Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ford test gekleurde lichtbalk op 'autonome' auto voor communicatie weggebruikers

Autofabrikant Ford heeft tests uitgevoerd met een 'zelfrijdende' auto waarvan het dak van een lichtbalk was voorzien. De gekleurde lichtsignalen zijn bedoeld om naar andere verkeersdeelnemers te communiceren wat het voertuig aan het doen is of wat het van plan is.

Ford meldt dat het in Duitsland samen met de Technische Universiteit Chemnitz tests heeft uitgevoerd met een auto die de indruk moest wekken dat hij geheel autonoom reed. De fabrikant voorzag het dak van het voertuig van een gekleurde lichtbalk. Volgens de fabrikant is uit de tests gebleken dat er 'grote acceptatie is van en vertrouwen in' de lichtsignalen. Het bedrijf zegt dat het hiermee verder kan, om de 'visuele taal' verder te ontwikkelen en bij te schaven.

Het doel van de lichtbalk is om de intenties van de auto te communiceren naar overige verkeersdeelnemers, in een poging om het 'communicatiegat tussen autonome auto's en mensen te overbruggen'. De lichtbalk gebruikte knipperend wit, paars en turquoise licht om aan te geven dat de gebruikte Ford-bestelauto aan het rijden was, op het punt stond om op te trekken of voorrang verleende.

De autofabrikant zegt dat 60 procent van de 173 mensen die ondervraagd werden, na het zien van het Ford Transit-voertuig dacht dat ze daadwerkelijk te maken hadden met een autonoom rijdend voertuig. Turquoise bleek volgens Ford de beste kleur te zijn, omdat deze kleur beter zichtbaar is dan wit en in tegenstelling tot paars niet zo snel met rood wordt verward.

De tests die in Duitsland plaatsvonden, zijn een aanvulling op eerder onderzoek dat Ford in de VS uitvoerde, waarbij alleen witte signalen werden gebruikt. Net als bij de recente Duitse tests werd destijds in de VS een auto gebruikt waarin de menselijke bestuurder was verborgen in een pak dat lijkt op een autostoel. Voorbijgangers moesten zo denken dat ze te maken hadden met een volledig autonoom rijdend voertuig; onderzoekers kunnen zo beter bepalen hoe voetgangers en andere verkeersdeelnemers op de lichtsignalen reageren.

Ford zegt een zelfrijdende auto te ontwikkelen die in 2021 voor het eerst moet worden ingezet in de Verenigde Staten. Daarbij is het volgens het bedrijf cruciaal dat er een 'industriestandaard komt voor communiceren van rij-intenties'.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-02-2019 • 14:28

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
Lijkt mij al jaren een zinvolle toegevoegde waarde; visueel laten zien aan anderen of je vertraagt (gas los ipv remmen) of versneld. Dat komt de doorstroming ten goede lijkt me. Nadeel het wordt misschien wel een beetje een kermis op de snelweg.
Heb je wel eens achter een auto gereden met iemand die continu zijn voet op de rem laat rusten? Het zorgt slechts voor irritatie en verwarring. Je kan prima aan een auto zien of deze op snelheid rijdt, gas geeft, of snelheid verliest. Je ziet dat simpelweg aan de afstand tussen jou en de ander. Het vergt echter dan wel twee dingen van de chauffeur. Ten eerste moet je redelijk afstand houden, zodat je kan reageren op deze veranderende situatie. Ten tweede moet je verder kijken dan je neus lang is. Met andere woorden niet alleen naar de auto recht voor je, maar naar de auto die daarvoor rijdt. Daarmee geef je jezelf meer reactietijd en zie je situaties eerder aankomen en kun je alvast reageren.

Ik vraag me af of meer lichten beter is voor overige chauffeurs, het geeft niet meer informatie dan je al ter beschikking hebt en zorgt idd meer voor een parade van licht dan nuttige informatie.

