Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proximus' omzet daalt doordat klanten minder snel een nieuw mobieltje kopen

Proximus' omzet daalde in het eerste kwartaal van 2019 met 1,8 procent. Dat komt volgens de Belgische operator vooral door de lagere verkoop van smartphones. De provider kreeg in het kwartaal wel meer klanten voor mobiele abonnementen en vast internet.

De omzet van de Proximus Groep bedroeg in het eerste kwartaal 1,415 miljard euro, dat is 1,8 procent minder dan in vergelijking met dezelfde periode van 2018. Als de resultaten van Proximus' groothandelsdochter Bics niet meegeteld worden daalde de omzet met 2,2 procent. De daling wordt door de operator vooral toegeschreven aan de lagere verkoop van mobiele telefoons maar omvat, door een toenemend gebruik van communicatie-apps, ook een verdere terugval van de omzet uit mobiel verkeer. Doordat Belgen minder snel een nieuwe smartphone kopen, daalden deze inkomsten van 84 naar 68 miljoen euro, zo meldt het kwartaalverslag.

Volgens Proximus heeft deze daling echter geen impact op de winst. De nettowinst nam toe met 8,6 procent tot 134 miljoen euro. De provider wijst bij de bekendmaking van de resultaten verder op de groei van de klantenaantallen, succesvolle prijswijzigingen en de overgenomen ict-bedrijven. Vooral de all-in-aanbiedingen blijven het goed doen: met de abonnementsformules Tuttimus en Bizz All-in bereikt Proximus inmiddels 538.000 klanten, zo’n 29.000 meer dan een jaar geleden.

Proximus kreeg er in het eerste kwartaal meer dan 7000 tv-klanten en ruim 8000 nieuwe klanten voor vast internet bij. Het totaal komt daarmee op respectievelijk 1,626 miljoen en 2,065 miljoen klanten. Het aantal vaste lijnen daalde met 3,4 procent naar 2,513 miljoen. De klantenbasis voor mobiele postpaid-abonnementen groeide dan weer aan met 25.000 kaarten naar een totaal van 4,041 miljoen.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

03-05-2019 • 12:03

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Doen klanten langer met hun mobieltje, of kopen ze nieuwe toestellen via andere kanalen dan hun telco?

Dit maakt voor de 'waarom'-vraag nogal uit - en daarmee ook voor hoe je hier als bedrijf iets aan zou kunnen veranderen.
Beide, dus je moet een dubbele strategie hebben, enerzijds losse verkoop voor klanten aantrekkelijk maken, anderzijds naar aandeelhouders communiceren dat dit business model veranderd en hoe je daarmee omgaat om toch goede winstcijfers te rapporteren.
Denk dat de prijzen ook wel meespelen. Als je een mobieltje van 1200,- koopt heb je geen zin het jaar erop weer eens 1200,- uit te geven of na 2 jaar.
Als er nou een nieuwe killer feature uit zou komen maar momenteel heeft upgraden gewoon geen zin.

Wellicht met de komst van 5G, of een nieuw soort accu die dubbel zo lang meegaat.

Met € 1200,- ga ik liever op vakantie.
wat maakt de killerfeature de 1200,- waard volgens jou?

Vroeger was het top segment van telefoond rond de 500-600 ;) met allemaal features etc.
Er is geen enkele reden om zoveel voor die telefoons te vragen. Het is qua onderdelen echt niet de demand wat er is om het prijs omhoog te schroeven.

Allemaal puur omdat het kan, en mensen het ook nog betalen. Als de mens gewoon NEE had gezegd was het prima. De acteurs, de sjeiks, de leiders noem maar op zijn er niet zoveel om te zeggen we kunnen het verhogen de prijs. Maar goed iedereen gaat er mee akkoord tja wat houdt je dan over.
Een kenmerk van een premium segment is dat er een vorm van exclusiviteit is. Als (te) veel mensen high-ends kopen, is er meer te verdienen door een nieuwe premium klasse te lanceren. Er is namelijk een groep consumenten die méér wil betalen voor een exclusiever product.

