Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers klagen dat streamen met Chromecast niet werkt

Gebruikers van de Google Chromecast klagen dat zij niet kunnen streamen met hun apparaat. De Chromecast is wel te zien via de Home-app en ook het startscherm met achtergrond wordt weergegeven, maar casten werkt niet.

Gebruikers klagen onder andere op Twitter dat casten niet werkt. Het probleem lijkt zich wereldwijd voor te doen en ook Tweakers heeft het kunnen nabootsen. Of alle Chromecast-gebruikers niet kunnen casten, of dat het om een deel van de gebruikers gaat, is niet duidelijk.

Chromecasts worden wel herkend door de Home-app, maar het casten van bijvoorbeeld YouTube of Netflix vanaf een tablet of smartphone naar de Chromecast kan niet, omdat de Chromecast niet verschijnt in de lijst van beschikbare apparaten. De storing lijkt tv's en andere apparatuur met ingebouwde Cast-ondersteuning niet te treffen.

Google bevestigt op Twitter dat er een probleem is en zegt aan een fix te werken. Het is nog niet duidelijk wanneer de oplossing klaar is. De meldingen over de storing begonnen in de loop van woensdagochtend Nederlandse tijd.

Kun jij casten naar je Chromecast?

Poll



Stemmen: 10.604 · Reacties: 10

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-06-2018 • 14:54

176 Linkedin Google+

Submitter: Tasz

Reacties (176)

Wijzig sortering
Alles wat je cast gaat dus ergens via een server? Ik dacht dat het rechtstreeks tussen de devices werkte. Als er geen internet verbinding is kan je helemaal niet casten?
Ik weet niet precies hoe sommige apps werken die lokaal casten, maar in principe komt alles van internet ja, dat is het grote verschil met Apple Airplay wat vanaf jouw telefoon komt. In principe zijn chromecast apps soort kleine websites, je telefoon geeft opdracht aan de chromecast om verbinding te maken met een bepaalde server en dan haalt die daar de content vanaf. Daarom kan je ook prima je telefoon uitzetten als je de cast hebt gestart. Sommige apps als Ziggo Go willen wel verbonden blijven met je telefoon voor bepaalde DRM beveiliging.

Ik kan overigens in dit bericht nergens lezen dat het komt door de communicatie met een server. Kan best zijn dat er vanmorgen een update is uitgerold naar de Chromecasts en daar iets mis is gegaan. Storing hoeft niet perse van het internet te zijn.
Volgens mij is dat niet helemaal juist.

De Chromecast kan - net als Apple - van de telefoon streamen - en dan kan je je telefoon niet uitzetten, maar als een app het ondersteunt ook van een server. Dat laatste doen bijvoorbeeld YouTube en Netflix omdat de media toch al op een server staan. Dan kan de Chromecast zelf afspelen. En al zet je je telefoon uit, de Chromecast heeft dan de besturing overgenomen waardoor je met de gewone tv-afstandsbediening play pause next enzo kunt doen.
Zelf heb ik een Cast-developer account. Bij het aanmaken van een nieuwe app ben je verplicht een URL in te voeren. De basis Google Cast SDK is ook gebaseerd op HTML/JS.
Je Chromecast opent dus echt een webpagina voor een groot deel van de apps.

Zelf nooit een app gemaakt voor Cast, maar heb er wel toegang tot en bovenstaande is wat ik allemaal ben tegengekomen.
Goede uitleg, heb altijd al gedacht dat t op zo’n manier zou werken, maar wist het nooit zeker. Precies wat je zegt na het casten kun je je telefoon uitzetten, iets wat met Airplay niet kan.

Ook weer duidelijk :P
Correct.

Chromecast: Internet + Google account
Miracast: Lokaal <- Gedropped door Google om Chromecast te pushen 8)7
Airplay: Lokaal

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 juni 2018 15:25]

Niet correct.

Chromecast is gewoon een player die remote controlled wordt.
bvb indien je via netflix iets wil afspelen geef je via jouw telefoon commando aan de chromecast om iets af te spelen van de servers van netflix. Daarna is de telefoon niet meer nodig.
Indien je iets wil afspelen van een lokale plex server komt de stream direct van uw plex server, helemaal niet over het internet.

Dat google weet wat je aan het afspelen bent durf ik niets over zeggen. Mogelijk wel, mogelijk niet, het loopt in alle geval niet via hun servers.

