LG brengt waarschijnlijk vanaf juni 2019 oled-tv's met 8k-resolutie uit

Een directeur van LG Display, Sang-Beom Han, heeft tijdens een conferentie in het Zuid-Koreaanse Seoul laten weten dat zijn bedrijf probeert om de eerste 8k-oledtelevisies voor consumenten vanaf juni volgend jaar uit te brengen.

De topman van LG Display zei ook dat de hiervoor benodigde massaproductie van 8k-oledpanelen in mei 2019 zal beginnen, schrijft onder meer MT Korea. Dat betekent dat het bedrijf in zekere zin voorrang geeft aan de productie van oledpanelen, aangezien de productie voor lcd's met een resolutie van 7680x4320 pixels wat later van start zal gaan, ergens in de tweede helft van volgend jaar.

Sang-Beom Han merkte ook op dat er nog wel een probleem is in de vorm van een gebrek aan native content voor 8k-televisies en hetzelfde geldt in zijn ogen ook voor 4k-materiaal. Volgens hem duurt het nog wel even voordat dat probleem wordt opgelost. Hij denkt dat het gebrek aan 8k-content gedurende een bepaalde tijd kan worden opgelost door het opschalen van het beeldmateriaal naar 8k-resolutie.

LG toonde tijdens de afgelopen IFA-beurs uit september al een 8k-oledscherm met een diagonaal van 88 inch en daarvoor werd dit scherm ook al getoond op de CES in Las Vegas. Volgens LG is dit de eerste 8k-oledtelevisie ter wereld.

Concurrent Samsung brengt rond deze tijd al 8k-lcd-televisies op de markt, zoals de Q900R-tv's, wat de nieuwe topmodellen in de Qled-lijn worden. Van deze Samsung-tv komen modellen uit met beelddiagonalen van 65", 75" en 85"; die kosten respectievelijk 4999 euro, 6999 euro en 14.999 euro.

Door Joris Jansen

Redacteur

29-10-2018 • 17:31

112

Reacties (112)

Sorteer op:

Weergave:

"Hij denkt dat het gebrek aan 8k-content gedurende een bepaalde tijd kan worden opgelost door het opschalen van het beeldmateriaal naar 8k-resolutie."

Ja, maar waarom zou ik als consument dan kiezen voor een 8K TV ? Push naar nog grotere schermen ? Dus richting de 85" tot een meter ? 4K content is alleen via Amazon (paar series) en Netflix (Originals), vaak geen films. Opscalen van HD content naar 8K vind ik zinloos.

Iets wat ook niet helpt zijn quotas in delen van de wereld, vooral US. 8K content is zeg 4x wat je voor 4K nodig hebt => 80 Mbps HEVC op bv 60 of 120 Hz. Dat is 10 MB/s, dus zo'n 30-40 GB/uur.

Klinkt meer als tegen die tijd is de 4K markt een massa markt (margins zakken als bakstenen, vooral met de concurrentie uit China), dus op naar de volgende melk-koe...
"Dus richting de 85" tot een meter ?"

85" is al 2 meter hoor :p

Dat terzijde vraag ik me af wat voor meerwaarde 8K in een huiskamer nog heeft, niet dat ik de voorruitgang in de weg wil zitten hoor, het blijft mooie technologische ontwikkeling. De upgrade van 1080p naar 4K vond ik alleszins maar beperkt, HDR ed. voegen imo veel meer toe.

[Reactie gewijzigd door Putwater op 24 juli 2024 14:53]

Die meerwaarde is er naar mijn mening niet. Voor een televisiefabrikant ligt het evenwel anders. Naast dat het een hele belangrijke marketingwaarde heeft, wordt de markt voor televisies ook vergroot. Zo zie je op steeds meer plaatsen dat de videoprojector in vergaderzalen wordt vervangen door een grote televisie. Op beurzen zie je ook steeds vaker grote schermen opgehangen worden e.d. Deze marktvergroting is precies wat televisiefabrikanten nodig hebben, omdat er op TV'tjes voor in de huiskamer erg weinig marge zit.

