Budgetsmartphone HTC Desire 12s komt in tweede kwartaal naar Nederland

HTC maakt bekend dat de Desire 12s in het tweede kwartaal naar Nederland komt. De prijs van het Android 8.1-toestel met Snapdragon 435-soc is nog niet bekendgemaakt, maar die zou in lijn liggen met de huidige Desire-modellen.

De Desire 12s heeft een 5,7"-scherm met een resolutie van 1440x720 pixels. HTC kondigde het toestel eind december al aan, maar bracht het aanvankelijk alleen in Taiwan uit. Aan de achterkant zit een vingerafdrukscanner en de telefoon heeft nfc. Het toestel draait nog op Android 8.1 met daarover de HTC Sense-schil. Er is ruimte voor twee simkaarten.

Het ontwerp valt enigszins op door de asymmetrische plaatsing van de cameramodule aan de achterkant. De cameralens zelf is gecentreerd, maar de flitser zit links daarvan. De Desire 12s heeft een 13-megapixelcamera aan de achterkant en de frontcamera heeft dezelfde resolutie.

Vorig jaar in april bracht HTC de Desire 12 en 12+ uit, het nieuwe 12s-model is een variant daarvan. HTC zegt dat de Desire 12s in het tweede kwartaal uitkomt en dat de prijs in lijn zal zijn met de huidige Desire-modellen. Bij de introductie hadden die een prijs van 199 en 249 euro. HTC bracht de 12s in Taiwan uit voor 5999 Taiwanese dollar. Omgerekend met btw is dat ongeveer 207 euro.

HTC Desire 12s

HTC Desire 12s HTC Desire 12 HTC Desire 12+
Scherm 5,7", 1440x720px 5,5", 1440x720px 6,0", 1440x720px
Processor Qualcomm Snapdragon 435 MediaTek MT6739 Qualcomm Snapdragon 450
Ram 3GB 3GB 3GB
Opslag 32GB 32GB 32GB
Camera's 13 megapixel, f/2.0
13 megapixel, f/2.2
13 megapixel, f/2.2
5 megapixel, f/2.4
13 megapixel + 2 megapixel, f/2.2
8 megapixel, f/2.0
Accu 3075mAh 2730mAh 2965mAh
Afmetingen 154,2x72,7x8,3mm 148,5x70,8x8,2mm 158,2x76,6x8,4mm
Prijs bij introductie Nnb 199 euro (april 2018) 249 euro (april 2018)
Huidige prijs Nnb Onbekend Onbekend

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2019 • 13:49

46

Reacties (46)

Sorteer op:

Weergave:

Nieuwe telefoon met Android 8.1? Sorry maar, dat zou ik altijd links laten liggen - ook al is het budgetsegment. Pak een Xiaomi Mi A2 Lite en je hebt voor +/- 180 euro een 9.0 toestel met update garanties (Android One). Of ben ik de enige die hiervan afknapt?
Nee. Ik zie het precies zo. Sinds een paar jaar heeft elk HTC toestel wel een groot gebrek waar je op afknapt. Hier is dat dus een oude Android versie. Tegen de tijd dat dit toestel op de markt komt, is de Beta van Android 10 al uit. Jammer.
Ik las dat in Android 9 apps zoals Call Recorder niet meer werken. Alleen al om die reden blijf ik liever bij een lagere versie.
Ik heb al vele jaren Call Recorder van skvalex en die werkt uitstekend op Android 9. Met en zonder bluetooth.
Dus dit klopt niet?
Ik zie het al, wat je vergat te vertellen is dat je je toestel moet rooten, dan pas werkt het. Dat ben ik niet van plan.

[Reactie gewijzigd door grun93 op 23 juli 2024 01:44]

Op mijn Xiaomi A1 (default ROM) met Pie werkt skvalex call recorder uitstekend zonder root. Er is een root addon in Magisk maar die gebruik ik niet.

Net even wat recordings van deze week geluisterd: uitstekend geluid up en downlink.

