Instagram brengt app uit voor bekijken verticale video's van maximaal een uur

Instagram heeft IGTV uitgebracht, een nieuwe app en functie in de bestaande app om video's te kijken tot maximaal een uur. Die video's mogen gebruikers alleen uploaden in verticaal formaat, zodat ze zonder te draaien op smartphones te kijken zijn.

De app en functie heet IGTV, meldt Instagram. IGTV haalt de database van personen die je volgt uit de Instagram-app en begint bij het openen van de app automatisch met afspelen van video's van contactpersonen. Reguliere gebruikers kunnen video's vanaf pc en mobiel uploaden en mogen tussen vijftien seconden en tien minuten duren. Geverifieerde gebruikers mogen vanaf desktop de langere video's tot een uur uploaden.

In de app is elk contactpersoon een kanaal, waarbij gebruikers op elk moment van kanaal kunnen wisselen. IGTV is een aparte app voor iOS en Android, maar het zit ook vanaf versie 50 in de reguliere app.Instagram heeft naar eigen zeggen een miljard gebruikers.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

21-06-2018 • 07:05

149

Submitter: DeComponeur

Reacties (149)

149
141
95
9
0
17
Wijzig sortering
Verical Video Syndrome :'(

[Reactie gewijzigd door Theo op 23 juli 2024 06:40]

Het is een slimme marketing truc. Iedereen weet dat het niet geaccepteerd is om verticale video's te maken (kreeg er zelfs een keer opmerkingen over...). Maar! Nu dat Instagram het de enige mogelijkheid maakt, gaat iedereen het alsnog doen. Moet jij eens opletten hoeveel mensen opeens aan Instagram denken als ze iemand een verticale video zien opnemen.
Ga maar eens live met de facebook app, of voeg wat toe aan "your story" op instagram of facebook: allemaal verticale oriëntatie en dat al een hele tijd.
Welkom in 2010.

We leven nu in 2018. Je houdt je telefoon verticaal (tenzij je wellicht een serie/ film kijkt), een verticaal onderwerp filmen gaat beter in verticale stand. Video's gemaakt door de consument worden vooral op telefoons afgespeeld. VVS is een achterhaalt iets.
Welkom in 2010.

We leven nu in 2018. Je houdt je telefoon verticaal (tenzij je wellicht een serie/ film kijkt), een verticaal onderwerp filmen gaat beter in verticale stand. Video's gemaakt door de consument worden vooral op telefoons afgespeeld. VVS is een achterhaald iets.
Je vergeet computers ;).

[Reactie gewijzigd door Nas T op 23 juli 2024 06:40]

Je gaat niet instagrammen op je PC, daar is Instagram niet voor gemaakt. Ik zie het probleem dan ook niet zo. Op Youtube zijn videos gewoon horizontaal. De meeste mensen kijken media tegenwoordig op hun mobiel. Vooral instagram, en dan is verticaal gewoon handiger.
Staat je TV thuis ook op zijn kant, of gewoon rechtop ?
Gewoon rechtop, ik kijk op mijn TV namelijk (vrijwel) nooit filmpjes van telefoons, maar alleen series of films.
Ik maak al jaren verticale video's voor bedrijven? Snapchat en Instagram content.
Heb je gezien dat de muppet met verticale ogen uit die video ook in de trailer voor IGTV zit?
_/-\o_


Funny....

SAY NO AGAINST VVS
Ik vind vvs op een scherm met verticale oriëntatie heel logisch. Veel content wordt voor horizontaal beeld bedacht en dus is de compositie van onderwerpen op het beeld ook beter te bekijken in horizontale stand. Sommige beelden echter, zoals fitties op het schoolplein :X lenen zich uitstekend voor vvs. Ook een filmpje van de pagode in de Efteling is hiervan een prima voorbeeld. In de fotografie is landschaps- of portretfotografie ook afhankelijk van je onderwerp en zeker geen issue.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik ga niet een uur naar mijn telefoon loeren voor een video, dergelijke lengte's video cast ik gewoon naar mijn TV.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 juli 2024 06:40]

Welkom in 2018 Koffiebarbaar. Dit is hoe het werkt tegenwoordig, en ook vrij logisch.
Iedereen kijkt urenlang verticaal naar zijn telefoon? Bron?
Bron? hahaha hou op hoor. Kijk om je heen.
Ik vind vvs op een scherm met verticale oriëntatie heel logisch. Veel content wordt voor horizontaal beeld bedacht en dus is de compositie van onderwerpen op het beeld ook beter te bekijken in horizontale stand.
Maar los of iemand het logisch vindt: het is niet logisch en de reden is simpel:
Een smartphone kun je makkelijk horizontaal of verticaal houden. Een computermonitor niet.
Dus iedereen is er bij gebaat dat video horizontaal wordt opgenomen. En het verbaast me dat het geen gewoonte is dat videopnameapparatuur niet standaard een waarschuwing of foutmelding geeft als het beeld verticaal wordt opgenomen.
Anoniem: 562971 @mcbeef21 juni 2018 13:43
Stel je voor dat jouw filmpje het nieuws haalt zoals het 20:00 uur journaal, alsmik dan een filmpje zie met links en rechts 2 zwarte balken dan zal ik naar een ander kanaal want het ziet er niet uit :'(
Je ziet in voorbeeld al hoeveel je mist.

