Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Smartphones met vier tot negen camera's aan achterkant verschijnen volgend jaar

Technologie van Light, het bedrijf achter de L16-camera met zestien lenzen, verschijnt vanaf dit najaar in smartphones. Vanaf volgend jaar verschijnen er modellen met vier tot negen camera's aan de achterkant van smartphones, zegt het bedrijf.

Welke fabrikant de smartphone maakt die dit najaar uitkomt en beschikt over de technologie van Light is onbekend. Light zegt tegen Business Insider dat volgend jaar modellen van meer fabrikanten moeten verschijnen. De Huawei P20 Pro is tot nu toe de smartphone met de meeste camera's aan de achterkant, namelijk drie.

Light maakte de L16, een camera met zestien lenzen die Tweakers enkele maanden geleden reviewde. Die camera gebruikt gevouwen optica, spiegels en algoritmes om de beelden van zestien verschillende cameramodules samen te smelten tot één opname met een resolutie van effectief 52 megapixels. Dankzij lenzen met verschillende brandpuntsafstanden zou het bereik overeenkomen met 28mm groothoek tot en met 150mm tele in 35mm equivalent. Het is onbekend welke eigenschappen smartphones met technologie van Light zouden hebben.

Het bedrijf gaat zich bovendien richten op het maken van camerasystemen voor zelfrijdende auto's. Het Japanse Softbank investeert daarom 121 miljoen dollar in het bedrijf. Dankzij de verschillende lenzen kan de software diepte zien, iets dat van pas komt bij zelfrijdende auto's. Light bestaat enkele jaren en opereert vanuit de Amerikaanse stad Palo Alto in Silicon Valley.

Terugkijken: videoreview van de Light L16

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-07-2018 • 18:15

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Hopelijk wordt het dan wel netjes weggewerkt, want het toesel van Light zelf vind ik foeilelijk.

Daarnaast denk ik niet dat veel smartphone fabrikanten negen camera's in hun telefoons gaan verwerken, dat kost namelijk wel erg veel ruimte. Er is nu al ruimtegebrek in telefoons waar veel mooie features te dupe van worden (Headphone jack, Grote accu's), laat staan dat ze dan iets van negen camera's in de behuizing gaan verwerken.

En er zit ook een prijskaartje aan, zoals @Ndrenth hieronder zegt.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 18 juli 2018 18:26]

@jvann met je eens, op dit moment super lelijk en niet handig qua hoesjes ook :')

Ik vraag me af wat het prijskaartje zal zijn. Het zou me niks verbazen als de prijzen veel hoger uitvallen dan wat we nu zien van Samsung Galaxy S-lijn en Apple's Iphone. Het lijkt me dat dit toestel ontworpen is voor een niche markt, die van de (professionele) fotografen.

Als de prijs te hoog is, dan denk ik dat zij eerder zullen investeren in een goede camera dan een vage telefoon met 9 camera's erin verwerkt..

[Reactie gewijzigd door Ndrenth op 18 juli 2018 18:25]

