Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony verkocht 3,3 miljoen exemplaren van PS4-game Spider-Man in drie dagen

Sony heeft in de eerste drie dagen na de release van Marvel's Spider-Man meer dan 3,3 miljoen exemplaren van de game verkocht. Dat is inclusief een miljoen pre-orders. Spider-Man heeft daarmee God of War ingehaald als snelst verkopende first party-game.

Sony maakt het aantal van 3,3 miljoen exemplaren bekend op Twitter. De game kwam uit op 7 september en het genoemde aantal gaat alleen over de eerste drie dagen; hoeveel exemplaren er inmiddels zijn verkocht is nog niet duidelijk. Het is echter te verwachten dat er een grote piek in verkopen was bij de release van de game.

Tegenover USA Today zegt Sony dat bij het getal van 3,3 miljoen exemplaren ook de pre-orders zijn opgeteld, net als de bundels van PS4-consoles met de nieuwe Spider-Man-game. Het gaat om een miljoen pre-orders; hoeveel bundels er zijn verkocht zegt Sony niet.

Marvel's Spider-Man is volgens Sony de snelst verkopende first party-game tot nu toe. Van de reboot van God of War werden er in de eerste drie dagen 3,1 miljoen exemplaren verkocht. Andere populaire games hadden langer nodig om tot dergelijke aantallen te komen. Van Uncharted 4 werden er bijvoorbeeld 2,7 miljoen exemplaren verkocht in de eerste week en Horizon Zero Dawn kwam tot 2,6 miljoen exemplaren in de eerste maand.

De nieuwe Spider-Man-game is gemaakt door Insomniac Games, in opdracht van Sony, dat het spel exclusief uitgeeft op de PlayStation 4. De game krijgt goede beoordelingen, onder andere een 9 in de review op Tweakers. Op Metacritic is het gemiddelde 87 punten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-09-2018 • 10:31

91 Linkedin

Submitter: trui

Reacties (91)

Wijzig sortering
Toch mooi dat singleplayer spellen nog steeds erg goed ontvangen worden. Daarbij is het goed dat Sony de exclusieve ontwikkelaars altijd ruim de tijd geven om hun game te ontwikkelen. Zo zie je maar weer dat kwaliteit altijd boven kwantiteit moet staan. Dit bovenop de advertenties waar je niet aan ontkwam dat deze game uitkwam maakt natuurlijk tot een extra financieel succes. Deze game kan dus mooi in de pareltjes lijst van PS4 exclusives. Als ik ook kijk naar The Last Of Us Part 2, blijft Sony de ontwikkelaars alle tijd gunnen om iets moois neer te zetten.

Lees je mee EA?
Verschil tussen Sony en EA is dat Sony er voor moet zorgen dat hun hele platform succesvol blijft, dus dan moet je je exclusives ook de tijd gunnen, aangezien dat het beste promotie is wat ze hebben.

EA daarintegen is alleen maar een software pusher. Ze hebben een paar IP's welke ongeacht wat toch wel goed verkopen, en al het andere lijkt experimenteel de markt op te moeten komen en, als het niet succesvol genoeg is, wordt het meteen weer kei hard afgeschoten :|
ja, het is natuurlijk ook zo dat de "succesvolle games" vaak het budget financieren voor kleinere/experimentele projecten (dit geldt ook voor muziek bij platenlabels, films bij filmmaatschappijen etcetera). Maar helaas hebben uitgevers vaak niet de lange adem om bij tegenvallende resultaten toch even door te bijten waardoor leuke unieke games, die helaas niet veel verkocht hebben, geen vervolg meer krijgen.
ja, het is natuurlijk ook zo dat de "succesvolle games" vaak het budget financieren voor kleinere/experimentele projecten (dit geldt ook voor muziek bij platenlabels, films bij filmmaatschappijen etcetera). Maar helaas hebben uitgevers vaak niet de lange adem om bij tegenvallende resultaten toch even door te bijten waardoor leuke unieke games, die helaas niet veel verkocht hebben, geen vervolg meer krijgen.
Ja, en dat vind ik persoonlijk ook jammer. Vroeger was het ook zo dat spellen vaak "door games, voor gamers" was, maar het is nu meer "door gamers, voor aandeelhouders" en daardoor worden er vaak snelle conclusies getrokken met vaak ook disastreuse gevolgen.

