Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 7-gebruikers moeten vanaf juli sha-2 ondersteunen voor verdere updates

Vanaf 16 juli moeten systemen met Windows 7 SP1, Windows Server 2008 R2 SP1 en Windows Server 2008 SP2 ondersteuning voor sha-2 hebben. Hebben ze dat niet, dan krijgen ze na die datum geen updates meer.

Microsoft heeft de planning online gezet voor de sha-2-eis voor Windows en WSUS. De overstap is onderdeel van het uitfaseren van het inmiddels als onveilig beschouwde secure hash algorithm 1 voor het signeren van code met certificaten. Microsoft gaat daarom over op het exclusieve gebruik van het veiligere sha-2 voor het signeren van Windows-updates.

Op 12 maart start Microsoft daarom met het vrijgeven van losstaande beveiligingsupdates voor Windows 7 SP1 en Windows Server 2008 R2 SP1 die sha-2-ondersteuning toevoegen. Ook WSUS 3.0 SP2 kan vanaf die datum een update verwachten, terwijl Windows Server 2008 SP2 vanaf 9 april volgt.

Vanaf 18 juni gaat Microsoft wat betreft recente Windows 10-versies en Windows Server 2019 over op het exclusief signeren via sha-2; nu is er nog sprake van duale signering met ondersteuning voor zowel sha-1 als sha-2. Windows 10-gebruikers hoeven dus niets te doen voor sha2-ondersteuning.

Op 16 juli is vervolgens de deadline voor Windows 7 en de Windows 2008-varianten: wie dan nog niet over sha-2-ondersteuning beschikt krijgt geen updates meer. Vanaf 16 september schakelt Microsoft voor de oudere Windows-versies volledig over op ondertekening met sha-2.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-02-2019 • 11:15

170 Linkedin Google+

Reacties (170)

Wijzig sortering
Dat is dan weer lastig bij een verse installatie van Windows 7.
Je moet dan eerst handmatig de updates downloaden, buiten de WSUS om.....
Dat is een ongemak wat nu eenmaal om de hoek komt kijken als je nog legacy software gebruikt. De meeste gebruikers van Windows 7 zijn bedrijven waarbij er een bepaalde reden is om niet over te stappen, meestal is dat ook legacy software, die hebben sowieso vaak een image of WDS uitrol van Windows die bijgewerkt kan worden met de laatste SHA2 patch.

Je zal schrikken hoeveel oude NT bakken er nog zijn (Offline) die in bijvoorbeeld fabrieken draaien en de automatische processen aansturen zoals robots. Die hebben vaak seriële verbindingen die een speciale EISA kaart hebben die alleen werkt op dat type moederbord en alleen onder die versie van Windows.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 19 februari 2019 11:24]

Win7 legacy? het wordt gewoon nog ondersteund door MS en is gewoon nog een courant OS naar mijn mening.
Windows 7 heeft al sinds 2015 geen mainstream support meer. Het is zelfs bijna EoL (januari 2020).
Het krijgt alleen nog maar security updates in de huidige extended support state voor normale gebruikers. Bedrijven kunnen nog betalen om normale updates te krijgen.
Dus Windows 7 kan zeker een legacy OS worden genoemd in de huidige staat.

support dates: https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet
support types: https://support.microsoft.com/en-ca/help/14085
En toch blijft 7 de beste Windows versie of all time. Nog volgens de oude standaarden en toch gewoon modern qua opzet.

10 is ook wel nice, maar heeft heel veel irritante 'features', zoals het automatisch weer opstarten van applicaties na reboot. Dit is op te lossen, maar laat wel zien dat Microsoft zich telkens meer gaat richten op de noob gebruiker en hierbij de wat meer gevorderde gebruiker links laat liggen.
Nietus.... windows 98osr2 was de beste! }>

Maar volgens de microsoft-varkens-cyclus van om-en-om zou windows 10 weer 'de beste' moeten zijn. Daarom hebben ze zo met de versie nummers zitten klooien.
Gek, Mac heeft dat al jaren dat applicaties opnieuw opstarten, en niemand klaagt.

En je kan het uitzetten!

[Reactie gewijzigd door Snake op 19 februari 2019 18:25]

Dat is optioneel. Bij Windows 10 dus niet.
Ik weet dat het uit te schakelen is, maar vind het een zeer slecht signaal van Microsoft dat dit geen standaard optie is en je het dus op een andere manier moet uitschakelen. Wat dat betreft heeft OSX een goede implementatie.

Thanks though :)
de "meer gevorderde gebruiker", daar kan je van verwachten dat die in de instellingen gaat rotzooien om dat ding uit te zetten.

De 'gewone' gebruiker (en ikzelf ook, al zie ik mezelf niet als 'huis tuin en keuken gebruiker) vindt het wel fijn als die thuis komt na werk en de computer staat nog zoals achtergelaten (of zo goed als) (die van mij draait 24/7) maar wel netjes alle updates binnen en de reboot reeds uitgevoerd.

Het lijkt bijna alsof er nooit updates uitkomen voor Windows 10 in mijn geval, ik merk er letterlijk nooit wat van. Enkel bij grote feature-updates, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 19 februari 2019 21:56]

Courant zou ik dat niet meer noemen.
Het wordt nog ondersteund als je bij betaald, reguliere ondersteuning is reeds gestaakt.
(ok, in letterlijke betekenis misschien wel, daar heb ik geen cijfers van)

nieuws: Windows 7 krijgt tegen betaling drie jaar langer support voor grote k...
Misschien een domme vraag, maar waarom krijg ik dan nog steeds updates binnen? Geen ondersteuning betekent voor mij geen updates meer... of ga ik nu te kort door de bocht? Nu moet ik zeggen dat ik auto-update in win 7 en af en toe een popup krijg met het verzoek om een reboot, hij lijkt dan daadwerkelijk patches toe te passen. Ik heb niet geverifieerd welke patches het zijn. Het feit dat ik af en toe moet rebooten voor patches gaf mij voldoende gevoel dat het mechanisme nog steeds werkt en dat er dus support is. Ik gebruik windhoos voor games, het normale werk doe ik op linux. Ik mis dus mogelijk iets hier....

Kan het misschien zijn dat ik deze licentie van microsoft zelf gratis gekregen heb tijdens de introductie van win7 en dat ik daarom nog patches ontvang?

Edit: blijkbaar is er zoiets als extended support... alleen security updates. Meer wil ik niet, dus ik zit nog goed tot januari 2020. Ik hoop dat ik tegen die tijd zonder al te veel problemen op linux kan gamen, of dat ze in windows 10 de knop inbouwen die zegt: "disable all telemetry permanently with no exceptions".

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 19 februari 2019 12:17]

Edit: blijkbaar is er zoiets als extended support... alleen security updates. Meer wil ik niet, dus ik zit nog goed tot januari 2020. Ik hoop dat ik tegen die tijd zonder al te veel problemen op linux kan gamen, of dat ze in windows 10 de knop inbouwen die zegt: "disable all telemetry permanently with no exceptions".
is O&O Winshutup niets voor jou dan ?
https://www.oo-software.com/en/shutup10
Die software werkt niet 100% Sterker nog je kunt de telemetrie niet helemaal uitschakelen zonder windows 10 volledig te slopen. Elke service heeft zowat een Phone-home functie.
Ja en nee, ik wil niet potentieel onbetrouwbare 3rd party software installeren welke ook weer gevaren kan introduceren. Het liefst draai ik zelf aan de knoppen in windows en het zou in mijn ogen niet meer dan normaal moeten zijn om dit uit te zetten met een officiele druk op de knop. Het liefst is het dan ook nog eens opt-in.

Nu snap ik dat er een moment is geweest dat windows 10 gratis was, en dat dit mogelijk een ander verdienmodel vereist. Bijvoorbeeld inkomsten door verzameling van data... Maar voor betaalde versies zou dit toch niet nodig moeten zijn? Ik zie het als data-hebberigheid.
klopt, maar deze tool is redelijk open in hun doen en laten en geeft duidelijke uitleg over wat er aan of afgezet wordt.
probleem is misschien het gebruik van de slider rood = goed , want geblokkeerd ;)
Heb je deze updates dan al wel buiten de deur gehouden?
https://mspoweruser.com/m...and-8-1-critical-updates/
Crap dit wist ik niet, ik hield de originele KB inderdaad tegen... maar zoals blijkt heeft microsoft een methode verzonnen om hem toch door mijn strot geduwd te krijgen... hier word ik dus misselijk van. :( Telemetry als critical updates aanmerken en dezelfde functionaliteit in een andere KB alsnog doorvoeren. Smerig.

Edit: mijn argumenten gaan nu plat, gezien ik schijnbaar op w7 alsnog deze ellende heb draaien. Dit is voor mij een dikke WTF

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 19 februari 2019 17:22]

Jammer dat je data-verzameling alleen ziet als manier om een verdienmodel aan te hangen. Dat is niet waarom ze dat hebben ingebouwd. Windows is nog steeds iets waar je geld voor moet betalen, ook toen het "gratis" was. Je moest namelijk in het bezit zijn van een al geldige bestaande licentie. Had je dat niet, dan moest de portemonnee alsnog getrokken worden.

