Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft haalt code voor werking mobiele telefonie uit Windows 10'

Microsoft heeft de code voor de werking van telefonie via mobiele netwerken uit de nieuwste builds voor Windows 10 gehaald. Dat meldt een ontwikkelaar die werkt aan een volledige Windows-versie voor de Lumia 950-smartphone.

De code voor de werking van mobiele telefonie zit niet langer in build 18912 van Windows 10, de meest recente versie van het besturingssysteem voor de Fast Ring van Insiders. Dat is een versie van Windows 10 20H1, de update die in de eerste helft van volgend jaar moet verschijnen.

Het verdwijnen van de code betekent dat het werk aan de Windows 10-versie voor de Lumia 950 niet meer door kan gaan, meldt ontwikkelaar Gustave Monce. Het lijkt te gaan om een verwijdering van code voor de werking van mobiele telefonie op meerdere plekken in het besturingssysteem. Die code is vermoedelijk niet langer nodig, omdat Microsoft de ondersteuning voor smartphones met Windows 10 Mobile heeft gestopt.

Monce is al maanden bezig met het ontwikkelen van Windows 10 voor de Lumia 950. Dankzij de networking stack van telefonie kon hij onder meer met die volledige versie van Windows 10 telefoneren met de smartphone. Dat zal in de toekomst niet meer kunnen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-06-2019 • 07:24

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Je kan veel zeggen over de strategie die Microsoft heeft gevoerd met Windows Phone, maar er is op zich ook moed voor nodig om de stekker eruit te trekken. Ik heb zelf ruim vier jaar een Windows Phone gehad en ik vind het jammer dat het weg is, maar technologiën komen en gaan.

Dus nu Microsoft geen mobiel OS meer heeft, is de code ook niet nodig. En dus /moet/ die code uit Windows, dat doen ze goed. In mijn werk als software-ontwikkelaar zie ik nog veel te vaak dat oude code blijft staan onder het motto "niemand heeft er last van". Dat is dus een misvatting; als nieuwe ontwikkelaar (als in: nieuw bij die klant) heb ik menig uur zitten te spitten in overbodige code. Zonde van mijn tijd en zonde van de klant zijn geld want hij betaalt mij per uur.

Zoals sommigen zeggen: "code is a liabilty, not an asset". Mijn motto is "een dag geen code verwijderd is een dag niet geleefd" want de beste code is "geen code".
Dat is dus een misvatting; als nieuwe ontwikkelaar (als in: nieuw bij die klant) heb ik menig uur zitten te spitten in overbodige code. Zonde van mijn tijd en zonde van de klant zijn geld want hij betaalt mij per uur.
Helemaal mee eens.
En minstens zo belangrijk, stel dat er een bug inzit die misbruikt kan worden. Zeker als het gaat om communicatieonderdelen, dan heb je verbinding nodig met buiten. Dat is natuurlijk een leuk ding om te misbruiken. Haal je dat soort code eruit, hoef je er ook niet bang voor te zijn dat dat misbruikt kan worden.
Maar trekken ze er echt de stekker uit? Dat zou betekenen dat ze het echt aankondigen en dat hebben ze volgens mij nooit gedaan. Alleen dat ondersteuning zou eindigen voor bepaalde versies en dat is wat anders dan de stekker eruit trekken. Telkens kleine beetjes weghalen of annuleren is wat mij betreft geen stekker eruit trekken en er zijn zelfs nog devices op de markt waar ondersteuning voor beloofd is, welke geen fatsoenlijke updates meer kunnen krijgen (alleen security fixes) omdat men er al teveel uit heeft gesloopt.

Dat de code niet nodig is, ben ik het niet met je eens. Er zijn genoeg devices te verzinnen, ook pc's, waar een simkaart handig voor kan zijn, simpelweg omdat het betekend dat je deze overal kunt gebruiken. Een reparateur zal vast blij zijn met deze "update".

Daarbij bestaat Windows voor 50% aan legacy code, dus weghalen omdat het niet meer nodig is, valt niet bepaald onder de norm.
Ze hadden wat minder stekkers uit moeten trekken. De projecten om android en ios apps op windows Mobile te kunnen draaien hadden ze moeten afmaken. Dan had het OS een hoop klanten gehad en gehouden. Ik baal ervan dat ik nu verplicht wordt over te stappen naar Android!
Niemand verplicht je over te stappen naar android, je kan ook nog een iPhone kopen :)
Het bijkomend voordeel van Microsoft OS was dat ze in iedere prijsklasse en vooral in de budget en midrange goede telefoons verkochten. Mijn mening is dat een telefoon voor een beetje appen en een verdwaald telefoontje niet meer dan 250 euro zou moeten kosten. Elke iPhone (behalve een verdwaalde tweedehands) ligt buiten deze prijsklasse en is dus voor mij geen optie. Blijft over de keuze tussen Google Android, Android One (eigenlijk ook Google Android) of open source Android, tenzij ik echt een avontuur wil aangaan met Sailfish of Linux die wat mij betreft nog niet volwassen genoeg zijn om concurrentie te zijn.
En wat is er mis met een goede 2de hands ?, zijn zat mensen die er netjes mee om gegaan zijn en telefoon nog prima door kan gaan.

Mijn ouders kennen iemand die ook niet al te breed heeft die heb ik oude laptop van mijn werk gegeven lenovo t510.
Dat is een laptop uit 2011 die al weer traag is std hdd etc, ja is niet snelste maar doet prima en is er erg blij mee.

Nou is een laptop geen telefoon en laptop kan je makkelijk onderdelen wisselen, echter zitten hier nog steeds zelfde onderdelen in als toen die laptop aangeschaft werdt op het werk.
I5, 4gb ram, 320gb gewone hdd

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 21 juni 2019 10:11]

Dual SIM functionaliteit? Zolang Apple de NL providers geen schop onder de kont geeft, duurt dat nog wel even.
(Mooie van dat verhaal, muv KPN bieden de buitenlandse vestigingen van diezelfde NL providers bieden al wel ESIM aan in diverse landen.)
Dual sim kan fijn zijn ik loop zelf liever met 2 telefoons, zo kan ik me werk telefoon in vakantie zoals nu uit zetten.
Je kan bij Nokia begreep ik ook telefoontjes enzo uitzetten met dual sim, maar toch dit kan je weer vergeten enzo.

