LG introduceert uhd-projector die 120"-beeld projecteert op 18cm van muur

LG heeft de tweede generatie van de CineBeam Laser 4K-projector geïntroduceerd. De HU85L is een uhd-laserprojector die over een technologie beschikt die LG aanduidt met 'ultra short throw'. Dat maakt dat de beamer een beeld van 120" kan projecteren op 18cm van de muur.

LG meldt dat het ook mogelijk is om de projector nog dichterbij de muur te plaatsen; als de HU85L op 5 centimeter van de muur wordt neergezet, kan het apparaat nog een beeld met een diagonaal van 90" op de muur projecteren. Volgens LG vergemakkelijkt deze capaciteit de plaatsing van de beamer in bijvoorbeeld een woonkamer. De voorganger, de HU80K, was LG's eerste 4k-projector.

Het Zuid-Koreaanse bedrijf gaat tijdens de aankomende CES-beurs in januari meer over de projector bekendmaken. Het bedrijf laat al wel weten dat de maximale helderheid van de HU85L uitkomt op 2500 ansi-lumen. Verder beschikt de beamer over 12-punts keystone-ondersteuning, wat volgens LG beeldvervorming voorkomt. De mogelijkheid om YouTube-video's te streamen is ingebouwd en er zijn usb-, ethernet- en hdmi-aansluitingen aanwezig.

Andere informatie zoals de prijs en de contrastratio heeft LG nog niet bekendgemaakt. Wel is al duidelijk dat het apparaat ondersteuning biedt voor LG's ai-implementatie ThinQ, waarmee gebruikers de projector met stemcommando's uit kunnen zetten of kunnen opdragen bepaalde video's af te spelen.

LG HU85L beamer

Door Joris Jansen

Redacteur

21-12-2018 • 20:06

147

Reacties (147)

147
143
64
9
2
47
Wijzig sortering
Wel prachtig dat in het marketingplaatje de donkere gebieden van de projectie donkerder zijn dan de witte muur waarop wordt geprojecteert.
Ze hebben kennelijk een zwarte laser uitgevonden., _/-\o_
Ik heb het gephotoshopped naar een realistischere 'projectie':
https://i.imgur.com/oInhloA.jpg
Ooh die is wel mooi! ;)
Anoniem: 504737 @pim23 december 2018 06:32
(H)eerlijk!
Vriend van mij heeft ook een beamer en zweert erbij. Mijn OLED is voor ‘kneuzen’ hoor ik dan. Maar overdag heeft hij inderdaad zulk beeld.

‘s Avonds is een beamer wel heel mooi

On topic, ik vind die short throw beamers beter staan in de huiskamer in plaats van zo’n moloch aan de wand. In theorie kan je hem laten inbouwen in je wandmeubel. Is deze gelijk mooi weggewerkt.
Ik zit toevallig naar een beamer te kijken. Mijn kinderen spelen Mario Party😀

De beamer een optoma 1070xe is gericht op een witte muur ( ral 9010).

Ik Ian je vertellen dat zwart hier best zwart is, in ieder geval naar mijn smaak.

Kleursmaak is echt iets persoonlijks. Twee voorbeelden:

1 ik heb een Samsung 8 serie ingeruild voor een Philips. Lichtopbrengst op de Samsung was een stuk hoger en daarmee de kleur -onnatuurlijk- licht en fel. Ik vind licht niet per se beter.

2 die eeuwige fascinatie waarover ik lees voor zwartwaarden. Dat vind ik ook onnatuurlijk. Kijk eens om je heen hoeveel zwarte dingen zijn er nu helemaal. Als het pikzwart wordt zijn de contrasten vaak weer te scherp naar mijn smaak.

Dus, wat mij betref zijn warme kleuren en donkergrijzer prettiger. Maar we hebben allemaal recht op eigen smaak en mening 😋
Smaak? Dit heeft niks met smaak te maken.

Waar ik het over had is dat het zwart in het plaatje fysiek niet kan als je op een witte achtergrond projecteert.
Een beamer kan geen licht weghalen, en aangezien de muur al door de zon wordt belicht kan het 'zwart' nooit donkerder zijn dan de kleur van de muur.
Het lijkt er inderdaad op dat ze op het marketingplaatje de zwartwaardes hebben overdreven.

Maar het 'zwart' kan er wel degelijk donkerder uitzien dan de kleur van de muur. Het zou niet best zijn als al het zwart er met een projector zou uitzien zoals de achtergrond (vaak wit). Dan zouden we in 90% van de (niet verduisterde) vergaderruimtes geen tekst kunnen lezen in een word document of presentatie :?

Als ik goed zeg heeft dat te maken met het verlichten om de 'zwarte' delen heen. Dus omdat de omgeving bijvoorbeeld wit word geprojecteerd lijkt het niet verplichte gedeelte voor ons oog zwart (of eigenlijk een donkere grijs tint).

Meer info: http://wtamu.edu/~cbaird/...-project-the-color-black/
Correct inderdaad. Echter wordt bij speciale projectie schermen ook gebruik gemaakt van verschillende technieken om alleen licht onder een bepaalde hoek (polarisatie) te weerkaatsen. Daardoor lijken de projectieschermen vaak anders (meer grijs) als je er naast staat dan op een productfoto.