Ik als developer vind het fijn om telemetrie data in te kunnen zien zodat dingen sneller en beter opgelost kunnen worden. Soms zelfs nog voor iemand het merkt. Natuurlijk, er moet goed gekeken worden dat je anonieme data verstuurd. En nee, die data wordt vervolgens niet verkocht.
Volgens mij heb jij het over dingen als crashreports en heb ik het over zaken als internet-gedrag/historie, searches etc... Zaken die niet (semi-)noodzakelijk zijn om een stuk software te laten draaien, maar zaken die ingebouwd zijn om gebruikers te bespioneren. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat hier een verdienmodel achter zit en niet dat het ingebouwd is om software te fixen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 19 februari 2019 15:27]

Die telemetry in Windows 10 is destijds gewoon gebackport naar 7 hoor, dus je kunt gewoon over ;)
Die specifieke KB heb ik toen tegen gehouden. Het zou kunnen dat ze hem alsnog door m'n strot hebben geforceerd via een andere KB. Ik vind het alleen jammer dat het zo moet. Ik wil niet een operating systeem hoeven te slopen om informatie-lekkage tegen te gaan.
Een service pack bevat alle KB releases die tussendoor zijn uitgekomen, en zijn niet meer los tegen te houden of deinstalleren. Wat wel mogelijk is, is dat een 3rdparty een aparte KB release maakt die juist die functionaliteit weer uit een SP haalt.
De ondersteuning is meermaals langer geworden. Net als bij XP het geval was.

Als je nu nog op Windows 7 zit, creëer je dezelfde situatie als als die XP gebruikers die tot jaren na Windows 7 het internet onveilig hielden.

Overigens kun je in Windows 10 alle niet 'essentiele' telemetry met een druk op de knoppen uitschakelen. Wordt je ook gevraagd bij de installatie of first login.

Buiten dit ben ik benieuwd hoe jij security fixes en bugs opgelost gekregen wilt hebben als je weigert feedback te geven. Een deel van de telemetry zijn je onstabielheden/problemen en ook om te kijken, welke updates jij moet krijgen en welke niet. Altijd leuk als je Intel fixes op je AMD cpu gepushed krijgt. Veel telemetry heeft een geldige reden. Misschien is Linux dan inderdaad een betere oplossing, dan kan je alle verantwoordelijkheid van je systeem lekker zelf in de hand houden.
Niet helemaal correct, het is niet meermaals langer geworden. Standaard support op alle MS software is gewoon 5 jaar mainstream, 5 jaar extended. Altijd al zo geweest en zeker voor Windows 7 / 2008 R2.
Altijd 5 en 5? Oh, dan snap ik niet waarom sommige mensen van mening zijn dat Red Hat's 10 jaar ondersteuning korter is dan wat Windows biedt, want dat is dus net zo lang...
Over de windows 10 telemetrie: Voor terug naar standje 1 moet je de Enterprise versie hebben. Dan is de telemetrie 'minimaal'.

Op andere systemen kan het wel terug naar standje 1 gezet worden maar dan gaat ze onder water naar standje 3. op niet-Enterprise systemen is standje 2 de minste telemetrie.

De knoppen die microsoft daarvoor biedt zijn beslist niet helemaal waterdicht. Om te beginnen kan je de telemetrie niet terug draaien tot standje 0. Daarvoor moet je de communicatie met de microsoft update servers expliciet blokkeren (en een eigen wsus server draaien). Gewoon het feit dat jou machine zoekt naar patches en drivers voor jou hardware is al telemetrie: Ze zal niet zoeken naar patches en drivers voor zaken die het niet heeft.

enneh... dit is de telemetrie van het operating system... er draait vast nog meer software op jou systeem dat het een en ander aan telemetrie doet.
Ik wil niet vervelend doen, maar garandeert standje 1 in de Enterprise-versie ook dat het minimaal is? Wie weet wat er onder de motorkap toch nog aan blijft staan...
Minimaal is niet niets... En daarbij:
- licentie activatie (en controle) is ook een vorm van telemetrie. In bedrijven te voorkomen met een eigen licentie server (die toch door microsoft wordt uitgelezen).
- het op vragen van patches geeft al vrij wat er in het systeem is geïnstalleerd aan microsoft producten: een serieuze vorm van telemetrie. In bedrijven te voorkomen met een eigen wsus server (die toch naar microsoft moet voor de patches)
- Extra geïnstalleerde software kan/zal zijn eigen telemetrie hebben met daarbij de eigen instellingen
- Software die zelf naar internet gaat (niet alleen de browser...) laat ook sporen na.
"Minimaal is niet niets"

Oké, daar heb je gelijk in, ik heb het inderdaad niet goed verwoord. Ik bedoelde meer dat ik me afvroeg of "minimaal" ook echt "minimaal" betekent. Vergelijk het eens zo: je zegt "ik ga stoppen met drinken", maar na het volgende feestje kom je tóch weer dronken thuis. Dan waren je woorden dus loos. Dus wie zegt dat als je zegt tegen MS "ik wil de minimale stand" dat ze niet alleen doen lijken alsof ze het op minimaal zetten (net zoals dat je even zegt dat je gaat stoppen met drinken maar eigenlijk helemaal niet stopt)? Snap je zo beter wat ik bedoel? :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 februari 2019 11:58]

Het is microsofts invulling van minimaal, niet die van mij.
Ik stop niet met drinken, daar krijg je alleen maar dorst van. Stoppen met eten kan je en paar weken vol houden, stoppen met drinken hou je maar een paar dagen vol.

En daar is het een mooi voorbeeld: Wie bepaald wat 'stoppen met drinken' is? Gaat het om de vocht-inname in zijn geheel of het stoppen met alcohol inname? Hoe ga je dan om met het nuttigen van advokaat?
Zo is het ook met de termen 'telemetrie' en 'minimaal' (en door welk onderdeel van de computer):
- Telemetrie: Is dat het zomaar opsturen van (configuratie/gebruiks) gegevens? Of kunnen driver en patch-verzoeken en licentie validatie daar ook onder vallen?
- Minimaal: is dat 'geen' of is dat toch nog iets om ergens wat op te kunnen onderzoeken?
- door het 'os' of door een 'applicatie'? Is IE dan onderdeel van het OS of een aparte applicatie?
Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij heb je een cursus begrijpend lezen nodig, want ik schreef achter dat "drinken" iets over "dronken thuiskomen". Dus dan lijkt het me toch logisch dat ik het over alcohol had?
Dat is precies wat ik bedoel. Daarom noemde ik ook advokaat en ik bedoelde de gele alcoholische vla. Natuurlijk begrijp ik wel wat je bedoelt maar het is niet wat er staat.
Microsoft schrijft ook de documentatie met die gedachte. Ga daar vanuit en wees voorbereid op de beroerdste uitkomst. Dan valt he uiteindelijk mee.
Het is natuurlijk onzin dat je zonder telemetry een intel fix op een AMD CPU zou kunnen krijgen. Tenminste, tenzij je het draaien van windows update onder telemetry zou scharen. Volgens de gangbare definitie valt het zoeken naar updates niet onder telemetry.
Er zijn verschillende soorten telemetry, als we het specifiek over bug en security fixes hebben dan was de knop van vroeger (noem me ouderwets) toch voldoende? De knop met: "Wil je de informatie van deze crash doorsturen naar microsoft of niet?"

Dit soort security telemetry is iets heel anders dan waar ik specifiek over val. Ik heb het over privacy bezwaren. Het schijnt zo te zijn dat als je alles dicht zet, met 3rd party tools, register aanpassingen etc nog steeds info over het lijntje naar microsoft gaat. Waarom moet ik tcpdumpen/wiresharken en decrypten om erachter te komen wat er vanuit mijn pc naar het internet wordt gestuurd? Het is mijn pc met mijn operating system, ik wil native kunnen bepalen welk bitje mijn computer verlaat en welke binnen komt.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 19 februari 2019 13:49]

Raad eens hoeveel mensen op die knop drukte? Niemand.

Juist doordat ze het optioneel hadden gelaten in Windows XP, is de oorzaak waarom het nu opt-out is geworden. Toen ze de opt-out telemetry introduceerde bij Vista is er nog nooit zo veel opgelost en verholpen als ooit tevoren.

Natuurlijk gaat er nog info terug naar MS. Hoe moet je OS weten dat het internet heeft als het niet naar buiten communiceert?
Hoe moet het updates binnen harken als het niet weet welke updates jou systeem nodig heeft? Wat moet jij met AMD updates op je Intel of vice versa? Hoe dan ook stuur je informatie naar MS, al laat je het OS dat allemaal zelf regelen, krijgt MS nog steeds de gets te zien van welke packages je binnen harkt en kunnen ze op die manier zien welke hardware je wel of niet hebt.

Of moet MS dit uitbesteden bij een partij die jij persoonlijk wel vertrouwt? Ik heb liever dat MS dit zelf regelt. Op gebied van privacy doet geen enkel technologisch bedrijf het beter dan MS. Wanneer heeft Apple of Google voor het laatst rechtszaken gestart om onze privacy te beschermen? Wie staat er vooraan met hun privacy policies? Geen van de andere groten die tegen de Amerikaanse overheid opstaat

Je kunt niet alles tegen gaan, en als je MS er niet mee vertrouwt > ChromeOS, OSX, Android of Linux.
Een stuk lokale software die een hardware inventaris doet en de juiste packages van een webserver slurpt vind ik niet echt een onwijs privacy probleem. Het gaat om gebruikers-data, info voor advertentieboeren, info die helemaal niet noodzakelijk is om een operating system te kunnen laten draaien. Ik zet zelf autoupdates aan, dus als het goed is weet ik wanneer mijn computer contact zoekt met MS en waarom. Op willekeurige tijdstippen ongedefinieerde userdata doorsturen is toch echt wat anders.

