Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rechter legt 240 uur taakstraf op aan Nederlanders achter Coinvault-ransomware

De rechtbank Rotterdam heeft twee Nederlandse mannen taakstraffen van 240 uur opgelegd voor het infecteren van systemen met hun Coinvault-ransomware. Dat is de maximale taakstraf. Ook is er een 'forse' voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd van onbekende duur.

In een bekendmaking van de rechtbank staat dat de mannen eigenlijk een onvoorwaardelijke gevangenisstraf hadden moeten krijgen, omdat ze zeer ernstige feiten hebben gepleegd. Er is echter sprake van bepaalde omstandigheden waardoor de straf uitkwam op een voorwaardelijke gevangenisstraf en een taakstraf. Zo hebben de mannen in de afgelopen drie jaar geen nieuwe strafbare feiten gepleegd en hebben ze meegewerkt aan het politieonderzoek. Daarnaast hadden ze nog geen strafblad en is er bijna drie jaar verstreken sinds hun aanhouding, waardoor ze 'lange tijd niet wisten wat ze boven het hoofd hing'.

De uitspraak is op het moment van schrijven nog niet gepubliceerd, waardoor onduidelijk is van welke duur de voorwaardelijke gevangenisstraf is. De rechtbank noemt deze alleen 'fors'. De mannen moeten ook een schadevergoeding aan verschillende mensen betalen. De rechtbank maakt niet bekend om wat voor bedragen het gaat. Het OM wilde dat de Nederlanders een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar zouden krijgen. Bij de bekendmaking van de eis bleek ook dat slachtoffers hun schade vergoed wilden hebben. Een van hen zou het betaalde bedrag in bitcoins terug willen hebben.

Slachtoffers van de Coinvault-ransomware, die door de mannen tussen 2014 en 2015 werd verspreid, moesten 1 bitcoin betalen om hun door de malware versleutelde bestanden terug te krijgen. Volgens het OM was er sprake van ongeveer 1259 slachtoffers. Een onderzoeker van beveiligingsbedrijf Kaspersky Lab, die bij de opsporing van de twee was betrokken, zei onlangs dat het werkelijke aantal mogelijk hoger ligt. Dat baseert hij op de vondst van 14.000 decryptiesleutels die op de command-and-controlserver van Coinvault stonden. In 2015 werden de mannen gearresteerd. Ze waren toen 18 en 22 jaar oud.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

26-07-2018 • 15:45

135 Linkedin Google+

Reacties (135)

Wijzig sortering
Wow, das mild?

240 uur voor iets wat potentieel miljoenen had kunnen opleveren is niet verkeerd.
6 weken lang 8 uur per dag schoffelen is niet mild. Je kan er niet fatsoenlijk een andere baan naast doen en je leert het echt wel af. En als je het niet afleert dan worden ze twee keer zo hard aangepakt.

Het doel is een stukje straf en rehabilitatie, niet alleen maar wraak.
Achter hun computerscherm hadden ze weinig oog voor de gevolgen, zeggen de mannen. „Het enige dat je ziet zijn IP-adressen”, zegt Dennis over zijn slachtoffers. De rechtbank trekt het verhaal in twijfel. Bij de opgetuigde ‘helpdesk’ werden smeekbeden kil beantwoord. Mensen vroegen er bijvoorbeeld of ze alsjeblieft de bestanden van hun overleden ouders terugmochten. „Je hebt altijd keihard gezegd: je moet betalen”, zegt een rechter. Het is niet zoals bij een overval, zegt Dennis, „dan kijk je mensen recht in de ogen”.
Bron

En jij zegt dat het niet mild is......? het is super soft voor wat ze mensen hebben aangedaan.... 18 en 22 jaar oud hé.... Dit is een generatie is totaal voorbij gaat aan elke vorm van empathie of een besef van moraal dat alles wat je doet in de ICT uiteindelijk direct met mensen te maken heeft.... Harteloos ben je wanneer je als in het bovenstaand citaat gewoon kan slapen en door kan gaan met wat je aan het doen bent.....
„Pas toen bleek dat familieleden werden afgetapt en daar bewijs uit naar voren kwam, bekenden jullie”, verwijt de officier van justitie de broers.
Echte kerels zo te zien..... als kleine kinderen blijven ontkennen totdat het niet meer houdbaar was.
Je vergeet de financiele straf die ook nog volgt én de voorwaardelijke straf. Als ze na die 6 weken schoffelen klaar zijn kunnen ze aan de bak voor het terugbetalen van schadeclaims. Tenslotte reken ik erop dat het OM het door hun vergaarde vermogen ook heeft geconfisceerd.

Dus ja: wat ze deden was ernstig en harteloos, maar ze hebben ook nog wel wat tijd om er over na te denken voor dat dit allemaal achter ze is. Los van de afgelopen drie jaar onzekerheid. Gevangenisstraffen lijken gerechtigheid maar leveren te vaak alleen maar recidive op: mochten ze nu alsnog iets uitspoken dan hangt dat nog steeds boven hun hoofd. Ik ben het dus wel eens met @Kees - strafmaat lijkt zo op internet lager dan dat deze ervaren zal worden.

Tenslotte zal die afgeluisterde familie vast ook blij met ze zijn.
Je vergeet de financiele straf die ook nog volgt én de voorwaardelijke straf. Als ze na die 6 weken schoffelen klaar zijn kunnen ze aan de bak voor het terugbetalen van schadeclaims. Tenslotte reken ik erop dat het OM het door hun vergaarde vermogen ook heeft geconfisceerd.
Ik vergeet helemaal niets.... als je het artikel leest hebben de heren gewoon mazel dat de rechters niet de materie machtig waren en ik quote wederom uit het artikel:
De rechters hebben moeite met de materie. Eén vergelijkt ransomware met een geheime tunnel die naar een middeleeuws kasteel (de computer) is gegraven. „Dus je kon door de poort om extra dingen naar binnen te sjouwen?” De politie deed „een onderzoek waar ik niet zoveel van begrijp”, zegt zijn collega.
bron
Dus ja: wat ze deden was ernstig en harteloos, maar ze hebben ook nog wel wat tijd om er over na te denken voor dat dit allemaal achter ze is.
Nadenken doe je niet tijdens een taakstraf, nadenken doe je het best wanneer je tegen een muur aankijkt, zo voor ongeveer 3 maanden....
Los van de afgelopen drie jaar onzekerheid.
Oh, wat zielig voor die jongens..... die onzekerheid. Ik zet daar even wat tegenover uit het artikel van de Volkskrant waar je waarschijnlijk onbewust aan refereert...
In het voorjaar van 2015 proberen ze hun software verder te verbeteren. Ze steken meer tijd in de beveiliging en nemen voor 600 dollar een abonnement op een degelijke VPN-dienst. Dat moet voorkomen dat hun ip-adres ooit nog zichtbaar is.
of
Het geeft een kick om de gedupeerden te zien worstelen: hoe iemand reageert als z’n computer ineens ‘gegijzeld’ wordt door hun software. Allemaal doen ze precies hetzelfde: het venster van de melding proberen weg te klikken. In de hoop dat het probleem dan is opgelost. Maar dat haalt niks uit.
Bron

En als reactie op de rest van je post..... je doet gewoon down-play'en met woordjes als uitspoken, geen gevangenisstraf want dan worden het waarschijnlijk recidivisten en een subjectieve kijk op de waarheidsbevinding hoelang een straf ervaren wordt op internet....

