Naasten: ict-deskundige Arjen Kamphuis koos misschien zelf voor verdwijning

De naasten van de vermiste securitydeskundige Arjen Kamphuis houden er rekening mee dat hij nog leeft en er zelf voor koos te verdwijnen. Hij heeft zich eerder al een keer op soortgelijke wijze teruggetrokken en er zijn sporen die er mogelijk op wijzen dat dit nu ook het geval is.

Arjen KamphuisIn een stuk in het AD meldt Kirk Wiebe, collega van de in Noorwegen verdwenen Kamphuis, dat de sporen die naar Duitsland leiden, mogelijk wijzen op een vrijwillige verdwijning. De 47-jarige Kamphuis heeft daar zelf jarenlang gewoond. Vlak na zijn verdwijning werd een Duitse simkaart in zijn telefoon gestopt en hij is naar verluidt nog gesignaleerd in Denemarken, dat tussen Noorwegen en Duitsland in ligt. Ook onderzoeken zijn vrienden een betaling aan Deutsche Bahn, kort voor zijn reis.

Zijn eerdere vrijwillige verdwijning geeft weliswaar hoop, maar toen hij die keer van de radar verdween na een stressvolle periode, hield hij vrienden wel op de hoogte. De Noorse politie houdt de mogelijkheden van een ongeluk of een misdrijf nog steeds open. Het onderzoek staat nagenoeg stil, waarschijnlijk door een gebrek aan nieuwe ontwikkelingen.

Vrienden en collega's delen volgende week, bij de 35e editie van Chaos Communication Congress in Leipzig, 60.000 'find Arjen'-stickers uit, in de hoop dat bewustwording onder zo'n 17.000 gelijkgestemden leidt tot zijn vondst. Kamphuis is sinds 20 augustus vermist.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

20-12-2018 • 13:14

102

Submitter: duqu

Reacties (102)

102
91
51
2
0
20
Wijzig sortering
Het zou mooi zijn als het waar is maar waarom zou hij dat doen? Je naasten zo erg kwellen is onmenselijk.
Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die af en toe dezelfde behoefte voelen om de deur achter zich te sluiten en elders compleet blanco overnieuw te beginnen. De vraag is dan idd hoe je dat aanpakt: Als je echt een nieuwe start wilt maken, lijkt het soms de beste oplossing om je oude leven compleet op te geven/los te laten.

Ik begrijp dat dat rationeel gezien voor sommige mensen natuurlijk een vreemde gedachtengang zal zijn, en uiteraard is dat emotioneel gezien voor de achterblijvers ook niet goed te praten, maar ja, als je zelf in je hoofd al zo ver 'weg' bent dat dit een van de weinige opties is die nog openligt voor je (een van de andere opties wellicht zelfmoord), dan zijn er ook bijna geen passende oplossingen meer te bedenken.

Soms zit/voel je je zo 'vast' en ongelukkig in je dagelijkse bestaan, met geen uitzicht op verbetering of verandering, dat een compleet nieuw leven op een nieuwe locatie gewoon als een laatste kans aanvoelt.

Als dit een vrijwillige verdwijning is, dan hou ik er rekening mee dat dit de gedachtengang erachter is.
grappig dat je deur sluiten noemt; voor zijn vertrek was arjen van mening dat er aan zijn deur geknutseld was, en iemand bij hem thuis is geweest. niet veel later vertrok hij .... wanneer je tegen het zere been van overheidsinstanties schopt, op de koffie gaat bij mr assange, klokkenluiders helpt ...

al met al een vage situatie

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 07:15]

Als dat zo zou zijn, had Arjen daar nooit iets van gemerkt. Als hij het wel gemerkt heeft zijn het in ieder geval geen profs geweest die bij hem binnen waren.
Dat ligt er maar net aan. Enerzijds weet hij hoe diensten werken dus kan hij zich erop voorbereiden. Anderzijds kan het ook juist een dienst zijn die hem willen laten weten dat ze hem op de korrel hebben. (al denk ik niet dat Arjen zo naïef is dat hij dat zelf nog niet had bedacht)

Hoe dan ook, het is allemaal vooral speculatie. We weten niet of er überhaupt met de deur gerommeld is en ook niet of het dan een willekeurig inbrekertje was die in een totale onnozelheid zijn huis koos en niet die van de buren of dat er toch een bepaalde dienst of groepering achter zit. We weten zelfs niet of Arjen gewoon ergens met wat meewerkende vrienden op een knus zolderkamertje zit te kaarten of dat zijn stoffelijk overschot ergens op een onbekende plek terechtgekomen is waar niemand weet van heeft.