Ik heb zelf jaren op witte muur geprojecteerd. Dat is toch echt anders dan op een goed scherm. Vooral het stukje strooilicht. Ik had toen een 2600 ansi lumen DLP beamer en die was best pittig als de boel verduisterd was. Na een filmpje was je dan ook echt moe van het kijken.
Als iets nieuws is word vaak overdreven. Dus ja. HDR en contrast van oled gaan even uitgebuit worden. Tot men gewoon is dat deze tech er is. En dan gaan we gewoon weer verder met ons leven. Maar dan met iets betere kwaliteit van beeld.

Ik snap beamers niet meer nu je voor een appel en een ei 65" kan halen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 18:28]

Omdat mensen die een beamer hebben vaak >77” gaan en dat kost al snel €7.500 of meer. Een goede beamer kost € 3.750-4.000
Anoniem: 1058531 @koelpasta21 december 2018 20:24
Precies. Meer donker dan de achterliggende achtergrond/doek/behang/ what-ever... kun je niet projecteren.
Ofwel, je moet gaan verduisteren. En hoe zit het dan met de absolutie zwartwaardes of belichting van donkere plekken.

Dat is helaas nog een nadeel van projectie, ik wil het echt heel graag, dit zou mijn TV kunnen opvolgen, maar ik denk dat contrast ratio en projectie van donkere stuken film alleen kan worden gevormd mede door verduistering en totale 'non light output' voor zwarte gedeeltes van beeld. (o.k. daar schijnt laser wel weer
meer mogelijkheden te bieden)
Tja, als je echte 'purist' bent dan zou je je zorgen kunnen maken over dit soort zaken.

Ikzelf heb recentelijk (mezelf verwent met sinterklaas :+ ) een LG fullHD LED beamer gekocht en ik richt deze, onder een schuine hoek naar een schuine muur die boven mijn bed hangt (niet echt ideale omstandigheden dus).

De muur is wit/geel en bestaat uit houtplanken met subtiele naden.
Mijn slaapkamer is altijd verduisterd (rolluik) en serieus, als ik in bed lig met lampen uit dan kan ik PRIMA een film of serie kijken vanaf de projector zonder me te storen aan het feit dat het beeld niet 'perfect' is. Het beeld is scherp zat en fel zat en ook contrast is meer dan goed genoeg.

Ja, een OLED TV zou beter beeld geven... maar die projector die ik heb kost ~650 euro... en geeft mij wel een diagonaal van ~2,5 meter met zeer respectabele licht productie. 8)7

Zou ik een projector in mijn woonkamer gebruiken voor overdag? hell no!
Is een projector ideaal voor verduisterd 'groot scherm' kijken (met vrienden of zo)? hell yes!

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 22 juli 2024 18:28]

Anoniem: 1058531 @Ayporos21 december 2018 20:42
Nou, inderdaad, ik ben geen 'purist'. Met verduistering, en plekken waar 'laser niet schijnt' indien zwart moet worden weergegeven' is dit erg gaaf.

OLED wil ik niet, dat 'slijt' al na enkele jaren (kleuren komen niet meer goed overeen, inbranden, etc).

Nu kijk ik op een LCD TV met VA paneel, kijkhoek niet al te best, maar kleur en contrast beter dan IPS panelen zoals ik nu vaak in winkels nog wel eens vergelijk.

Het mooiste beeld..... dat geeft mijn oude 28 inch 100hertz Sony CRT (beeldbuis) TV op zolder nog steeds...
[...]
OLED wil ik niet, dat 'slijt' al na enkele jaren (kleuren komen niet meer goed overeen, inbranden, etc).
Jammer dat dat fabeltje altijd terug blijft komen... :N
- Kleuren kunnen niet apart 'slijten' want je hebt enkele witte oleds met daar een kleurfilter over.
- Inbranden kan inderdaad, maar wordt voorkomen door extra snufjes. Je LCD en je CRT kunnen ook inbranden en die hebben die snufjes waarschijnlijk niet :)
- Etc.?
Nu kijk ik op een LCD TV met VA paneel, kijkhoek niet al te best, maar kleur en contrast beter dan IPS panelen zoals ik nu vaak in winkels nog wel eens vergelijk.

Het mooiste beeld..... dat geeft mijn oude 28 inch 100hertz Sony CRT (beeldbuis) TV op zolder nog steeds...
LCD met VA of een CRT... Sorry, maar als je dan commentaar op OLED geeft... ;)
De oled van mijn telefoon heeft na anderhalf jaar opeens wel ingebrandde icoontjes. (Op3). Hoe zit dit dan?
Omdat het een totaal andere techniek is. LG gebruikt zoals aangegeven witte oleds met een lcd-achtig kleurenfilter erover., terwijl veel telefoons gekleurde oleds gebruiken. Het ironische is dat @Anoniem: 1058531 z'n oude CRT het beste beeld vindt geven, terwijl CRT's ook konden inbranden. Maar omdat er toen geen alternatieve techniek was, maakte niemand zich daar druk om :) Veel van de zogenaamde problemen met televisies waar consumenten zich druk om maken, komen uit de hoge hoed van de concurrentie die niet te beroerd is om op de tekortkomingen (hoe klein ook) van de concurrent te wijzen. Dat was in de plasma vs. lcd-tijd ook al zo. Als je de consument maar bang genoeg maakt, gaat hij vanzelf afzien van de aankoop.