Ik zal je eens wat vertellen hoe ik ben opgevoed door mijn ouders... Hard werken en met je 'tengels' van andermans spullen afblijven, niet stelen en niet liegen. Wanneer je fouten in je leven maakt, zelf verantwoordelijkheid nemen en niet gaan 'janken' dat het zo zwaar is om je fouten te herstellen.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 26 juli 2018 21:58]

Er is nog niks bekend over een financiele straf. Uit bovenstaand artikel blijkt enkel dat slachtoffers hun betaalde ransom (in Bitcoin) terug willen. Dat is geen financiele straf, dat is logisch. Het wordt anders als het te vorderen bedrag hoger wordt dan het door die teringleiertjes ontvangen bedrag, maar daarover lees ik op dit moment nog niks.

Voorwaardelijke straf is slechts een dreiging om ze in het gareel te houden en als de in het gareel blijven doet ze dat ook geen pijn.

Dus voorlopig staat enkel het 6 weken schoffelen. Nou poeh poeh, daar zullen ze het zwaar aan gaan hebben. Als het nou op een plek was waar het die 6 weken ook nog 35-40 graden warm is misschien.

Het valt al mee dat er nog niemand is gekomen met dat ze misschien wel een moeilijke jeugd achter de rug hebben en meer van dat soort non-excuses.
Wat was dan een betere straf geweest volgens jou? Een oordeel vellen zoals je nu doet zou ook betekenen dat je een alternatief hebt bedacht voor de straf.

Juist dat de rechter sceptisch is doet mij denken dat dit een weloverwogen en gepaste maatregel is. Het is niet zomaar een straf. Zeker als 18-20 jarige staat dat niet leuk op je CV/Strafblad (verklaring van goed gedrag) en wordt het moeilijk om de eerstkomende 10 jaar een goede baan te vinden.
Op basis van wat ik nu allemaal gelezen heb en als eventueel rechter zijnde had ik de eis van het OM overgenomen, dus 1 jaar celstraf, waarvan 9 maanden voorwaardelijk. De taakstraf was meer geweest dan 240 uur en duidelijker omschreven geweest.... dus iets in de vorm van 3 dagen per week preventie meetings over hoe je randsomware tegengaat.

Nu hebben ze geen celstraf gekregen omdat ze meegewerkt hebben aan het onderzoek, dat waren bij mij die 9 maanden voorwaardelijk geweest als 'beloning'
Volgens de rechtbank is een forse gevangenisstraf bij hacken en afpersen ‘eigenlijk op zijn plaats’, maar omdat de jongens volledig meewerkten aan het politieonderzoek, hielpen de schade van hun malware te herstellen en nog geen strafblad hadden, krijgen ze een taakstraf.
bron

Ik vindt dat de rechters veel te snel over het feit heen zijn gegaan dat beide broers totaal geen mededogen hebben gehad met hun slachtoffers, ook bleven ze ontkennen totdat ze met bewijs werden geconfronteerd dat ontkenning onmogelijk maakte.

De strafmaat is gebaseerd op 1259 slachtoffers, maar er zijn nog eens 14000 decryptiesleutels op de server gevonden. Dus eigenlijk zijn er veel meer slachtoffers.

Verder vindt ik dat ICT of witte boorden criminaliteit veel harder moet aangepakt moet worden, niet omdat het gebeurd - maar omdat het toch vaak daders zijn die niet meer door hebben wat ze aanrichten bij mensen. De menselijk maat bij daders ontbreekt heel vaak en daar moet je wat mee, toch?

Maar bij voorbaat roepen dat celstraf niets oplevert in deze.... dat gaat er bij mij niet in - mooi moment om eens te reflecteren en te analyseren waar het kantelpunt lag wanneer geld meer ging prevaleren boven empathie - en wat mij betreft kunnen ze daar gewoon hulp bij krijgen.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 27 juli 2018 17:24]

Ten eerste vind ik het best schokkend als ik naar de leeftijden kijk. Dit zijn van die figuren die vroeger met een duivelse lach de pootjes uit spinnen trokken. Ik noem dat soort mensen psychopaten die nog niet gemoord hebben. Als je zo weinig empatisch vermogen hebt moet je je zorgen gaan maken hoor. Die lui hebben zitten genieten van andermans leed.

Zullen we eens beginnen met dat ze alles terug moeten betalen. Vervolgens bij alle slachtoffers langs gaan en excuus aanbieden. En dan krijgen ze de keuze om of een gevangenisstraf van 2 jaar uit te zitten of vrijwilligerswerk te doen voor een liefdadigheidsorganisatie die zich bezig houd met slachtoffers van internetcriminaliteit voor 1 jaar. Dat voldoet.
De financiële en vaak ook emotionele schade (bv foto\s) die is aangericht door het herinrichten van machines heeft dan blijkbaar geen rol gespeeld. Triest.
18 en 22 jaar oud hé.... Dit is een generatie is totaal voorbij gaat aan elke vorm van empathie of een besef van moraal dat alles wat je doet in de ICT uiteindelijk direct met mensen te maken heeft....
hoho, dat is leeftijdsdiscriminatie. Alsof alle 18-22 jarigen geen empathie hebben omdat er 2 criminelen tussen zaten. (ironisch ook, de meeste mensen lijken die generatie juist als overgevoelig weg te zetten)
Oké...misschien wat te generaliserend gebracht ;), maar het is wel een generatie die zich volop in de social media begeeft... twitter, fb... duckface op instagram, posts op regedit, etc. en daar zich achter kan verschuilen in eerste instantie. Dus geen direct sociaal contact en daardoor niet doorheeft wat voor impact hun acties kunnen hebben.
Dit is een generatie is totaal voorbij gaat aan elke vorm van empathie of een besef van moraal dat alles wat je doet in de ICT uiteindelijk direct met mensen te maken heeft....
Joh, modereer je eigen uitspraken een beetje om zo een hele generatie over een kam te scheren. Het is veel te heet om de fluitketel zo hard te laten blazen. Laat de strafmaat gewoon over aan de rechtspraak, die heeft daarvoor een referentiekader, wij simpelweg niet.

Ik ben blij dat wij een rechtspraak hebben die in eerste instantie vertrekt vanuit de gedachte dat mensen zichzelf kunnen corrigeren. Al die inflatie in strafeisen tegenwoordig. Wil je mensen echt grondig de vernieling in helpen dan geef je ze een introductie in ons gevangeniswezen. Maatschappelijk zijn wij gebaat bij mensen die zich corrigeren en mee gaan draaien in onze samenleving.