Nu is gewoon 2de telefoon aan de kant en klaar geen instelling ofzo, en gebruikers die mij nodig hebben die hebben dan pech.
We hebben een standaard helpdesk waar ze eerst naartoe horen te bellen, in plaats van direct de korte route te nemen, en IT personeel direct aan te spreken :).
Zij zitten daar voor om elke vraag en probleem op te vangen, en te kijken of zij kunnen oplossen of ik(Ze kunnen best wel wat), echter zit ik daar niet voor elk word/excel probleempje steeds.
Ik moet na mijn vakantie volgende week ook nieuwe printers gaan inregelen die komen, en laptops etc misschien bestellen van aanvragen die er zijn, naar andere vestiging die problemen heeft(Ik support er 2).

Esim kan in vakantie misschien makkelijk zijn buiten de EU, maar kan ook eigen sim eruit en buitenlandse sim erin, en dan gewoon belletjes via WhatsApp doen.
Ik ben inderdaad wel benieuwd wanneer Esim in Nederland nou aanslaat, Vodafone/ Tmobile ondersteunen in buitenland idd al wel, maar in Nederland nee geen interessen nog.
Wat kan er nou zo makkelijk zijn om die techniek door te spelen, de kennis is er en draait al in andere landen, dus speel dit door naar je buurlanden en klaar.
Je hoeft niet de nieuwste te kopen van 1000 euro, een iPhone 7 kan je nieuw kopen vanaf 437 euro als bij tweakers kijkt.

Deze gaat nog 2 jaar mee met updates, dus kan je sowieso nog wel tijd gebruiken.
Daarbij hoef je niet eens nieuw te kopen, ik blind via vraag & aanbod in goede staat ze al in de 200 euro.

Dus nee je kan zeker geen iPhone kopen alleen als je geld te veel heb.
Of je koopt een android toestel en installeer een os zonder google play services. Die zijn er ook.
Microsoft had "all-in" moeten gaan op hun mobiele platform, samen met de assimilatie van Android apps.
Ze hebben te lang, teveel onzekerheid gecreëerd waardoor gebruikers en ontwikkelaars zijn afgehaakt.
Erg jammer want in veel opzichten werkte het heerlijk.
Dat had nooit gewerkt, Google heeft de mobiele markt in een houtgreep. De afgelopen jaren is al een beetje duidelijk geworden aan welke regels fabrikanten zich allemaal moeten houden. Ook Samsung heeft een poging gedaan met Tizen, maar hebben daar snel vanaf gezien hoe denk je dat dat komt?
Google beschermt die markt met alles wat ze hebben. Als er niet wordt ingegrepen zie ik het gebeuren dat ook Apple van die markt verdwijnt omdat het niet genoeg meer oplevert en is er geen keuze meer.
De enige reden dat Apple nog enigszins marktaandeel heeft is doordat ze simpelweg eerder waren en al een vaste schare fans hebben.
Eerder zijn was niet genoeg voor BlackBerry. Tsja, hoe krijg je die markt uit die greep van Google? Als Microsoft het niet meer doet, wie dan wel? En wat bedoel je met ingrijpen, wie zou dat moeten doen?

Maar waarom zou het niet hebben gewerkt, als Microsoft de boel anders had aangepakt? Daarmee impliceer je dat het simpelweg onmogelijk is een "nieuw" mobiel platform op te zetten.

Die regels voor fabrikanten zijn voor de Google Services. Maar kan microG een alternatief worden? Dan heb je wel Android maar geen Google. Dan is de vraag: Wil je een alternatief voor Google of voor Android?
En wat bedoel je met ingrijpen, wie zou dat moeten doen?
Een overheid zou bv. kunnen ingrijpen als blijkt dat Google zijn positie misbruikt heeft om het de concurrentie onmogelijk te maken. De EU heeft Google daar al een aantal maal voor op de vingers getikt, dus heel gek is dat niet lijkt me.
Maar waarom zou het niet hebben gewerkt, als Microsoft de boel anders had aangepakt? Daarmee impliceer je dat het simpelweg onmogelijk is een "nieuw" mobiel platform op te zetten.
Als Google door kan blijven gaan zoals ze dat de afgelopen jaren hebben kunnen doen zie ik het niet zo snel gebeuren dat er een ander platform succesvol kan worden.
Die regels voor fabrikanten zijn voor de Google Services. Maar kan microG een alternatief worden? Dan heb je wel Android maar geen Google. Dan is de vraag: Wil je een alternatief voor Google of voor Android?
Voor Google. Ik wil een apparaat kunnen gebruiken waar ik met duidelijke instellingen zelf kan kiezen wat ik deel en met wie. Niet dat ik instel dat Google mijn locatiegegevens niet mag inzien, maar dat stiekem toch doen. Google heeft al zo vaak gedaan, onder het mom van een 'bug', dat het inmiddels toch wel duidelijk is dat ze niet te vertrouwen zijn.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 21 juni 2019 22:00]

Een overheid zou bv. kunnen ingrijpen als blijkt dat Google zijn positie misbruikt heeft om het de concurrentie onmogelijk te maken. De EU heeft Google daar al een aantal maal voor op de vingers getikt, dus heel gek is dat niet lijkt me.
[...]
Als Google door kan blijven gaan zoals ze dat de afgelopen jaren hebben kunnen doen zie ik het niet zo snel gebeuren dat er een ander platform succesvol kan worden.
Zeker moet de EU ingrijpen als Google zijn machtspositie misbruikt, daar ben ik het zeker mee eens. Maar zou eerder ingrijpen van de EU Windows op de mobiel hebben kunnen redden? En wat heeft de EU te zeggen over twee Amerikaanse bedrijven?
Voor Google. Ik wil een apparaat kunnen gebruiken waar ik met duidelijke instellingen zelf kan kiezen wat ik deel en met wie. Niet dat ik instel dat Google mijn locatiegegevens niet mag inzien, maar dat stiekem toch doen. Google heeft al zo vaak gedaan, onder het mom van een 'bug', dat het inmiddels toch wel duidelijk is dat ze niet te vertrouwen zijn.
AOSP + microG. Als microG verder uitgewerkt is, kan dit een serieus alternatief zijn, als het alleen om Google gaat. Je hebt Android, dus voor de app-ontwikkelaar verandert er niks.[quote]
EU heeft net zoveel over Google te zeggen als de VS over Huawei, met als groot verschil dat EU gegronde redenen aanvoert ten bate van gezonde concurrentie en bescherming van onze privacy, terwijl VS het als excuus gebruikt zonder bewijs ten bate van eigen economisch belang (protectionisme).