Ik heb jarenlang een plasmatelevisie gehad en deze rond Black Friday vervangen voor een mooie 55" oled. Ik maak me 0,0 zorgen over inbranden. Over 5 jaar zul je ongetwijfeld op een egaal grijze achtergrond logo's kunnen zien, hoewel we zo weinig televisie kijken dat ik zelfs dat betwijfel, maar je moet echt je best doen om zoiets te zien. Op onze 8 jaar oude 42" plasma van Panasonic heb ik toen hij vervangen werd goed gezocht, maar ik kon eigenlijk niks hinderlijks vinden :) Overigens snappen veel mensen het verschil tussen retentie en inbranden nog steeds niet.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 18:28]

Dat met die ingebrandde logos is volgens mij al jaren geen issue meer doordat TV zenders hier ook tegenaan liepen. Mensen die een uur of 3/4 film zaten te kijken (met alle reclames tussendoor haal je dat makkelijk) hadden in het plasma tijdperk namelijk al vrij snel permanent het logo ingebrand staan. Sinds enkele jaren worden de logos dan ook subtiel uitgefade na zoveel seconden het programma in en zijn ze niet meer gekleurd.

Frans Klein heeft zich hier toen hard voor gemaakt. Het heeft echter wel 6 jaar geduurt voor hij op een positie kwam waar dit ook kon: https://www.ad.nl/tv-en-r...go-op-televisie~a3fc8cc1/
Mijn 12 jaar oude plasma (LG42PX4RV-ZA) doet het nog steeds voortreffelijk en is nergens ingebrand.
De OLED in je Smartphone is waarschijnlijk een type met verschillende kleuren OLED. Dan komt inderdaad het verouderingsprincipe om de hoek kijken.

OLED TV panelen, die wij als TV in de winkel kunnen kopen, komen allemaal bij LG Displays weg. LG Displays maakt een OLED met alleen witte OLED gecombineerd met een kleurenfilter. Dat neemt het verouderingseffect weg.

Inbranden kan inderdaad maar komt vooral voor bij gamers en mensen die zenders/programma's met veel statische informatie (denk aan permanente nieuwsbalk onderin je scherm) bekijken
Ze hebben nog steeds een verouderingseffect. Als de TV uitstaat na 4 uur gebruik gaat er een programma draaien dat het scherm weer egaliseert.
Als je de TV uitzet met een stekkerdoos heb je al heel snel een ramp qua inbranden, omdat ie geen kans krijgt voor zijn herstelprogramma.

Zie: https://www.heise.de/select/ct/2018/22/1540617472341234
Lekker snugger: een televisie die standby 0,1W vermogen pakt met een stekkerblok uitzetten :+

Ik kan alleen mijn eigen ervaringen met plasma (jaren gebruikt) noemen en bij oled moeten we het nog maar zien. Ik denk dat veel afhangt van hoe je de televisie gebruikt. Ik geloof best dat iemand die 8 uur per dag hetzelfde spel speelt, 2 jaar lang, op zijn plasma- of oled-televisie, last krijgt van inbrandverschijnselen. Het ironische is dat je die inbrandverschijnselen alleen ziet als je een keer een ander spel speelt.

De meeste mensen gebruiken een televisie echter anders: die kijken 's avonds een paar programma's, vaak op verschillende zenders, kijken wat dingen op Youtube (geen logo's) of uitzending gemist of via Netflix (wederom geen logo's). Het risico op inbranden is dan afwezig. Verder vind ik de laboratoriumtests die ze doen bijzonder extreem. Als je dagenlang een statisch beeld laat staan en dan conclusies durft te trekken over het inbrandgevaar, ben je echt niet goed wijs. Dat staat zo ver van de praktijk, dat is niet te vergelijken. Daarnaast zijn de inbrandproblemen alleen te zien op een egaal scherm en niet tijdens "normale" filmbeelden". Je ziet overigens in het artikel dat je aanhaalt hoe de foto's gemanipuleerd zijn: de foto bovenaan is veel extremer dan de foto verder in het artikel en dan vraag ik me nog af hoe de instellingen gemanipuleerd zijn om ze zo erg mogelijk over te brengen op een foto.
Bij een OLED en dezelfde game voor meerdere uren per dag, ga je na een paar weken al de eerste lichte verschijnselen van inbranden zien.
Omdat je een tv met een telefoon vergelijkt?
Als we zo beginnen... mijn S7 heeft na meer dan 3 jaar nog geen ingebrande icoontjes. Hoe zit dit dan? ;)

Moesten ze in telefoons dezelfde technieken gebruiken als bij een tv (pixel shift en zo) zou je het waarschijnlijk niet gehad hebben.
Mijn telefoon (5" OLED) heeft wel een ingebrande balk onderin. En dat heeft exact evenveel tijd gekost als de ingebrande balk op mijn SurfacePro 3 (geen OLED). Beiden exact 3 jaar oud volgens mij.
Nu bevestig je dus mijn punt.
Oled of niet, het kan beide inbranden, dus waarom geen oled nemen? Dan heb je tenminste de beste kwaliteit.
Je moet bij alle technieken opletten, maar bij tv's heb je er dankzij (oa.) pixel shift minder kans op...
Nee eens. Graag OLED, ik was ook helemaal niet bezig je punt te ontkrachten ofzo.
Wat Samsung ook effectief doet in hun smartphones met oled.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 18:28]

LCDs kunnen niet inbranden, maar kunnen wel image persistence hebben. Dat zijn twee verschillende dingen: het eerste is permanent en het tweede is 99,999% van de tijd tijdelijk. Het enige waar LCD crystals permanent hun "geheugen" kunnen behouden, is bij fixed LCD displays van bijvoorbeeld bedrijven, waar jarenlang hetzelfde wordt weergeven. Bij consumenten is dit probleem non-existent. En zelfs dan is het vaak te corrigeren door een tijdje verschillende dingen te laten zien.

