Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Export Vlaamse technologiesector groeit naar 67,4 miljard euro

De waarde van de export van de Vlaamse technologiebedrijven is in 2017 gestegen naar een recordbedrag van 67,4 miljard euro. Tech neemt daarmee bijna een derde van de totale Vlaamse export voor zijn rekening.

Het vorige recordjaar was 2016, toen de Vlaamse techsector voor 61,7 miljard euro exporteerde. Van de in 2017 geŽxporteerde 67,4 miljard euro neemt elektrotechniek & ict 13,5 miljard euro voor zijn rekening.

De technologiebedrijven exporteren voor 10,5 miljard euro naar Duitsland, 7,3 miljard euro naar Nederland en 7,1 miljard euro naar Frankrijk. De groei in 2017 ging gepaard met een toename van 4653 banen in de sector, waarmee het totaal aantal banen in de technologiesector op meer dan 200.000 uitkomt, terwijl nog eens dat aantal indirect met tech te maken heeft.

De cijfers zijn afkomstig van Agoria, de federatie van de bedrijven van de Belgische technologische industrie, met 1700 deelnemende ondernemingen. De Morgen schrijft over de gepubliceerde cijfers.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

06-07-2018 • 08:50

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
De export is behoorlijk hoger dan verwacht. Welke grote technologische export producten komen er uit Vlaanderen eigenlijk? Ik denk dat dat bij ons Nederlanders in veel gevallen niet bekend is.

Naast de export naar de genoemde landen gaat er ook nog behoorlijk veel naar de US, China en Japan:
De belangrijkste markten voor Vlaamse technologische producten zijn Duitsland (10,5 miljard), Nederland (7,3 miljard) en Frankrijk (7,1 miljard). Buiten de Europese Unie is de grootste afnemer de Verenigde Staten (3,28 miljard), voor China (2,24 miljard) en Japan (1,07 miljard).
De toenemende export is ook goed nieuws voor de werkgelegenheid:
De werkgelegenheid neemt bovendien toe, merkt Agoria op. In 2017 kwamen er 4.653 nieuwe jobs bij in de technologiesector, goed voor een totaal van meer dan 200.000 directe jobs en evenveel indirecte jobs.
De cijfers zijn afkomstig van Agoria, de federatie van de bedrijven van de Belgische technologische industrie, met 1700 deelnemende ondernemingen.
Als ik naar de deelnemende bedrijven kijk merk ik op dat technologie een breed concept lijkt. Ik zie IT bedrijven als Centric maar ook bijvoorbeeld DAF Trucks, Honda etc.

[Reactie gewijzigd door Bor op 6 juli 2018 09:01]

Uit men hoofd: imec, newtec, fn herstal, agfa, barco, vasco, option, deme en jan de nul, bekaert, umicore... Zo velen :+
De hele lijst staat op Agoria :-)


+ UCB, Solvay

[Reactie gewijzigd door mendel129 op 6 juli 2018 09:22]

Als ik Solvay, Umicore, en dergelijke hoor, denk ik allereerst aan chemische industrie. Dat kan mijn afwijking zijn, maar daarmee komt wel de vraag naar boven: welk percentage van deze 67,4 mlj is ťcht technologie en hoeveel niet? Is er een duidelijk onderscheidt gemaakt tussen omzet van de verschillende takken van de grote multinationals? Als ik zie dat ze wel aangeven dat een deel elektrotechniek en ICT is, blijkbaar deels wel (hoewel dat puur op bedrijfsniveau gedaan kan zijn, niet per afdeling van een bedrijf).

Zoveel vragen, wie heeft het antwoord? :+
Waarom zou je de chemische industrie niet als technologie zien?
Je zou je dan verbazen hoe groot scheikundige technologie is op de TUE, grappiger nog er staat technologie in de studienaam :+ .

IMO is scheikunde net zo technisch als elektrotechniek, beiden hebben veel "techniek" nodig.
Zo is er een scheikunde afdeling heel erg gefocused op zonnenpanelen, efficiency, wattage yadayada..