Maar iedereen die baas is over eigen wetgeving, is baas over eigen markt en kan voorwaarden stellen aan (buitenlandse) bedrijven om hier verkocht te mogen worden.
Dus we kunnen Android hier wel verbieden, maar we kunnen Microsoft niet dwingen Windows weer op de telefoon te zetten. Met andere woorden, we kunnen Google wel de wacht aan zetten, maar als er geen alternatief is, zet dat weinig zoden aan de dijk.
Het probleem is dat Google alternatieven vrijwel onmogelijk maakt.
De enige reden dat Apple marktaandeel heeft is doordat ze de enige zijn die iOS aanbieden. Je bent dus sowieso genoodzaakt een iPhone te kopen. Die situatie doet zich niet voor bij Android (of wijlen Windows Phone/Mobile).
Bij mij voelde het niet als ‘genoodzaakt’. Ik ben van Windows overgestapt naar Android (omdat het de zoveelste keer was dat mijn device niet werd ondersteund door de zoveelste nieuwe iteratie van Microsoft’s mobiele OS) en zo weer naar IOS. Die laatste stap voelde (voor mij persoonlijk) als een ‘step up’.

Niets ren nadele van Android overigens, maar ik zie wel dat er altijd marktaandeel voor Apple/IOS zal blijven. Daar zit nu eenmaal een schare trouwe gebruikers.
Van WM10 naar Android P naar iPhone... iedere keer een serieuze "step down" (behalve dat ik extra apps had).

Ik begrijp nog steeds niet wat mensen in een iPhone zien... zeker niet nu ik er al 6 maand zelf één heb.
Tja, smaken verschillen. Ik ontwikkel voor beide platforms. Android vind ik fijn omdat het zo open is: Ik kan vrij gemakkelijk overal bij. IOS Is prettig vanuit zijn strakke structuur. (Deployment is dan weer een stuk lastiger)

Persoonlijk zou ik nooit 'telebankieren' middels Android. Maar goed, ook hier: Smaken verschillen. Ik ervaar IOS als veel veiliger, maar dat is mijn persoonlijke mening. Overigens wel gebaseerd op ervaring, maar ook dat is persoonlijk. ;)

Windows (CE en opvolgenden) heb ik ervaren alsof ik 'belazerd' werd. Telkens werd de belofte verbroken en moest ik nieuwe hardware kopen. Op een gegeven moment ben je daar klaar mee...

Als jij na 6 maanden niks in een iPhone ziet... geen probleem. Dan is het niet jouw platform. Hopelijk dat Android dan wel jouw ding is, want niet veel andere keuze... Succes met het dilemma!!
Als Microsoft geen onzekerheid had gecreëerd m.b.t. ontwikkeling van hen mobile platform hadden ze een serieuze kans gehad, Windows 8.1 & 10 had echt toegevoegde waarde en heeft mij & voornamelijk veel zakelijke gebruikers toch echt doen overwegen om de overstap te maken.

Echter net op dat exacte moment creëerde Microsoft onduidelijkheid over de toekomst van het OS.

Ik vond het heel erg vergelijkbaar met de rare praktijken en uitspraken welke zich plaatsvonden toelopend naar de XBOX ONE release, Erg veel vrienden van mij hadden de XBOX360, maar ja toen kwam Microsoft ermee een volledig entertainment platform van te maken en gaming 1 van de onderdelen zou zijn en dus power moest delen, ook niet meer echt te willen inzetten op exclusiefs, en Always online requirement. Ondanks dat niet alle berichtgeving officieel vanuit MS is gekomen over een aantal van deze zaken heeft het wel mijn vrienden doen besluiten op toch maar een PS4 te halen en mij dus ook op te zadelen met een PS4.

Het was in mijn optiek zeker niet zo dat Android beter was destijds.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 21 juni 2019 11:30]

En dat terwijl de xbox divisie nu juist alles doet waar ik al jaren op gehoopt had. Crossplay, Play Anywhere en de Game Pass maken de Xbox tegenwoordig tot een zeer veelzijdige machine. Ik speel graag Forza games en het is echt fantastisch dat ik m of op de pc kan doen of op de xbox zonder dat ik m 2x hoef aan te schaffen.

Maar om eventjes weer on-topic te komen, het is zeer jammer dat Windows de stekker er uitgetrokken heeft. Ik heb zelf nooit een Windows Phone gehad, omdat ik zat te wachten op die ene killer phone die het helemaal zou worden (althans volgens de geruchten). Een Surface Phone Pro (of hoe die dan ook geheten had). Alle voordelen van een desktop PC in je handpalm. Man en als ie dan ook nog net zo krachtig zou zijn als een huidige surface tablet dan heb je toch echt een bazentoestel lijkt me als je er een full version Windows op kunt draaien. En dat allemaal aansluiten op randapparatuur en hoppa. Helaas zal dit er nooit komen.
Wat je hier beschrijft is júist de reden dat Microsoft door had moeten drukken, maar misschien ook voorzichtig de handen ineen had moeten slaan met Apple op dit gebied.

Sowieso heeft Microsoft een troef die maar één ander bedrijf heeft, nl. Google: Het grootste gedeelte van de werkende wereldbevolking maakt al gebruik van Microsoft-producten.
Een andere reden dat mensen voor Apple zullen blijven kiezen is privacy: Google verdient nu eenmaal aan je data, bij Apple betaal je voor de hardware en services. En Apple heeft zijn gebruikers ook weer in een "vrijwillige houtgreep" (Apple ecosysteem) waar je ook niet zomaar afstand van doet.

