Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Belgische regering wil 15 miljard euro investeren in ict-beveiliging

Het Strategisch Comitť van BelgiŽ heeft een investeringsplan naar buiten gebracht voor de ict-beveiliging van de overheid, bedrijven en burgers. Hiervoor wordt 15 miljard euro aan investeringsgeld opzijgezet, waarvan een derde uit de private sector komt.

Het plan heet het Nationaal Pact Voor Strategische Investeringen. Er staan vijf domeinen in het plan die betrekking hebben op ict-beveiliging. Op de lange termijn, tussen 2019 en 2030, moet het plan zorgen voor extra beveiligingsexperts en middelen om computerveiligheid beter te waarborgen. Daarnaast wil het comitť dat de wetgeving rond beveiliging moderniseert, online infrastructuur beter beveiligd wordt en dat bedrijven een niet-verplicht certificaat kunnen halen voor digitale 'weerbaarheid'.

De regering wil vijftienhonderd ict-beveiligingsexperts inhuren, onder andere voor Defensie. Er zal ongeveer 2,8 miljard euro besteed worden om de experts in dienst te kunnen nemen. Daarnaast gaat 1,1 miljard euro naar het uitbreiden van opleidingen in computerveiligheid. Er zijn namelijk nog te weinig afgestudeerden om de functies te bekleden. In het plan wordt ook het opzetten van een centrum voor het testen van nieuwe technologie op het gebied van ict-beveiliging genoemd.

Door LoÔs Franx

Stagiair nieuwsredactie

12-09-2018 • 14:29

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Hiervoor wordt 15 miljard euro aan investeringsgeld opzijgezet, waarvan een derde uit de private sector komt.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het niet persee nodig dat de private sector zich hier in moet mengen?
Private sector heeft hier ook baat bij.

Als ik het dus goed lees gaat het voor de overheid om 2/3 van 15 miljard is 10 miljard en dat over een periode van 11 jaar. Kleine miljard per jaar.
Of daar die andere 2 bedragen ook inzitten is niet echt duidelijk.

Vraag me af hoe ze dat in BelgiŽ weer gaan betalen. Ze hebben als begrotingstekort en het hele systeem in BlegiŽ met centrale overheid, vlaamse en waalse overheid kost bewezen veel meer dan andere landen. Het lijkt soms een bodemloze put daar. Dus belastingen zullen ergens wel weer omhoog gaan.
Dan stel je het nog postief voor:
- Federale overheid
- Vlaamse overheid
- Waalse overheid
- Brusselse overheid
- Franstalige gemeenschapsoverheid
- Duitstalige gemeenschapsoverheid

6 overheden dus, en dan heb ik het nog niet over de provinciale overheden :-)
En dan vergeet je de 589 gemeenten nog die net zo goed beveiligd moeten worden....
ik was ook bezig om dit lijstje op te stellen, maar gelukkig was je me voor :).
Idd en als Vlaanderen 2 miljard krijgt, krijgt wallonie dat ook weer. Ja het is heel mooi in BelgiŽ.
Dat klopt niet helemaal. De verschillende overheden gaan vooral over bevoegdheden. Zo kan de ICT gerust en overigens het beste op federaal niveau georganiseerd worden.
Het kan idd maar blijft toch dat met al die structuren het niet echt overzichtelijk is en het gewoon te veel geld kost.
Als het op federaal niveau geregeld wordt, is net het gevaar dat we te maken krijgen met de bekende 'wafelijzerpolitiek'.

Bij zo'n regeling is het zo dat ieder gewest evenveel krijgt, ongeacht de noden ervan. De wafelijzerpolitiek is het grootst in Brussel waarbij zowel de Vlaamse als Waalse politiekers aan hetzelfde touw trekken om het meeste geld (subsidies) te krijgen.
Op zich kosten die overheden niet zoveel.

Veel zwaardere lasten in Belgie zijn de miljarden notionele interestaftrek, 4 miljard euro subsidies aan bedrijfsvoertuigen, en nog vele andere fiscale cadeaus. Om dan nog niet te spreken van de honderden miljarden belastingen die misgelopen worden door versluizing naar belastingparadijzen. Waarom hebben we hier anders al die postbusbedrijven?

