Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Antstream begint streamingservice voor retrogames

Engelsman Steve Cottam heeft Antstream opgericht, een bedrijf dat een een streamingservice wil starten voor retrogames. Het bedrijf wil meer dan duizend retrogames gaan aanbieden. De bijbehorende app verschijnt voor Windows en Android.

Veel informatie geeft het Britse bedrijf echter nog niet. Details over het af te sluiten abonnement zijn er niet en over beide apps is niet meer bekend dan dat ze 'soon' verwacht worden. Bovendien ontbreekt een lijst met de games die via Antstream kunnen worden gespeeld. Het bedrijf beweert voor meer dan duizend games een licentie te hebben, maar meer dan een paar voorbeelden noemt en toont het niet. Zo komen de namen voorbij van Trio the Punch, Deliverance: Stormlord II en Speedball II: Brutal Deluxe, alle drie uit 1990. Bovendien komen onder andere de logo's voorbij van games als Speedball uit 1988, The Chaos Engine uit 1993 en Wizard of Wor uit 1980.

Antstream wil asynchrone multiplayer-'challenges' gaan aanbieden en hoopt in de toekomst ook realtime- online multiplayer te kunnen aanbieden. Antstream-oprichter Steve Cottam was zelf in het verleden actief als ontwikkelaar. Hij werkte bij het Engelse Torc Interactive aan Nitro Racers, een game die in 1997 bij uitgever 3DO verscheen voor DOS.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

09-07-2018 • 10:29

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Raar om van die stokoude spellen te streamen. De meeste zijn een paar MB groot, de stream kost veel meer data en zorgt voor vertraging en mogelijk artifacts. Dit zijn van die games die op een paar floppy's stonden.

Streamen lijkt me vooral nuttig om zwaardere games op lichtere hardware te spelen.
ik gok dan ook dat dit niet echt streamen is zoals geforce now, maar meer de rom doorsturen en laden in een emulator,
zodat je niet zelf online op zoek moet gaan naar roms(illegaal), of manieren om zelf je roms te dumpen(legaal),
maar gewoon gebruiksvriendelijk en legaal old-school games kan spelen
Op de site staat letterlijk dat de games in de cloud draaien, ze encoding gebruiken en het daardoor mogelijk niet smooth werkt op 4G en veel data gebruikt net zoals Netflix. Ze raden dan ook aan om ethernet te gebruiken.

Kortom, gedoemd te mislukken als je het mij vraagt. Ze hadden nog beter een Javascript emulator kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 9 juli 2018 11:09]

Alleen krijg je een emulator de stores niet -zo maar- meer in. Een rom lokaal laden om aldaar uit te voeren zal lastig zijn kwa rechten en licenties.
Op Google Play staan genoeg emulators. Bij de Microsoft Store niet(die begaven zich op glad ijs toen er een NES emulator verscheen op de Xbox One) maar voor Windows gaat het gros van de software toch buiten de store om.
Google Play Store, yes.

Windows Store, no. Dat gladde ijs kwam toen bij Windows Phone al en de store die destijds volstond met al die romhacks van Pokemon. MS kreeg Nintendo op zijn dak. Die emulator op de XBO is als foutje door de controle heen gekomen.

En ik vermoed dat de Apple Store er in de toekomst ook bij komt, ook no.
Ook al dump je ze zelf, dan is het nog niet legaal. Men mag geen backups maken van software

Bron: http://www.iusmentis.com/...kebasisvoordereservekopie
Sony c.s. hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat er geen noodzaak bestaat voor het maken van een reservekopie of backup van een [Playstation]-spel, door te stellen dat de stand van het spel op memorycard wordt opgeslagen, welke memorycard gekopieerd kan en mag worden, teneinde het voortzetten van een spel op een andere [Playstation]-console mogelijk te maken, terwijl een kopie ook voor een beschadiging niet noodzakelijk is, omdat beschadigingen op eenvoudige wijze kunnen worden hersteld. Nu niet is gebleken van de noodzaak voor het maken van een "back-up"of reservekopie, gaat het beroep op art. 45k Aw niet op.
Hoewel er nog maar weinig uitspraken zijn lijkt het erop dat de rechter een rom als niet noodzakelijk zal zien.
Zelf je roms dumpen is ook niet legaal in Nederland. Software valt niet onder de thuiskopieregeling. Je mag wel een backup maken, maar alleen wanneer dat noodzakelijk is voor het beoogde gebruik. Spelen in een emulator zal daar niet onder vallen.