In het premium segment gaat het niet meer echt om de features. Hoewel er natuurlijk dingen voorbehouden worden aan de premiums ten behoeve van differentiatie is exclusiviteit en imago veel belangrijker.
Je merkt dan ook dat in de midrange markten functioneel eigenlijk alles aanwezig is. Iedereen wil wel een bugatti of rolls royce, maar een meer bescheiden wagen doet ook z'n ding. Dat zie je nu ook bij mobiele telefoons.

Voor het gros van de gebruikers is er geen functionele reden om een premium product te kopen. Als je die toestellen te duur vindt, is er vast iets te vinden dat goedkoper is en ook aan je wensen voldoet.
Je kunt de kar draaien en keren zoals je wil, maar ik vindt het juist goed dat er nu zoveel keuze is als je een goede goedkope wil rond de €100 dan kun je die vinden, enkele jaren geleden zat je hiervoor toch rond de €300.
Als je een smartphone wil met alle nieuwste features en grootste opslagbereik 1TB tegenwoordig dan is die beschikbaar, weliswaar tegen een stevige prijs.
Dus ik snap niet waarom mensen erover zitten klagen.
wat maakt de killerfeature de 1200,- waard volgens jou?
Die vraag is natuurlijk veel te generiek. Het zou bijvoorbeeld een camera kunnen zijn die net zo goed is als een DSLR, of de mogelijkheid hem via USB C te docken en als volwaardige PC te gebruiken, een hologram projector ingebouwd, of normale projector, nieuwe accutechnologie waardoor die 5x langer op een accu meegaat.

De killer feature is natuurlijk klant-afhankelijk. Als je alle bovenstaande features in een iPhone of Samsung propt (merken die bij een breed publiek als goed bekend staan) denk ik dat de verkopen ontploffen. Ik zie alleen voorlopig geen killer features komen die voor mij interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door klonic op 3 mei 2019 16:48]

De p30 pro heeft een killer feature. tot x10 hybrid zoom (wat echt scherp is). Extreem goeie accuduur en over het algemeen een erg fijn toestel om te gebruiken. Bij verlenging koste deze 600 euro, wat behoorlijk meevalt, met een lager maandbedrag dan sim only bij dezelfde provider (tmobile). Die camera maakt wel echt een verschil. Van super macro tot x10 scherp zoomen, als je van fotografie houd natuurlijk is dit toestel echt waar je op zat te wachten. Ik heb jaren lang gewisseld tussen iphones en samsungs, maar dit is wel even van een heel ander kaliber dan bovenstaande merken momenteel.
Ja die hogere prijzen helpen zeker niet mee. Maar ik denk dat die doelgroep (die telefoons > 1000 kopen) juist wel regelmatig updaten.

Het grootste deel van de klanten zit natuurlijk in het 3 a 400 euro segment. Die hoeven niet de latest and greatest. En in dat segment zit niet heel veel beweging. Dus zolang je geen telefoon met 5 camera's, in-screen fingerprint reader of micro notch hoeft, is er weinig reden om steeds te updaten.
Het grootste deel van de klanten zit natuurlijk in het 3 a 400 euro segment. Die hoeven niet de latest and greatest. En in dat segment zit niet heel veel beweging. Dus zolang je geen telefoon met 5 camera's, in-screen fingerprint reader of micro notch hoeft, is er weinig reden om steeds te updaten.
Onzin wat je zegt
1. Bekijk de pocophone f1 = High-end specs voor 280,-
2. Check bijvoorbeeld ook de Mi 9 = High-end specs voor 450,-
3. Oneplus telefoons die het nog goed doen.

Dit is gewoon blind er op vertrouwen dat consumenten gewoon ''merk / premium'' gevoel gewend zijn ongeacht of het product he took echt waar maakt wat het natuurlijk niet is ;) Want jaren geleden koste het 500-750,- wat is er anders ? Klopt helemaal niks op het OLED scherm na wat misschien iets meer kost, maar buiten dat echt niet.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 3 mei 2019 13:02]

De nieuwe OnePlus is ook geen midrange prijs meer.
enkel een snelle soc en veel ram maakt een telefoon niet meteen geweldig. Buiten dat om hebben ze veel dingen niet dat wel bij duurdere toestellen zit..
Zoals?