Zo hebben we in de afgelopen jaren ook al mogen zien dat de rechten voor bepaalde IP's ingetrokken, of niet verlengd worden (zie bijv TMNT van PlatinumGames & Deadpool van Activision), waar een spel nog geen jaar op steam staat voor het weer verwijderd wordt ... even daargelaten of het goeie spellen waren of niet.

Het lijkt er bijna op dat als je een spel wilt maken zoals je zelf in gedachten had, met de mindset "release when ready", en hier ook 100% achter kunt blijven staan, je beter indy dev kunt zijn/blijven.

Edit: links toegevoegd

[Reactie gewijzigd door detheavn op 21 september 2018 11:45]

Het lijkt er bijna op dat als je een spel wilt maken zoals je zelf in gedachten had, met de mindset "release when ready", en hier ook 100% achter kunt blijven staan, je beter indy dev kunt zijn/blijven.
Nou ja, je moet natuurlijk wel de rekeningen kunnen betalen. Dus met een kleinschalig team is dat wat beter te behappen. Maar "uit eigen zak" de ontwikkeling betalen van een grote triple-A game, met 100+ mensen die daar mogelijk enkele jaren aan werken, dat kan bijna geen enkele studio. Behalve CDPR en Valve, maar die hebben zelf grote inkomstenstromen via respectievelijk GOG en Steam.
CDPR zit ook nog eens in Polen. De kosten die zij maken zijn ook een stuk lager.
Helaas wel steeds meer de realiteit aangezien games in het algemeen echt booming business word, vooral in de Aziatische landen. Gelukkig zijn er hierin natuurlijk wel een aantal uitzonderingen, lees maar eens in hoe bijvoorbeeld Metro Last Light ontwikkeld was. Geen verwarming, pooltafel als bureau, soms geen electriciteit en het budget was 10% van de AAA games. Als klap op de vuurpijl was hun eerste game matig ontvangen. Toch Hebben ze als nog een uitzonderlijk goede game opvolger kunnen neerzetten en was het tegelijkertijd goed ontvangen bij de recensies. Nu zijn ze bezig met deeltje 3. Er is dus nog hoop!

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 21 september 2018 12:01]

Ook nogal verklaarbaar in mijn mening:

Exclusieve games (of deze nou door een 1st party studio zijn gemaakt of niet) zijn de "paradepaardjes" voor het merk. Dus de uitgever (in dit geval Sony) zal de studio (in dit geval Insomniac) zeker de tijd en budget gegeven hebben om het spel zo "af mogelijk" te krijgen. Bij 3rd-party games is de developer toch veel meer afhankelijk van de door de uitgever gestelde deadlines. En vergeet niet: Wie betaald, bepaalt; en het is vaak de uitgever die het (grootste deel) van de investering moet doen (uitzonderingen daargelaten, zoals Valve en CDPR)

Bedrijven als EA en Activision zijn veel meer afhankelijk van een continue stroom van inkomsten en aandeelhouders die elk jaar graag een mooie winst verwachten, dus ook wel weer logisch dat ze sneller kiezen voor frequent games uitbrengen in succesvolle reeksen/formules, aangevuld met microtransacties, etcetera.