Edit: hmm vreemd volgens skvalex is root vereist maar die heb ik de app toch echt niet verschaft.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 23 juli 2024 01:44]

Met Android 8.1 is op zich niets mis. Natuurlijk is het vreemd dat men nu nog steeds telefoons uitbrengt met android 8.1, terwijl versie 9.0 al een half jaar uit is.
Hier op tweakers kan ik me wel voorstellen dat iedereen graag de nieuwste versie van een OS heeft, maar voor veel mensen is dat helemaal geen issue. Sterker nog, die hebben liever geen update, zodat alles op dezelfde vertrouwde manier blijft werken. Mijn Motox4 is wel geupdate, maar of ik daar nu blij mee ben is nog maar de vraag. Ik had de gewoonte om alle telefoongesprekken op te nemen, maar dat werkt nu niet meer.
Beveiligings updates zijn veel belangrijker. Ik zie liever dat een telefoon 4 jaar na uitbrengen nog beveiligings-updates uitbrengt, dan dat het nog twee nieuwe android versies pushed en dan helemaal stopt met de ondersteuning.
Nee, update-garantie was bij mij een grote eis...
Ik vind zelf beveiligingsupdates belangrijker dan versie-upgrades die eigenlijk niet meer zo veel toevoegen. Vooral als je ziet bij bijvoorbeeld Xiaomi wat van problemen er optreden (bootloops, niet herkende simkaarten).

Neemt niet weg dat dit toestel met Android 9 had moeten uitkomen.
De A2 Lite is ook gewoon een 8.1 telefoon hoor, heeft wel een update naar 9.0 gekregen maar dan nog.
Daarbij ben ik het eens met @Stefan22 , beveiligingsupdates vind ik nog net even belangrijker dan versie-updates. Beiden is natuurlijk ideaal, maar om hiervoor een telefoon van krap boven de 100 euro te laten liggen... Niet persé fair imho.

https://www.gsmarena.com/...te_(redmi_6_pro)-9247.php
Vanaf de M7 elke HTC gehad en qua telefoon super tevreden met mijn huidige U12+. Maar...het zal mijn laatste HTC zijn juist door het update beleid. De EU U12+ laatste update was die met beveiligings update september 2018. Sorry maar dat kan echt niet. En dan ook nog de hoofdprijs vragen. Bij vorige toestellen zat ik altijd eerder op de nieuwe Android versie dan bijvoorbeeld Samsung maar nu is Pie nog ver weg. Op XDA is the lezen dat er veel meer die hard gebruikers zoals ik erover denken. HTC gaat dus ook zijn vaste schare gebruikers verliezen als ze zo doorgaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is koop geen HTC als je updates verwacht.
Jarenlang HTC gehad maar ze zijn gewoon slecht.
HTC 10 was het laatste die kreeg na net iets meer dan 1,5 jaar al geen updates meer.
De laatste update maakte er ook een mooie bende van accu die ik opeens 3 x per dag moest opladen omdat een HTC eigen proces 100% cpu gebruikt.

Volgens mij kunnen ze net zo goed uit de mobiele markt stappen.
Met update beleid en hardware van HTC koop je gewoon niks waardevols meer.
Idem hier. na een tiental jaar HTC (S730 als eerste) te hebben gekocht van men HTC 10 overgestapt naar de galaxy s9+ en nooit meer achterom gekeken.
Bij de eerste opstart van die laatste viel me direct op hoe bagger die HTC schermen eigenlijk ook waren in hun high-end toestellen. Net omdat ze als kleine speler bij alle leveranciers achteraan de rij staan.

Ontopic:
Het ontgaat me vaak ook volledig waarom mensen zulke budget toestellen an sich kopen. In mijn ervaring wordt je telefoon met elke update weer een stukje trager waar dit bij toestellen met minder zware socs vaak nog harder gaat doorwegen en opvallen.
Dat het je ontgaat is omdat je met verkeerde budgettoestellen vergelijkt. Ja deze HTC is een slechte koop, maar een hauwei p smart met z'n garantie op 3 jaar updates is juist wel een uitstekende koop voor veel mensen. Daar zit ook een soc is van de snapdragon 6xx klasse. EMUI heeft ook niet de neiging om trager te worden na langere periodes, in tegenstelling tot de software van Samsung, HTC en stock android. Hier heeft Huawei veel werk in gestoken. EMUI weet z'n eigen troep veel beter op te ruimen.

