Razer kondigt 250 dollar kostende toetsenbord en muis voor Xbox One aan

Hardwaremaker Razer heeft een toetsenbord en muis aangekondigd voor gebruik met Microsofts Xbox One-console. Het gaat volgens de fabrikant om de eerste combinatie van draadloze toetsenbord en muis voor de gameconsole.

De Razer Turret For Xbox One verbindt muis en toetsenbord via een enkele dongle aan de Xbox One met een 2,4GHz-verbinding, zegt Razer. Het gaat om een aangepaste versie van het Turret-toetsenbord dat eerder uitkwam. De Xbox One-versie heeft Razer Chroma rgb-verlichting achter de toetsen. Met de verlichting aan op de standaardstand gaat het toetsenbord elf uur mee op een accu, zonder verlichting is dat meer dan veertig uur. De muis houdt het met verlichting dertig uur vol, zonder meer dan vijftig uur.

Games kunnen zich aanpassen om patronen te laten zien in de Chroma-verlichting en enkele spelletjes hebben dat al, namelijk X-Morph-Defense en Vermintide 2. Het is onbekend of er meer zullen volgen. Het keyboard verruilt de Windows-toets voor een Xbox-logo en die knop opent het dashboard. Het toetsenbord heeft mechanische switches, de muis werkt met een optische sensor.

De combinatie van toetsenbord en muis komt wereldwijd binnen drie maanden beschikbaar, maar het keyboard zal alleen een Amerikaanse layout hebben. De prijs is 249 dollar, maar er is nog geen prijs in euro's bekend. Microsoft heeft het werk verricht om de interface van Xbox One te laten werken met toetsenbord en muis, bleek eerder uit een gerucht. De toetsenbord-en-muis-combinatie werkt ook met Windows 10.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

19-12-2018 • 19:39

105 Linkedin

Reacties (105)

Wijzig sortering
Wat ik niet fijn vind is dat je dan online kunt spelen met je controller tegen iemand die een keyboard heeft en dus voordeel. Het mooie van consoles is juist dat je allemaal ongeveer gelijkj 'equipped' bent.
Ze hebben al aangekondigd dit niet toe te laten. Ze zullen zien of er een toetsenbord en/of muis gebruikt wordt en matchmaking daar op aanpassen. Het is of / of, niet en / en.
Wie gaat hier op toezien? game ontwikkelaars of Microsoft?
Je haalt hiermee namelijk een heel stuk cross platform onderuit, waarom toetsenbord/muis op een xbox en geen pc's toelaten. (sommige games worden al meer cross platform).

Mogelijk gaat dit deuren openen voor de nieuwe XBOX richting PC integratie, console vs pc met overeenkomende setup
Idd ben er totaal mee eens. Same specs same controls _/-\o_
Zal ook niet lukken, als je eerdere berichtgevingen hebt bekeken, dan zullen mensen met toetsenbord+muis tegen mensen met toetsenbord+muis spelen en mensen met controllers tegen mensen met controllers, dus geen controller tegen toetsenbord+muis
If you wanna be the beat, beat the best.
You will be forced to play with your best (equipment). De kracht van consoles is nou juist de eenvoud en de solide rechtlijnige environment. Dit verstoord dat, dan wordt het een PC. Vind ik geen handige ontwikkeling. Valve heeft het geprobeerd met een aangepast controller omdat ze het gemak en belang van een controller wel inzagen voor een console unit, maar niet het toetsenbord wilde kwijt raken vanwege de aard van veel van de games, that has failed miserably, with a reason.

Het is of controller, of keyboard, niet beide want dan word je geforceerd die laatste te gebruiken als je enigzins nog mee wilt komen.
Wat een negativiteit hier. Volgens mij kunnen ontwikkelaars prima implementeren dat spelers met muis en toetsenbord niet in servers komen met spelers die een controller gebruiken. Dan ben je meteen van het probleem af.

En waarom mag je op een console niet met muis en toetsenbord spelen? Sommige mensen hebben een console omdat ze games tof vinden én ze van de eenvoud genieten. Een PC is duurder, ingewikkelder en overkill als je alleen voor games gaat (tenzij je perse het beste van het beste wilt hebben). Stel zo iemand speelt graag shooters dan kan ik best begrijpen dat ze een muis en toetsenbord fijner vinden. Ik zelf draai het op: ik heb een PC voor games én randzaken en omdat racegames fijner te spelen zijn met een controller hangt er een Xbox One controller aan. Of mag dat dan ook niet? Omdat een PC minder eenvoudig is moet er een minder eenvoudige inputmethode gekozen worden?

TL;DR - Als een consolegamer met muis en toetsenbord wil spelen moet ie lekker z'n gang gaan. Aan ontwikkelaars om een check in te bouwen zodat ze niet in servers komen met controller-spelers.
Kleine correctie op het "PC is duurder" gedeelte, want dat is natuurlijk geen waar.
Toegegeven, de aankoop van de hardware is moeilijk te evenaren (tenzij je zelf iets in elkaar draait met een Linux Distributie op, want andes heb je nog vaak een dure Windows licentie nodig ook). Echter is dit een typisch voorbeeld van het "razors and blades" model.