Bron

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 juli 2018 11:24]

Jouw concept zou eigenlijk fantastisch zijn. Een soort Spotify waar je onbeperkt alle roms kan spelen. Allemaal gecheckt en georganiseerd met artwork en manuals etc. Maar inderdaad enkel video en audio streamen. Why??? Stream inderdaad de daadwerkelijke rom gewoon.
Als je multiplayer wil is het handig en wss enige mogelijkheid om het te doen zoals hier gaat gebeuren.
Ik denk dat als je deze games gaat streamen, dat je binnen een minuut meer gedownload hebt dan dat het spel groot is.
Betwijfel het.

Genoeg retro games hebben minder dan een kb aan data in hun frame hangen. Nu ga ik uit van rond 1990. Max 60kb p/s, 360kb per minuut. Met een beetje leuke compressie zonder echt verlies, zit je op een kwart/1 derde. Dankzij het retro aspect, kan je delen van frames makkelijker hergebruiken en is er niet de volle kb per frame meer nodig.

Als ze dit een beetje leuk doen, kom je makkelijk onder de 100kb p/m. Met een beetje moeite doen moet dit makkelijk onder de 50kb/pm te doen zijn. Dan ben je toch al snel een half uur aan het spelen alvorens je de data van die rom binnengetrokken hebt. En deze kleine streams kosten geen drol meer, een beetje masterserver van een game gebruikt al meer om server lists door te sturen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 9 juli 2018 12:35]

Euhh... 60kbps = 3600kb per minuut. Ga je trouwens uit van 640x480 en 256 kleuren, dan zit je aan 300kb per frame uncompressed.

Dan heb je verder ook nog het geluid.

Op hun site staat dan ook:
Antstream will work on anything from a 4G connection, to wifi to a fully wired Ethernet solution. However, for the best performance we recommend a direct Ethernet connection where available. Due to the unique way this service works, playing games over a mobile network may not currently give the best experience. Also, as with other streaming services like Netflix, it will use larger amounts of data than some other gaming apps.
60kb/pm (Oeps ik was zelf een m vergeten)
1kb/ps.

In theorie hoeft die alleen de framebuffer door te sturen, waardoor het frame lokaal opgebouwd kan worden. Niet zo zeer de daadwerkelijke gedisplayde data van een frame.

[Reactie gewijzigd door batjes op 9 juli 2018 12:05]

Hou je wel rekening met dat er 30-60 frames in een seconde gaan en 60 seconden in een minuut?

Als je met 60kb/pm kon rondkomen, dan zou je wel meer FMV hebben gezien op de 8/16bit consoles.

Om een voorbeeldje te geven. De FMV voor Sonic 3D Blast op de Megadrive had slechts 16 kleuren, duurde 12.5 seconde, 15fps, had een resolutie van 256x80 en maakte gebruik van compressie. Die was 660kb: https://www.youtube.com/watch?v=IehwV2K60r8
Retrogames zijn vaak toch ook behoorlijk afhankelijk van je timing. Zelfs met glasvezel latency (~5ms) lijkt me dit al snel een beperkende factor voor de die-hard, toch?

Wel leuk om met wat vrienden tijdens een avondje chillen een paar "games van vroeger" te spelen :-)!
De timing van retrogames is al aan gort sinds we CRT achter ons gelaten hebben en we o.a. via randapparatuur ook nog bonus latency hebben toegevoegd. Die paar extra ms is niet denderend boeiend.
Klein beetje inputlag op het gebruik van draadloze controllers en whatnot, beetje outputlag vanwege traag verversende schermen, sure.