Het lijkt me dat dit toestel ontworpen is voor een niche markt, die van de (professionele) fotografen.
Kom aan, hoeveel piepkleine lensjes je ook in een smartphone duwt, het blijven piepkleine lensjes en veel software.
Het gaat nooit de grote camera vervangen natuurlijk, maar ik heb genoeg fotografen horen zeggen dat de beste camera degene is die je bij je hebt... Wat dat betreft zou ik me dus nog best voor kunnen stellen dat zij toch ook voor zo'n telefoon met 9 camera's er in zouden kunnen kiezen, gewoon om de kwaliteit van het toestel dat ze altijd ter beschikking hebben te verbeteren. Ga je specifiek op pad om te fotograferen, ja dan neem je de grote mee natuurlijk.
De beste cam is dan wel degene die je altijd bij je hebt.
Maar tegelijkertijd baal ik soms wel als ik mooie foto's in andere steden heb gemaakt met mijn mobiel en dan thuis en de pc kijk en vooral de details tegenvallen en soms ook flets. Goud is dan meer geel bv.
Mijn rx100 is dan tien keer beter.
Ik bedoelde niet dat de camera die je bij je hebt altijd de beste is... ik bedoel dat je die superdeluxe enorme camera met een halve meter lens er op (ik zeg maar wat) gewoon niet altijd bij je hebt, en als je dan wel een foto wil nemen omdat je een bepaald shot tegenkomt dan heb je het te doen met wat je bij je hebt. Ik kan me voorstellen dat iemand die vaker in die situatie is dan meer uitgeeft voor een telefoon als er een betere camera in zit, zodat hij in die situatie betere foto's kan nemen. Dat doet natuurlijk niks af aan dat je daarnaast ook nog een camera hebt voor het echte werk als je wel voorbereid bent.
Een goede fotograaf maakt zelfs met een wegwerpcamera nog een goede foto. Het draait vooral om compositie en het "zien" van het onderwerp.

Je kunt nog zo'n mooie en dure camera hebben, als je niet weet hoe je ermee om moet gaan krijg je nog steeds slechte foto's. ;)
Dan heb je het over de kwaliteit van de compositie. Dat is toch echt iets heel anders dan de technische kwaliteit.
Lijkt mij duidelijk toch? ;)
Beiden is belangrijk. Ik heb zelf semi-professioneel gefotografeerd. Met mijn telefoon heb ik zeker echt hele goede foto’s gemaakt, maar vanwege de lage resolutie en vooral slechte pixel-kwaliteit van de smartphone heb ik toch weinig aan de foto, behalve voor Instagram ofzo.
De smartphones van tegenwoordig hebben veel hogere resoluties, dus dat gaat al verder dan slechts een instagram. Inderdaad hield de iPhone nog heel lang de 5 mp aan als hun standaard (wat inderdaad veel te laag is), maar inmiddels heeft de iPhone nu ook een 16 mp camera wat niet onder doet van een gewone camera.

Ik heb wel eens foto's met m'n smartphone gemaakt welke groot zijn afgedrukt en beoordeeld zijn door een professionele fotograaf, hij had dat niet door. Hij vroeg wel met wat voor objectief deze was gemaakt. Ik had die foto wel in RAW geschoten om niet te veel kwaliteit te missen.

Het enige wat je nog mist op een smartphone is een goede tele-lens, echter als je een 52 mp foto hebt zou je al ca. 3x digitaal kunnen "zoomen" zonder teveel in te leveren van de kwaliteit.
Wat mij betreft hadden ze beter de 5mp sensor kunnen blijven doorontwikkelen. Minder pixels op een chip die je met het blote oog niet kan zien is altijd beter en hoe groot moet je poster precies worden als 5mp te weinig is? Met 16mp kun je niet twee keer zo groot afdrukken.
Het klopt dat je met 16mp t.o.v. 5mp niet twee keer zo groot kan afdrukken, maar zelfs drie keer. Echter is de kwaliteit van een 16mp spiegelreflex veel beter dan dat van een smartphone, maar 5mp is echt alleen leuk als je het op een scherm bekijkt en vooral niet zoomt. Desondanks kun je met een 16mp al prachtige afdrukken maken, 5mp blijft altijd achter al is het nog zo goed doorontwikkeld.

Meer info over MegaPixels heeft Tweakers al eens mooi uitgelegd:
url]https://tweakers.net/reviews/4150/3/zin-en-onzin-van-veel-megapixels-meer-of-minder-pixels.html[/url]

Daarbij heb je natuurlijk veel meer details bij meer MegaPixels, en dat zie je vooral als je een foto op groot formaat afdrukt (hetgeen wat ik geregeld doe).
Je zit hiermee fout. Voor 2x zo groot afdrukken heb je 2*2 (4*) zoveel pixels nodig, horizontaal en verticaal. 5 MP 2* zo groot afdrukken vraagt dus 20mp. Daarnaast inderdaad zie onder. Een full HD TV van 40" is voor de meeste mensen scherp en is dus een grote poster van 2mp. Met 8mp zou je een 2 keer zo grote TV kunnen krijgen met zelfde scherpte.