[Reactie gewijzigd door runeazn op 6 juli 2018 11:09]

True, true. Als afgestudeerd scheikundige weet ik dat er genoeg techniek bij komt kijken. Maar ik bedoel meer, waar je leg de grens. Ga je Shell ook een technologie bedrijf noemen omdat ze veel techniek nodig hebben voor hun core-business?
Shell's R&D verdienste (bijv een nieuwe techniek om energie op te slaan) kan daar best onder vallen maar de winst uit hun reguliere productie dan weer niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 juli 2018 18:02]

Agoria bevat ook de staalnijverheid. All in all is quasi alle grote industrie vandaag hoog-technologisch.
Jan De Nul en technologische export? Nee hoor, die verdienen hun geld vooral door baggeren / civiele werken.
Wat is de definitie van hoogtechnologisch bij Agoria?
De Industry-teams van Agoria staan u bij met advies, tools, workshops en netwerkevents om de huidige en toekomstige strategische uitdagingen in uw bedrijfstak aan te gaan, ongeacht de sector: Aeronautics, Space, Security & Defence Industries; Building, Contracting & Technical Services Industries; Digital Industries; Manufacturing Industries; Materials Industries.
Bizar, ik zou constructie nooit als technologie bekijken. Maar goed.
Waar zie je deelnemende bedrijven?

Overigens is beeld vertekend aangezien er zeer waarschijnlijk geen rekening is gehouden met export van goederen ivm btw verlegging (een paar grote server distribiteur zitten in BelgiŽ).

En btw-carrousel.

Als import er tegen overgezet zal worden zal een heel genuanceerd beeld te zien zijn.


Nederland heeft indrukwekkende export statistieken o.a. naar Duitsland maar als je daar import tegen overzet zie je meteen dat we voornamelijk doorvoerland zijn.

Met train verbinding van China naar Duitsland en IJzeren-rijn zijn we zeer kwetsbaar.
Waar zie je deelnemende bedrijven?
Die zie je op de website van Agoria (voor link zie het nieuwsartikel) onder "Our members". Let wel dat dit niet alleen de Vlaamse bedrijven hoeven te zijn. Het kan zijn dat men bij de analyse een sub set heeft gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Bor op 6 juli 2018 11:13]

Sorry, maar hier kan ik mij aan storen.
Waarom niet gewoon "werkplaatsen" i.p.v. jobs ?
In Nederland zou banen gebruikt worden. In BelgiŽ is, voor zover ik weet, jobs een veel gangbaardere term dan in Nederland.

Dit is bij meer woorden het geval. Zo gebruikt men in BelgiŽ vaak het woord parking en in Nederland parkeerplaats. In Noord-Brabant hoor ik overigens ook wel hier en daar parking, waar dat in het noorden van Nederland nooit gebruikt zal worden.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 6 juli 2018 10:07]

Klopt, zo zie ik ook wel eens het bord "Verboden op de werken" ofzo te komen.
Ik begrijp dat elke streek zijn eigen dialect heeft, ja Vlaams is een dialect van het Nederlands.
Vlaams is de verzameling van dialecten en regiolecten. Het is zelf geen dialect.
Ach ja, Nederland en die eeuwige strijd om hun eigen taalvariant als de enige echte ware te beschouwen en de rest maar af te doen als dialect... wat trouwens puur een politiek gegeven is omdat er wetenschappelijk gezien geen enkel verschil aan te tonen is tussen een taal en een dialect. Geen enkel.

Een taal is een dialect met een leger en een vloot, zoals iemand ooit zei. Het is puur het verlangen om ergens een etiketje op te plakken, meer niet.

Overigens hebben Vlamingen over het algemeen geen enkel probleem met het bestaan van taaldiversiteit, niemand zal bijvoorbeeld aanstoot nemen aan een woord als "hartstikke". Bij Nederlanders daarentegen is het een soort nationale sport om figuurlijk naar het dorpsplein te lopen en luidkeels te verkondigen wat voor vreemds ze ergens tegengekomen zijn. En er liefst ook nog boekjes over publiceren.

Ach ja, het zal nog wel een overblijfsel zijn van het koloniaal verleden, denk ik dan altijd.