Waarom denk je overigens dat niemand vroeger op die knop drukte? Het was net zo makkelijk om op Ja als op Nee te klikken. In mijn geval klik ik op nee wegens potentiele privacy gevaren. In een nieuwere versie van een OS zet microsoft de knop default op Ja omdat iedereen anders Nee klikt. Terwijl het blijkbaar iets is wat de gemiddelde gebruiker niet wilt. Dat is gebruikers pesten in mijn ogen.

Tevens ben ik het niet met je eens dat MS het meest aan privacy doet want er zijn meerdere voorbeelden waar ook andere grote organisaties niet meewerken met de eisen van de Amerikaanse overheid. Zo hield Apple bijvoorbeeld zijn poot stijf tegen de FBI met betrekking tot het meewerken van decrypten. That aside... Er zijn operating systems die compleet anders met privacy omgaan, alleen kiest iedereen voor de privacy-invasie. En gaat men het nog lopen verdedigen ook... :( Helaas moet ik wel als ik zonder performance verlies wil gamen. Dan maar zo min mogelijk prive zaken op windows doen. Wilt microsoft betalende klanten als mij binnen slepen dan zouden ze toch wat moeten aanbieden voor deze lui.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 19 februari 2019 14:43]

Juist doordat ze het optioneel hadden gelaten in Windows XP, is de oorzaak waarom het nu opt-out is geworden.
Het is niet opt-out omdat je het niet kan uitschakelen. Daar komt bij dat het gaat om de telemetrie. Dat is heel wat anders dan hardware- en bijbehorende driverinfo "verzamelen" teneinde de juiste updates op te halen. De instelling heet namelijk "Diagnostics and usage data".

Het gaat MS geen ene reet aan hoe ik mijn pc gebruik. Het gaat ze zelfs geen reet aan welke usersoftware ik geïnstalleerd heb. Helemaal niet wanneer en hoevaak ik die software start. En al helemaal niet welke bestanden ik er dan allemaal wel mee geopend heb.

Tenzij ik dus uitdrukkelijk toestemming geef dat ze die informatie van mij mogen verzamelen. En als ik dat niet doe dan zou het besturingssysteem van mijn personal computer gewoon alsnog normaal moeten functioneren..

Als ik niet mee wil doen aan een enquête dan wil ik verdomme niet mee doen aan een enquête.

Zou jij het accepteren dat er een agentje 24/7 met je meeloopt om te noteren waar jij precies met je nieuwe paar schoenen loopt en wat je er allemaal mee doet? En nog één voor je winterjas? En één voor je fiets? En één die meekijkt hoe je je tandenborstel precies gebruikt? Of hoe je je reet exact afveegt met je rol Page?

Is het nou echt zo moeilijk om dat te snappen?

Overigens is het allemaal leuk dat je een zooi "alternatieven" aandraagt maar op Linux na (welke hier overigens in de voorbereidende fase is) is het allemaal van het zelfde privacy-schendende laken en pak.

Je kan het hopelijk tegengaan door massaal tegen de verantwoordelijken te klagen en van ze te eisen dat ze ermee stoppen. Doen ze dat niet dan geldt het spreekwoord: "Wie niet horen wil moet maar voelen". Dus stoppen met het gebruik van hun producten, zelfs als er geen alternatieven zijn. Het jammere is alleen dat we blijkbaar te zwak en individueel zijn om dus massaal onze ruggen recht te houden.
Het is mijn pc met mijn operating system, ik wil native kunnen bepalen welk bitje mijn computer verlaat en welke binnen komt???

Het is dan wel jou pc, maar het is nog steeds niet jou operating system. Het is een systeem van mickeysoft.
Je hebt zelf de voorwaarden geaccepteerd. Wetende dat windows 10 alles van je wilt weten.
Dus ook de voorwaarden dat windows info doorstuurd uit je pc. Dat jij nu wilt dat windows/mickeysoft dit anders doet/ of niet doet is een persoonlijke mening. Dan moet je zelf een besturing gaan schrijven. Of overstappen naar iets anders (Linux ofzo)

tip, gewoon een pihole in je network plaatsen…...hoef je in windows ook geen ingewikkelde blokkades toe te passen.
3_s loopt een paar maanden voor.
De normale (gratis) extended support voor windows 7 vervalt op 14-1-2020.
Over iets van 10,5 maand dus.
Updates is wat anders dan ondersteuning!
Heb je Telemetry in Windows 7 dan ook uit staan?
"Geen ondersteuning betekent voor mij geen updates meer..." Nee, geen ondersteuning betekent dat ze je niet meer helpen als het stuk gaat (voor zover ze dat al deden, afhankelijk van het contract / welke licentie je had). Maar als ze iets voor één betalende klant fiksen, dan is het natuurlijk een kleine moeite die fix met iedereen te delen.
Ik weet niet waar jij Windows voor gebruikt maar gaming kan je alvast prima op Linux doen dankzij DXVK, Wine en Proton. Kijk maar eens naar deze playlist.
https://www.youtube.com/w...MBoxAo8k95vnIaPynvk0wXomc
Wendell van Level1Techs had ook al eens aangegeven dat sinds DXVK in principe alles werkt tenzij (een grote tenzij) DRM in de weg zit wat bijvoorbeeld bij Far Cry 5 het geval is.
Zelf dualboot ik, voor gaming start ik nog Windows op maar dat is ook omdat ik oude hardware en beperkte SSD-ruimte heb, op mijn volgende systeem ga ik ook experimenteren met gaming via Linux voor non-native spellen.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 19 februari 2019 22:48]

DXVK zegt me (nog) niets, wine en proton wel. Er is tevens zoiets als lookingglass, een projectje die volgens mij de framebuffer vanuit een windows-vm met 1 frame delay naar je linux host kopieert.
Ik heb niet de beste hardware meer voor gaming, maar het is wel de voornaamste reden dat ik nog windows gebruik. Dus probeer ik elk stukje performance uit mijn oude hardware te trekken, als je dan gaat emuleren, framebuffers kopieren of systemcalls nabootst dan heb je helaas een performancehit. Om inderdaad nog maar niet te spreken over de kleine probleemjes waar je tegen aan gaat lopen... DRM issues, hardware passthrough etc. Maargoed ik zit inderdaad naar proton te koekeloeren als windows 7 geen updates meer krijgt.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 20 februari 2019 08:50]

De naamDXVK geeft aan wat het doet: het vertaalt DX naar Vulkan, bijna zonder performanceverlies. Ik heb eveneens oude hardware en slechts 500 GB SSD-ruimte, bij mijn volgende systeem ga ik experimenteren, eerst met het installeren van Windows-only spellen op LInux en later met passthrough wanneer ik een tweede grafische kaart heb.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 20 februari 2019 11:03]

Microsoft ended mainstream support for Windows 7 on January 13, 2015, but extended support won’t end until January 14, 2020.
Dus voor normale gebruikers en MKB is Windows 7 legacy. Alleen voor grote organisaties (met een SLPA overeenkomst) is er extended support.

Sterker nog, Windows 8 mainstream support is ook al beeindigd in januari 2018.

[Reactie gewijzigd door walteij op 19 februari 2019 11:36]

Extended support betekent dat er gewoon netjes security updates binnen komen zonder dat hiervoor betaald hoeft te worden. Er komen alleen geen nieuwe features meer voor uit en het wordt niet meer actief ontwikkeld.
Pas na Januari 2020 komt er de mogelijkheid voor betaalde support voor Enterprise, overheden e.d.
Maar iemand die een gewone Windows 7 licentie heeft gekocht (geem OEM) kan met mainstream support gewoon bellen met Microsoft en ondersteuning krijgen.
Zodra mainstream support is vervallen, zul je óf extended support moeten regelen, óf per incident moeten betalen.

Mainstream support vs extended support is meer dan alleen de updates en nieuwe features.
Zonder software assurance heb je recht op complementary support en dat is niet echt hetzelfde als een volledige support case bij MS. Dit heeft mijn inziens ook niet veel meer waarde dan iets op de forums posten bij MS.
Nee, die extended support is gewoon voor iedereen hoor. Het betekent alleen dat er enkel security updates e.d. komen.
Je vergist je nu in de extended support die iedereen krijgt en de support erna die je alleen ter betaling krijgt.
Windows 7 is nog niet in die laatste fase aangekomen.
Windows 7 is intussen 10 jaar oud. Me dunkt dat ik dat intussen wel redelijk legacy kan noemen voor de mainstream gebruiker.
> Windows 7 is intussen 10 jaar oud.

Dat betekent eigenlijk niks..
Windows 8 was voor velen geen waardige opvolger en Windows 10 is dat nog niet zo heel lang.. dat nog niet iedereen Windows 10 gebruikt is dus niet zo heel raar.
Idd. Windows 7 omruilen voor een OS dat naar mijn mening enkel sneller opstart... Apps, who cares, 2 configuratieschermen waarbij de locatie van de instelling afhankelijk is van je subversie waarin steeds meer commando's die recht naar de instelling gaan verdwijnen.. Wuapp anyone? , het updatebeleid, het privacybeleid, ik zat op windows 10,en al die rommel moet ik gewoon niet hebben. Geef me een seintje als het op punt staat. Als het ofwel betalen met privacy/sponsored apps is ofwel met geld. Niet beiden. End of rant? Not quite maar de post is al lang genoeg.
Ik ben het (helaas) helemaal met je eens. Ik vind Windows 10 ook een flut OS. Het voelt nog steeds als beta software, iets wat niet af is. Windows 7 en 2008 R2 waren echt af en werkten echt goed in de tijd waarin ze geberuikt werden. Windows 10 heeft die kwaliteit nog steeds niet geevenaard hoeveel builds er ook al zijn geweest en nog komen.