Wel ben ik op zich blij dat deze mensen zijn gepakt zodat ook duidelijk wordt dat ook dit soort vergrijpen niet zomaar zonder straf kunnen gebeuren.
Hoewel ik het met je eens ben dat het niet perse om wraak gaat is zes weken taakstraf natuurlijk niets als je begin en halverwege twintig bent. Bij wijze van spreken leen je twee maanden extra via je studiefinanciering tegen 0.01% rente en je "voelt" er niets van. Als 30+er zou ik het met je eens zijn, maar op die leeftijd lagen wij op het strand en deden 3 weken betaald werk. Nu ga ik er even vanuit dat deze heren eerder erg dom en naïef zijn geweest en niet snel weer in de fout zullen gaan. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze straf niet afschrikkend werkt voor de jongeren in de samenleving.
Ze hebben wel een strafblad en dat kan nog heel lang tegen ze werken.
Eens, en dat begrijpen jij en ik. Toen ik zelf twintig was had ik geen idee van de gevolgen van een strafblad (of in ieder geval zeer beperkt) . Als ik nu terug kijk wist ik toen helemaal niets van het leven, wat de implicaties zouden zijn van moeilijk werk vinden, de invloed daarvan pp kids krijgen of een hypotheek, etc.. Een voorbeeld waarbij iemand 10k zou moeten betalen zou bij mij toen veel meer indruk hebben gemaakt dan een strafblad en is uiteindelijk met een goede opleiding zo afbetaald. Maar goed, zo werkt het nu eenmaal en ik ga ervan uit dat de rechter meer info heeft dan dat ik heb en dus een betere beslissing kan maken. Toch blijf ik bij mijn veronderstelling dat de jeugd (anders dan deze twee heren in deze situatie misschien) hier niet warm of koud van wordt.
waarom zou het niet ook om wraak mogen gaan? Het is niet de enige reden voor straf, maar wel degelijk een van de redenen voor straf. (naast bescherming van de maatschappij tegen toekomstige daden, genoegdoening voor slachtoffers, maatschappelijke afschrikking en rehabilitatie)

[Reactie gewijzigd door mbb op 27 juli 2018 00:08]

Ieder zijn mening. Als de 14.000 sleutels inderdaad betekent dat er mogelijk 14.000 computers versleuteld zijn loopt de schade makkelijk in de tonnen dan wel miljoenen. 6 weken een taakstraf kost je dus je je vrije dagen en een paar weekenden. Ik vind het absoluut een milde straf...
idd. Is bekend wat ze hebben buitgemaakt en wat ze aan boete moeten terugbetalen oid?

Voor een paar ton wil ik ook wel 6 weekjes schoffelen hoor!
Je vergeet de plukze wetgeving. Die is zo ruim oogezet dat ze alles wat ze verdiend hebben en veel meer kwijt zijn.
Maar dat is niet van toepassing hier? Er staat wel dat 1 wil terugbetalen in bitcoins. Dan zal hij gezien de huidige ratio er nog wel wat aan overhouden.

Ik heb 1 klant gehad die deze jongens betaald heeft. Ben benieuwd of hij dat terug krijgt.
Slachtoffers kunnen de schade terughalen. Plukze is vanuit de overheid. Je zegt wel dat plukze niet van toepassing is, maar waarom denk je dat? Het een sluit het ander niet uit.
Da's nou het leuke van die bitcoins. Er is exact te achterhalen hoeveel mensen betaald hebben. Dat kunnen ze niet meer verstoppen. Er kan dus makkelijk beslag gelegd worden op het vergaarde geld, en op toekomstige inkomsten voor het geld dat ze reeds hebben uitgegeven. Dat én de schadevergoedingen is een flinke som die ze nog jaren stof tot nadenken zal opleveren.

Naar mijn idee een betere straf dan de gevangenis in, want daar is nog nooit iemand beter uit gekomen. Nu kunnen ze geruime tijd nadenken over de gevolgen van hun daden.
zit wat in, maar misschien dat we het dan weer gewoon dwangarbeid ivp 'taakstraf' moeten noemen. klinkt wat harder.
Overigens; schoffelen 35 graden? Geef mij maar een cel met airco en tv.
Maakt niet zoveel uit denk ik. Het is een vorm van vrijheidsberoving en dat is nooit leuk.
Ik denk dat de financiele klap groter is. Als jij een paar jaar lang zo ongeveer tot bijstandsnivo wordt teruggebracht, leer je daar wel wat van. Of je gaat wéér zoiets doen voor extra geld :+ :+
Ja maar waarom heeft een cel airco en tv? Het is verdomme geen hotel.
Dat schoffelen valt mee.
Ben op mijn vrijwilligerswerk wel aardig wat mensen tegengekomen met een taakstraf.
Zitten er zat bij die geen zak uitvoeren, en de begeleider die als taak heeft om naar hun om te kijken heeft niet de tijd om er iets aan te doen en doet dus niets.

Uiteindelijk tekent de begeleider gewoon de papiertjes, dat de taakstraffer geen zak heeft gedaan is bijzaak.
Ze moeten het echt al zeer bont maken wil de begeleider weigeren de papieren te tekenen.

Er zijn ook uitzonderingen. Ben een paar taakstraffers tegengekomen die echt top waren en besloten om na hun taakstraf te blijven komen.

Is vaak een geheim wie een taakstraffer is maar je hebt het vrij vlug door.
Dit is ook wat ik uit meerdere hoeken heb vernomen. Taakstraf zit in de praktijk vrijwel geen enkele druk achter. Ik heb gehoord van mensen die zelfs helemaal niet op komen dagen en de begeleider gewoon wat geld toeschuiven.
Bij mijn vrijwilligers werk is niet komen opdagen het moment waar ze pas ingrijpen.

Het probleem bij hun is dat degene die als taak heeft deze mensen te begeleiden hier totaal de tijd niet voor heeft, het is de zorg sector.

Dus ze hebben al een tekort en het verzorgen van de bewoners heeft de prioriteit.
Een simpel rekensommetje leert ons dat 240 uur x 60 min = 14.400 min. Schoffelen

Als je iedere infectie als een overtreding ziet, hebben ze per overtreding 1 minuut straf gekregen.

[sarcasme]moet toch voldoende zijn[/sarcasme]

Het lijkt er eerder op dat door ons trage OM deze heren hun straf ontlopen.
6 werkweken doe je in de zomervakantie en je gewone leven merkt er -niets- van. Terwijl de slachtoffers honderden zo niet duizenden euro's financiële schade hebben én vaak ook emotionele schade.

De straf staat helemaal niet in verhouding tot de daad.

Ik zeg ook niet dat ze de doodstraf verdienen, maar 5 jaar community service voor 1 weekend per maand zou ik veel beter vinden. Langer effect met toch ook een lage impact.

[Reactie gewijzigd door Stranger__NL op 26 juli 2018 20:14]

Ik denk dat slachtoffers daar iets anders over denken.

Straf moet preventief werken. Denk je nu echt dat witte boorden criminelen niet in staat zijn kans berekening te doen en voor hen fysieke celstraf die hoger is dan opbrengst een rationele afweging is?

Als je miljoenen bij bank kan stelen en na goed gedrag na 3 jaar op straat staat dan heb je het.niet slecht gedaan......
Wat je moet bedenken is dat deze straf een eenmalige kans is om te laten zien dat je een lesje kunt leren en niet meer op hetzelfde pad verdergaat. Als samenleving incasseer je dan dus om die mannen de gelegenheid te geven zich te corrigeren. Als samenleving zijn wij uiteindelijk beter af als beiden hun hersens in een paar goeie IT jobs botvieren en zo bijdragen aan onze maatschappij. Je zou het verlies voor de samenleving eens moeten betekenen als deze twee niet net als ons allemaal aan de samenleving gaan bijdragen. Soms kan een te grote focus op slachtoffers afleiden wat het belang van de samenleving (ons allemaal) eigenlijk is.
Uhm.. denk je dat ze komende 5 jaar een VOG krijgen?