Zo kosten de games vaak meer op consoles, kosten accessoires vaak meer (zie ook dit keyboard en muis voor 250 US$), moet er betaald worden om online te kunnen spelen, etc.
Soms zit je dan ook nog eens met verborgen "kosten". Bepaalde consoles die niet of beperkt backwards compatible zijn kunnen er voor zorgen dat je een deel van je collectie verliest als je console het niet meer doet.

Verder hebben de meeste mensen al een computer en kan een GPU, RAM en/of SSD upgrade die computer een stuk interessanter en goedkoper maken dan de aanschaf van een niet aanpasbare console. Ik snap natuurlijk wel het argument voor simpliciteit, want niet iedereen heeft de kennis of wil de tijd spenderen om onderdelen te zoeken en zelf iets te gaan bouwen. Maar in de lange termijn, zeker als je veel en online speelt, is PC een stuk goedkoper, zelf met een PC uit de mediamarkt.

[Reactie gewijzigd door miklas op 19 december 2018 21:24]

Ik maakte vroeger grotendeels dit zelfde argument, maar het is achterhaald. Games zijn op de console goedkoper geworden (vooral in sales) en op de pc duurder omdat Steam bij lange na niet meer zo spectaculair is in de sales als vroeger. Ik heb een pc, PS4 en Xbox one en in de sales is er nauwelijks nog veel verschil in prijs. Bij release is er soms nog een beetje verschil, maar daar heeft de console weer het voordeel dat je fysieke games door kunt verkopen of digitaal met zijn tweeën kunt delen. Bovendien heb je dan nog opties als gamepass waarmee je een hoop kunt besparen. Uiteindelijk is er nauwelijks meer te besparen op dat vlak met een pc, tenzij je sites als g2a gebruikt en dat is zo schimmig dat je eigenlijk net zo goed of misschien zelfs beter kunt piraten (Google op kotaku creditcard back charge voor een uitleg).

Wat betreft accessoires... Wat voor accessoires? Ja dit ding van Razer is belachelijk duur, maar verder? Als je op pc een controller wil dan is dat even duur want je wil waarschijnlijk een Xbox of DS4 controller, en bij de console krijg je hem er bij, alleen voor local coop moet je er een bij kopen. Stuurtjes zijn ook even duur, headsets scheelt volgens mij ook niet... Wat is er verder dan?

Wat betreft de meeste mensen hebben al een pc... Nee, ik denk dat dat ook steeds minder waar is. Hoeveel niet gamers hebben er nou echt nog een desktop? Bijna niemand... Mensen hebben een laptop. En die zijn zo goed als niet uit te breiden. Ja je hebt wat Tweakers/professionals met zware workloads maar dat is een kleine minderheid.

Online spelen kost helaas inderdaad geld op de consoles, dat is zeker waar. Maar of dit netto meer geld kost hangt vooral van je smaak en koop gedrag af. Ik heb een brede smaak in games en geniet erg van de 'gratis' games bij deze diensten. Sterker nog, ik speel zelden online, maar heb zowel Xbox live gold als ps+. Ik koop die diensten in de sale en ben zo'n 40 euro per jaar per dienst kwijt, maar krijg daar zo'n 30-50 games voor terug, met elke maand weer een feest wat we nu weer krijgen. En in mijn ervaring is de kwaliteit een stuk beter dan de gemiddelde humble bundle.
Een gezamenlijk antwoord op @Finraziel, @SomerenV en op @greyfox1987 want ik zie een aantal argumenten terug komen in jullie posts :)

> Het argument dat games op console niet duurder zijn dan console:
Je zit op consoles nog altijd met een enkele partij die de markt controleert. Fysieke retailers nemen ook hun deel. Er is veel meer dan Steam. Je kan je games kopen op GOG, Steam, Humble, WinGameStore, GamersGate, de Epic Store,... Er zijn inderdaad ook de humble bundles (en nog veel andere bundle sites) en monthly's. EA "Premier" en andere all-access services. Vandaag kan je trouwens op PC gratis subnautica (Unreal store), Sins of a solar empire (Steam) en Anno 1602 (UPlay) redeemen. CheapShark geeft een goed overzicht van een aantal retailers, en daar zie je dat Steam niet altijd de goedkoopste is (zelf voor Steam keys).
Toegegeven, je kan een console game makkelijker doorgeven. Maar dan lopen game devs inkomsten mis. Minder slecht dan de fraude die soms gebeurt op G2A, direct akkoord, maar nog altijd een lichtgrijs gebied. (En was er niet iets met EA die probeerde de games aan je account te binden, om doorgeven/herverkoop onmogelijk te maken?)

> in verband met accessoires:
  • "Last Gen" Xbox 360 controllers werken gewoon op current gen PC's, maar niet op een X1. En zijn nu een stukje goedkoper ook, als je de nieuwe features niet nodig hebt.
  • Een vriend kan zijn PS4 controller meenemen om samen met mijn X360 controller splitscreen te spelen
  • Er zijn tal van sturen, zoals de G29 of G920, die gemaakt zijn voor PS4+PC of X1+PC. Ik kan gewoon de goedkoopste van de twee kiezen.
  • Er zijn genoeg (vaak lagere kwaliteit) generic controllers te vinden die enkel op PC werken (maar dat is vaak meer dan genoeg voor die paar keer party games per jaar).
> In verband met PC's:
Zelf al hebben mensen geen desktop PC, ze kopen nog altijd een laptop. En als ze nu eens 500 euro die ze normaal aan een console zouden uitgeven in een laptop met betere GPU stoppen?

