Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Maker YotaPhone met e-inkscherm is failliet verklaard

Yota, maker van de YotaPhone is failliet verklaard. Het bedrijf kon zijn leveranciers niet meer betalen, waardoor het bankroet ging. Yota is voornamelijk bekend van het uitbrengen van smartphones met een secundair e-inkscherm.

Het faillissement werd uitgesproken in de Kaaimaneilanden, waar Yota officieel is gevestigd, zo weet de Russischtalige website iGuides. De van oorsprong Russische telefoonmaker had een dispuut met leverancier Hi-p Electronics, die de e-inkschermen voor de smartphones leverde, omdat er minder schermen werden afgenomen dan afgesproken. Het bedrijf zou een bedrag van 126 miljoen dollar willen zien, dat Yota niet kon betalen, waarna Hi-p Electronics een rechtszaak aanspande. Yota vroeg vervolgens faillissement aan, ook omdat het nog andere schuldeisers had.

Yota is voornamelijk bekend van de gelijknamige smartphones, waarbij er een secundair scherm is ingebouwd van het e-inktype. Het eerste model werd in 2013 uitgebracht, waarbij er later nog een Yotaphone 2 en Yotaphone 3 uitkwamen. Bij de modellen zit het e-inkscherm aan de achterkant, en is voornamelijk bedoeld om statische informatie weer te geven.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

22-04-2019 • 12:25

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
E-ink is best leuk. Ook omdat het gunstig kan zijn inzake je accuverbruik. Hun hadden het beter niet als extra addon kunnen doen maar als het scherm. Dan heb je een onderscheidend iets met alle plussen en minnen van dien. Immers, niet iedereen kijkt youtube op een mobiel. Ik denk zelfs dat merendeel van de mensen met een smartphone er helemaal niet veel mee doen. Dus een budgettelefoon die 1 week mee kan gaan op een accu, met chatmogelijkheden, maps en een degelijke camera is eigenlijk al wel voldoende.

[Reactie gewijzigd door govie op 22 april 2019 13:29]

Dat had idd gekund, maar normale eink heeft wel erg veel beperkingen (kleur/fps).
Ikzelf heb een ereader met Android, dat werkt wel vervelend met "normale" Android apps. Ghosting etc, en UI's gemaakt voor 24-bit kleur zijn vaak onduidelijk.
Was het het enige scherm, dan was de markt hiervoor mss nog kleiner geweest.

Persoonlijk ben ik geinteresseerd in Clearink schermen, dat is eink met relatief goeie kleur/fps, dus geschikter als primair scherm.
iig heeft Lenovo in hen geinvesteerd, en is er nu een samenwerking met n grote display fabrikant.
Hopelijk tekenen dat er daadwerkelijk devices mee op de markt komen. Aanvankelijk special purpose tablets, maar ooit hopelijk ook smartphones.

Nadeel lijkt mij dat kleuren mss niet accuraat zijn, wat lastig is bij foto's (ook maken!), en de fps is vast niet genoeg voor sommige games.
Maar ik kan me voorstellen dat sommigen misschien liever 10x zoveel screentime hebben dan dat. Bijv ikzelf doe niet aan games en heb al een PC+camera voor mooie foto's (maken/bekijken).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 april 2019 15:35]

Interessant maar de uitleg is nogal vaag : black charged particles geven alleen maar witte of zwarte achtergrond. Hoe men de kleuren produceert legt men niet uit in de video.
Hier staat dat ze monochrome schermen hebben, met een kleurfilter ervoor.
Bedankt.
Dat is al iets geheel anders dan die video met 3 gekleurde blaadjes (NBC?)
In theorie klinkt het leuk, dat wel ...
Hm dat is wel weer jammer want dat betekent dat je altijd een laag contrast zal houden omdat veel licht in de filters op zal gaan.
Van wit licht kan je elke kleur maken, dus een filter ervoor. Zo doet LG het ook met hun White OLED techniek :)

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 23 april 2019 01:14]

Interessant! Ik denk zelf dat er een nieuw OS moet komen voor dit soort schermpjes omdat android niet geschikt blijkt.
Den vraag is of het voor een smartphone wel nut heeft een aangezien je op een ereader, waar het vooral tot zijn recht komt je niet echt android verder nodig hebt. Dus je mist er niks aan.
Lol wat? Wil je nog een pakje Fristi jongen?
“ Zeker mensen van 40 jaar en ouder zien volgens mij niet veel nuttigheid in een kleurenscherm voor een smartphone, je belt en chat er immers mee, meer niet.”