Qua smartphone hardware was Apple een tijd superieur, maar die markt is nu zo verzadigd en uitgekauwd dat dat voordeel haast verdwenen is. Maar wellicht kan Apple zijn voordeel halen bij de volgende "wave" van mixed reality glasses. En dáár komt Microsoft ineens om de hoek kijken, want die zetten enorme stappen met hun mixed reality platform (hololens2 + azure mixed reality services). Ik denk dat microsoft heeft geleerd van hun misstap bij mobile en ze zijn al op dit moment in de beste positie voor mixed reality. Op dit moment alleen gericht op de zakelijke markt en dan vooral zgn. blue collar workers, maar met het verbeteren van de hardware zal die markt alleen maar groter worden, tot het moment waarop het goed genoeg en betaalbaar genoeg is voor consumenten. En dan zullen we een leuk gevecht tussen Apple en Microsoft zien. Wat Google doet is me wat onduidelijk, ze hebben wel Google Glass2, maar dat is bij lange na niet op het niveau van een HoloLens (2). Wel heeft Google dan weer dik geïnvesteerd in Magic Leap, dus wellicht dat ze het daarvan moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 21 juni 2019 12:06]

Behalve dan dat Apple zo'n driekwart van alle winst opstrijkt op de telefoon markt, dus ik neem aan dat die nog wel even doorgaan zo en nog geen problemen hebben met Google.

Google heeft meerdere belangen, Android is daar één van, maar zonder Android hebben ze nog genoeg. Ze bieden daarom ook alle producten aan op iOs, waarom zouden ze dat niet doen? De houtgreep is simpel: Je mag Android met Google Services hebben en dan is het goedkoper, maar je staat 100% vrij om alles zelf te doen. Veel fabrikanten durven dat niet aan, waarom is er geen één die dezelfde functionaliteit aanbiedt maar dan open source? Zodra mensen genoeg hebben van Google of Android dan komt er vast wel een nieuwe speler op de markt, wie had 15 jaar terug gedacht dat Nokia zijn dominantie ooit zou kwijtraken? Dat is toch zomaar gebeurd.

Samsung heeft met Tizen een laffe poging gedaan en Samsung wil dat mensen Samsung producten kopen en daarom heeft Tizen nooit een goede kans gehad, aangezien het Samsung first is. Microsoft had een goede kans maar zijn op een dwaalspoor terecht gekoment met veranderende apis en slechte marketing, hadden ze dat beter gedaan dan hadden we zomaar 3 spelers gehad.
Ook Samsung heeft een poging gedaan met Tizen, maar hebben daar snel vanaf gezien hoe denk je dat dat komt?
Eigenlijk eerder met Touchwiz, want Touchwiz liep op Android en Tizen leek op Touchwiz

The problem is Samsung wanted too much credit. It wasn’t enough for Samsung to make the most popular Android phones and tablets, it had to hide Android – and consequently Google’s role in its achievement. It did this using ‘TouchWiz’, the company’s proprietary skin which painted over all aspects of Android leaving it unrecognisable. To the casual consumer they were buying ‘a Samsung’, Google’s role was largely unrecognised.

Then things got worse. Samsung began degrading Android performance by switching out vast parts of the software – phone dialler, calendar, email client, contacts, notification center, music and video player, voice control and much more – for its own apps. Reviews were largely negative with TouchWiz and its bloatware slowing down Android, wasting storage space and the replacement apps were seen as inferior or, worse still, needless gimmicks.


Samsung then exploited this further. It put TouchWiz on its smart TVs, another market it dominates, and began building its own Android rival – Tizen – which, thanks to its TouchWiz interface, looks identical to the casual observer. The long term strategy was clear: switch over to Tizen and take the majority of the handset market with it. Google had to act.
Apple heeft een eigen ecosysteem waarbij het controle behoudt over hardware en software. Ik zie niet hoe Google hier zou kunnen tussenkomen, behalve dan door te concurreren op prijs (wat ze nu al doen).
Googles apps zijn ook steengoed, dat moet ook wel eens gezegd worden. Google Maps bijv., wat dat allemaal aan informatie levert. Alle namen van winkels, namen van bushaltes, buslijnen. Je zoekt een tandarts in de zoekmachine: hup direct een kaart in Google maps met alle tandartsen in je regio met bijbehorende reviews. Afstand meten in Google maps van dat punt tot dat punt? Geen probleem. Verschillende kaartweergaven, Street view en ga zo maar door. Het is ongelooflijk.

YouTube ook een goede app. De beste Search app. Chrome de beste browser alhoewel ik al jaren Firefox gebruik. En ik vergeet er zeker nog een paar.
Deels eens met Google maps. Echter het navigate gedeelte is een drama. Wat dat betreft blijft HERE Drive superieur voor mij. Hoeveel verkeerde en gemiste afslagen ik al niet met Google maps heb gehad... Met Drive vrijwel niet.
Google is een enorme speler en heeft Microsoft actief tegengewerkt waardoor zowat geen enkele dienst van Google correct werkte op Windows Mobile. Ook andere populaire apps waren fel gekant tegen het OS. Dat heeft veel gebruikers doen afhaken want hun vertrouwde apps waren er niet.
Zowel Apple als Google hebben idd het OS tegengewerkt, ze hadden een soort van gemeenschappelijke vijand.

Microsoft zat in het nauw en heeft zelfs in een absurde bui de hele Hardware devisie van Nokia en hun patenten overgekocht voor 5miljard. Maar die app-gap bleef bestaan.

Ik had zelf een Nokia met w10 nadat mijn Android oud werd en nooit 1 update kreeg. Het OS was goed, OS updates rolden frequent uit, de telefoon was zelf OK maar alle apps van derden waren bagger. Je liep altijd wel achter met een uitgeklede app tegenover de Android/ios variant, minder stabiel en heel vaak zelfs helemaal geen app. Youtube, Facebook, Whatsapp apps waren echt om te huilen. Ik frustreerde me dood en het voelde aan als een miskoop. Zelfs toen W10 uitrolde voelde het aan als een nieuw, modern huis zonder meubels.

