Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi toont prototype van grotere vingerafdrukscanner achter scherm

Een Xiaomi-topman heeft een prototype getoond van een vingerafdrukscanner achter het scherm met een veel groter oppervlak dan nu, waardoor gebruikers blindelings de telefoon kunnen ontgrendelen. Ook werkt de techniek sneller dan op huidige smartphones.

Het oppervlak voor de vingerafdrukscanner is 50,2x25mm, meldt Xiaomi-topman Bin Lin in een Weibo-post. Het scherm van bijvoorbeeld de Xiaomi Mi A2 is rond 136x68mm groot. Daarmee zouden gebruikers de telefoon kunnen ontgrendelen op een groter deel van het scherm dan nu mogelijk is. De huidige optische vingerafdrukscanners achter het scherm hebben een gebied dat veel kleiner is.

Bovendien vereist de nieuwe implementatie van Xiaomi niet langer dat gebruikers het scherm activeren door bijvoorbeeld de telefoon op te tillen, maar werkt het direct als gebruikers de vinger op de scanner leggen. Lin belooft niet in de post dat de techniek in een toekomstige smartphone zal zitten, maar erkent wel dat Xiaomi eraan gewerkt heeft afgelopen half jaar.

Optische vingerafdrukscanners achter het scherm zitten sinds vorig jaar in smartphones. Onder meer de OnePlus 6T, Vivo Nex en Huawei Mate 20 Pro hebben hem aan boord. Zij werken met een cmos-sensor die ook in camera's te vinden zijn achter het scherm en die kan de vingerafdruk waarnemen dankzij het licht van het scherm. Ook deze sensor van Xiaomi lijkt een optische scanner te zijn.

Fabrikanten werken ook aan ultrasone scanners achter het scherm, die werken met ultrasone signalen om de vingerafdruk waar te nemen. Wanneer die in smartphones gaan verschijnen, is vooralsnog onbekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-01-2019 • 07:03

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Bovendien vereist de nieuwe implementatie van Xiaomi niet langer dat gebruikers het scherm activeren door bijvoorbeeld de telefoon op te tillen, maar werkt het direct als gebruikers de vinger op de scanner leggen.
Ik heb hier een Huawei Mate 20 Pro naast me liggen en als ik daar mijn vinger opleg, dan unlockt de telefoon gewoon, zonder dat ik de telefoon op moet tillen of naar de IR camera hoef te kijken.
Ik heb dit getest met en zonder een ingeschakelde "Always on display". Ok, het is niet de snelste ontgrendeling, maar het werkt wel (en zelfs door een screenprotector heen).

Dat een telefoon opgetild moet worden om de vingerafdruk (achter het scherm) te activeren, geldt dus niet voor alle merken. Het kan best wel zo zijn dat dit alleen bij Xiaomi het geval is.
Hoef u het scherm niet eerst wakker te maken ? Ik kan me haast niet voorstellen dat die sensor altijd actief is. Of als het scherm reageert op het moment dat hij een vinger detecteert is wel netjes dan.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 18 januari 2019 12:55]

Nee, het hoeft niet. Hij kan gewoon in stand-by blijven staan. Je moet wel op de juiste plek drukken en je vinger een seconde of 2 laten liggen. Daarna ontgrendeld het scherm en kun je je berichten bekijken, zonder je telefoon op te tillen/vast te houden.
Ik had net nog even gekeken naar een filmpje over deze 20 Pro scanner, deze man gaf 1 tap op het scherm om de "sensor" te laten verschijnen en toen te unlocken, dat werkt ook best snel dan, ook zonder optillen/vasthouden.
Ikzelf heb doubletap to wake aan staan om dit te doen op mijn telefoon te doen, maar de manier zoals u hem heeft is wel idealer.
Ik heb een Xiamo mi8 en ook met een vergrendeld scherm schiet ie gelijk aan zodra mijn vinger de vingerafdruksensor aanraakt. Werkt altijd.

Edit: oh wacht, laat maar. Dit gaat waarschijnlijk om sensors die achter het scherm liggen? Dat is natuurlijk een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 20 januari 2019 12:21]

Zo kun je toch een soort van realtime vingerafdruk check doen?
Als iemand je telefoon uit je handen neemt zal hij automatisch vergrendelen, optioneel dan wel en eventueel uit te schakelen met een timer.