Als consument is het kopen van een 8K-televisie op korte termijn zelfs oliedom: Als je in 1995 een HDTV gekocht had, dan was die nutteloos, omdat de HD-MAC-standaard geflopt is. Als je in 2012 een 4K-televisie kocht, dan was die volstrekt nutteloos, omdat de HDMI- en DVB-standaarden die nu gebruikt worden nog niet ondersteund worden. En ook voor 8K komen er nieuwe stekkers en uitzendstandaarden, mogelijk zelfs niet op korte termijn, zodat een 8K-televisie van juni volgend jaar ook snel onbruikbaar gaat zijn als er 8K-materiaal beschikbaar komt (wat überhaupt geen zekerheid is).
Even los van de zeker aanwezige DVB uitdaging was ik met HDMI 2.1 een stuk positiever. 8K HDR 60 Hz mogelijkheid is doorvoer technisch bezien prima dekkend.

Ik zie nu echter dat er een net nieuwe HDCP versie 2.3 bestaat, wat binnen enkele jaren al wel eens zou kunnen gaan blokkeren voor bepaalde soorten bronmateriaal. Zo ja, dan is jouw voorspelling direct al bewaarheid. Niet af te schrikken kopers zou ik bij deze dan ook van harte HDCP 2.3 als feature willen aanraden op hun must-have checklist :Y)
https://www.digital-cp.com/hdcp-specifications

https://news.synopsys.com...CP-2-2-Content-Protection
https://news.synopsys.com...rsive-Viewing-Experiences

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 24 juli 2024 14:53]

De meerwaarde bestaat alleen voor heel grote schermen. We lopen nu al tegen de limieten aan van het onderscheidende vermogen van de retina. Kijk maar eens naar de mobieltjes FHD tov 4k schermen. Onlangs liet nu.nl de iphone Xr en de Xs op straat zien. De meeste konden niet eens het verschil zien buiten dat een scherm iets donkerder was.
Nu is er bij de televisies nog iets meer rek. Maar meer dan 8k en 16k zal niet nodig zijn. (tenzij je straks je eigen IMAX theater in huis wil ; -) .
Ik vraag me nog steeds af wat de meerwaarde is van FullHD bij pr0n. Teveel details vermoord illusies.
Dit alles is één groot complot om je uiteindelijk juist achter het scherm vandaan te krijgen ;)
Gewoon weer terug gaan naar de postzegeltjes van (naast 15 andere zenders) FilmNet op het informatiekanaal van 30 jaar geleden. Meet heel veel fantasie zag je toch echt 2 naakte mensen, maar wie nou wie was was niet te zien.
4K op Netflix is al zinloos door de trieste kwaliteit, dus ik vraag mij inderdaad af wat we aan 8K gaan hebben. Dit komend van iemand die al sinds 2004 HD kijkt...
Tov de 1080p stream is 4k netflix wel een stukje scherper. Maar het kan zeker niet op tegen een schijfje.

Gelukkig kunnen de betere tv's wel aardig upscale. Maar het nut van 8k is nog zeer beperkt en vooral nuttig bij 85 inch en groter.
De 1080p stream heeft geen 1080p detail, de 4K stream heeft 1080p detail dus wat je zegt klopt inderdaad.

Upscalen heeft het weinig mee te maken, omdat het upscalen van macro-blocking en banding geen zin heeft.
4K op Netflix is al zinloos door de trieste kwaliteit
Gelukkig zijn er dan nog UHD Blu-rays, waarvan sommige toch best wel de moeite waard zijn op 4K/HDR.
Tenzij de studio besluit halfbakken UHDs uit te brengen, bv. zonder Dolby Vision. Wat ook niet helpt is dat veel films met effecten nog in 2K geschoten of gemastered worden. Kwestie van tijd en geld.
Je kunt op sites zoals https://blu-ray.com kijken welke UHDs een beetje goed zijn. De halfbakken natuurlijk snel links laten leggen ja.

Veel films hebben een DI in 2K ja, maar de hogere bitrate, betere codec en natuurlijk HDR (10, DolbyVision) maken het toch wel de moeite waard boven een oude Full HD blu-ray.
4K op Netflix is al zinloos door de trieste kwaliteit
:?