De voorbeelden uit het artikel zijn daarentegen eerder nuttig voor het niet rijdend verkeer. Als ik nu bij een zebrapad aankom en er komt een chauffeur aan, kan ik in zijn ogen kijken en zien of hij mij ziet en zal stoppen als ik mijn voorrang neem, bij een zelfrijdende auto zie ik dat niet en moet ik vertrouwen op de software, dan is de visuele informatie nuttig voor mij zodat we niet allebei onnodig tot stilstand komen in deze situatie. Blind vertrouwen en doorlopen is gezien het risico voor de voetganger (of fietser, afhankelijk van de situatie) geen optie, daarvoor zijn de potentiële gevolgen te groot.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 6 februari 2019 14:41]

Adaptive Cruise Control is daar zeer nuttig voor. Die houdt een constante afstand tussen beide voertuigen en remt alleen als er een noodzaak is om te remmen en dus alleen dan de remlichten aangaan. In eerste instantie wordt minder gas gegeven (gas loslaten), is dat niet voldoende, dan wordt er daadwerkelijk geremd.
Tja alleen hebben 95% van de autos als niet meer dat niet. Want het is veel te duur. en zit alleen op relatief moderne auto's.
Die mensen kunnen ook netjes de auto in neutraal zetten handrem er op voet van de rem en of koppelings pedaal.
Dat is sterk aan het veranderen. 15 a 20 jaar geleden zat het alleen op de premium dure merken, 10 a 13 jaar geleden was het te verkrijgen op een typische middenklasse auto (VW Passat), en onlangs is het me opgevallen dat het zelfs standaard zit op aktie uitvoeringen van B segment SUV's (T-Roc, Arona, etc).

Imho een goede ontwikkeling, vooral als de fabrikanten ook nog eens een gezamenlijk compatible systeem zouden ontwikkelen waarbij auto's onderling met zouden kunnen communiceren om zodoende op elkaar te kunnen anticiperen. Dat zou wel eens aardig wat minder files en ongelukken geven.
Natuurlijk is dat aan het veranderen. Een beetje Mazda GT-M heeft het er ook op zitten. Maar vergeet niet dat mensen met dit soort auto's vooral lease rijders zijn. Jan en alle man heeft dat soort bedragen niet snel over voor een auto en rijden oudere 2e hands auto's. Dus heel weinig mensen hebben maar beschikking over adaptive cruise control. Het wordt wel steeds meer maar het gaat nog lang duren voor dat het merendeel van de auto's het heeft.
Een 'beetje Mazda GT-M'? Zelfs de Mazda 2 GT-M. De iets duurdere variant van de goedkoopste Mazda heeft het al. Zelfs HUD en alles.
Zou kunnen bij de CX-3 was het dacht ik bij de GT-M. Kan zijn dat het bij andere modellen weer anders is of het met de model jaren veranderd is.

Echter heeft die van Mazda helaas geen full auto brake als in hij kan er niet mee naar 0 op een gegeven moment schakelt het systeem zich uit.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 6 februari 2019 22:14]

Dit zit alleen op de duurste varianten van die merken en de passat (met 40k+ nieuwprijs, de goedkopere hebben enkel een waarschuwingssysteem) is een D segment wagen welke niet bepaald qua kosten in het middensegment zit (C klasse is logischer daarvoor, qua kosten).

Voor de andere modelen die je noemt zit het of bij het duurste model (welke de meeste non-lease mensen niet nemen) of is een optie van 250+ euro, soms bovenop de CC kosten.

Acties daargelaten, maar dat zijn meestal verkapte inruilkortingen.
Als losse optie is het altijd al duur geweest. Ik heb het specifiek over de aktie uitvoeringen, zoals destijds bij de Passat ( Comfortline plus ), en nu dan bij oa. Seat, de Arona Style Business Intense, het goedkoopste pakket waar oa. ook parkeersensoren en navigatie inbegrepen zit.
Volkswagen Polo zit het standaard.
Alleen het waarschuwingssysteem in inbegrepen op alle modellen, ACC zit alleen op de duurdere (vanaf ~4k duurdere tov het standaardmodel).
Geen idee waarom jij nu -1 krijgt...
Maar idd, in het "PDA tijd-perk" was dit al redelijk makkelijk te doen met een PDA-tje met gps, dat hoeft niet duurt te zijn, wel zo informatief. schermpje toont pijltje omhoog of omlaag of zo.
Maar ja adaptive cruise control is wel lekker ja, maar het zit niet overal in. (en btw er zijn genoeg mensen die niet op de cruise control rijden, jammer want het zal al voor een betere doorstroming zorgen naar mijn mening)