De lenzen zijn ook niet gemaakt voor VVS, je hebt maar wide-angle in 1 richting, door VVS te filmen verlies je dus extra veel en krijg je meer vloer en lucht.

Je excuus om fitties zo te filmen klopt ook niet, want je zit genoeg van die filmpjes waar iemand na een meter stappen uit beeld gaat, dat zou je horizontaal niet hebben en staan ze er ok nog eens bijna helemaal op! Maarja...
Men zegt dat domme vragen niet bestaan maar ik denk dat ik er toch eentje heb die op de VVS discussie aan kan haken.

Omdat de sensor in een smartphonecamera een rechthoek is volgt hieruit dat een beeld of verticaal of horizontaal is bij het opnemen. De sensor wordt rechtop (verticaal, dus volgens vvs) geplaatst zodat deze klopt met wat er op het scherm weergegeven wordt bij het filmen.

Is het niet mogelijk om een iets grotere vierkant sensor, een ronde sensor of een wide-angle lens met betere sensor te plaatsen in een smartphonecamera? Zodat als iemand VVS filmt, er tegelijk ook horizontaal gefilmd wordt en dat bij het exporteren van de video gekozen kan worden in welke ratio deze geëxporteerd moet worden.

Of dat de video een cirkel is, zoals bij de Spectacles in snapchat weergegeven kan worden en dat mensen bij het kijken de keuze hebben om het verticaal of horizontaal te bekijken.

Ik weet dat moeilijk is om dit globaal te implementeren in alle smartphones, maar het is voor de toekomst geen slecht idee lijkt me?
Ja dat kan, maar (bijna?) geen enkele smartphonefab doet dat. Simpelweg een kip-ei probleem. De benodigde vierkante sensors bestaan (bijna?) niet (meer?). De smartphonefabs maken die sensors uiteraard niet zelf, maar kopen die in bij toeleveranciers. Misschien dat alleen Samsung hun eigen sensors maakt, gezien die ook een cameradivisie heeft, maar ook voor hen is het economischer om standaardcomponenten te produceren (ook voor andere smartphonefabs) en die hebben een rechthoekige sensor.

Daarbij is het een stukje traditie om een camerasensor in een bepaalde aspectratio te produceren. 3:2 (o.a. Canon an Nikon) en 4:3 (o.a. Olympus en Panasonic) zijn bijv heel populair. Maar 1:1 zie je nooit in cameraland.
Los van of het technisch mogelijk is, is het hele idee van filmen en fotograferen dat het opgenomen beeld overeenkomt met wat jij ziet op je schermpje (of door de zoeker).

Als je de sensor groter maakt (of twee versies opslaat waarbij bij één een deel van het beeld wordt weggesneden) dan komt het resultaat niet meer overeen met het kader dat de maker bedoelde. Met als gevolg dat er zaken in beeld zullen verschijnen (of juist niet te zien zijn) terwijl de maker dit niet heeft bedoeld. Natuurlijk zijn er situaties waarin dat geen kwaad kan, maar dit lijkt me een groter praktisch bezwaar dan het al dan niet beschikbaar zijn van de benodigde hardware.
Belachelijk.

Er is niets irritanter dan relevante content te bekijken die verkeerd gefilmd is.
Kijk en hiermee laat je echt precies zien wat de disconnect is tussen Tweakers en de gebruikers van IG.

Je bent duidelijk de doelgroep niet. Soit, maar doe niet alsof zij het "fout" hebben.
Mijn ogen staan naast elkaar en mijn televisie staat horizontaal. Je kunt nauwelijks beweren dat dat bij instagramgebruikers anders is.
IG is vooral voor mensen die zichzelf willen broadcasten, en een persoon is nog steeds langwerpig :p
Heel leuk voor de 'ikke' generatie. Maar de mensen die de 'ikke' mogen bekijken kunnen letterlijk nergens anders naar kijken. Is er een groep mensen? Men kijkt steeds links en rechts en alle kanten op omdat men niks in het frame kan krijgen behalve de knieen en hoger van de persoon die op dat moment de aandacht heeft. Of men gaat zeer ver weg staan, maar dan is alles zo klein, wat ook niet fijn is... Of een scherm vol lucht...