De consolemakers hebben hierin dus een wat andere positie: Hun verdienmodel is niet perse zoveel mogelijk spelletjes verkopen, maar juist zoveel mogelijk "lock-in" krijgen met het platform. Als iemand eenmaal een Playstation of Switch of Xbox heeft gekocht, dan is de kans groot dat deze ook een Ps+ of Xbox Live abonnement afsluit, en via de store weer enkele games gaat kopen, enzovoorts. Deze inkomsten zijn voor een Sony of MS of Nintendo veel interessanter dan puur het aantal verkochte games.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 21 september 2018 11:31]

In dat opzicht heb je zeker een punt. Echter waar ik eigenlijk op doelde was het volgende; gun je ontwikkelaars de tijd om een spel te ontwikkelen en blijf geen studio's misbruiken om ze vervolgens te sluiten. EA word niet voor niks elk jaar genomineerd (en won deze soms!) tot meest gehate bedrijf van het jaar. Natuurlijk speelt het zich af in een andere positie, maar dat praat de praktijken van EA lange na niet goed.

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 21 september 2018 11:40]

Dat is natuurlijk een mooie idealistische gedachte die ik deel; maar dan loop je al snel tegen scenario's aan dat een spel nooit "af" komt ;) Hiermee wil ik niet zeggen dat ik de praktijken van EA goedkeur; alles behalve. Maar vanuit "zakelijk perspectief" snap ik het wel, helaas is het niet heel humaan.
Ook zakelijk vraag ik me af hoe verre dit verstandig is, aangezien imago en gezichtverlies ook zeer cruciaal zijn voor een bedrijf. Tot nu toe komen ze er helaas goed van af omdat "mainstream" mensen deze spellen toch wel kopen. We zullen zien in de toekomst of EA nog deze praktijken kan voortzetten en winst blijft boeken. In ieder geval mooi dat ze op hun hoede zijn na het Battlefront 2 fiasco }> .
Fifa 18 heeft 24 miljoen keer verkocht, ondanks heel het lootbox fiasco. Nee, blijft gewoon waar het nu is.
Binnen de EU zijn ze bezig om lootboxen te verbannen, premium is niet meer zo in trek als voorheen en EA krijgt steeds meer imagoschade. Zelfs de directeur is nu vertrokken, nét voor het uitbrengen van een nieuwe AAA-game; BFV. De reveal trailer van die game was een regelrechte ramp, BFV heeft geen premium meer, cosmetische items worden drastisch verminderd na veel kritiek en ze hebben zelfs de game moeten uitstellen. Dit is al de tweede grote titel in een zeer korte tijd waarbij EA betrokken is waar veel dingen mis gaan. Al met al veel financiele missers als je het mij vraagt die voorheen niet speelde.

Natuurlijk betekend dit nog niet dat het bedrijf acuut kapot zal gaan hierdoor, maar dat het gevolgen zal hebben op langer termijn is zeker niet uit te sluiten als het zo door gaat.
Ja, ben bang dat je gelijk hebt, en dat het gros van het Fifa en CoD en Battlefield-volk niet heel erg maalt om het verdwijnen van gerenommeerde studios :(
Daarbij is het goed dat Sony de exclusieve ontwikkelaars altijd ruim de tijd geven om hun game te ontwikkelen. Zo zie je maar weer dat kwaliteit altijd boven kwantiteit moet staan
De reden waardoor No Mans Sky, een van de grootste teleurstellingen in recente game geschiedenis, zo ontzettend geflopt is komt doordat Sony Hello Games forceerde de game te releasen nadat zij honderden uren aan werk kwijt waren geraakt door een overstroming in hun hoofdkantoor. en niet genoeg funding door Sony waardoor ze niet nog een vertraging konden betalen. Dit is dus zeker niet waar, maar niet zo erg als EA.