Ik ga er hier vanuit dat ze een slechte firmware gepushed hebben naar de chromecast en dat hierdoor iedereen last heeft. Niet dat de servers van google er uit liggen.
Let wel dat zonder internet je ook geen plex streams van je eigen server kan afspelen! Chromecast laad een app (inderdaad webbased) vanaf het internet (plex.com in dit geval) bij het verbinden met plex. Zonder internet dus geen plex-app op de Chromecast en geen mogelijkheid om je eigen (lokale) content te kijken.
Wat je hier zegt wordt echter wel in het artikel juist tegengesproken:
Chromecasts worden wel herkend door de Home-app, maar het casten van bijvoorbeeld YouTube of Netflix vanaf een tablet of smartphone naar de Chromecast kan niet,

Met andere woorden, de telefoon praat naar een Google server die jouw chromecast aanstuurd. Het is niet de telefoon die direct de chromecast aanspreekt.

Het lijkt me ook heel logisch vanuit Google's perspectief dat inderdaad alles via Google verloopt. Het is immers analytisch gezien precies wat je wilt bereiken. Of je nu lokaal iets streamed of via internet, het gaat allemaal langs Google (in ieder geval de metadata en aansturing commando's).
Hoeveel mensen zijn ontwetend dat de Chromecast via de Google servers gaat en Google dus precies kan zien wat jij cast? Ik vind het echt niet normaal wat ze allemaal weten.
Door dit soort storingen kom je daar achter.

De Apple oplossing is zoals gebruikelijk niet de goedkoopste, maar wel de veiligste en degene met de minste inbreuk op je privacy!
Nee hoor. Dat is zeker niet gegarandeerd. Geen enkel apparaat met een gekoppeld account is echt 100% veilig.

Veel apps hebben toegang tot de data en Apple en Google als os makers sowieso.

En om nou te zeggen dat het doemdenken is. Het is al vaak genoeg gebleken dat er informatie verzameld werd wat eigenlijk toch niet helemaal de bedoeling was.

Juist door het rechtstreeks te doen heb je voordelen dat je telefoon in feite niks doet.

Bij Apple is je telefoon de server. Dus ook meer bezig.

Beide keuzes zijn prima en werken prima. En het gaat op basis van vertrouwen of het goed gaat want welk os je ook kiest de maker kan makkelijk privé data verzamelen.
Een miracast adapter is dan degene met de minste privacy problemen. Voor Apple devices heb je nog steeds een Apple account nodig om de setup te doorlopen.
Miracast is een open protocol dat gewoon beeld en geluid draadloos ontvangt via widi. Staat los van alles.
1) of ze kunnen zien wat je cast weet je hiermee niet, hoogstens dat google server nodig zijn voor casten.
2) of Apple al dan niet een gelijkaardig systeem heeft is hiermee niet bewezen noch ontkent
3) dat Apple airplay duurder is, maakt het niet beter of veiliger.
1) of ze kunnen zien wat je cast weet je hiermee niet, hoogstens dat google server nodig zijn voor casten.
Precies, maar het feit alleen al dat Google kan zien dat je aan het casten bent, ongeacht of ze kunnen zien wat je aan het casten bent, is een inbreuk op je privacy!
2) of Apple al dan niet een gelijkaardig systeem heeft is hiermee niet bewezen noch ontkent
Wel gelijkwaardig, maar niet gelijkaardig.

AirPlay verlaat je LAN niet als dat niet noodzakelijk is. AirPlay gaat van bv iMac of iPad naar Apple TV, en als die content lokaal op je iMac of iPad staat, dan blijft het verkeer op je eigen lokale netwerk. Apple weet niet dat ik content van iMac of iPad aan het casten ben.
3) dat Apple airplay duurder is, maakt het niet beter of veiliger.
Een Apple TV is duurder dan een ChromeCast. Prijs zegt niks over de veiligheid of privacy, alleen ik noemde het gewoon even als een bonus. Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Apple en Google. Alleen heeft Google schijt aan jouw privacy, en het is (mede daarom???) een key selling point van Apple.
Maar Apple weet toch wat je op je Ipad/iPhone/iMac doet. En dus ook dat je verbinding maakt via Airplay. En ook wat je op welke tijd afspeelt. En mocht je geen Internet hebben versturen ze dit wel wanneer je wel weer online bent
Maar Apple weet toch wat je op je Ipad/iPhone/iMac doet.
Nee, dat weet Apple niet, tenzij je iets aan Apple vraagt via Siri of Kaarten of ...