Verticaal is objectief onhandig voor video. Het maakt het filmen misschien iets makkelijker, maar dat weegt niet op voor het gemis wanneer er eens iets gefilmd wordt dat men echt wil waarderen op meer dan alleen dat ene telefoonschermpje.
Jij bekijkt het logisch en technisch. En dan ben ik het helemaal met je eens. Maar dit is geen televisie. En als je eens kijkt hoeveel mensen verticaal filmen! Voor dat soort mensen is dit bedoeld. Mensen die de telefoon de hele dag verticaal in 1 hand hebben. En zichzelf filmen omdat ze wat te vertellen hebben, of omdat ze verhalen van dit soort mensen willen horen. En dan gaat het er om dat de persoon er op staat, mensen staan/zitten meestal verticaal. Dan hou je de aandacht bij de persoon, omdat er links en rechts niets te zien valt. Als ze horizontaal liggen, zijn dat meestal filmpjes die waarschijnlijk niet geoorloofd zijn :)
In mijn ogen bestaan verticale video's om twee redenen: luiheid en narcisme.

Luiheid - Je hebt je telefoon vaak vast met één hand. Dan is het makkelijker om op die manier ook te filmen. Niet nadenken, camera-app/Instagram/Snapchat/etc openen en opnemen. Dat is hoe veel mensen tegenwoordig filmen. Er wordt niet nagedacht over het waarom en het hoe. Bij het minste of geringste gaan mensen over op video's opnemen. Een beetje schaapachtig blijven staan, telefoon in één hand en filmpje opnemen.

Narcisme - Bij het gebruiken van de selfiecam én door de telefoon verticaal te houden neem je alleen jezelf in beeld. De rest is niet belangrijk, alleen jezelf. Je ziet zelfs vaak dat mensen iets anders filmen en dan ook even zichzelf in beeld brengen. Heeft totaal niks te maken met wat ze filmen, maar tóch even laten zien dat ze erbij zijn.

Een mens ziet in ~140 graden en verticale video's gaan daar heel hard tegenin. Het staat haaks hoe onze ogen werken. Het is makkelijker om een telefoon met één hand vast te houden en daar is dat alles op gebouwd, namelijk eenvoud en dat is weer terug te leiden naar luiheid. Minder nadenken, meer consumeren. Minder focus op de omgeving, meer focus op jezelf. Op vakantie gaan en terugkomen met voor een groot deel selfies waarbij 75% van de foto gevuld is met jou en de overige 25% met wat er daadwerkelijk te zien is. Het liefst een filtertje eroverheen om je onzekerheid te verbloemen. Niet nadenken, alleen ikke ikke ikke en consumeren. Dat is wat verticale video's en selfies in mijn ogen betekenen.
Dan snap je het medium gewoon niet. IG/Snapchat (stories) zijn verticaal, omdat de app verticaal is, omdat je je telefoon verticaal gebruikt. Of denk je dat mensen dan iedere paar seconden de telefoon maar moeten gaan draaien? Zie je dat al voor je? De punten die jij aanhaalt is projectie.

Je comment leest een beetje als "old man yells at cloud", veel frustratie zonder dat je klik hebt gemaakt
Dan snap je het medium gewoon niet. IG/Snapchat (stories) zijn verticaal, omdat de app verticaal is, omdat je je telefoon verticaal gebruikt.
Je telefoon draaien is een kleine moeite. Het verschil is dat je dan iets meer moeite moet doen dan normaal en dus ook iets meer na moet denken over 'is dit het wel waard om te filmen'.
Of denk je dat mensen dan iedere paar seconden de telefoon maar moeten gaan draaien? Zie je dat al voor je?
Ook hier geldt dat je dan misschien iets meer na moet denken en wat minder hersenloos alles moet consumeren wat je voorgeschoteld krijgt. Minder als een zombie inhoudsloze filmpjes kijken van mensen die eigenlijk niks te melden hebben behalve 'kijk mijn leven geweldig zijn'.
Je comment leest een beetje als "old man yells at cloud", veel frustratie zonder dat je klik hebt gemaakt
De frustratie komt vooral voort uit mijn beroep als cameraman. Mij is geleerd dat elk shot en elk filmpje een doel moet hebben. Zonder doel heeft het geen zin iets vast te leggen. Zonder verhaal heeft het geen zin iets te kijken. Veel van de filmpjes die je voorbij ziet komen op Snapchat, Instagram en Facebook zijn inhoudsloos en laten vooral zien hoe geweldig iemand het wel niet heeft. Het is vooral niet nadenken en dat geldt voor zowel de filmer als de kijker.