http://www.hellogames.org/2014/01/the-flood/
Je kunt niet van Sony verwachten dat ze als verzekering dienen en alle schadekosten op zich nemen van moedernatuur. Toen Hellogames met slechte PR/beloftes en een incomplete game aankwamen waren ze al gedoemd. Natuurlijk kan je dat laatste deels te verwijten zijn aan Sony.
Je kunt niet van Sony verwachten dat ze als verzekering dienen en alle schadekosten op zich nemen van moedernatuur.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sony_Life Je kan degelijk verwachten dat Sony als verzekering dient, ze hebben namelijk een verzekeringsbedrijf.
Kan nergens vinden dat ze honderden uren aan werk kwijt zijn. Lijkt mij voor elk software bedrijf ook heel stom als je dat overkomt. Als developer zou je toch minsters x aantal keer per dag je werk moeten commiten.
Ze zijn veel uren kwijt aan het opnieuw inrichten van hun kantoor.

Dat is de reden dat het geflopt heeft, er werd te veel belooft en de makers waren te enthausiast met hun plannen. Veel van de beloofde dingen zijn wel in latere patches toegevoegd.

Wat Hello Games beter doet dan EA is dat ze bij hun product blijven en het afmaken. EA daarentegen heeft Mass Effect Andromeda na een aantal kleine patches als een baksteen laten vallen, geen story uitbreidingen (DLC) meer
Dan komt de CEO van EA ook met domme uitspraken dat singleplayer games passé zijn }:O. Misschien slecht afgewerkte meuk verkoopt niet, maar echt goede singleplayer spellen zoals Witcher 3, God of War, Spiderman, Tomb Raider verkopen echt wel.
EA met goede spellen zoals Death Space steeds meer mensen aanspreken en verwateren dan het concept wat het spel goed maakt. Het draait daar alleen maar om geld.
Dat is leuk, 10 seconden in het filmpje:
http://www.rigpix.com/kenwood/tmv71a.htm

Een Kenwood TM-V71 amateur radio zender die ook nog eens op een 70cm frequentie (430Mhz) staat.

Vaak zie je dat er nep radio's worden gebruikt in films en games of "mockups" van echte radio's, maar hier niet. En dat heeft vast te maken met het thema dat Spiderman hier een tech freak is. Elektronica en zelfbouw en het zend-amateurisme gaan hand in hand, vooral in de VS.

Alleen al deze kleine toevoeging aan de game/trailer maken mij erg nieuwsgierig naar wat nog meer te kunnen verwachten en tegen te komen in de game. Dit weekend maar snel toevoegen aan de collectie.

Weer een mooie review van Tweakers! :)
Edit: Laat maar, gaat over het filmpje (de review van Tweakers) onder het nieuwsartikel. |:(

[Reactie gewijzigd door Zidane007nl op 21 september 2018 10:59]

Onomstotelijk bewijs dat als men een kwaliteits (singleplayer) game aflevert, spelers het echt nog wel kopen. Ook voor de volle mep.

Want natuurlijk ging er een redelijk hype aan vooraf, maar toen de reviews eenmaal binnenstroomde bleek dat ook volledig terecht.
Ik moet heel eerlijk zeggen, wat een game!!!!!
Gewoonweg fantastisch hoe je al webslingerend door de straten van New York beweegt en over de daken schiet.
Daarbij lijkt het net echt, die map van New York, gewoonweg fantastisch gedaan.
Je voelt je net toerist maar dan vanuit de lucht :) Geeft weer eens een andere kijk op New York.
En EA maar denken dat gamers geen lineaire single-player games meer willen... 8)7 Goed om te zien dat single-player spellen het toch nog steeds goed doen.

Goede spellen verkopen gewoon goed.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 21 september 2018 10:37]

Over lineaire single-player games gesproken en de markt die er nog steeds voor is:

De verkoopcijfers van de game Dragon Quest XI zijn nog stukke indrukwekkender dan die van Spider-Man:

De game ging binnen 2 dagen tijd zelfs al ruim 2 miljoen maal over de toonbank heen, en dit puur en alleen al in Japan.