Eigenlijk zat geen enkele ontwikkelaar te wachten op Windows mobile. Het kostte gewoon veel meer om voor 3platformen te ontwikkelen en al snel liet de hele wereld het minst populaire platform vallen. Microsoft had gewoon geen kans
om te overleven.
Eigenlijk zat geen enkele ontwikkelaar te wachten op Windows mobile. Het kostte gewoon veel meer om voor 3platformen te ontwikkelen
In het begin wellicht, maar op een gegeven moment kon je met bv. Xamarin Forms 99% van je code platformonafhankelijk bouwen.
Xamarin Forms had er dus vanaf het begin moeten zijn...
Dat kon (en kan) met Qt ook, en in die tijd was Nokia nota bene eigenaar van Qt!
Ik vond die onofficiële YouTube app toch 100 keer beter dan alles wat officieel is, ben vergeten welke die goeie was: metrotube of mytube, maar geen een officiële app op welk platform dan ook kan er aan tippen.
Metrotube inderdaad. Youtube Vanced komt wel in de buurt tegenwoordig.
Allebei bestaan ze nog op windows 10, vooral mytube wordt nog actief ontwikkeld en werkt heel goed op pc.
Whatsapp werkt nog steeds prima op W10 mobile. behalve die popup dat ze er aan het einde van het jaar mee stoppen heb ik daar niets over te klagen.
Whatsapp op mijn Lumia 950 is erg traag. Daarnaast wordt een bulk foto's telkens als een apart bericht verstuurt, i.p.v. een 'mapweergave' bij de andere platformen. Indien in een groep iemand 20 foto's van een uitstap doorstuurt, krijg ik 20 berichten met 1 foto binnen... Foto's versturen gaat oké, maar filmpjes versturen gaat heel erg traag. Het duurt minuten voordat een filmpje van een 10-tal seconden gecomprimeerd en verzonden wordt...
Ik neem binnenkort met spijt in het hart afscheid van het platform. Ik heb lang gehoopt op de Surface phone of als het moest zelfs de 'Andromeda'. Maar mits daar geen schot in de zaak komt, wordt ik gedwongen over te stappen op Android. Het zal met heel veel tegenzin zijn.
Zelfde situatie hier; met veel plezier een Lumia 950XL gehad. Paar weken geleden overgestapt naar een Android toestel van Xiaomi. Daar de Microsoft Launcher, Office Suite, ring tones, HERE Drive en Swift keyboard op geïnstalleerd en het overstappen ging vrijwel pijnloos. Al mis ik de superieure Windows Mobile 10/Phone interface wel. Daar kan nog steeds geen enkel platform aan tippen. En Glance screen, fysieke camera button en wat andere zaken. Maar dat is een kwestie van wennen. De snelheid, accuduur en aanbod van apps maken een boel goed.
Mijn whatsapp had toen bugs, de contact sync had kuren, en als group admin kon ik bepaalde dingen gewoon niet die op Ios/android wel konden. Het is maar wat je defineert onder ‘werken’.
Het was een licentie op hun patenten. Deze heeft Nokia namelijk nooit verkocht.

https://www.reuters.com/a...ion-idUSBRE98202V20130903

"Microsoft Corp will buy Nokia’s phone business and license its patents for 5.44 billion euros ($7.2 billion)"
Op wat voor manier heeft Apple Windows mobile tegengewerkt dan?

Er is maar 1 partij dir al zn populaire apps op Windows mobile tegen hield en dat was Google. Apple heeft hier niks mee te maken gehad.
Snapchat hield ook zijn app weg bij Windows en diverse andere grote spelers ook
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik weet dat ontwikkelaars Windows mobile links lieten liggen. Wij lieten Windows mobile okk links liggen.

Maar coolstart noemt specifiek Apple en Google. En ik ben oprecht benieuwd op wat voor manier Apple Microsoft heeft tegengewerkt op de mobiele markt.
Apple heeft MS nooit tegengewerkt. Siri werkte zelfs lange tijd met bing op de achtergrond. Niet alles geloven dat (zonder bron) hier wordt vermeld.
En ik snap nog steeds niet zo goed waarom die populaire apps, die niet van Google zijn, dat zouden tegenhouden. Puur vanuit de onderbuik, ingegeven door Google of een andere reden?
Ontwikkelkosten.
Zeker als ze nu windows op arm hebben.
Ze zwalkten er maar op los bij windows phone. Er was geen goed toekomst visie.
Er was wel een goede visie voor het platform vanuit de ontwikkelaars en Windows Phone/Windows Mobile had een hele sterke basis... het probleem zat bij de marketingafdeling, de telefoons werden niet goed op de markt gezet en er waren te weinig stimuleringen voor ontwikkelaars om te gaan ontwikkelen voor het platform. En ook zoals bekend actieve tegenwerking van een aantal partijen die eigen diensten slecht tot niet lieten werken op het platform, maar ook andere ontwikkelaars 'stimuleerden' om juist niet voor het platform te gaan ontwikkelen.
Na de 1e versie waren ze over gestapt op een nieuwe core. De gebruikers van eerste uur kregen nog wat updates als doekje voor het bloeden. Daarna was volgens mij voor de ontwikkelaars nog steeds onduidelijk waar ze naar toe gingen. Dan weer zouden ze een conversie programma hebben ontwikkeld om makkelijk android apps om te bouwen. Daarna was dat weer afgeschoten. Tuurlijk gaan je concurrenten niet helpen. Ook was Windows phone voor de fabrikanten te weinig flexibel. Daarna waren ze gedoemd eigen smartphone te ontwikkelen. Slechte keuze achteraf.
Ik bedoel uiteraard de ontwikkelaars van het OS zelf, het zat allemaal solide in elkaar... maar alles wat daarna gebeurde is een triest verhaal geweest. Uiteraard gaan concurrenten je niet 'helpen' (alhoewel dat in het verleden wel is gebeurd, Microsoft helpt Apple bijvoorbeeld), maar Microsoft is ook actief tegengewerkt, waar Google dat zelfs open en bloot heeft gezegd/toegegeven door diensten van Google slecht tot niet te laten werken op het platform... en dat is uiteraard heel wat anders dan 'niet willen helpen'.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 21 juni 2019 11:11]

Hiernaast lage entreeprijs van de goede startmodellen (6xx/7xx serie) en de budget(4xx/5xx) Deze toestellen waren zeker aardig voor de prijs die ze vroegen. Echter was de marge voor de verkoper te laag, ga je even een los toestel halen bij de mediamarkt of een willekeurige telefoonwinkel, staat er zo'n verkoopharrie serieus te proberen het uit je hoofd te praten(Ik weet wat ik kom halen en heb zijn "kundig advies"(BSOD's op een telefoon en dergelijke nonsensverhalen) niet nodig). Uiteindelijk blijkt te zijn dat mede door die lage prijs er ook zo goed als geen marge op zat.