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 6 februari 2019 15:11]

Ook dat inderdaad. Er zijn genoeg mensen die cruis of zelfs adaptive cruise hebben en dan toch zonder rijden. Ik gebruik mijn cruise control 95% van de tijd. Tenzij ik een plezier ritje maak dan gebruik ik het veel minder maar gewoon woon werk verkeer en in de stad zo veel mogelijk.

Ik zou al te graag adaptive willen maar bij mijn vorige auto was het niet beschikbaar voor de Eco uitvoering (V40 D2 2013 kon niet met de gril die dicht moet klappen. Latere versie vanaf 2014 kon het wel) En moest van het werk perse 14% mocht geen D3 nemen anders had ik dat gedaan.

En de huidige V40 D3 die ik heb was te kiezen in twee uitvoeringen en beide hadden die optie niet. Maar wie weet lukt het bij de volgende auto wel.
Tijdje terug met Pilot assist op een V60 gereden dat is echt heerlijk. Niet te scherpe bochten pakt hij ook nog mooi mee. (pilot assist kan ook mee sturen en netjes in het midden van de rijbaan blijven alleen noemt Volvo het terecht geen AutoPilot want net als het systeem van Tesla is het dat nog lang niet).
Adaptive cruise control lijkt me zeker handig hoor, maar voor het probleem waar je het hier voor aandient kun je ook gewoon fatsoendelijk leren rijden. Helaas lijkt dat al bijna even zeldzaam als adaptive cruise control...
gewoon fatsoendelijk leren rijden.
Exact.... feitelijk zit er adaptive cruisecontrol achter elk stuur, dat systeem doet niks wat een fatsoenlijke bestuurder niet kan.
[...]

Exact.... feitelijk zit er adaptive cruisecontrol achter elk stuur, dat systeem doet niks wat een fatsoenlijke bestuurder niet kan.
Behalve opletten. Dat schijnt bij een gemiddelde bestuurder vaak al lastig te zijn, ogen op de weg te houden.
Ik had het ook over een fatsoenlijke bestuurder, dat is helaas iets heel anders dan een gemiddelde bestuurder.
Ach kijk een bestuurder die zichzelf chronisch overschat. Dat zijn de gevaarlijkste omdat zij denken beter te zijn dan systemen als acc.

Jij blijft zeker ook volhouden dat je beter een noodstop kan maken zonder abs dan met?

[Reactie gewijzigd door Flagg op 7 februari 2019 17:41]

Toch zitten er nog wat haken en ogen aan dergelijke systemen omdat het toch vaak net wat te hard remt wat niet nodig is waardoor de mensen achter je weer onnodig hard gaan remmen. Ook werkt het lang niet bij elke auto ook met langzame of hoge snelheden waardoor je er niet vanuit kan gaan dat iemand dat gebruikt.
Getest met Prius uit 2014, ging remlicht meteen aan bij lichte snelheid vermindering!
Het idee is dan natuurlijk ook niet een "aan/uit" lamp zoals de remlichten zijn, maar eerder iets wat de intensiteit van het remmen of gasgeven aanduid.

Zie bijvoorbeeld een kleine lichtbar achterop die begint met een enkel lampje in het midden, bij remmen gaan er meer lampjes naar de linker kant van de bar aan (afhankelijk van hoe heftig er geremd word) en bij gas geven gaan de lampjes naar de rechter kant van de bar aan (again afhankelijk van hoe heftig er gas gegeven word)

Dit hoeft niet fel te zijn, puur zichtbaar genoeg ter indicatie

[Reactie gewijzigd door smiba op 6 februari 2019 15:13]

Dit lijkt mij inderdaad een hele fijne indicatie voor alle auto's, in plaats van aan/uit een indicatie hoe hard er geremd wordt.