[Reactie gewijzigd door r.j.deroos op 20 juli 2018 13:05]

Het aantal pixels zegt ook lang niet alles. Toen de megapixelrace begon bij compactcamera's heb ik meerdere voorbeelden gezien dat een 5mp camera betere foto's produceerde dan een 16mp camera.
en bedenk dat de meest gebruikte monitoren nu nog steeds maar 2mp zijn (fullHD=1920x1080) en instagram en facebook zit nog veel lager. De meeste mensen hebben voor hun kiekjes geen hoge resolutie nodig.

Met die 52mp foto zul je als je inzoomt op sommige plekken kwaliteitsverschil zien, omdat niet de hele foto in dezelfde resolutie dichtheid genomen is bij inzoomen zul je dan zeker zien dat er op verschillende plekken geinterpoleerd is.
Fotografie is een onderdeel van mijn beroep en ben er dagelijks mee bezig. Ik heb net mijn vakantiefotoboek (A4) binnen. Foto's alleen gemaakt met mijn telefoon (XZ1c). Heb al mijn camera's bewust thuis gelaten. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Tuurlijk kan het niet op tegen spiegelreflex en zijn nacht/schemershots beduidend slechter, maar zoals @sjaool hierboven al zegt. Ik had hem altijd bij mij en kon zo heel vlug mooie foto's schieten op momenten en plaatsen waar ik met mijn DSLR nooit zou komen (waterdicht :Y)).

UIteraard al mijn fotos wel ff door Photoshop gehaald voor wat meer contrast etc :)

[Reactie gewijzigd door Tusk op 19 juli 2018 08:40]

Ik heb het nog proberen te Googlen, maar wat is "pixel-kwaliteit"?
Zoals hier ook al genoemd, zegt resolutie niks over de kwaliteit van de foto. Hoe het licht opgevangen en weergegeven wordt in een beeld bestaande uit vele pixels, bepaald veel meer de kwaliteit van een foto. Een goede pixel-kwaliteit is een opname waarbij de pixels ook overeenkomen met het beeld, en dus niet ontstaan zijn door artefacten van de sensor. Je ziet dit terug als je inzoomt op bijna pixel niveau. Als je Googled op ‘pixel quality’, zul je waarschijnlijk wel hits vinden.

Een digitale SLR met 5MB sensor kan betere foto’s maken dan een smartphone met 22MB. Dat heeft o.a. met pixel-kwaliteit te maken.
Ook 'pixel quality' brengt me niet veel verder, kennelijk niet heel gangbaar in het jargon. Ik denk in jouw verhaald eerder aan de kwaliteit en afmeting van sensor in het algemeen (ruis, dynamisch bereik, crop factor/pixel density)
Misschien ook wat ouder jargon. Ik kan me de nodige discussies herinneren op o.a. DPReview en Fred Miranda, maar denk dat je gelijk hebt. Het is een verzamelnaam van alle factoren die de uiteindelijke beeldkwaliteit bepaald.

Ik fotografeer met een D800 en in combinatie met een 70-200/2.8 VR is hij fenomenaal. Ik heb zelf de Samsung S9 en als ik kijk naar deze foto’s, dan staat beeldkwaliteit van smartphone nog heel ver verwijderd van DSLR. Ik heb het dan niet over resolutie, maar beeldkwaliteit als je op 1:1 kijkt. Een smartphone is prima geschikt voor vakantiefoto’s, zeker als je alle artefacten kunt camoufleren met de nodige filters of ‘arty’ wilt overkomen, maar als je puur kijkt naar beeldkwaliteit, dan kun je weinig met een smartphone.
Geheel mee eens, zelfs mijn 13 jaar oude 5Dmk1 maakt korte metten met hedendaagse smartphones. Er zit iets in die full frame sensor dat een ongelofelijk natuurlijk karakter meegeeft aan de foto's. Met name portretten zijn een genot.
behalve voor instagram... heel wat mensen leven van foto's op instagram. Hoge resolutie is dus echt wel niet altijd belangrijk.
*Schuift een Nokia N73 over de tafel naar sjaool* O-)
Prima dingetje hoor... :P