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 18 januari 2019 07:50]

Klinkt goed,maar zou onnodig veel batterij verbruiken.De fingerprint werkt enkel als het scherm afligt en bij het nemen van foto's dacht ik, bij de meeste merken?!

Wel een mooie ontwikkeling van Xiaomi!!! Well done!!! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door greatkz op 18 januari 2019 09:21]

Ik heb nu meerdere keren je post gelezen, maar ik begrijp er nog steeds niets van. Wat probeer je nu te zeggen?
Volgens mij probeert @alexke1988 het voglende punt te maken:
De vingerafdrukscanner werkt zo te zien nog met licht (en een CMOS sensor), dat enkel oplicht wanneer het scherm uit staat, het zou onnodig veel stroom vreten als dit licht bij elke aanraking van het scherm aan zou moeten gaan.

En daar zit zeker wat in, een tweede nadeel is: wat gebeurt er als je vingerafdruk niet helemaal goed herkend wordt? instant lock? lijkt mij zeer frustrerend met de huidige technologie.
Mogelijk dat daar omheen te werken is; bij 3+ foutieve vingerafdruk registraties locken we pas ofzo.

edit: verkeerde naam :')

[Reactie gewijzigd door Giblet_dono op 18 januari 2019 08:34]

LOL... ik snap je reactie. Ik heb het ook... :?
Maar, als ik het letterlijk vertaal naar Engels dan begrijp ik de reactie op alexke beter:

[Sounds good, but would unnecessarily consume a lot of battery. The fingerprint is on, when the screen is off and when taking pictures I thought, at most ?!]

Maar we zijn er nog niet helemaal. Leuk dit voor de tweaker.. geheimtaal op de vroege ochtend. :P
Giblet_dono heeft mijn antwoord al verduidelijkt ;)

Was nog niet zo goed wakker,daarom vreemde zinsbouw :z

[Reactie gewijzigd door greatkz op 18 januari 2019 08:45]

Eindelijk een vingerscanner achter het scherm, geen gedoe met een vingerscanner achter op je smartphone.
Wablief? Is dit Vlaams of Nederlands?
Tussen de twee ;)
Wie geeft er trouwens altijd die -1?!

[Reactie gewijzigd door greatkz op 18 januari 2019 08:48]

Mij niet gezien, een toestel met een vingerafdruklezer achter het scherm.
Dan krijg je toch allemaal vette vingers op het scherm?
Lijkt me niets.

:P
Hmmm ik snap jouw punt niet... het is een touchscreen, je bediend sowieso al je phone via het scherm aan te raken.... dus vingerafdruk laten scannen is daar niet echt een verschil t.o.v gewoon gebruikt of misschien heb je echt vettige vingers lol dan heb je nu al toch een probleem met touchscreens in het algemeen. :)
Volgens mij heb je gemist dat zijn reactie sarcastisch bedoeld was ;)
Aaaah |:( super bedankt _/-\o_ ik denk dat ik even de koffie machine zal moeten bezoeken. :)

@Davey400 You got me :) well played sir! ;)
Kijk dat is innovatie!
Die gasten lopen toch wel voor qua tech innovatie, westerse merken innoveren op de prijs!
innoveren door de prijs omhoog te gooien?
Welke prijs omhoog te gooien? Daarnaast zijn ze nog altijd qua top hard ware in d telefoons toch altijd goedkoper dan een Samsung of een iPhone of een LG of een Sony. En als je denkt dat het elk jaar duurder wordt ? Dat kan zo zijn omdat ze meer naamsbekendheid hebben gekregen en de grote jongens misschien meer royalties vragen. Waar ze vroeger high-end smartphones als Mi2S / Mi3 / Mi4 onder de 300,- hadden heb je dat nu njet maar goed nog steeds onder de prijs van de andere .

Dus onderbouw je zin waarom je dat denkt en hoe je daar aan komt.