Ik rij in een hybride, en deze rolt echt heel lang door. Het kan dus best zijn dat ik als ik in de verte vertraging zie de gehele tijd iets bijrem (en dus constant remlichten) in plaats van volledig uitrol en dan hard moet remmen. Sowieso zul je met automaat ook in de file moeten blijven remmen itt de handbak die met de koppeling kan blijven spelen.

Ik ken het type wel hoor, altijd op de achterbumper van de voorganger, iedere acceleratie is voluit, en dus moet altijd de rem aan. Zwaar irritant. Ben benieuwd wat het verbruik van die mensen is.
Het leuke is dat er mensen zijn die zich weer dood ergeren aan jouw.

Jouw achterligger moet namelijk continue op zijn rem als jij dat doet. Snap dat je bumperklevers hebt. Je komt samen aanrijden met 50 en jij gaat in 10 stappen/remmen naar 0. Dat terwijl je achterligger zijn rem los laat en de auto laat uitrollen.
Dan heb ik het verkeerd verwoord, ik laat hem juist zo natuurlijk mogelijk uitrollen, alleen kan ik dat niet doen zonder hulp van mijn remmen, dan rij ik zo mijn voorganger in. Ik probeer dus zo natuurlijk mogelijk af te remmen en emuleer het gedrag van een "normale" auto.
Ben benieuwd wat het verbruik van die mensen is.
En hoe vaak ze naar de garage moeten voor nieuwe remschijven
Er is wel een verschil met een remlicht en "iets" van indicatie. Helaas zijn er vele andere lieden achter het stuur dan jij en ik die wel even verder kijken. En zeker met redelijke afstand kan het voor een gebruiker best lastig zijn; ik zie vaak genoeg dat mensen gewoon versnellen terwijl de voorganger (alweer) vertraagd. Maar ja dat is beter te organiseren door volledig te automatiseren.
Zoals ik al aangeef kan het inderdaad een kermis worden.
Heb je wel eens achter een auto gereden met iemand die continu zijn voet op de rem laat rusten? Het zorgt slechts voor irritatie en verwarring.
Ik denk dat het voornamelijk mensen met een automaat zijn die meer remmen omdat een handgeschakelde auto makkelijker afremt op de motor. Ik rij tegenwoordig zelf automaat en moest daar in het begin best aan wennen. Ik reed altijd handgeschakeld en gebruikte het afremmen op de motor veelvuldig. Nu kan dat niet meer en moet ik dus wel op de rem trappen.
> "Ten eerste moet je redelijk afstand houden, zodat je kan reageren op deze veranderende situatie."

Klopt, en dit is dus ook het moment dat iemand lekker even van rechts of links zichzelf er tussen drukt. Dit is echt verschrikkelijk rijgedrag en je ziet het overal in Nederland. Je hebt soms de tijd niet om dit soort inschattingen te maken omdat andere je forceren om te dicht op de bumper te zitten.
Ik snap deze gedachten gang zeker, ben er zelf ook niet onschuldig aan. Echter is het buiten het emotionele gedeelte eigenlijk niet zo'n groot issue. Jouw reistijd beïnvloedt het amper, misschien zelfs helemaal niet. Al duiken er een half dozijn auto's tussen op een stuk van enkele km's. Zelfde idee dat je denkt met 140 sneller aan te komen bij je bestemming dan met 130, meestal heb je die tijd bij het stoplicht bij de uitrit alweer verloren. Slechts op hele grote afstanden, met weinig verkeer, win je er enkele minuten mee.