Casten (AirPlay) blijft op je eigen netwerk thuis, daar weet Apple niks van.
Dus Apple slaat niet op dat je Netflix bv opstart? Of als hij via Apple tv iets ontvangt?
Bij de installatie kun je kiezen of je Apple wilt helpen hun diensten te verbeteren (een optie die standaard uit staat) of niet. Staat die optie aan, dan kunnen er logs naar Apple worden gestuurd. Staat die optie niet aan (standaard), dan worden er geen logs naar Apple gestuurd, dus als je Netflix opstart op je Apple TV of iPad, dan weet Netflix dat wel (je wilt toch iets kijken, nietwaar), maar weet Apple dat niet. Dus precies zoals het hoort!
Wanneer Apple dergelijke data niet verzameld, kunnen ze het ook niet weten. Nee Apple weet niet wat jij op je devices doet.

Als het om dit onderwerp gaat doet men graag voorkomen dat Apple de data analyse kwaliteiten van Google heeft. Men wil vooral niks weten van de feiten dat Apple sterk op privacy stuurt en dus niet die data drift heeft

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 27 juni 2018 21:51]

Nu een reactie op je edit!

Apple verdient (heel goed) aan jou omdat hun spullen duur zijn.
Google verdient (ook heel goed) aan jou omdat jouw gedrag online (over verschillende sites heen; jouw id is bekend bij Google) wordt verkocht, of omdat je gepersonaliseerde advertenties ontvangt.

Algemene les op internet: als iets gratis is, dan ben jij het product dat verkocht wordt.
Ja dat snap ik, maar daar ging het niet over. :)
Ik had het erover dat de mensen die voor Apple gaan, ook vaak gevoelig zijn voor dure spullen. Als je 2 koptelefoons hebt, beide hetzelfde, maar de ene is duurder dan de andere, dan gaan Apple kopers vaak voor de duurdere "want dat is beter." Dat heb ik in mijn omgeving al meerdere keren gehoord en ook op Tweakers heb ik dat al verschillende keren zien gebeuren in de comments.

Tevens is het gewoon onjuist dat Google je data verkoopt, mocht je het daarmee oneens zijn, dan mag je even quoten waar je dat vandaan hebt! :)
Dat ze gepersonaliseerde ads voorschotelen klopt wel, maar die zie ik toch niet, want die zijn geblocked. :)
Als je 2 koptelefoons hebt, beide hetzelfde, maar de ene is duurder dan de andere, dan gaan Apple kopers vaak voor de duurdere "want dat is beter."
Dat gevoel "duurder is beter" (of "meer is beter") heeft bijna iedereen, dat is niet uniek voor Apple bezitters. Een Mercedes is beter dan een Fiat, en een camera met 24 megapixels is beter dan een camera met "slechts" 16 megapixels, dat soort dingen.
Dat heb ik in mijn omgeving al meerdere keren gehoord en ook op Tweakers heb ik dat al verschillende keren zien gebeuren in de comments.
"Hearsay"... Onzin. Ja, die Apple gebruikers zijn er, maar Samsung telefoons zijn ook niet goedkoop, dus je hebt ook van die Samsung gebruikers die dat zegge. En had ik je al verteld van die LG gebruikers?
Tevens is het gewoon onjuist dat Google je data verkoopt, mocht je het daarmee oneens zijn, dan mag je even quoten waar je dat vandaan hebt! :)
Google verkoopt jouw gegevens niet, want dan geven ze de macht uit handen. Google verkoopt profielen die met jouw gegevens zijn gemaakt. Zo kunnen ze jouw gegevens keer op keer hergebruiken en het eindresultaat meerdere keren verkopen.
Apple slaat ook alles op wat los en vast zit. Tevens verkoopt Google je gegevens niet.
Ik dacht dat een Chromecast miracast gebruikt op het moment dat die zelf geen internet heeft, maar dat doet die blijkbaar dan niet.
Klopt. Ik kan ook alleen google producten casten. En als je goed oplet zijn alle google vernieuwen telkens op de achtergrond, dat ze weer iets meer van je nemen. Bij de instellingen zet ik zoveel mogelijk UIT. :)
Miracast werkt alleen niet altijd samen met bijvoorbeeld Netflix, omdat HDCP op je tablet of mobiel ontbreekt.
Airplay kan ook via internet, als je bv Youtube van je telefoon naar de AppleTV cast, dan stuurt-ie alleen de URL en verbindt de ATV rechtstreeks met Youtube.
Klopt.
Zou wou ik eens mijn chromecast gebruiken op het tv scherm op hotel.
Helaas kon ik de chromecast niet online krijgen op de wifi van het hotel aangezien deze een login scherm heeft...
Ze kunnen op deze manier alles perfect tracken wat er gecast wordt.
Met een een travel router (met WISP) maak je een lokaal netwerkje en meld je de router aan op de Wifi van het hotel (bijv mbv browser van je laptop). Je hoeft dan vervolgens slechts met die zelfde browser eenmaal langs het inlog scherm van het hotel en daarna kan elk apparaat op je eigen netwerkje het internet op, ook Google chromecast.
Of een wifi hotspot aanmaken op telefoon #1 en via telefoon #2 de Chromecast koppelen aan je hotspot en afspelen.
Via Samsung toestellen (Vanaf s7 in ieder geval) kun je verbonden zijn met een wifi netwerk en tegelijkertijd een hotspot opzetten. Op die manier heb ik regelmatig probleemloos mijn series kunnen kijken.
Hoe doe je dat?
Zodra ik een hotspot aanzet dan gaat mijn wifi uit op een S8.
Dit is mij nog nooit gelukt, ik weet niet hoe jij dat voor elkaar hebt gekregen.
Ik heb het op een S7, S7 Edge en een S9 geprobeerd, en dan wordt bij het inschakelen van de hotspot automatisch de wifi uitgeschakeld.
Mijn Wi-Fi blijft gewoon actief als ik hotspot aanzet op mijn S8+, heb nooit anders geweten eigenlijk?
Onder de instellingen van Mobiele Hotspot heb staat de knop Wi-Fi delen. Die moet je aanzetten.
Als het goed is kreeg je hier ook een pop-up over bij de eerste poging om Hotspot aan te zetten terwijl je nog verbonden was met een wifi netwerk.
Lukt bij mij lang niet altijd. Soms is er volgens mij ook nog sprake van een MAC-adrescontrole.

