Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Harmonix brengt vr-muziekshooter Audica op 7 maart uit als Early Access-titel

Harmonix, bekend van onder meer de Guitar Hero-serie, heeft de vr-muziekshooter Audica aangekondigd. Het spel komt op 7 maart als Early Access-titel beschikbaar voor de Oculus Rift, HTC Vive en Steam VR. Later dit jaar volgt misschien een PlayStation VR-versie.

Volgens de tweet van Harmonix is Audica een 'vr-ritme-shooter' die de muziekgameplay van de Amerikaanse ontwikkelaar combineert met schieten en een 'killer'-soundtrack. De setting van het spel is een 'kosmische arena'. Bij de vroegtijdige release heeft het spel een soundtrack met ongeveer tien nummers, vier moeilijkheidsniveaus per lied, een online leaderboard en één omgeving en wapenset.

GameInformer, dat een uitgebreide preview van het spel heeft gepubliceerd, zegt dat je Audica met twee controllers speelt. Doelwitten in allerlei kleuren en vormen vliegen van alle richtingen op de speler af, waarbij op het juiste moment op de doelen moet worden geschoten. Op hogere niveaus moeten er ook vloeiende bewegingen met de controllers worden gemaakt. Het spel lijkt daarmee op de Guitar Hero-spellen, maar dan in een vr-wereld.

De ontwikkelaars schrijven op de Steampagina dat het spel begon als passieproject van een klein ontwikkelaarsteam. Het team verwacht dat de uiteindelijke volledige versie voor eind 2019 klaar is; deze zal ruim 25 liedjes bevatten, een campagne- en oefenmode, meerdere omgevingen en wapensets en een uitgebreidere leaderboard. Mogelijk komen er ook meer gameplayelementen.

Hoeveel het spel gaat kosten is nog niet bekend, al meldt de ontwikkelaar dat de prijs van de volledige release hoger zal zijn. Communicatiedirecteur Dan Walsh schrijft op zijn eigen Twitteraccount dat bij de volledige release 'hopelijk' ook een PlayStation VR-versie beschikbaar is.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

14-02-2019 • 11:21

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Harmonix is beter bekend van de Rock Band series. Ze hebben Guitar Hero 1 en 2 deels ontwikkeld maar de rest van de Guitar Hero series is niet door Harmonix ontwikkeld. Vind toch dat je Harmonix onderdoet door niet hun meest succesvolste spellenserie te benoemen in de tekst, alhoewel Guitar Hero natuurlijk bekender is onder het grotere publiek.
Interessant. Enkele jaren geleden had Harmonix een game genaamd Chroma in ontwikkeling. Een multiplayer FPS met muziek elementen. Is echter nooit uit de alpha phase gekomen en vervolgens geannuleerd.

Gameplay: https://youtu.be/6yMNgDloJPE

Grappig om te zien dat ze het idee van een muzikale Shooter toch niet helemaal gedropped hebben.
Zodiac entered the arena after all.
Ik denk dat ik snel gek zou worden van de gun geluiden tijdens de muziek. Denk dat ik het bij Beatsaber hou i.c.m. Beatsaver. Gewelidig om zo echte muziek toe te kunnen voegen.
Bij Beatsaber hoor je ook een impact geluid van je sabers wanneer je een block raakt. Dit moet wel omdat je anders niet weet dat je deze raakt (naast de haptic feedback).

Voor mij is dit na 2 seconden kijken al een must-buy. :)
Op de PS4 kun je het geluid en feedback uitschakelen. Op de pc waarschijnlijk ook denk ik.
Lijkt mij juist geweldige feedback. Ook bij Beat Saber is het juist gaaf om te horen dat je 'hits' op de maat zijn. Anders ben je in mijn beleving alleen maar een spel met een muziekje er onder aan het spelen..
Als ik dit spel aan mijn Rock Band bibliotheek kan koppelen (net als met Blitz destijds) hoef ik er niet lang over na te denken.
Hopelijk zal de game te modden zijn waardoor het mogelijk word om eigen charts te maken. Als dat niet gebeurd zal deze game het waarschijnlijk niet lang volhouden.

De voornaamste reden dat Beat Saber zo succesvol is komt door de grote modding en mapping community.

Wat me ook opvalt is dat deze game een stuk stricter lijkt wat betreft ritme. Waardoor de game meer lijkt op Osu dan Beat Saber. In Beat Saber heb je namelijk wat betreft ritme gevoel een redelijk grote marge met hoe je de blokken raakt. In Beat Saber gaat het voornamelijk om de angle van je swings en niet je timing.

[Reactie gewijzigd door waxdt1 op 14 februari 2019 12:06]

Hopelijk zal de game te modden zijn waardoor het mogelijk word om eigen charts te maken. Als dat niet gebeurd zal deze game het waarschijnlijk niet lang volhouden.