Ook een G serie van Motorola heeft z'n positieve kanten. De socs van die toestellen zijn best capabel namelijk en met genoeg ram gaat het best lang goed.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 01:44]

@fapkonijntje , het nut ontgaat me een beetje omdat je (naar mijn mening) altijd wel ergens inboet bij een budgettoestel.
Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het type persoon dat het toestel koopt. Ik heb geen behoefte om bij de minste zonnestraal in de schaduw te gaan staan om men scherm te lezen. Dus, ik heb een goed scherm nodig waar dit bij anderen niet zo is...
Van een Huawei heb ik in men omgeving anders al meer slechte dan goede zaken opgevangen. De dingen zien er flashy uit en dan goed hun ding out of the box. Maar de meeste van men vrienden die er eentje hadden gekocht hebben hem na een half jaar weer weggedaan door de dramatisch snelle terugval in batterij prestaties.
Dit zowel bij de topmodellen als goedkopere.
Het betreft hier zeker geen gevalideerde steekproef of onderzoek :-).
Maar ik merk dat ik met men telefoon meestal 3-4j doe terwijl mensen die in het goedkopere segment zitten vaak veel sneller van toestel wisselen.

Maar zoals gezegd, het is mijn mening. Het staat je vrij het hier mee eens te zijn of niet.
Ik ben het dus absoluut niet met je eens. Mijn vrouw heeft 4 (vier!) jaar lang een Huawei P6 gehad. Op het laatst had ze wel soms last dat het geheugenopslag vol liep, maar de eerste originele batterij ging nog steeds met gemak een hele dag mee. Ze heeft nu sinds een jaar ongeveer de P Smart die prima bevalt. Lekker snel en vaak 2 dagen met de batterij. Ik heb nu ongeveer 3 jaar een P8 en ik voel nog lang niet de behoefte om een andere telefoon te kopen. Doe minimaal 1 tot 2 dagen met de batterij .
Wanneer je iets wilt wat niets mag kosten omdat je weet dat het snel kapot gaat? Of omdat je liever 4 telefoons per jaar koopt dan 1? Voor je kinderen?
Moest even denken aan dit bericht: HTC stopt met goedkope smartphones. Blijkbaar is men daar toch van teruggekomen.

Motorola heeft met de G7 Play dan toch een interessanter model bij vergelijkbare prijs, als je huiverig bent om een van de talloze Chinese opties met veel betere specs via AE, BG of GB aan te schaffen.

Vraag me af hoe lang HTC het nog gaat volhouden met smartphones, maar goed, dat geldt voor meer 'grote' merken.
Ik heb zelfs de nieuwe Moto G7 Plus op de kop weten te tikken voor < 200 euro. Toch wel een veel betere gsm dan deze HTC!

MediaMarkt Btw-dagen in België: van 299 naar 247,11. Vandenborre volgt deze prijs, en zij hadden daar bovenop tot 28/2 ook nog een recyclage actie lopen: 50 euro voor inleveren van een oude smartphone (eender welk model). Mooie deal O-)
te duur voor wat je krijgt. HTC is over en uit. je kan betere toestellen kopen voor dat prijs.
De Snapdragon 435 (MSM8940) is in Q4 2016 geïntroduceerd. Dat is alweer dik 2 jaar terug. Aan de andere kant is die soc uitontwikkeld en levert aan de specificaties te zien meer dan voldoende performance voor een telefoon in dit segment.
ligt het aan mij of zijn er van merken als xiaomi, huawei en honor niet telefoons te krijgen voor rond de zelfde prijs met betere specs?

neem de honor 10 lite of de xiaomi mi 8 lite?

leuke poging van htc maar lijkt meer op een soort laatste poging terug te komen op de telefoon markt een markt in deze prijsklasse die al veel langer word gedomineerd door de andere aziatische merken?