Hier niet anders, je snelheid wordt er niet lager door. Je moet wellicht even een seconde van het gas om het gaatje terug te vergroten, maar dat maakt voor je reistijd niet veel uit, kost je hooguit een seconde (als dat).
Klopt, voor je reistijd zal het niet veel uitmaken, voor veiligheid en anticipate wel een hoop
Ah, dus jij bent dat }>
....Echter is het buiten het emotionele gedeelte eigenlijk niet zo'n groot issue....
Juist het gegeven dat het geen bal uitmaakt, maakt het emotionele aspect soms lastig verteerbaar. 9 van de 10 keer laat ik het gaan en laat m'n gaspedaal voor de zoveelste keer los om weer ruimte naar de voorganger te creëren, maar een enkele keer (zeker bij de laatste moment ritsers) vraag ik me pissig af waar zo'n aso het recht vandaan denkt te halen dat hij wél voor mag dringen. Want dat is het ordinair voordringen.

(en ik ben zelf ook geen heilige, hoor)
Heb je wel eens achter een auto gereden met iemand die continu zijn voet op de rem laat rusten? Het zorgt slechts voor irritatie en verwarring.
Het remlicht kan ook prima ook een soort van 'progress bar' zijn die minder / meer uitslaat als je zacht of hard remt.
Dat is inderdaad al een bron van zorg voor mij ten aanzien van zelfrijdende auto's sinds ik er voor het eerst over hoorde: als ik voor een auto wil passeren, maak ik als voetganger of fietser oogcontact met de bestuurder of zij mij gezien heeft en geef ik aan haar of zij aan mij met handgebaren het geven van voorrang aan (meestal geven autobestuurders aan jou de voorrang, is mijn ervaring en als ik dan wil dat zij door gaan, moet ik meerdere keren nadrukkelijk zwaaien. Stoppen bij een straat waar ik af moet slaan is ook zo'n snuit- of handschoen pakmoment en dan mag zo'n auto best door).

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 6 februari 2019 19:50]

Ik weet niet of je je daadwerkelijk ook nog de laatste tijd in het verkeer hebt begeven.

Maar als ik redelijke afstand probeer te houden, dan is er altijd wel zo'n aso die vindt dat die ruimte goed is om zijn auto nog net in te proppen. Idem gebeurt bij adaptive cruise control systemen, waarbij dus je auto nog een keer langzamer gaat rijden, met opbouwende irritatie achter je.

En je geeft zelf al aan dat het veilig oversteken bij een zebrapad tegenwoordig eigenlijk al niet meer kan.
Zoals je zegt moet je je voorrang nemen, je krijgt tegenwoordig niet meer je voorrang.
En ik weet niet hoe jij de chauffeur in de ogen kan kijken. Maar mijn ervaring is dat er inmiddels bewust of strak vooruit wordt gekeken of bewust de andere kant op, en vervolgens wordt er nog vrolijk het pedaaltje om te versnellen verder ingetrapt.

Voor mij kan de menselijke factor niet snel genoeg uit de auto verdwijnen, scheelt denk ik een hoop frustatie, reistijd, ongelukken en brandstof.

Tot die tijd zou het eigenlijk mooi zijn als er eens 2 zaken veranderen:
- puntenrijbewijs voor iedereen (niet alleen de beginnende bestuurders)
- om de 10 jaar opnieuw laten zien dat je nog wel kan auto rijden, niet gehaald -> opnieuw lessen en examen.

Hoe bizar is het dat je op je 18de je rijbewijs kan halen, 50 jaar niet hoeft te rijden en op je 68ste vrolijk in een auto mag stappen en gaan autorijden.
In de Formule 1 knipperen de achterlichten wanneer de coureur het gas loslaat. Dit zou ook op de openbare weg nuttige informatie kunnen zijn.

Een (visiule) bevestiging richting voetgangers en andere verkeersdeelnemers dat je ze gezien hebt kan ook geen kwaad. En kan de doorstroming ook tengoede kunnen komen.

De vraag is alleen - hoe doe je dat zonder er een kermis van te maken?
Even een correctie, de achterlichten van een F1 auto knipperen alleen als de auto energie aan het harvesten is in het ERS systeem.

