Xiaomi kondigt volgende week Mi Mix 3 aan met 5g en 10GB ram

Xiaomi heeft een evenement aangekondigd voor de presentatie van de Mi Mix 3, zijn aankomende high-end smartphone. Het zal de eerste smartphone ter wereld zijn met 5g-ondersteuning, zo laat de Chinese fabrikant weten.

Uitnodiging event Mi Mix 3 van XiaomiDe uitnodiging, die Xiaomi onder meer op zijn Spaanstalige Facebook-pagina heeft gezet, toont de vormen van een telefoon met uitschuifbare camera aan de bovenkant. De begeleidende tekst maakt duidelijk dat het toestel, dat de fabrikant op 25 oktober presenteert, over 5g-ondersteuning zal beschikken.

Xiaomi zei al eerder dat de Mi Mix 3 5g zou ondersteunen. Het is bovendien onbekend op welke frequenties en met welke technieken de 5g-ondersteuning van de Mi Mix 3 zal werken, maar vorige maand hintte de fabrikant erop dat het zal zijn op 28GHz-banden, frequenties die datasnelheden van tientallen gigabits per seconde mogelijk maken.

Er zijn nog geen commerciële 5g-netwerken voor smartphones operationeel. De Amerikaanse provider biedt 5g aan voor thuisinternet in diverse steden in de Verenigde Staten en veel mobiele providers hebben testen gedaan, maar de eerste netwerken komen vermoedelijk pas volgend jaar beschikbaar voor klanten.

Het toestel zal bovendien minimaal een variant hebben met 10GB aan werkgeheugen, zo blijkt uit een Weibo-post. Er gaan al maanden geruchten over smartphones met 10GB geheugen, zoals een variant van de Oppo Find X, maar die zijn tot nu toe niet uitgekomen. Veel smartphones hebben wel 8GB aan lpddr4x aan boord.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-10-2018 • 18:01

107

Reacties (107)

Sorteer op:

Weergave:

Voor de mensen die benieuwd zijn naar het uiterlijk. Dit zal hem worden:
https://ic.tweakimg.net/ext/i/2002187707.jpeg

https://wx2.sinaimg.cn/la...fw99ic1olcj20qo1benpd.jpg
Slidephone! :D

Dat we dat nog ooit terug gingen zien.
Zal helaas niet veel goeds doen voor de IPX rating vrees ik
Mooie telefoon, hoop dat die snel leverbaar is in Nederland i.v.m. garantie etc.
Hier in Spanje is de Mix 2/2S gewoon leverbaar, zou dat in Nederland ook niet zo zijn? Je hebt hier zelfs Mi stores.
Inderdaad, recent nog eentje geopend in Valencia, na Madrid (en Barcelona?)
Klopt hier in Barcelona is er een.
En in Andorra ook (Andorra la vella, technische geen Spanje maar toch ook weer wel :) )
Offtopic:
Wist ik niet zeker, ben inmiddels al een jaar weg uit Barcelona tvv Valencia. Wel ergens beetje spijt, maar eigenlijk ook weer niet. Valencia bevalt me ook wel.

On-topic: Je ziet tegenwoordig Xiaomi ook meer en meer in het straatbeeld, zeker hun Mi Electric Scooter zie je tegenwoordig hier echt OVERAL. Logisch ook dat Barcelona, Valencia en Madrid hebben gezegd ze niet meer op de voetpaden te willen - die dingen gaan gewoon max 30 per uur onder goede omstandigheden.
Je hebt in Nederland geen Mi stores, maar je kan alle Xiaomi toestellen gewoon kopen via webshops zoals Belsimpel voor een goede prijs met normale Nederlandse garantie etc.