Laten we in elk geval hopen dat het goed met em gaat en dat ie z'n naasten snel duidelijkheid kan geven.
Een stukje doorzichtbare tape aan het frame van de deur dat openscheurt als de deur geopend wordt? Zie, hoor en voel je niet hoor.

Daarbij denk ik inderdaad dat Arjen, zoals al aangegeven, een beter idee heeft van waarop die moet letten om zoiets te spotten.
Als iemand van mening is dat er gespeeld is met de deur, foto maken en politie bellen. Denk je dat de politie in een complot zit? Foto maken, delen met vrienden zodat het niet onderdrukt kan en dan weggaan. Niet gedaan? Kan nog steeds ingebroken zijn, maar de kans op psychotische paranoia is hoger dan dat elke persoon in een bizar groot overheidssysteem in het complot zit.
*Kuch* Oltmans *kuch*
We hebben het over iemand die betrokken is bij WIKILEAKS... èn bij de beveiliging van de overheid... en vervolgens verdwijnt Kamphuis in de plaats waar een belangrijke NAVO-basis is..
Als er dan vermoedens is van inbraak dan is het niet voor de hand liggend om van een psychose te spreken tenzij er een duidelijke historie is van psychotische klachten. En ik geloof niet dat die er is.
Voor 99,9% van de mensen geldt dat, ja. Ik denk dat hij één van de weinigen is die serieus met dit soort scenario's rekening moet houden. Aan de andere kant: waarom heeft zo iemand geen bewakingscamera?
Omdat hij via die camera's bespioneerd kan worden natuurlijk nadat ze gehackt zijn. En bovendien, reptilians zijn onzichtbaar voor camera's. :Y)
Hoe wil je een air-gapped camera hacken? Plaatje van een virus voor de lens houden?
Stuxnet wist in iran ook een airgap te overkomen, natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar dus zeker niet onmogelijk...
hoe weet je dat er geen backdoor in zit. Zo'n mensen zijn redelijk achterdochtig (en dan druk ik me nog zacht uit ;) )
Dat klinkt meer alsof hij een psychose had.
Voor de achterblijvers is het inderdaad niet goed te praten. Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt. Achterblijvers hebben een deel van hun leven in je geïnvesteerd, om die reden alleen al ben je moreel verplicht iets te laten weten.
Zelfs dat kun je niet met absolute zekerheid stellen. Misschien zijn zijn "geliefden" juist wel de oorzaak van een dergelijke aktie, wie zal het weten.
Voor sommige mensen is (ver genoeg) verhuizen een nieuwe stap maken.

Een soort van omgeving veranderen. Nieuwe vrienden kringen maken etc.

In sommige gevallen is het wel goed te praten voor 'achterblijvers'. Denk aan b.v. grote issues zoals levens verwoestend drugs gebruik en één vrienden kring die dat aanmoedigt.
Of b.v. betere mogelijkheden ergens anders zoals misschien een betere baan in emotionele of monetaire zin.

Natuurlijk wordt er dan wel gecommuniceerd met familie (en sommige vrienden kringen).
Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die af en toe dezelfde behoefte voelen om de deur achter zich te sluiten en elders compleet blanco overnieuw te beginnen.
Dit kun je ook doen zonder bij mensen de indruk te wekken dat je ws. dood bent. Je kunt ook gewoon vertrekken en tegen mensen zeggen dat je geen verder contact wil.

