Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi brengt mechanisch toetsenbord voor gamers uit

Xiaomi heeft een mechanisch toetsenbord met rgb-verlichting aangekondigd. Het bedrijf maakt voor zijn 'Gaming Keyboard' gebruik van een aluminium behuizing en Red-switches van het relatief onbekende merk TTC.

De release van het mechanische toetsenbord volgt op die van Xiaomi's Mi Gaming Mouse, headset en Mi Gaming-laptop, eerder dit jaar. Het gaat om een volledig toetsenbord met 104 toetsen, die Red-switches van TTC bevatten. TTC staat voor Trantek Co en is een maker van microswitches voor onder andere muizen en toetsenborden. Het bedrijf maakt ook Blue-, Brown- en Black-switches. Xiaomi is volgens TTC het eerste bedrijf dat van zijn nieuwe hybride Red-switches met travel van 3mm gebruikmaakt.

Het toetsenbord beschikt over aan te passen rgb-verlichting. Het beheer verloopt via geïntegreerde software en fn-toetsen, waardoor het er volgens AnandTech niet op lijkt dat rgb-software van derde partijen ondersteund worden. Het toetsenbord ondersteunt 33-key rollover en heeft een polling rate van 1000Hz. Programmeerbare toetsen zijn niet aanwezig en ook de ondersteuning voor macro's ontbreekt. De verkoop is in thuisland China van start gegaan voor een adviesprijs van 229 yuan, dat is omgerekend en met btw zo'n 35,50 euro.

Update, 14.40: Aanvankelijk stond in de titel dat het om het eerste mechanische toetsenbord van Xiaomi gaat. Dat is niet het geval: het bedrijf had al de Yuemi MK01, een wit toetsenbord waarmee het bedrijf zich echter niet op gamers richtte.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-08-2018 • 14:20

95 Linkedin

Reacties (95)

Wijzig sortering
Xiaomi verkoopt al bijna 2 jaar een mechanisch keyboard met TTC? Is dan wel bedraad en wit zonder RGB.
Ze hebben ook een zwarte Pro versie.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 13 augustus 2018 14:28]

Ja dat dacht ik ook al! Wat ik wel persoonlijk interessant vindt is dat ze zulke mooie producten maken voor zo'n bedrag. Ik snap dat er een stukje overheids subsidie bijz it en patenten waar ze niet op hoeven te letten, maar van drone tot headset tot telefoon tot laptop, alles is super in kwaliteit en gebruiks ervaring. En uiteraard is de prijs ook prachtig :)
het is vooral omdat ze een winstmarge hebben van 5% omdat ze een "internetbedrijf" willen zijn/blijven
De QC is helaas wel een dingetje af en toe, maar dat is geen probleem als je in China woont. Als er iets niet goed is breng je 't gewoon terug.

Ik en een aantal vrienden en kennissen hebben een Xiaomi Notebook air. Daarvan heeft enkel 1 persoon geen probleem gehad. Ik heb een slecht LCD paneel en de ventilatoren vertoonde verbreken na een half jaar gebruik(die heb ik zelf vervangen).
* Een vriend heeft een barst die zonder duidelijke aanleiding is ontstaan.
* Een kennis heeft een knipperende backlight wanneer hij z'n oplader aansluit.
* Een andere kennis heeft alleen beeld als hij z'n scherm in een bepaalde hoek open zet.

Daarnaast bezit ik nog diverse andere producten van Xiaomi, en als je een beetje gelukt hebt zijn het geweldige apparaten.

Een ander voorbeeld is DJI, welke binnen China veel drones met gebreken verkoopt. Dit heb ik van de SerpentZA youtube channel. Maar in het buitenland is de reputatie een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door royb3 op 13 augustus 2018 23:06]

. Als er iets niet goed is breng je 't gewoon terug.
Was het maar zo makkelijk. Xiaomi doet erg moelijk met returns en garantie, zeker na 7 dagen.

Dat van die drones is trouwens onzin. DJI heeft dezelfde QC binnen en buiten China.
Ohja, dankje. Erg lastig inderdaad.
Zouden ze ook een Vlaamse Azerty variant voorzien?
Het is een mechanisch toetsenbord waarvan je de keycaps kan verwisselen ;) Oftewel, die maak je zelf...
Het verschil voor vlaanderen is niet alleen de letters. Hier is bijvoorbeeld ook een fullsize enter en kleine linker shift hetgeen je krijgt.
In Belgie heb je dus de ISO layout terwijl jullie vaker de ANSI layout hebben.

Nog niet zo een rare vraag dus ;).

http://img.clubic.com/07737063-photo-corsair-k70-rgb-12.jpg
Dit is de Franse layout wel maar die verschil niet zo veel van de Belgische layout.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 13 augustus 2018 15:02]

Een uitleg met toegevoegde waarde, thanks.
Echter geeft @MicGlou wel de juiste antwoord op zijn vraag.