Come again? |:(
Lol. Aangezien ik bijna 40 ben, lees ik al dat mijn leven bijna voorbij is.
Inderdaad.
Wij zijn de generatie die als eerst pc's overklokten, en de basis hebben gelegd voor waterkoeling. Daar had je toen nog loodgieterskills voor nodig. Zo lang is dat allemaal nog niet geleden :P

We drijven nu de tech-industrie; dus om te beweren dat we niet zouden gebruiken wat we zelf uitvinden, is eh, ietsje kortzichtig.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 23 april 2019 10:35]

Lol die goede oude tijd... O+
Mijn pc draaiend zonder case op mijn bureau. 8-)
gecondoleerd alvast :+ ;)
Nou schijnbaar, toch wat anders dan trouw nooit voor je 40ste en na de 40 begint het leven hahahahaha
He jochie, hoezo generaliseren.

De jeugd doet toch alleen maar Tinder en Facebook dus.......
Zonde om daar zo'n geavanceerd stukje techniek aan te spenderen.
Een goedkoop afdankertje hebben ze genoeg aan, meer doen ze er toch niet mee.
En bedankt he... tik ik vanaf mijn smartphone...
Ga eens terug naar je chocomel ;)
... mits voorzien van (Centric-gecertificeerde) blokhakchain-schermversnelling...

was getekend: Rian van Rijbroek govie
Mee eens. Wij oude knarren hebben geen flauw idee wat we verder met een smartphone zouden moeten doen!
Toen wij jong waren zagen we zelfs alles nog in zwart/wit. De kleuren tv is immers pas later uitgevonden en ook dat is voor ons 40+ers eigenlijk al zwaar overdreven! Wie ouder dan 40 jaar wil er nu kleuren zien? |:(
toch, ik als nog-geen-40-'er zie er wel heil in.

terugdenkend aan de tijd met mijn nokia E71 en de manier van werken toen (met cursors door menutjes scrollen. dat zou je nu prima moeten kunnen met een 5 inc e-ink scherm. zelf zou ik zo'n secundair scherm super vinden. dan denk ik al snel aan bijv een 3.5inc FHD oled-schermpje.

ik wed zelfs dat de leesbaarheid in de zon tig keer beter zal zijn dan zelfs de beste samsung of iphone. voor het maken van foto's en dergelijken heb je dan een secundair schermpje.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 april 2019 19:02]

Ik ben vijftig plusser en ga helemaal met je mee.
Ik wil eigenlijk wel iets hebben met een groter scherm.... handig voor de bingoavonden.
Het enige nadeel van het volgen van dit soort chats op mijn favoriete teletype is dat het veel papier kost. Ik scheur de vellen niet los en kan het dan vier keer gebruiken. Dat houdt de kosten in de hand maar binnenkort is mijn laatste doos kettingpapier op en zal ik moeten moderniseren en overschakelen op zo'n moderne vt100.
Ik ga met mijn tijd mee.
Ben jij wel even lekker om mensen van mijn leeftijd even een voordeel in de pocket te schuiven. Denk dat wij meer open staan voor alle technieken dan de jongere generaties die zich maar doodstaren op een bepaald platform, merk, programmeertaal en nergens voor open staan als het niet hun straatje past.
Hoe herkenbaar. Toen ik 12 was dacht ik dat mensen boven de 30 bejaard waren, en boven de 40 hoogbejaard! Boven de 50 was alleen weggelegd voor de sterksten. Verder ging mijn fantasie niet. Waarom zou ik.

Nu ben ik zelf inmiddels geen 12 meer, maar kijk nu heel anders tegen leeftijd aan.