Je vergeet even dat Rockband alleen al meer dan 4000 nummer had om te downloaden. Nu zal dat echt niet tijdens de release in deze game zitten en al helemaal niet gratis maar ze zullen dit zeker in de planning hebben...
Ik denk alleen niet dat je deze game zo met rockband of guitar hero kunt vergelijken want die games hadden een veel grotere install base dan deze game zal hebben, simpelweg omdat de VR markt veel kleiner is (niet zo veel mensen hebben al een VR bril en gebruiken hem ook nog actief).

Niet om VR daarmee af te kraken, ik vind het geweldig en denk ook niet dat het gaat verdwijnen of zo, maar dat het bij rockband loonde om zoveel extra tracks als dlc beschikbaar te maken wil dus niet zeggen dat dat in een dedicated VR titel ook gaat lukken.
Ik ben heel erg benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk mods gebruiken bij Beat Saber. Mensen die actief zijn bij online communities doen dit denk ik veel vaker als de gemiddelde klant.

Persoonlijk doel ik het soms, maar niet elke dag. En in mijn ervaring zijn er maar weinig custom tracks die het halen bij de originele. En als ze ook nog eens DLCs uitbrengen zal er nog meer variatie zijn.
Wat betreft mensen die mods geïnstalleerd hebben en uit Nederland komen dit zijn er op dit moment ongeveer 4000 en wereldwijd 300000 (dat is gebaseerd op mensen die de scoresaber mod geïnstalleerd hebben en minstens 1 nummer gespeeld hebben source: https://scoresaber.com/global/80&country=nl). De scoresaber mod word dacht ik standaard geïnstalleerd als je ook de custom songs mod installeert.

Wat betreft de kwaliteit van de custom tracks in Beat Saber deze ligt heel ver uit elkaar. Want iedereen kan zomaar een map maken en uploaden. Daardoor is er heel veel troep. Wat ik kan aanraden is om te kijken naar welke nummers populair zijn in de game en veel upvotes hebben ten opzichte van downvotes.

Daarnaast zijn de meeste custom tracks die fijn spelen gericht op de playerbase die expert en expert+ levels kunnen spelen. Dat is namelijk ook de playerbase die het actiefst is in de community wat betreft feedback naar de mappers toe. Daarnaast zijn de mappers vaak ook redelijk skilled.

[Reactie gewijzigd door waxdt1 op 14 februari 2019 17:09]

Raar waarom het niet meteen al op de PSVR uit komt.
Dan pakken ze toch meteen een veel grotere player base of heb ik het mis?
Elke game is pure tijdverspilling in principe :+

Maakt het niet minder leuk
En leuk is het zeker! Ik vermaak mij prima met Beat Saber en ik verwacht dat dit ook een instant-buy gaat worden voor mij!
Ik gebruik Beat Saber als workout. Ben zeer benieuwd hoe effectief deze game daarvoor gaat zijn in vergelijking met Beat Saber.

Ik heb niet echt een sport die ik leuk vind maar Beat Saber is een uitzondering. Denk ook zeker dat je Beat Saber op Expert+ niveau een sport mag noemen. Speel het op dit moment 1-2 uur per dag en voel me een stuk fitter en heb ook zo'n 5kg van de 115kg verloren in de afgelopen 2 maanden. (als ik mijn eet patroon ook nog zou aanpassen zou dat meer zijn geweest).

[Reactie gewijzigd door waxdt1 op 14 februari 2019 12:48]

Toevallig dat je dit zegt, ik als student die het druk heb met een combinatie van school en niet al te veel vrije tijd (de laatste tijd dan) zit dus ook te denken om Beat Saber in te zetten om meer mijn uithuidings vermogen te verbeteren want naar school fietsen is voor mij al bijna te zwaar terwijl ik maar 70kg weeg ongeveer. Maarja dat krijg je als je de hele dag achter je PC zit 5 dagen in de week :+

Mag ik vragen of jij ook mods gebruikt? En hoe kom je uberhaupt op het niveau om Expert+ te spelen, ziet er bijna onmogelijk uit!
Ik gebruik mods deze kun je installeren via https://github.com/Umbranoxio/BeatSaberModInstaller/releases

Wat betreft het niveau is het een kwestie van veel spelen en steeds moeilijkere levels proberen. Ik heb op dit moment ongeveer 150 uur in het spel zitten :)

Er is ook een nederlandse beat saber discord: https://discord.gg/bF2fPGT (Als je advies en dergelijke wil om beter te worden kun je hier o.a. terecht)
Niemand verplicht je om het te kopen hè :)

Maar als mensen het leuk vinden om alvast te proeven en misschien zelfs hun mening mee te kunnen geven aan de ontwikkelaars, what's the harm? En net bij VR titels schat ik zoiets als relatief kansrijk in omdat er minder aanbod is.
Het gaat mij meer om het feit dat een game als dit prima uitgebracht kan worden als volwaardige game.
Tegenwoordig komt alles uit als early acces en vervolgens komen een koop van deze games nooit af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True