Dat is ruim 10x zoveel als LoZ Breath of the wild die 3 dagen nodig had om over de 200.000 verkochte exemplaren heen te komen.

https://m.ign.com/article...pies-in-two-days-in-japan

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 21 september 2018 11:50]

Dat is over 3 consoles waarvan meer dan de helft op de 3DS. Is toch geen vergelijking joh. Buiten dat slaan zulke games buiten Japan vaak dood. Dit van Sony is gewoon een erg goede prestatie. Zeker voor een game IP dat zo'n sterk wisselende games heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 21 september 2018 12:59]

Ik zie Spider-man dan ook niet als game IP die sterk wisselde games gehad heeft.

Spider-man zie ik meer als Star Wars, Batman of Mickey Mouse:

Al decennia lang zeer bekende en populaire franchises, die dat niet geworden zijn dankzij een videogame.

Hierdoor is de aandacht op de game al zo goed als gegarandeerd en wanneer de game dan goed blijkt te zijn, zal deze ook erg goed verkopen.

Tuurlijk haalt Spider-man hele goede verkoopcijfers en is dat knap, maar dat komt voor een groot gedeelte wel door Spidey's wereldwijde populariteit.

Bij een game als bv Horizon Zero Dawn (nieuwe franchise, lift niet mee op de wereldwijde populariteit van een licentie die niet uit de gamewereld afkomstig is) vind ik het dan ook een veel grotere prestatie wanneer de exemplaren als warme broodjes over de toonbank heen vliegen dan bij een Spider-man game waarvan zowat de hele wereld bekend is met de actieheld.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 21 september 2018 14:05]

Dit is natuurlijk geen geheel eerlijke vergelijking. Breath of the wild kwam uit met de lancering van de switch. Niemand had toen nog een switch, dus er was nog geen install base. Daarnaast waren er gigantische tekorten in Japan, waardoor duizenden mensen in de rij stonden voor een kans op een switch.

Dragon Quest XI kwam uit op de ps4 toen er al miljoenen mensen een ps4 hadden. Het is niet meer dan logisch dat Dragon Quest XI vele malen sneller verkocht dan Breath of the wild.
Tijdens release was er wel degelijk een install base voor Breath of the Wild, omdat er namelijk op dat zelfde moment ruim 3,3 miljoen WiiU's in de Japanse huiskamers stonden.

Breath of the Wild was officieel dan ook helemaal geen Switch game maar een Wii U game waarbij er laat in development is besloten om de game ook op de Switch uit te brengen. ;)

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 21 september 2018 14:13]

Dat geintje flikten ze ook bij Twilight Princess, duurde ook dusdanig lang dat de game op Cube en Wii werd uitgegeven. Ik voorspelde dat dit ook met de nieuwe WiiU Zelda game zou gebeuren (BotW dus) en ik had gelijk.

@pc_masterrace Dat komt ook omdat DQ gewoon nog steeds de allerpopulairste rpg reeks ooit is in Japan. Ja, zelfs nog meer dan de Final Fantasy en Zelda serie. Ok ik maak deze bewering uit iets wat ik jaren geleden ooit heb gelezen, ik weet niet hoe het nu zit met de populariteit maar het schijnt dat mensen daar in het verleden zelfs massaal vrij namen op de releasedag van een nieuwe DQ game, zodanig dat het werk eronder te lijden had. Het is echt groot daar.
Dat is het hem juist. De reden waarom spider man al in de lijn zit om 10 miljoen exemplaren te verkopen na de feestdagen is omdat het een game is waar fans lang op hadden gewacht. Waar je het gevoel hebt dat je zelf in de wereld zit met een eigen verhaal maar toch alle goede comic tropes, met bevredigende gameplay. De juiste essentie van Spider Man in een game en je ziet het resultaat. In tegenstelling To Activision die zeker bij de laaste 2 games gewoon de licentie in stand hield om geld te verdienen. Een goede game is hoe men vaker geld verdient dan als je de consument gewoon benadeelt.
Het is dan ook echt een belachelijk tof spel (imho uiteraard 😛)
De competitie van online multiplayer is een motivatie voor mensen om geld uit te geven aan lootboxes. Dat zou je niet snel doen voor een single player game. EA geeft geen moer om de kwaliteit van de game, het is een simpele kosten/baten-berekening bij dat bedrijf. Daarnaast is een single player game wel uitgespeeld zodra je hem hebt... uitgespeeld. In een online competitie kan een game nog járen lang populair blijven :)