Eigenlijk is Windows ook gewoon zo ouderwets. De manier waarop je het moet installeren, updaten, onderhouden, applicaties moet patchen. Dan nog secuity, cryptoware, hackers, virussen. Het is nog steeds een kostbaar zorgenkindje van veel bedrijven.

Maar dat ziet MS ook wel in, waarom denk je dat Office nu ook op Android draait en MSSQL op Linux en Azure zo gepushed wordt. Windows zal steeds meer naar de achtergrond verdwijnen en MS zal zich steeds meer gaan richten op SaaS e.d.

Niet dat ik Google fan ben maar als ik dan zie hoe goed ChromeOS bijvoorbeeld werkt en in elkaar zit dan voel je je echt in de toekomst ivm Windows 10, maar datzelfde geldt ook voor Office 365 en Azure.
Laat ik het anders verwoorden:

Dat jij Windows 8 en 10 om wat voor reden dan ook niet leuk vind maakt Windows 7 jonger (aka moet betekenen dat Microsoft langer ondersteuning geeft)?
Het gaat niet om wat Olaf van der Spek wel of niet leuk vindt, dat zeg je nu om de discussie sappiger (maar ook ondoorzichtiger) te maken. Het is een vrij algemeen sentiment, ook binnen MS, dat Windows 7 pas een goede opvolger heeft sinds het uitkomen van Windows 8.1 of zelfs Windows 10. Het uitrollen van een nieuwe versie is in een bedrijfsomgeving niet iets dat je zo even op een middagje doet, dus als er aanwijzingen zijn dat een nieuw OS niet zo lang mee zal gaan, zoals Windows 8 en in zekere mate ook Windows 8.1, dan loont het om die versies over te slaan en Windows 10 pas als opvolger te beschouwen. Windows 10 heeft bovendien nieuwigheden of zelfs nadelen waardoor ook daar enigszins terughoudend mee wordt omgesprongen. Het is niet vreemd of onterecht dat Windows 7 nog steeds in de extended support zit en daar nog minstens tot januari volgend jaar in blijft.
Windows 8 was ook geen waardige opvolger. 8.1 was dat daarintegen wel.
Windows 7 kwam eind 2009 uit. Software van 9 jaar oud kun je rustig legacy noemen, zeker als het opgevolgd is door 2 nieuwere major releases, en een handjevol service packs voor die nieuwere releases.
zeker als het opgevolgd is
Alleen als het opgevolgd is. ;)
Nee, software kan ook legacy zijn zonder dat het opgevolgd is. Oude software die niet meer onderhouden wordt, is ook legacy. Bij games is "retro" de term voor legacy software - dat geeft misschien een beter idee :)
en is gewoon nog een courant OS naar mijn mening.
Een "courant OS" dat bijna 10 jaar oud is. Dan hoeft het je toch echt niet te verbazen dat het out of the box hopeloos verouderde encryptie en beveiliging heeft?
Ja, windows 7 heeft niet meer de volledige support. https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet. In detail: Je krijgt nu 'extended support': alleen nog beveiligingspatches. Voor andere patches (die met extra functies) moet je betalen.

En dat is dan ook het grote nieuws: Er is dus toch nog een functie uitbreiding voor deze oude windows versies: De sha2 ondersteuning komt er toch nog in!
courant OS? probeer eens drivers te vinden voor recente hardware. De meeste fabrikanten hebben Windows 7 al lang en breed afgeschreven en ontwikkelen al enige tijd geen stuurprogramma's meer hiervoor.
Is toch niks mis met apparaten die offline werken? Dat kan nog jaren draaien - mits de hardware het niet begeeft :)
Is ook niets mis mee, maar geeft wel aan dat er enorm veel apparaten om compatibiliteitsredenen vaak extreem lang moeten werken en nooit updates krijgen.

Er zijn zelfs nog steeds bedrijven die nu nog domme terminals gebruiken met bijvoorbeeld een AS/400 erachter, waarvan men super bang is dat ooit een keer de stroom uitvalt en 9 van de 10 schijven niet meer op eigen kracht kan opspinnen.
Dit is gewoon een zelf gecreëerd probleem om mensen die niet willen upgraden de vinger te geven. Het schreeuwt "dan maken we het wel lastig voor je".
Onzin, het gaat om SHA1 encryptie, niet om het wel of niet upgraden. SHA1 is inherent onveilig dus het is mogelijk om malafide security updates te verspreiden met een "geldig" certificaat. SHA2 wordt voortaan gebruikt voor het signen van updates zodat het OS deze als legitiem beschouwt. Zeker richting het einde van de extended support niet onverstandig om er zeker van te zijn dat je altijd veilige updates krijgt tot het eind in januari 2020.
Helemaal niet. Microsoft kan er niets aan doen dat SHA1 onveilig is, en als jij nog steeds die CD van 10 jaar oud gebruikt om Windows te installeren, ja dan kun je geen connectie maken met Windows update.

Het is tevens simpel op te lossen door een recentere installatie CD/DVD te bakken van Windows 7 waar die update gewoon in geslipstreamt zit.
Right. Dan blijven ze op SHA-1 zitten, met verhoogd risico dat een malafide partij updates weet aan te bieden, waarvan de signature klopt, want ondertussen zitten we op de rekenkracht waarbij dat haalbaar is.

Dan blijkt opeens dat grote hoeveelheden Windows 7 bakken geinfecteerd zijn. Wat ga je dan zeggen? "Ze hebben opzettelijk een risico in Windows 7 laten zitten, om mensen die niet willen upgraden de vinger te geven, het schreeuwt 'dan houden we het onveilig voor je', alles wat ze hadden hoeven doen is een update uitgeven die SHA-2 keys toevoegt"?

Doen ze iets voor de veiligheid van een verouderd OS (waarvan al 3 nieuwere versies verschenen zijn), is het nóg niet goed?
Dus jij denkt dat Microsoft SH1 onveilig heeft gemaakt? Tot nu toe de beste conspiracy theory van vandaag! Het is nog vroeg echter en tweakers weten ze tegenwoordig te vinden hoor!
Klopt, kwam pas nog een systeempje tegen waar een nieewe bios batterij in moest. Win2000
Wel grappig om daar weer eens doorheen te klikken.
Als ze enkel vanaf 16/9 gaan ondertekenen met sha-2 en de oudere patches niet opnieuw signen, zal je de oudere patches nog gewoon kunnen installeren.
Je kan natuurlijk de betreffende update al meenemen in de basis installatie.

Wat overigens mijn voorkeur is ipv alle updates individueel te installeren. Dan hoef je alleen de updates tussen het moment van je image/iso maken nog te pakken. Scheelt een enorme hoop tijd (En traffic)
Maar een Windows 7 image maken is niet zo simpel als een Windows 10 image / installer, toch?
Voor win10 is er een tool die win10 met het nieuwste service pack geintegreerd voor je kan downloaden. Je kunt die image ook zelf bouwen, en afaik is dat voor win7 en vista en win10 een vergelijkbaar proces.
Bij een verse installatie van Windows 7 moet je sowieso al een paar updates met de hand installeren voordat Windows update redelijk functioneert.
Een extra kan daar ook nog wel bij.
Als je echt nog met de hand moet installeren gewoon een up-to-date & geslipstreamde Windows 7 installatie op USB stick gebruiken met geïntegreerde USB 3 drivers, laatste dotnet updates e.d., dan hoef je na installatie nog maar enkele updates te downloaden. Of nog beter, maak een up-to-date image en deploy deze vervolgens.
https://www.ntlite.com/download/

Kan je gewoon de updates laten intergreren in de bestaande iso, eventueel alles mbt windows 7 via wsus-offline laten downloaden en die (ook) intergreren, zelfde voor evt drivers e.d.
Ja dat vind ik wel het voordeel van Windows 10, je kan legitiem telkens een nieuwste-versie USB-stick maken, terwijl dat bij Windows 7 alleen handmatig kan óf per servicepack. En vanaf ServicePack 1 is Windows 7 nu ook al duizenden updates verder.
Ja dat vind ik wel het voordeel van Windows 10, je kan legitiem telkens een nieuwste-versie USB-stick maken, terwijl dat bij Windows 7 alleen handmatig kan óf per servicepack. En vanaf ServicePack 1 is Windows 7 nu ook al duizenden updates verder.
Volledig mee eens. Klein nadeel door de huidige manier van versiebeheer is dat er elk half haar een kans bestaat dat een update een probleem veroorzaakt 8)7 . Terwijl dat bij Windows 7 in principe alleen voorkwam bij de service packs.

Het is in ieder geval iets om bij stil te staan en mogelijk zelf te overwegen om de grote updates met half jaar uit stellen. Zodat je altijd een stabiele versie draait.
Die laatste stabiele versie zorgt ervoor dat ik geen beeld heb. Lijkt me een driver probleem, maar 't lukt me niet een werkende driver geïnstalleerd te krijgen.
Je kan daar dan toch een Tooltje als WSUS Offline voor gebruiken? Zorg dat die up-to-date is met de SHA2 update en klaar. Ik vind WSUS Offline overigens sowieso sneller dan Windows 7 zelf naar updates te laten zoeken.
Echter haalt die een heleboel updates niet binnen, alleen de noodzakelijk kritieke updates.
Met wsus offline update uitkijken dat je die bijwerkt juist voordat de support van mircosoft er af gaat!