Dat is ook niet aardig, maar voor de achterblijvers beter dan een knagende onzekerheid.
'Het even een pakje sigaretten halen' maar dan een 2.0 versie.
Anoniem: 1092407 @Yi-Long20 december 2018 15:06
Ik heb in het verleden bewust voor een heel ander leven gekozen. Deuren gesloten en nieuwe deuren geopend. Ik ben geemigreerd en elders opnieuw begonnen. Nooit spijt van gehad. Ik begrijp dus heel goed wat iemand kan bewegen om uit de standaard levensrit te stappen. Wat ik lastiger te begrijpen vind, is waarom iemand dit doet zonder dit iemand te melden en willens en wetens mensen in het ongewisse achterlaat. Dat is niet heel sociaal en ook onnodig. Tenzij je echt bent gevlucht om een of andere reden en dat zou hier natuurlijk ook best aan de hand kunnen zijn. Het blijven allemaal aannames tot we de waarheid kennen. Als dat ooit gebeurt.
er zijn heel veel redenen te bedenken (zonder te overdrijven). Beste man was tevens cybersecuritydeskundige wie weet wat hij heeft gezien wat hij bijvoorbeeld niet had mogen zien en uit eigen veiligheid (en die voor naasten) dat ie maar (tijdelijk) verdwenen is. Ik hoop dat het tijdelijk is, en dat ie nog in leven is. Zoiets of situatie gun je niemand.
wie weet wat hij heeft gezien wat hij bijvoorbeeld niet had mogen zien
Het kan natuurlijk ook niet-vrijwillig niet-tijdelijk zijn...
Inderdaad, had ik geen rekening mee gehouden.
Dat zou het zeker kunnen zijn ! Wel vervelend voor de naasten. Want die weten even heel was wat wij weten.
Op basis van de verhalen die ik over hem lees zou het me niet verbazen dat hij een tik van autisme heeft. Het zou zomaar kunnen dat hij niet beseft hoe anderen zich voelen (1 van de typische eigenschappen van autisme). Wellicht denkt hij: "Ik zit hier nu lekker rustig, mijn familie zal ook wel blij zijn daarmee".
Nou dat zal zeker waar zijn. Ik heb iets te dicht bij mij persoonlijk autisme van te dicht bij meegemaakt, maar als ik dit zo lees dat wat er over bekend is, dan is hij psychotisch geworden, compleet paranoia (tenzij het natuurlijk echt is) ofwel een volledige verdraaiing van de werkelijkheid. Zelfs met medicatie is het extreem lastig (tenzij de medicatie aanslaat) om daar van af te komen. Misschien zelfs stemmen in zijn hoofd wie weet. Dan kan hij compleet normaal overkomen terwijl zijn psychose zou zeggen 'vertrouw niemand, niemand is je vriend, je moet weg'. Juist verdwijnen en weinig mensen om je heen is dan een oplossing, zelfmoord een andere.

De moeite die hij heeft gedaan implicieert dat hij niet direct zelfmoord wilde plegen, een fataal ongeluk kan altijd, maar dan zouden ze zijn lichaam toch al gevonden moeten hebben, alles wat drijft spoelt ooit ergens aan. Even van het psychotisch-scenario, hij kan dan volledig functioneel zijn, maar niks vertrouwen, zijn gps niet, mensen niet, niks. In een dergelijk scenario is medische hulp noodzakelijk, ook al kunnen psychiaters vrij weinig dan pillen laten slikken. Het zal me weinig verbazen dat hij pas over enkele jaren ergens als zwerver wordt herkend en dat hij zelf niet meer weet wie hij is.....

Nogmaals, geen flauw idee of Arjen autisme heeft of psychotisch is, maar ik heb het uit eerste hand ervaren hoe bizar de realiteit dan wordt.
Aan de ene kant, jammer dat gelijk de stempel autist en psychoot eraan geplakt word, ik ben een autist en ik kan prima "lezen" hoe iemand zich voelt, het is dat mijn empathisch vermogen niet heel hoog op mijn prioriteiten lijstje staat. Ik hou meer van efficiëntie you could say. Anyways ik discussieer ook graag met mijzelf dan kan ik tenminste meerdere standpunten innemen zonder daarbij mensen te moeten zoeken die mijn denksnelheid bij kunnen houden en ja hierbij hoor ik mijn eigen al dan niet vervormde stem (ja ik imiteer ook emotie van mijn omgeving die desbetreffend blokkeren kunnen werken in de samenleving indien mijn stellingen kundig gemaakt zouden worden, dus in die zin kun je me ook psychotisch noemen.