Zelf wacht in op de Mi9 om aan te schaffen. Maar verwacht zoals in de tekst staat niet dat deze de grotere vingetdruksensor zal hebben.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 18 januari 2019 08:41]

@superwashandje bedoelt juist de westerse merken ;)
gast rustig aan! :> Geef je me een -1 omdat je het niet met me eens bent omdat je mijn reactie op @Jay47 verkeerd begrijpt?
Omdat je een xiaomi tag hebt neem ik aan dat je een fan bent van dat merk/chinese merken? Zoals @Melkunie zegt heb ik het over de "westerse" merken als Samsung, Apple, Sony e.d. (hoewel alleen Apple voor zo ver ik weet westers is maar ok) die de prijzen met honderden euro's omhoog gooien per generatie. dit in reactie op jay47 die zegt dat ze innoveren op prijs. ik zie juist het tegenovergestelde gebeuren dus daarom vraag ik daar ook naar...
heb zelf ook een xiaomi note5 voor de batterij

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 18 januari 2019 10:38]

Xiaomi gaat overigens wel de prijzen omhoog gooien omdat ze van Mi een "premium" brand willen maken á la Huawei. Daarom hebben ze ook Redmi afgesplits als het ware van de overige lijn. Redmi wordt een zelfstandig goedkoper merk, Mi het premium, en dus duurder merk.
Nja dat was het altijd al qua telefoon inderdaad. De Mi was altijd het vlaggenschip wat zich moest concurreren met de big boys. Inderdaad ik zag dat ze gaan splitsen. Qua prijs was het nog wel we blijven onze "missie volgen"
ok dat haalde ik er niet uit :P Heb een klein scherm hier dus denk dat de /s er af viel ;)
Ach dat overkomt ons allemaal wel een keer :P
Is ook innoveren.... doel van kapitalisme is naar monopolie, prijzen oprekken totdat klanten afhaken omgekeerd evenredig kwaliteit afbouwen.

Kijk maar naar Apple.
Misschien dat je over sarcasme hebt gekeken omdat je inhoudelijk reactie tov iemand zijn post niet hebt zien.

Mbt Apple: https://goo.gl/images/we7AjK

Noem eens een paar dingen die ze niet van anderen hebben "gepikt" aangepast en gepatenteerd.......

Je zult verbaasd zijn hoe ver ze zijn gekomen zonder zelf ooit eens iets zelfs te hebben uitgevonden.
Grappig, eergisteren kwam Oppo met het bericht van een groter oppervlak voor de vingerafdruk scanner onder het scherm en nu Xiaomi.

Goede ontwikkelingen zeker omdat je straks niet meer eerst het scherm hoeft te activeren. Zo komt het steeds dichter in de buurt van de snelheid van de vingerafdrukscanners zoals we die nu al een tijdje kennen.

[Reactie gewijzigd door l3art op 18 januari 2019 13:18]

Mooi hoe Xiaomi vaak voorloopt op de grote merken en dit ook nog aanbiedt tegen een redelijke prijs.
Met Face-ID is je telefoon al unlocked voor je hem aanraakt:)
Ietsje langzamer, met een relatief flink premium bij veel modellen en een extensieve sensor bay in een notch of slider...
Kwestie van tijd. Die notch zal verdwijnen, de prijs zal dalen, de snelheid zal stijgen. In de praktijk werkt het overigens al snel zat; nog nooit het gevoel gehad dat ik er op moest wachten.
Met Face-ID hoef je simpelweg nooit bewust te authenticeren. Ik vraag me af of de onscreen fingerprintscanner je vinger kan herkennen terwijl je beweegt. Zo niet dan zul je altijd eerst je vinger bewust stil moeten leggen voordat je de interface kunt gaan bedienen. Dat is verleden tijd met Face-ID.
Deze zal zowel faceherkenning in 3D(referentie MI 8 explorer) als fingerscreenprint hebben. Trouwens,je moet toch altijd je vinger stilhouden voor een fingerprint op gelijk welke huidige telefoon?!Als je duwt op het scherm is je vinger toch stilstaand?
Fabrikanten werken ook aan ultrasone scanners achter het scherm, die werken met ultrasone signalen om de vingerafdruk waar te nemen. Wanneer die in smartphones gaan verschijnen, is vooralsnog onbekend.
Hoezo onbekend? Er zat er al één in de Honor 10 en in de Samsung S10 komt ook een ultrasone vingerafdrukscanner.
Hij moet geloof ik wel hard drukken.
Ik hoor her en der allemaal innovaties van smartphone makers, behalve die van de grote traditionele merken. Zijn ze ingehaald of brengen ze dit jaar weer innoverende telefoons die het verschill even duidelijk laten zien tussen hun smartphones en die van Chinese bedrijven?

Mooie ontwikkeling van XIaomi, heb ook zeker wel een zwak voor dit bedrijf, ze maken leuke en vooral betaalbare telefoons.