Daarnaast zou ik zeggen dat het niet alleen een probleem is dat je er geen kermis van maakt, maar ook dat het systeem niet afleidt en geen vervanging wordt van daadwerkelijk observeren in het verkeer.
Je vergeet 1 ding, oogcontact, dat gaat helemaal verdwijnen, en dat is iets wat ik veel gebruik als ik op de fiets zit of loop of in de auto rij. Als ik zie dat de automobilist naar mij kijkt weet ik dat hij met mij rekening gaat houden. Dat weet je met zelfrijdenauto's absolute niet meer. Deze lichten zijn daar dus een vervanging voor, iets subtieler mag wel :-)
Helemaal mee eens. Nog liever dan dat de auto met voetgangers communiceert, heb ik dat hij communiceert met ander rollend verkeer. Dat kan dan anticiperen op wat de auto doet bij zijstraten, stoplichten, enzovoort. Adaptive Cruise Control is een eerste stap, maar dat kan veel verder gaan.
Idd, ik schat zo,n 20 procent van de autorijders snap niet wat ze doen door constant op die rem te trappen.
Elke dag op de A4 ,bij elke tunnel remmen! En waarom? Joost mag het weten.
Bij een zebrapad moet je je voorrang nemen. De regel is dat als je geen aanstalte maakt het zebrapad over te steken, dat je dan ook geen recht hebt op voorrang.
Je zal niet de eerste zijn die met die gedachten op een motorkap belandt. Met je eerste stap ben je nog niet voor je sokken gereden, dus je kan altijd wel aanstalten maken om over te steken (dat doe je over het algemeen al een paar meter voor je het zebrapad nadert), maar ik zou nooit klakkeloos met het zicht op oneindig naar de overkant lopen met de gedachten "De verzekering van de bestuurder voorziet wel in mijn levensonderhoud als deze mij voor den flikker rijdt"...
Aanstalten maken ( https://onzetaal.nl/taaladvies/aanstalte-aanstalten-maken/ ) houdt niet in dat je al op de zebra hoeft te staan. Uit jouw houding/gedrag moet voor medeweggebruikers duidelijk zijn dat je _wilt gaan_ oversteken, dan zou je voorrang moeten krijgen.
Het kan nog beter : maak de kleur van autos alleen nog roze, rood, geen of licht-blauw.
Elke zelfrijdende auto moet net als een lesauto zo een groot duidelijke waarschuwing, heel goed.
Wat dacht je van de situatie waar iemand op een kruising het knipperlicht naar rechts aan heeft staan en jij van links komt.

Zinvol om te weten, maar je kunt het nu niet zien.
Het is vooral bedoelt ter vervanging van visuele taal van oogcontact en menselijke gebaren en lichtflitsen. De meestel fietsers en voetgangers rijden en wandelen op oogcontact en/of gebarentaal dat geeft u een absolute zekerheid dat je gezien bent. Als de voetganger ver weg is flits ik even met mijn grootlichten om te laten weten dat ik hem of haar effectief gezien heb.

Ik vraag me wel af hoe ze het juist gaan testen want als ik een raar lichtsignaal bovenop een auto zie zal ik zeker niet oversteken of de baan opkomen.
Ik roep al jaren dat de intensiteit van het remmen gekoppeld moet worden aan de hoeveelheid ledjes in je remlicht die aangaan. Weinig remmen = weinig remlicht, veel remmen = veel remlicht, noodstop = knipperen. Daarmee voorkom je veel irritatie onderweg (er zijn mensen die continue de rem aanraken omdat ze onzeker zijn). Bij grote drukte voorkom je files omdat iemand de rem even aantikt, omdat het verkeer erachter daarna opstroopt.
veel 'moderne' luxere modellen hebben dat ook, zelfs mijn bmw 3 serie uit '05 (e90) heeft dit al.