Die 3.2 megapixel meer dan genoeg voor prima foto's als je weet hoe je een compositie moet maken. ;)
Pro Photographer, Cheap Camera Challenge:
https://www.youtube.com/w...g&list=PL7ECB90D96DF59DE5

[Reactie gewijzigd door lapps op 19 juli 2018 14:49]

? Ik begrijp je reactie niet helemaal..

Mijn punt, mocht dat niet duidelijk zijn, is dat fotografen hun geld in betere gear investeren (mocht de prijs bizar hoog zijn van deze telefoons).

Mocht de prijs "OK" zijn, dan is het wellicht een leuke gimmick om mee te kloten?
aaah kom op!

Je zegt het alsof het daardoor nooit een waardige vervanger kan worden. Software kan een heleboel mooie dingen. We zullen op een punt komen dat door AI of andere lerende techniek je net zulke foto's kan maken als een semi-prof DSLR door de meerde kijkhoeken die zo'n opstelling bied.

Ik kijk er in ieder geval heel erg naar uit!


Disclaimer: met net zulke foto's bedoel ik dingen als ruis, stabilisatie, kleur, belichting en dat soort dingen. Niet per sé de scene die gefotografeerd wordt.
Het lijkt me dat dit toestel ontworpen is voor een niche markt, die van de (professionele) fotografen.
Niet voor professionele fotografen. Dit kan wel het definitieve einde van de compactcamera zijn, voor zover daar nog interesse in was. Systeem camera's en (full frame) DSLR's blijven natuurlijk qua gebruiksgemak en kwaliteit buiten bereik, maar dat is een andere doelgroep
Hm hoe leuk een mobiel ook is het valt soms wel tegen vergeleken met een goede compact nog afgezien van optische zoom. Uitgaande van goede compact zoals de sony rx100 serie.
Ja. Sowieso qua bedieningsgemak. Optische zoom speelt minder met al die verschillende lenzen. De telefoon wint wel ruimschoots op connectiviteit, eenvoudige mogelijkheden om direct te delen. Ook hoef je geen extra apparaat mee te nemen. Ik schat in dat je daar een behoorlijk deel van de compact camera doelgroep pakt. Er bestaat misschien nog wel een doelgroep, maar dan ga al naar de wat duurdere camera's.
Wat ik een beetje mis of misschien over het hoofd zie, wat is het doel van een telefoon met 9 camera's?
Heel simpel gezegd werken de lenzen samen om te komen tot één beter beeld. Ze hebben allemaal een eigen taak in kleur, scherpte en/of diepte.
Er is ruimte zat in telefoons. Er zijn verschillende teardowns te vinden waar je gewoon kunt zien dat er op de plek van waar een 3.5mm jack zat nu loze ruimte zit.

Ruimtegebrek in telefoons is een door fabrikanten gecreëerd "probleem" zodat ze meer accessoires kunnen verkopen in de vorm van headsets en dongles.
'Ruimte zat' is zeker niet waar.

Ja, nadat de headphone jack is verwijderd zijn helaas heel veel fabrikanten lui geworden met toevoegen, ook al hebben ze nog ruimte over. Dat is zeker waar, maar dat betekend niet gelijk dat er ruimte is voor negen camera's op de achterkant.