Ja mijn realiteit kan rare vormen aannemen op het moment dat ik alle door de maatschappij gegeven etnische grenzen zonder blikken en blozen het raam uitflikker, maar ik vind de sprookjes roze wolk van "normale" mensen soms zo debiel, kortzichtig en zo inefficiënt.
Holy shit, begrijpend lezen is een kunst zeg. Leuk dat het voor jou zo goed gaat, maar anderen is het niet goed afgegaan, beetje respectloos hoe je hier met mijn reactie omgaat. En je begrijpt overduidelijk niet wat psychotisch is
Wat een onzin. Niks respectloos aan die reaktie, maar een weergave van hoe autisme ook kan zijn. Mensen in vakjes duwen dat doet onze mind. Meer genuanceerd denken en reageren is dan ook een hele (levens) kunst.
En je begrijpt overduidelijk niet wat psychotisch is
Ik weiger medicatie(al jaren) en 2 keer crisisdienst, what shall I say... Das al wel jaren terug gelukkig (en dat houden we zo ^^)

Ja je hebt echte psychoten maar dat was arjen zeer zeker niet, dat kun je zien in al z'n doen en houden.
Dus sws jammer dat die sticker erbij werd gezet.

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 23 juli 2024 07:15]

Autisme heeft gradaties.
Het is mooi dat _jij_ kan lezen hoe iemand zich voelt, maar niet bij iedereen gaat dat even goed. Mogen die mensen dan geen autist genoemd worden omdat ze iets nog minder goed kunnen dan dat jij dat kan?

Je moet niet "normale" mensen debiel noemen omdat ze iemand autist noemen die eigenschappen heeft die jij, als autist, in mindere mate hebt.....
Ik noem niemand specifiek debiel, ik bedoel de gehele wereldbevolking in het algemeen debiel, en niet zozeer 1 vlak maar meerdere vlakken met uitzondering van andere vlakken waarin ik erken minder te hebben waaronder het hebben van empathie wat van zeer grote invloed is op het denken en handelen van de persoon in kwestie. Voorbeeld, jij eet een biefstuk van een koe, maar niet een mens. Ik snap zoiets niet, hier ga ik een empatische grens over (kannibalisme) ik doe het niet want ik weet hoe de maatschappij werkt en hoe ik mij hierin voortvloeiend voortbeweegt. Maar ik snap niet het onderscheid hiertussen. Vlees is vlees, zij leven wij leven. Wat maakt het dat wij hoger staan dan hen?

Afgezien daarvan, ja autisme heeft zeer vele gradaties in alle vormen en maten. Ik mag dan zeker ook blij zijn met hoe ik mijn autisme ervaar. Mijn hobby is ict en omdat dat mijn interesse heeft is mijn hobby mijn baan, iedereen blij. Ik weet dat er andere zijn die het minder hebben maarja, geld dat ook niet voor jullie "normale" mensen? Ik heb een mentor gehad die mij opsloot in een bezemkast omdat ik weigerde een onterechte straf te ondergaan (iemand anders had een prop papier tegen z'n hoofd gegooid ofzo), maar bijvoorbeeld mijn docent op de basisschool liet mij wiskunde b op VWO niveau doen (en dit was een arme school en echt een big deal voor de docent die dit uit eigen portomonee deed)

Dusja ik wil niks goedpraten, me eigen woorden niet en zeker niet dat andere autisten beter of minder zijn of mensen beter of minder, ik wou enkel even het perspectief van "een autist" op een zo helder mogelijke manier laten zien. Ik weet dat mijn denkwijze verschilt van andere "lotgenoten", maar ik vond het gewoon echt heel treurig dat er iemand zo angstig om überhaupt enkel "de stempel" autist te reageren, mijn mening was n=1 maar als ik zijn reactie las was zijn ervaring hetzelfde. Mogelijk dat ik vanuit mijn perspectief hier iets van een positieve invloed op kon uitoefenen

