Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tweede Kickstartercampagne Facebook-alternatief Openbook slaagt wel

De tweede Kickstartercampagne voor Facebook-alternatief Openbook heeft zijn doel bereikt. Op vrijdagavond liep de campagneperiode af met 56.506 euro op de teller. Daarmee is ook het stretch goal van een webversie behaald. Het streven was minimaal 30.000 euro op te halen.

Met de 30.000 euro gaat de in Den Haag gevestigde organisatie aan de slag om een mobiele versie van Openbook te ontwikkelen. Dat is het hoofddoel van de tweede Kickstartercampagne geworden nadat de eerste zijn financieringsdoel niet haalde. Het bedrag van het stretch goal voor de webversie stond op 50.000 euro. Overigens heeft deze tweede campagne iets boven de 9000 euro meer opgehaald dan de vorige.

De verlaagde streefbedragen worden mogelijk gemaakt door het feit dat de oprichters hun eigen geld in het project gaan stoppen. Het geld dat ingezameld is, moet goed zijn voor een half jaar werk aan het platform. Het daaropvolgende halve jaar komt uit de eigen zakken van de oprichters en daarna is het nog onduidelijk hoe dan verder. 'Als we een goede eerste versie maken, dan zien we het vanaf daar wel', schrijven ze op de Kickstarterpagina. Het team zegt ook toe om dertig procent van de winsten aan goede doelen te geven.

De doelstellingen van Openbook zijn om een sociaal medium te creŽren dat opensource is, niet aan tracking doet en ook geen advertentieruimte verkoopt. Desalniettemin is het bedrijf geen non-profit; inkomsten moeten op den duur komen uit percentages van transacties in het kader van diensten en goederen uitwisselen. Openbook erkent dat dit het platform in feite ook een marktplaats maakt.

Een van de initiatiefnemers van Openbook is Jaya Baloo, de chief information security officer van het Nederlandse telecombedrijf KPN. De oprichter en directeur van Openbook is Joel HernŠndez en verder wordt het project ondersteund door Philip Zimmermann, maker van de e-mailencryptiesoftware pgp.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-09-2018 • 20:28

87 Linkedin Google+

Submitter: RobinF

Reacties (87)

Wijzig sortering
Waarom dit als er ook al andere initiatieven zijn die volwassener zijn zoals Diaspora*
Dat werkt zo, je opent een groot betrouwbaar social netwerk. Je laat mensen er mogelijk zelfs voor betalen. Vervolgens groeit het en groeit het en groeit het. Tot het op den duur een kapitaal potentie heeft en een grote partij een offer doet they can't refuse. Miljoenen, of mogelijk zelfs biljoenen aan dollars worden geÔnd en een gigantische database met gebruikersgegevens en actieve gebruikers is ineens in handen van een partij die langzaam beetje bij beetje de privacy wegknabbelt net zo lang tot het een tweede facebook wordt, of mogelijk van facebook zelf.
Dan ga je er vanuit dat het gebouwd wordt op een manier dat zij de beschikking hebben tot die gigantische database met gebruikersgegevens. En dat gaan ze dus niet doen, dat is het hele punt. De code wordt open-source gemaakt, en geen tracking of monitoring van gebruikers.
Dat het open source is, betekent toch helemaal niets hier. Het gaat om de data uitwisseling, als dit niet decentraal of p2p is dan staat het ergens centraal. En in het geval van decentraal staat het dus op veel plekken. Centraal zorgt ervoor dat er iemand eigenaar is van die data opslag, in het geval van decentraal gaat het om vele eigenaren.
Zal Openbook gedecentraliseerd zijn?

Uiteindelijk willen wij daar komen. We kijken naar de aanpak van Solid MIT (van Tim Berners Lee) en we zijn er tot nu toe erg blij mee.