[Reactie gewijzigd door Jiskefet296 op 27 juni 2018 16:27]

Goeie, kan je dit soort routers gewoon in de winkel kopen? Of is dat iets wat bijvoorbeeld Open WRT moet draaien of je op aliexpress besteld?
Totaal off topic maar, ik gebruik een TL-WR810n met dd-wrt erop. Inclusief openvpn een ideale reis-AP
GL-AR300m mini router, voor ¤30 op Amazon.de met openwrt.

[Reactie gewijzigd door peddler op 27 juni 2018 19:20]

Ik weet niet of het daar per se om gaat. Je telefoon fungeert gewoon als afstandsbediening en het cast apparaat maakt zelf verbinding om de data op te halen.
Dit is de oplossing: pricewatch: TP-Link TL-WR802N (mits je een kabel hebt)

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 27 juni 2018 16:01]

Mocht je toevallig een apple toestel hebben, dan kun je airplay gebruiken. Deze hoeft niet perse met de wifi van het hotel verbonden te zijn om het te kunnen gebruiken. (minimaal ios 10 en atv3 vereist).

Anders zou je inderdaad een routertje kunnen gebruiken zoals hieronder beschreven wordt. Of een hotspot op je mobiele telefoon.
Als je gewoon bijvoorbeeld je browser cast naar je chromecast dan gaat het neem ik aan met een directe verbinding. Maar als je bijvoorbeeld Netflix of Youtube cast dan streamt hij dat niet vanaf je device waarmee je cast maar maakt hij een directe verbinding met Netflix/Youtube. Dus het probleem zal denk ik liggen in de API die zij gebruiken of zo?

Maar inderdaad, de chromecast heeft wel een internet verbinding nodig om te kunnen streamen natuurlijk. Ik weet eigenlijk niet hoe het met lokale content zit. Je zult denk ik geen internet verbinding nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Crystical op 27 juni 2018 15:06]

Alle content staat sws bijna altijd online.
Verder gaat ook de controle via het web om het via NAT te laten werken
@Dennisdn Klopt niet. Wat @OGrasmachien zegt is onzin.
Je moet de Chromcast zien als een soort mini-browser. Via de Chromcast app gaat zeg maar een url naar de Chromecast die hij vervolgens begint "af te spelen".