En nog ff, ja ik kan hele lugubere opmerkingen maken gewoon puur omdat ik niet snap of dat gewenst is of niet en ja ik maak altijd de verkeerde comment op de verkeerde tijd, maar men zegt ook tegen mij terug dat ze altijd de indruk hebben met een intellectueel persoon te maken hebben (wat voor mij een groot compliment is want ik heb jaren therapie gehad puur om mensen aan te kunnen kijken), iemand die goudeerlijk is en geen blad voor de mond neemt als iets niet gebeurd zoals het hoort te gebeuren.

Hiermee wou ik hem afsluiten, dat leek mij wel een mooi einde.
Positieve invloeden zijn altijd welkom :)

Overigens ben ik geen (gediagnosticeerd) autist maar je verhaal komt me bekend voor.
En ik ben vegetariër trouwens ;)
"Autisme heeft gradaties.
Het is mooi dat _jij_ kan lezen hoe iemand zich voelt, maar niet bij iedereen gaat dat even goed. Mogen die mensen dan geen autist genoemd worden omdat ze iets nog minder goed kunnen dan dat jij dat kan?"

Want bij "normale mensen" komt het nooit voor dat ze een ander minder goed kunnen lezen, toch? Maar als het wel voorkomt, mag je zo'n persoon dan geen normaal persoon noemen?

Wat dacht je ervan dat de meeste autisten er een beetje moe van worden dat ze door normale mensen, die vaak geen enkel idee hebben waar ze het over hebben, eigenschappen krijgen toegedicht die vaak helemaal niet relevant zijn, omdat de ander ooit eens iets gelezen heeft of denkt ergens verstand van te hebben?

"Hij doet iets wat ik niet begrijp, hij zal wel autistisch of psychotisch zijn..."
Ik zeg niet dat het bij "normale mensen" altijd goed gaat. Ik reageer alleen maar op iemand die zelf de term "normaal" versus autist gebruikt.

In mijn ogen is er absoluut geen harde lijn tussen "normaal" en autisme en ik durf de term "normaal" niet eens zonder quotes te gebruiken want die term bestaat niet in mijn ogen.

Dat gezegd hebbende: het benoemen van een mogelijkheid een bepaalde (DSM) gedefinieerde stoornis te hebben moet niet ineens verboden zijn toch?
Je kan het oneens zijn met de definitie in de DSM, maar je kunt niet mensen kwalijk nemen een de facto standaard definitie te opperen bij iemand die overeenkomsten met die definitie heeft.
Als ik jouw eerste zinnen zo lees zou het ook best iets anders kunnen zijn..
Hoezo zou je hem medicijnen geven voor iets waar hij gewoon feiten van heeft/had ?
Heb je wel door hoe 'extreem' overheiden en inlichtingdiensten tegenwoordig werken ?
Ik weet wel bijna zeker dat hij niet psychotisch is. Ik ken hem niet al te goed, maar hij komt juist heel erg nuchter en structureel over.
Enige reden die ik kan bedenken is om aan te tonen dat je als persoon echt compleet van de radar kunt verdwijnen.

Maar wat je zegt, je vrienden en familie zo in onzekerheid laten lijkt me dat niet waard ...
Dat is dus al mislukt, want hij is al een aantal keer gespot, en hij was "dom" genoeg om zijn telefoon te houden? Volgens mij is een telefoon verkopen, en een nieuwe halen zo gedaan.
Dat hij gespot is neem ik altijd met een korrel zout, het kan ook iemand zijn die voor hem wordt aangezien.