Dit is een oprechte vraag, volg de smartphone ontwikkelingen niet echt.
Ik heb onlangs de Moto G7 plus genomen. Het ding heeft alle wifi standaarden die er zijn, bluetooth 5, NFC, dual sim, SD kaart, 3.5mm jack (wat tegenwoordig bijzonder blijkt te zijn), een fatsoenlijk scherm, camera voor en achter, 64GB opslag, leuke soc, snellader, vingerafdruk en gezichtsherkenning en ga zo maar door. Ik heb werkelijk waar nog geen toestel op de markt gezien met een functie die mijn 300 euro toestel niet kan bieden. Dus ook ik ben benieuwd waarom ik een duurder toestel nodig heb, vertel het mij :)
Een goede batterij duur, daarom heb ik dit een high end genomen (huawei P30 pro) waarbij de accu duur gewoon erg goed is.
Ik hou 30% over aan het einde van de dag, ook niets te klagen daar over :)
En ook op het vlak van batterij niveau zijn er echt heel goede "goedkope" alternatieven.

Ben recentelijk overgestapt naar de Xiaomi Pocofone F1 en haal drie tot vier dagen per oplaadbeurt.

Naast de highend hardware en scherpe prijs (300 euro) is dit voor mij echt een doorslag gevende reden geweest om deze telefoon te kopen ipv weer een duur top model.
Ik kwam van de Samsung Note en 1 dag op een batterij was echt de max.

Afhankelijk van je wensen (bijvoorbeeld batterijduur, camera, snelle soc, etc) is er vaak wel een prima alternatief te vinden onder de 500 euro.
Maar dat is het ''premium'' segment toch de 8GB / 12GB Laatste snelle SoC's.
Anders zit je toch met verschillende klasses.

Mid range is tegenwoordig:
Qualcomm snapdragon 6xx / 7xx series
3GB / 4GB / 6GB werkgeheugen.
32GB / 64GB opslag.

High end is tegenwoordig
Qualcomm snap dragon 8xx series
6GB / 8GB / 12GB opslag
65GB / 128GB / 256GB opslag +

Daarbij de cameras en alles tja dat moet je zelf bekijken ;) maar inderdaad mid-range begint is het niet begin beter te worden.

Games bijvoorbeeld met veel Ai werkt moeilijk op een mid-range en soepel op een high-end.
Het probleem is ook nog eens dat het enige wat ieder jaar flink omhoog gaat de prijs is. De verbeteringen verantwoorden de prijs gewoon niet.

Zeker niet als er telefoons zijn die voor de helft van het geld bijna even goed zijn. Eerst was het de race naar de dunste telefoon, maar blijkbaar valt er niet veel meer te schaven dus nu de race naar de duurste telefoon lijkt het wel.
Het probleem is ook nog eens dat het enige wat ieder jaar flink omhoog gaat de prijs is.
De topmodellen worden steeds duurder. Maar voor een budget van bijvoorbeeld 300 euro kun je wel degelijk een een telefoon kopen met snellere processor, meer geheugen, beter display e.d. dan enkele jaren geleden.
De vraag is wie heeft dat extra geheugen en die snellere CPU nodig?
Ik bedoel bijna iedereen gebruikt zijn telefoon toch gewoon voor basic taken zoals berichten sturen, social media apps, browsen (met slechts weinig tabs tegelijk), fotos nemen en dat zal het zowat zijn...ik denk dat nauwlijks iemand veel profiteert van de laatste high end SoC en 10 GB RAM ipv 4 GB RAM. Ik gebruik hier een moto g6 met SD 450...en dit voelt nauwelijks trager aan dan flagships telefoons...ja hier en daar merk je dat een scherm net iets sneller geladen is bv. bij het browsen, maar het stoort me helemaal niet.