Onze eerste versies, zullen echter gecentralizeerd zijn.
Achteraf inbouwen lijkt mij een hels karwij. Beter om dat gelijk mee te nemen.
Dat het open source is, betekent dat je kan uitzoeken wat er met je data gebeurt. En dat is wat je wilt.
Dat betekent helemaal niks. Als er een data bron is kan er iemand doen met die data wat ze willen.
Voor dat soort interessante data zullen ze dus gebruikers moeten monitoren, wat vervolgens weer wordt opgeslagen. En wat gaan ze niet doen? Inderdaad, dat dus, ze gaan Łberhaupt al niet monitoren.
Tracking misschien niet. Maar alle data zoals vrienden, posts, fotos, likes, etc is al zeer waardevolle informatie. En wie belooft mij dat ze daar niets mee doen? Facebook zei ook dat ze privacy hoog in het vaandel hadden staan, en we weten hoe dat is afgelopen. Die data staat ergens en niemand kan mij garanderen dat daar niets mee gebeurd. Open source verandert daar helemaal niks aan.
in the end komt het neer op vertrouwen. Een perfecte garantie dat er nooit en te nimmer niets kan en zal gebeuren met je data is nooit te geven (tenminste niet ene die het waard is).

Wat je wel kunt doen is van de initiatiefnemers hun trackrecord nagaan. Van Jaya Baloo en Joel Hernandez zijn redelijk wat lezingen te vinden waarin het vrij duidelijk wordt wat hun mening is op het punt van privacy en onbegrensde datahonger.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Vertrouwen gaat het om. Maar de implicatie die door sommige tweakers wordt gedaan: open source dus veiliger is onjuist. Zeker als het gaat om server code of wat dan ook. Wie zegt dat er op de server draait ook die code is. Ennwie zegt dat er niet nog andere applicaties toegang hebben tot de data. En in de browser is toch al vrij goed te zien bij bv facebook wat daar voor code draait. Dus daar voegen ze niet veel transparantie aan toe.
het geeft in ieder geval al iets meer dan vertrouwen dat je zelf door de code kunt gaan neuzen, dan als het zo extreem gesloten is als facebook (Waar je zelfs geen flauw idee hebt hoe die algoritmes eruit zien).
Echt zo'n loos open source argument. Hoeveel gebruikers zijn daadwerkelijk bereid in de code te neuzen en begrijpen ook nog eens wat er staat. Dit is een project dat keihard gaat falen. Tenzij OpenBook zich wezenlijk kan onderscheiden maar daar acht ik de mensen achter dit project zich niet toe instaat anders zou het vrij simpel zijn om investeerders te overtuigen voor succesvol Facebook alternatief.
Als het niet goed zit heb je maar ťťn klokkenluider nodig die het op tweakers zet, en misschien een tweede die het kan verifiŽren. En omdat het open source is, hoeven dat geen mensen te zijn die voor openbook werken en voor hun baan of een rechtzaak vrezen.
Dat de software opensource is, wil natuurlijk niet zeggen dat de database niet ook met een ander stuk software door te pluizen is.
Ik ben het ermee eens dat het 'open source hier echt geen argument is. Hoe weet je nu dat de code die ze op github zetten ook echt de code is die op de server staat? We moeten gewoon niet allemaal onze data bij een handvol bedrijven stallen, period. Decentralisatie zoals Mastodon, diaspora etc... dat is een betere oplossing. Ja ook open source maar dat is niet genoeg.
Ken je hem nog, zo'n onbeduidend zinnetje....
"Don't be evil"
Geloof dat Google (Alphabet) toch wel bewijst dat geld (/macht) corrumpeert..
Ken je hem nog, zo'n onbeduidend zinnetje....
"Don't be evil"
Geloof dat Google (Alphabet) toch wel bewijst dat geld (/macht) corrumpeert..
En wat is de vertaling daarvan ?

Doe geen kwaad ... oftewel aanwijzend ..

Er staat niet "We're not evil"
En wat gaat er met je data gebeuren zodra de toko verkopen?

Whatsapp overname begon ook onschuldig maar je kon wel begrijpen dat Facebook geen miljarden gaat neerleggen om er vervolgens naar te gaan kijken.

En dat bleek dus ook.
Wat heeft open source hier mee te maken. Alle data moet ergens opgeslagen worden...
Myspace was destijds ook 'volwassener' dan Facebook, maar wie gebruikt er tegenwoordig nog MySpace?