De eerste keer als je hem installeert maakt hij een soort directe wifi tussen je telefoon met daarop de home-app en de Chromecast. Op dat moment geeft de home-app de Wifi-settings voor je eigen netwerk mee van je telefoon of wat je zelf ingeeft (weet ik niet helemaal zo uit m'n kop meer). Daarna zit de Chromecast en je eigen device op het zelfde wifi en communiceren ze via die weg.

Het probleem alleen is dat in Grasmachien zijn situatie er vaak een soort browser pagina eerst komt opdagen waarin je gevraagd word een code in te voeren of akkoord te gaan met voorwaarden en daar zit hem het probleem. Daar bied Chromecast geen ondersteuning voor.

Chromecast kan straight forward WPA-2 pre-shared key (en ook WPA1 waarschijnlijk) maar geauthentiseerde varianten snap ie niet. In dat soort gevallen heb je een reis-routertje nodig om een eigen netwerkje te maken die weer doorverbonden is met het internet van je hotel.


[Edit] Kleine toevoeging: in theorie wanneer je bv netflix gestart heb kan je de mobiel die het gestart heeft uitschakelen en het casten gaat gewoon door. Alleen voor het casten van bv Chrome zelf zit dit logischerwijs anders in elkaar.

[Reactie gewijzigd door Red Cell op 27 juni 2018 15:53]

Ben blij dat ik voor een nuc ben gegaan ipv een chromecast.. ik ben liever zelf een beetje de baas dan wanneer een update ineens de hoofd functionaliteit van je apparatuur blokkeert.
Hoe voor zover ik weet Chromecast eigenlijk werkt is dat je telefoon gewoon een application ID naar de Chromecast stuurt waarna de Chromecast die opzoekt bij de servers van Google en vervolgens gewoon een URL opent en die pagina toont op het scherm waar de Chromecast is ingeplugd. Dus als die lookup service down is... tja.
Spotify had dit ook begin dit jaar een paar keer dit probleem geen cast device, zonder dat er spotify app updates of chromecast updates waren en ineens werkte het weer. <sarcasme> ligt de metadata logger er soms uit</sarcasme>
https://www.nu.nl/interne...t-bereikbaar-storing.html
Telegram word nu gehost door Google na dat gedoe in Rusland en heeft ook een storing, probleemje bij Google misschien als ook Chromecasts het niet doen?
Misschien. Maar waarom heeft zo'n Chromecast een connectie met Google nodig om te casten?
Uit mijn eigen ervaring op basis van firewall en poort logs van de firewall appliance pFsense, kan ik zeggen dat Chromecast aardig wat communiceert met Google. Zie op mijn overzicht Android tracking welke Android trackers blokkeert: https://tweakers.net/ext/f/Y4VqMWAi624m50juUCTmLfzR/full.jpg .
Ik moet er bij zeggen dat er 2 Android telefoon toestelen actief zijn op het netwerk, dus niet alle tracking resultaten komen van de Chromecast. Er zijn ook twee Chromecasts actief.

Daarnaast communiceert de Chromecast met het Google DNS 8.8.8.8, deze is geprogrammeerd in de Chromecast. De Chromecast werkt niet met jouw lokale DNS server, bijvoorbeeld via de Ziggo of KPN modem. https://bit.ly/2Krl0M0

Ik heb de google DNS 8.8.8.8 wel eens geblokkeerd, maar dan werkt het Casten instabiel dan valt bijvoorbeeld Ziggo of Netflix weg tijdens het kijken en krijg je een error op je telefoon te zien. Nu leid ik 8.8.8.8 om naar mijn lokale dns in pfSense, dat werkt zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door MuVo op 27 juni 2018 19:30]

Bij mij werkt alles naar behoren, wellicht inderdaad Google DNS de oorzaak. Ik gebruik geen Google DNS, ik heb via iptables in de router de request naar google geblokkeert.

NB ik gebruik geen Google DNS omdat ik anders geen regio restricties kan omzeilen op de chromecast.
Dat laatste heb ik dus ook toegepast omdat ontwikkelaars weigerde om de Google nameservers aan te passen in Docker images. Source NAT naar Windows Server DNS for the win :-).