Geen repressie is demotiverend om aangifte te doen.
misdaad loont, 6 weken lang (5 werkdagen per week) 8 uur per dag is niks vergeleken met de buit die ze hebben gemaakt
ook nog eens belastingsvrij .


Ik werk 6 weken non-stop dus geen weekends, 13 a 14 uur per shift waar enkele zware dagen tussen zitten
dat noem ik niet mild voor iemand die nog nooit gewerkt heeft
En jij denkt dat ze die buit mogen houden?
Is alle buit achterhaald ? Aangezien er ook nog eens 14.000 decryptiesleutels te voorschijn kwamen die niet bekend waren ?
Het idee van een gevangenisstraf is dat je een gevaar bent voor de maatschappij.
Nee, het idee van een gevangenisstraf is dat het zo ontzettend kut is, dat je de "hint" snapt en het de rest van je leven wel uit je hoofd laat om nog een keer de fout in te gaan. Als diezelfde "hint", met voldoende "overtuigingskracht" ook gegeven kan worden met een straf waarbij je de samenleving aanzienlijk minder geld kost dan achter de tralies en nog iets nuttigs doet ook, dan ben ik daar helemaal voor.

Als je echt een gevaar bent voor de maatschappij (en de rechter het idee heeft dat zelfs een flinke gevangenisstraf dat niet kan corrigeren), dan krijg je TBS en kom je niet meer vrij totdat de psychiaters het erover eens zijn dat je geen gevaar meer bent.

Het overgrote deel van de criminelen zijn mensen die een ontzettend stomme beslissing hebben genomen, niet mensen die door en door, tot op het bot, volkomen evil zijn. Ja, er zijn mensen die zo ontzettend gevaarlijk zijn (en geen hoop op genezing hebben) dat we ze in de cel gooien en ze er pas weer uit laten als ze dood zijn. Maar dat zijn extreem zeldzame uitzonderingen (één op de miljoen of zo?).
Z moeten alleen 6 weken kutklusjes voor de gemeente doen, en dan kunnen ze de volgende malware gaan bouwen.
Google even wat "voorwaardelijke celstraf" betekent en wat er met deze jongens gebeurt als ze jouw advies volgenn.
En heb je zulke mensen weleens "aan het werk" gezien? Ze werken effectief misschien 2 uurtjes op zo'n dag.
Ik niet, jij wel? Hoe zijn ze precies te herkennen? Niet iedereen bij de plantsoenendienst is een taakstraf aan het uitvoeren! Én niet iedereen bij de plantsoenendienst hangt de halve dag op zijn schoffel te niksen, maar dat is weer een heel andere discussie.

Enne, als ik een taakstraf had, dan zou ik niet het risico willen nemen om te horen te krijgen "je bent vandaag zo'n ontzettende lambal geweest, deze dag telt maar voor twee uur", dan werk ik door ook. Zou jij wel zin hebben in nog een dag extra het risico lopen dat er iemand langskomt die je wel kent maar nog niet van de rechtszaak gehoord had? Zou jij zin hebben om nog een persoon extra antwoord te moeten geven op de vraag "wat doe jij hier!?"...?
Als diezelfde "hint", met voldoende "overtuigingskracht" ook gegeven kan worden met een straf waarbij je de samenleving aanzienlijk minder geld kost dan achter de tralies en nog iets nuttigs doet ook, dan ben ik daar helemaal voor.
Dat vind ik dus niet het geval. Buiten dat werk om ben je gewoon lekker thuis. Een beetje gratis werken vind ik niet een passende straf voor iemand die miljoenen schade heeft aangebracht, en in potentie psychische schade aan iemand die dierbare spullen is kwijtgeraakt.

Trouwens het feit dat een celstraf de maatschappij zoveel geld kost, komt door onze bizar goeie gevangenissen. Thailand en China zijn het andere uiterste weer, maar het kan een gevengene best wel iets kutter gemaakt worden.

Vergeet trouwens ook niet dat gevangenen ook moeten werken. Of denk je dat ze in de cel een beetje de hele dag zitten te chillen? Niks daarvan. Ze kunnen heel goed kutklusjes doen daar.
Het overgrote deel van de criminelen zijn mensen die een ontzettend stomme beslissing hebben genomen, niet mensen die door en door, tot op het bot, volkomen evil zijn.
Daar zit het verschil, maar een taakstraf vind ik nog steeds te mild. Die ontzettend domme beslissing is in dezen volledig bij zinnen, willens en wetens genomen, en de jongens wisten dondersgoed wat de eventuele gevolgen konden zijn. Het is géén gevalletje van boos zijn op de ex ofzo en vervolgens "oeps, wat heb ik nou gedaan in mijn woede". Nee, het was een volkomen bewuste en "weloverwogen" beslissing om deze malware de wereld in te slingeren. Op grond daarvan zijn deze jongens weliswaar niet in-en-in evil, maar wel genoeg om m.i. een celstraf van 2 jaar ofzo te rechtvaardigen. De mensen die écht evil zijn, kunnen we wel wat langer opsluiten.
Ik niet, jij wel? Hoe zijn ze precies te herkennen?
Als het jongeren zijn, heel makkelijk. Niemand neemt dat als vakantiebaantje. Je ziet geen jongeren straatvuil opruimen buiten de vakanties, op tijdens dat de meeste mensen naar werk/school moeten. En dan lopen ze ook nog met een smartphone met harde muziek, een beetje te lamballen en af en toe een plastic zakje oprapen. En ze hebben hun high-viz hesje niet netjes aan. Dat zijn ze.
Enne, als ik een taakstraf had, dan zou ik niet het risico willen nemen om te horen te krijgen "je bent vandaag zo'n ontzettende lambal geweest, deze dag telt maar voor twee uur", dan werk ik door ook.
Of het boeit ze niet. Ik weet niet of zulke jongens een uitkering krijgen tijdens zulk werk, maar als je het lekker vind om de hele dag een beetje langs de straat te slenteren, dan boeit het je ook niet als een gewerkte dag maar half telt. Of niets boeit je, dat kan ook. Een crimineel is niet per se iemand als jij ;)
Een beetje gratis werken vind ik niet een passende straf voor iemand die miljoenen schade heeft aangebracht, en in potentie psychische schade aan iemand die dierbare spullen is kwijtgeraakt.
Ik denk dat je twee dingen op één hoop gooit: straf voor de dader en genoegdoening voor de slachtoffers.
Trouwens het feit dat een celstraf de maatschappij zoveel geld kost, komt door onze bizar goeie gevangenissen. Thailand en China zijn het andere uiterste weer, maar het kan een gevengene best wel iets kutter gemaakt worden.
Het grootste deel van de kosten zitten in een gebouw waar mensen niet zomaar uit kunnen en de salarissen van bewakers. Die tv in een cel is (voor zover ik in kan schatten) redelijk goedkoop.