Kun je aangeven wat er niet goed aan is?
Black crush (Marvel series), banding, macro-blocking.
Black crush was toch vaak het gevolg van het hebben van een TV die HDR aankan, maar waarbij de range op limited staat, ipv full?

De banding en macro-blocking heb ik soortgelijke verhalen over voorbij zien komen. Contrast instellingen voor wat banding betreft, en macro-blocking die gerelateerd zou zijn aan de hoge compressie.

Die laatste is zeker iets waar Netflix wat mij betreft aan zou mogen werken..

Met een steady stream mogelijkheid van 35Mbit denk ik toch wel dat het mogelijk moet zijn om een strakke 4K stream aan te bieden... ;-)

Heb zelf een tijdje vrij hardnekkige ghosting/motion blur... Dat heb ik redelijk op kunnen lossen door m'n scherm netter af te stellen... (Lang leve de mogelijkheid om per input instellingen op te slaan!)
Ik weet hoe ik mijn tv moet instellen, Marvel series is de enige content waarbij ik last heb van black crush. Blijkbaar een keuze van de makers. Full of limited heeft niets met HDR te maken, maar met SDR. Het geeft aan waar het zwart begint op de schaal van 0-256 (en 16-256 voor limited).

Contrast instellingen hebben niets met banding te maken, aangezien contrast alleen de helderheid bepaalt. Je zou in principe geen banding kunnen hebben met 4K HDR omdat dat 10 bit is. En macro-blocking komt inderdaad door de veel te hoge compressie die Netflix gebruikt.
Zal er eens op letten, dank je :)
Wat nu zo is, hoeft natuurlijk niet zo te blijven. De vooruitgang gaat steeds sneller. Hoop dat jij dat ook inziet. Bovendien hebben we gelukkig veel meer bronnen dan Netflix...
Ach ik ben opgegroeid met de beeldbuis en ik hou de opeenvolging van de beeldstandaarden haast niet meer bij. :D Het is maar relatief. Over 5 jaar is 4K het nieuwe "Full HD" en dan hebben online stream providers met de almaar toenemende bandbreedtes van internetaansluitingen allang hun abonnementen daarop aangepast. Overigens mag ik hopen dat we tegen die tijd een keer met schijfjes stoppen want zelfs deze ouderwetse jongen is daar al bijna 20 jaar geleden mee gestopt. ;)
Ik heb in geen jaren al geen content van schijfjes meer gezien, inclusief wanneer ik bij anderen was. Ken verder ook niemand die nog dvd/Blu ray schijfjes koopt. Ik denk eigenlijk dat je wens al is uitgekomen en we er al praktisch mee zijn gestopt. :)
"De enige vooruitgang die ik zie is in de prijzen van Netflix. Netflix richt zich op de massa die over het algemeen geen reet geeft om kwaliteit. Gemak daar gaat het om. Ze hebben dan ook geen reden om bitrates te pushen. "
Misschien betekent dit simpelweg dat jij een beetje verwend bent en Netflix doet waar het overgrote deel om vraagt?
Ik ben namelijk meer dan tevreden met de kwaliteit van Netflix. Of het nou wel of niet native 4k is.
Ja, misschien. Ik stel gewone hogere eisen dan de gemiddelde Nederlander. Ik verwacht gewoon beter beeld in 2018 dan dat je 10 jaar geleden een schijfje kon krijgen. 10 jaar verder en de vooruitgang is om te huilen.
En ben je ook bereid om even veel te betalen voor een enkele stream als voor dat schijfje? Want daar zit hem de crux een beetje.

Natuurlijk kan Netflix 4k met een goede bitrate streamen als ze dat zouden willen, maar het moet ook prijs technisch een beetje interessant blijven.