Maar inputlag in de vorm van: knopje indrukken -> signaal naar server -> server stuurt het als input naar game -> game verwerkt het en dan de output lag, beeld wordt (vermoedelijked) compressed gestreamed naar client, client decode en om dan eindelijk beeld hebben (en dan hopen dat dit allemaal zo snel mogelijk is gebeurd en je geen last hebt van allerlei andere mogelijke oorzaken van lag / latency).

Is toch echt van een hele andere orde dan de verschillen tussen lcd en crt hoor.
En daar zit voor mij direct een verkeerd verdienmodel. Ik hoop dat de maker rekening houdt met een avondje chillen, in plaats van een abonnement voor heel de maand (of langer).
Ik neem aan dat je het complete spel even in je buffer zet. Die spellen zijn relatief klein dus dat kan makkelijk.

Ik vraag me af hoe je ze kan spelen. Krijg je er een arcade stick bij of een toetsenbord of een analoge stick. Ik wil best mijn MSX spellen graag nogmaals spelen. Maar alleen met een "The arcade 2" joystick.

Je kunt alles wel emuleren maar de crux is juist het gevoel van de controller erbij imho is dat ook wat de snes en Nes classic zo goed maakt.

[Reactie gewijzigd door 4play op 9 juli 2018 10:49]

Blijkbaar is het echt een videostream en geven ze zelfs aan dat 4g in bepaalde gevallen al niet toereikend zal zijn en vergelijken ze zelf de dienst met Netflix qua verbruik.
Om wat voor streaming gaat het? ala netflix (ofwel server genereert alles en stuurt alleen videobeeld naar de gamer) of ala Utomix (waar alles lokaal op de computer van de gamer draait en je dus ook betere hardware nodig hebt (alhoewel dat in dit geval waarschijnlijk geen probleem gaat zijn omdat het om hele oude games gaat)).

Zelf ben ik een retrogamer en kan nog steeds enorm genieten van het spelen van die oude games.
Vraag me af wat een abonnement gaat kosten.
Lijkt me sterk dat dit voordeliger is dan ¤ 60 investeren in een RaspBerry met RetroPi.
Vraag me af wat een abonnement gaat kosten.
Lijkt me sterk dat dit voordeliger is dan ¤ 60 investeren in een RaspBerry met RetroPi.
Illegaal zal altijd voordeliger zijn gezien je dan besluit maar helemaal niets te betalen :+
Abandonware gebruiken is niet illegaal
Abandonware bestaat in de praktijk niet tot nauwelijks en zelfs dan zit daar nog gewoon copyright op. Dat men niet actief jacht op je maakt, maakt het niet ineens legaal ;) Zolang men de rechten niet specifiek vrij geeft zit er gewoon copyright op.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abandonware

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 9 juli 2018 12:44]

in geval van retropie (en ook bij enkele grote romsites), zijn de rechten van de abandoneware ofwel vrijgegeven, ofwel overgedragen aan retropie of de betreffende distribuerende website. Natuurlijk *kun* je een retropie of emulator wel gebruiken om illegale roms te draaien, maar ook windows kun je gebruiken om illegaal gedownloade games te draaien. Dat maakt het systeem zelf niet ineens illegaal.
zijn de rechten van de abandoneware ofwel vrijgegeven, ofwel overgedragen aan retropie of de betreffende distribuerende website
Die hele zin kan per definitie al niet eens, maar dat snap je zelf ook wel neem ik aan? Als het over abandonware in de breedste zin van het woord gaat, dan ís er niemand om de rechten vrij te geven of is niet bekend wie de rechten vrij mag geven. In de praktijk liggen die dus nog altijd bij een partij.