Een beter display en een betere camera, dat zijn zowat de twee punten die er wel toe kunnen doen voor bepaalde gebruikers (bv. mij maakt de camera niet veel uit), en dit zijn voor mij valid punten waarom een duurdere telefoon het waard zou kunnen zijn...maar SoC en RAM maken mij eerlijk gezegd niks uit wat betreft de ruwe prestaties (wel. bv. verbruik en effect op accu bv.)
In combinatie met USB-S (3.0 of hoger) kun je sommige telefoons ook als (beperkte) desktop vervanger inzetten (internetten/word/excel/powerpoint/foto's kijken/licht gebruik). Dit is een aspect wat mij zeer interessant lijkt. Passief gekoeld (stiller) desktop werken zonder een nieuwe tablet of laptop hiervoor hoeven te kopen. En ook zonder cloud-sync alles bij de direct hand.

Uiteraard is alles ARM-gebaseerd en kun je geen zware spellen of x64 software draaien.
Samsung is hiernaast bezig met een project om Linux (ARM) te doorontwikkelen (nu nog voor developpers).
In dit perspectief zijn extra geheugen en een snellere CPU zeker handig.

edit: het voordeel van passief gekoeld licht desktop gebruik toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Mickz op 3 mei 2019 14:05]

De vraag is wie gebruikt dit daarvoor momenteel...
Ik ga akkoord dat die allemaal kan helpen, maar nauwelijks iemand gebruikt zijn telefoon daarvoor de dag van vandaag...en voor wat de meesten hun telefoon gebruiken maakt performance heus niet veel uit.
De vraag is wie heeft dat extra geheugen en die snellere CPU nodig?
Is dat de vraag?

Zoals je voor hetzelfde budget een telefoon kunt kopen met betere features dan die van een paar jaar geleden, kun je ook voor een lager budget eentje aanschaffen met vergelijkbare features, als je daar mee uit de voeten kunt.

Hoe dan ook is de vooruitgang op het gebied van mobiele telefoons niet simpelweg een kwestie van "de prijzen worden ieder jaar hoger".
De hoogste prijs van de toestellen is inderdaad gestegen. Maar de laagste prijzen zijn ook gedaald en feautures die enkele jaren geleden enkel in de high ends zaten zitten nu bijna overal.Vanaf ~150€ heb je een volledig functionele smartphone met alles (en veel meer) wat bijvoorbeeld een high end van 5 jaar geleden bood.
Er is een nieuw premium segment gecreëerd. Dat bedient consumenten die extra budget over hebben voor exclusiviteit en imago en geen genoegen nemen met minder dan het beste.
Wat vooral opvalt is dat de prijs voor een los toestel zonder abonnement hard stijgt, maar met abo is de prijsstijging gewoon niet te zien. Ik betaalde 2 jaar geleden ook gewoon 600 euro voor een s8 plus, en nu was dat voor de s10 plus zelfde verhaal, niet dat ik deze genomen heb, maar de prijs is niet gestegen. Terwijl de losse prijs van het toestel weer met 150 is gestegen ondertussen.
Ik dacht dat het idee dat hier meermaals op Tweakers word geopperd was dat mensen overstapten van dure fabrikanten naar goedkopere fabrikanten.

Zoals wel meer met het buikgevoel op Tweakers wordt er vooral veel geroepen zonder naar de feiten te kijken. De smartphone markt slinkt al langer. De dure toestellen zijn een antwoord op de slinkende markt. Mensen stappen niet over op goedkopere telefoons maar kopen gewoon minder snel een nieuw toestel.
Alleen een gek koopt een mobiel van 1200 euro. Ze zijn echt niet zo veel waard hoor.
Bij degelijke prijzen, en dan doel je vast op Apple iPhone, gaat het niet alleen om de telefoon. Ik ken veel mensen die gewoon de nieuwste iphone kopen. Niet omdat die persé beter is, maar omdat het de nieuwste iphone is. Is een gigantisch stuk merk beleving waar een grote groep vatbaar voor is.

Op televisie zie je al die bn-ers ook bijna allemaal met een iphone lopen. Het is niet voor niets dat iphone hoesjes een gat hebben aan de achterkant, puur om het logo te laten zien.
Vroeger had ik het gevoel dat ik echt iets miste als ik één jaar een telefoon had: dan kwam er een telefoon met een meertonige ringtoon, met een touchscreen, dan eentje waarmee je kon navigeren, dan eentje met internet....