Hoe meer je gevangenen behandeld als mensen, hoe meer ze zich gedragen als mensen zodra ze weer vrijkomen. En dan hoef je het nog niet eens te vergelijken met Thailand en China (of de VS), vergelijk ons systeem maar eens met Noorwegen. Daar is (vooral het laatste jaar (??) voordat je weer vrijkomt) nog "beter" dan hier... en de recidive nog lager.
Vergeet trouwens ook niet dat gevangenen ook moeten werken. Of denk je dat ze in de cel een beetje de hele dag zitten te chillen? Niks daarvan. Ze kunnen heel goed kutklusjes doen daar.
Ehm, is dat wel zo? En los daarvan, wat maakt het in deze context uit?
Daar zit het verschil, maar een taakstraf vind ik nog steeds te mild.
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar de expert (de rechter) denkt er anders over. Nou wil ik niet zeggen dat rechters per definitie geen fouten maken (het zijn nog steeds mensen), maar ik heb wel de neiging om er vanuit te gaan dat ze weten waarmee ze bezig zijn. Daarnaast hebben we ook nog het OM; als zij het met jou eens zijn dat de straf te laag is, dan kunnen ze in hoger beroep.
Ehm, is dat wel zo? En los daarvan, wat maakt het in deze context uit?
Volgens mij wel. Dat maakt uit omdat in een gevangenis zitten dan in feite een taakstraf erbij is.
Je kan mensen niet meteen de eerste keer hard straffen, tenzij het voor verkrachting, moord of doodslag is.

Als ze weer de fout in gaan dan zal de rechter een stuk minder mild zijn en gaan ze jaren achter tralies.
Waarom bij moord wel en bij dit niet? Ze wisten dondersgoed dat het niet mocht, if you can't do the time, don't do the crime....
Omdat hier geen mensenlevens mee gemoeid zijn, alleen geld.
Als je hiermee dierbare dingen bent kwijtgeraakt, zijn er wel degelijk mensenlevens mee gemoeid. Die mensenlevens zijn niet beëindigd, maar wel voor een deel verkloot.

(jaja, backups enzo, maar dat is nu niet aan de orde)

Dus @Frappuccino ook met een afgefikt huis is een mensenleven gemoeid. Ook jij hebt misschien dingen die je dierbaar zijn, of een huisgenoot, en die dingen zijn misschien niet vervangbaar en niet te digitaliseren. Dus ik ben het eigenlijk met je eens, behalve met je gebruik van de term "mensenleven".

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 juli 2018 12:43]

Nevermind, ik werd in je post genoemd en je reageerde niet op mijn post.... 8)7

Met mijn voorbeeld van het afgefikte huis is geen mensenleven gemoeid als zijnde het heeft een mensenleven gekost. Er is door verlies van dierbare materialen een mensenleven aangetast, dat wel.
Maar dat is ook precies wat ik in mijn voorbeeld aan ArtGod duidelijk probeerde te maken.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 27 juli 2018 12:59]

Ja we zijn het eens heh :D
Hoezeer dat ik ze ook flink wat toewens, laten we wel redelijk blijven. Er is niemand dood, niemand gewond geraakt en de schade is buiten wat bestanden die verloren zijn gegaan redelijk beperkt gebleven. Vind deze straf wel passen bij het delict. Bovendien, mochten ze nogmaals de fout in gaan, dan is er naast de straf die ze dan krijgen, ook nog het voorwaardelijke deel wat ze dan om de oren krijgen.

Los van de ontnemingsvordering, die ze ongetwijfeld ook nog gaan krijgen. Vergeet niet, ze hebben al klem gezeten, zijn vermoedelijk al banen kwijtgeraakt en vaak ook huizen.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 26 juli 2018 16:58]

Ik snap werkelijk niet hoe je dit kunt zeggen? Laten we criminelen vooral met handschoentjes blijven aanpakken dan doen ze het vast nooit meer?

Deze mensen hebben voor ERG veel leed en stress gezorgd. Stel je eens voor dat je maanden bezig bent met een opdracht/scriptie/etc en deze niet meer toegankelijk is, het kost je waarschijnlijk vrije dagen om dit weer te herstellen of veel geld. De emotionele schade die dit berokkent door het kwijtraken van foto's, adressenbestanden en ga zo maar door is ook enorm.

Dit soort idioten dient ten voorbeeld te worden gesteld voor iedereen die ook maar twijfelt dit te gaan doen. Ook genoegdoening voor de gedupeerden is hiermee absoluut niet aan de orde. Noem me hard, maar deze criminelen waren ook niet empathisch.
Tsja, laat het een les zijn voor de slachtoffers. Wat was er gebeurd als het huis afgebrand, de pc gestolen of de schijf beschadigd was?
Dit zijn scenario's die nou eenmaal voorkomen en waar je je op had kunnen voorbereiden.

In mijn ogen zijn mensen die hun belangrijke gegeven ongebackupt laten ongelijk laks en mogen ze blij zijn dat ze hun eigen gegevens kwijt zijn geraakt en niet die van een ander.

Als mensen zich ook maar een beetje laten inlichten of zelf nadenken kunnen ze de schade beperken tot een uurtje herstellen of beter nog, voorkomen dat een onbetrouwbare bijlage opent of de pc niet updatet.

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 26 juli 2018 23:48]

Zelfs de paar prcen die wel een backup van hun belangrijke bestanden hebben kost het gauw een halve dag om alles weer up en running te hebben.
De overgrote meerderheid van pc-gebruikers weet waarschijnlijk echt niet hoe ze zoiets op moeten lossen.
Zijn er nog schadeclaims te verwachten van hn slachtoffers?
Als een ding is geleerd in landen met zware straffen voor relatief lichte vergrijpen, is dat je er overvolle gevangenissen van krijgt, en paradoxaal meer en zwaardere misdaden.
Je gaat nu voorbij aan genoegdoening voor de gedupeerden en eventueel afschrikkende effecten. Daarnaast ben ik met je eens dat zwaar straffen niet altijd effectief is en tot problemen kan leiden maar zwaarDER straffen zou in dit geval welkom zijn.

Dit is zeer slinkse en doortrapte criminaliteit met verregaande persoonlijke gevolgen. Er wordt mijns inziens veel te licht over het aangedane leed gedacht.
Genoegdoening klinkt als wraak. Dat zou naar mijn mening volledig buiten het strafrecht gehouden moeten worden.
Genoegdoening voor de slachtoffers voorkomt juist wraak. Dat is precies het doel ervan. Leest bijv De wereld van gisteren van Jared Diamond.
Je bedoelt dat de slachtoffers maar in een achteraf-straatje wraak moeten nemen?