Zijn rechten daadwerkelijk overgedragen en wordt het spel daarna gratis aangeboden door de rechthebbende dan is het gewoon freeware, geen abandonware.

Je kunt het zoveel proberen goed te praten als je wilt (zoals de mensen die abandonware als excuus gebruiken), in de praktijk heb je daar gewoon geen rechten tot en maak je er illegaal gebruik van. Dat men niet actief achter je aan gaat maakt het niet ineens legaal.
Abandonware gebruiken is niet illegaal
Juridisch gezien bestaat er niet zoiets als "abandonware". Ja, er zijn een boel dingen waarvan niemand meer weet wie de rechten heeft, maar dat betekent nog niet dat niemand de rechten heeft; die kunnen immers niet verloren gaan (bij het overlijden van een persoon gaan de rechten over op de erfgenamen, als een bedrijf failliet gaat worden de rechten verkocht tijdens het opheffen van het bedrijf). En in de (zeldzame) gevallen dat de eigenaar inderdaad zijn rechten opgeeft heet het niet "abandonware", maar "in het publieke domein plaatsen" (of "opnieuw uitbrengen als freeware").

Wat jij zegt komt dus ongeveer neer op "als niemand weet wie het slachtoffer is, dan is het geen misdaad".
De wet zegt ook dat als iemand zijn copyright niet verdedigt dat het dan vervalt.
De wet zegt ook dat als iemand zijn copyright niet verdedigt dat het dan vervalt.
Waar jij het over hebt geldt alleen voor merkenrecht. Denk bijvoorbeeld aan "googlen" gebruiken als synoniem voor "zoeken op het Internet"; als Google daar niets tegen doet, dan zou Microsoft kunnen gaan adverteren met "Bing, the best way to google" let op de kleine letter "g"!.

Voor copyrights (en patenten) geldt die verplichting niet.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 9 juli 2018 18:27]

Weer wat geleerd, thanks :)
Veel retrogames worden voor speedrunning gebruikt, maar dat wordt ofwel op retro hardware gedaan ofwel in goedgekeurde emulatoren. Die doelgroep zal niets aan deze service hebben
Denk dat de doelgroep meer is de mensen die gewoon af en toe een retrogame willen spelen. Dezelfde doelgroep die een emulator als MAME aanspreekt, maar voor wie een MAME-kast boeuwen misschien net teveel moeite is.
Dus vraag ik me af wie de doelgroep is en of t een kans van slagen heeft. Een retropi kost immers ook niet zoveel
Ik behoor tot de doelgroep. Als ik op mijn werk bijvoorbeeld even tien minuten moet wachten op weet ik veel. Even lekker een korte game spelen. Die drie mensen die het leuk vinden om een spel zo snel mogelijk af te raffelen zijn waarschijnlijk ook maar in een beperkt aantal spellen geďnteresseerd, want niet iedere game is daar geschikt voor.
Tja soms speel ik wel eens oude games (A2600, Lynx) op http://game-oldies.com/.
Nooit langer dan een paar minuten overigens.
voor iets dergelijks kun je op het moment al terecht op archive.org, hele collectie oude arcade-spellen om gratis te spelen.
https://www.antstream.com/faq
Who is Antstream?
​Ian Livingstone CBE is our Chairman and Life President of Eidos
Steve Cottam is the CEO and Founder.
Darren Melbourne is Head of Licensing
Miyake Kazutoshi is ex CEO of Sega Europe and works with us in Japan
Richard Tufft is our adviser and is ex Goldman Sachs
Jon Mitchell is Head of Commercial and ex Spotify
Jon Burton is Creative Director and the founder of TT Games

^ zit niet zomaar iemand achter, kan wel eens interessant worden
dus als ik het goed begrijp is een rom dumpen van pokemon gold legaal (de batterij/tijd bug) omdat het anders niet meer speelbaar is.
maar het dumpen van roms voor save states van games die geen save data hebben zoals super mario bros NES niet.

??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True