Blijkbaar denken zij een gat te vullen, wat (volgens Openbook) niet lukt door Diaspora. Diaspora is misschien iets te gedecentraliseerd en onbekend onder de non-ICT mensen...
Wellicht ook niet bekend onder alle ict mensen ik ken het ook niet
Of haal gewoon hyves weer terug ;) veel te weinig budget om te kunnen concurreren met fb.
dat was ook het eerste dat ik dacht, bouw hyves weer op maar nu via openbook/diaspora of wat voor software dan ook,

aan de andere kant hyves heeft toch wel een beetje de slechte naam, maar openboek gaat het dan ook niet worden als er niet al een claim zal komen.

ik vraag me oprecht af wat er mogelijk gaat zijn, maar als het lukt zou ik er zeker een profiel willen - beter dan FB of twitter of google.
Ik denk om diverse redenen. De naam roept bij mij geen social media op. Zoek je op de term 'diaspora' dan is het eerste resultaat niet gelijk de juiste, de tweede wel, maar daar staan allerlei ingewikkelde termen ipv gewoon 'social network' in tegenstelling tot Openbook. Verder ziet de site er 'ingewikkeld' uit. Ik denk dat veel mensen al afhaken 'host a pod'. Openbook oogt naar mijn idee ook wat beter en de marketing lijkt ook beter.
Dat is precies wat ik ook niets snap. Diaspora is al heel lang bezig om een gedecentraliseerde facbook/google plus alternatief te maken en werkt al heel lang.

Maar nee telkens weer als er weer een woede golf komt moeten er eigen alternatiefjes gemaakt worden waar mensen hun eigen scheet op kunnen laten om te laten zien dat ze iets gepresenteerd hebben en een foto als medewerker van de minuut krijgen.

Als iets ouder dan een jaar is dan is het niet meer goed zo lijkt het wel. Leer eens samen werken, onderdeel van Open Source, en kennis delen en aanvullen i.p.v. een eigen (steeds weer falend) project te maken.
Ben bang dat ze nog geen deukje in een pakje boter kunnen slaan tegen Facebook maar hoop van harte dat een serieus Facebook alternatief ontstaat. Vond Hyves toch heel wat gezelliger dan dat hele Facebook.
Mijn geld hebben ze (nog) niet, mijn zegen zeker.
Zelfs Google+ haalt het niet bij FB.
Er is wel een behoefte aan een alternatief dat geen genzen zoekt met big data hamsteren maar als je daarmee het gros over haalt is nog te zien, FB is daarvoor te groot geworden als ook de vriendenkringen van mensen.
“Zelfs”? :P Ik vind dat logisch eigenlijk. Vond het voor geen meter werken en het is nog steeds raar. En Google begon ook stom met dat invite systeem. Dit keer creŽerde geen hype maar daardoor konden mensen er weinig mee, dat schoot niet op.

Het enige goede was, en hoe kan het ook anders :P, dat de communities, in tegenstelling tot Facebook, een redelijke zoekfunctie hebben. Daardoor is ‘t nog best geschikt voor dat soort dingen.