In de tijd van Wxp-einde heb ik daar nog een paar Wxp iso images gemaakt met 'alle' patches er op. Een paar maanden na de end-of-support door microsoft was het ook voor wsus-offline end-of-support en haalde die de Wxp patches niet meer binnen.

Overigens heb ik nu alleen nog een VMWare-template-image van Wxp en W98 met alle patches er in. Nooit meer installeren, gewoon template uitrollen en gebruiken. Ik verwacht geen hardware meer die dergelijke oude versies ondersteunt.
meer de oude versie die de huidige hardware niet ondersteund.
Als je WSUS of SCCM gebruikt ga ik ervan uit dat je een image gebruikt welke je af en toe up to date brengt zodat je niet iedere keer nog al die updates moet installeren na een deployment.
Als eind gebruiker download je doorgaans de laaste wim file van Microsoft en heb je het probleem ook niet.

De enigste die ik in de problemen zie komen zijn computers die op een gescheiden netwerk zitten en heel beperkt of niet updates krijgen. Daar komt het wel voor als men plots beslist 1 bepaalde update of alle updates te installeren dat SCCM/WSUS resoluut weigert. Na een paar manuele updates schieten ze dan toch in actie.
Hoe vaak zal je als consument in die 6 maanden dat die update noodzakelijk is Windows 7 installeren?
Interessant dat jij meteen denkt aan een versie installatie doen, van Windows 7. Wie gaat dit nog doen, en waarom? :)
Als het echt nog nodig is zal dit in een bedrijf zijn dat werkt met images/back-ups voor systemen die echt nog Windows 7 moeten draaien. En daar wordt dit allemaal door systeembeheer netjes geregeld (slipstream e.d.).
Systemen die Windows 10 niet lekker draaien zijn ook al zeldzaam aan het worden.
Als je om wat voor reden dan ook echt Windows 10 niet wilt draaien, dan is het niet anders. Die keus heb je, Windows 7 is een gebruikslicentie zonder einddatum. Alleen de support houdt op.
Volgens mij werken de nieuwste versies van Chrome/Firefox e.d. ook niet meer op Windows 7?

[Reactie gewijzigd door Soeski op 19 februari 2019 12:58]

Interessant dat jij meteen denkt aan een versie installatie doen, van Windows 7. Wie gaat dit nog doen, en waarom?
Letterlijk een uurtje geleden:

Een gevalletje van een corrupt bestandssysteem op een externe usb-disk (iets met een netwerkschijf die Windows zomaar even "vergat" tijdens het schrijven van een bestand).

Ik prik hem in m'n W10-bak: het ledje van de disk bleef continu branden, explorer bleef gewoon "hangen" (poortje maakte niet uit), en na een kwartier nog steeds geen reactie en dus geen disk te zien.

Ik prik hem in m'n W7 bak: hoppa, disk tevoorschijn. Ff een errorcheck op die disk. "Fixed some errors in the file system". En klaar binnen 5 minuten.

Vraag me niet waarom maar ik vraag me, in ieder geval, af hoelang ik in W10 had moeten wachten voordat er iets was gebeurd (als er al iets zou zijn gebeurd). Wellicht vindt MS tegenwoordig dat ik m'n disk dan maar naar een MS certified repair/recovery/service store moet brengen ... ofzo.

En dit is al het zoveelste grapje met W10 waaruit blijkt dat het slechter werkt dan W7. En dan laat ik telemetrie, updates en dumbing down nog maar voor wat het is ...
Ik vermoed dat het niet (snel) koppelen van je disk niks met W10 te maken heeft; mogelijk wel met je drivers en controller die gebruikt wordt i.s.m. die specifieke disk.
Ik deel je mening in ieder geval niet, dat W10 slechter werkt dan W7. Gelukkig niet zeg. Zouden al onze klanten nog op W7 zitten... moet er niet aan denken. Sinds we W10 uitrollen (meteen in 2015) is het onderhoud en de problemen echt geminimaliseerd. Herinstalleren van een pc doen we eigenlijk al niet meer; veel systemen zijn van W7 geupgrade en draaien sinds dat moment prima. De pc's die uit de doos met W10 komen hebben we ook nog niet moeten herinstalleren, op een enkeling na vanwege defecte disk of een cryptolocker :+
... mogelijk wel met je drivers en controller die gebruikt wordt ...
Daar zou je een punt kunnen hebben. Het is wel high end spul waar het op draait. Dat is uiteraard geen garantie maar zoiets zou ik eerder verwachten bij budgetspul.

Ik heb echt maar zelden ellende gehad met W7. Eigenlijk alleen wanneer ik zelf aan het klooien was (BSOD's met bèta graphics drivers bijvoorbeeld).

Half jaartje geleden (na iets van 7 jaar vlekkeloos draaien) voor het eerst een mega f*ckup van W7. Na een disk cleanup (via Windows zelf) kon ik geen updates meer installeren. Alle bekende trucjes om updates te resetten geprobeerd maar geen effect.

Na wat gesnuffel in verborgen logbestanden bleek dat te zijn omdat de cumulatieve update van oktober (ofzoiets) niet gevonden kon worden. Bij handmatige update van stand-alone oktober-update: "This update is not needed" -> Exit. :+

System restore gooide de zooi helemaal overhoop (hangen op inlogscherm etc.) Kon er niet achter komen hoe dat op te lossen en had er al veel teveel tijd inzitten. Dus uiteindelijk maar een herinstallatie gedaan.

Het zou me eigenlijk niets verbazen als dat een treiteractie van MS was. Ik heb meerdere W7 pc's "spontaan" kuren zien gaan vertonen toen het W10-gedram van MS eenmaal voorbij was ...

Op W10 al meer blauwe schermen en vastlopers gehad dan in m'n hele XP en W7 (en wellicht zelfs met 3.11 en 98 erbij) geschiedenis bij elkaar.
Jammer om te horen. W7 draait/draaide zeker goed, maar vastlopers en BSOD's met W10 is echt een zeldzaamheid. Nogmaals; gelukkig maar anders hadden we een boel werk bij al onze klanten. Zij zijn natuurlijk geen consumenten met allerlei apparatuur, wilde programma's van onbekende bronnen en legacy drivers. Maar toch; de stabiliteit die W10 brengt is erg welkom en heb ik met geen enkele andere Windows tot nu toe gezien. Zou niet meer terug willen naar welke Windows <=8.1 dan ook.
Het zal een individuele ervaring zijn, zoals met zoveel dingen.

Maar om één van de ergernissen te noemen die ik bij W10 heb op functioneel gebied: alt-tabben uit games. Bij sommige games gaat dat goed maar bij een hoop dus echt niet. Genoeg redenen te verzinnen waar dat aan kan liggen buiten Windows maar feit is dat ik daar onder W7 echt nog -nooit- een probleem mee heb gehad (niet met dezelfde en vorige videokaarten en met geen enkele driverversie) en zeker geen keiharde vastlopers.

Maar los van de technische euveltjes vind ik vooral de mentaliteit van MS jammer. Schofterig eigenlijk ... maar laten we dat inmiddels maar laten voor wat het is. ;)

Deze jongen gaat binnenkort over op Linux en MS mag van mij in de stront zakken. Ik weiger namelijk mijn hoofd vrijwillig door de strop te steken. ;)
Vanaf januari 2020 krijg je sowieso geen updates meer voor Windows 7, omdat de extended support dan eindigt.

Wie nu nog verse installaties van Windows 7 doet, is onverstandig bezig imho.
Gewoon zorgen dat je al die updates al hebt geintegreerd in de iso, net als usb 3 en nvme hotfix e.d. ;-)
als je nog versie windows 7 installaties doet en een WSUS hebt, dan zou je ook voldoende kennis moeten hebben om een WDS op te zetten en images te deployen waarin updates al zitten, want je wil toch helemaal niet die jaren aan updates, service packs en rollup packs elke keer opnieuw installeren. Dan ben je letterlijk uren bezig.
Is sha1 onveilig vanwege een wiskundige fout of vanwege toegenomen rekenkracht? Ik weet nog dat je MD5 niet meer moest willen en het summum van versleuteling sha1 was. Gaat de tijd nou zo snel dat dat al weer passé is?
2012: Succesvolle collisionaanval SHA-1 in zicht
nieuws: Succesvolle collisionaanval SHA-1 in zicht
2015: Kraken sha-1 kan veel goedkoper dan gedacht met gpu's
nieuws: Kraken sha-1 kan veel goedkoper dan gedacht met gpu's
2017: Nederlander kraakt oud maar nog veelgebruikt sha-1-algoritme
nieuws: Nederlander kraakt oud maar nog veelgebruikt sha-1-algoritme
SHA-1 produces a 160-bit hash. That is, every message hashes down to a 160-bit number. Given that there are an infinite number of messages that hash to each possible value, there are an infinite number of possible collisions. But because the number of possible hashes is so large, the odds of finding one by chance is negligibly small (one in 280, to be exact). If you hashed 280 random messages, you'd find one pair that hashed to the same value. That's the "brute force" way of finding collisions, and it depends solely on the length of the hash value. "Breaking" the hash function means being able to find collisions faster than that. And that's what the Chinese did.

They can find collisions in SHA-1 in 269 calculations, about 2,000 times faster than brute force. Right now, that is just on the far edge of feasibility with current technology.
https://www.schneier.com/...5/02/cryptanalysis_o.html

Right now, that is just on the far edge of feasibility with current technology. Geschreven in een artikel uit 2005. Ik neem aan dat de rekenkracht voldoende is toegenomen dat ze vinden dan sha1 niet meer veilig genoeg is.

Reactie aangepast na xorpd zijn comment!