Als je echt zoveel waarde hecht aan kwaliteit dan koop je gewoon die UHD's en bouw je met Emby/Plex lekker je eigen streaming server ;)
Ik koop inderdaad schijfjes en speel alles van een NAS ;). Ik ben niet bereid hetzelfde te betalen voor een stream als voor een schijfje, omdat de stream niet mijn eigendom wordt.
De bitrate alleen bepaalt niet de kwaliteit, de gebruikte codec is heel belangrijk. Een h265 film aan 20mbit zal een veel betere kwaliteit leveren dan een 20mbit h264 film.
De codec heeft inderdaad invloed, maar h265 wint het vooral op lagere bitrates. Als je het over 20 mbit 1080p hebt is het verschil tussen h264 en h265 niet heel erg groot. Het grote voordeel van h265 zit in de HDR ondersteuning. 20mbit 4K h265 zal er inderdaad beter uitzien dan 20mbit 4K h264, omdat het sowieso te weinig bitrate is voor fatsoenlijk 4K weergeven en in dat soort situaties wint h265.
Als je de bandbreedte doorrekent naar UHD discs, zit je maximaal aan 4 discs van elk 100Mbit doorvoer en kom je aan ongeveer 180GB/uur.

Ongetwijfeld komt hier de komende tijd meer info over en welke codec het meest effectief is voor streaming media; weinig mensen die 400Mbit downstream continu kunnen/willen benutten.
HEVC blijkt vooral bij zeer lage bitrates het beter te doen dan H264. Op hogere bitrates maakt het niet zoveel meer uit, maar heeft HEVC het voordeel van HDR.
Hier staat om die reden nog altijd de full-hd variant. Voor die paar series hoef ik geen 4K, laat staan 8k. Maar ieder zijn ding. Zelf kijk ik nog altijd regulier tv via het kastje van KPN/Telfort.
Zelf kijk ik nog altijd regulier tv via het kastje van KPN/Telfort.
Leuk :D, spelletjes doen wie er naar het slechtste beeld kijkt!

Nou mijn beurt: "Zelf kijk ik nog altijd regulier VHS via het kastje van JVC"

Nu jij weer :+
Mazzelaar, jij kunt in je eigen tempo en zelfs zonder onderbreking hele films kijken in de volle glorie van 576p. Wat ben ik jaloers! ;)

Sinds mijn JVC kastje stuk is krijg ik van een vriend iedere dag een MMS met 40 seconden video erin. We hadden destijds geen betere beslissing kunnen nemen dan allebei een Sony Ericsson Z1010 te kopen, want ondanks de krasjes werken ze beiden nog! Natuurlijk is de VGA camera zelf maar 480p en de MMS video compressie niet het nieuwste van het nieuwste, maar er is beeld! Het voelde eerst wat vreemd om er nu al mee te moeten starten, maar zo zal ik precies met kerst het einde van Home Alone zien :o
Ik kijk al mijn films enkel nog in geanimeerde ascii op ms dos. Moet wel elke 5 seconden de floppy verwisselen, maar dat vergroot de lengte van het vermaak ook wel natuurlijk.
Je moet geen uhd blu-Rays in je jvc kastje stoppen, dat gaat mis.
De wereld is gelukkig groter dan Nederland.
Het Japanse NHK begint als alles goed gaat op 1december (van dit jaar dus) met uitzendingen in 8K.
Er is meer dan Amazon/Netflix. Op iTunes kun je gewoon digitale films huren/kopen (https://www.blu-ray.com/itunes/Wonder-Woman-iTunes/77898/)

BluRay en iTunes films hebben een veel hogere bitrate (ik heb zelf twee 4K films die tegen de 70Mbps hikken), en disks gebruiken weer geen internetquota. Ik neem aan dat mensen die films consumeren in die regio's liever films huren/kopen.

Je hebt een punt over 8K, maar gebruikt wel steevast alle verkeerde argumenten. Upscalen is sowieso zinloos (je wint er niets mee, behalve dat er geen zwarte balken zijn), en er is nu inderdaad al relatief schaarste aan 4K-content (mede omdat de productie van 4K-content nog niet zo heel lang gestart is), dus 8K wordt waarschijnlijk pas interessant 4-5 jaar na mainstream release. Daarbij zijn er nu ook devices op de markt die met de huidige chips 4K al niet lekker trekken, of maar net, dus veel succes met 8K daar overheen streamen... Denk aan Chromecast, 100Mbps netwerkapparatuur/internetabo's, Android/Apple TV, of zelfs de TVs van Samsung en LG zelf die maar een 100Mbps port hebben, of een relatief oude HDMI-poort.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 14:53]

Heel mooi dat we al bij 8k zijn aanbeland echter in welke resoluties worden de meeste zenders uitgezonden? Volgens mij blijft dat enorm achter namelijk in ons land.