Verder is het gewoon geflopt, en ik denk terecht. Kijk er niet raar van op.
Maar bijvoorbeeld Instagram en Snapchat wel. Google+ vond niemand eigenlijk leuk en werd later verder doorgedrukt door Google wat veel mensen onprettig vonden.
Je hebt kweknet.com toch? dat is ook een alternative
Net even gekeken. Zie zo op het eerste gezicht nog niet hoe ik een persoonlijke customizable homepage kan maken zoals bij Hyves tot op zekere hoogte wel mogelijk was. …ťn van de dingen die Facebook mist. En het zwaartepunt lijkt te liggen bij een Twitterachtige messaging functie, niet helemaal mijn favoriet.
Dank voor de tip iig., ga deze nog wat uitgebreider bekijken.
Misschien best een leuk initiatief, maar als ik de pagina open en "Create a account" zie staan, dan geeft me dat niet al te veel vertrouwen voor de rest.
Deze laat ik dus aan me voorbij gaan.
Dat is toch overal zo? zelfde met Twitter, alleen Kweknet wilt alles binnen de muren houden zodat mensen er geen misbruik van maken, met dat bedoel ik: Kweknet staat voor privacy, als jij iets deelt komt het niet zomaar buiten Kweknet zodat jij de macht over je eigen berichten hebt in plaats van dat je afbeelding ineens bij Google Afbeeldingen staat XD
Ze kunnen toch wel even uitleggen welke features ze aanbieden? Gelijk zo'n inlogscherm ziet er niet aantrekkelijk uit voor mensen zoals ons die daar nog nooit van hebben gehoord en even willen kijken wat het inhoudt.
Ik bedoel de taalfout die er in de regel staat.
Als je op je homepage zo'n fout hebt staan, sorry, maar dan gaat het aan mij voorbij.
Juist het feit dat ze een Facebook alternatief willen zijn maakt dat ze ermee vergeleken worden en moeten gaan concurreren. Juist dat is waarom ik denk dat ze niet gaan slagen, ze moeten een eigen identiteit ontwikkelen, een eigen product. Ik hoop dat het tegendeel wordt bewezen maar zie het niet hoopvol in.
Wat er vooral in zou moeten zitten is een migratie tool waarmee je al je facebook posts op je Openbook kan zetten. Die al je posts verwijderd en een bericht achterlaat dat je over bent op Openbook. Anders is het wel moeilijk om afscheid te nemen van alles wat je opgebouwd hebt aan tijdlijn en dergelijke. Ook mijn boerderij waar ik 20143 uur aan besteed hebt moet mee.
Ja dat zou een minimale feature moeten zijn, maar niet genoeg. Je zou je eigen server moeten kunnen draaien die met federatie samen kan werken zoals diaspora of Mastodon. Ze zouden het best op een bestaande standaard aansluiten zoals ActivityPub wat door oa mastodon, GNU Social, Nextcloud en anderen wordt gebruikt.

Vanuit niets met 50k iets bouwen is echt idioot...
Heel leuk maar dat zijn echt meer iets voor de geeks, mijn oma, moeder, vader en 95% van de familie weet totaal niet hoe het werkt, welke instance goed is en waarom je welke zou gebruiken.

Dan nog het moderatieprobleem te negeren, want dat werkt ook natuurlijk helemaal niet. Administratoren van verschillende instances die elkaar's instance blokkeren, extremistische instances, geen idee wie jou data beheert en wat er mee gebeurt.

Nee, dit is meer een natte droom van een ITer en daar houd het dan wel bij op. Het heeft zeker zo zijn plek op het internet maar dat is niet een mass social network.

[Reactie gewijzigd door smiba op 8 september 2018 00:56]

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Voor nextclou:
https://nextcloud.com/signup -> boom, zit je op een veilige en betrouwbare, Nederlanse provider. Je hoeft niet eens te kiezen.
Mastodon is niet veel moeilijker.

Ik geef toe dat er nog complexiteit is maar het is echt niet dat 95% van de mensen daar moeite mee heeft - daar zijn al lang oplossingen voor. Het grootste probleem is het netwerk effect.

Neem Signal. Waarom heeft iedereen whatsapp en niet signal? Niet omdat signal moeilijker is. Maar omdat iedereen whatsapp heeft...
Dat data overzet ding is wel aan het rollen bij de giganten dus het moet te doen zijn zou je zeggen.
Nee natuurlijk niet. Maar hoe ga je mensen die al zo lang op een platform zitten zo ver krijgen om over te stappen. Denk dat het heel moeilijk gaat worden. Dat farmville verhaal was maar een voorbeeld van wat je allemaal moet achterlaten.
Zijn er tweakers die dit project steunen? Dan zou het interessant zijn om de motivaties voor die steun te vernemen, met name op gebied van haalbaarheid om een breed genoeg gedragen alternatief te vormen.