> In verband met de prijs van een gaming PC: "Een goede game PC kost je gemiddeld genomen zo'n 1000 tot 1500 euro"
En dat is dus absoluut geen waar. Een budget gaming PC (wat een Xbox One X is!), kost 500 euro. Je moet moeite doen om zo'n slecht systeem te kopen :+. Ik ben zelf te lui om via de pricewatch een build samen te stellen, maar gelukkig doen de mensen op /r/PCMR dat voor me :) https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/builds
Weleenswaar in US$, maar je kan zien dat ze minder dan de prijs van een Xbox One X een systeem met gelijkwaardige en soms zelf betere hardware bouwen (bvb een extra SSD in dit geval). Maar het klopt: daar zit geen controller en/of toetsenbord/muis en/of windows licentie bij. Maar dan komen we weer bij het razors en blades model waar ik bij blijf (want waarom zou MS/Sony hun hardware met zeer lage of zelf geen winstmarges anders in de markt zetten?). Ik betwijfel ook of dit systeem dan ook maar iets meer verbruikt dan een moderne console (die het voordeel van een APU heeft, maar het nadeel van een groter productieproces en geen SMT).

> Ivm het gemak:
Dat klopt, consoles zijn vaak makkelijker. Maar je betaalt voor dat gemak. Alhoewel Steam en plug-en-play op Windows 10 ook wel meevallen. Maar mijn argumentatie ging dan ook over prijs. Als je de discussie wil opentrekken tot meer dan enkel prijs, dan zijn er hele opstellen te schrijven waarom PC beter is. Maar ook daarvoor hebben de mensen bij /r/PCMR een leuke guide geschreven: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide
Daar staan trouwens ook een aantal argumenten op het "inleveren" gedeelte. Je levert inderdaad in op gemak, maar je kan wel een groter aanbod van games spelen (bvb RTS games), je kan je instellingen kiezen (ik heb persoonlijk liever meer FPS dan meer kwaliteit), ik kan oude games spelen (desnoods met een emulator), ik kan iets anders doen terwijl mijn console aan het updaten is, ...

TL;DR: Ik ben nog altijd overtuigd dat PC gaming, zeker op de lange termijn, (veel!) goedkoper kan zijn als budget de drijvende factor is. Je hebt meer gratis games, sales zijn volgens mij nog altijd beter onder andere door meer concurrentie, je hoeft niet te betalen om online te spelen, je kan oudere accessoires (blijven) gebruiken, je kan je hardware upgraden, meeste mensen hebben toch al een computer, ...
Veel mensen kiezen inderdaad voor een duurdere computer omdat ze een betere ervaring willen, en dat is hun goed recht, maar wil niet zeggen dat het niet relevant is voor een budget speler.
Mooi verhaal, maar ik kan het toch niet overal met je eens zijn...

Wat betreft de prijzen van games, zoals gezegd heb ik ook gewoon een game PC en ik hou de sales daarvan dus ook wel in de gaten. Mijn ervaring is dat je wel iets goedkoper uit kan zijn, maar vooral als je als een echte budgetbewuste gamer wacht tot ze ver afgeprijsd zijn is het verschil echt heel klein. We hebben het dan over een paar euro per game misschien. En ik zie ook wel eens dat de console juist goedkoper is. Het feit dat het een walled garden is doet niet echt ter zake als de praktijk toont dat het verschil helemaal niet zo groot is.

Wat betreft de accessoires vind ik dat je nogal niche situaties uitzoekt. Ja natuurlijk zijn er voordelen te vinden. Maar bijvoorbeeld het gebruiken van een 360 controller, die heb ik ook nog voor de PC maar oh oh oh de X1 controller is toch zoveel beter! Bovendien was die 360 controller wel een beetje op en zoveel scheelt het ook niet in prijs. Als je argument is dat je met crappy kwaliteit genoegen kunt nemen... tja, je kunt ook gewoon bij de 360 blijven. Genoeg games voor hoor. Je maakt op zich wel een paar goede punten, maar ik denk niet dat die vaak genoeg voorkomen om echt te zeggen dat het voor de massa betekent dat de PC goedkoper is.

Wat betreft de builds van Reddit, die starter build is echt absoluut niet gelijkwaardig aan een Xbox One X. De CPU is wel beter, maar op GPU vlak ligt hij vreselijk achter. De 60 FPS ultra build ligt qua pure specs ongeveer gelijkwaardig, maar doordat games op de console beter geoptimaliseerd worden kan hij nog niet echt concurreren. Wel als je op FHD wil gamen en hogere framerates wil (iets wat vooral door de CPU op de console tegengehouden wordt, ik kijk ook uit naar de volgende generatie en hoop daar op een mooie zen gebaseerde CPU), maar 4k kun je vergeten op een 580.

Wat betreft de laptop... ja, ok, fair point... mits men een nieuwe laptop moet kopen. In de praktijk is een laptop van de afgelopen 8 jaar of zo voor de meeste mensen nog steeds genoeg voor die paar dingen waar ze echt een PC voor nodig hebben, zolang hij niet defect raakt. Ook hier hangt het dus maar net weer af van of je een nieuwe moet kopen of niet.