[Reactie gewijzigd door x86dev op 27 juni 2018 23:13]

Ik ben als Chromecast gebruiker verbaasd dat dit mogelijk is inderdaad! Ik wist helemaal niet dat dit centraal geregeld is.

edit: typo
edit2: Het schijnt om een update te gaan, dus dan is het natuurlijk logisch dat iedereen die dat ding aan wifi heeft hangen met een verbinding naar het internet dit probleem heeft. :)

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 27 juni 2018 15:16]

Precies dit.

Als je naar de voorwaarden kijkt van Chromecast, dan staat daar ook in dat er informatie doorgestuurd wordt over het gebruik van de Chromecast incl. applicaties, websites en andere mediainformatie. Dat is de reden dat ik nog met een HDMI-kabel werk naar m'n televisie.
Of gebruik een Apple TV of een Eminent speler...
chromecast werkt ook met hdmi..
..heeft zo'n Chromecast een connectie met Google nodig om te casten?
Is de vraag die ik mij stel. Ik heb geen Chromecast en dit zou mij eens te meer doen twijfelen of ik het wel echt wil.!
Verbijsterend. Hoewel, het is Google. :+
In jouw geval kan je gewoon een miracast dongle bestellen en in je toestel pluggen.
Daarmee stuur je net als bij bijvoorbeeld Apple Airplay je content vanaf je telefoon/tablet gelijk naar je tv.
Dat is een optie maar doorgaans wel een slechtere. Het voordeel van een Chromecast is juist dat het ding zelf de media ophaalt en dus niet afhankelijk is van een ander apparaat in je netwerk. Voor zover ik weet is het de eerste keer dat dit issue optreedt bij Chromecast.
Elke Google app, apparaat of dienst heeft een call home functie, alles wordt centraal gelogd. Ik vraag me af of ze aan GDPR voldoen. Of eigenlijk vraag ik het me niet af, ik weet dat ze er niet aan voldoen. Dus het is een kwestie van tijd totdat Google verboden wordt in Europa!
Dus het is een kwestie van tijd totdat Google verboden wordt in Europa!
Succes daarmee hahaha! Dat gaat absoluut niet gebeuren, maar een mens mag dromen hoor. ;)
dromen doe ik zeker. zou fantastisch zijn als ze of google tot hun knieen kunnen krijgen of het gewoon helemaal verbieden. neer met dat soort praktijken.
En met welke reden wil je dat doen? Wat voor praktijken heb je het over? En wat voor een merk geloof je wel in?
De privacy schendende praktijken. ik geloof niet in merken. ik ben skeptisch naar praktisch alle closed source software kwa privacy. als het even kan zoek ik een open source alternatief of op zn minst een alternatief met een reputatie voor privacy (zoals duckduckgo, ik kan zelf geen beter alternatief vinden). nu is open source natuurlijk ook geen garantie en komt dat ook met nadelen maargoed, ieder voordeel heeft zn nadeel.
Dan vind je Android helemaal fantastisch dus! Kan Google toch nog wat goeds doen voor je. :)
AOSP is misschien open source maar Google Android niet
Tuurlijk doet google nog wel iets goeds voor me. dat doen wel meer dingen ookal ben ik het niet met die dingen eens. Dat ik het ergens niet mee eens ben betekend niet dat ik me als een caveman compleet ervan moet isoleren. soms moet je het kwade met het goede nemen of het goede met het kwade, daar ontkom je niet aan. kijk naar trump bijvoorbeeld, zat mensen die het niet met die man eens zijn maar die verhuizen ook niet massaal naar het buitenland.

[Reactie gewijzigd door t link op 27 juni 2018 20:48]

Tja dan is Google nog altijd de beste oplossing. Apple en Microsoft kunne in het os doen wat ze willen. Android is in ieder geval deels open source.
Android is compleet open source. het zijn de apps, services en drivers die vaak niet open source zijn. en de hardware zelf natuurlijk maar dat is bijna onbegonnen werk.
Dus is het niet compleet open source :)
Android zelf is compleet open source, er werd hiervoor gezegd dat android in ieder geval deels open source is en dat klopt gewoon niet, android is 100% open source. linux is ook 100% open source, dat ik daar vervolgens de steam client op installeer maakt linux niet opeens minder open source.

[Reactie gewijzigd door t link op 28 juni 2018 10:21]

Verboden? Weet je wel hoe veel 1% van hun jaarlijkse omzet al is. Daar kan je de belastingen van verlagen als we daar boetes op kunnen innen!
Je kunt geen boetes opleggen als het toegestaan is.

Je moet het dus verbieden, Google overtreedt het, en de EU kan gaan innen.

