanneer zij direct 1op1 worden aangesproken.
What doesn't kill you, only makes you stronger enzo.....
Dat moet niet gaan leiden dat iedereen een vrijbrief krijgt om je uit te gaan maken voor "lelijke hoerenjoch die geilt op kleine kinderen" en weet ik het allemaal. Daarom moeten platformen ook actie hier tegen gaan ondernemen, maar of dit de manier is: ik denk het niet. Want als er een filter is die dit oppakt, ik kan vrijblijven doordrukken waardoor de gemaakte opmerking gewoon geplaatst wordt. En dan ??

[Reactie gewijzigd door Thunderwing op 9 juli 2019 09:56]

Een beetje eelt is prima, maar als je ziet hoe ver het soms gaat dan vind ik het geen slechte zaak dat er iets tegen gedaan wordt. Zie ook: https://en.m.wikipedia.or...rbullying#harmful_effects

En als ik het goed begrijp is dit alleen nog maar een 'Stop, denk even na over wat je zegt, wil je dit wel echt zeggen?' melding. Dat ligt wat mij betreft meer in lijn met Gmails/Outlooks 'Volgens ons ben je de attachment vergeten, wil je dit echt zo versturen?' dan 1984.
Gerelativeerd aan de echte wereld is dit niet meer dan normaal. Dit soort sociale controle zie je veel gebeuren, en daar is niets mis mee. Zeker de manier waarop Instagram dit doet is juist niet het kweken van een bubbel, ze laten mensen zelf hun beslissing extra overwegen. Als ze dit niet ozuden doen, dan zou je juist opgaan in een bubbel waarin je nooit op hoeft te merken dat het helemaal niet OK is wat je zegt.
Wat is er mis met een beetje eelt kweken op de ziel? (los van het feit dat iedereen gewoon normaal moet doen)
Hiermee spreek je jezelf al tegen. Een beetje eelt kweken op de ziel moet, maar iedereen moet wel normaal doen. Dus waarom zou je duidelijke pestreacties onder dat eerste scharen, en niet onder dat tweede? Je mening geven is iets anders dan iemand finaal afzeiken zonder enige onderbouwing.
Het is volgens mij (correct me if i am wrong) ook bijna niet mogelijk om op te groeien als kind zonder social media. Dit heeft weer tot gevolg dat elk kind denkt dat dit allemaal normaal is.
Dit soort sociale controle is normaal. Als je op straat de teksten zou roepen die op sociale media worden geplaatst, dan zou je waarschijnlijk de wind van voren krijgen van omstanders. Als je dat in een cafe zou doen, zet de eigenaar je er zonder pardon uit. Zo ging dat in 1984 overigens ook al. In dit geval is Instagram dus het cafe.
What doesn't kill you, only makes you stronger enzo.....
Mag ik dan je been afhakken? Of je de ziekte van Lyme geven? Immers, je gaat er niet dood aan.