Dat het goedkoper kan zijn... tja, als je echt wil, zeker. Je kunt ook dezelfde PC 20 jaar houden en gewoon NES games emuleren of zo. Maar als je hedendaagse games wil spelen dan denk ik dat je je echt verkijkt op hoeveel de gemiddelde gamer kan besparen met een PC. Als je genoeg concessies wil doen dan lukt het, maar het is niet zo vanzelfsprekend dat het voor iedereen zo gaat zijn.
Over de prijzen van de games kan inderdaad gediscussieerd worden. Ook al blijf ik bij mij punt dat er, onder andere door de vele aanbieders, PC games vaak goedkoper te vinden zijn. Al helemaal met alle bundle sites. Als je bvb wel van Sonic houdt kan je nu alle Sonic games voor 10 euro op de kop tikken bij Humble, iets wat je niet kan op de consoles.

Ik heb momenteel op mijn bureau de X360 en X1 controller liggen. De X1 is inderdaad beter, maar voor mij thuis niet waard om een extra controller aan te schaffen. Vorige week een "party game" sessie gedaan, en dat was wel degelijk met X1, X360 en PS4 controllers die hier rond liggen op één computer. Ik wacht een goeie sale op een stuurwiel af, en dat maakt mij niet uit of het PS4/X1 compatible is. Mijn voorbeelden zijn dus mogelijk niche voor jouw, maar heel erg realistisch voor mij.

De 570 (TFLOPS: 5.1, GPU only) is gelijkwaardig aan de GPU in een Xbox One X (TFLOPS: 6, full system). Hij speelt games op 4k30, net zoals de One X. Vaak moeten de settings terug naar Medium, maar dat is op consoles niet anders.
Mogelijks niet de beste video, (want de meeste settings zijn Ultra met hoge AA), maar in al deze games haal je 30 fps op een RX 570, als je de settings gelijk zet aan die van de Xbox One. Zelf op Ultra haalt ie in de Forza games gewoon +30 FPS.
https://www.youtube.com/watch?v=gwnZhiJsEFQ

Benchmarks met de RX570 op 4k30 zijn moelijk te vinden, omdat het niet echt een ideale combinatie is. Meeste mensen kopen geen 4k monitor om te pairen, en gaan liever voor 1k60 of 2k60 dan 4k30. De reden dat MS en Sony het doen is omdat de CPU anders een bottleneck vormt als ze met de non-pro versies van deze console generatie compatibel willen blijven. Maar zelf met dit filmpje, als je 25 FPS haalt op ultra 4k, haal je +30 FPS op medium/high.

In verband met die optimalisatie: de Xbox One X is gewoon een X86 APU systeem. De enige optimalisaties dat je daar kan doen, is dat data transfer tussen CPU en GPU makkelijker maken (aangezien het Unified memory is). Maar daarna blijf je met DDR4 zitten ipv GDRR5. Niets dat je nu niet met Vulkan of DX12 kan op PC. Oudere consoles, sure. En zelfs met ESRAM op de originele Xbox One moest ik nog eens creatief zijn met de code. Maar dat gaat nu dus niet meer op.

Zelfs als je geen nieuwe laptop nodig hebt, waarom dan geen kleine Steam-machine achtige mini PC om onder de TV te zetten?

Hetzelfde systeem is op de lange termijn goedkoper, zelf met dezelfde accessoires. Mensen die het minder breed hebben kunnen inderdaad kiezen voor oudere hardware, zonder incompatibel te zijn in de toekomst, en met een makkelijker upgarde path. Het feit dat je niet hoeft te betalen voor online, bijvoorbeeld. De extra games zijn leuk, maar op PC heb je ten minste de keuze of je zo'n game bundel wilt of niet. Ik blijf erbij dat games goedkoper zijn. 'Tuurlijk is dat in een sale eens omgekeerd, maar ik heb het over de generale trend. Verder kan ik binnen 2 jaar gewoon de nieuwe RX570 van dat moment kopen, en dan kan ik weer een tijdje verder. Daarmee kan je trouwens nog altijd de laatste games spelen, in tegenstelling tot de x360. De settings moeten dan wellicht op low, maar je hebt tenminste de keuze en moet geen volledig nieuwe hardware kopen.
Ik weet niet waarom je die video dan aanhaalt, want eh... bijna alle games zijn gewoon onspeelbaar op 4k. De settings slaan inderdaad ook nergens op, maar die video zegt dus gewoon helemaal niks. Vergeet ook niet dat gemiddeld 30 fps niet goed genoeg is, je minimum moet eigenlijk boven de 30 blijven. De One X dipt er soms wel onder, maar dat zijn dan vooral gewoon slechte games (zoals Fallout 76), meestal is het stabiel op 30. En dat is een probleem op de PC...

Ook is 30 fps op een console niet te vergelijken met 30 fps op een PC. Ik weet niet of het motion blur is of lage input lag door goede timings of wat, maar 30 fps op een console vind ik prima te doen (al is 60 fps beter) terwijl ik het op een PC verschrikkelijk vind. Ik heb ook een gsync scherm dat tot 165 hz gaat, ik hou absoluut van hoge framerates, maar toch speelt de Xbox ook heerlijk.