Genoegdoening is expliciet bedoeld als alternatief voor wraak, binnen het strafrecht in plaats van er buiten.
Wat zijn dat toch vaak rare gedachtenspinsel bij reacties op deze site als het om IT gerelateerde criminaliteit gaat. Downloaden van andermans materiaal is geen diefstal, nu is er niemand dood dus is het niet erg. Je vergeet voor het gemak dat sommige bestanden veel meer waard kunnen zijn dan fysieke zaken. Dus je hele redenering rammelt.
Omdat als iemand voor de eerste keer een bepaald strafbaar feit pleegt het minder erg is dan wanneer die het een tweede keer doet, want dat zou betekenen dat die er niet van geleerd heeft.
Vind het zelf een goede benadering.
O ja? Is een eerste strafbaar feit minder erg? Het strafbaar feit is hetzelfde. Het is dommer als je recidiveert, maar het vergrijp verandert niet.
Dat bedoel ik ook, verkeerd verwoord van mijn kant, het is inderdaad nog steeds net zo erg, maar wel kwalijker als het niet de eerste keer is inderdaad.
Dat ben ik met je eens. (y)
potentieel?
Volgens het OM was er sprake van ongeveer 1259 slachtoffers
Tegen 1 bitcoin per slachtoffer....
Op dit moment staat de bitcoin rond de EUR8000,-
Dat is al ruim 1miljoen euro.
Als ze afgelopen Januari hadden gecashed, was de waarde EUR20000 en was het ruim over 2,5miljoen

Ik mag hopen dat het OM hier tegen in nberoep gaat.

/edit oops... factor 10 'verrekend'. Maakt mijn punt nog duidelijker denk ik.

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 26 juli 2018 19:01]

1259 slachtoffers van de randsomware, dit wil niet zeggen dat ze allemaal betaald hebben voor het decrypten.
Overigens wordt het Crimineel verdiende geld afgepakt d.m.v. de plukze wet
Ter aanvullende informatie én nuance: Die Plukze Wet is -als bijnaam; waarin impliciet ['ze' zij die slecht en/of veroordeeld zijn]- een vorm van volksgericht die ook nog eens niet werkt zoals, volgens de meeste mensen ;) , bedoeld:

nieuws-achtergrond/-vooral-stumpertjes-lijden-onder-plukze-wet-~b9acb47b/
Topcriminelen niet bang voor Plukze-wet

Uitleg van een soortgelijke perversie voor wie zich anders niet afdoende kan verplaatsen(-in): Ook het rechtssysteem is niet immuun voor de druk van het volksgericht
Wel grappig.. 0.5 bitcoin voor 164 dollar..
Je zit er een nulletje naast, 10 en 25 miljoen ;)
Vergeet niet dat de mannen nu wel een strafblad hebben. Dit is een stuk erger dan die 240 uur schoffelen die ze krijgen. Probeer maar eens een baan te krijgen met een strafblad. Ook reizen naar een land buiten de EU kan best een uitdaging zijn.
Ja de straf is wat mij betreft ook te licht, buiten het feit dat de slachtoffers hun schade vergoed zouden moeten krijgen, zou een paar maanden nadenken tussen 4 muren zeker niet ongepast zijn.
Een VoG is maar bij bepaalde bedrijven en ook dan kijken ze maar (ik dacht?) 4 jaar terug en moet het relevant zijn.
Dus geen computerbaantjes. Maar dan nog. Ik vind echt wel dat voor de schade die ze veroorzaakt hebben mogen zitten. Ook al is het vier maanden.
Er zijn ook een boel mensen die niet betaald hebben, maar wel veel data kwijt zijn. :(
Ik heb in de ICT nog nooit een VoG moeten overleggen
Voor veel bedrijven, in elk geval die waar ik voor werk, is een VOG onderdeel van de standaardprocedure. Dat zijn dan wel bedrijven met meer dan een paar medewerkers, maar een VOG is tegenwoordig vrij normaal merk ik.
Normaal is het niet. Maar ook als een VoG niet nodig is zijn er nog genoeg zaken waar je in moet vullen of je een strafblad hebt of bij criminele activiteiten betrokken bent geweest.
Ja de straf is wat mij betreft ook te licht, buiten het feit dat de slachtoffers hun schade vergoed zouden moeten krijgen, zou een paar maanden nadenken tussen 4 muren zeker niet ongepast zijn.
De schade vergoeden komt nog, zo werkt het systeem. Eerst wordt vastgesteld dat deze mannen fout zaten, daarna kunnen de slachtoffers om vergoeding vragen.

Gevangenisstraf, tja, ben ik geen fan van, volgens mij is er nog nooit iemand beter de gevangenis uit gekomen dan hij er in ging, en het kost een hoop geld. Laten we dat bewaren voor mensen die een gevaar zouden zijn als ze op vrije voeten rond lopen. Deze mannen zouden alleen maar in aanraking komen met andere boeven om in de toekomst mee samen te werken.
Vooral bij openbare ambten, in prive boeit dat weinig dat strafblad...
Ik heb nog nooit de vraag gekregen of ik een strafblad heb, bij het krijgen van een nieuwe baan.

Reizen zal inderdaad wel wat problemen geven. Je kan zomaar de toegang tot je vakantieland ontzegd worden, en zeker weten dat je reisverzekering dan geen cent uitkeert.

Dat gezegd hebbende vind ik een taakstraf ook te mild. Die taakstraf zou eigenlijk gecombineerd moeten worden met verblijf in een opgesloten "accommodatie". Taakstraffen zijn nodig omdat we als een van de rijkere landen van de wereld schijnbaar geen geld hebben om mensen in te huren voor vieze of lullige klusjes, maar ik vind ook dat dit soort jongen een gevaar voor de maatschappij zijn en daarmee 24/7 onder toezicht moeten blijven - ergo, opgesloten worden.
Als de rechter vind dat de schade vergoed moet worden (en dat kan in dit geval behoorlijk oplopen) en de kans op herhaling klein is (waar de forse voorwaarde straf een deel van is) is er alleen de wraakgedachte die een forse gevangenisstraf wenselijk maakt. De straffen uit wraak is iets wat gewoon niet werkt. Dat weten we sinds de jaren 70 van de vorige eeuw.

De gestrafte raakt zijn sociale netwerk kwijt, vaak zijn baan, meestal zijn toekomst en daarmee maak je een burger die kwetsbaar is voor meer problemen. Driekwart jaar al je weekenden met een taakstraf bezig zijn naast je baan (waarvan je een groot deel van je loon moet afstaan voor vele vele jaren) geeft een duidelijk genoeg signaal dat dit gedrag niet acceptabel is.
Ja, lekker bij de echte criminelen, leren ze eens echt hoe ze schade aan de maatschappij kunnen aanbrengen. Dan zijn ze de bitch van het gevang. En dan voorkom je tenminste dat ze meedraaien in de maatschappij en een opleiding gaan volgen. Want ze zouden eens uit de criminaliteit kunnen komen.

Dat is echt de USA-mentaliteit en je ziet hoe goed het daar gaat.