Zelf heb ik sterke twijfels of een investering in dit project zinvol is. Facebook gebruikers lijken niet op zoek naar een alternatief voor de redenen waarvoor dit project is bedoeld.
Ik vind het in twee opzichten interessant; Het is een social media site die focust op privacy en het is een site met een verdienmodel anders dan tracking en reclame. Voor die paar euro krijgen we broncode van toch best een interessant experiment.
Ik steun het project :) vooral het feit dat het open source is sprak me erg aan, en je kan het al ondersteunen voor 2 euro, dus voor een biertje minder steun ik een project dat wel potentie heeft om wat te worden
Kortom, er word een enkele developer opgezet of twee goedkopere. Die gaan n jaar doorploeteren en daarna snel genoeg de stekker eruit want er is onvoldoende budget voor marketing, klantenservice, juridisch, marktonderzoek etc. Te weinig gebruikers, te weinig animo.

Men wilt dan ook nog eens meer en meer voor t zelfde geld wat de kwaliteit ook niet ten goede komt.

Ik snap wel dat het via crowdfunding verloopt. Geen enkele bank die hier voor een lening zou uitgeven.

Maar goed, laten we over een jaar eens kijken hoe het er voor staat. Niet geschoten is immers altijd mis. Voor tzelfde geld zit alles enorm mee.
Kortom, er word een enkele developer opgezet of twee goedkopere. Die gaan n jaar doorploeteren
Dat redden ze al niet. Dat is net genoeg geld om 1 software engineer een jaar lang te kunnen betalen. Maar succes om die Łberhaupt te vinden, want ik denk niet er veel mensen zijn die gek genoeg zijn om voor iets met zo'n onzekere toekomst te gaan werken als ze ook iets veel stabielers kunnen krijgen.
"Ruim 9000 meer opgehaald dan de vorige..." staat denk ik mooier dan "iets meer dan 9000 meer opgehaald..". Zin leest een beetje vreemd. #azijnpissen

Ik denk toch dat het lastig wordt een aanzienlijk marktdeel van fb weg te snoepen. Dat gezegd hebbende, hoorde ik laatst wel dat de terugloop onder jongeren enorm is. Zelf heb ik mijn Facebook ook enkele maanden geleden verwijderd.

Bron: https://www.theguardian.c...apchat-study-user-numbers
Je verwijderd niets ....
Ik had in 2013 al mijn FB laten verwijderen.
Mijn WW aangepast naar een randomstring, zodat ik ook niet 'per ongeluk' een login kon doen op ťťn van de gekoppelde devices, en netjes 6 maanden genegeerd.
Toen kwam het mailtje van FB - "uw account is uitgeschakeld, en data wordt verwijderd na 12 maanden inactief"

2018 - discussie met collega over verwijderen ( hij heeft btw gewonnen )
Niets verwijderd, naar fb pagina -> ww vergeten -> inloggen .... Alles terug.
Het enige wat er te zien is, is de inactiviteit van 2013 - 2018, maar alles wat ervoor gebeurde staat gewoon in mijn profiel, tot aan de oude messenger-berichten aan toe
Ik ben benieuwd of dat inmiddels nog steeds zo is. Aangezien een verwijderverzoek nu wettelijk ondersteund is.
Dan moet je nog wel actief zo'n verzoek indienen. Het is zeker mogelijk dat ze dat direct doen als je zegt dat je het account wil verwijderen, maar ik betwijfel dat eigenlijk. Want zeggen dat je je account wil verwijderen is iets anders dan zeggen dat je al je gegevens wil laten verwijderen. Dat is een belangrijk verschil en ik denk dat ze dat verschil heel goed weten bij Facebook (en dat veel "normale" mensen dat dus niet weten).
Zoals ik het lees heeft OP hierboven nooit om een verwijdering gevraagd maar gewoon zijn pw veranderd en verder genegeerd... Dat is niet verwijderen.
Ik heb in maart mijn Facebook verwijderd. En na 30 dagen wachten herkende de 'wachtwoord vergeten'-optie mijn mailadres niet. Facebook-support zegt zelfs mij helemaal niet meer te kennen.
Heb ik geen random string voor nodig gehad. Wel Google, om op de juiste pagina te komen, want FB linkt daar zelf nergens naar. (Overigens gebruikte Hyves indertijd diezelfde methode).