Nu ben ik al een aantal jaren tevreden met mijn Note 4 en ik heb niet de indruk dat ik iets mis.
Draadloos opladen lijkt me toch erg fijn en een OLED scherm ook. Verder mis ik niks aan mijn iPhone 7 Plus al is die wel weer wat trager geworden dan at launch. Veel apps starten toch niet meer instant zoals eerst (Google Maps, NS etc).

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 3 mei 2019 12:16]

Denk dat het gros dit ook maar een gimmick vind. Ik loop in ieder geval niet warm voor OLED en draadloos laden. Mijn Iphone 8 heeft geen OLED maar wel draadloos laden, maar nog nooit gebruikt. Maar dat is dan mijn gebruik en in mijn omgeving.

Tenminste, het is voor mij geen reden om over te stappen.

[Reactie gewijzigd door Marnix1988 op 3 mei 2019 12:32]

Ik heb wel gebruikt draadloos laden met mijn 8 plus, maar wordt er als nog niet wam van.
Ik laad gewoon weer via een kabeltje in de telefoon, werkt voor mij prima blokje erin dat het mag safe achtig is.
Met OLED kun je always on display gebruiken. Iig met de Samsung S serie. Ik kan niet meer zonder, je ziet direct de notificaties en tijd en kost weinig batterij.
Ik heb een iPhone 6s plus. Sinds dat ik de batterij vervangen heb, is die even snel als ervoor. Ik heb nooit meer het gevoel van een trage gsm in mijn handen te hebben.
Smartphone markt is intussen dezelfde als laptop markt: weinig vernieuwing en je kan best 3 jaar met zelfs een midrange smartphone er mee door. Zeker nu dingen zoals Android One bestaan waar je je updates gewoon over the air krijgt zonder tussenkomst van de OEM.

Dus ja, waarom zou je nog veel upgraden...

[Reactie gewijzigd door DarkJack op 3 mei 2019 12:06]

idd, sinds ik mijn iphone 7 heb kan het me allemaal niks meer schelen, het ding werkt prima en ik waarom zou ik er geen 5+ jaar mee doen (zit in heel stevig hoesje :) ) Nieuws over nieuwe telefoons boeit me ook niet meer. Helemaal als je de prijzen alleen maar omhoog ziet gaan :)
Toevallig, ik heb ook bij de iPhone 7 die beslissing genomen :)
Nieuwe en duurdere toestellen, het doet me allemaal niks meer.

Stiekem kijk ik wel eens naar een 2de hands iPhone 8, misschien deze zomer dan toch eens wisselen.
Van de 7 naar de 8 zit heel weinig verschil in, zou lekker geld in de zak houden :)
Idem hier met iPhone 7. Werkt als een tierelier
Ik zelfde heb prive een 8 plus en zakelijk een se, en zelfs die se wat eigenlijk een 6s is nog meer dan prima.
Ik ben van de 5 naar de 8+ gegaan. En ik denk inderdaad dat ik nu ook nog zeker 3 jaar zal wachten tot ik een nieuwe telefoon koop.
idd, sinds ik mijn iphone 7 heb kan het me allemaal niks meer schelen, het ding werkt prima en ik waarom zou ik er geen 5+ jaar mee doen (zit in heel stevig hoesje :) ) Nieuws over nieuwe telefoons boeit me ook niet meer. Helemaal als je de prijzen alleen maar omhoog ziet gaan :)
In de regel is 5 jaar met een telefoon geen doen ivm de accu. Maakt niet uit welk merk. Je zou dan de accu een keer moeten vervangen. (Of meerdere keren per dag gaan opladen).
Op OS vlak is er wel vernieuwing. iOS is gesloten en duur, Android is ook duur, alleen merk je daar niks in je portemonnee van, omdat je betaalt met het opgeven van je privacy. Ik gebruik al jaren Sailfish van Jolla, dit biedt vele voordelen:
  • Geen advertenties in native apps of OS
  • Geen privacyschending in OS of native apps
  • root-toegang, out of the box mogelijk.
  • Geen bloatware
  • Native apps zijn gratis. Allemaal.
  • Updates, zelfs na >5 jaar op het originele toestel van Jolla.
  • Mogelijkheid tot ondersteuning van Android apps (maar dan heb je wel wat nadelen).
Het voelt niet zo gelikt aan als iOS of Android, maar het is en blijft een verademing ten opzichte van de concurrentie. Sailfish is een doorontwikkeling van MeeGo en Maemo, wat zijn oorsprong kent in 2015.
Misschien niet helemaal innovatief, maar wel iets heel anders dan iOS/Android.
Of juist wel innovatief omdat het niet gebaseerd is op het advertentie / privacy schending model.
Nee en iOS is geen haar beter. Met Adguard kon je voorheen system wide ads blokkeren, nu alleen in Safari. En een firewall (zodat je bepaalde apps toegang tot internet kunt ontzeggen) kan niet eens op iOS, op Android kan dat wel met een dummy VPN (Adguard, Netguard).
Want Apple verdient ook aan de adverteerders die in 'gratis' apps adverteren.