Die telefoon is inderdaad een dingetje, maar tot nu toe eigenlijk de enige "fout" die hij heeft gemaakt, aangezien hij nog steeds niet gevonden is, en men eigenlijk ook geen idee heeft waar hij zich - mocht hij nog in leven zijn - zich bevindt.
Lijkt me juist de laatste fout die een security-expert zou maken... het meest traceerbare en lekke apparaat op aarde met je meezeulen.
Of hij heeft de telefoon aan een medeplichtige meegegeven om verwarring te zaaien ...
Dan ben je sowieso niet "verdwenen" als je een spoor achterlaat. Die "medeplichtige" kan dan toch potentieel iets zeggen? Ik snap ook niet waarom je dat zou doen als je wilt verdwijnen, in het land waar je heenvlucht iemand je telefoon geven. Volgens mij als ik mijn telefoon een trap verkoop, hier in de sloot gooi en de trein naar verweggistan pak, kan niemand toch aan de hand van de telefoon mijn spoor volgen?
Simkaart die op je naam staat in een smartphone met lokatie aan.. Die je vervolgens in de jaszak/tas van een treinpassagier laat vallen op het station zonder dat deze het merkt. Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn hoor. ;)
Zakkenrollen klinkt ingewikkelder dan in de sloot donderen...
Anoniem: 1089243 @Jackson620 december 2018 14:28
Dat is zelfdoding ook en dat doen veel meer mensen. Dit soort beslissingen zijn meestal niet rationeel maar emotioneel genomen, het voordeel is dat je nog terug kunt komen, zelfdoding is definitief.
Wie weet heeft hij zijn naasten al benaderd via wat minder openlijke kanalen en spelen zij het spelletje mee om de schijn op te houden. Op deze manier helpen ze hem misschien wel juist om onzichtbaar te blijven.
Jezelf kwellen met de spoken in het hoofd kan nog vele malen erger zijn, daarnaast even heel kort door de bocht en een beetje off topic,, waarom worden je naasten altijd als motivatie gegeven? stop met roken, doe het voor je naasten, spring niet voor de trein, want oei al die arme mensen die je gaan missen. Point being, als zo een uitspraak nog enigzins nut heeft dan denk diegene er zelf wel aan. Mensen die dit soort dingen doen (of willen doen) zijn dat station meestal al gepasseerd of zien geen oplossing meer die dit als mogelijkheid heeft.
Waarom word dit als iets slechts gezien? Misschien probeerd hij een voor ons onzichtbaar gevaar bij z'n medemens weg te houden, misschien is hij helemaal niet vrijwillig vertrokken. We weten het niet maar om gelijk te zeggen dat ie mensen hiermee kwelt en daarmee zich onmenselijk gedraagt,, gaat een beetje ver vind je niet?
Hebben ze die Duitse sim kunnen tracken? Zo ja, waarom staat dat nooit in de nieuwsberichten? Ze weten het wel maar ze tracken het niet? Waarom niet? Geen idee of hij een survival dude is, maar als je echt weg wilt ga je niet naar Duitsland, dan blijf je lekker in de bergen van Noorwegen waar hij de rest van zijn leven kan blijven zonder opgemerkt te worden.
Ik meen een keer gelezen te hebben dat de telefoon met zijn imei heel kort aan geweest is met een Duitse sim toen die telefoon nog in Noorwegen was, maar daarna niet meer. Ik geloof dat dat ook een heel aantal dagen na zijn verdwijning was, en in een andere regio dan waar hij verdween. Maar pin me er niet op vast, het is alweer een maand of twee terug dat ik erover las.
Tja, beroepshalve wist hij precies wat er kan dus voor hetzelfde geld heeft hij het bewust gedaan als dwaalspoor, of iemand betaald om het te doen.
Dat ligt er maar aan waar je in Duitsland naartoe gaat...mogelijk is het de afgelopen 5 jaar veranderd, maar als dit niet zo is dan zijn er plekken in de 'stadsjungle' van Hamburg waar je jaren onopgemerkt kan verblijven.

Zeker als je ook nog een zekere medewerking krijgt van symphatisanten en een andere identiteit aanneemt.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 23 juli 2024 07:15]

Waarom deze late bewering zolang na de verdwijning.
ik vermoed om weer wat media aandacht te krijgen, ook vanwege het feit dat ze volgende week die stikkers gaan uitdelen.
Ik ben normaal niet zo van de complot theorieën.