Op zich begrijp ik jouw punt ook wel. Hierboven werd het gewoon als een absolute waarheid gepresenteerd dat PC gaming duurder is dan console gaming, en dat hoeft inderdaad zeker niet zo te zijn. Maar er zitten wel een hoop voorwaarden aan. Eigenlijk moet je het toch wel een beetje leuk vinden om zelf aan die PC te prutsen om met een minimaal goedkoop systeem goede resultaten te halen. Dan is het zeker mogelijk... maar de niet tweaker die gewoon een systeem wil dat het gewoon doet met een acceptabele kwaliteit die zou ik toch veel sneller naar een console sturen. Uiteindelijk hangt het allemaal af van de situatie. Wat zijn de wensen, hoeveel games worden er gekocht, wil je van die party games doen, wil je allerlei maffe accessoires enz. Er is niet eenduidig te zeggen dit platform of dat platform is goedkoper. Ik denk dat we eigenlijk beiden een beetje door hetzelfde getriggerd worden, alleen jij werd getriggerd omdat het over de PC gezegd werd, en ik over dat het over de console gezegd werd :)
Ik geef toe dat de video weinig zegt, maar had moeite met een betere bron vinden. (Een weinigzeggende bron is beter dan geen bron?); maar zelf in Forza 6 haalt een RX570 4G op ultra (!) gewoon 35 FPS op 4k. Andere X1 titels zoals GoW halen 24 op ultra. Haal de settings naar beneden naar X1X niveau (medium/high) en dat zit ook mooi boven de 30. Tuurlijk moet het minimum boven de 30 blijven, maar ik denk dat je daar met gemiddeld 35 FPS en Vsync wel goed zit. Waarom zou dat op PC anders zijn? Vergeet niet dat de X1 gewoon draait op een "light" versie van de Windows kernel, op X86 hardware, met D3D11 (X) of D3D12. En een slechtere CPU aan boord heeft. Ja, als je 100 andere applicaties hebt openstaan, maar dat is op de Xbox One niet anders (als je bvb andere games op de achtergrond laat downloaden/installeren en muziek laat afspelen - dat werd bij profilen pijnlijk duidelijk). Zeker met de game-mode die Microsoft nu (probeert) te introduceren op Windows zou dat verschil al helemaal nihil moeten zijn. Maar dus, die "budget/starter build" is wel degelijk gelijkwaardig, en zelfs beter (extra SSD, meer total system TFLOPS). De Xbox One X is zeker geen slechte hardware, al zeker niet voor 500 euro (en dan zit er nog een controller + game bij), maar het blijft een budgetmachine. Maar de marketingmachine die er achterzit doet mensen geloven dat de Xbox One X gelijk is aan een "+1000 euro ultieme gaming machine hardware", wat het dus met FLOPS en de Forza benchmark bewezen niet is.

30 FPS op een console is exact hetzelfde als 30 FPS op een PC. Om te vergelijken met de X1, die gebruikt gewoon D3D11(X) of D3D12. De DXGI swap chain present modes zijn dezelfde als beschikbaar op PC. Ik kan niet discussiëren over je subjectieve mening natuurlijk, maar het interesseert me wel. Heb je ooit al eens je PC aan de TV gehangen, of je console aan je monitor? Mogelijks maakt het scherm of de afstand tot het scherm een verschil? De settings in hetzelfde spel geprobeerd? (digital foundry doet vaak een zeer goeie gok naar de settings). Zelf heb ik ook zo'n hoog refresh rate scherm, en als ik bij een vriend ga om de console exclusives te spelen :+ dan heb ik toch vaak "last" van de lage framerate (in de vorm van tranende ogen na een tijdje). Ik heb persoonlijk ook een hekel aan motion blur; mijn ogen zijn al slecht genoeg ;)

Maar je hebt wel 100% gelijk over de situatie; iedereen moet voor zich uitmaken wat in zijn/haar situatie het beste is. Je hebt me in deze discussie naar de pricewatch doen kijken en daar zie ik dat er inderdaad veel webshops zijn die console games aan zeer redelijke prijzen aanbieden, inderdaad soms onder de fysieke PC versie prijs. Xbox live is,sinds mijn x360, in prijs gedaald en games met gold is verbeterd. Sommige bundles met de hardware, een game en een controller zijn zelf met een custom build niet te evenaren. Maar vaak heb ik toch het gevoel dat de console bouwers zich niet schuwen van een beetje vendor lock-in, wat uiteindelijk vaak niet echt positief is voor de portefeuille van de consument. En dat een PC, zeker alsje'm zelf bouwt, zeker op lange termijn (upgrade path), goedkoper is. Maar daar tegenover staat, zoals in mijn originele post, dat niet iedereen de kennis heeft, of de tijd wil spenderen om driver problemen op te lossen, of om alles uit te zoeken (MediaMarkt e.d. durven vaak oude hardware verkopen als "ultimate gaming". Daarnaast zijn er soms computerwinkels die onterecht adviseren om de hele computer te vervangen terwijl bijvoorbeeld enkel de GPU verouderd is. Dus je moet wel je research doen. Man die in MM vraagt voor een laptop om te mailen, te youtuben en excel te draaien, dan heeft ie toch wel een i7 nodig! :( ). Of sommige mensen willen exclusives of met vrienden op dat platform spelen. Die exclusives zijn trouwens ook weer erg slecht voor de markt, als er betaalt/geforceerd wordt om games NIET uit te brengen op andere platformen ...
Met dat 30 FPS op een console anders is, daarmee doel ik eigenlijk vooral op mijn vermoeden dat de game geoptimaliseerd wordt voor die framerate, terwijl op een PC verwacht wordt dat de framerate hoger is. Wellicht dat er daardoor bepaalde trucjes gebruikt worden die op de PC niet aanwezig zijn. Of misschien verbeeld ik het me, dat zou ook kunnen :P
Ik speel in ieder geval ook regelmatig op mijn game monitor (zowel PS4 als XBO) en dat gaat prima. Het hangt wel ook van de game af. Zo heb ik vorig jaar of zo Dishonored geprobeerd en dat vond ik echt onspeelbaar op de Xbox One S die ik toen nog had... Die heb ik toen op de PC gespeeld.
Ik moet zeggen dat die accessoire belachelijk duur is, 249 USD voor een toetsenbord met muis voor een console die nu 233 euro kost??
Een goede game PC kost je gemiddeld genomen zo'n 1000 tot 1500 euro, en dan moet je er nog een muis en toetsenbord bij kopen (die overigens ook flink in de kosten kunnen lopen).