Ook zie je vaak bij een echte noodstop dat de alarmlichten aanspringen ipv de remlichten knipperen. Maar dat zou een bestuurder natuurlijk eigenlijk zelf ook al moeten doen als hij daartoe in staat is.
Ik heb het werkelijk nog nooit gezien op de snelweg. Ook bij veel duurdere modellen waar ik achter rij springen de remlichten telkens volledig aan bij de zenuwpezen die telkens de rem iets aanraken... Ik moet toch eens beter kijken als ik achter een BMW rij... :)
Wellicht gewoon nooit opgevallen. Knipperen of alarmlicht gebeurt bij mij echt pas als men vol de abs in gaat.
Bij mij lichten de buitenste remlichten en 3e remlicht op bij normaal remmen, en ook de achter-mistlampen (zitten ernaast) bij zwaar remmen.
Ik moet zeggen dat als je het niet weet het een niet heel duidelijk verschil is.
Zelf valt het me wel eens op bij met name mercedes. Daar knipperen bij veel modellen de remlichten bij sterk remmen al.
Dat knipperen bij hard remmen geloof ik wel, maar doet jouw BMW ook minder ledjes bij weinig remmen? Daar zie ik voordelen in bij het voorkomen van files. Nu gaat vaak de hele rij vol in de ankers omdat iemand vooraan zijn rem maar ietsje aantikt. In dat geval zou er niet zoveel remlicht te zien moeten zijn. Zodat je als auto er achter weet dat er niet zo hard geremd wordt. Nu kun je dat maar moeilijk inschatten.
Remlicht voor, misschien?
Dit lijkt mij al heel lang een zeer nuttige toevoeging, vooral voor voetgangers waar het lang niet altijd duidelijk is dat een bestuurder je gezien heeft.
Dan vond ik het 'The Swarm' idee van Audi toffer. Die hebben een concept waarbij ze OLED gebruiken als 'remlichten'. Hiermee kunnen ze ook communiceren met weggebruikers achter zich.

Filmpje uit 2013: https://www.youtube.com/watch?v=SiN9cehPjvQ
Het idee bestaat al jaren http://www.frontbrakelight.com/

en ik heb het altijd al een goed idee gevonden..Ik weet ook niet waarom alleen tot autonoom rijdende auto's beperkt moet blijven.
Op zich lijkt dit me een goede ontwikkeling, al ben ik (net als een aantal andere Tweakers in dit draadje) ook bang dat het een kermis gaat worden op de weg...

Wel heb ik zelf al jaren de "wens" om een soort mogelijkheid te hebben om dingen op een scherm te kunnen tonen aan andere weggebruikers vóór of achter mij.
Het zal wel nooit waarheid worden, maar zo zat ik bijvoorbeeld te denken aan het kunnen tonen van een snelheidsbord (in spiegelschrift), met de op dat moment geldende maximumsnelheid. Dat kan dan gebruikt worden als je weer eens iemand voor je hebt zitten die 15km/h beneden de maximumsnelheid rijdt (op de linkerbaan of op een enkelbaansweg), zodat hij/zij dit dan in z'n achteruitkijkspiegel kan zien en je hem/haar daarmee confronteert. Dan moet die weggebruiker natuurlijk wel in z'n achteruitkijkspiegel kijken...
Yes nog meer lampen. Ik wors al gestoord van die nieuwe auto's met al die mist lampen altijd aan. Word er aggressief van.
inderdaad u heeft gelijk - 't is welletjes geweest. U verdient die -1 zeker niet!
Dit doet me denken aan een voorstel dat vele jaren geleden door volgens mij een Belg is gedaan, om auto's aan de voorkant van een groen remlicht te voorzien. Het idee was toen om aan voetgangers en fietsers duidelijk te maken dat een auto aan het afremmen was. Dat idee heeft toendertijd nooit veel aandacht gehad en werd vrijwel unaniem afgedaan als vermakelijk hersenspinsel zonder praktische waarde. Ook werd er door veel critici opgemerkt dat het feit dat een auto afremt nog niet betekent dat de auto ook tot stilstand gaat komen of dat bestuurder de voetganger of fietser überhaupt gezien heeft.