Ik zou een aantal maanden cel helemaal niet zo slecht gevonden hebben, maar dit zijn wel jong-volwassenen. Eentje was 18, de ander 22. Ze hebben al 3 jaar moeten wachten met het zwaar van Damocles boven het hoofd of ze een studie die ze zouden willen beginnen wel af zouden kunnen maken, hoe hun toekomst er uit zou komen te zien etc.
Dat is ook mijn gedachte. Ook vind ik het appart dat de rechtbank dit een zeer ernstig feit noemt en dan zo'n relatief milde straf.
Je moet wel de wettelijke middelen hebben om een zwaardere straf op te leggen. Een rechter toetst zaken alleen maar aan de wet.
Daar ben ik ook mee eens. Maar een moord, of aanranding/verkrachting/etc zijn ernstige feiten.
Dit is ook niet niks, zeker niet. Maar als je het dan een ernstig feit noemt staat dat in schril contrast met de lage straf die er voor opgelegd is. De straf maat is hier dus wettelijk niet correct als je het mij vraagt.
Maar goed ze zullen zich iig wel een tweede keer bedenken voor ze iets doen ivm de voorwaardelijke gevangenis straf die er ook bij zit.
De wettelijke mogelijkheid was hier blijkbaar 1 jaar celstraf, gezien de eis van het OM. Dat is dus daadwerkelijk zitten, 52 weken lang, 24/7. Deze straf is 6 weken, 5 dagen per week, 8 uur per dag. Het had dus veel zwaarder gekund. De rechter is hier inderdaad behoorlijk mild.
Ga jij eens voor de grap een dag buiten in volle zon met 30+ graden schoffelen.
Kijk jij voor de grap es hoe hard dit soort mensen eigenlijk werken...
Eens, daar zou nog wat aan gedaan moeten worden. Dus je moet een minimum gedaan werk hebben(lastig te meten? , maybe), mocht het niet klaar zijn, dan wordt je taakstraf verdubbeld. Dan willen ze wel werken denk ik.
Bij een taakstraf is er bijzonder streng toezicht als het goed is. De mensen die denken dat dit een paar uur schoffelen in de schaduw is zouden zich iets beter oriënteren en iets minder GeenStijl moeten bezoeken.
Vaak is de taakstraf ook bedoeld om bepaald gedrag aan te leren door je bijvoorbeeld mensen te laten helpen die hulpbehoevend zijn. Het is vele malen aangetoond dat herhaling van de strafbare feiten hiermee deels voorkomen word.
240 uur. Wow, das mild?
Als het 'nerds' zijn zou je bijna denken dat ze liever in de gevangenis een paar boeken lezen dan 240 uur aan het werk. Buiten. In dit weer.

Een strafblad is überhaupt niet handig je hele leven. Dat lijkt me nog de grootste straf.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 26 juli 2018 16:05]

Er staat ook duidelijk dat ze schadevergoedingen moeten betalen, dat komt wellicht nog verder aanbod in een civiele procedure.
De mannen moeten ook een schadevergoeding aan verschillende mensen betalen. De rechtbank maakt niet bekend om wat voor bedragen het gaat. Het OM wilde dat de Nederlanders een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar zouden krijgen. Bij de bekendmaking van de eis bleek ook dat slachtoffers hun schade vergoed wilden hebben. Een van hen zou het betaalde bedrag in bitcoins terug willen hebben.
Kan me voorstellen dat elk slachtoffer op z'n minst schadeloosstelling eist. Dan blijft er denk ik enkel nog een negatief saldo over bij de gedaagden.
Zonde. Juist als afschrikking is het zaak hedentendage zoveel mogelijk zware onvoorwaardelijke gevangenisstraffen op te leggen voor 'cybercrime'. Faal ook van het OM om dit niet sneller op de rol te krijgen.
Ja helemaal mee eens - gelijk de doodstraf. Dat schrikt pas af! 8)7

Wraak en afschrikking zijn niet elementen die horen bij het nederlandse rechtsklimaat. Zorgen dat het niet weer gebeurt, maar wel de mogelijkheid hebben een maatschappelijke carriere op te bouwen wordt belangrijker geacht. En daar ben ik het mee eens.

Twee jongens (een was 18) die nu al drie jaar wachten op de strafeis. Dat zijn omstandigheden die een goede rechter meeneemt in zijn strafbepaling. Letterlijk: "eigenlijk een onvoorwaardelijke gevangenisstraf hadden moeten krijgen, omdat ze zeer ernstige feiten hebben gepleegd".

De voorwaardelijke straf zal geen rekening houden met die omstandigheden. Daarnaast zullen de slachtoffers verhaal halen. En daarna komt de belastingdienst nog even langs. Kortgezegd kan die 18jarige jongen ergens op z'n 27-28e pas weer financieel op eigen benen staan.
Door twee jongens te creëren die niet meer kunnen functioneren buiten criminie circuits worden vooral de overige Nederlandse burgers gestraft.
Waarom zou cybercrime harder bestraft moeten worden dan andere misdaad? Omdat jij IT leuk vind?

En het OM heeft hier niet gefaald, het was een complex onderzoek. Indien je er echt wat meer over wil weten (je reactie doet me vermoeden dat je gewoon wat kwijt wilde) moet je het uitgebreide artikel in VK van enkele weken terug even moeten lezen dan zou je zien dat het OM je opmerking gewoon verdient.
Op basis van welke wet wil je zo'n straf opleggen?
En faal? Toen er bezuinigd moest worden riepen we allemaal om het hardst dat de overheid ook eens bij zichzelf moest gaan bezuinigen i.p.v. de rekening bij de burger neer te leggen. De regering heeft dat gedaan.... En dan is onderbezetting bij overheidsdiensten het gevolg.
Tja, me dunkt dat ze de afgelopen drie jaar geen nieuwe strafbare feiten hebben gepleegd. Ze kijken wel beter uit als alles wat ze doen onder een vergrootglas ligt. Dat vind ik dus eigenlijk geen reden om de heren niet gewoon te geven wat ze toekomt en keihard aan te pakken - ook als signaal naar andere potentiële hackertjes toe.

Edit: typo verbeterd

[Reactie gewijzigd door deepo75 op 26 juli 2018 15:51]

In de Volkskrant staat een goed verhaal waarin de daders aangeven hoe ze te werk gingen. Het was een uit de hand gelopen project voor de log wat al snel ontaarde in serieuze misdaad.

Ik snap de redenatie van de rechter, reken maar dat deze jongens flink geschrokken zijn en of je ze nu 0 of 10 jaar vast zet, volgens mij gaan ze niet nog een keer dit soort dingen doen.
Was inderdaad een geweldig verhaal die elke reageerder die wraak eist eerst eens zou moeten lezen.
Nee, ze verdienen geen taakstraf, maar TBS, omdat ze moeten leren om zichzelf een halt toe te roepen. Het resultaat van arbeid die de 240 uur aan taakstraf levert enkel materieel iets op. Hun kwaal; teveel meegeslepen worden door techniek, kan na die taakstraf nog steeds blijven bestaan.

Ze zagen niet in dat ze verkeerd bezig waren ondanks dat ze volgens het artikel zichzelf met de vraag gepijnigd hadden en toch vrolijk doorgaan.

Ik vind 240 werkstraf nog steeds mild van wat ze hebben aangericht:
1. Minimaal 1259 mensen die hun bestanden kwijt zijn (anders wel door een eigen geïnitieerde herinstall kwijt hebben gemaakt) en hoogstwaarschijnlijk een kleine trauma; dat opeens je persoonlijke bestanden "kwijt" zijn gaat niet in je kouwe kleren zitten.
2. Een bedrijf wiens hostingserver is misbruikt als Command&Control-server voor hun speeltje.
3. Een van hun moeders die om de week bij de psycholoog langs mag komen voor wat zoonlief heeft gedaan.