Maar meer ontopic: het gaat er niet om dat mensen geen afwijkende mening mogen horen, en het gaat er ook niet om dat mensen niet mogen horen dat iemand anders niet blij is met iets waar jij wel blij mee bent. Meningsverschillen en discussies horen bij het leven en maken het leven rijker, en kritiek (terecht of niet) kan je juist helpen groeien. Er is echter een verschil tussen "Ik vind je nieuwe bril niet zo leuk staan" en "wat een lelijke kutbril op je lelijke kuthoofd, maak jezelf dood om de wereld van jou te verlossen". Dat eerste is prima - misschien in sommige gevallen een beetje raar om te zeggen, maar prima - maar het tweede is gewoon niet okee. En ja, shit happens, en als je verder goed in elkaar zit zou een enkele opmerking niet zo veel uit moeten maken. Het probleem is dat veel van de mensen die dit soort dingen horen, juist vaker zulke opmerkingen horen. Dan is de kans veel groter dat alles bij elkaar door gaat werken in je brein, of dat je zo veel eelt op je ziel gaat groeien dat je je compleet afsluit voor de wereld.
Eén opmerking lijkt misschien niet zo erg, als een papiersneetje misschien, maar dankzij internet is het makkelijk op te schalen naar "death by 1000 cuts". Als we dat allemaal kunnen minderen, zou de wereld een stuk fijner zijn :)
Pesten en nu ook cyberbullying kan het leven van een tiener kapot maken. Je opmerking dat ze harder moeten worden klinkt alsof jij de andere kant op bent geslagen, oftewel te hard.
Daarnaast kan het wel degelijk je leven kosten, soms door zelfmoord https://nos.nl/artikel/21...fmoord-na-pesterijen.html
Instagram doet niks met klachten over pesten, korte tijd geleden een "fake" account op naam van een jongen van 14 met autisme offline proberen te laten halen. Geen gehoor bij Instagram en de "ka***r autist" posts bleven maar komen. Uiteindelijk het wachtwoord via een brute-force weten te achterhalen en direct aangepast.

De maker was zo slim om z'n contacten te synchroniseren naar Instagram, dus ook het telefoonnummer van "mama" :)
Uiteindelijk is het pesten hierdoor gestopt (laten we zeggen dat "mama" niet zo blij was met zoon) maar zeker niet door hulp van Instagram.
De genoemde maatregelen in het bericht gaan hier ook weinig aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 9 juli 2019 09:20]

Waarom niet gewoon het account negeren of blokkeren?
En de rest van de klas ook vragen om dit te doen?
Ja? Het is niet alsof het iemand in je gezicht is. Het is een pagina online die je gemakkelijk kan blokkeren en niet bezoeken.
Zal ik eens een fake account maken met jouw foto daarop? Blokkeer jij mij dan? Dan maak ik jou wel belachelijk bij de rest....
Dan kan @ro4sho aangifte doen bij de politie omdat jij Artikel 231b en Artikel 262 hebt overtreden.
Blokkeren had hij al gedaan, achter z'n rug ging het gewoon door tot groot genoegen van de "rest" (harde kern) van de klas. Super grappig natuurlijk de autist nadoen.....
"It's a jungle out there", oftewel niet zo gezellig op sommige scholen.
Tja, denk niet dat dat vroeger heel veel minder was, ik heb zelf op 6+ basisscholen gezeten omdat ik jaren gepest werd en dit ook liet gebeuren (oa door me autisme ja). Uiteindelijk ben ik toen ook 2 keer ontploft (enige 2keer in me leven gelukkig want eerste keer vloog iemands hoofd door dubbelglas en de tweede keer iemands hoofd naast een gaskraan gelegt), ondanks de nare jaren mag ik niet klagen tho, ben goed terecht gekomen en de autist, die gigantische nerd die ik was heeft nu wel een lekkere baan en die pestkop die werkt nu als orderpicker.
Het is wel degelijk erger dan vroeger omdat het veel anoniemer is. Iemand online de tyfus schelden is veel makkelijker dan het recht in iemands gezicht zeggen. Of anders gezegd: het recht in iemand gezicht zeggen was vroeger voorbehouden aan de superbully in de klas, nu kan de halve klas (inclusief de schijters) mee doen.
Maar het is toch net zo makkelijk om een bericht te verwijderen? Je zou kunnen zeggen dat het pesten laagdrempeliger is geworden door het internet, maar toch net zo goed het negeren/verwijderen?

Misschien begrijp ik het niet zo goed, maar het is jouw account, en jij bepaald toch of een bericht mogelijk is of reacties? Wie je als vriend toevoegt en wie niet? "O pester x wil vrienden worden, zal ik dat wel doen?" Of denk ik er te makkelijk over.