Ben benieuwd waar je deze resolutie echt vol bij kan benutten als consument..
Denk niet dat je je hoop moet vestigingen op tv, maar online aanbieders zullen best content gaan produceren denk ik, en spelcomputers ook. Is met 4K ook zo gegaan. Je kan je trouwens ook afvragen of mensen überhaupt nog wel op old skool tv content zitten te wachten.
Wij hebben Netflix maar de non 4K content is velen malen groter en dan nog is oa de bitrate erg laag waardoor het alsnog matig is .. welke platformen doel je dan op kwa beschikbare content?
We kijken elke dag ook ‘old’ skool tv en met mij miljoenen dus het is denk ik wel te kort door de bocht wat je stelt.
Spelcomputers, 4K content op bv een PS4 pro, die schaalt volgens mij enkel op maar ondersteunt geen native 4K.
Wel ben ik er zeker mee eens dat er meer mensen online gaan kijken.

Al met al denk ik dat we niet op 8K zitten te wachten,het klinkt natuurlijk leuk maar is onnodig zwaar voor een tv en wat voegt het nu toe? Liever betere HDR.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 24 juli 2024 14:53]

Heb vandaag de Samsung 8K mogen bewonderen in de Mediamarkt, ook dit brengt weer een groot verschil tegenover 4K, ditmaal doordat de beelden er meer uit lijken te springen. Om het 3D te noemen is echter veel te overdreven. Velen zullen de komst van 8K nutteloos vinden omdat er vrijwel geen content voor is op wat demo's en Youtube video's na, maar ik geloof erin dat dit ook weer een boost zal geven aan 4K omdat over een tijdje 4K de standaard is en er bijna geen full HD tv's verkocht meer zullen worden als het gaat om de grotere schermen.

[Reactie gewijzigd door DanielChopin op 24 juli 2024 14:53]

In de mediamarkt?

Store mode, maximale brightness, maximaal contrast en veel te blauw afgesteld? Ja, dat knalt er wel lekker uit.
Tot je thuis op de bank zit, en helemaal scheel wordt van dat kunstmatige beeld.
De potentie in 4K is bij lange na nog niet gehaald. De bitrates op UHD schijfjes kunnen nog verdubbelen. Laat ze dat maar eens doen voordat we naar 8K gaan. Hell, laat ze eerst maar eenst alles in native 4K produceren.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 14:53]

Ik zie een kleine verbetering tussen 1080p en 4K dus in hoeverre 8K een super verbetering zal zijn tov 4K is dan ook mijn vraag.

Dat iets bij de Mediamarkt eruit knalt is niet zo verwonderlijk. Dat is hun job. Veel fabrikanten hebben een partymode in de tv voor showrooms net als telefoons die hadden met de benchmarks. Daarnaast, stel de laatste 3-4 tv’s minder af voor je bij de partymodus tv bent en je hebt al een vertekenend beeld.
Het verschil tussen 4k en 8k is de beeldscherpte zoals een retina display in tablets. Een ander voordeel is dat men in de toekomst nog grotere schermen kunnen maken dan 85 inch, waar beter geld te halen valt van commerciële doelen, nu moet dat nog als bouw pakket zoals Samsung liet zien met hun wall op CES. Dat gezegd voor consumenten kan 8k in mijn ogen wel nut hebben zeker bij de grote beeld tv's