Er zijn meerdere teardowns geweest van bijvoorbeeld de iPhone 8 waar ze probeerden een headphone jack o.i.d. toe te voegen. Dit was mogelijk, maar zo verschrikkelijk krap dat het alleen maar de kosten zou drukken.
Met gecreëerd probleem bedoel ik dan ook dat ze de telefoons te dun willen maken. Dat niemand met een baksteen rond wil lopen, oké. Maar die ene mm meer bij de nieuwste iPhone of Galaxy doet het hem ook niet, en je kunt er dan zoveel meer plezier van hebben (batterij, featurea etc.)
Laten we over twee jaar nog eens terugdenken aan deze uitspraak. Ik zet het vast in m'n agenda :)
Kwestie van smaak denk ik, ik vind het een tamelijk mooi ontwerp. Natuurlijk geldt 'vorm volgt functie' voor de plaatsing van de lenzen. En natuurlijk kun je bij 4 camera's veel meer doen met de positie (en daarmee het uiterlijk) dan bij 9 of zelfs 16 camera's.
Dit dus! Het lijkt alsof fabrikanten alleen maar bezig zijn mee te doen aan een soort 'wapenwedloop'. Het begon met scherm ppi, toen bezeldikte, notch of niet en nu komen we dadelijk bij de camera madness uit.

Hierdoor worden standaard features min of meer aan de kant gezet of weggepest. Leuk dat je telefoon dadelijk 9 camera's heeft. Maar ook leuk dat je voortaan overal een oplader of powerbank mee moet nemen omdat ie binnen een halve dag leeg is? Dat je constant een dongle mee moet nemen omdat je toch graag oordopjes van 10 euro wilt gebruiken? Dat je rsi krijgt van je telefoon unlocken omdat de vingerafdrukscanner op een nét niet logisch plekje zit?
Steeds meer camera's en steeds minder bezels. Hoe kunnen we de smartphone straks nog vasthouden?
Daar creëren ze een nieuwe telefoonhoes markt voor, zeg maar cameragriphoesjes... }>
3.5mm koptelefoon aansluiting er af, 1/4" statief draad er voor in de plaats.
geen zorgen tegen dan planten we de boel gewoon in uw arm en ogen.
Nog meer kans dat een vinger voor een lens zit! 8)7

Je kunt ook overdrijven! Afgezien van het feit dat 99% er niet op zit te wachten, zal het leiden tot een nog zwaarder en uiteraard duurder toestel.
nog zwaarder? een telefoon weegt tegenwoordig ~100gram. Die 9 knopen wegen misschien 10-20gram. Waar hebben we het over?

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 18 juli 2018 19:49]

Hoe kom jij op 100g? De meeste smartphones zijn wegen >150g. Ik kan helaas geen fatsoenlijke smartphone meer vinden <150g.
Waarom zou je dat willen? Van mij mag een smartfoon rustig 250g of zelfs nog zwaarder zijn. Ik heb daar echt geen probleem mee. Zeker niet als dit betekend dat ie iets dikker is en meer accu krijgt. En ik speel regelmatig een spelletje op mijn telefoon, nooit last van gehad dat ik moeie arm/hand/pols had.
Simpel, ik vind het niet prettig om een "zware" telefoon mee te moeten nemen, het zit niet lekker, maakt niet uit in welke broekzak in 'm stop. Tot nu toe is mijn telefoon altijd <120g en dat houd ik graag zo. Helaas is het aanbod erg klein, zeker als je ook de nieuwste (kale) android versie wilt hebben.
Losse pols schatting. Ik heb nooit wat van telefoon gewicht gemerkt, zelfs toen telefoons >0.5kg wogen.
gewicht is idd niet het grootste probleem van 9 lenzen, toch zal het toestel dikker worden en zal de kwaliteit ten opzichte van de top smartphones aka pixel 2 waarschijnlijk tegenvallen.
Meer camera's betekent niet altijd meer kwaliteit. Ik zie meer toekomst in AI enhanced camera's, zoals de Pixel 2 (XL).
Het gaat niet zozeer om kwaliteit, maar om mogelijkheid. Succes via algoritmen een breedhoeklens of verschillende zoomniveaus te simuleren. Daarnaast zijn het aantal fysieke sensoren en algoritmen niet mutually exclusive. Stel je voor als voor elke kleur een aparte sensor wordt gebruikt en dat d.m.v. software aan elkaar wordt geweven, en elke sensor net zo groot blijft als die van huidige smartphone camera's, dan heb je dus een camera met een mega groot sensor oppervlak. Daar kan geen algoritme met een enkele camera tegenop.
Kunnen ze inmiddels niet gewoon beter een compact camera pakken en daar een belfunctie en internettoegang inbouwen?