Het was geen soort van Robin Hoedje of Pietje Bell spelen door bedrijven of instanties die een verwerpelijk beleid voeren aan te pakken. Het was mensen pesten.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 27 juli 2018 00:49]

Man wat zou de wereld toch intens droevig zijn als jij de strafmaat mag bepalen. Volledig de realiteitszin kwijt met je TBS voor dit soort kleinzeer.
is het zeker dat al die verkregen bitcoins zijn afgepakt?
als die jongens die btc hebben weten te verduisteren hebben ze nu een aardig kapitaal vergaard

[Reactie gewijzigd door Proxx op 26 juli 2018 16:10]

is het zeker dat al die verkregen bitcoins zijn afgepakt?
Daar hebben ze de Pluk ze wetgeving voor uitgevonden, om ervoor te zorgen dat misdrijven (zoals deze) nooit lonend zijn :)
ik ken die wetgeving idd, maar op dit gebied is er mij iets onduidelijk.

als de daders zeggen die bitcoins niet meer tot hun beschikking te hebben
dan krijgen ze een boete ter grootte van de schade van de slachtoffers.


de slachtoffers moesten 1btc betalen wat destijds 500 euro was. stel ze hebben 1259 betalende slachtoffers gemaakt is dat ruwweg 6ton. zullen nog wat meer onkosten bij komen maar dat maakt voor mijn voorbeeld niet uit.

De waarde van die bitcoins zijn nu rond de 10miljoen.
is het zeker dat al die verkregen bitcoins zijn afgepakt?
als die jongens die btc hebben weten te verduisteren hebben ze nu een aardig kapitaal vergaard
En alle mensen die ze afgeperst hadden weten van de zaak en hebben de gelegenheid om vergoeding te vragen. Zet dat naast de PlukZe wetgeving en je krijgt een tweetal dat voor een lange tijd geen cent te makken zal hebben.
het probleem is dat de bitcoin enorm gestegen is in waarde vergeleken met toen.
van $500 naar $8000
Dat is erg netjes........ :? Met het gemak dit op te zetten met de huidige cloud diensten voorzie ik snel een enorme zondvloed aan nieuwe crypto aanvallen.
10 daagjes gratis werken is een fractie van wat ze er mee verdient hebben en niet is afgenomen..

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 26 juli 2018 15:51]

Jij draait dagen van 24 uur en denkt dat de belastingdienst je het geld zou laten houden?...
Dat is 6 weken fulltime, geen inkomsten en geen winst...
Ik draai dagen van 14 uur.... En denk je dat de belasting dienst een idee heeft waar de crypto munten allemaal zijn.... Ze hebben de mankracht niet eens om de grote "normale" jongens aan te pakken. Maar dat terzijde . Met de huidige cloud diensten is dit een stuk beter geregeld dan deze pioniers in de start ervan.

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 26 juli 2018 16:04]

Kom ik alsnog op 140 ipv 240 ;)
1259 x 8200 = 10.323.800 USD

dat verdien jij niet in 6 weken fulltime schoffelen, dat bedoelt m-ruiter227
En stel ik zou het wel doen, hoe declareer ik het bij de belasting zodat ik het kan uitgeven?
Je kan genoeg uitgeven en riant leven in je normale huis zonder dat de belasting dienst dat ziet hoor.
Zou raar zijn als je dit soort inkomsten gaat declareren natuurlijk.

Gewoon normaal doen aan de voorkant en riant aan de binnenkant.

Maar je moet je er gewoon niet toe verlagen. Je kan gemakkelijk geld verdienen met crypto zonder illegaal te doen om het te krijgen... Daarna moet je natuurlijk wel creatief met de fiscus om gaan binnen en op de rand van toegestaan en zichbare

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 26 juli 2018 16:30]

Precies. Het loont om digidadiger te zijn. En dat is juist niet de bedoeling.
De grote vraag is of iedereen is achterhaald en de schade wordt terugbetaald. Hiernaast mag ik hopen dat de politie hun wallet (als het er maar 1 is!) geconfisqueerd heeft waardoor alle betalingen zichtbaar worden. Kan je ook meteen zien wie er betaald heeft en dus echt slachtoffer is geworden. (als de slachtoffers hun eigen wallet nog weten uiteraard)

Je zou eigenlijk de straf aan de schade moeten koppelen. Per ton financiele schade 3 maanden zitten bijvoorbeeld. Na het afpakken van het gestolen/illegaal verkregen geld.
Aan 8 uur per dag is dat 30 dagen, ik weet ook niet of dit 8 uur is, of 4 uur maar het is wel even.
240 uur werken in tien dagen? Dan zou ik het niet een milde straf noemen want de kans dat je dat overleeft is niet erg groot.

Ik denk dat je een rekenfoutje maakt en ook niet goed gelezen hebt want ze moeten iedereen die erom vraagt terugbetalen (plus de kosten van die handelingen). Dat gaat hier dus waarschijnlijk om vele tonnen.

Lees het prima artikel in de VK eens over deze heren, dan snap je het allemaal een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 26 juli 2018 16:58]

Belachelijk lage straf. Echt een probleem in dit land.

Ik lees/hoor zo vaak dat mensen zeggen: "een celstraf heeft geen of weinig impact op recidivisme of preventie." Nou en, denk ik dan. Wat is er mis met celstraf als straf op zich, of een bijdrage aan het rechtsgevoel? Gewoon harder straffen, dat is gewoon rechtvaardigheid En ook: wat voor signaal geef je anders af aan toekomstige criminelen? Probeer het maar met je criminele activiteiten, als het goed gaat is het kassa, als het mis gaat doe je een taakstrafje. Idioot dit.

[Reactie gewijzigd door Videokeizer op 27 juli 2018 13:53]

Valt mee, heb je het hele dossier gelezen?
Eigenlijk zouden de mensen die Coinvault hebben gedownload ook een straf moeten krijgen.
Aangezien deze twee heren hun ransomeware hebben toegevoegd aan illigale content op torrentsites.
Dus de mensen die getroffen zijn in deze zaak gaan ook niet helemaal vrijuit.

Misschien wel iets voor de politie, om dus aan illigale content op het web een cryptolocker toe te voegen.
Deze linkt automatisch door naar het CJIB, als daar betaald is en de illigale content verwijderd is krijgt men weer toegang tot hun bestanden.
ok dus je word aangeklaagt maar omdat je daarna geen nieuwe strafbare feiten pleegt word je straf minder ??
ik kan dus in theorie iemand vermoorden . word aangeklaagd maar omdat ik daarna niemand meer vermoord of op een andere manier stout ben krijg ik minder straf , beetje krom.
Niet alleen in theorie. Kijk naar Holleeder; zijn probleem is nu dat hij juist wel na eerdere misdrijven doorging.
Ook is er een 'forse' voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd van onbekende duur.
Onbekende duur is zeer forse straf :)
Die 'straf' is een oproep tot herhaling.

Die 240 uur*** stelt niets voor tegenover de winsten.

***=De helf v/d de mensen met een taakstraf komt niet of veel te laat opdagen.
Volgens het OM was er sprake van ongeveer 1259 slachtoffers.
240 uur schoffelen bij elk slachtoffer is niet verkeerd :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True