Maar omroepen in Nederland en daarbuiten lopen achter de feiten aan en geven liever geld uit aan peperdure producties die vaak bij kleine groepen aanslaan zoals bij music daar creëer ze 100 nieuwe artiesten en als er 2 supersterren uit ontstaan melken ze die uit om winst te behalen. Das waarom er teveel bocht voorbij komt op tv en is het vaker interessanter om netflix of andere abonnement kanalen te kijken of zelfs gewoon YouTube waar steeds meer content komt waar je zelf kan kiezen wat je kijkt dus de bocht kun je daar mee ook omzeilen. ;)
Vreemd dat je 3D erbij haalt, dat is nu juist hetgeen dat verdwenen is (al) bij de 4k generatie. Dat hoeven we met 8k niet terug te verwachten, terwijl het in de Bios wel een blijvertje lijkt te zijn.
Persoonlijk zal ik het (even) missen als mijn 2k TV het begeeft.
Ik heb het niet over het 3D zoals je dat kent met een brilletje, ik heb het over het automatische effect wat gecreëerd wordt door de hoeveelheid aan pixels die dicht op elkaar zitten.
Is LG nu de kip voor het ei, de zenders, om voortaan content in 4K op te nemen en uit te zenden? Ik ben benieuwd of deze vooruitgang niet gaat achterlopen op een derde punt: overdrachtssnelheden. Niet overal in de wereld ga je die bitrates redden in de mainstream.
om voortaan content in 4K op te nemen en uit te zenden?
Wat heeft dat met 8K te maken?
Zodra dit eenmaal opgepikt wordt door de fabrikanten van de toestellen 4K doorschuift naar budget/mainstream en men daar natuurlijk wel prima content op wil zien.
Nee, dat is niet voldoende. De beschikbaarheid van betaalbare HD-televisies was voor televisiezenders- en aanbieders geen reden om HD aan te bieden. HD werd pas aangeboden toen de investeringen die daarvoor noodzakelijk waren te behappen waren. Dat ging om apparatuur, maar ook bijvoorbeeld om bandbreedtes.
De prijzen van camera's en eventuele apparatuur is ook niet echt duur te noemen veel zelfstandige programma makers hebben niet het budget van publieke en commerciele Nederlandse omroepen, Kijk maar eens naar youtubers/zelfstandige programma makers die hun video's opnemen met vele malen goedkopere camera's en voor actie beelden in 4K zelfs gewoon Go pro's gebruiken.
Het is de vraag of je daar mooi 4K-beeld mee krijgt, maar voor 4K-televisie volstaat het niet om de camera's te vernieuwen. Camera's zijn maar een klein deel van het plaatje, regie, montage, eindregie, ondertiteling, uitzendstraat, beeldarchief e.d. moet allemaal vernieuwd worden en dat is wat de investering prijzig maakt.
Ik heb voor Pinnacle gewerkt toen het nog van AVID was, zij zijn een grotere speler op die markt en zij hebben oplossingen voor kleine en grote budgetten tot aan volledig custom oplossingen vaak met service contracten waarbij systemen vaak gebaseerd zijn op pc's met upgrade opties om toekomst bestendig zijn.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 24 juli 2024 14:53]

Als we de benodigde TV tuner boxen krijgen met High Efficiency Video Coding hardware ondersteuning erin zoals H265 kan 4K met dezelfde data bandbreedte van H264 over de kabel. Voor 8k zal er dus 2x zoveel data nodig zijn. In meeste westerse landen, Japan is dat dan geen probleem. En H264 gecodeerd materiaal zoals full HD gebruiken we nu al.

Updated: correctie

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 24 juli 2024 14:53]