Maar nu denk ik toch ( door zijn werk ) dat er meer aan de hand is dan tot nu toe bekend is gemaakt .
Mede door de media aandacht die er aan wordt besteed.

Maar ik kan het uiteraard pijnlijk mis hebben .
Maar misschien ook niet.

Hopelijk komt hij nog bovendrijven maar het is wel erg lang zo onderhand en ik vrees dat we het nooit zeker zullen weten. Het 'leuke' van complot theorieën is dat het elke gek voor zichzelf is. Voorlopig denk ik dat Noord Korea hem heeft en hij daar voor hun moet werken.
Soort van Hunted maar dan echt? Bizar als dit waar blijkt te zijn, alle onzekerheid voor naasten en kostbare zoekoperaties..
Het is te hopen dat hij hiervoor gekozen heeft.

Tegelijkertijd zullen zijn vrienden en familie wel een appeltje met hem te schillen hebben als hij weer "boven water" komt...
https://medium.com/@ncilla/still-dearly-missed-f3d724674a74
wordt er meer over geschreven;

zelf kiezen voor 'verdwijnen/onderduiken' - maar ... sinds vermissing en dag van vandaag, is eigenlijk bizonder weinig nieuws gekomen of ontdekt; waarom dit (zelfstandig verdwijnen) nu als serieuze optie wordt bekeken ontgaat mij
Áls hij er zelf voor gekozen heeft om van de radar te verdwijnen lijkt me dat een verdomd moeilijke keuze.

Vrienden, Familie, Je favoriete pizza.. Alles laat je achter. Iets wat je niet voor je plezier doet.
Wat ik als optie niet zie voorbijkomen is het feit dat hij ook gekozen kan hebben om 'over te lopen'. Hij heeft aansprekende contacten en is een man met veel securitykennis in westerse samenleving. Erg handig inzetbaar voor bijvoorbeeld Rusland voor de cybersecurity 'koude'oorlog waar we nu aan het begin van staan. Combinatie met 'niet lekker in je vel zitten' zal deze beslissing (om over te lopen) vergemakkelijken, zodat hij dan een nieuw leven kan beginnen. Noorwegen is overigens een mooie plek om te verdwijnen om vervolgens naar het anonieme oostblok te gaan (desnoods via Duitsland). Ik zal vast wel te veel in complottheorieën denken en besef dat er ook veel leed van naasten aan vast zit.
Was er vorig jaar ook niet zo'n verhaal van iemand die vermoord werd, maar toch paar dagen daarna kerngezond opdook en bleek het in scene te zijn gezet om daadwerkelijke opdrachtgevers voor een moord op te pakken. Zelfs zijn eigen familie (inclusief vrouw) was hiervan niet op de hoogte (bron kwijt).
Dat betrof een ‘moord’ op een Russische journalist welke door Oekraïne in scène was gezet. Bron:
https://www.nrc.nl/nieuws...m-in-scene-gezet-a1604843
Anoniem: 1073059 20 december 2018 15:17
Niet helemaal on-topic, maar wat een slecht tendentieus artikel is dat zeg. De relevantie van "nucleaire supermachten." ontgaat me volledig. Gaan ze een kernbom op Kamphuis gooien, dat kernwapens relevant zijn? De aanwezigheid van de luchtmachtbasis en het Noorse leger begrijp ik ook totaal niet. Wat is de implicatie? De luchtmacht van Noorwegen heeft Kamphuis gegijzeld en / of vermoord?

Jammer, ik keek er naar uit sinds de aankondiging gisteren. Ik had beter moeten weten hoor, het blijft het AD. Dat hele artikel is doorspekt met James Bond nonsens. Ben benieuwd wat er gebeurt wanneer Kamphuis met een biertje in zijn hand in Beieren opduikt, en het AD volhardend blijft volhouden dat Bodø blijkbaar het mekka is van de New World Order. Want ze hebben er een luchtmachtbasis... Mijn god, wat een slecht artikel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1073059 op 23 juli 2024 07:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.