Ik ben zelf vroeger ook gepest, een aantal keer bijna tot de dood toe. Dat was een gruwel maar dit soort dingen kunnen online niet.
Ik ben zelf vroeger ook gepest, een aantal keer bijna tot de dood toe. Dat was een gruwel maar dit soort dingen kunnen online niet.
Met alle respect, maar daar vergis je je behoorlijk in; vraag maar eens aan google naar "cyberbullying suicide"...
Ik ben dan ook MrRobot, daarnaast is het raden van 1 enkel wachtwoord via een brute-force niet echt hacken te noemen.
Geen spijt van, zou het direct weer doen. Laat het duidelijk zijn dat het account op naam stond (maar niet in beheer was) van de jongen die gepest werd.

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 9 juli 2019 09:19]

https://pics.me.me/yeah-w...-opinion-man-28805006.png

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 9 juli 2019 10:00]

Oei, ik begin nu te begrijpen waarom jij pesten niet grond genoeg vind om iemand z'n wachtwoord te kraken.
Probeer je nu een voorbeeld te geven van wat pesten is, door je hier als een asociaal te gedragen? Wel erg gemakkelijk met een anoniem Tweakers account, maar van iemand waarvan ik aanneem dat die volwassen is (want al elf jaar geregistreerd hier) toch tamelijk teleurstellend. Het zou mij opluchten wanneer mensen met reacties zoals die van jou een ban zouden krijgen van deze site.

Oh, trouwens: "looser" is met één "o"
Nee hoor, maak je geen zorgen, ik reageerde hierop:
Je bent een looser meer niet.
Ik vind het prima dat jij vindt dat de acties van @MrRobot niet door de beugel kunnen, maar de manier waarop je dat kenbaar maakt niet. Spreek je eigen reactie eens hardop uit en probeer dan eens te beoordelen hoe dat klinkt. Niet fraai toch?
Ik snap jouw reactie niet helemaal. Had hij het dan zo moeten laten? Het is kiezen tussen twee kwaden, ik zou dan ook kiezen om een 'onschuldige' (aanname) autistische jongen van 14 wat meer rust te geven.
Waarom zou ik leeftijd en conditie weg moeten laten uit het verhaal? Die gegevens brengen juist de nuance aan. Zoals ik het lees lijkt het erop dat eerst Facebook/Instagram is gecontacteerd. Nadat reactie uitbleef is er gekeken naar alternatieve acties. Het motief was niet om iemand kwaad te doen maar om kwaad (pesten) te voorkomen. Goed en slecht is niet zo zwart wit als jij het doet voorkomen.

Je geeft ook geen antwoord op de vraag of hij het dan zo had moeten laten. Ik ben benieuwd hoe jij daarover denkt?

Het kan best zijn dat het verhaal verzonnen is, maar voor de discussie over de moraliteit van de actie doet dat het er niet toe, toch? (Als ik een google doe op ' brute force Instagram' krijg ik een boel recente resultaten)
Het kan best zijn dat het verhaal verzonnen is, maar voor de discussie over de moraliteit van de actie doet dat het er niet toe, toch?
De morele vraag in dit geval is of je accounts van minderjarigen mag hacken. Het antwoord daarop wordt verdraaid door te stellen dat het gepest slachtoffer een autistisch kind is dus dan wordt het opeens "genuanceerd"? Dus echt effe niet he.
Weet je wie er nog meer graag minderjarige profielen hackt? Pedofielen en voordat je gelijk op je keyboard ramt dat het een overdreven vergelijking is, denk effe twee keer na over dat vraag.
En nee brute-force is zo achterhaald dat je het alleen maar terug ziet in films en nep-nieuws. Er zijn geen accounts meer die na een X aantal poging niet helemaal op slot gaan. Wil je dus echt een brute-force uitvoeren zal je directe toegang moeten hebben tot de login servers wat dan weer alleen bereikbaar is middels zero-days of social-engineering, maar dan is het opeens geen brute-force meer.
Die gast lult uit zijn nek en dat terwijl de serie waar hij zijn nick van gejat heeft een van de meest accurate vertoningen is van real life hacking.....hij zou toch echt een 100 keer beter onzin verhaal kunnen bedenken maar nee het wordt " brute-force"....
Zelfs als het kind niet autistisch is dan vind ik er nog wat te zeggen. Het minderjarige kind doet zich voor als iemand anders volgens het verhaal, het is dus niet eens het eigen account.