[Reactie gewijzigd door Tomahawkx op 19 februari 2019 12:33]

Die 269 moet natuurlijk 269 zijn.
Scherp! Bedankt, heb het aangepast.
SHA1 is ook al jaren gebroken. Er gaat enige kunde in zitten om het te breken maar zowel de rekenkracht benodigd en de aanvalstactieken zijn binnen handbereik van veel mensen. SHA2 is volgens mij nog wel veilig op dit moment maar SHA3 heeft de voorkeur.
Beide het is niet veilig meer mede door de rekenkracht. Maar ook andere fouten meen een Collision attack van CWI & Google met twee verschillende documenten die toch de zelfde sha key kregen. 2017 ergens dan heb je het over een codering die al meer dan 20 jaar bestaat.
Beide, het gaat hand in hand. Door het ontdekken van betere aanvallen en zwaktes in SHA1 is het haalbaar geworden om het in bepaalde gevallen te brute-forcen.

Overigens wordt SHA1 op dit moment voor de meeste toepassingen nog niet echt als onveilig beschouwd, voor zover we weten zijn de aanvallen die er zijn nog te moeilijk/duur om echt praktisch te zijn, maar we zien het einde naderen. Het risico bestaat dat een of andere hacker of geheime dienst nog een klein stapje weet te maken en dan wordt Sha1 echt problematisch zwak.

Maar het einde is duidelijk in zicht en we kunnen eigenlijk niet meer wachten tot het te laat is. Voor de laatste nagel in de kist van SHA1 wordt geslagen willen we over zijn naar iets anders. Als jouw thuis-applicatie nog SHA1 gebruikt hoef je niet direct in paniek te raken, maar het is wel tijd om in actie te komen nu je nog de tijd hebt om het goed te doen.
Ik word er zo moe van van dat gedoe altijd. Ik werk op de zaak met Win7 Pro. Het OS is voor mij alleen maar een verpakking voor de software waar ik mee werk. In Windows 10 zit nu eens helemaal NIKS wat ik nodig heb. Win7 volstaat wat dat betreft perfect. Hierdoor wordt je weer min of meer gedwongen om over te stappen, geld uit te geven, als je pech hebt een dag kwijt om de hele boel weer op orde te krijgen, laat staan dat bepaalde software niet compatible is met Win 10, dan kun je daar weer een oplossing voor zoeken. Ik wil dat soort gedoe helemaal niet!
Update dan niet als het perfect werkt.
Waarom zou MS tot in de lengte der dagen ieder ooit uitgebracht OS moeten blijven ondersteunen en onderhouden?
Omdat je er voor betaald hebt, daarom
Je hebt normaal gesproken eenmalig betaald.
Als het product dan zijn End of Life heeft bereikt en we al minimaal 3 updates (W8 en 2 versies van W10) verder zijn dan mag je verwachten dat je geen (gratis) support meer hebt.
Dat na een bepaalde periode geen nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd snap ik.
Daar heb ik het ook niet over.
Waar ik het over heb dat als er fouten in het product blijken te zitten, dat die gerepareerd worden omdat je betaald hebt voor een goed functionerend product. Ook na de garantieperiode.
Bij de auto-industrie (en vele andere industrieën) is dat gangbaar gedrag.
Als voorbeeld: pas nog werd de koppelingsplaat van mijn 6 jaar oude Ford Mondeo gratis vervangen omdat gebleken was in de praktijk dat dat een probleem zou kunnen geven. Een fabricagefout dus. Na de garantieperiode wordt dat gratis hersteld.

Veiligheidslekken in windows zijn niets anders dan fabricagefouten.
MS zou, ook na de afgesproken licentieperiode zich verantwoordelijk moeten voelen voor de fouten in zijn software. Die moeten gratis hersteld worden.
Totaal niet met je eens, maar je hebt recht op je eigen mening.
Ben ik het volledig mee eens!
En gek genoeg worden de consumenten tegwnwoordig zo 'opgevoed' dat men dit normaal vindt!
Zelfde verhaal in de smartphone industrie waar men bij gebrek aan innovatie functionaliteit eruit gaat slopen en het dan innovatie noemt en iedereen vindt het geweldig, ik kan er met mijn verstand niet bij ....

[Reactie gewijzigd door TaranQQ op 19 februari 2019 13:51]

Vergelijk je nu een auto, waaraan je 2 uur per dag je leven toevertrouwt, met een stuk software? Je snapt zelf ook wel dat er aan auto's iets andere eisen worden gesteld?

Windows 7 wordt dit jaar 10 jaar, wat bijna prehistorisch is in de IT, en er zijn al meerdere opvolgers geweest. Er zijn genoeg redenen om te upgraden, ook goede redenen om het niet te doen, maar 1 van de redenen om het wel te doen is dat een nieuwer OS langer gesupport wordt dan een ouder OS.

En de upgrade naar Windows 10 was nog gratis ook. Als je dan graag de auto-analogie door wilt zetten: wanneer heeft Ford jou gratis een nieuw model aangeboden?
Alleen vergelijk je nu appels met peren, want die koppelingsplaat is een stuk hardware. Het zou wat anders geweest zijn als je zei dat je Mondeo na 6 jaar nog een software-update had gekregen om fouten op te lossen.
Alleen vergelijk je nu appels met peren, want die koppelingsplaat is een stuk hardware. Het zou wat anders geweest zijn als je zei dat je Mondeo na 6 jaar nog een software-update had gekregen om fouten op te lossen.
Maar dat kreeg/krijgt ie ook, software updates, en dat is niet beperkt tot een bepaalde leeftijd van de auto.

Overigens snap ik wel waarom de software industrie totaal afwijkt van de "normale"industrie: software slijt niet en ze moeten iets verzinnen om inkomsten te blijven genereren. En daarom krijgen wij allerlei manipulaties voor onze kiezen.
Ik geloof niet dat je updates krijgt als je er wel voor betaald....
Trouwens die EoL term zint mij ook helemaal niet. Niks End of Life, end of Support dan.
Als je 60 bent ben je dan ook End of Life??? En krijg je dan ook geen support meer in het ziekenhuis.
Dit is puur bussiness om consumenten naar een volgende release te sleuren.
Nee? Ik weet niet welke oplichter jou een Windows heeft verkocht die voor altijd updates zou ontvangen maar ik zou die toch eens aanspreken op zijn belofte ;)
Windows 7 had vanaf dag 1 een duidelijke licentie waarin de voorwaarden staan vermeldt. Windows 10 gaat inderdaad meer richting een service model waarbij je (iig langer) updates blijft krijgen ipv een nieuwe OS versie.
Dat je 10! jaar geleden voor Windows 7 betaald hebt wil niet zeggen dat ze na die 10! jaar nog steeds maar jou gratis moeten helpen... Daar hebben ze je Windows 10 met de gratis update voor gegeven...
Wanneer je voor een perpetual license van windows betaalt betaal je voor een bepaalde tijd support.
Het is aan de klant om verantwoordelijkheid te nemen voor als ze de software blijven gebruiken na de EOL (end of life).
Als je langer support wilt dan moet je er ook voor betalen, net zoals grote bedrijven dat doen.
Ja, je hebt er voor betaalt wetende dat support na zoveel jaar gaat stoppen (wat voor consumenten dus eigenlijk al is geweest). Je kunt Windows 7 nog steeds blijven gebruiken, en er is ook allemaal niets aan de hand als je gewoon netjes de windows 7 updates die nu nog geleverd worden netjes installeert. Ook deze SHA-2 zit gewoon als een aparte update in je updatelijst zodra je 'windows update' gebruikt, en dus ook automatisch gaat als je 'automatisch updaten' aan hebt staan.
Ik gebruik hier op het werk ook nog steeds Windows 7 x64 Ultimate, maar ook die gaat vervangen worden in de loop van het jaar (omdat ik dan ondertussen wel een nieuwe PC hier op het werk wil hebben).
Je betaalt voor het gebruik van het OS "en dan nog wat" (updates).
Omdat je er voor betaald hebt, daarom
Inderdaad!!! Ik wacht nog steeds op een update voor Windows 3.1 !!
En vanaf Windows 10 gaan de updatecycli anders en zal je veel minder last hebben van dit soort acties.
Dat is niet geheel juist.
De EOL-periode is bij Win10 aanzienlijk korter dan vorige Windows-uitgaven.
Nee meer last.
Nu zijn er software pakketten die op een ver geïnstalleerde Windows 10 (versie 18*) niet werken.
Eerst w10 16* waar de software perfect op werkt. Dan updaten naar 17*. en dan door naar 18*.
Leuker kunnen we het niet maken.
Waarom heb je dan Windows 7 en niet XP? Of 95? Of MS-Dos? Of QDOS?....
Wat maakt dat je wel Windows 7 (ondertussen 10! jaar oud...) hebt gekozen maar nog steeds niet Windows 10 en aangezien Windows 7 binnen 1 jaar volledig EoL is je nog steeds niet in ieder geval hebt gecontroleerd of jouw software compatibel is?
Standaarden vervallen, SHA1 komt uit 1993 en is dus zo ondertussen wel aan vervanging toe...
Wat maakt dat je wel Windows 7 (ondertussen 10! jaar oud...) hebt gekozen maar nog steeds niet Windows 10...
Ik kan wel een aantal redenen bedenken.... één ervan heet "telemetry". Het is de reden waarom ik Windows 8 en 10 aan me voorbij heb laten gaan en overgestapt ben naar Linux.
Tweakers weten natuurlijk wel hoe je dat uit zet he?
Maar helaas zijn lang niet alle Win7 gebruikers tweakers.
Windows 7 heeft ook telemetry.