Windows phone 8, 8.1 en W10m werkten prima, office werkte goed, en er zullen vast gevallen zijn van apps die niet goed werkten, maar voor alles wat serieus was, en zakelijk nodig was ik gedekt, miste iig niets.
Ik ben 2 jaar lang een zeer tevreden gebruiker van een Lumia 950 geweest, wat betreft gebruiksgemak en stabiliteit veruit de fijnste telefoon die ik ooit heb gehad. Het is echt puur het ontbreken van bepaalde apps en de meldingen dat banken e.d. gingen stoppen met ontwikkelen van apps waarom ik weer naar Android ben gegaan... Als dit allemaal goed was gestimuleerd richting ontwikkelaars dan was het volgende toestel zonder enige twijfel weer een WP/WM telefoon geweest. Ook meerdere mensen in het begin gelukt over te laten stappen en allemaal heel erg blij ermee, een aantal weigeren tot nu toe zelfs weer terug te gaan naar Android of iOS omdat ze het zo fijn vinden werken... Echt zo'n enorme gemiste kans geweest, Microsoft had het zo veel harder moeten pushen, maar rond die tijd waren ze al helemaal van de voormalige meedogenloze tactieken afgestapt van weleer, "playing nice" heeft niet voor ze gewerkt wat dat betreft
Mijn bankapp(ABN) stopte ook, echter de mobiele versie van de site bood meer mogelijkheden dan de standaardbankapp ooit had en werkte prima.

Bovendien kon je met visual studio gewoon dingen zelf compileren en gratis in de store beschikbaar maken.. Voor elke app was een werkbaar alternatief(soms meerdere) te vinden. Ik heb er nog meerdere in bezit maar voor mijn werk moest ik als "daily driver" een android toestel nemen(uiteraard met windows 10 launcher erop, vind het er ook veel netter uitzien). Ik hoop stiekem dat de surface phone nog komt.. al is die dan VOIP-only.
Wat jammer is, want de telefoons waren niet slecht.
Klopt ik had na en voor mijn iPhone een lumia en die was echt stukken beter. Nadeel was dat er geen apps waren. Geen apps geen gebruikers, geen gebruikers geen apps.

Wel zonde want het was een fijn systeem.
Idd, windows op arm is hetzelfde als windows RT vroeger. Maar dat had MS stopgezet wat een grote fout was. Er was totaal geen visie bij MS. Geen RT is ook geen ARM-gebaseerde apps meer. En Windows Phone was alleen voor smartphones en niet voor tablets. Dus ook minder apps. In totaal dus te weinig apps en dus faal.
Welnee, ze waren veel en veel te laat, Android liep al mijlenver vooruit. Om over iOS nog maar niet te spreken. De boot gemist heet het. Microsoft had nooit aan het hele mobiele platform moeten beginnen. Net zoals de muziekspeler Zune. Miljarden verbrand voor niets.

Uiteindelijk is de consument de dupe want die zit met een waardeloos apparaat opgescheept die al jaren hard werd weggelachen door de concurentie.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 21 juni 2019 16:15]

Jammer maar begrijpelijk. Alle code die niet meer nodig is verwijderen zorgt ervoor dat het behapbaar blijft voor de ontwikkelaars. Waarom iets erin laten zitten als dat ook weer extra surface attack is voor aanvallers terwijl het niet meer gebruikt wordt.
Net zo goed als Linux uit 1996 en macOS/iOS uit 1986, en toch draait het allemaal verbazend goed.
Microsoft heeft zich sinds W7 toch wel aardig tot doel gesteld om Windows gefaseerd vanaf de grond opnieuw te bouwen :Y
'under the hood' bedoel je' hopelijk.
Want de debacles van de Vista (pre win7) GUI en het debacle van 'Metro'-UI met zijn hot corners alsmede het slechte integreren van oude tools met de nieue UI. Neem nou add-remove software. Lijkt simpel genoeg.. maar ontbeert toch elementaire en simpele dingen. 'Uninstall' zou bij programma's in het context menu gewoon 'open add and remove programs' moeten zijn. Want dat wordt geopend en dan mag je zelf weer verder zoeken.
RIP WindowsPhone... Het had zo mooi kunnen worden... :'(
Ik denk dat Microsoft achter de schermen toch nog iets op de plank had liggen wat met mobiel te maken zou kunnen hebben, nu de code eruit is gesloopt is alleen maar bevestigd dat de kogel nu definitief door de kerk is en mobile aan de kant is gezet.

Overigens was de ontwikkelaar vooral bezig met specifiek de 950XL, de 950 is pas zeer recentelijk aan die specifieke build toegevoegd.

De grootste doodsteek, voor de groep volhouders, komt overigens niet van Microsoft zelf maar van Facebook, die Whatsapp per 31-12 laat vervallen voor Windows Phone/Mobile. Per 01-07 a.s. is de app zeer waarschijnlijk ook niet meer terug te vinden in de Windows mobile store.
als daarbij die "privacy schendigen" die W10 momenteel ook vraag, ook verdwijnen zal dat ook mooi mee genomen zijn.
Veel van die vragen waren mijns inziens net omdat het OS ook op een smartphone zou kunnen draaien. en voor een smartphone waren die zaken heel normaal, maar voor een werk OS niet.
Hoe werkt dit dan voor mijn laptop met simkaart slot?
De drivers en integratie zouden dan van de fabrikant af moeten komen.
Precies, net zoals je usb dongles/modems kunt kopen waar je een simkaart in kan stoppen. Die zijn overigens redelijk gestandaardiseerd aangezien ik het zonder veel werk in een router met OpenWRT aan de praat kreeg (om mijn gezin van internet te voorzien vlak na een verhuizing).
Ja precies, die dingen doen zich voor als een "USB Seriele Poort", en dan gebruik je gewoon "AT" commandos. Veel driver komt hier niet bij kijken. (Al weet ik niet hoe de situatie op Windows is, voor de USB COM poort drivers)