Heb hier zelf al een Mi Mix 2S gekocht en al meerdere keren Xiaomi toestellen aan vrienden aangeraden, vooral de Redmi note 5 pro is echt geweldige value for money :)
Nederland heeft geen Mi stores.
Dank! Mooi is nu niet het eerste dat naar boven komt..
Wat voor toestel vind je wel mooi dan? Ze lijken allemaal grotendeels op elkaar.
Het scherm ziet er imo prachtig uit, en natuurlijk zonder gekke dingen zoals een notch. Xiaomi doet het goed.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 25 juli 2024 03:39]

Zo te zien wel weer zo'n elektronisch uitschuivende camera. Ben benieuwd hoe lang dat motortje meegaat
Ik zie een telefoon in 2 helften. Dat gaat een motortje niet doen.
Mijn beste gok (foto is niet zo duidelijk) dat dit een zelfde systeem is als met de Oppo Find X, waar door middel van een mechaniekje de camera uit het frame komt schuiven
Oh, hee op die zie ik het wel ja.
Wat is er niet mooi aan? Prachtig juist dat het ding bijna alleen uit scherm zal bestaan.
Hier gaan we weer... Het is toch wat we verwachtten qua uiterlijk/ontwerp of niet?
Waar heb je het over? Zo komt het eruit te zien, dat is gewoon bekend. Heeft niks met bepaalde verwachtingen te maken.
Het is gewoon behoorlijk vermoeiend om bij ieder (nieuws)bericht over smartphones precies dezelfde discussie hier in de comments te zien ontstaan. Het gaat altijd over subjectieve dingen, mooi of niet, notch te groot te klein verkeerde vorm, vingerafdrukscanner verkeerde plek... etc.

En ook geen argumenten noemen, nee. Dit ding heeft dus een "uitschuifbare camera" waarbij het hele scherm naar onderen schuift waardoor je überhaupt geen notch meer nodig hebt zo te zien. Behoorlijk innovatief. Maar neeeeeeee, we gaan gewoon maar iets roepen! Mooi is niet het eerste wat in mij opkomt! Het was ook meer een reactie gericht op Brammos85, maar ja wat boeit dit alles. De discussie die ontstaat zuigt. Fijne avond nog.
Ten eerste is iemands opvatting over een bepaald goed ten alle tijden subjectief. Over smaak valt niet te twisten heet dat. Ten tweede is een mening inherent aan het stellen van een argument. Je kunt dus geen mening vormen en dit niet koppelen aan een opvatting. Dus conclusie: volgens mij moet je even langs de opticien gaan. Eerst de verkeerde persoon quoten en daarna de plank volledig mis slaan.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 03:39]

Thanks! Misschien een leuke opvolger voor de Galaxy S8 plus!
10 GB RAM ... bijzonder

Er worden momenteel nog steeds toptoestellen uitgebracht met 4 GB RAM (Xperia XZ3 bijvoorbeeld) en hier komt Xiaomi met de MI Mix 3 ... welke meer dan het dubbele bied. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk puur voor marketing is ... maar dan nog vind ik de verschillen erg scheef.

Vroeger kon je het nog een beetje aflezen, als je toestel in 2014 4 GB RAM had was het een toptoestel, als je toestel 1 GB RAM had was het een budget toestel. Die vlieger gaat nu niet meer op. het ene toptoestel heeft 10 GB aan RAM en de ander heeft 4 GB ... terwijl er ondertussen ook midrange toestellen zijn met 6 GB en 8 GB RAM.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 25 juli 2024 03:39]

Wellicht werken we toe naar toestellen die de laptop en pc gaan vervangen; toestellen die een alles-in-een apparaat worden, die je thuis, op je werk of elders kan docken aan tb/muis/beeldscherm/etc en dan is 8GB of meer niet zo heel vreemd.

Denk aan W10 met Continuum, Ubuntu Touch met Convergence, Plasma Mobile? etc .

Ik weet dat dit soort gebruik nog niet aangeslagen is, maar om die overgang te kunnen doen slagen, hebben we wel de hardware nodig. Al geef ik toe dat de 6GB van mijn huidige telefoon vermoedelijk ook toereikend zou zijn.
Top toestel van google zelf heeft 4GB ram (pixel 3XL) veel toestellen hebben 6 en mijn oneplus heeft 8GB (en haast stock android) merk weinig verschil met een 4GB toestel en verwacht niet dat de komende twee vier jaar die 8GB ook gebruikt zal worden met updates.
Afgezien van tweakers ken ik weinig mensen die weten hoeveel ram hun toestel heeft (iphone gebruikers al helemaal niet, is ook minder relevant), kost alleen maar extra en het levert letterlijk niks extra op.
Ik heb zelf 8GB, en had hiervoor 4GB en ik merk dat applicaties minder worden "afgesloten" om het zo maar te zeggen, ook op dezelfde android versie.