Ma bon, ik vraag mij evengoed af waar ze weer dat geld gaan halen...
Mij hebben ze op school toch echt geleerd dat het er 7 zijn hoor :+

- Federaal
- Vlaams gewest
- Waals gewest
- Brussels hoofdstedelijk gebied
- NL gemeenschap
- FR gemeenschap
- DE gemeenschap
Klopt niet, ze zijn (gelukkig) zo slim geweest om van Vlaams gewest en NL gemeenschap 1 overheid te maken.
Dat ligt eraan welke afspraken er met de private sector gemaakt is, want deze willen te zijner tijd ook geld terug zien vloeien..
Gaat mij niet wijsmaken dat zij dit uit liefde voor vaderland doen...
Totdat je wat beter leest.
Gaat over een termijn van 11 jaar,
waarbij ook verschillende diensten een groter budget krijgen. Normaliter betekent dat er dan binnen afdelingen gekort gaat worden, broekzak, vestzak.
Dit stukje zou dat wat duidelijker moeten maken.
Struikelblokken in het investeringsklimaat: Om verdere investeringen te stimuleren,
moet er een gunstig investeringsklimaat heersen. Vandaag zijn er een aantal hinderpalen
die in de weg staan van meer investeringen. Ten eerste zijn de overheidsfinanciŽn niet
optimaal ingericht op investeringen. De uitgaven van de overheid zijn vooral gericht op
lopende kosten. Bovendien is de schuld bijzonder hoog waardoor de ruimte voor
toekomstige investeringen beperkt blijft. Daarnaast is er de Europese regelgeving. Die
dwingt ons de schuld verder af te bouwen en het overheidstekort te beperken. Daardoor
is het moeilijk om op korte termijn veel meer te investeren. Ten tweede worden
alternatieve financieringsinstrumenten zoals PPS-structuren in BelgiŽ te weinig
gebruikt. Dat komt omdat we te weinig kennis en ervaring hebben met dit soort
financieringsvormen. Ten derde hebben we dringend nood aan een beter
investeringsproces. Dat betekent onder meer een standaardisering van projectbeheer,
een betere coŲrdinatie tussen betrokken entiteiten, een soepeler vergunningsbeleid en
regelgeving. Eveneens cruciaal is het garanderen van fiscale en administratieve
rechtszekerheid. In BelgiŽ is er vandaag heel veel kapitaal beschikbaar maar wordt het
veel te weinig gebruikt bij gebrek aan projecten met een gunstige rendabiliteit of
risicoprofiel. We moeten dit kapitaal beter samenbrengen met veelbelovende projecten.
Dat zou heel wat financieringsnoden kunnen oplossen

[Reactie gewijzigd door Uzuhl op 12 september 2018 14:38]

Dat hoeft helemaal geen slecht idee te zijn - een (groot) gedeelte van de specialistische kennis zit in private sector, samen met de know-how om daadwerkelijk producten op te leveren.

In een traject als dit kun je samen met een private partij je product realiseren waarbij je maximale inspraak hebt. Het bedrijf levert vervolgens de investering in handjes know-how waarna je voor periode X een relatie met elkaar aangaat waarbij er weer geld terugvloeit naar het bedrijf.
Internet veiligheid is een illusie ! de mainframe techniek is de oplossing in combinatie met internet !
Hoe ? laten de Belgen deze "burger" maar contacten !
De beste oplossingen bestaan uit "eenvoud" !
In principe een goed idee, al denk ik dat de overheid in Nederland (over andere overheden heb ik er compleet geen weet van, dus verbeter me als het elders ook zo (of niet) is) het geld er niet voor heeft om vakbekwame mensen in te huren. Het bedrijfsleven betaalt veel meer voor de goede mensen, die gaan meestal niet uit good will hetzelfde werk doen voor minder geld. Ik gooi er maar even een bekende quote bij: "If you pay peanuts, you get monkeys."

Opleidingen die zich focussen op cybersecurity is wel een ding waarvan ik hoop dat het groter zal gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Sahvu op 12 september 2018 14:47]

in nederland is alleen in nijmegen een cybersecurity studie waar ongeveer 50 studenten per jaar met security track afstuderen. Dit is echt veel te weining. Universiteiten en hogescholen moeten (meer) aandacht besteden aan security en correctheid van code.
Dat is niet meer waar hoor, inmiddels zijn er wel wat meer scholen die het aanbieden, in ieder geval de Hogeschool van Amsterdam en volgens mij ook Utrecht en nog een paar, maar het is inderdaad behoorlijk beperkt
Maar die opleidingen zitten met precies het zelfde probleem als Sahvu beschrijft.
Probeer maar eens vakbekwame leraren/professors te vinden. De opleidingen kunnen gewoon weg niet hetzelfde salaris bieden als het bedrijfsleven.

Het aanbieden van meer opleidingen/studieplekken is dus makkelijker gezegd dan gedaan.
Forensisch ICT aan de Hogeschool Leiden en CyberSecurity aan de Haagse Hogeschool leveren ook veel professionals. Studenten hiervan komen bijvoorbeeld in het netwerk van The Hague Security Delta.
Dank je, dat er een opleiding in nijmegen is was die zich toespitst op security was mij nog niet bekend. Maar 50 studiepunten per jaar? Normaal gesproken is dat 60 toch?