OLEDs branden eigenlijk technisch gezien ook niet in: De OLEDs zijn organisch en bij veel gebruik op een hoge brightness breken de OLEDs sneller af.
De kleuren die de OLEDs laten zien worden steeds zwakker waardoor er dus een soort burn in effect optreedt op een bepaalde locatie waar het meest wit(dan vallen deze OLEDs sneller uit elkaar) gezien wordt of het meest zwart(dan vallen de OLEDs eromheen sneller uit elkaar). Het lijkt hetzelfde maar het is niet zoals burn in in een CRT.

Bij LG White OLED treedt dit effect minder snel op omdat het allemaal witte OLEDs zijn met een kleurfilter ervoor gezet. Het kan nog steeds gebeuren omdat geen OLED op het scherm altijd dezelfde brightness heeft.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 18:28]

Dat is niet altijd waar hoor. Veel Samsung apparaten hebben multi kleur leds waarbij de blauwe groter zijn door de slechtere opbrengst en snellere veroudering.

Edit: Ja ik heb het over telefoonschermen en tablets inderdaad. Dat is ook OLED immers.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 18:28]

Dan heb je het over Qled en geen Oled. Is echt een andere techniek.
Ik vrees dat je je vergist.
Samsung maakt geen oleds meer (side note: ik heb het hier nog steeds over tv's en niet telefoons!), dus ik denk niet dat hij zich vergist :)
De discussie ging over Oleds en die gebruikt Samsung idd alleen in telefoon schermen ( en de VR bril ) ....waar ze een grotere blauwe subpixel hebben.
Klopt, hij heeft het over telefoonschermpjes. Daar geldt dat Samsung dat inderdaad zo doet.
Danku. Jij bewijst dat heel tweakers.net niet onterecht bang was van de term QLED.

Ik snap niet dat ze hier mee wegkomen. En zelfs wanneer men technisch achter staat, steeds meer geld in marketing en minder in R&D proppen. Percentage gewijs dan.

TV devise...

Samsung maakt kleine oled displays

LG maakt grote oled displays.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 18:28]

Ik heb nooit anders beweerd.
En Qled is idd een voor verwarring zorgende term.
Hoe moet die kleur niet meer overeenkomen dan? Verandert na verloop van tijd de beeldprocessor zijn algoritmes?
OLED wil ik in der daad ook nog niet... en ik was al tijdje een projector aan het overwegen.
Het is uiteindelijk deze LG LED projector geworden omdat deze alle voor mij relevante checkboxes aanvinkte (goedkoop, duurzaam, weinig stroomverbruik relatief, lange lamp levensduur, 1080p, onder een scherpe hoek acceptabel vanwege geringe warmte productie, etc)
Wow die is goedkoop geworden. Had hem al meermaals bekeken en toen was hij nog ongeveer 1000 euro. Zit nu nog met de 720p versie van LG. Fijn ding maar 720p is toch wel wat laag qua resolutie. Voor 120 inch is 1080p echt een must. Nu gaat het toch erg kriebelen om hem te vervangen.
AL 4 jaar oled hier. Inbranden is wel een feit, maar alleen zichtbaar op statisch beeld van één kleur. ( bv. in een DVD menu of zo )
LCD geeft ook fouten in weergave van een dezelfde kleur.
Ik heb zelf een plasma, lcd en oled.

De plasma had wel last van inbranden, voornamelijk ondertitels en witte logo’s. Het was niet storend, tenzij er een 21:9 formaat film getoond werd. Dan zag je als je heeeeel goed keek een lichter zwart/donker grijs gebied. Een keer bleef de HTPC hangen en was ik weggelopen denkende dat deze uitwas en toen bleek het Windows homescreen met startmenu ingebrand te zijn. Met behulp van een programma en ‘sneeuw’ deze voor goed 95% weg kunnen krijgen. De kans dat plasma inbrandt en het daadwerkelijk storend is, vind ik minimaal.
Uiteindelijk is de plasma overleden en vervangen door een OLED. Mijn LCD heeft daar geen last van maar die wordt ook niet vaak gebruikt (slaapkamer tv).

De OLED, heb ik sinds juni/juli vorig jaar, heeft elke X uur dat hij aanstaat een programma wat je niet kan overslaan om je beeld te onderhouden. Ik game hier best vaak op en speel dan Overwatch en andere games met vaste UI. Ook totaal geen last van inbranden.