En na ooit een MySpace voor een bandje te hebben gehad, en een blauwe maandag op Hyves te hebben rondgekeken, en tenslotte een paar jaar Facebook kan ik zeggen... Ik begin er niet meer aan. Gewoon geen sociaal media meer. Niet gratis, en niet betaald. Ik begin er niet meer aan.
Ik begin er niet meer aan. Gewoon geen sociaal media meer. Niet gratis, en niet betaald. Ik begin er niet meer aan.
Dit ... same here
Ik heb het even getest. Er is in ieder geval niets terug te vinden, mijn url werkt niet meer en de wachtwoord vergeet functie herkent ook mijn email niet meer. Hoeveel gegevens Facebook daadwerkelijk nog van mij heeft, weet natuurlijk niemand.

Na jouw verhaal ben ik er in ieder geval wel van overtuigd dat het "verwijderen" de juiste zet is geweest. Nieuwe informatie van mij krijgen ze in iedergeval niet :).
Er moet een keihard signaal komen dat wat grote mediabedrijven doen gewoon echt niet kan. ons leven is hun verdienmodel.

Ik hoop echt dat openbook iets wordt. Maar ze hebben nog een hele lange en zware weg te gaan.
Maar ze verdienen bakken met geld aan mensen die dat vrijwillig doen. Welk signaal verwacht je dan?

En ik kan je nu al vertellen dat openbook niets wordt. Met dit bedrag word het maximaal een CMS/blog systeem.
55K ? Wat kun je daar nou mee doen? Ze 10 ontwikkelaars aan het werk, en binnen een maand is het geld op.
En al kunnen ze daarmee een basis app maken, met 0 bezoekers wordt het nooit wat, als al iemand zich aanmeld, zal diegene er geen van zn vrienden tegenkomen, en meteen weer afhaken. Je hebt tegenwoordig minimaal tientallen miljoenen nodig om zoiets op te zetten.
Inderdaad. Dat is echt een laag bedrag. Zelfs als het ontwikkelen van het platform haast niks zou kosten, dan zou het nog op zijn voordat ze genoeg geld zouden verdienen. Ik vraag me dan ook af hoe ze de rest willen financieren als ze eerst geen inkomsten genereren...
§56.506 over de balk. :+
Er zijn steeds meer mensen die hun Facebook app van hun telefoon afhalen, dus er is echt wel een 'markt' voor deze app / website / sociaal netwerk / marktplaats. Vooral die laatste kan heel wat toevoegen, omdat je dan geen last meer hebt van de Ebays en Marktplaatsen van deze wereld en dat je veel makkelijker en directer kunt handelen, zonder dat het ten koste gaat van je privacy, maar dat je wel weet dat het goed zit.

Iets minder cynisme, iets meer vertrouwen en wat meer passie voor privacy en deze App gaat er komen. Ik ben bijvoorbeeld inderdaad enthousiast overgestapt van Facebook naar Google Plus, omdat ik het idee daarvan veel beter vond. Alleen een idee is niet goed genoeg, het gaat om de uitvoering ervan, wie er achter zit, met welk doel en wat de doelgroep is.
Ik denk niet dat de doelgroep heel groot is, maar als blijkt dat het werkt en er veel early adopters zijn, dan kan zo'n project als dit echt van de grond komen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de nieuwe verordening van de EU die ervoor moet zorgen dat je je data mee kunt nemen naar je nieuwe sociale netwerk. Data-portering zal echt iets gaan worden in de toekomst en dit netwerk wordt helemaal nieuw van de grond af opgebouwd, dus kan dit dus gewoon implementeren.
De mensen die van Facebook af gaan zijn niet de markt voor deze app. Die markt zijn juist mensen die wel op Facebook zitten.
Of dat nou voor iedereen geld die van Facebook afgaat betwijfel ik, maar inderdaad, dat is niet de juiste doelgroep. Mensen die nu van Facebook afgaan hebben waarschijnlijk niet al te veel interesse in een ander platform.
Dan ben ik dus weer eens een uitzondering!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True