Het zijn wel twee verschillende merken.
Firefox op android pakt bij mij al gauw 2 gigabyte. Eigenlijk net zoals op een PC. Tien Gb werkgeheugen is overdreven maar ik zou nooit meer een toestel willen met minder dan 6.

Maar je kunt Android en iOS eigenlijk niet vergelijken.
Dat apps minder worden afgesloten kan (zeker bij verschillende fabrikanten) ook gewoon door de configuratie worden beïnvloed. Verschillende thresholds in de memory manager en het energiebeheer kunnen daar enorme verschillen maken. Op mijn S7 wordt in de stock software mijn Keepass2Android eigenlijk nooit afgesloten in de achtergrond. Toen ik naar LOS ging ergerde ik me er enorm aan dat die continue afgesloten werd en ik dus steeds weer mijn enorm lang wachtwoord moest intikken. Tot ik de juiste setting in het energiebeheer vond en Keepass een uitzondering gaf. Sindsdien blijft hij keurig aan in de achtergrond.
Zodra veel hogere datasnelheden beschikbaar komen met 5g is het nuttig meer ram te je beschikking te hebben. De relatief langzame storage gaat anders teveel een bottleneck zijn.
RAM is al storage tegenwoordig?
Ja, er zijn relatief betaalbare ram-disks tegenwoordig, maar dat is niet echt het punt. Het punt is meer dat je de download via 5G in je RAM laat bufferen, omdat je verbinding anders gecapped wordt door je strorage (wat dus langzamer is dan je RAM).
Mijn iPhone Xs heeft ook 4GB RAM geheugen.
Zoveel :+ ?

Ik herinner me dat jij nog eens stelde dat zoveel geheugen onzin is. Omdat het niet nodig is met Appel's geoptimaliseerde soft- & hard-ware .

Fijn dat het er toch van gekomen is met multi-tasken of niet alle aps opnieuw moeten openen :)
Als een toestel anno 2018 nog 4GB ram heeft dan wil de fabrikant gewoon niet meer investeren.
Waarom zou je meer dan 4GB ram moeten hebben? Ik heb er 3,5 en ik loop er nooit tegen aan.
Apps, games, tig browser windows, alles past er met gemak in. Meer dan 4GB is gewoon overkill, voor de heb of epenis.
640k en dat heeft mr Gates nooit gezegd, hij ontkent het tenminste zelf.

Verder zegt de toekomst niet veel, maar voor nu is 4gb gewoon ruim voldoende. En als je de ontwikkeling op de desktop als voorbeeld neemt. Jaar of 10 geleden is dat op het punt gekomen dat de hardware de software heeft ingehaald, en dat is recent ook gebeurd in de smartphone markt. Windows 10 heeft dezelfde systeem eisen als Windows Vista. Zo veel zwaarder gaat het voor het normale gebruik niet meer worden.
Mijn idee idd. Tegenwoordig heb je 8gb nodig om je pc soepel te laten draaien maar je hebt 10 jaar lang genoeg aan 4gb gehad.
Ik vermoed zodra 5G werkt en er apps en toepassingen voor zijn je dat enorme werkgeheugen wel kunt gebruiken. De hoeveelheden data die je dan moet verstouwen, on the fly, zijn een veelvoud van nu! :)
Dan mogen ze heel snel aan het werk gaan om de accu's te verbeteren.
Ook! :)
Hoewel het mogelijk schijnt te zijn via 5G, of een andere carrier, te laden. In het lab nog natuurlijk...
Reken er maar niet op dat men het buiten een lab gaat lukken om elektromagnetische straling om te zetten in energie om de accu bij de laden. Er zit daarvoor te weinig energie in de lucht.
Zie het kanaal van ELECTROBOOM :p

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 juli 2024 03:39]

Vind het ook een onzalig idee al die golven door mijn lijf! ;)
Inderdaad, want behalve het geheugen zijn er geen andere onderdelen bij een telefoon of andere factoren die geld kosten etc.
Hierbij komen natuurlijk ook tal van andere factoren kijken in een telefoon, maar als je bedoelt dat als er 2 precies dezelfde telefoons zijn die als enige verschil 4vs8GB RAM hebben met dezelfde prijs dan kiezen mensen uiteraard voor de 8gb, waarom niet?