Maar goed, om op je reactie terug te komen: wat iemand op zijn telefoon doet is imho niet afhankelijk van de leeftijd maar van je interesses.
Kun je uitleggen hoe Android niet goed aansluit bij sommige mensen? Wat zou je anders willen zien? Zijn / waren er andere OS'en die wel beter aansluiten? Just curious.
Heel scherp gezien: e-ink is niet geschikt voor toepassingen waarvoor e-ink niet geschikt is.
Niet alleen video is vervelend, maar gewoon de input lag in het algemeen. Gewoon typen op mijn e-reader is al lastig omdat het merkbaar lagt. Het is leuk als secundair scherm maar voor de meeste taken is het lastig.
Op mijn kindle zit een browser, maar doe maar niet gewoon. Dat werkt echt totaal niet.
Sorry dit is off-topic maar je "Hun hadden [...]" maakt je post echt moeilijk serieus te nemen. En spelfoutje is prima, maar 'jou hebt' hier wel echt een fout gemaakt waar ik moeilijk overheen lezen kan.

Iets meer on-topic: Verbaast me een dergelijke technologie (e-ink) niet gebruikt wordt voor kleine secundaire displays b.v. achter op een smartphone (klok, simpele notificaties), kan heel handig zijn. Ik denk dat meeweegt dat e-ink er simpelweg niet zo flashy uitziet. Uiterlijk boven functionaliteit, althans voor de buitenkant van een smartphone.
Ik denk zelfs dat merendeel van de mensen met een smartphone er helemaal niet veel mee doen. .
En deze reacties wordt informatief genoemd !
Je reactie snap ik niet, dat het informatief zou zijn al helemaal niet.
Sorry
Ik heb in de tijd dat ze met de eerste Yotaphone in NL kwamen er even mee mogen spelen. Het idee was op het eerste oog heel leuk maar de toepassing van e-paper was toch heel wel heel beperkt. De refresh rate is laag (als je wil dat het efficient is, voordeel van e-paper is juist weinig stroomverbruik bij geen refresh van de content) en dat maakte het voor veel toepassingen te traag. Notificaties, te traag. Laten zien wie er belt, te traag. Het werkt wel maar traag.

Er zijn wel toepassingen te bedenken maar het zijn er niet zo veel in een wereld die om snelle updates draait. Grappige herinnering is dat de mensen van Yota tijdens een overleg niet hun notificaties konden negeren omdat de telefoon op de kop leggen alsnog zichtbare notificaties gaf :-)

Jammer, ik vond het een sympathiek idee!
E-ink heeft bijna geen lag als het goed gemaakt is, vooral bij screen update ipv refresh.
Het is ideaal voor moderne dumb phones.

[Reactie gewijzigd door Manke op 22 april 2019 15:05]

Niet alleen moderne dumb phones. Ik weet nog dat ik jaaaren geleden een collega had die trots vertelde dat hij bij zn nieuwe telefoon een laptop kreeg.

Laptop was ok-ish, de telefoon was ik meen een Motorola met.. een e-ink scherm.

Moet zeker 10 jaar of langer geleden zijn geweest.
een Motorola met.. een e-ink scherm.
Motorola (Fone) F3!

Jammer genoeg had het scherm een 2 row 'seven-segment' scherm, en geen pixels, dus zelfs SMS'en was in de praktijk al geen doen.
Sorry maar notificaties moet je nu toch niet op de seconde zien ? Refresh rate is meer dan genoeg voor dat.

Eerder video/scrolling dat zal "laggen", denk dus eerder slechte implementatie dan de tech zelf die niet goed genoeg is.
Het schijnt ook best moeilijk om zaken te doen met E-ink fabrikanten. De techniek is erg goedkoop maar de producten zijn redelijk niche, en daar valt niet aan te verdienen gekeken naar de vraag, dus moeten er beloftes van afname worden gemaakt, lukt het niet om dat na te komen, dan ziet hi-p dat als schade en kunnen ze aanklagen ohmv contractbreuk. M.i.
Mwa, 'goedkoop'... dat valt in mijn ervaring nog erg tegen, vergeleken met standaard display-technologieen zoals TFT LCDs. Het feit dat E-Ink (het bedrijf) een exclusief patent op de technologie heeft en daar behoorlijk moeilijk over doet, helpt ook niet echt mee.