Want H264 gecodeerd materiaal gebruiken we nu al
4K?
Als dat zo is, dan klopt het toch gewoon dat we geen 8K nodig hebben om 4K van de grond te krijgen?
H264 wordt gebruikt op Full HD te verzenden. En H265 is 2x zo efficiënt als H264 dus kan met de zelfde data hoeveelheid een hogere resolutie over de kabel verstuurd worden.
Valt op zich mee:
VP9 Youtube compresses to 4320p (8K) (7680×4320) with a bit rate 21.2 Mbps
MP4 Youtube compresses to 4320p (8K) (7680×4320) with a bit rate 78.4 Mbps
bron
Dit zijn de bitrates van een enkele stream, vermenigvuldig dit met 4 voor 2 ouders, 2 kinderen die gelijktijdig, afzonderlijk iets streamen dan is dat in het ongunstigste geval (4 × de gestelde MP4 compression) al goed voor grofweg 315 Mbps. Dat heb ik thuis met mijn Ziggo abo in ieder geval niet. Zelfs met twee van dit soort streams zal mijn huidige Ziggo abo het nog wel eens lastig kunnen krijgen.
Ziggo loopt in dit gebied al jaren te stuntelen met een Minecraft/SD/HD stream, laat ze dat maar eerst beheersen :+
Als de bandbreedte op is zal het wel terugschakelen naar 4K denk ik.
Ik snap de ballen niet van die link. :? Hoe kun je nu codecs vergelijken zonder naar de kwaliteit te kijken? Het lijkt me op zijn minst wel heel redelijk om de behaalde PSNR te vermelden, maar nee. Kortom, ik kan niets met die cijfers.
Jorgen Moderator Beeld & Geluid @sigmundfreund29 oktober 2018 18:59
Tja, iemand moet beginnen en dan is het prima dat LG en ook Samsung alvast de tv's klaar hebben. Als de consumenten blijven wachten op de contentmakers; de contentmakers op de tv-fabrikanten en de tv-fabrikanten op de consumenten en vice versa, hadden we nu nog steeds beeldbuistelevisies in zwart-wit.
Als de tv zelf aan goede upscaling doet kan je beeld er alsnog beter van worden. Dat heeft de mcable wel bewezen.
En aangezien boven de 65 inch een 8k tv gewoon merkbaar is op een bepaalde kijkafstand zie ik dit nog wel als een positieve zet. Al denk ik dat ik voor 16k moet verhuizen aar een groter huis.
Heel goed! Laat iedereen maar roepen dat het onzin is, maar vooruitgang en ontwikkeling hebben we nodig. Dan kan ik mijn 65B6 mooi vervangen voor een nóg voordeliger 4K model :-)

[Reactie gewijzigd door Major_ton op 24 juli 2024 14:53]

In mijn mening is 4k nog niet eens genoeg volgroeid om überhaupt door te kunnen schuiven naar 8k. Willen ze dan 1080p naar 4k naar 8k upscalen voor content? Lijkt me niet de beste kwaliteit opleveren maar goed.
Heb ook de Samsung 8K gezien en moet toegeven dat dit wel heeeeel erg dicht bij de realiteit komt qua beeld. Zeker met native 8K content. Waanzinnig beeld.

Ben wel benieuw of LG op prijs kan concurreren met de 8K QLED van Samsung. Ben bang van niet en dat de LG 8K versie aanzienlijk meer gaat kosten.
Prima! Iedere vorm van technologische vooruitgang is welkom. Dat betekend wellicht ook dat 4K nog betaalbaarder wordt.
Ik zit op 4 meter afstand van mijn TV en heb nu een 46 inch TV. Groter is niet altijd beter, ik zou geen 65 inch TV willen hebben.
Dat is op zich wel klein voor die afstand.
Ik zit op 2.5 meter van een 65 inch.

Maar als een tv je niet zo veel boeit snap ik dat je een kleine tv groot genoeg vindt (en dat bedoel ik niet onaardig). Dat is hetzelfde als niet naar de bioscoop gaan omdat het scherm te groot is. Juist voor een goede beleving van een film/serie wil je een grote tv met een zo hoog mogelijke resolutie.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 24 juli 2024 14:53]

Dat is op zich wel klein voor die afstand.
Ik zit op 2.5 meter van een 65 inch.

Maar als een tv je niet zo veel boeit snap ik dat je een kleine tv groot genoeg vindt.
2,5 meter??? WOW, dat is pas dichtbij zeg.
Nee, TV boeit me wel, films ook, maar ik vind op 4 meter een 65 inch TV veel te groot.
Ik kijk films op 50 centimeter afstand. Op een 27" monitor. :)

Je zit te dicht bij als je de afzonderlijke pixels ziet. Als je ze net niet meer ziet dan is dat de perfecte afstand voor jouw combinatie van ogen en monitor/tv.

Leuk kaartje:
http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

Voor 65" moet je al vrij dichtbij zitten om volledig het voordeel van 1080p mee te maken. Iets van 8ft = 2,5 m. Dus Arjant zit prima zelfs voor 1080p.
Als je echt wil genieten (lees profijt hebben van de resolutie) van een 4K tv dan is 2,5m een prima afstand voor 65 inch.