[Reactie gewijzigd door copywizard op 23 juli 2024 01:44]

Ik heb wel respect voor HTC dat ze zo'n lange adem hebben.
Ze hadden leuke toestellen maar de laatste jaren is het net als of ze de huidige markt niet begrijpen.
Het probleem is dat ze zo klein zijn geworden dat ook bij leveranciers helemaal achter in de rij staan, waardoor ze ook qua prijs moeite hebben om te concurreren.
Dat wordt altijd als argument gebruikt, maar zijn de grote merken van nu ook niet klein begonnen? Er is wel iets meer aan de hand volgens mij. Wat Darkstriker ook al noemt: aantal erg slechte ontwerp/marketingkeuzes gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Jiskefet296 op 23 juli 2024 01:44]

Het verschil is nu dat de markt volwassen is en achter veel relatief kleine merken zit tegenwoordig vaak een groot moederbedrijf. Bovendien zeg ik ook niet dat HTC er geen schuld aan heeft, want het feit dat ze een kleine speler zijn geworden heeft alles te maken met de keuzes die zijn gemaakt. Ik geef alleen maar moeilijker voor ze is geworden en dat ze zonder overname volstrekt kansloos zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 01:44]

Dat is nu idd het probleem. Maar HTC zit hier natuurlijk omdat ze toen ze nog een van de belangrijkste spelers op de smartphone markt waren slechte keuzes hebben gemaakt waardoor ze enorm marktaandeel zijn verloren. Ze hebben het er zelf na gemaakt zou ik zeggen.
Ze begrepen de markt ook niet. Er waren genoeg mensen op Elevate (ik was er een van), die hun continue tips gaven, ideeën om weer iets fatsoenlijks te maken. Maar het enigste wat ze deden was ons gebruiken als goedkope werkkrachten om hun producten te promoten.

Ze zijn nu al meer dan 1 jaar stil op het platform, geen enkel woord meer van HTC.
Na 15 jaar, ben ik dan ook eens eindelijk overgestapt naar een ander merk. HTC is dood.
Klopt, of de Xiaomi Redmi Note 7. HTC kan niet meer concurreren op smartphone gebied. Ze houden zich in leven met VR lijkt het.
Vreemde keuze inderdaad... hij heeft vergelijkbare specs met bijv. de Redmi(6) lijn van Xiaomi, maar de prijs van de A(2) serie. De Desire 12 met zijn 139,- kan prima concurreren met de Redmi6, maar waar de 12s zich precies probeert te positioneren? De specs worden op vrijwel elk punt door zowat elke andere budget concurrent ( Xiaomi, Huawei, Oppo etc ) in het 200/250,- segment afgetroefd :/

[Reactie gewijzigd door quintox op 23 juli 2024 01:44]

Die moderatie zal wel omwille van je FIPO zijn die je achteraf nog hebt geëdit.
Toch jammer om te zien dat HTC steeds weer afgekraakt wordt door mensen die waarschijnlijk al jaren geen HTC meer hebben gehad. Het zijn nog steeds prima toestellen. Op het gebied van updates valt wel het nodige te verbeteren, maar daar is HTC absoluut niet de enige in. Ik heb persoonlijk liever deze HTC dan een Xiaomi met MIUI en zonder NFC.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 23 juli 2024 01:44]

Dit is niet eens een mid-end toestel. Het is low-end. Heel triest voor een fabrikant die ooit voorop liep. Het is alsof Miele haar naam op een Indesit wasmachine plakt.
Das toch aflopende zaak HTC met smartphones. Die hebben jaar op jaar verkeerde beslissingen genomen.
Een 3 jaar oude budget soc op 28nm. Ik hoop echt dat niemand hier perongeluk 200 euro aan uit geeft.
Wat een gek design met de camera aan de achterkant. De lens zit wel in het midden, maar door de LED flits ook bij de camera te voegen lijkt het geheel niet gecentreerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.