Daarom boycot ik EA games voor de volle 100%. Ze hebben genoeg studio's en games verpest de afgelopen jaren. Als EA betrokken is bij een game dan sla ik 'm over.
Dat je ze boycot is een leuk gebaar, maar het beste middel is gewoon door de spellen niet te kopen.
Boycotten geeft aandacht, en vandaag de dag is elke aandacht goede aandacht.
Dat je ze boycot is een leuk gebaar, maar het beste middel is gewoon door de spellen niet te kopen.
Euh, wat denk jij dat een boycot is?
Ah ik zie het, mijn fout, ik zie het zelf vaak gebruikt als protesteren.
Een bloemetje geven is een leuk gebaar. Wat een boycot is kun je hier lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boycot
Danku, ik had een verkeerde betekenis in mijn hoofd
En EA maar denken dat gamers geen lineaire single-player games meer willen...
Ik denk dat EA meer bedoelde dat wat EA betreft SP dood is, verdiend te weinig in vergelijking met de rommel die men nu uitgeeft ;)
Mensen uitmelken met dlc en microtransactions, daar zit het grote en makkelijke geld. En dat werkt het beste op multiplayer games
Misschien wel blij toe.

Betekent alleen maar dat er genoeg ruimte bestaat voor studio's om deze vraag in de markt met kwaliteit in te laten vullen door dit soort games.

Zeker op de PS4 niet te klagen met geweldige IP's á HZD, God of War, Uncharted en nu ook een gave Spiderman game.

Daarnaast natuurlijk nog een geweldige studio als CD Projekt Red met The Witcher and binnenkort Cyberpunk.

Neemt niet weg dat ik het wel kan waarderen dat naast die geweldige games evengoed ook een CoD en BF beschikbaar zijn. Maar ook Overwatch, Rocket League, Diablo, Destiny, The Division en Warframe.

Een mooi gevarieerd aanbod.
LOL, inderdaad. Zullen wij eens kijken hoe TES6 het gaat doen... Singleplayer games kunnen het nog gruwelijk goed doen, getuige het feit dat games als Skyrim of Fallout 4 verkopen als een dolle. Nintendo boert er ook nog altijd prima mee - de Zelda franchise staat ook niet echt te boek als een verkoopflop.
Ik ben 1 van die mensen die eigenlijk alleen maar (niet perse lineaire) singleplayer games speelt. Ik heb helemaal geen behoefte aan al die online mensen die allemaal mijn moeder geneukt blijken te hebben...
Zo jammer dat deze game niet voor de PC uitkomt :'( Had hem graag willen spelen.
Koopie een 2e handse PS4, The Last Of Us Remastered, Uncharted serie, Horizon Zero dawn, God of War, deze en dalijk Red Dead 2 en The Last Of Us 2, ook allemaal 2e hands. (desnoods samen met een vriendje om nog meer kosten te drukken)
En als je ze uit gespeeld hebt verkoop ie t hele zootje (als je dat tegen die tijd nog steeds wilt ;) ) voor exact de prijs waarvoor je ze hebt aangeschaft.. (Eigelijk is de "PS4 experience" gratis dus ;) )

[Reactie gewijzigd door kr1z op 21 september 2018 10:58]

Ik zit er inderdaad serieus aan te denken om goedkoop een PS4 op de kop te tikken voor een aantal van die vette exclusives :D
Ik zeg doen! Je gaat geen spijt krijgen!
Zeg dat nou niet te hard want ik heb er wel spijt van gekregen. Was vroeger fan van de console maar vind ze tegenwoordig waardeloos in vergelijking met een goede pc. Alleen de besturing erger ik me al kapot aan.