Dat er andere layouts bestaan, is weer een ander verhaal.
Dit maakt het niet eens een "Vlaamse Azerty" maar een "ISO Azerty"


---
Zie uitleg hier onder ;)

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 13 augustus 2018 15:31]

Ook weer niet helemaal correct. De Belgische AZERTY layout is verschillend van de Franse AZERTY layout, zoals ik al zei.
Overall zijn ze wel hetzelfde, maar er zijn kleine dingen die anders zijn welke het een eigen layout maakt.

Alsook is ISO hier meer vertegenwoordigd dan ANSI. Je zal moeite moeten doen om een ANSI keyboard te vinden. Vaak krijg je dat enkel als je er echt achter vraagt of zoekt.

Zo ook bij laptops trouwens
https://i.ebayimg.com/images/g/VsoAAOSwzaJX9Pp1/s-l1600.jpg

"Belgian AZERTY" betekent dus meestal ook "ISO layout".
dat is niet hoe het werkt. de keycaps hebben niet allemaal dezelfde vorm. de bovenste rij keycaps heeft bijvoorbeeld een andere vorm dan de onderste rij. het verplaatsen van een keycap naar een andere rij zal er dus voor zorgen dat een toets raar uitsteekt of juist lager is dan de toetsen er naast.
overstappen op qwerty, alles it-based is gebaseerd op deze layout, dus de veelgebruikte characters zitten niet achter moeilijke key-combinaties.

bij azerty zitten alle shortkeys voor games, programmas vaak achter de Alt-Gr knop en dergelijke,

ik wil nooit meer terug naar azerty. iedereen die de overstap heeft gemaakt zal het met me eens zijn.
Ik snap niet waarom al die regionale layouts überhaupt nodig zijn in de huidige geglobaliseerde wereld.
Heel wat technologiebedrijven in Vlaanderen gebruiken gewoon US-international qwerty, zeker als er hoofdzakelijk developers werken en ik zie toch dikwijls groentjes aankomen die op school azerty geïndroctineerd kregen, jammer van de verloren moeite, scholen moeten sneller inspelen op de industrie imo.
omdat ze in frankrijk/belgie/duitsland (om nog maar te zwijgen over andere landen) hele andere leestekens of letters nodig hebben als in NL

bijvoorbeeld umlaut, circumflex, grave, acute wij hebben die relatief weinig nodig. maar de fransen weer heel veel. dat maakt een andere positiie van die letters juist nodig.

ik ben voor een Generiek toetsenboard voor iedereen. altijd gezeik met QWERTZ of AZERTY.
in de praktijk is dit gewoon niet haalbaar tenzij we gewoon alleemaal engels gaan praten. nooit dus

[Reactie gewijzigd door Proxx op 14 augustus 2018 11:33]

Tegelijkertijd merk je in bvb Frankrijk wel een trend om de accenten te laten vallen, zelfs voor formeel gebruik.
Taal is iets dat zich continu ontwikkeld, het is een middel om te communiceren, geen doel op zich, en in de moderne wereld moet elk middel vooral efficiënt zijn.
Heb toch wel graag dezelfde toetsenbord layout op het werk en thuis zodat je niet elke dag hoeft om te schakelen :)
Mooi prijsje, op die toetsenborden hier zal wel een dikke winstmarge zitten....
Cherry MX switches zijn gewoon veel duurder.
Maar mijn Ducky met Cherry reds heeft al enkele knoppen die lang niet zo goed meer werken na krap vier jaar. Terwijl mijn oude (15 jaar) Logitech rubber dome nog alles prima doet op een PC op werk.
Ik ben eigenlijk best wel teleurgesteld. Dacht dat die Ducky Shine 3 voor eeuwig mee zou gaan. -O-
Ik had eerst een Gigabyte die na een paar weken al spontaan dubbele aanslagen ging registreren. Na zoeken op internet bleek dat een firmware gerelateerd probleem te zijn dat niet opgelost werd. Gelukkig om kunnen ruilen tegen een Corsair K70. Die is na 3 jaar nog in prima staat.

De Coolermaster die mijn vrouw gebruikte had binnen 2 jaar vervagende keycaps. Dat zou eigenlijk niet mogen voor dat geld. We hebben wel nieuwe keycaps toegestuurd gekregen. Alleen die waren niet allemaal te gebruiken daar ze van een nieuwer type waren, omdat de mijne al uit productie was.

De Chinese Motospeed planken die we nu gebruiken zijn trouwens verrassend goed voor de 35 eu die ze me gekost hebben. De switches houden het vooralsnog prima uit. Hebben nog doubleshot keycaps ook !!
Typisch, mijn CMStorm (Coolermaster) Quickfire TK doet het na bijna 5,5 jaar nog uitstekend en geen spoor van slijtage te bekennen. Alleen de backlight bij een van de knoppen doet het niet goed, maar dat komt door waterschade. Een van mijn katten had er vol overheen gespuugd. Toen heb ik alle caps ook er af gehad en allemaal gewassen, maar ook daarna dus nog geen slijtage sporen. Misschien moet je net geluk hebben met de juiste productie run of zo...
Motospeed maakt zeker goede toetsenborden, ook goede muizen trouwens.
Hier een Corsair Strafe RGB Silent (niet bepaald goedkoop toentertijd en nog steeds niet). Na een klein jaartje gingen er binnen een paar dagen een stuk of 20 toetsen chattering vertonen. En niet in de laatste plaats de enter-toets.