Nvidia heeft ook telemetry in hun drivers.

Allemaal bullshit.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 19 februari 2019 12:46]

Spybot Anti-Beacon.

Welkom in 2019.
Dan is er toch geen probleem als je al naar Linux bent? Dat is gewoon klagen op Windows om te klagen ;)
Zou zelf dan weer niet blind staren op Linux, de hoeveelheid telemetry die Ubuntu heeft gedaan (en nog doet?) was nog een (flinke) stap bovenop wat Windows doet bijvoorbeeld...
Overigens zat manieren om dat vrij simpel te voorkomen die telemetry zooi, een is om het op de lage stand te zetten in Windows zelf (krijg je gewoon een optie voor tijdens de setup) en er zijn e.a. aan tools die het nog wat specifieker toepassen mocht je dat willen.
1 keer in de 10 jaar even een middagje je pc op orde maken is hopelijk niet teveel gevraagd, dat je het niet op dag 1 doet is te begrijpen, genoeg bugs gehad... Maar ondertussen moet het niet meer zo moeilijk zijn om gewoon Windows 10 te installeren.
Toevallig dit binnen enkele dagen na installatie/upgrade van Windows 10 getest?...
Hier zie ik niets anders langs komen dan wat er daadwerkelijk gebruikt wordt, bestanden met vreemde namen zou eerder een virus zijn dan dat Windows 'stiekem' allerlei zooi doorstuurt naar Microsoft servers ;)
'Vreemde' netwerk activiteit zou ik (serieus) dolgraag een Wireshark dump oid van ontvangen, je zou namelijk de eerste zijn en ik heb Windows er nog niet op kunnen betrappen.
Zelfde met de accuduur, Windows 10 doet e.a. aan optimalisaties en dat duurt gewoon een tijdje voordat het ingewerkt is.
Sterker nog: ik heb de standaard telemetry op 'basic' gezet in Windows en behalve wat verkeer tijdens Updates (telemetry van hoe de updates dus verlopen) loopt er geen verkeer tussen mijn Windows 10 computer en servers die van Microsoft zijn of op een andere manier niet aan te wijzen zijn als legitiem verkeer.
Vermoedelijk (zeer zeker eigenlijk) heb je meer dan 300 dingen in het register, gpedit en taakplanner zitten proppen, rechtstreeks van allerlei willekeurige websites en daarmee je OS gewoon gesloopt...
Enige wat je hoeft te doen: de standaard optie op basic zetten om minimale telemetry toe te staan en dan eventueel met een (1) tooltje de rest blokkeren... Je maakt het jezelf zo moeilijk zo :)

Dat Windows 10 een wat lastige start heeft gehad met zat bugs valt niet te ontkennen maar er is een verschil tussen de kat uit de boom kijken en blijven hangen in 'het is slecht dus nooit goed!'...
Broncontrole hoort op alle tabjes (hdd,cpu,netwerk) stil te vallen als ik niks doe
Nee? Broncontrole geeft aan wat de pc doet, niet wat jij doet ;) Niets raars aan dus dat die e.a. op de achtergrond doet, zelfs als jij niet bezig bent, kan het alleen maar aanraden dat je pc juist die momenten gebruikt om e.a. bij te werken.
Cortana is wat de zoekfunctie in Windows regelt, niet gek dat die e.a. indexeert dus na een installatie, zelfde geldt voor de andere processen, niets geks aan en dat werkt bij Windows 7 exact zo (hoewel het daar superfetch/prefetch heeft o.a.).

Als je '300' dingen in je register en gpedit hebt zitten aanpassen om wat telemetry uit te schakelen en daar niet in geslaagd bent heb je dus aan 300 dingen gezeten waar je niet aan had moeten zitten...
Ik weet wel vrij zeker dat je zowat de enige bent die even lukraak 300 dingen in het systeem gaat omgooien, de rest gebruikt de standaard aanwezige settings en een enkel tooltje die wel succesvol is namelijk...

Ik zou zeggen kom met wat dumpjes van je vindingen, als het zo erg is als je beweert zal het meer dan simpel zijn die te maken en Microsoft hierop te betrappen, voor nu lijkt het erop dat je iets zag wat je niet herkende en in blinde paniek je register in gesprongen bent ipv eerst uit te zoeken wat er nou aan de hand is, niets namelijk ;) Ook een van de IP's die je noemt is deel van Azure en dus niet van telemetry en zal dus een dienst/website/software/mail leveren die je zelf ingesteld hebt, niet een telemetry dienst, niet een biochemisch wapen van massavernietiging maar iets wat je zelf hebt gedaan... Andere IP hoort ook bij een content delivery netwerk van Verizon :+ Cortana is de ingebouwde assistent maar ook zoekfunctie in Windows die gewoon je filesystem indexeert, doet Windows 7 ook overigens maar onder een andere naam...

Voor nu lijkt het gewoon op paniekzaaierij zonder onderbouwing (ja 1 IP van een ander bedrijf wat niets met Windows te maken heeft, 1 IP van Azure (niet telemetry) en de naam Akamai wat gewoon een legitiem content delivery netwerk is, again niet een telemetry systeem.
Precies en als ik niks doe doet de pc ook niks op windows 7 maar windows 10 blijft dus vanalles doen. Zelfs als ik nu tweakers lees op de laptop staat hij vanalles te doen. Dit kost accu en is dus onacceptabel en als je een game speelt doet hij dit oom wat dus slecht is.

En door alle tweaks zijn de windows prestaties omhoog gegaan accuduur beter geworden en achtergrond activiteit minder geworden het heeft dus wel degelijk geholpen. Ze zijn dus ook niet allemaal voor telemetry maar ook bijvoorbeeld defrag en scan opties want dat heb ik helemaal niet nodig met een ssd.
Mijn cinebench scores zijn van stock 661 naar 739 punten gegaan alleen door al deze tweaks dat geeft wel aan hoe slecht windows 10 stock is. En dat met de laatste 1809 update. Met windows 7 haal ik echter nog altijd bijna 800.
Geen totale representatie van de prestaties maar geeft wel een beeld van hoe onnodig belast de cpu word.

En wat de pc verder zend en ontvangt zal me een zorg zijn maar hij hoort gewoon niks te doen zonder dat ik daar opdracht voor geef. Boeiende data heb ik toch niet maar mijn pc is van mij en doet wat ik wil en niks meer dan dat en hetzelfde geld voor mijn telefoon waar root en het blocken van tientallen processen een must lijkt te zijn tegenwoordig.
Je gaat echter niet in op mijn vraag naar bronnen, veranderd het onderwerp zelfs ;)
Windows 10 is gewoon een slecht gebruikers/klantonvriendelijk product met hordes fouten en ergernissen.
LOL, maar nog steeds een heel stuk gebruikers/klantvriendelijker product dan de doorsnee linux distro, zeker voor 'dummies'. En jij hebt inmiddels veel tijd gestoken in Linux dus jij weet alle ins en outs inmiddels wel van linux, maar een doorsnee gebruiker niet. en ook Linux is VERRE van zaligmakend, daar had IK juist telkens gezeik als ik weer eens ging upgraden.
En dat je windows 7 na 30 seconden totaal niets meer doet is bullshit, ja als je em uitzet ja, DAN doet die na 30 seconden helemaal niets meer. Ook Windows 7 blijft in de achtergrond processen houden die dingen in de gaten houd en regelt.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat de settingsgedeelte van Windows 10 verre van een vooruitgang is, ik kan daar ook helaas vaak niet alles vinden waar ik het voorheen zo kon vinden (en dan al helemaal een hel als windows ook nog in het nederlands staat).
NTLite + LTSB/C

600MB geheugen gebruik, 0.1% cpu op 800mhz downclocked 0% netwerkactiviteit.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 februari 2019 15:17]

Dan trek je die computer toch van het internet? Dan kun je vrolijk doorwerken.
Dat kun je dus ook eerst uitproberen windows 10 in een vmware ofzo te draaien, en daarin jou software te installeren en testen.
Windows 10 kun je prima als trial een tijdje gebruiken dan, en hoezo hierna geld uitgeven aan windows 10.

je kan gewoon je win7 key in windows 10 gooien en hoppa geactiveerd, uiteraard niet 2 tegelijk doen win7 en win10 pc.
Het probleem is denk ik dat je online gaat met je verouderd (lees: niet meer ondersteund) besturingssysteem. Hier kan een echte tweaker geen argument tegenover zetten. Je wilt veiligheid... dat is nou eenmaal belangrijk. Kan Microsoft dan niet Windows 7 veiliger maken? Ja... maar waarom? Windows 10 werkt net zo goed, ik wil zelfs roepen veel beter, dan de verouderde Windows 7. 8)7

Je argument dat bepaalde software niet compatibel is met Windows 10 vind ik wel erg zwak... of je moet nog Windows 9x software in gebruik hebben, wat er op neer komt dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt qua software destijds, Meeste Windows 7 software draait gewoon op Windows 10.

Edit: Overstappen kent veel voordelen, o.a; Veiligheid :), Backwards compatibility, mocht Micro$oft een andere besturingssysteem uitbrengen, draait alle Windows 10 "legacy" software gegarandeerd daar op.