[Reactie gewijzigd door Mr777 op 6 juli 2018 13:15]

Ik vind https://de.wikipedia.org/...anisches_Dialektkontinuum altijd mooi, al groeit het steeds verder uit elkaar vanwege het standaardtalige onderwijs (trouwens tot voor kort noemde de Duitse Wikipedia het gewoon het Duitse dialektcontinuum meen ik me te herinneren, met de Nederlandse dialecten dus onder het 'Duits'. Kennelijk lag dat toch gevoelig.)
Klopt. Het is allemaal wel ergens te begrijpen, als je bedenkt dat de taal die we nu Nederlands noemen nog tot op het einde van de achttiende eeuw Nederduitsch heette - en ook toen was niet iedereen even blij met die naam. Je zou kunnen stellen dat een standaardtaal niets anders is dan een dialect dat in een bepaald gebied toevallig meer sprekers heeft dan een dialect van een ander gebied - wat begrijpelijkerwijze een soort "arrogantie van de meerderheid" teweegbrengt.

Echte taalwetenschap houdt zich ver verwijderd van louter poltieke onderverdelingen als dialect, regiolect, standaardtaal etc.
Ach ja, Nederland en die eeuwige strijd om hun eigen taalvariant als de enige echte ware te beschouwen en de rest maar af te doen als dialect...
Zo, wat een reactie. En alsof Nederland maar 1 taalvariant zou hebben... kuch... Wordt toch eens tijd dat je onder die Vlaamse steen vandaan kruipt.
parkeerplaats is in nederland de naam voor straatparkeren (1 auto)
een parking is in nederland een parkeergarage of parkeerterrein met slagboom), maar garage of terrein worden meer gebruikt.

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 7 juli 2018 03:53]

omdat jobs in vlaanderen de gebruikelijke term is? Een werkplaats is voor mij als vlaming een locatie/gebouw waarin fysiek werk wordt uitgevoerd en niet de positie die door 1 man in een organisatie wordt ingenomen.
Volgens mij is dit correct vlaams.

Verder ben ik het wel met je eens dat we (indien mogelijk) gewoon passende Nederlandse woorden mogen gebruiken. Ik ben me er van bewust dat taal aan verandering onderhevig is. Actief Nederlandse woorden vervangen voor leenwoorden is daarentegen in mijn optiek taalverarming.
Volgens mij is dit correct vlaams.
Is het idd, heb het net even aan mij vrouw gevraagd.

Maar kunnen we dan afspreken, dat we op deze site gewoon ABN gebruikt?
Welke ook in BelgiŽ geld, aangezien we in de zelfde taalunie zitten.
We zitten idd in dezelfde taalunie, dus gangbare woorden uit BelgiŽ worden gewoon meegenomen!

https://www.vandale.nl/gr...tekenis/Jobs#.Wz8w5BaxWEc

Als je echt een taalpurist bent raad ik je aan om IJslands (meest dichtbij proto-germaans, zeker in combinatie met een meer Nederlandse uitspraak er van) of Afrikaans (minder leenwoorden) te gebruiken en niet standaard Nederlands.
Je bericht bevat spelfouten die echt wel erger zijn dan het gebruik van het woord job. Los van het feit dat dat trouwens correct Nederlands is.

[Reactie gewijzigd door white modder op 6 juli 2018 11:50]

ABN? Waar kom jij nog mee af. Die term is zelfs voor mijn schooltijd al overboord gegooid. Vandaag spreekt men van Standaardnederlands nadat we eerst nog een tijd over het AN (minder beschaafd dus) hebben gesproken. En hoe denk je dat aan te pakken? Zelfs in het Standaardnederlands bestaan er variaties op woordenschat alsook uitspraken (denken we maar aan het verschil in uitspraak van woorden als politie of zeven tussen Vlaanderen en Nederland). Gebruiken we confituur of jam, containerpark of milieupark, croque-monsieur of tosti, sinaasappelsap of jus d'orange, ... Het taalgebruik tussen de twee is gelijkaardig/soortgelijk maar niet identiek, maar dat betekend zeker niet dat we 1 van de twee dan maar gewoon overboord moeten gooien.
Opvallend aan de cijfers (het is maar net hoe je ze leest); de zes grootste afnemers (grootste economieŽn) nemen samen minder dan de helft af. Meer dan de helft gaat dus naar heel veel kleine landen. Electro en ICT is 20%, oftewel 80% bestaat uit heel andere producten.