Bij aan autonoom voertuig zou je echter kunnen zorgen voor een meer consequent en voorspelbaar gedrag waarbij dit soort extra lichtsignalen wel een meerwaarde hebben. Al vraag ik me af of of het op grote schaal nog zin zou hebben; de reden dat nu bijvoorbeeld zwaailichten van hulpdiensten opvallen is omdat zij de enige zijn die blauwe en flitsende lichten gebruiken. Op het moment dat een groot deel van de voertuigen een extra kleur en / of knipperende lamp gebruikt, wordt het misschien juist lastiger om als mens alle extra input te verwerken. Sowieso valt één voertuig met een paarse lamp natuurlijk niet méér op dan alle anderen als die ook paarse lampen voeren.
Ik wil ook wel zo'n "stoelpak" haha. Net zo tof :D
Doet me denken aan die oude afleveringen van Knight Rider, waarbij je ook goed kon zien dat wanneer KITT zelfstandig reed er eigenlijk gewoon een man in een pak op/in de stoel zat :)
Maar toch, als je er niet op let, dan valt het ook niet op en dat is toch wel knap tv-maken.
Ah jaren '80 actie. Dat heeft wat schuren / huizen / politieauto's gekost :P
En dan zulke geintjes uithalen zeker?

https://www.youtube.com/watch?v=xVrJ8DxECbg

https://www.youtube.com/watch?v=RjiqJObs6eI

;)

[Reactie gewijzigd door Yngwie- op 6 februari 2019 14:55]

Stille autonome auto's met alleen lichtsignalen. Handig voor blinden.
Ik ben voor een futurama hoverboard geluid.

los hiervan, is een indicatie dat een auto zelfstandig rijd wel erg handig voor omstanders.

[Reactie gewijzigd door Splorky op 6 februari 2019 15:22]

Dat stille van electrische auto's mag ook wel eens wat aan gedaan worden met geluid. Nu zijn er nog niet zoveel electrische auto's, maar het bewustzijn dat er een auto achter je zit komt voor mij als fietser vooral van het aan horen komen van een auto. Door mijn oren weet ik wat er gebeurt in de richting waar mijn blik niet is, maar electrische auto's kunnen je lelijk verassen. Wat mij betreft komt dat hoverboard geluid er voor electrische auto's.
Dat heb ik inderdaad ook altijd gehad als ik op de fiets zat. Hoorde je de brom van een motor dan kon je vaak aan het geluid wel horen of het een brommer, scooter, motor, auto, bus of vrachtwagen was. Met als gevolg dat je dan dus niet verrast word als er ineens wat in je ooghoek verschijnt als je ingehaald word.

Het maakt mij niet uit wat voor geluid het is. Mits het maar luid genoeg is en snelheidsgerelateerd. Van mij part is het het geluid van de auto's uit The Jetsons van vroeger toen ik klein was. lol

Zoals hier in de intro van The Jetsons: https://www.youtube.com/watch?v=FyinD6ZDqeg

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 6 februari 2019 19:57]

Diverse overheden hebben hier de afgelopen jaren al richtlijnen voor ingevoerd. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_warning_sounds
Als ze aangereden worden, maakt het niet uit of dat door een zelfstandig rijdende of een bestuurde auto gebeurd.
Hm. Nu ik je berichtje nog een keer lees, lees ik het in een ander licht. ik weet niet meer precies wat ik de eerste keer las, maar dacht dat het een sarcastische opmerking was.
Je bedoelt dat het voor hen nog moeilijker wordt om veilig over te steken en dat de signalen die toegevoegd worden hier geen rekening mee houden.

Mijn excuses.

Ik heb wel eens gelezen dat men overwoog om aan stille auto's toch iets van gegenereerd geluid te geven in de buurt van mensen.

Ik hoop dat zelfrijdende auto's voorzien worden van extreem goed herkenning van blinden geleide stokken.
Dat was inderdaad mijn insteek. Je hoort nu nog een voertuig met verbrandingsmotor aankomen. Ik denk dat een geluideffect daarvoor gemaakt moet worden, een redelijk standaard geluid dan wel.
Plus daarnaast ook geluidssignalen gepaard met de lichtsignalen van deze balk. Wat tevens ook kleurenblinde mensen extra kan helpen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True