Maar als jij op 4 meter van je 46 inch TV zit dan heb je waarschijnlijk ook nog een Full HD scherm? Want 4K 46 inch op 4 meter zie je geen verschil met Full HD?

Dat betekent tegelijkertijd ook dat je een nog grotere TV nodig hebt om van 8K profijt te hebben als je kijk afstand hetzelfde blijft.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 24 juli 2024 14:53]

Het gaat niet alleen om pixels, maar ook contrast, helderheid, kijkhoek en bijvoorbeeld kleurbereik
Helemaal mee eens. Maar bij de kijkafstand tot je tv is resolutie wel een belangrijke factor (of juist niet bij een grote afstand (3+ meter).
Dat ontken ik niet.
Maar daar gaat het hier toch niet om?
Ging over de afstand tot de tv en de resolutie. Natuurlijk doet de rest van de kenmerken van het scherm er ook toe bij de beleving. Maar of je op 4 meter van een goede 46 inch tv zit of 2.5m van een goede 65 inch tv is een wereld van verschil in beleving.
Ik zit op 2.75 van een 55" en die had best 65" moeten zijn. Dat is de optimale maat voor die afstand als je 4K detail wilt zien.
Ik vraag het me af. Oké, het is misschien de grootste maat waarbij je in 4k geen pixels ziet maar het wordt erg dichtbij en groot allemaal. Clos-ups worden wel erg close. Zelfs Doutzen Kroes wordt dan onaantrekkelijk ;)
Gewoon de THX standaard, niets speciaals aan.
Voor THX moet het nog veel groter. Heb hier toevallig nog de recommendations van verschillende standaarden voor mijn situaties thuis. Voor een kijkafstand van 2m40 is de THX aanbeveling al 78”.
Feit is wel dat je thuis niet perse alles met de gigantische beeldhoek van een bioscoop wil bekijken.

Anderzijds is 49” op 4m afstand toch wel vrij klein en gewoon ok voor de doorsnee tv-kijker maar zeker ver onder de aanbevelingen om zowel optimaal de resolutie te benutten als puurweg voor de beleving aan de hand van de beeldhoek.
Dan is het de standaard bioscoop standaard, ben de naam even kwijt. Maar dat is ongeveer 65" op 2m geloof ik.
Ik lig in bed en kijk op een 105" projectiescherm... is denk ik 3 meter :P
Ik zit op 4 meter van mijn 118" scherm af, en zou minder dan 100" echt niet meer willen.. Mijn ouders hebben 55" en dan zit ik op een meter of 2-2.5 er van af, maar kleiner moet het dan ook echt niet meer worden.
Ben benieuwd of hij hdmi 2.1 gebruikt. 8k vind ik niet echt interessant maar sommige features van hdmi 2.1, zoals zonder onderbreking wisselen van bron, zijn zeker welkom.
Tegen die tijd zal 2.1 wel geïmplementeerd zijn dus daar kan je wel vanuit gaan.
Ja, maar dat is de verkeerde vraag. De juiste vraag is welke stekker gangbaar is als 8K-materiaal beschikbaar komt. Is dat de volgende versie van HDMI? Of iets heel anders?
Die kabels kun je al wel kopen, de tv's alleen nog niet.

Ze zijn trouwens ook backward compatible.

[Reactie gewijzigd door i7x op 24 juli 2024 14:53]

Dat is nu de manier waarop 8K-signalen voorzien worden. Tegen de tijd dat er 8K-materiaal is, is HDMI 2.1 verouderd en is het een reële vraag of nieuwe apparatuur die signalen levert nog HDMI 2.1 bereid is te leveren. Zoals iemand anders opmerkte: Nieuwe HDCP-versies staan voor de deur en de komende jaren blijft de boel echt niet stil staan.
Ik las die reactie ook idd, was ik niet van op de hoogte eerlijk gezegd.
Ik mag hopen van wel. Een 8K OLED met HDMI 2.0 heeft geen enkel nut vanwege de bandbreedte limiet. Zeker voor een vanaf prijs van €4999 verwacht ik toch wel HDMI 2.1.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.