Uiteraard is dit slechts een persoonlijke ervaring en kan dit voor iedereen anders zijn.
Ik heb al sinds de launch een PS3. Heel wat uren plezier mee gehad. Inmiddels een jaar of 2 een game PC, maarja...de exclusives van de PS4 vind ik het wel waard om te spelen. Voor mij kan er prima een PC én een PS4 in de kamer staan. Overigens heb ik mij ook nooit geërgerd aan de controls.
de gewone ps4 is redelijk cheap heb er zelf eentje gekocht voor 100euro dacht ik (ivm 4.05 firmware)
Zeker de moeite :) Gezien de feestdagen en black friday enzo weer voor de deur staan komen er vast wel weer wat goede aanbiedingen.
Wat @Bosmonster zegt, er zijn onwijs veel goede exclusives beschikbaar. Ik noem bijvoorbeeld God of War en Horizon Zero Dawn. Uncharted 4 is ook een topper!
Als je hem zo verschrikkelijk graag wil spelen, koop een Playstation. De exclusives zijn allemaal topgames.
Ik heb een hekel aan het feit dat exclusives mogen bestaan, heb liever dat als het mogelijk is ieder spel op ieder platform verkrijgbaar is.
Ik snap de business point of view wel, maar ik heb geen zin om een console te kopen, puur voor één spel. (dan ben ik nogal duur uit).
Dat is DE reden voor mij om nog geen Switch te kopen: alleen Zelda lijkt me wel wat, de rest een stuk minder. Van de PS3 en 4 heb ik nooit spijt gehad, daar is (ook zonder de exclusives mee te tellen) genoeg op te beleven.
Exclusives zijn juist meestal de (technisch) beste games die er zijn (halo, gears of war, god of war, uncharted, last of us, horizon zero dawn, forza, etc etc etc)
Ja, en daarom vind ik het gewoon een irritante manier om meer klanten te krijgen.
Als ik 1 of 2 van die spellen wil spelen moet ik per sé een PS4 voor aanschaffen, wat ik zonde vind van het geld.
Wat je bedoelt is dat ik een duur merk peripherals moet aanschaffen omdat ik dan geen PS4 hoef te kopen? :?

Ik wil best een PS4 kopen, als daar dan ook maar echt een waarde aan zit, die ik ergens anders niet kan krijgen.
Maar de enige waarde die ze geven zijn exclusives die eigenlijk net zo goed ergens anders op kunnen draaien, maar dan weer uitgesloten worden omdat Sony meer wilt verdienen.

En als ik 1 of 2 spellen leuk zou vinden, moet ik daar dan maar 400-500+ euro voor neerleggen? dacht het ff lekker niet.