Wederom geef je geen antwoord op de vraag wat hij anders had moeten doen.

Het lijkt er op dat je alleen maar problemen kunt aankaarten maar geen oplossingen kunt brengen.
Omdat het bij wet verboden is ga ik op geen enkel niveau het hacken van minderjarige profielen goed praten. Daarom krijg je geen antwoord op dat vraag. Als je zelf niet kan bedenken hoe je het anders zou aanpakken dan zelf rechtertje gaan spelen is dat je eigen tekortkoming.
We're the last superhumans ;)
Ik ben er van overtuigd dat dit goed bedoelde advies met mate en vooral in nuance zal worden gegeven. Iemand zal best nog kunnen aangeven het ergens niet mee eens te zijn.

Maar dingen sturen als dat iemand een <spoiler>lul, eikel,</spoiler> nouja een willekeur aan scheldwoorden is, mag wat mij betreft even een subtiel seintje voor gegeven worden of dit wel echt een bericht is wat je wilt sturen. En dan is er nog meer dan genoeg marge om een beetje eelt te laten kweken.
(los van het feit dat iedereen gewoon normaal moet doen)
En daar gaat het hier om. Online pesten is in veel gevallen zonder consequenties, zonder dat het slachtoffer iets terug kan doen (dat impact heeft), waardoor wat jij "gewoon normaal doen" noemt nooit aangeleerd wordt. We hebben het hier ook over tieners en kinderen voor wie "normaal" en een evt. moraal kompas nog in ontwikkeling zijn. Als een Instagram je vertelt "He joh, wat je nu wilt sturen is niet normaal" zullen mensen (hopelijk) toch eens twee keer nadenken.
WOW
Mooi man, jij hebt of geen kinderen...of je leeft onder een steen...of je leeft in een bubbel
Het verbaasd mij ook hoe iedereen zich hier vastbijt op het woord pesten, terwijl wat ik hier zie iets heel anders is.
Natuurlijk klinkt het heel mooi dat fb claimt dat ze dit doen om pesten tegen te gaan, maar dit klinkt voor mij als de bubbels nog verder isoleren, en iedere vorm van kritiek onzichbaar maken,

Als we nou even het beeld van een onschuldig gepest kind veranderen in bijvoorbeeld;

*De antivaxxer/flat earther die non stop valse informatie post, hierop word aangesproken maar dus alle kritiek van de posts verwijderd met de nieuwe functie.

*De social media influencer, die misbruik maakt van een situatie en bijv. iets dubieus aanprijst en daar over bekritiseerd word, een simpel voorbeeld; al die influencers met een achterban van onder de 14 die (neppe) CS:GO gambling sites aanprezen afgelopen jaar.

*De online health charlatans, zoals het volk wat vorig jaar vrouwen aanraadde om wespennesten in hun edele delen te stoppen zodat het "strakker" werd,

*De instagram pranksters, zodra je hun grappen (die bijna altijd ten koste van een ander zijn, waar ze dus zelf actief aan het pesten zijn) bekritiseerd kunnen ze je nu dus compleet op zwart zetten waardoor jongere beinvloedbare gebruikers niet kunnen zien dat er ook mensen zijn die het niet grappig vinden en te ver vinden gaan.