In ieder geval, kan je daarmee gebruik maken om te internetten met je SIM kaart in je laptop. Dat heb ik zo in mijn HP 8570w. Als je een model hebt, waarmee je ook zou kunnen bellen is het misschien een ander verhaal, maar als je SIM slot enkel om te internetten is, dan heb je geen verdere telefonie-integratie nodig. Als het begrijpt wat een "inbelmodem" is, snapt het genoeg om er gebruik van te kunnen maken.
Ik heb ook een HP 8570w, maar die heeft geen SIM kaart lezer, volgens mij. Is dat een optionele add-on, of zit dat ergens verstopt?
De 3G of 4G module is optioneel, maar het SIM slot achter de batterij. De antenne en alles is bedraad. Dus ik had destijds een 3G module gekocht op eBay. (Destijds nog voor de 3G variant gekozen)
Deze module in het hiervoor bestemde slot, dat direct onder de klep zit, antennekabels aangesloten, en dan een SIM kaart in het slot achter de batterij en klaar!
Verrek, je hebt gelijk! Weer iets geleerd :)
Bestel wel het juiste model voor die laptop, andere modellen worden geblokkeerd door het BIOS.
De Windows Phone onderdelen zijn er uit, waardoor de drivers van de Lumia niet meer werken. De WWAN zelf is er nog. Dus op een laptop blijft het vast nog werken. Die krijgt meestal drivers van een fabrikant mee.
Er staat specifiek in het nieuwsbericht dat de werking van telefonie via mobiele netwerken niet meer werkt. Ik vermoed dat de code voor het verbinden met mobiele netwerken voor een internetverbinding er niet uitgehaald is.
Dat is gewoon een modem als het goed is toch?
Die man had een complete app gemaakt waarmee je een ARM Windows device kon omtoveren tot mobiele powerhouse.

MICROSOFT: dat gaan we er eens lekker uitlopen 8)7
Microsoft had iets moois, maar wist dat niet door te zetten. Continuum was het net niet, en had zoveel meer kunnen zijn. Maar dat kan je eigenlijk over alles van Windows 10 Mobile zeggen.
Als je geen marktaandeel weet te winnen terwijl andere bedrijven zoals Google je ook nog eens actief tegenwerken heb je niet veel keuze dan op te geven. Had MS doorgezet dan hadden ze miljarden extra uitgegeven zonder er echt voordeel uit te halen.
Microsoft had makkelijk marktaandeel kunnen winnen. Ze hadden de telefoons moeten pushen samen met Office in de zakelijke markt.Strak policybeheer erop, eventueel een goede verdeling mogelijk maken tussen werk en privé voor de zakelijke toestellen en dat i.c.m. andere functies die er al in zaten (die nu nog steeds niet met m'n iPhone kunnen).

Weet zeker dat er vrij veel CISO's een Windows only policy opgelegd hadden als ze dat goed aangepakt hadden.
Vanuit de zakelijke markt had MS het ook niet gered. Vanaf de opkomst van Apple en Android wordt de mobiele markt bepaald door de consumentenmarkt. Dat is goed te zien aan Blackberry: dat was al groot in de zakelijke markt voordat Apple en Android opkwamen, maar heeft het daarna in vrij korte tijd afgelegd.
Microsoft had een kans op de mobiele markt, maar dan hadden ze sneller moeten ontwikkelen, en niet zo' n zwabberend beleid moeten voeren.
Klopt, dat sneller ontwikkelen en niet zwabberen hoort daar ook zeker bij. Maar de kans was er, en ze hadden als enige speler in de markt een unieke troef in handen om toch nog door te kunnen breken.

Ieder ander bedrijf heeft een hele strakke strategie, hele diepe zakken en een hele lange adem nodig om daar nu nog tussen te komen, en dan hebben ze waarschijnlijk ook nog een unieke behoefte uit de markt nodig. Vergelijkbaar voorbeeld: Tesla.
iOS: werkt op smartphones en tablets
Android: werkt op smartphones en tablets
Windows Phone/Mobile: werkt alleen op smartphones

Dat heb ik nooit gesnapt van Microsoft en is mi de reden waarom Windows Mobile niet doorgebroken is. Als je userbase alleen smartphones is dan gaan ontwikkelaars geen apps willen ontwikkelen wegens te weinig gebruikers en je weet dat een OS zonder apps niet kan overleven. Dat hebben Apple en Google veel beter ingezien. Komt er nog bij dat MS Windows RT voor op ARM-gebaseerde tablets stopgezet had waardoor daarvoor ook geen apps meer ontwikkeld werden en je weet waarom Windows Phone/Mobile gefaald heeft. Dat zijn de twee grote fouten die MS gemaakt heeft. De Windows tablets draaiden x86 programma's op een Intel Atom net zoals op de desktop maar dat wilde niemand. Een tablet is een consumerend en geen productief apparaat en dan heb je ARM-gebaseerde apps en geen x86-apps nodig.
Je haalt goede punten aan, behalve dat laatste.
Ik heb een behoorlijke tijd een Asus ZenPhone gehad met zo'n Atom Z2580 processor. Gewoon om het eens te proberen, en ik had er eigenlijk weinig over te klagen. Ja, een ARM processor is sneller wanneer het er echt toe doet, maar meestal doet het dat niet.