Overigens is Sailfish / Jolla alleen op een zeer beperkt aantal telefoons te installeren (een paar Sony Xperia modellen), anders had ik het allang.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 3 mei 2019 13:37]

Wat je nog zou kunnen proberen is om via VPN je netwerkverkeer via thuis te leiden en daar een oplossing zoals pihole te hebben die de rotzooi er uit haalt.
maar dan ook geen apps zoals bank en betalingstoepassingen? Want een zichzelf respecterende bank laat geen betalingen toe op een systeem waar een user root op is.
Ik weet niet of het niet mogelijk is om een bank-app te installeren op een geroot systeem. Je kunt je bankzaken regelen via een android-app, ik weet niet of (en hoe goed) het werkt.
Dat is natuurlijk leuk, maar daar draaien de zakelijke mail en VPN sleutel apps niet op. Ook vind ik het privé weer handig om mijn bankzaken via mijn smartphone te regelen en ik vermoed dat daar ook geen ondersteuning voor is. Los van de websites te gebruiken, maar dat vind ik in dit geval sub optimaal omdat het met de app. veel zaken meer de vingerafdruk kunt regelen.
Doordat Belgen minder snel een nieuwe smartphone kopen, daalden deze inkomsten van 84 naar 68 miljoen euro, zo meldt het kwartaalverslag.
Aan de andere kant liggen de prijzen van de nieuwste iPhones en Samsung Galaxy S-serie een stuk hoger, zouden dan de inkomsten, ondanks minder klanten, dan juist ongeveer gelijk moeten blijven?
Telco's moeten hun toestellen ook gewoon inkopen bij de fabrikant, en de prijzen zijn aan die kant ook gewoon omhoog gegaan. Denk dat de marges op die duurdere toestellen niet zo heel veel hoger zijn als op de modellen van een paar jaar geleden.
Proximus' omzet daalde in het eerste kwartaal van 2019 met 1,8 procent. Dat komt volgens de Belgische operator vooral door de lagere verkoop van smartphones.
Gaat om de omzet toch niet de winst.
Niet gek met de prijzen die ze hanteren voor 1200 euro koop je een auto waar een stuk langer plezier van hebt!
proximus stond onlangs op eenzame hoogte wat prijs per MB betreft.
Dat en dat alleen is de echte reden, samen met hun 'fake' kortingen bij aankoop GSM
Idd het verlengen zoals NL kennen ze daar niet.dan moet je zo mega duur abo nemen het is goedkoper om er dan hier eentje in NL aan te schaffen voor mm vriendin heb ik gemerkt
Exit verkeerde topic

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 3 mei 2019 14:51]

Het zou evengoed kunnen zijn,omdat meer en meer mensen mss online bestellen,ommdat ze bepaalde merken niet in een fysieke winkel vinden?! Namen kun je zelf wel raden ;)

[Reactie gewijzigd door greatkz op 3 mei 2019 16:50]

Heb een Nokia 5 voor 99 euro gekocht kleine 2 jaar geleden. Werkt perfect.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.