Maar ik ben het er mee eens dat 4GB ook wel genoeg is, persoonlijk.
Helaas is dat maar het halve verhaal. Leg twee telefoons naast elkaar, vers opgestart en start op beide dezelfde apps in de dezelfde volgorde op. Na een app of 10 ga je weer terug naar de eerste app om te kijken of deze nog in het geheugen zit of dat de app opnieuw geladen wordt. (Zit de app bij beide nog in het geheugen, herhaal dan met 15, 20, etc. apps.)

Het is een beetje een suffe test, vooral als je in de praktijk niet zoveel apps gebruikt. Maar het laat wel zien dat telefoons met minder geheugen soms even goed of zelfs beter apps in het geheugen weten te houden dan telefoons met meer geheugen. De hoeveelheid geheugen is belangrijk, maar kennelijk niet doorslaggevend.

Waar hem dat precies in zit (kernel parameters? andere tweaks? overhead van de fabrikant's schil/bloatware?) weet ik helaas niet. (Misschien heeft een andere Tweaker meer inzicht?)

Het is een beetje hetzelfde als met die SoC's. Allemaal een dikke 845 erin, en toch is de ene veel sneller dan de andere. Inmiddels begrijp ik dat dat o.a. door verschillen in de koeling van de SoC zit waardoor de ene telefoon sneller terugklokt dan de ander.

Lang verhaal kort: je kunt je niet rijk rekenen aan de hand van een lijstje met specs. De beste prijs/prestatie verhouding is echt iets ingewikkelder dan dat. (En dan hebben we het nog niet gehad over persoonlijke voorkeuren die soms niks met snelheid te maken hebben.)
Nog iemand die alleen maar naar specs kijkt.
Nog iemand die graag geld lapt voor specs die minder zijn dan er op de markt is.

Google had de Pixel 3 prima uit kunnen rusten met 6 of zelfs 8 GB RAM. Dan hadden er nog veel meer programma's in het geheugen kunnen blijven.
Maar ze weten dat ze er mee weg komen, want de fanclub verdedigt ze toch wel online...
Quote van een tijdreiziger: “Als een telefoon anno 2018 4GB ram nodig heeft om normaal te functioneren dan zijn programmeurs in de toekomst wel heel erg lui geworden...”
Misschien dat er verschil in RAM kwaliteit is en de Chinezen meer van de kopere variant in hun toestellen monteren? Zeker weten doe ik het niet maar zou zo maar kunnen.
En dan klagen ze bij google omdat die 4GB heeft en een game bagger draait. Geloof mr op de 10GB toestel zal het even bagger draaien als het niet goed ontwikkeld is.
Vindt het ook onzin, ik hoop dat er een lite variant komt oid met mid range specs in dezelfde behuizing.
4 is toch wel ondermaats voor een top toestel tegenwoordig
Wat moet je met 10GB ram is ram de nieuwe megapixel...
We stellen onszelf constant deze vraag en telkens wordt deze in de toekomst beantwoord.

Het lijkt me vooral nuttig als je het toestel kan laten verbinden met een monitor en draadloos keyboard en bepaalde kerntaken kan laten uitvoeren.

Ook interessant om wat programma's op de achtergrond te laten lopen.

Het is misschien niet ieders ding maar er is zeker een markt voor. Vooral in Azië dan waar de smartphon meer dan ooit koning is.
Ik kijk al uit naar telefoons met 16 tot 32 GB RAM, dan worden die met 4-8 GB goedkoper.
Alle chips in smartphones proppen en dus de prijzen hoog houden zodat we geen game-systemen meer bouwen? Hahaha, het lukt ze anders aardig, ik werk nog steeds op een oud systeem omdat ik weiger(de) teveel te betalen voor videokaarten en RAM.

Maar even serieus, ik denk dat het een combinatie is van een hele grote en veeleisende markt waar mensen de smartphone echt in plaats van een computer hebben (Azië). Hence de steeds groter wordende beeldschermen en steeds idiotere specs, gewoon omdat het kan. Wel tegen de laagst mogelijke prijzen, dat dan weer wel.
Beetje VM's draaien mobile. Want soc zit wel goed en dan komt de ram nog. Natuurlijk kan je niet online renderen maar goed dat neem je voor lief.

Je kan je beter afvragen waarom de grote "big boys" niet hun stoute schoentjes aantrekken en dit doen? Want het enige wat zij doen is meer geld vragen meer niet.
Dit gebeurt eigenlijk al. Denk aan Samsung Knox, Android Work Profile bijv. Je merkt niet echt dat je een VM draait en technisch gezien zit het er een beetje tussenin, maar het gaat wel om een apart ge-encrypte container.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 03:39]

Amoled schermpje er in met hoge resolutie, vingerafdrukscanner onder het scherm (wel de samsung variant), headphone jack en ik ben fan _/-\o_
Die headphone jack kan je vergeten, zit ook niet in de Mi Mix 2
Software dat te veel geheugen nodig heeft bevat vaak ‘lazy coding’ 8)7 8)7
Dat zien we op de desktop toch ook. Moderne websites en browsers gebruiken steeds meer geheugen tegenwoordig en ik heb geen idee waarvoor. Maar ook de apps op telefoons worden groter en groter en nemen steeds meer ruimte en geheugen in beslag.
Die laatste zin in het artikel triggerde me om in de pricewatch eens het filter op 8GB geheugen te zetten (groter ging zelfs niet) Maar nogal een boute uitspraak dat veel smartphones dat aan boord hebben..! Als ik de nog te verwachten en degene die slechts in 1 of 2 webwinkels verkrijgbaar zijn eraf haal, kom je niet verder dan een handvol momenteel. Waarvan het grotendeels ook alleen maar varianten zijn van de Note of Oneplus.

Doe ik iets verkeerd, of is het gewoon een onware uitspraak?
Probleem is filter geeft aan tot 8GB is niet vanaf 8GB. Beertje kromme filter van Tweakers
Toestel word wel een uitdaging voor de standaard hoesjes zo te zien, ben benieuwd wat ze gaan verzinnen voor de schuif, het lijkt erop dat de hele voor/achterkant schuiven
Eigenlijk een hele simpele en oude oplossing voor een "nieuw" probleem. Misschien is de notch straks weer net zo snel verdwenen als die gekomen is, mits ze nog meer gadgets of functies kunnen bedenken met de schuif.
Is het ook mogelijk dat we over een aantal jaar gewoon 64GB ram geheugen hebben en alles daaruit draaien? Is dat niet een stuk sneller of zie ik iets over het hoofd?
En wat als de batterij eens helemaal leeg loopt?
Inderdaad, dat ging toen met de PalmPilot destijds ook zo. Want flash bestond toen nog niet. Was wel een reservebatterij voor het geheugen maar die ging ook niet echt lang mee. Daarom was syncen destijds echt broodnodig.

Dat idee van alles in RAM is een van de dingen die ik niet mis van vroeger :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 03:39]

Eeh Flash is uitgevonden begin jaren '80: https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#History
Terwijl de Palm pilot eind jaren '90 uit kwam: https://en.wikipedia.org/wiki/Pilot_1000
Flash bestond toen zeker wel en met palm/handspring devices heb ik echt nog noot problemen gehad met het geheugen..
5G ondersteuning intressant maar olm de periode te overbruggen zou ik een midranger kopen.
Nog erger we zijn nog 5G aan het testen en voordat dit uitgerold wordt moet je maar afwachten of dit goed gaat werken op het toestel. Ik weet niet wat het update beleid is bij Xaimoi.

De 10Gb is een overkill en zie in beide nog geen USP, wellicht de prijs vh toestel :)
Helemaal mee eens.

Over een jaar of zo. Eerst een xiaomi met Android one. En kijken hoe dat bevalt .
5g is in Nederland nog lang niet aan de orde

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.