Ja, je betaalt niet voor het online gamen en ja, games zijn vaak goedkoper te verkrijgen.

Van de andere kant: een Xbox One X kost je 425 euro en dat is inclusief controller. Xbox Live kost je 60 euro per jaar. Het grote voordeel is echter dat je het ding aan je tv hangt en dan meteen kunt beginnen. Games werken gewoon, geen gedoe met specificaties, geen gedoe met instellingen en een console is héél wat zuiniger dan een PC. Na X aantal jaar ben je ongeveer evenveel kwijt voor beiden (afhankelijk van wat je hebt betaald voor je PC), maar een console biedt heel wat meer gemak en da's ook wat waard.

Dus inderdaad, strikt genomen is een PC na een aantal jaar misschien niet perse duurder, maar je levert wel in op een aantal zaken die op een console nou eenmaal eenvoudiger en simpeler zijn.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 20 december 2018 02:38]

Ik snap je punt, maar dat is dus absoluut niet waar.

Xbox live is tegenwoordig te krijgen voor rond de 34 euro per jaar, waar je 36 games per jaar voor krijgt, er zit altijd wel iets tussen wat fatsoenlijk is, dus die kosten heb je er zo uit met je gratis games. Daarnaast zijn games veel goedkoper te krijgen en ze zijn ook nog eens te delen met een vriend, wat dus in mijn geval betekent dat ik 40 euro per DAY ONE game betaal gedeeld door 2.

Een PC met een linux distro erop gaat je ook niet ver brengen, want dan kan je tenzij je er extra moeite in steekt een paar handjes vol games spelen.. Om nog maar te zwijgen over het gebruikersgemak van een windows 10 installatie. Overigens, zonder windows 10 kan je ook geen play anywhere games van Xbox One of W10 exclusive games spelen.

Ik zeg niet dat een console veel goedkoper is, maar om te zeggen dat PC Gaming goedkoper is, is gewoon echt niet waar.
Dat is het probleem juist. Dat kunnen ontwikkelaars niet. Dit is bij Overwatch al lange tijd punt van discussie en Blizzard heeft on the record aangegeven dat zij hier geen zicht op hebben. Het is aan Sony en Microsoft om dit te faciliteren.

Dus ja, alle negativiteit is gerechtvaardigd.

Het was flink zoeken naar een bron, dit is as close as it gets (blue post) https://us.battle.net/for...0753235853?page=3#post-58
the use of mouse and keyboard and input conversion devices
Dat gaat dus over adapters waar je een muis en toetsenbord aan kunt hangen. Die adapter laat de console denken dat er een controller verbonden is. Dat is inderdaad een stuk lastiger te identificeren, maar staat volledig los van fatsoenlijke support voor muis en toetsenbord.
Ik vraag me af hoe zo'n adapter dan werkt, indien ze geen drivers hebben op de console zelf. (Dus de console kan een onbekend apparaat detecteren. (Tenzij deze m/k een adapter nodig heeft, maar ik zou als consolebouwer bepaalde technieken (die adapters gebruiken) ondersteunen zonder adapter (dus op de console zelf)).

Zorgen dat de speler zelf kan kiezen tussen alleen tegen dezelfde:
controlers of m/k (Er zullen vast spellen/spelers zijn waar m/k op consoles niet tegen controllers willen spellen.)
FFA
Die adapter laat een console denken dat er een reguliere controller verbonden is. In de adapter steek je je muis en toetsenbord en in de adapter wordt de input vervolgens omgezet naar die van een controller. Een Xbox of PS4 ziet dus alleen controller input en dat is om die reden ook lastig om op te vangen.

Veel games hebben al detectie voor het soort input dus dat is door ontwikkelaars eenvoudig op te vangen en in te delen in servers, eventueel met wat opties voor de spelers.
Zoals Someren aangeeft, het apparaat vertaald letterlijk muis bewegingen naar stick bewegingen, en is dus ook verre van ideaal. Als je een zwiep geeft aan je muis, zou je op een pc een aantal rondjes draaien, op console dus niet, er zit een maximale snelheid aan (alsof je het stickje helemaal 1 kant op duwt). Kan je vaak in de game zelf de sensitivity omhoog schroeven zodat je zelfde soort bereik krijgt, maar dan krijg je weer te maken met een minimale snelheid (het langzaamste dat de controller gaat, als je de stick zachtjes aanduwt), op hogere sensitivity is dat vaak te snel en maakt precisie mikken met snipers weer lastiger (je zou denken dat je daar een dik voordeel zou hebben met kbm). Daarnaast kan aim-assist (die ontworpen zijn voor echte controllers) vreselijk in de weg zitten.