Net als roken: je moet het niet doen, maar als iedereen stopt, dan stopt ook een hele grote inkomstenbron van de overheid.
Of eigenlijk vraag ik het me niet af, ik weet dat ze er niet aan voldoen.
Op basis hiervan wordt er al overtreden, dus kan de EU gaan innen. Mits Google ook echt de GDPR overtreed, wat ik betwijfel.
Zolang Google ergens meldt wat ze allemaal van je bewaren voldoen ze volgens mij prima aan de GDPR. De GDPR zegt niet dat je niets mag opslaan, het zegt dat je de gebruiker goed moet informeren wat je allemaal met z'n data doet en dat de gebruiker het recht moet hebben om zich daarvan af te melden (wat dan veelal impliceert dat je de dienst niet meer kunt gebruiken)
Dat klopt. Voor een deel doet Google dat.

Voor een ander deel heeft Google een enorme bak met data, oa verzameld doordat vele sites Google statistics of ads hebben, gekoppeld aan een enorme bak met ID's. Die ID's kunnen ze met 95% zekerheid aan jou en miljoenen andere mensen koppelen. Dit is niet vastgelegd, en hier geeft Google je ook geen inzicht in.
Kan zo een ding niet offline werken dan? Of moet het weer vanalles delen met Google voordat je wat te zien krijgt?

zelfs vraag als kopjethee dus ;)

[Reactie gewijzigd door mjl op 27 juni 2018 15:11]

Zonder internet werkt de Chromecast niet, ook niet als je lokale media van je telefoon/tablet/laptop op je lokale tv in hetzelfde wifi netwerk wilt delen.
Daarom heb ik een EZCast, werkt net zo goed plus ook nog Miracast (Android) en Airplay (vanaf iOS en macOS).
Het is ook geen mirror van je telefoon. De Chromecast zal als je iets cast van bijv. Youtube zelf de connectie naar Youtube maken en de content afspelen.
Niet helemaal waar, ik kan gewoon van mijn lokale Plex server af streamen als ik geen internet heb.
Nee helaas, door NAT kan je de chromecast anders niet bereiken van het internet
Kan zo een ding niet offline werken dan? Of moet het weer vanalles delen met Google voordat je wat te zien krijgt?
Een chromecast is stiekem gewoon een chrome browser naarwaar je url's kan sturen, samen met de nodige security tokens zodat er geen interactieve login nodig is.

Dus, nee: Je kan standaard niet offline werken. Er bestaan wel enkele streaming applicaties die lokaal een streaming server hosten en je chromecast naar daar verwijzen, maar wat je chromecast betreft zijn dit ook gewoon websites. Daarom dat je op je telefoon een stream kan starten en je vervolgens de verbinding direct kan verbreken terwijl de video doorspeelt.
Ok helder, bedankt voor de uitleg!

Om die url’s te sturen: gaat dat dan wel direct/local of via een cloud service?

[Reactie gewijzigd door mjl op 28 juni 2018 00:09]

Wat me opvalt is dat het niet werkt via de Standaard chrome applicatie, maar ik gebruik de Canary versie en daar werkt het nog prima in.
Netflix en Youtube via chromecast werkt hier gewoon.
Ook dat werkt hier niet, zowel van telefoon als vanaf de pc lukt het niet
Bij mij werkt het dan weer wel, bijzonder. Ik had gisteren wel een beetje problemen met casten vanaf de Ziggo GO app: haperingen, soms uitval, paarse strepen over het scherm. Een reboot heeft dat echter opgelost.
Chromecast werkt via Youtube (IOS) bij mij ook niet, terwijl Netflix geen enkel probleem is 8)7
Ik denk dat ik een fix gevonden heb (per toeval)...

Probeer eerst te casten vanuit chrome op de desktop en daarna werkte het op mijn smartphone.
Eerst kon ik ook niet casten noch vanuit youtube noch vanuit android zelf maar na ik probeerde via m'n pc te casten lukte het wel weer op mijn smartphone.

Ik hoop dat het ook werkt bij jullie!