[Reactie gewijzigd door 658724 op 19 februari 2019 13:47]

Linux. Probleem opgelost.
Nee hoor, dan heb je weer andere problemen... Of je nou Windows gebruikt of Linux of MacOS, je zult altijd wel weer ergens problemen hebben, tenzij je niets meer doet dan notepad en de browser gebruiken.
Als een slager een mes koopt slijt dat ook en wordt dat bot. Jou computer met OS en software is jou gereedschap.
Zo af en toe aanzetten met zo'n aanzetstaal maakt het weer even scherp. Vergelijk dat met het 'regelmatig' patchen van het systeem. Niet alleen de os-patches maar ook de software af en toe bijwerken.
En iets minder vaak zal het geslepen moeten worden om toch weer helemaal scherp te worden. Dat is de major upgrade van het OS zoals nu 'automatisch' gebeurt met windows10 en zoals je tot enige tijd geleden 'gratis' mocht doen van microsoft (en je zou ook de service-packs van XP daarmee kunnen vergelijken).
Op een gegeven moment is zo'n mes echter zo ver afgeslepen dat het niet meer werkbaar is. Dat kan ook met jou hardware en software gebeuren. Zakelijk moet je dan bereid zijn om te investeren in vervanging. Het is economisch al lang afgeschreven en technisch bijna. Met mobiele telefoons heb je al een paar keer je abonnement verlengd met een nieuw toestel... Dus waarom zou je de prive-pc niet een keer bijwerken?
Grote verschil is echter dat mijn gereedschap helemaal nog niet bot is en geslepen moet worden. Voor mij is Win7 technisch zeker nog niet afgeschreven.
Met mobiele telefoons heb je al een paar keer je abonnement verlengd met een nieuw toestel... Dus waarom zou je de prive-pc niet een keer bijwerken?
Nee ook niet, ik koop mijn toestellen altijd bewust en los, zoiets doe ik niet zomaar voor de leuk.
En zolang mijn smartphone nog perfect werkt koop ik geen nieuwe.
Daar ging het namelijk om, als mijn auto 'versleten is' het vaker begeeft dan dat ik ermee rondrijden kan, wordt het tijd voor een andere, hetzelde geldt voor mijn smartphone en dus ook OS.
Ik heb met Win7 geen enkel probleem, er is niks dat niet (goed) meer werkt, dus heb ik ook geen enkele behoefte om mijn OS te upgraden.
Iemand een idee hoe je naar SHA 2 kan upgraden , om eerlijk te zijn ik weet niet eens waar in mijn systeem ik de SHA 1 files kan vinden.
Ben een keer een dummie
Ik denk of in de Microsoft CryptoAPI (crypt32.dll), of in Windows Update zelf (wuauclt.exe)
Gewoon je windows update up to date houden. De support waar MS het over heeft komt gewoon via de standaard windows update binnen. Maar dit is dus een waarschuwing voor degene die handmatig updaten.
een beetje vreemd dit,
als je automatisch updates aan hebt staan, heb je dan al sha-2? of moet je zelf iets doen?
en hadden ze voor windows 7 hier niet gewoon mee kunnen wachten tot de eol in 2020?
Op 12 maart start Microsoft daarom met het vrijgeven van losstaande beveiligingsupdates voor Windows 7 SP1 en Windows Server 2008 R2 SP1 die sha2-ondersteuning toevoegen. Ook WSUS 3.0 SP2 kan vanaf die datum een update verwachten, terwijl Windows Server 2008 SP2 vanaf 9 april volgt.
Zover ik het lees heeft niemand in Windows 7 nu Sha2-ondersteuning, maar komt dat op 12 maart in een update. Accepteer je die updates niet dan kan je daarna geen updates meer krijgen, want die zullen voortaan met Sha2 worden gesigneerd.
Als je automatisch updates aan hebt staan dan zul je deze SHA-2 vanzelf binnenkrijgen.
En over 20 jaar moeten we gedwongen overschakelen naar SHA-3, aangezien SHA-2 fundamenteel niet veel verschilt van SHA-1 (zelfde primitief, maar complexer en breder). SHA-3 is een compleet ander ontwerp.
Mag hopen dat je over 20 jaar geen Windows 7 meer draait (als main OS).
@Onbekend Sowieso verstandig als je nu gaat herinstalleren om dan Windows 10 te overwegen.
Support is bijna ten einde nog amper een jaar. (14 januari 2020)
https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Zullen natuurlijk altijd situaties zijn waarin Windows 7 nodig is nog.
Dusss als het goed is komt het goed met een ruim tevoren verspreide (maart a.s.) update. Zoals ik het lees zou je als automatische updates aan staat NIETS hoeven doen. :)
MS kan toch niet zo maar windows 7 blijven ondersteunen. Weet je wel hoe veel geld ze dat kost? En ze hebben het al zo moeilijk, bijkans armlastig.
Wel jammer dat ze nog steeds die winsxs map niet gefixed hebben die map is nog altijd achterlijk groot en blijft groter worden zeker na updates.
Maar gelukkig kan je blijkbaar alles met een datum van na de installatie gewoon deleten min de mappen met afwijkende namen zoals filemaps en installtemp.
Maar alles wat begint met 'amd64, msil_, wow64, x86_'van na de install kan gewoon wqeg en dat scheeld hordes ruimte want bij een gemiddeld persoon die alle updates van die 12 jaar braaf geupdate heeft is die map al snel tussen de 8 gb groter dan noodzakelijk.
daarna gewoon even een systeemkopie maken op een usb drive wat ik toch aanbeveel en klaar is kees.
Tja maar dit is niet aan te raden om hier in te gaan rommelen omdat het onverwacht dingen kan laten omvallen:
https://www.thewindowsclub.com/winsxs-folder-windows-7-8
Sinds Windows 8 is er wel een mogelijkheid om de winsxs map op te laten ruimen.
Het hele windows update verhaal blijft een drama Voor mij want het heeft veel problemen en blijkbaar buiten beveiliging om die ik op een game install niet erg nodig heb is er werkelijk niks toegevoegd via al die updates dat mij ten goede komt voor mijn doel met de pc namelijk Gamen.
Sterker nog met updates is het systeem tot 8% trager doordat ik dan alle beveiliging inclusief de patches voor spectre en meltdown zou hebben.

Maargoed bij windows 10 is diut nog exact hetzelfe plus dat je daar geen controle over je updates heb het is alles of niets.
Windows Update heeft zelf weinig problemen als je de juiste patches (handmatig) buiten WU om geïnstalleerd hebt, gezien er eerder wel een issue was dat het enorm lang duurde door de gigantische hoeveelheid updates bij een versie installatie.
Daarna werkt het weer lekker vlot, al zou ik het inmiddels wel adviseren om d.m.v NTLite even een slipstreamed installatie medium te maken omdat dit het OS na de installatie schoner houdt en vlotter laat starten ook op tragere machines.

Enige nadeel indien je (de onofficiële) Service Pack 2 roll-up update slipstreamed hier ook wat telemetry rommel ten tijde de Windows 10 propaganda erin verwerkt zit, grote kans overigens dat het ook in de nieuwere roll-up patches zit die zijn uitgebracht sinds ze de updates in een enkele patch hebben verwerkt.
Zelfde geldt voor de SecuRom/Safedisc patch die de DRM 'onschadelijk' maakt, die zit daar ook in.

Tip om vlot een groot deel van de patches te verzamelen voor een slipstream, inclusief het overzicht je wel en niet moet hebben indien je SP2 wel of niet gebruikt: WHDownloader


Overigens zeggen ze dat de impact van meltdown/spectre patches minder groot is op Windows 10 versus Windows 7, maar er zal vast een impact zijn en vaker bij de oudere architecturen.

Ik zit zelf nog te dubben of ik Windows 7 überhaupt nog ga updaten, heb het bijgehouden tot en met Januari 2018 toen de rommel van Meltdown in zicht kwam.
Gezien ik de performance prefereer boven die lullige patches en het risico erdoor überhaupt geraakt te worden als nihiel beschouw had ik er dus niet veel zin in.
Verder is het systeem adequaat beveiligd, is javascript overal op whitelist basis en advertenties te nek worden omgedraaid en draait er tevens anti-exploit technologie als extra beschermlaag.

Het lullige is dat de mensen die toen Windows 7 hadden geüpdatet vanwege de beveiligingslekken juist een veel groter risico liepen voor 2 maanden tot en met Maart gezien het een kernel-lek veroorzaakte en iedere kwaadwillende met gemak ineens gigabytes aan data per seconden direct uit het geheugen konden lezen.
Vertrouwde de haastige opzet voor deze beveiligingslekken al niet zo en dit bevestigde maar weer dat haastige spoed zelden goed is, sindsdien maar genoten van m'n onafgebroken performance en de kat uit de boom gekeken, en deels gegrinnikt naar mensen op Windows 10 die er niet omheen konden en er last van kregen. (iets met controle uit handen geven |:( )
Hij hangt achter de router die het verkeer in eerste instantie al blockt en ook al zou hij direct aan het internet hangen dan is het risico dat iemand er van buitenaf op komt 1 op de 4 miljard. Ze moeten immers mijn ip eerst hebben. En vatbaar voor andere troep zijn mensen altijd want de gebruiker is uiteindelijk verantwoordelijk.
Ik ken zat mensen met alles up to date die constant problemen en bagger in de pc hebben daar waar ik het in 20 jaar een paar keer gehad heb zonder enige beveiliging op de pc.
En dan nog weet ik waar het verkeerd gegaan is en was het mijn fout.

En ik heb de pro en raad eens ik start net de laptop op staat dat pokkeding updates te installeren ondanks dat ik dit op meerdere manieren uitgeschakeld heb.
Nul controle dus behalve aanvinken dat ze vertraagd worden.
Er is gewoon ergens een process die windows update dood leuk weer inschakeld.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 19 februari 2019 22:50]