Als ik jouw was, zou ik me niet al te druk maken en gewoon kopen wat jij het mooiste vindt om daar naar te kijken in plaats van dat je je angst laat inboezemen over inbranden.
Best eens de handleiding nakijken.
Veel beamers mogen niet meer dan 15° gekanteld worden ivm slechte luchtstroming die de levensduur van onderdelen (waaronder de lamp) sterk zou veranderen.
klopt allemaal helemaal, vrijwel alle projectors moeten vrij recht gepositioneerd worden... daarom heb ik ook voor dit model gekozen. ;)
Dit is grotendeels achterhaald, veel projectoren kunnen veel kanten op gezet worden. Het probleem was niet zo zeer de onderdelen maar de spiraal in de lamp welke ging hangen en een kortere levensduur zou hebben.
Is er dan zoveel evolutie in de lampen? Uitgezonderd de laser gevallen die ofwel zeer duur of minderwaardig zijn, lijken de betere projectors nog steeds met dezelfde type lampen te werken.
Precies hetzelfde gedaan! Projector voor de slaapkamer. Daar is het namelijk prima te verduisteren. Alleen kost mijn projector 70 euro :P (plus 60 euro verzendkosten en invoerrechten... Had een Amazon kadobon gekregen...Dus moest uit de USA komen).
Moet het spul nog ophangen, maar wel al even uitgeprobeerd. Prima beeld!

Maar inderdaad: projectie in de woonkamer? Hell no.
Heb zelf ook even de LG HF80JS gehad, echter is dit nog wel echt iets voor in het donker - combined with perfect projection angle-. Ik heb em ingeruild voor C7 oled van LG met wat cash er bij.. Beter beeld, en geen kabaal ( wat ook deze laser projector toch maakt).
Haha de pf50ks? Heb m zelf ook, echt een fantastisch apparaat
Ja maar het is juist het probleem dat het hier wel voor dat soort situaties wordt gemarket. Die gast zit op de bank in een volop verlicht huis een spelletje te spelen met enorm goede zwartwaarden. Slaat nergens op.
Juist. Misleidende marketeers. *spuugt*
Da's tegenwoordig een pleonasme
Ik heb een beamer in mijn huiskamer, prachtig hoor, zo'n FHD projectie op een 92" scherm 3 meter van mijn bank... Maar ik zit toch weer te kijken om een grote TV te kopen, want het is gewoon vervelend dat je altijd moet verduisteren. En mijn huiskamer krijg ik niet volledig verduisterd, dus afhankelijk van de lichtcondities zijn sommige duistere scenes (vooral in bepaalde games) overdag moeilijk te zien. Nee, tenzij je er echt een kamer op wil inrichten zou ik over het algemeen eigenlijk een beamer de meeste mensen niet aanraden.
Je zou ook een donker scherm kunnen nemen of het oppervlak waar je op projecteerd donker schilderen.
Er bestaan wer grijzige schermen om die licht van de omgeving minder reflecteren en licht vam de projector wel.

Wat nog belangrijker is en goedkoper is, is een donker plafond en donkere muren. De grootste lichtbron in een witte kamer is projectiereflectie zelf. Zelfs al is alles verduisterd, toch licht heel je ruimte op.

In een donker geschilderde ruimte zal uw projectorcontrast gewoon perfect zijn. (Zeker met moderne dlp’s)
Een woonkamer met donkere muren.... gadverdamme. :+
Met die grijzige schermen bedoel je dan schermen die licht dat er in de buurt van loodrecht op valt terug reflecteren, maar niet licht dat meer zijdelings er op valt? Dan krijg je toch weer last van hotspotting? Buiten dat die dingen duur zijn...

En ja, een zwarte ruimte zou moeten helpen, maar ik wil inderdaad mijn huiskamer ook niet zwart verven :)
Als je een dedicated home cinema kamer kunt bouwen, dan is het wel een optie en kan het goed werken.
Er bestaan wer grijzige schermen om die licht van de omgeving minder reflecteren en licht vam de projector wel.
Dat is voor deze projector nou net een probleem omdatie onder een extreme hoek op het scherm schijnt.
De hoek is dan eigenlijk dezelfde als die van het omgevingslicht en zal dus niet goed reflecteren.
Werkt dat? Licht dat op donker schijnt maakt het nog niet licht natuurlijk. Dus dan ben je je contrast volledig kwijt de andere kant op.
klopt, er bestaan wel speciale projectieschermen die zoiets mogelijk maken, maar die kosten veel meer dan de beamer zelf...
En hebben weer hun eigen problemen, zoals hotspotting (bij ambient light rejecting schermen) of lage lichtopbrengst (bij grijze schermen).