Edit: of het werkt per toeval weer gewoon als normaal :)

[Reactie gewijzigd door MaartenDG op 27 juni 2018 21:01]

Werkt gewoon weer als normaal. Sinds kwartiertje nu.
Helaas hier nog hetzelfde als vanmiddag. Niets.
Haal eens van stroom af 1 minuutje. Komt als goed is een update binnen.
Geen update, maar na een aantal keren proberen zag Netflix hem ineens weer :)
Voor de autistische ik, ik mis de optie "Nog niet geprobeerd". Zit op dit moment nog op mijn werk :)

edit: Top redactie! :)

[Reactie gewijzigd door maniak op 27 juni 2018 15:34]

Je kan in dit soort polls je stem ook niet intrekken als je het dan eenmaal wel geprobeerd hebt ;)

OT: ik vraag me meteen af of er al bekend is of alle modellen CC getroffen zijn, ik heb zelf een 1e generatie CC, en zou een excuus voor een upgrade niet meteen heel verschikkelijk vinden O-)
Of ik gebruik Miracast wat een openbare standaard is, itt. deze closed source / vendor lock-in van Google.
Miracast heeft bij mij nog nooit goed gewerkt, op verschillende apparaten. Eén keer verbinden werkt meestal nog wel, maar daarna heb je al snel een reboot nodig om het weer te laten werken (verschillende Windows-systemen geprobeerd, overal hetzelfde verschijnsel). Ik ken Chromecast niet zo goed, maar om Miracast als alternatief te noemen wil ik ook nog wel even aan twijfelen.

[Reactie gewijzigd door Feanathiel op 27 juni 2018 16:05]

Tja, Miracast werkt bij mij dan weer wel goed... telefoon, beamer, tablet, televisie, etc... ik kan zelfs mijn telefoon streamen naar mijn tablet die dat doorstuurt naar de televisie die het toont op de beamer (je bent tweaker of niet...) en dat gaat goed.

Voordeel is dat Google er niet als MITM tussen zit... je geen internet nodig hebt en het 'gewoon' de standaard is (ipv. de eigen implementatie van Google die het vervolgens 'Chromecast' noemt).
Die optie is er, gewoon niet aanklikken :)
Hah de optie is er inmiddels
Hier geen probleem. Youtube ziet de chromecast en verbind prima.
(via Andriod app)
Ook niet al merk ik wel dat hij vaak niet te vinden is door apps of weigert te schakelen naar die app.
Terwijl de Home-app wel gewoon contact kan krijgen en dan helpt 1 reset meestal wel.
Een hard-reset werkt minder vaak correct.
Ik had inderdaad last van dat mijn Chromecast-audio niet werkt maar dat doet hij eigenlijk nooit nadat ik hem een tijdje niet gebruikt heb. Even de stroom eraf en erop en hij werkt meestal wel weer soms moet ik mijn telefoon of tablet opnieuw opstarten voordat hij hem pakt.
Dit herken ik ook inderdaad. Hij hangt bij ons in de slaapkamer en ik speel daar Netflix of Ziggo Go mee af. Werkt perfect en geen draden nodig. Maar inderdaad als ik een paar dagen niet kijk, dan moet de Chromecast van de stroom af. Daarna doet ie et weer.
Heb er de afgelopen weken al last van dat de Chromecast regelmatig niet te vinden is in de telefoon app. Na een softreset doet hij het meestal wel weer. Gisteren zelfs een factory reset gedaan omdat hij na 3 soft resets niet meer te vinden was. Toen deed hij het gewoon. Vandaag nog niet geprobeerd. Zal vanavond wel kijken.
Wat bij mij helpt als een app de cc niet kan vinden is de wifi van mn telefoon even uit/aan doen, of de cc opzoeken via de google home app.
Vanmorgen ge-update van 1.30 naar 1.32. Voor de update geen probleem, nu werkt het niet meer. Gaat om een 4K variant.
Ik draai geloof ik al een tijdje 1.32.124602 (preview).
Vanmiddag na het lezen van het nieuwsbericht getest zonder issues.

De enige bijzonderheid hier is dat 8.8.8.8 (of eigenlijk alles op port 53) geredirect wordt naar mijn eigen dns server.
Ik heb al langere tijd problemen met Spotify naar chromecast. Videoland, Netflix en scherm casten werkt verder prima.
Heb ik ook last van. Het slechtste doet ie het dan als ik via Spotify rechtstreeks op een apparaat wil casten. Via de home app mirroren en dan Spotify aanzetten werkt meestal ietsjes beter. Is al maanden zo. Heb al vanalles in mijn thuisnetwerk aangepast, niks helpt. Hiervoor al anderhalf jaar ofzo geen problemen op alle twee mijn chromecasts