Ik heb niets tegen PS4 of elke andere soort console, het is gewoon dat ze niet interessant genoeg zijn om als een waardig product te beschouwen naast mijn PC.
En dan vind ik exclusives (bij elke andere console) gewoon een achterbakse manier om jouw console vooruit te duwen. (al helemaal als het originele idee niet van de fabrikant zelf komt, daarom vind ik het bij Nintendo nog vaak kunnen qua Zelda, Mario en alle first party titels)
Het is en blijft lastig kiezen tussen Xbox One en PS4 games. Daarom heb ik eerst de PS4 gekocht en nu de Xbox One. Als je wacht zijn veel games en de consoles voor een prikkie te koop. Zo heb ik mijn Xbox One op Marktplaats gekocht voor €75. Natuurlijk snap ik dat niet iedereen zo lang geduld heeft, maar het bied wel mogelijkheid om zo alle games te kunnen spelen :)
Heeft de Xbox tegenwoordig nog exclusives die de moeite waard zijn?
Blijft persoonlijk welke games je leuk vindt. Ik heb nu Halo 5, Forza 7, Halo Wars 2, Gears Of War 4 en Forza Horizon 3 gekocht. Ja dat zijn zeker games om gespeeld te hebben in mijn ogen ;)
Als je een PC hebt, is het antwoord nee. Alle Xbox One games komen ook voor de PC uit. Geen reden om dan nog een Xbox One te kopen.
Dan kan je dezelfde games hebben, achter een tv op de bank is toch wel heel wat anders. Dan is het maar net waar je voorkeur ligt. Maar je hebt inderdaad een punt.
Dan sluit je een controller aan op je PC en ga je op de bank zitten.
HDMI kabeltje naar je TV of Steam Link, een draadloze XBox controller en Steam Big Picture en je hebt de zelfde ervaring.
Nee niet ALLE Xbox ons games komen uit op de PC, maar je hebt gelijk; wel veel goede. Dat Forza Horizon 3, Forza 7, Gears of War 4 op de PC uit zijn gekomen hebben er bij mij voor gezorgd dat ik een ps4(pro) heb aangeschaft ipv een Xbox one.
kun je een suggestie doen voor een "hover" uitleg
first-party game ?? had ik namelijk nog nooit van gehoord

First-party
First-party ontwikkelaars (ook wel in-house ontwikkelaars) zijn ontwikkelstudio's die direct voor een specifieke consolefabrikant werken. Die kunnen onder dezelfde naam van de fabrikant werken (Nintendo) of als een dochteronderneming van het bedrijf fungeren (Guerrilla Games, Naughty Dog). In contrast met de ontwikkelaars, hoeft een first-party spel enkel uitgegeven te worden door de fabrikant om first-party te zijn; de ontwikkeling ervan kan door een externe of derde partij worden voltrokken (Halo-serie).

bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Computerspelontwikkelaar
Redelijk bekende term hoor.. First party, second party en Third party.
Waarbij de namen redelijk logisch zijn buiten misschien second party, wat eigenlijk een dochter onderneming is.

Als ze vaak spreken over exclusives voor een bepaalde console, hangt dit vaak samen met first of second party game developers.

Bv halo wordt published door microsoft studios en dus exclusief voor xbox/pc (bungie de maker is uitgekocht geweest door MS).

Meer exclusives zijn bv Uncharted, god of war (beide ook single player btw). Daarmee dat voor veel gamers PS4 voorrang heeft op de xbox one ivm meer exclusive titles.

Ben overigens wel blij dat ze het vooral klaar gekregen hebben een goede Movie game te maken.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 21 september 2018 10:59]

-1st Party game: exclusive game door de console fabrikant zelf gemaakt.

-2nd Party game: exclusive game gemaakt door derden.

-3rd Party game: Multiplatform game.
Nope.

First party is door het bedrijf zelf gemaakt. Voorbeeld - Nintendo die Mario Odyssey uitgeeft, wat gemaakt is door een in-house studio.

Second party is door een ander bedrijf gemaakt dan degene die het uitgeeft, maar de uitgever heeft een meerderheidsbelang in de maker. Nintendo met het oude Rare, Retro, Monolith (die uiteindelijk in de meeste gevallen first party zijn geworden). Voorbeelden zijn dan ook de Donkey Kong Country games (op de SNES), Metroid Prime, Xenoblade Chronicles.

Third party is door een ander bedrijf gemaakt dan degene die het uitgeeft, maar dat is een onafhankelijke partij. Of de game exclusief is, maakt niet uit. Assassins Creed is voor elk willekeurig platform non-exclusive third party. Deze Spider-Man is exclusive third party.
Het is ook een prachtig spel ben er dagen mee bezig
Het geluid in de video is als je de ingame actie ziet out of sync. Erg irritant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True