Zou interessant zijn om de cijfers van bijvoorbeeld Nederland er naast te leggen om te vergelijken. En om te kijken wat voor producten het zijn. Halffabricaten of eindproducten met een hoge toegevoegde waarde?
Ik zou zeggen, doe je best., het CBS heeft vast nog meer cijfers dan alleen het linkje dat ik hier heb geplaatst waar je nog meer uit kunt halen.

Ik heb nog geprobeerd om Statline als bron toegevoegd krijgen in PowerBi, zodat ik daarmee wat cijfers voor je kon oplepelen, maar het lukt niet. Misschien dat ik dat later vandaag nog een keer ga proberen.
Wel weer typisch dat er gesproken wordt over Vlaamse ipv van Belgische. Zijn ze zo verdeeld?
In dit geval zal het wel geografisch afgelijnd zijn en beperkt tot Vlaanderen. Dan is 'Vlaams' ook op zijn plaats, 'Belgisch' is alleen op het hele land van toepassing. Al is Agoria natuurlijk weer wel een Belgische instelling, geen Vlaamse...
Dat komt doordat dit artikel eigenlijk een herhaling is van wat er in de Vlaamse krant De Morgen is geschreven. Die vonden het blijkbaar interessanter om over specifiek Vlaanderen te schrijven. Ik vermoed dat de tech sector in WalloniŽ relatief kleiner is, waardoor je voor heel BelgiŽ niet aan een getal zoals 1/3e van de export kunt komen.
nee, de bevoegdheid is regionaal .
Dit heeft niets met bevoegdheden te maken. Dit zijn gewoon cijfers over het Vlaamse gewest, dan kan je moeilijk zeggen dat dit Belgische cijfers zijn.
Wat een interessant artikel... Er worden wat cijfers rondgestrooid that's it. Is het bedrag bijzonder? Tov bijvoorbeeld Nederland. Blinkt de Belgische technologische industrie ergens in uit? Meer info of voorbeelden graag.
Tjah, echt goed vergelijken met NL is ook niet helemaal eerlijk.
Vlaanderen heeft 6.5 miljoen inwonderd, Nederland 17 miljoen (dus meer dan het dubbele). Daarnaast heft NL bedrijven als ASML, VDL en Philips medical in de technologiesector zitten.
Als je naar de omzet van deze 3 bedrijven gaat kijken, kom je al op 32.5 miljard (ASML: 9.7 miljard, VDL 5 miljard en Philips Medical 17,8 miljard). Dus de omzet van deze 3 bedrijven (die toch voornamelijk exporteren) komt je aan omzetcijfers al bijna op de helft van de totale exportcijfers van Vlaanderen in de tech-sector. Als je dan telecom, IT-dienstverlening en andere technologie onderdelen erbij pakt, komt er vast een groter plaatje uit dan Vlaanderen, maar daar gaat het niet om.

Wat belangrijker is in deze data, is dat de Vlaamse tech-export dus in een jaar tijd met ruim 9% is gegroeid en dat is toch wel een flinke groei te noemen.
Maar hoe staat die 9% groei dan weer tegenover andere landen in dezelfde sector?
Is het bijzonder hoog? Of zijn al deze markten gegroeid?
Cijfers zeggen niet altijd alles zonder context :)
Blinkt de Belgische technologische industrie ergens in uit?
Neen dat we zelf nog technisch gezien onze schoenen kunnen strikken is al een half mirakel.

Barco (https://www.barco.com/) is marktleider in vele sectoren waar het actief is. Een Skyline (https://skyline.be/) die producten ontwikkelt voor het beheer van satelliet uitzendingen (eigenlijk marktleider is met klanten als ABC, Time Warner Cable, Al Jazeera, ...) Verder hebben we Afga-Gevaert (http://www.agfa.com/corporate/) , een IMEC (https://tweakers.net/tag/Imec/) , een Image-line (https://www.image-line.com) of een Larian (http://larian.com/)... En er zijn er zeker die ik nog vergeet - zelf uit Wallonie dan denk ik bvb aan dogstudio (https://www.dogstudio.co/) die veel internationale producties doet - maar met die hitte ga ik ook niet te veel moeite doen.

Voor een relatief klein gewest van 6 miljoen inwoners (want dit gaat over Vlaanderen) doen we het zeker niet slecht.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 6 juli 2018 17:49]