Vond het nog een mooi toestel ook :-) https://www.vido.wiki/video/OnqbVtjKPsM/mayiandjay.html

De meeste mensen hebben geen idee wat "ARM" inhoudt, als het werkt werkt het.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 22 juni 2019 00:59]

De oorzaak lag niet alleen bij andere bedrijven. Ook Microsoft zette zelf niet voldoende door ("Veelgevraagde functie? Soon...") en maakte twijfelachtige keuzes.
MS had genoeg share en momentum kunnen winnen, maar ze hebben zich met het project meer in hun eigen voet geschoten dan Google MS tegengewerkt heeft.
Nu dat was ook niet echt nodig, omdat MS zo klungelig bezig was.
Meeste gehoorde reden waarom mensen van W10 wegbleven was omdat er geen continuïteit in hun beleid was.
Dat ze soms per release nieuwe hardware nodig hadden, mensen houden er blijkbaar van dat ook oude toestellen mee kunnen evolueren. En het spelletje welles nietes ondersteuning en compatibiliteit.
indien je apps kocht, had je niet eens de garantie dat je die kon mee nemen naar je volgende telefoon.
Weinig mensen klaagden over het gebrek aan apps (buiten locale dingen zoals NPO) de meeste "mondiale" apps waren er wel buiten Google. wel over mijn vorige punten.

(mijn beperkte ervaring met enkele bedrijven die WP wilden gebruiken en een paar uit de prive sfeer)

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 21 juni 2019 09:37]

Dus jij denkt dat Microsoft die opzettelijk doet om die persoon te dwarsbomen of zo. Microsoft heeft gewoon al jaren geen Windows telefonie meer dus die code kan er evengoed uit.

Was het bericht omgekeerd geweest, dat Microsoft de code voor telefonie aan boord houdt ondanks dat het al jaren geen telefoons meer heeft, dan had het hier vol gestaan met kritiek dat ze oude code eruit moeten gooien met termen als bloatware.

Het project of zich vind ik zeer mooi. Maar als ontwikkelaar moet je toch weten dat dit vroeg of laat kon gebeuren.Misschien weet Microsoft niet eens dat iemand daarmee bezig is. Misschien is er zelfs nog iets te regelen met Microsoft. Ze hebben de code en misschien kan die gedeeld worden of zo.
"Misschien weet Microsoft niet eens dat iemand daarmee bezig is" - dat is de minst aannemelijke situatie, code in het geniep verwijderen in een massale codebase in deze tijd waar elke verandering bijgehouden wordt en waarschijnlijk door ten minste 1 of 2 andere devs goedgekeurd moet worden is praktisch ondenkbaar.
Ik bedoelde niet binnen Microsoft é. Ik bedoelde dat er binnen Microsoft misschien niemand weet dat er mensen bezig zijn met een project.
Die kans is klein en daarom dat ik ook het woordje "misschien" gebruikte

En "in het geniep"? Wat is er daar in het geniep aan? Omdat ze geen aankondigingen gedaan hebben? Waarom zouden ze? Het is een onderdeel van Windows dat in principe al enkele jaren niet meer gebruikt wordt dus waarom zouden ze dat stuk moeten behouden? Het is geen bedreiging voor de paar telefoons die nog in gebruik zijn want die windows telefoon versie is gebaseerd op een oudere versie en zal hier dus geen last van ondervinden.

Jammer voor dit project maar misschien kunnen ze eens een mailtje sturen naar Microsoft. Denk niet dat Microsoft staat te springen om hun OS te laten gebruiken voor iets waar het niet voor bestemd is maar je weet maar nooit
huh? hij heeft het over een externe developer die middels 'hacks' probeert windows 10 op de lumia te draaien, niet over een interne developer. En dat MS niets weet over deze eenzame externe developer is ZEER aannemelijk.. Er is sowieso helemaal niets 'in het geniep' verwijderd.
Dat kan dus nog steeds, je kan er alleen niet meer mee bellen.
VOIP en dus Skype zijn de toekomst.
Raar eigenlijk, want er zijn een hoop Windows 10 devices (laptops, tablets) met 4G, het zou toch wel een leuk extraatje zijn als je daarmee (via headset uiteraard) ook kan bellen.
Kan je nu gewoon via Skype of andere VOIP programma's.
Moet je wel een IP hebben. Ergens waar geen 4G bereik is maar wel 2G, lijkt me bellen makkelijker.
Da's leuk maar de mensen aan de andere kant moeten dan wel die specifieke VOIP applicatie hebben en je skype account weten.
Skype is dan weer een geval apart. Andere VoIP programma's die gewoon SIP spreken, en over nummer beschikken die zijn aangesloten op het publieke telefoonnetwerk, kan je gewoon mee bellen. maar ja, dan heb je dus weer een apart telefoonnummer, terwijl je sim kaart er ook al eentje heeft, beetje dubbel
Het zou leuk zijn, maar dit vereist andere hardware. Er zijn modules met en zonder voice ondersteuning, en ik kan me heel goed voorstellen dat de versies in laptops dit niet ondersteunen. (In tablets eerder van wel) In ieder geval de module in mijn laptop doet zich voor als een seriële poort die AT commando's spreekt. Daar krijg je dus alleen data over heen en geen voice.
Met de implementatie van VoLTE is alles inmiddels data geworden.
Jammer, jammer, had nog zo gehoopt mijn Lumia 950 XL voor het Windows 10 project in te zetten. De zoveelste flauwe stap van MS richting hum mobiele gebruikers.
En toch twijfel ik ook nu nog of ik niet weer in de 'val' stap mochten ze toch weer een Windows Phone uitbrengen. Ze hebben nogal leuk spul meestal namelijk.
Ben van de 950 overgestapt op een iPhone, maar mocht MS toch weer telefoontjes uitbrengen, ben ik zeker weer van de partij :-)
Jammer..net ship gejumped naar een OnePlus 7 pro en dacht mijn geliefde 950xl te kunnen gebruiken voor Windows 10...
Dat is een versie Windows 10 20H1, de update die in de eerste helft van volgend jaar moet verschijnen.
...
Die code is vermoedelijk niet langer nodig, omdat Microsoft de ondersteuning voor smartphones met Windows 10 Mobile heeft gestopt.
Ik verwacht dat er een andere reden achterzit. De laatste versie van Windows Mobile 10 is altijd nog gebaseerd op Windows 1709. Deze aanname zou beteken dat Windows Mobile 10 nog geüpdatet wordt naar Windows 10 20H1.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 juni 2019 07:40]

De laatste Windows 10 Mobile versie is - ondanks het versienummer - gebaseerd op Windows versie 1703, niet 1709.
Sinds 20 juni 2019 is de laatste insider build 18922 en misschien zit het daar weer in?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True