Anyway, je kan er duidelijk voordeel uit halen omdat je veel sneller kan reageren en orienteren, maar het is niet alsof je ineens iedereen begint te ownen (wat je wel zou verwachten). Het is een aparte manier van spelen waar je ook zeker aan moet wennen.

En dit soort systemen bestaan al sinds de eerste shooters op consoles (al zijn de moderne tegenwoordig wel erg goed). Valt praktisch niet te onderscheiden van een originele controller en valt dus ook vrij weinig tegen te doen.
Als de console/game zelf native kbm support heeft, dan kan het onderscheid tussen controller / kbm wel gemaakt worden natuurlijk.
Fair enough. Dat verschil is er inderdaad wel. Maar kunnen we daar niet een beetje uit afleiden wat het standpunt van de consolemaker(s) is? Volgens mij levert het netto alleen maar een grotere afzetmarkt af voor ze, dus zullen we het niet gaan verbieden. Helaas zijn we als gamers graag mondig dat we het oneens zijn, maar slikken we het uiteindelijk toch wel...
En als je dan een game start met je controller en tijdens de match wisselt naar muis en toetsenbord? ;)
Dat kan een game toch verbieden?
Denk dat dartbord meer doelt op de mogelijkheid om te omzeilen via deze truuk en als deze niet werkt proberen ze het misschien met via een andere weg.
Tja, juist veel van de huidige K&M adapter oplossingen geven netjes gamepad commando's af... MS & Sony hebben al aangegeven dat ze die niet kunnen onderscheiden van andere 3rd party controllers.

Je hoeft het dus nu al niet eens te omzeilen, je kan gewoon je voordeel pakken. Als het een voordeel is natuurlijk.
Dan wordt je uit de game gezet? Dat kunnen de developers makkelijk inbouwen.
Of ze schakelen toetsenbord uit als je hebt gekozen voor controller (en andersom)
Dit kan een game prima verbieden, dit werkt al in Fortnite namelijk. Input van je muis wordt geblokkeerd, dus je kan niet rondkijken. Lopen kan wel, want je toetsenbord werkt, maar een muis dus niet.
Om even advocaat van de duivel te spelen, er bestaat al een oneerlijke verhouding tussen controllers. In racegames bijvoorbeeld heb je gewoon een dik voordeel als je met een stuur speelt (naar mijn weten dan), maar daar hoor je dan weer niemand over.

Ik denk dat toetsenbord en muis bijna geen voordeel bieden in niet-shooters eg Rocketleague of Fifa. Dus dat is geen probleem. Alleen de shooters zijn een probleem, dus ik zou zeggen disable ze alleen voor shooters en voor de rest lekker boeiend.
Inderdaad, zelfde met de pro versies van consoles.
Er zijn al jaren controllers met "extras" zoals bump stops en extra triggers etc... dat is ook niet "fair" ten opzichte van de stock controller, maar daar hoor je toch ook niemand over? Gewoon dan maar alle controllers een eigen spelers pool geven? Dan heb je pas echte fairplay, toch?
Muis heeft toch wel veel meer voordelen.
Dat is dus afhankelijk per game developer. Zij kunnen het zo maken dat je alleen tegen "gelijkwaardige" spelers komt te spelen. Dus KB+M vs KB+M en Controller vs Controller.
Natuurlijk, maar het is een slippery slope ben ik bang. En je zult ook mensen krijgen die dit handig weten te misleiden.

Met de PC kun je al vanaf het begin gamen met controller of keyboard, toch zie je nooit mensen online het competitief opnemen / winnen tegen anderen met keyboard. Alleen bij consoles wordt dit principe omgedraaid dan. Dan word je geforceerd ben ik bang.

Maar goed, het is een keuze, MS kan die nemen, ik vind het niet handig.
Er zijn al jaren workarounds geweest om met muis en toetsenbord op een console te spelen (xim).
Echter is er nu een keus vrijgemaakt om met een (goedkopere) console te spelen maar toch het gemak om met muis+toetsenbord te spelen. Meer keus is een goed ding.

In Fortnite is het zoals @PdeBie al aangeeft, zodra je een muis en toetsenbord aansluit zul je ook exclusief met andere spelers die deze combinatie gebruiken gekoppeld worden (echter, zul je altijd mensen hebben die hier omheen wurmen en de regeltjes verbuigen).
In Battlefield games ben je als piloot ook in het voordeel met controllers ipv muis en toetsenbord.
Als je goed googled dan kun je al een kb+muis aansluiten op je console
toch zie je nooit mensen online het competitief opnemen / winnen tegen anderen met keyboard.
Ik pak toch met regelmaat m'n controller erbij op m'n PC. Forza Horizon 3/4, GTA 5 (Online), Assassins Creed, en voor diverse platformers bijvoorbeeld. Niet alles draait om shooters of RTS-games ;)
AC met controller? Als je toetsenbord en muis gewend bent? O.o
Maakt niet uit. De "kracht" van het spelletjes spelen op de PC is juist dat je de bediening kunt gebruiken die jij het beste acht. Racen met stuurtje? Kan. Of met toetsenbord? Kan ook. Of toch met de gamepad? Dat mag.