Edit:
Excuses.... ik heb geen idee hoe ik het zo anders las over die studentenpunten :? }:O

[Reactie gewijzigd door Sahvu op 12 september 2018 15:05]

39 studiepunten is bij ons het bsa en ongeveer 60% haalt het eerste jaar
Ik studeer anders ook cyber security in Eindhoven dus het klopt niet echt wat je zegt 8)7
@freekvandeven dat is wat kort door de bocht volgens google:

4TU: (Delft Twente Wageningen, Eindhoven) https://www.tudelft.nl/en...tu-cyber-security-master/

Leiden Nijmwegen Maastricht: https://www.mastersportal.com/search/#q=di-285|ci-1&start=0&order=relevance
Geef me een basisloon voor de rest van mijn leven en ik zou gemakkelijk 80 uur per week kloppen. En alles opensource!
If you pay monkeys a lot of peanuts, you get rich monkeys
Er zal ongeveer 2,8 miljard euro besteed worden om de experts in dienst te kunnen nemen.
Dat wordt naar BelgiŽ verhuizen ;)
Als het net in Nederland is dan krijgen ze geen goede mensen omdat het bedrijfsleven veel meer betaalt.
Ik vraag me af over welke tijdspanne ze spreken.
Ik snap niet goed wat ze juist gaan verbeteren... Ze hebben het over bedrijven en burgers. Bedrijven zorgen toch voor hun eigen beveiliging ? En de banken ?

[Reactie gewijzigd door PhanToM__ op 12 september 2018 14:45]

Bedrijven kunnen worden ingehuurd voor de projecten en een nationale ict beveiliging kan ook bijv ddos aanvallen tegenhouden
Klinkt vooral als goede zaakjes in de komende 11 jaar voor de grote IT speler sop de markt.
Als ze nu al eens gewoon zouden zorgen dat ze alle financiele online toepassingen van hen voor bedrijven (periodiek BTW aangiftes, Minfin, Tax-on-web, ...) constant kunnen online houden zou al handig zijn.
Om dan te zwijgen over andere keuzes. CLB(centrum leerling begeleiding= arts/ psychologen etc) werkt met een online platform, LARS(leerling administratie registratie systeem) welke in Frankrijk wordt gehost. Op zich niks mis mee maar waarom? We hebben in BelgiŽ goede hosting bedrijven.Daar wordt ook hard aan gewerkt en het gaat er redelijk uitzien maar het gaat te langzaam. Geld en mensen is daar ook een probleem. Nu heeft dat niet direct met security op zich te maken maar er staan dus wel gegevens op van alle Vlaamse schoolgaande kinderen gaande van gewicht en lengte tot zaken als psychologische klachten etc. Maar dit systeem wilt er ook nog wel eens uit liggen :/ behoort tot de Vlaamse overheid.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 12 september 2018 15:11]

Waarschijnlijk uitbesteed aan een van origine Frans IT bedrijf. Dat kun je binnenkort van bv. Real Dolmen ook gaan zeggen :)

Wat mij persoonlijk het meeste stoort is dat al die gemeenten (en dan zeker de kleinere) hun eigen IT hebben en dus keer op keer het warm water opnieuw uitvinden. De lokale PC winkel met ook blijven draaien I guess?
De regering wil vijftienhonderd ict-beveiligingsexperts inhuren, onder andere voor Defensie. Er zal ongeveer 2,8 miljard euro besteed worden om de experts in dienst te kunnen nemen.
Dit is voor de periode 2019-2030, dus 12 jaar. § 2.800.000.000 / 1.500 = § 1.866.666 per persoon. Dit gedeeld door 12 is § 155.555 per persoon per jaar.
Lijkt me, op recruitment kosten na, een aardig salaris (wetende dat een bedrijf ongeveer 1/3 meer betaald dan dat jij verdient)...
Het zal je wellicht verbazen, maar op Schiphol is dat voor de externe ICT-inhuur (senior level) een normaal tarief (gerust 125-150 euro per uur). En ondanks dat is het nog 0.0 zekerheid.

Wellicht wat flauw, maar hopelijk gaan ze ook 15 miljard investeren in de wegen. Dan wordt de zomer- en wintertrip wat aangenamer.
Hier hoeven we niet veel van te verwachten omdat er concreet nog geen budget voor is. Zie ook artikel uit De Tijd (Financieel Dagblad van Vlaanderen):
https://www.tijd.be/nieuws/archief/Nationaal-pact/10048577
Je mag zoveel experten hebben als je wil - jan modaal meekrijgen - daar wringt het nog het hardst.
Ambities van Nederlandse overheid ligt in de tientallen miljoenen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True