Eerst is hoe meer pixels hoe 'beter' de hype en nu begint het aantal camera's op de smartphone de nieuwe hype. En wordt het er nou echt allemaal beter op?
Dat hebben ze al geprobeerd maar gefaald
Ja.

Dat heet nou innovatie.
Aangezien de "gewone" fotowereld niet en masse meerdere camera's in één behuizing stoppen zoals in de smartphone wereld kun je me er nog moeilijk van overtuigen dat het geen hype van smartphone producenten is.
Ik stel voor dat ipv plek voor 4 minisensoren achterop te mikken ze gewoon 1 grotere erop doen. Dan krijg je altijd beter beeld imo.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Elidos op 18 juli 2018 18:34]

Een grotere sensor betekent ook een grotere lens en meer ruimte tussen sensor en lens - juist die ruimte (diepte) is niet beschikbaar in een telefoon.

De sensordiameter bepaalt de benodigde optiek. Daarom zijn full frame digitale camera's bij gelijkwaardige optische kwaliteit ook niet wezenlijk kleiner dan de analoge kleinbeeld(='full frame')camera's van vroeger.
Een aantal camera's met verschillende focus lengtes op een smartphone kan nog wel eens handig zijn.
heb je daar echter meerdere camera's voor nodig, of zouden meerdere mechanisch uitwisselbare lensen ook voldoende, en tevens een meer ruimte besparende optie te zijn?
ik zei het al hier bij de Samsung nieuws: Gerucht: Samsung Galaxy S10 krijgt twee lenzen aan voorkant en drie a...

Dit kan nog een nieuwe trend worden zoals de vorige trends
meeste mega pixels,
dunste toestel,
meeste PPI ....

Alhoewel deze trend toch interessante hoesjes met zich kan meebrengen. Zowat een "Swiss cheese" design lijkt me leuk. :+ lol

Meerdere lenzen vooraan zou toch handiger zijn omdat smartphones de "go-to" zijn voor selfies (vanwege handigheid)
t.o.v echte dedicated camera's gewoonweg niet te kloppen zijn voor alle andere camera werk (buiten selfies). ik ben benieuwd ;)

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 18 juli 2018 18:53]

Zo'n hoesjes zouden zalig zijn :D
Ik zie hier het nut niet van in voor de gemiddelde consument. Na mijn idee worden deze dingen alleen maar gemaakt omdat het zoon rage is op het moment en het mooi staat op de marketing pagina.

Als je mooie foto's wil maken koop je toch gewoon een camera? Ben je waarschijnlijk stukken goedkoper uit ook nog.
OT: Hype of niet ik heb hier ondertussen een dikke maand de P20 Pro. heb al wat smartphones gehad, al heel wat compacte camera's ook een DSLR. maar dit tart toch wel alle verbeelding, en iedereen die ik het toon is totaal onderstboven van de kwaliteit zowel qua scherpte als qua licht inval. Zeer goeie trent die hier is ingezet.
Mijn vrouw heeft een Nokia 1020 en daar zoek ik een vervanger voor.
Ik wacht nog tot Nokia 8 pro/9/10 uit zijn, maar als die niet voldoen ga ik idd voor de P20 pro