Als het om projectieschermen gaat is alles een trade-off, er bestaat geen ‘perfect’ scherm. Maar als je je kamer echt goed kunt verduisteren kan een super el-cheapo wit scherm al beter beeld geven als een black diamond scherm van rond de €5000.
Nou ja, je bent als het goed is geen contrast kwijt. De hele helderheid gaat omlaag. Je krijgt dan donkerder zwart, maar ook donkerder wit. Maar de verhouding tussen zwart en wit blijft hetzelfde. (denk ik)
Ik heb beide, dat is ideaal. Beamer lamp is onlangs gesprongen, heb direct maar een nieuwe besteld want ik mis het enorm... Aangezien we toch enkel 's avonds laat iets kijken is de beamer ideaal. De tv is goed voor de kleine overdag iets te laten zien of voor als we het nieuws eens willen bekijken.
Ja dat klopt ook weer, het hangt van je gebruik af. Ik kijk/speel juist meer tijdens daglicht (hoewel nu in december iets minder want er is bijna geen daglicht :P), daarom stoor ik me er eerder aan.
Ja inderdaad, dit irriteert me altijd zo enorm bij dit soort reclames... Projectoren die zwart projecteren. Dat haalt de hele geloofwaardigheid onderuit.
De aller goedkoopste beamers bij aliexpress hebben ook lachwekkende plaatjes, de resolutie van 320x240 zegt genoeg, maar de plaatjes, wow, ik zou bijna gaan geloven dat die beamers in mid-air 3d beelden zou kunnen projecteren, natuurlijk weergegeven projecties waarvan de afbeelding zelf al vele malen hoger is dan de resolutie die het apparaat aan kan.

Jammer dat LG dus ook verneukeratieve Marketing beelden heeft.
Op de foto staat het apparaat ook geen 18 cm van de muur. Hooguit 5.
Ik geloof dat de laserstraal er ook niet aan de achterkant uitkomt maar ergens redelijk naar voren op de bovenkant zit.
ACM Software Architect @koelpasta21 december 2018 20:16
En het lijkt me ook vrij hinderlijk om de lichtstralen van de projector in de projectie te zien :)
Nouja het is een student (zoals @Zodiac al opmerkte) dus hij heeft niet goed genoeg gestofzuigd.. Dat komt vaak voor bij studenten. Waarschijnlijk heeft hij alle bierflesjes, pizzadozen en condooms van gisteravond allemaal onder de bank geschoven voor de foto :P
Of er hangt een black diamond projectie scherm.
Niet te vergeten de onderrand die niet gelijk loopt met de plint. Slecht marketingplaatje inderdaad :)
Ja, maar dat komt omdat die jongen ook z'n mobieltje scheef houdt. 8)7
Dat is nou een blacklight. ;-)
Ja, ik vind het ook al opvallend recht allemaal.
En dan met een knullige mobile game in de foto.
Is dit echt hoe sommige mensen gamen achter een 4k projectie.
Die hebben toch ook de vetste Game PC's en de krachtigste consoles.
Het hele perspectief klopt niet eens, iets in dat plaatje is echt.
Het hele perspectief klopt niet eens, iets in dat plaatje is echt.
Maar wat ?!
Het nieuwe inbranden anno 2019
Gast, dat is 'zwart licht'. Heeft Willie Wortel al jaren geleden uitgevonden, maar Dagobert Duck wilde er niet aan omdat hij het lichtknopje niet meer kon vinden als het aanstond.LG heeft het licht (niet) gezien.
Het kan ook een draagbaar gat zijn :+
Wat ik nóg beter vind, is hoe het hier blijkbaar om een studentenwoning gaat (want: bed in de woonkamer). Maar dan wel de netste student die zich ooit heeft aangemeld, blijkbaar. Met meubilair wat toch echt niet bij een Ikea van de stellingen is gehaald. En blijkbaar een beamer van een paar duizend euro kan veroorloven om een faux racespelletje met een faux controller te spelen.
ACM Software Architect @Zodiac21 december 2018 21:41
Dat heet ook wel een loft (effectief een 1-kamer woning) en is in sommige gebieden/steden volgens mij een vrij gebruikelijk woningtype. Dat hoeft dus niet per se een student te zijn :)
Of iemand die in een grote stad woont en 2500€ per maand voor deze kamer betaalt. Heel normaal in best veel steden overal in de wereld...
In Manhattan kan je studio appartementen van 40 m2 vinden die richting de half miljoen dollar gaan. Dus zo gek is het scenario in de foto ook weer niet.
Nee, niet vreemd. Er bestaat namelijk speciale *donkere verf* met bepaalde *gain* waarde voor een betere reflectie. Als je projector uitzet, dan heb je wel op je muur een groot donker vlak geschilderd staan, het is net was je wilt. Je komt dus aardig in de buurt wat het marketing plaatje laat zien.

Nu nog een review, zou graag meer UST reviews willen zien en vergelijkingen.

Edit: Kennelijk is er in mijn verhaal wat ongeloof, hier een filmpje:
https://youtu.be/aA7puOhHJEk

[Reactie gewijzigd door Fermion op 22 juli 2024 18:28]

Er bestaat namelijk speciale *donkere verf* met bepaalde *gain* waarde voor een betere reflectie.
Het moet je, neem ik aan, opgevallen zijn dat van dit alles niks terug te vinden is in het marketingplaatje? :)
Dus volgens jou zou je altijd wit hebben op een wit projectiescherm en nooit 'zwart'... check...
Als dat scherm tegelijkertijd ook door een andere sterke bron wordt belicht?
Ja natuurlijk. :)
tuurlijk, anti-licht.
laat de laser een ferquency afgeven dat wit opheft.
beter zwart krijg je niet
Welke frequentie heeft wit licht dan? }>
Zwart is het ontbreken van iedere kleur
Anoniem: 1026419 @POL_195323 december 2018 11:58
Of zwart is juist alle kleuren samen, ingewikkeld dit.
Nee dat klopt niet hoor, wit een mengeling van alle kleuren, feitelijk logisch daar wit alle kleuren kan reflecteren, behalve zwart daar dit geen kleur is maar het ontbreken van alle kleur. :)

[Reactie gewijzigd door POL_1953 op 22 juli 2024 18:28]

Anoniem: 1026419 @koelpasta23 december 2018 11:56
Deze opmerking word nu al jaren telkens weer opnieuw geplaatst bij projector gerelateerde artikelen.