Die is vervangen (onder de garantie) door een splinternieuwe. Echter begint deze, na slechts een maand of 3, bij vlagen ook chattering te vertonen. Wederom de enter-toets (de meest ongelukkige toets dus wat betreft veiligheid) maar ook zomaar een andere.

En tot overmaat van ramp tikte ik van de week bij het schoonmaken per ongeluk (en echt niet hard) tegen de numerieke min-toets met als gevolg dat de pin van de schakelaar vrolijk afbrak vlak onder de keycap. Ik overwoog inmiddels al een 2e rma maar uiteraard zullen ze geen genoegen nemen gezien die afgebroken schakelaar want het is natuurlijk "mijn eigen schuld".

Ik ben uiteindelijk overstag gegaan vanwege de lyrische woorden over mechanische toetsenborden. En toegegeven: het tikt op zich uitermate lekker.

Mijn oordeel: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ...
Je kunt de switch misschien openmaken en het binnenwerk vervangen door die uit een nieuwe Cherry red.
https://youtu.be/bLBXxzmuA_Q
Solderen is dan niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 augustus 2018 19:57]

Uiteraard leuk om te doen maar die toetsenborden kosten een godsvermogen. Dan mag je best verwachten dat je er een lange tijd mee doet en dus niet dat het je binnen de kortste keren nóg eens een vermogen aan onderdelen kost en je nog vrolijk mag gaan knutselen ook.
Misschien de term "ramplank" iets te letterlijk genomen? :) :+
Dat zou je zeggen. _O- Maar het zijn juist de spaars gebruikte toetsen, rond Q. Zoals de 1, de ~, en ergerlijk genoeg de F5. :( (en de Q zelf dus, natuurlijk) Daar moet ik (ironisch genoeg :P ) nu echt keihard op rammen om ze te kunnen gebruiken.
Gevalletje pech misschien, maar ik ben dus door deze ervaring (n=1) niet zo verschrikkelijk positief meer over de Cherry's.

[Reactie gewijzigd door HMC op 13 augustus 2018 15:19]

Je kan er natuurlijk nieuwe keys in solderen.

Da's dan wel een voordeel van de optische keys, die hoef je niet eens meer te solderen, kan je gewoon uit het bord trekken en vervangen voor een nieuwe.
Voor die prijs een heel aantrekkelijk product. Ben zelf wel voorstander van mechanische toetsenborden. Ben benieuwd naar de kwaliteit.
Wat jij zegt inderdaad. 35 euro voor een mechanisch toetsenbord zou een koopje zijn! Om dat te kunnen realiseren zal er ergens op gekort moeten worden (lijkt mij), dus een review van dit toetsenbord zou naar mijn mening best waardevol kunnen zijn!
Prijzen in China liggen jammer genoeg rond de 60 euro. Met mogelijke invoerkortingen weet ik niet hoe gunstig de prijs/kwaliteit nog is.
Soms kan je via AliExpress of Bangood je aankoop voor een paar euro verzekeren tegen invoerheffingen en BTW. Dan weet je zeker wat het je gaat kosten.
Ja, dat is zeker een ding om rekening mee te houden. Leuke prijzen op locatie, waarschijnlijk niet in NL.
Ben benieuwd over de kwaliteit van de switches, ziet er mooi uit :) .

@jeroenboumans
Staat duidelijk in het artikel.
Nice!!
Nu hopen dat de Brown versie ook binnenkort komt.
Vind de brown een stuk fijner dan de red.
Dat stukje feedback maakt t net wat prettiger.

Over de kwaliteit maak ik me geen zorgen bij Xiaomi, dat is altijd dik in orde, zeker voor de prijs.
Voor 35 euro (laten we afronden naar 50 euro in NL) zou ik het best aandurven om een dergelijk toetsenbord aan te schaffen. De meeste mechanische toetsenborden met RGB verlichting zijn gericht op gamers, met daarbij ook een opvallend uiterlijk gericht op gamers. Deze ziet er nog vrij zakelijk uit.
56 eurotjes bij Gearbest, dus ja hele mooie deal voor een mooi toetsenbord.
Ik kan de bedrukking op de toetsen wel waarderen. Uniek, zondar dat het zo'n schreeuwerig gamer-lettertype is.
Ziet er strak uit... voor mij zouden er alleen nog wat mediaknoppen op moeten zitten en dan wil ik mij er zeker wel aan wagen.
Interessant, het geeft me een beetje het "One Plus" gevoel van vroeger. Hoge kwaliteit ontdaan van onnodige frutsels tegen een bodemprijs. Ik hoop dat het meer dan een gevoel is maar ik heb redelijk veel vertrouwen in Xiami om een goed product tegen een scherpe prijs uit te brengen.
Voor die prijs ben ik erg geneigd om er blind eentje te kopen.