Mits het spel het toestaat, gebruik jij gewoon je favoriete input (En ook als het niet mogelijk is via het spel, zijn er manieren om dit te forceren, zoals "Joy2Key" etc).

[Reactie gewijzigd door Zodiac op 19 december 2018 22:15]

Yes. Speelt wat mij betreft een stuk fijner dan met muis en toetsenbord, vooral omdat je meer controle hebt over het lopen/rennen qua richting en snelheid.
Geen idee hoe je daar bij komt, met een goed toetsenbord/muis ben je veel preciezer. Een controller is vloeiender en daardoor veel trager.

Met een muis en toetsenbord kun je richten. Met een controller kun je een richting in sturen.
Ik doel uiteraard op shooters.
Je weet dat de console markt net even iets groter is dan de PC markt, he? (Het scheelt heel weinig, echt maar een paar %, maar toch). Wat je dan nu aan het roeptoeteren bent is dan wellicht ook niet helemaal terecht.
Niet heel handig verwoord en er zijn nou eenmaal mensen die console fijner vinden dan PC maar het laatste deel van zijn reactie is wel een goed punt, dus de -1 is voor zo ver niet terecht.
mee eens
dit probleem heb je met planetside 2 op ps4 die game is echt pc port en die werkt super met M&K en is gewoon niet leuk tegen iemand te spelen met M&K

mijn KDR 2.7 er zijn outfit op ps4 die alleen is voor M&K spelers en hebben min 6.0 en zelf tot 12+ kdr.

als een tegen komt op ps4 ps2 en je komt zelf van pc af dan zie je gewoon meteen dat die met M&K speelt op ps4 en vaak stop ik gewoon wand heb geen zin in 10x+ dood te gaan door zelfde persoon

[Reactie gewijzigd door Motaro op 19 december 2018 22:53]

Hoe kom je tot deze conclusie?! Het is toch vanzelfsprekend dat het om aparte lobbies gaat net zoals op de pc.
Werkt een willekeurig andere toetsenbord + muis die op mijn Windows 10 out of the box werken ook niet gewoon op de Xbox One?
Jawel. Ik prikte laatst het nieuwe toetsenbord van m'n vriendin in de Xbox, om de verlichting te showen. Ik drukte ook perongeluk een knopje in, waar de xbox op reageerde =)
En kan je dan zelf ook de knoppen mappen via de Xbox accessoires app? Of hoe gaat dat in zijn werk?
Dat kon al op de Xbox 360. Ik gebruikte op de 360 en nu op de 1S een toetsenbord vooral voor het inkloppen van die lange codes voor het Gold abonnement.
3 woorden: veel te duur.
Je betaald tegenwoordig even veel voor de Xbox zelf 😂
En dan ook nog een muismat zo groot als de muis zelf.
Razer: Eerst eventjes op de cloud inloggen voordat je je peripherals offline kan gebruiken ;-)

Je kan beter voor Logitech stuff gaan!

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 december 2018 20:06]

Grappig, die inmiddels hetzelfde is gaan doen met de gamingprofiles, die je niet meer kan aanpassen/activeren als je geen internet hebt.
Het grappige is dat PS4 M&KB support heeft, en veel developers hebben hier al beleid voor. Dus geen M&KB vs controller tenzij het een cross platform game is (war thunder bijvoorbeeld).

De prijs is wel echt absurd hoog.
Apart dat jij nu een -1 krijgt, zal wel omdat er 'PS4' instaat, maar dit systeem geld precies voor de Xbox. Al dat gezeur boven je over ongelijke potjes, het is aan de developers dit compleet vrij te kunnen instellen (en nee, je kan niet sneaky ingame switchen naar M&K).
Zeer goed idee en ook een mooie combi qua looks maar voor 250 euro kan je een xbox kopen dat vind ik een beetje jammer
Van mij mogen ze maar maak twee brackets; Muis&keyboard en Controller

Fortnite gaat dat iig wel doen, of doet het al.

Ik hoef dus geen Overwatch/BF/CoD te spelen tegen iemand met muis die heeft teveel voordeel tov mij met mijn controller.
Het toetsenbord is bijna duurder dan de x-doos - dat lijkt me disproportioneel.
Nou graag, dan kan er tenminste ook fatsoenlijk een strategie spel of sim op een console worden gespeeld.
Ik heb sinds een maand een xim apex voor m'n Xbox one. De console denkt dan dat je een gewone controller gebruikt terwijl je met muis en toetsenbord speelt. Dit werkt met alle spellen. Gaat deze officiële support voor m+t lol in alle spellen werken?
Plus dat je er een 4$ toetsenbord aan kunt hangen of een Ducky, you decide!
Bedankt voor de tip. Die ga ik ook kopen i.c.m. een reddragon keyboard met muis. xim apex heeft ook 3 usb poorten, dus de controller kan er ook op aan gesloten worden. Best of both worlds. :) Alles kost $163 en nu al beschikbaar. Was al een tijd op zoek hiernaar.
Ja de controller MOET zelfs worden aangesloten op 1 van de 3 usb poorten om de Xbox het idee te geven dat je met een gewone controller speelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee