Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste smartwatch met Qualcomm Snapdragon Wear 3100-soc komt uit

De eerste smartwatch met Qualcomm Snapdragon Wear 3100 is uitgekomen. Het gaat om de Montblanc Summit 2 met Wear OS. De smartwatch heeft een adviesprijs meegekregen van 995 dollar. Het is onbekend wanneer volgende horloges met de Wear 3100 zullen volgen.

De Summit 2 maakt gebruik van de QC1110-co-processor door een 'time-only mode' te introduceren die de accuduur verlengt van een dag naar bijna een week, terwijl het daarbij vrijwel alle sensoren verder uitschakelt en alleen de tijd laat zien. Dat gebeurt op een 1,2"-oledscherm met een resolutie van 390x390 pixels.

Behalve de Wear 3100 heeft de Summit 2 ook meer geheugen en opslag ten opzichte van zijn directe voorganger. Het geheugen gaat naar 1GB, terwijl Montblanc de opslag verdubbelt van 4GB naar 8GB. Het waterdichte horloge heeft gps, bluetooth, wifi en nfc. De behuizing is 14,3mm dik en de case is 42mm in diagonaal. In die behuizing zit een 340mAh-accu. De smartwatch draait Google Wear OS.

Qualcomm presenteerde de Wear 3100 vorige maand. Net als voorganger 2100 heeft de 3100 vier Cortex A7-processorkernen. Nieuw is verder dat Qualcomm wearable-makers de mogelijkheid gaat geven zelf code te schrijven voor sensoren. Het is onbekend wanneer volgende horloges met de processor gaan uitkomen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-10-2018 • 21:14

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Voor de gene die het interessant vinden, hier mijn post van vorige maand over de verschillende onderdelen van de Snapdragon 2100.
Voor de duidelijkheid:
  • 4x Cortex-A7: Een zeer verouderde ARMv7 CPU. Had de Cortex-A32 gepakt, een moderne, snellere, kleinere en zuinigere 32-bits ARMv8 CPU. En als je 64-bits ondersteuning wilt toevoegen zijn de Cortex-A35 of -A55 daar uitstekend geschikt voor.
  • Qualcomm Adreno 304 GPU: Zeer, zeer verouderde architectuur uit 2012. Geen Unified memory, geen volledige OpenGL ES ondersteuning, überhaupt geen Vulkan en alle optimalisaties van de afgelopen 6 jaar gemist.
  • 28nm process: We bakken al jaren chips op 14nm, al ruim een jaar op 10nm en vanaf deze herfst ook op 7nm. Kleiner = zuiniger. Als er een chip zuinig moet zijn is het wel de chip in een smartwatch met super kleine batterij. Dat 10 en 7nm duurder is snap ik nog, maar waarom geen 14nm?
  • Single-band 2,4GHz 802.11b/g/n wifi: 802.11ac en de 5 GHz band hadden best wat toegevoegd, maar dan was ook weer een extra antenne etc. nodig, dus dat is te begrijpen.
  • Bluetooth 4.1: Zowel Bluetooth 4.2 en 5.0 hebben vele verbeteringen op het gebied van bereik, snelheid, stroomverbruik en beveiliging meegekregen speciaal voor de low-energy modus. Waar deze SoC dus geen gebruik kan maken.
Een low-power coprocessor is een hele nuttige en logische toevoeging, maar verbeter dan ook gewoon de rest van de SoC. Klinkt weer als een goedkope/economische oplossing, misschien is de markt voor smartwatches gewoon te klein. De Apple Watch wordt echter elke generatie beter door voornamelijk een kleinere en zuinigere chip die stroom uitspaart voor andere functies (GPS, LTE) en als deze uit staan ook langer mee gaat. Het is jammer dat Android-smartwatches niet gewoon van moderne chips gebruik kunnen maken, ik denk dat het artikel van Ars nog steeds van toepassing is:
Hoewel ik het met vrijwel je gehele post eens ben is er wel een ding op te merken;
"28nm process: We bakken al jaren chips op 14nm, al ruim een jaar op 10nm en vanaf deze herfst ook op 7nm. Kleiner = zuiniger."

Kleiner is niet perse zuiniger, hoewel dit tot nog toe wel bijna altijd zo was. Als ik mij niet vergis gaat het al sinds pak hem beet 28nm niet meer op. Dit komt doordat er met de (zeer) kleine productie processen ook andere factoren mee gaan spreken zoals lekstromen etc. Als ik mij niet vergis heeft Gamers Nexus hierover een video gemaakt, al sprak men daar over chipsets en niet zozeer cpu's.
Voor zeer energie zuinige componenten kan het verbeteren van het productie proces (14nm naar 14nm++ om maar even wat recents te noemen) meer winst geven dan het verkleinen ervan als de techniek nog niet volwassen genoeg is. Echter als performance een hogere prioriteit heeft dan energie zuinigheid dan zal het verkleinen van het productie proces vrijwel altijd een grotere impact hebben.

Aanvullende informatie, geciteerd van engadget:
"Why does Biggs strike this note of caution now, after decades in the industry? Because, he says, 45nm is a very approximate threshold at which further shrinkage becomes harder to translate into real-world gains:

"Right now is the crucial time, when we go from having seen these problems on the horizon, to discovering that they're definitely here."

As we move to 28nm, 22nm and less, transistors become "imperfect switches, which can drip like a leaking tap," potentially offsetting efficiency gains. This necessitates complicated solutions like power-gating: bigger and simpler transistors that are used to switch the power to smaller transistors on or off, to stop them from leaking when not in use. In turn, these more complicated designs require ever more expensive R&D and silicon foundries to manufacture them, reducing the number of rivals in the market and potentially reversing any of the savings that came from needing fewer raw materials."

[Reactie gewijzigd door un1ty op 15 oktober 2018 22:42]

Goed punt. Echter vergeten we hier een belangrijk detail.

Mensen willen een horloge dat mooi is.
De foto's spreken mij wel aan. Ik vind het altijd jammer als een smartwatch niet meer op een horloge lijkt. Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben.
Afhankelijk van je gebruik zou een Hybrid smartwatch ook nog een oplossing kunnen zijn. De Withings Steel HR doet ook notifications, 24/7 HR tracking en fitness tracking (inclusief zwemmen). Ziet er uit als een normaal horloge en doet 25 dagen met een volle accu.
Beetje "mixed-feelings" over deze post.
Begrijp best dat er een heleboel verbeterd had kunnen worden maar de smartwatch markt is niet de telefoonmarkt. Het moet allemaal toch redelijk goedkoop blijven om het watch platform niet meteen uit de markt te prijzen met een hele dure chip met daardoor een uiteindelijke product markt prijs waar de fabrikanten geen heil in zien. De watch markt is gewoon erg stroef zonder dat er op sneltrein niveau innovaties worden gedaan die andere eisen stelt aan de hardware.
Ik ga er in mijn goed hart er maar vanuit dat er in het hele ontwikkel proces een voortdurende evaluatie is geweest met Google om hun plannen en visies voor de toekomst in beeld te hebben.

1 veel voorkomende klacht is het 1 dag accu verbruik zonder echte alternatieven. Er creatieve bedrijven geweest die een dubbel scherm hebben geïntroduceerd maar het blijft behelpen. De nieuwe chip kan daar hopelijk nu een betere balans voor de casual gebruiker vinden in gebruik en laad tjd.

Veel verbeteringen van je lijstje zijn niet echt noodzakelijk of hard nodig. Denk dat als dat lijstje was uitgevoerd met de co-proc erbij de uiteindelijke marktprijs van de "gewone" watches rond de 500 of meer zouden zitten, en dat zou denk ik de doodsteek zijn voor het platform.
Voor simpele notificaties en fitness tracking is een hybrid watch veel beter geschikt. Mijn Withings/Nokia/Withings steel HR doet 25 dagen op een accu :9
Wat doet de concurrentie? Apple Samsung en Huawei? Zijn die dan wel op 14nm of kleiner? En gebruiken die nieuwere CPU's en GPU's?
Samsung zit idd op 14nm: Exynos 7 Dual 7270 en gebruikt 64-bits ARMv8 cores (Cortex-A53).

Wat Apple doet is niet publiekelijk bekend, maar de S4 SiP is belachelijk snel. Het vermoeden is dat de efficiënte 64-bits cores uit de A12 worden gebruikt, Tempest. En dan is de chip waarschijnlijk net als de A12 op 7nm geproduceerd.
Ja, maar deze heeft dus de wear3100 en niet de 2100...!
Mooi design. Lijkt net een gewoon klassiek horloge.
Zeker mooi, alleen de prijs is wel heel erg hoog.
Zelfs Apple durft nog niet zo veel te vragen :)
Bij de eerste Apple Watch zaten modellen bij van over de €10.000
En had je zo'n ding gekocht dan zat je nu met een traag prul dat sinds nu geen OS updates meer ontvangt (WatchOS 5 is al niet meer mogelijk). Een mooi prul van edelmetalen, dat wel. Je accu zal het zo rond deze levensduur ook gaan afweten en we weten allemaal wat er op langere termijn met oleds gebeurt.

Juist daarom is de smartwatch maakt niet geschikt voor topprijzen. Levensduur is wel degelijk een van de dingen waar je bij tophorloges voor betaalt. Het zijn sieraden met dan functionele apparaten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 oktober 2018 22:46]

Denk je echt dat de mensen die die kochten daar iets mee in zitten? Voor hen is dat kleingeld. Het is juist een goede zet geweest dat ze zo'n dure modellen op de markt brachten. Ze hadden direct de aandacht van de mode wereld en vandaag is de Apple Watch de best verkochte horloge ter wereld.
Wat een zure reactie. Ik herken me daar niet in. Ik draag mijn Apple Watch van de allereerste generatie nog steeds met veel plezier. Watch OS 4 voldoet prima en ‘s avonds heb ik vaak nog meer dan 50% accucapacitiet over.
Dit is een horloge met smartwatch functies. 995 euro valt nog mee met bijvoorbeeld Tissot of zelfs een Rolex.
Maar daar heb je over 20 jaar nog wat aan en dan is dit ding allang verouderd. Na 2-3 jaar zelfs al.
Mijn Sony Smartwatch 3 is al weer bijna 4 jaar oud. En inderdaad, wat verouderd. Maar ik kan er nog steeds mijn notificaties op ontvangen, de accu gaat nog prima een dag mee (automatisme om hem 's avonds op te laden) en hij doet nog steeds waarvoor ik hem gekocht heb: mijn sportactiviteiten tracken. M.a.w, ja, als je Frontrunner wil zijn, dan heb je om het jaar een nieuwe nodig. Als je functionaliteit wilt, dan moet je er gewoon normaal mee om blijven gaan. En dan gaat het wel langer mee dan 2-3 jaar.
Ja maar niet zo lang als een Tissot of en Rolex, daar ging het me om. Je kan de prijs daarom ook niet daarmee vergelijken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 oktober 2018 23:33]

waarom? je kunt met die horloges wel meer dan 20 jaar doen, wat met smartwatches niet lukt
Ik zou wachten op een refresh van de huidige Fossils (of Michael Kors access), deze zien er ook uit als een "echte" horloge. Ze zullen met de nieuwe modellen hoogstwaarschijnlijk dezelfde SOC hebben met een veel zachter prijskaartje.

/edit: heb het in een afzonderlijke post wat meer uitgelegd :)

[Reactie gewijzigd door venqwish op 15 oktober 2018 21:53]

Moet je voor de gein eens kijken wat een applewatch met een mooi bandje kost. De vanaf prijs is met het sportbandje namelijk ;)
ik kwam laatst een aanbieding bij de mediamarkt tegen, ruim 300 euro, maar dat was alleen nog maar een bandje. die dingen zijn echt ontzettend duur als je een mooier bandje wilt dan een goedkoop rubberen bandje
I know

Ik wilde zelf een met een gevlochten stalen bandje maar heb het door de prijs toch maar laten liggen
Op Amazon vind je mooie bandjes voor 10 euro.
Zeker mooi maar wel een dik ding.
Dik vind ik wel meevallen. Mijn analoog heeft nog dezelfde dikte. Maar voelt niet te zwaar aan.
Dik ?
ziet er een pak dunner uit dan mijn analoge.

leuk die time only mode, maar zou je dat kunnen schedulen ?
of nog beter granulair schedulen ?
's avonds voor de tv heb ik niets extra nodig,
's nachts in bed enkel de sensoren voor slaap monitoring.
tijdens de rest van de dag mag alles op.
als dat ook een dag extra oplevert is dat mooi meegenomen.
mijn automaat is dikker (horloge zonder batterij). vind een wat groter horloge wel mooi

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 16 oktober 2018 11:55]

Yups ziet er mooi uit, maar wil wel eens weten hoelang de batterij meegaat. heb een vivomove hr van garmin en bij mij op het werk was het onlangs ... ow is dat een smartwatch ... Lopen ze allemaal met een apple watch die max anderhalve dag meegaat. Bij mij 1x per week aan de lader en done. Ja ik kan niet een volledig bericht lezen. Maar dat is ook niet nodig
Mooi design, werkt lekker lang op een batterij lading. Mooi dat de sensors uit kunnen staan. Maar best wel duur.

[Reactie gewijzigd door JackBe op 15 oktober 2018 21:33]

Het is voor een Montblack weer vrij goedkoop. Voor een automaat van hun betaal je een veelvoud.
In de markt van de traditionele mechanische horloges zijn prijzen van vele tienduizenden Euro's heel normaal. I.i.g. voor de Zwitserse topmerken. Hoewel Montblanc een rijke historie heeft in vulpennen, is dat bij de horloges van dat merk toch een stuk minder. Veel van die klassieke horlogemakers zullen zich niet zo snel aan een smartwatch wagen, omdat er voor hen, imago-technisch, meer te verliezen is dan te winnen. De sub-top, zoals bijvoorbeeld TAG Heuer doet dat soms wel en Montblanc dus ook. Die smartwatches hebben weinig tot niets met de overige horloges van het merk te maken en het had mij daarom logischer geleken om die smartwatches onder een andere naam uit te brengen. Maar dat spreekt minder tot de verbeelding, waardoor in dat geval het prijsniveau omlaag zou moeten. Lang verhaal kort: ik zou een smartwatch van een ander merk aanschaffen óf een écht Zwitsers horloge.
Leuk dat je de nadruk op echt legt. Als je ziet hoeveel bij de echte Zwitserse horlogemakers tegenwoordig buiten Zwitserland gedaan word zou ik die nadruk maar achterwege laten.

Feit is gewoon dat Montblanc een duur merk is en daar betaal je dan extra voor.
Stel Porsche design brengt morgen een smartwatch uit dan zul je daar ook extra voor mogen betalen.
Als die Zwitserse horlogemakers buiten Zwitserland laten maken, mogen ze niet het predicaat Swiss made hanteren. Wat weer het keurmerk is voor een 'echt' Zwitsers horloge.

De volgende eisen moeten ze aan voldoen

SWISS MADE Horloges.
Art. 1 van de Ordinance bepaalt dat een horloge wordt beschouwd als SWISS MADE indien;

het uurwerk Zwitsers is;
de horlogekast in Zwitserland is voorzien van het uurwerk;
de finale controle van het horloge plaats vindt in de fabriek in Zwitserland.
​SWISS MADE Uurwerken.

Art. 2 van de Ordinance bepaalt dat een uurwerk wordt beschouwd als SWISS MADE indien;

de assemblage van het uurwerk geschiedt in Zwitserland;
het uurwerk voortdurend onderworpen is aan de in Zwitserland verplichte technische controle;
ten minste 60% van de waarde van de onderdelen (exclusief montagekosten) in Zwitserland zijn geproduceerd.


Ik zie dus ook niet zo snel een smartwatch de label Swiss made krijgen, temeer omdat er geen uurwerk in zit.
Ik herinner mij Lenco platenspelers die je in twee soorten had (45 jaar geleden):
- Made in Switserland
- Swiss made
De tweede was veel goedkoper :D
Ik denk dat hij daarmee meer bedoeld dat zo'n horloge 20 jaar meegaat en dit horloge waarschijnlijk een heel stuk korter.
maar toch weer vrij duur, aangezien je met een dure automaat wel 20 jaar kunt
Wat ik niet helemaal snap is waarom je alles behalve de tijd uit zou willen zetten. Ok je hebt dan een week batterijduur maar daar koop je toch geen smartwatch voor?
Als je naar australie ofzo onderweg bent in het vliegtuig hoeft de rest niet echt aan te staan, maar is het wel lekker als die het de hele reis er naar toe vol houdt.
Zou niet weten wat ik er anders mee moet dan pak ik liever m'n mobiel.
Alleen tijd is genoeg maar dan met 100 mogelijk achtergrond en misschien wat extra.
Voor niet meer dan 200 als een soort goedkoop model Casio

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 15 oktober 2018 22:00]

Want iedereen is natuurlijk elke maand wel minimaal 1x onderweg naar Australie.
Jij niet dan?

On-topic: Het is een leuke feature, maar inderdaad. Je koopt een smartwatch niet om de functies uit te zetten. Maar soms gebruik ik ook mijn vliegtuigstand als batterijbesparing voor mobiel. Dus kan in situaties handig van pas komen.
Komende tijd komen met de 3100 alleen de klokjes uit in het niche segment, pas daarna de main stream met dito lagere prijzen. Neem aan dat de Mont Blanc met de kerst in de winkel te koop is.
Dit is ook een strategie, de winstmarge zo belachelijk hoog maken dat je er niet zo veel hoeft te verkopen om je product een beetje een succes te noemen.
Dat vind ik wel veel geld, zeker voor zo'n erbarmelijke resolutie. Ik zou wachten op een refresh van de huidige Fossils (of Michael Kors access), deze zien er ook uit als een "echte" horloge. Ze zullen met de nieuwe modellen hoogstwaarschijnlijk dezelfde SOC hebben met een veel zachter prijskaartje.

De modellen nu hebben GPS, NFC, HR monitor en zijn waterdicht (of swim proof). Dat alles plus een scherpere resolutie: 390 op 390 in een 1,19 " scherm. Momenteel komen die rond de 300-400 EUR, dat lijkt me al veel schappelijker. Wel nog even geduld vrees ik, gezien de laatste modellen nog niet lang uit zijn.

RAM en storage is wel nog wat in het duister tasten natuurlijk, momenteel zitten die op 512 MB RAM en 4 GB storage, hopelijk gaat die RAM op zijn minst de hoogte in. Hopelijk volgen ze deze watch, zonder het prijskaartje :D

[Reactie gewijzigd door venqwish op 15 oktober 2018 22:06]

Ik kan me op zich wel voorstellen dat je 1000 euro betaalt voor een mooi horloge maar een mechanische Rolex gaat heel erg lang mee. Deze heeft een batterij die lastiger te vervangen is en een scherm wat op een gegeven moment ook gewoon op is. Normaliter is een horloge van een goed merk ook een soort van lange termijn investering.
My 2 cents?
Een leren bandje vind ik not done voor dit geld.
Leer in tegenstelling tot rvs is erg gevoelig voor lichaamswarmte, vet en vocht.
Kortom stalen band en ik ben om.
Ligt het aan mij of hebben veel smartwatches een blauwe gloed over het scherm. Het scherm ziet er vaak nog erg "nep" uit.
Dit is om een zgn metallic look te genereren. Smaken verschillen of je dit mooi vindt. Ik ieder geval niet omdat het idd niet een 'real' look geeft
Kijk voor de grap naar Diesel variant. Omdat het model al zo was, zijn die wijzers wel mooi. Maar dat is persoonlijk.