Ik betwijfel niet dat het kinderen zal kunnen helpen die gepest worden, maar ik denk ook dat dit van instagram een nog ergere collectie van bubbels gaat maken.
Opzich kan ik het niet erg vinden als men vraagt je eigen reactie door te lezen, niet enkel vanwege pesten maar gewoon om even de relationeren, cultiveren waarom je zegt wat je te zeggen hebt.
Echter plaats ik er dan wel weer de kanttekening bij dat ik me afvraag hie fijn het is dat je bericht alvirens te posten geanalyseerd is.

(obviously gebeurd dit al, je kan bij google vragen wat voor type persoon je bent aan de hand van hoe je typt, welke woorden je typt en hoesnel je typt alsook dat er rekening word gehouden met de correcties die je live tijdens de analyze doet. Idem voor swift, echter ging die minder ver volgens mij).

Of dit gaat werken bij de online helden is een andere vraag ;)
(obviously gebeurd dit al, je kan bij google vragen wat voor type persoon je bent aan de hand van hoe je typt, welke woorden je typt en hoesnel je typt alsook dat er rekening word gehouden met de correcties die je live tijdens de analyze doet. Idem voor swift, echter ging die minder ver volgens mij).
Heb je daar een linkje voor? Lijkt mij interessant.
Pfoe zal eens kijken of die nog te vinden is (dit is echt het tijdperk dat ik facebook totziens zei dus pakweg 4 a 5 jaar geleden) gimme a few minutes.

Lukt me niet meer om in te loggen (iets te hard de boel geblokkeerd) maar staat me bij dat als je inlogt bij data.swiftkey.com dat je daar al het 1 en ander kon vinden (was wel voordat microschoft het overnam dus) mogelijk gewijzigd, ik zoek nog even naar de google variant.

Edit, je kan sws al je data opvragen, als ze het goed doen dan geven ze je ook de catagorieen waar je onder gelabeld word.

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 9 juli 2019 08:49]

Ik ben er absoluut er niet mee eens, waarom niet als Facebook of twitter dat je iemand kan blokkeren en die persoon niks meer van ziet,l en je geen last meer van heb, nu krijgen we dat achterlijke hatespeech gedoe, en wat volgens Instagram hatespeech genoemd woord gevonden woord woord verwijderd en de persoon van Instagram verwijderd, en dat heet censuur want iedereen heeft een andere definitie van hate speech, daarom hoe gewoon aan wat ik boven zijn en alleen mensen verwijderen die mensen bedrijgen.
Wow dude, relax,, (deze had denk ik ook iets hoger moeten zijn want dit is een beetje offtopic van zowel mijn comment alsook de comment van @sluismaster, die ging namelijks over een specifiek gedeelte van weer een eerdere comment van mij)

Maar oke, ik kan begrijpen dat je het ermee oneens bent, echter denk ik dat je iets te ver uitschiet.
ik ben het met je eens dat dit niet zal werken tegen pesters, echter denk ik ook niet dat jouw manier zal werken. Simpel voorbeeld van iemand anders op dit artikel: blokkeren is leuk maar wat houd de pesters bijv tegen om roddels naar anderen in je kenniskring te sturen, als je iemand niet blokkeerd zal je dat bijvoorbeeld kunnen zien aankomen, voorkomen of erop voor kunnen bereiden. Het bereik van een pester gaat immers verder dan enkel het slachtoffer.

Zoals aangegeven zie ik het nut van deze feature meer in de overemotionele mensen of personen die in bijvoorbeeld een vlaag van opwinding iets de wereld inslingeren wat gevolgen kan hebben die zij op dat moment niet inzien of er simpelweg niet bij stil staan.
zie bijv de reactie van @kiang, zoals hij het neergezet heeft, zo zie ik er het nut ervan in. Niet dat enkel iemand bijvoorbeeld roept "pietje mag niet mee doen met de hardloopwedstrijd!" maar dat diegene vervolgens even nadenk en er bijvoorbeeld van kan maken: "pietje mag niet meedoen want hij is een halve meter langer dan de rest wat oneerlijk zou zijn! "

Het is dezelfde boodschap maar heeft wel een andere lading