We weten het nu wel...
Blacklight bestaat toch al een tijdje? Vroeger in de disco hingen die al.
Mijn reactie wordt weggemoffeld, hier een voorbeeld van zwarte schermen:
https://youtu.be/aA7puOhHJEk
Ja, weet ik ook wel. :)
Waar het om gaat is dat er in die foto niet zo'n scherm wordt gebruikt.
Daarnaast is het contrast en de zwartwaarde in de video die jij linkt alsnog een stuk lager, respectievelijk hoger dan in de marketingfoto bij dit artiekel.
Wat verder een nadeel is van die zwarte schermen is dat je eigenlijk ook een hoop licht van je projector gewoon weggooit.
Zoals verderop door iemand wordt vertelt zijn er altijd nadelen aan al die verbeter-schermen.
Koelpasta, dat is de anti-licht technologie.
Is het upscale of een echte 4k monitor vraag ike af.
Het is interpolatie naar 4K, zoals vele 4K projectoren. (XPR = Expanded Pixel Resolution)

[Reactie gewijzigd door Friemel op 22 juli 2024 18:28]

Lol dus buiten dat dit ding met neppe marketingplaatjes wordt aangeprezen (zwart licht) is het ook nog eens een neppe resolutie :X

Laten ze het liever bij OLED TVs houden want dat doen ze wel geweldig.
Dat is hoe letterlijk al die pixel-shifting projectors worden gemarket. Een echt native 4K projector is niet te betalen voor bijna iedereen.

Overigens is er m.i. ook niks mis met pixel shifting beamers, de technologie is daadwerkelijk behoorlijk goed, en het beeld dat je te zien krijgt benaderd heel dicht een ‘echte’ 4K beamer, omdat daadwerkelijk al het bronmateriaal naar de muur wordt geschoten, maar om-en-om geshift. Dat de panelen in de beamer geen 4K zijn is eigenlijk niet eens echt interessant. Je kunt je überhaupt wel afvragen wat een ‘pixel’ nog betekent als je hem als lichtstraal op een scherm projecteert...
Je kunt je überhaupt wel afvragen wat een ‘pixel’ nog betekent als je hem als lichtstraal op een scherm projecteert...
Ik wil je erop wijzen dat CRT schermen ook een straal op het scherm projecteren (welliswaar een electronenstraal) en toendertijd hadden we ook gewoon 'pixels'.
Dus de L in LG staat voor Lucas, the prince of darkness. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Het probleem is dat die oleds nog geen 80" zijn en dat je dan ook heel de dag tegen zo'n zwart vlak aan kijkt. Je kunt je tv niet even oprollen of een muur in een tv veranderen.
Het is de bedoeling dat je de tv AANZET. Dan verdwijnt de zwarte vlek;)
Het is GEEN interpolatie. Het is gewoon pixelperfect 4K, dus elke 4K pixel van een videoframe wordt gewoon geprojecteerd. Wat er gebeurd is dat de DMD met een minder aantal pixels dan 4K binnen die videoframe wel gewoon alle pixels toont door het shiften van de DMD, en dat gaat dus zo snel dat het oog het verschil niet ziet (net zoals DLP dus ook binnen de 1ne videoframe de image verschillende keren over de DMD heen laat gaan voor de verschillende kleuren (wat dus kan resulteren in het rainboweffect als het kleurenwiel te langzaam is).


Het is dus gewoon een pixelperfect 4K image, en niet zoals bij verschillende nep projectors die werkelijk alleen fullhd projecteren maar een 4K image downscalen naar FullHD..
Zeer benieuwd naar dit model. Ben nu meer dan 2 jaar eigenaar van de UST PF1000U en ben er eigenlijk wel tevreden over. Beeld is op zijn best als het donker is (rolluiken naar beneden) en geluidproductie buiten ECO mode is aan de hoge kant. Voor de rest is het een 60" tot 90" scherm die niet storend is in mijn living. Ik heb er voor beter geluid een Sony HTXT3 op aangesloten, evenals digibox en xbox one X. Niets leuker dan beamer op te zetten en old school Halo split screen met vier te spelen.

[Reactie gewijzigd door The bull85 op 22 juli 2024 18:28]

Bij zo'n short throw staat vaak max 100".
Als je dat ding wat verder van de muur zet, is er dan 150" mee te halen of is er dan vervorming?
Voor 150" weet ik niet, maar hoe groter je scherm hoe groter de compromis om gelijke scherpte over je beeld te krijgen. Zelf gaan we niet groter dan 90", is dan vooral om splitscreen te gamen. Standaard 70" voor films en tv., groot genoeg voor onze ruimte@Tjeerd idd je muur moet strak gestuuct zijn voor perfecte beeld. Bij ons zit een licht buiging aan één kant van de muur, waar wij mee kunnen leven
Heb zelf ook alweer ruim een jaar de PF1000U en ben er erg tevreden mee. Je muur moet wel strak gestuuct zijn, maar des avonds is het beeld echt prima en hij staat bij mij standaard op eco-stand zodat je hem praktisch niet hoort. Zag dat er van hetzelfde model ondertussen trouwens een laser-versie bestaat.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 22 juli 2024 18:28]

Anoniem: 310408 21 december 2018 20:15
Ik heb nog NOOIT een short throw beamer gezien die lekker keek. Je moet echt een super goed scherm hebben en dan nog gaat 80% van het licht naar het plafond en niet naar de kijkers.
Natuurkunde.