Vroeger was er nog concurrentie van SiPix (met een iets andere techniek) die hielp de prijs te drukken, maar inmiddels is ook dat overgenomen door E-Ink. Nu is het gewoon een monopolie.
Het feit dat E-Ink (het bedrijf) een exclusief patent op de technologie heeft en daar behoorlijk moeilijk over doet, helpt ook niet echt mee.
Dat is jammer. E-ink is best interessant voor mensen die een niet-zo-slimme telefoon nodig hebben die lekker lang met een acculading doet.
Daar ben ik het zeker mee eens.

En er zijn nog veel meer toepassingen te bedenken waar E-Ink eigenlijk gewoon een betere optie zou zijn, als de hoge prijs geen factor zou zijn; denk hierbij aan status-schermpjes op thermostaten, keukenapparatuur, medische apparatuur, enzovoorts. Bij dit soort toepassingen is optimale leesbaarheid (ook op afstand) vaak een zeer nuttige eigenschap, en verandert de informatie op het scherm weinig.
Het is wel vaker op de frontpage geweest, maar onbekend maakt onbemind en wellicht sloeg het concept gewoon te weinig aan.
Ik heb jaren gebruik gemaakt van m'n Yotaphone 2 en zat te wachten totdat er eindelijk eens een Europese variant van de Yotaphone 3 kwam (met Google Play store). Die laatste is nooit gekomen...
Er is sinds enkele maanden een internationale YotaPhone 3+ op de markt voor een prikkie: https://www.yotaeshop.com/products/yota3
:)
Na meer dan een jaar wachten heb ik vorig jaar maar besloten een andere telefoon te kopen :p
Het concept voor een 2e scherm voor notificaties was leuk, maar het maakt een smartphone uiteraard wel duurder om het te produceren. Als onbekende speler op de markt en als je werkt met lage volumes, dan is het bijna onmogelijk om een naam op te bouwen in de smartphone wereld.

Ze hebben het geprobeerd, maar helaas zijn ze erin gefaald. Ik ben benieuwd of een bedrijf als Hisense met de A6 nog wel iets kan betekenen voor de e-ink fans.

Link naar mijn blog met Hisense op de IFA in 2018.
Verbaasd me eerlijk gezegd niet. De toestellen waren veel te duur voor wat ze boden. Daarnaast lieten reviews zien dat de modellen vaak flinke gebreken hadden.

En ik denk dat ze de grootte van de doelgroep simpelweg hebben overschat.
Ik heb er ook weleens naar gekeken, en vond het inderdaad toch ook een te hoge prijs voor niet eens de nieuwste hardware en Android versie.

Het idee van een (2e) eink scherm vind ik nog steeds geweldig, dus vind het wel jammer dat ze failliet zijn...
Teveel aandacht op productie en te weinig aandacht aan marketting ?
Teveel aandacht voor slimme financieele constructies en te weinig aandacht voor producten? (Een Russisch bedrijf dat gevestigd is op de Kaaimaneilanden....)
Heb zowel de 1 als de 2 gekocht en was over 2 best wel tevreden. Echter de updates bleven achter en vooral het niet updaten van de eigen meegeleverde apps was dramatisch Het schakelen tussen e inkt en gewoon, werkte wel uitstekend vooral in de openlucht met heel veel zon was het kunnen lezen van e-mails op e inkt een verademing
toch jammer. Ik vond het een prima concept, maar ik heb nooit een yota phone gehad. Er waren steeds iets betere opties voor mij persoonlijk op de markt. Misschien kan iemand een losse e-ink 'sticker' uitbrengen die op de achterkant van een android phone geplakt kan worden. Dat zou wel interessant zijn.
Ik heb de yotaphone 2 gehad, erg leuke telefoon, maar het scherm was het toch net niet.
Leuk voor info weer te geven, flink instelbaar maar nog miste toch meldingen van Whatsapp bijvoorbeeld.

Het scherm was te traag om volledig als vervanging te dienen.

Maar erg leuke telefoon, jammer dat het bedrijf niet meer bestaat

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True