Prima voor PPTX maar voor films? Dus waarom heb je dan 4k nodig?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 310408 op 22 juli 2024 18:28]

Als je een paar duizend uit geeft voor een 4K laser projector kan dat projectiescherm van €400 er ook nog wel bij, toch? Je zet de projector op een kastje, kastje een klein stuk van de muur, en dan een gemotoriseerd scherm dat van achter het kastje omhoog komt. Je kan niet per ongeluk door de straal lopen of er in kijken, en als alles uit staat en ingeklapt is zie je er niets van. Vooral als hij tussen je normale hifi set staat.

Zo'n projectiescherm vangt ook vaak nog net wat extra licht weg van boven door een zwart "afdakje" dat tevens het scherm stofdicht afsluit wanneer hij is ingeklapt.

Maar ik ben het met je eens dat die goedkope short throws in scholen en kantoren alleen goed zijn voor presentaties. Logisch, want daar zijn ze voor :+
Als je gaat voor perfectie dan geef ik jullie gelijk (@falconhunter @Anoniem: 951889) , maar mijn supergoedkope 2dehands CP-A100 Hitachi ultra short throw (school)beamer met een belachelijk lage resolutie kijkt al jaren lekker weg (op mijn witte muur gedurende de avonduren).

Persoonlijk ben ik al jaren aan het wachten op een betaalbare ultra short throw laserbeamer met voldoende lichtopbrengst voor gebruik overdag, zodat die "kleine" tv de deur uit kan :P . Ik vrees echter dat ik nog heeeeel lang zal moeten wachten...
Scherm van 400 euro ga je het echt niet mee redden... althans niet wanneer je perfectie wilt. Ik heb een scherm van 1000+ euro en zelfs die is niet perfect...
Als je perfectie wilt dan is OLED je enige optie denk ik. Projectie is altijd een afweging tussen beeldkwaliteit en de reden dat je wilt projecteren. Onzichtbaar wanneer niet in gebruik of de charme er van, afhankelijk van de persoon. Als beeldkwaliteit je #1 is lijkt me dat je projectie maar beter kan vermijden.
Wat een onzin zeg. De tijd van matige grijze plaatjes ligt al lang achter ons. Met een goede projector krijg je tegenwoordig een beeld met oled achtig zwart in native 4k. Al is oled op papier nipt beter, met projectie beleef je film pas echt als een bios. Dat lukt je nooit met een oled van 55 of 65 inch....
Wat mij betreft is een bioscoop ervaring niet ideaal, ik zie graag hoe veel popcorn ik nog over heb, en waar de kat ligt zodat ik niet struikel als ik naar de wc ga. En als je een lampje aan doet is je diepe zwart ineens niet zo diep meer...
Uiteraard geeft OLED beter beeld. Het ging er mij om dat je geen perfect projectiescherm kunt krijgen voor 400 euro ;)
Ah, ja dat is wel een goed punt :P
Dit werkt denk ik enkel met gespannen scherm? Gezien de projectiehoek zie je anders toch elke vervorming/oneffenheid van de muur? Geen enkele muur is kaarsrecht..
Met projectie moet je eigenlijk nooit rechtstreeks op een muur projecteren, tenzij je die muur echt zo goed behandeld hebt. Een mooi spanscherm is je uitkomst.
4k en vervolgens mobiel spelletje zitten spelen op zo'n afstand van het scherm.. zet dan gewoon een 24inch op 30cm van je kop :/

Maar marketing van LG had toch beter z'n best moeten doen, dan gewoon plaatje shoppen op de muur, iedereen die maar ooit met beamers op daglicht heeft gewerkt weet dat zwart niet mogelijk is :P
Vind dit wel een interessante ontwikkeling op beamer gebied. Laser gaat veel langer mee dan traditionele lampen, minder heet en geen plafond plaatsing nodig.

Ongetwijfeld nog veel te duur. Volg al tijden de ultra short throws van xiaomi. Maar heb het nooit aangedurfd er één te kopen in China. Een half Chinese interface is ook een drempel.
@ simkin

Een stuk plaatmateriaal als muur met de juiste bekleding/verf kan perfect vlak zijn.
Ninder geloofwaardig is de zwart waarde in een onverduisterde kamer.
En door de projectiehoek straalt het geprojecteerde licht zeker ook op het plafond af.
Beetje nep allemaal
Wat is de input (of output)lag van zo’n beamer tov een TV? Geschikt voor games?
Heel gaaf die short throw beamers. Maar je moet wel een perfect egale muur hebben. Elke hobbel en elk pikkeltje van de structuurverf vormt anders een schaduwlijntje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.