Ik ben nog niet zo heel oud (heb de 30 nog niet bereikt) en ik heb zaken als internet, smartphones, tablets en social media op zien komen. Maar als je ziet hoeveel mensen als zombies direct gaan filmen bij het minste of geringste dan schrik je daar best van. Dat moet dan ook weer direct gedeeld worden om wat voor reden dan ook. Het resultaat is een héél erg verpest beeld van de samenleving. Iedereen lijkt een geweldig leven te leiden terwijl de werkelijkheid heel anders is. We leven in een enorm egocentrische maatschappij waarin consumeren van content centraal staat, waarin alleen mooie dingen in beeld gebracht worden. Het is niet voor niets dat social media flink bij kan dragen aan depressies.

En zie daar de verticale video's. Met minimale moeite video na video kijken. Niet nadenken, vooral consumeren. Hetzelfde geldt voor filmen. Je bent één tikje verwijderd van het schieten van een video. Minimale inspanning, niet nadenken, gewoon op dat rode knopje drukken.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 23 juli 2024 06:40]

Je hebt helemaal gelijk.
En zo werkt een deel van de maatschappij. En steeds groter deel helaas.
Dus defect is tweeledig. Mensen die zichzelf verkeerd filmen en mensen die daar willen kijken..

Ik denk dat ik psychologie ga studeren, voorzie een grote markt voor ex-IG's met disconnects...

Say no against VVS.
Klopt voor content die je op TV en een monitor wil bekijken.
Maar dit is niet de doelgroep, vergeet niet dat Instagram hardnekkig vastgehouden heeft aan Apple only de eerste jaren.

Hun doelgroep is de telefoon / occasional tablet gebruiker, die hun telefoon 'makkelijk' vasthebben, en rondlopen.
En in de lengte is het nu eenmaal makkelijker vasthouden.
Mwa, mijn telefoon 'makkelijk' vasthouden voor een film van 1 uur? Ik ben geen fan van verticale video, maar snap het inderdaad wel dat het veelgebruikt wordt voor die kleine updates die met mobieltje gemaakt worden e.d. Maar een uur lang? Als ik een uur lang iets kijk ga ik mijn telefoon echt niet vasthouden hoor. Die zet / leg ik neer. Voor de kijker voegt het volgens mij dan ook niet heel veel toe. En als ik een uur lang iets ga filmen, dan zorg ik ook wel voor een simpele gimbal oid die het comfort wat verhoogt. Precies zoals gezegd: met verticale video moet men steeds de camera draaien om ook maar iets van de omgeving te laten zien, met horizontaal kan je al prima links en rechts van de gefilmde persoon zien.

Maar goed, zal allemaal wel, ik hoef het toch niet te gebruiken. Ik deel ook wel eens een fotootje op IG, maar verbaas me desondanks toch over de dingen die ik langs zie komen. Vinden we onszelf nu écht zo belangrijk?
Maar dat is met de aanname dat je het in 1 zit gaat kijken. Dit is een prima uitkomst voor een film die een paar minuten per keer wordt gekeken. Gauw even een stukje in de metro, dan even tijdens het wachten op de bus, dat idee.
Dat kan idd. Vind ik zelf nooit prettig, ik kijk liever iets in 1 zit, of iig zo weinig mogelijk. Als ik 5 min in metro zit, zal ik nooit iets gaan starten wat een uur duurt.
Die gebruikers kijken filmpjes op hun smartphone die bij hun maar 1 stand heeft: verticaal. Veel te lastig om steeds die telefoon te draaien.
Je legt me woorden in de mond en reageert daar vervolgens vinnig op. Niet helemaal hoe het werkt in een discussie.
doe niet alsof zij het "fout" hebben.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ze het fout hebben :)
Maar je hebt gelijk, als je iets filmt dat zo kort en onzinnig is dat het het draaien van je telefoon niet waard is, dan is er inderdaad een argument te vinden voor verticaal filmen.
Ach, dr is altijd nog 1 stap erger: beginnen met verticaal of horizontaal filmen, halverwege bedenken dat de andere stand praktischer is en dan alsnog de telefoon draaien :P
Ja man. Je voert een gesprek met iemand face to face. Je gaat opeens horizontaal liggen, want zijn ogen staan naast elkaar.
Wacht wacht, het beste komt nog:
Je doet dit, omdat jouw tv horizontaal staat.
Misschien moet je in een gesprek eens op iemands gezicht focussen, en niet op zijn of haar lichaam, viezerik :P .
Wat denk je dat ze bij instagram veel doen dan? Portretten maken slimmerd.
Een bladzijde in een boek is over het algemeen ook verticaal. Is dat dan ook fout? Ik zou zeggen: anders.
Ik persoonlijk kan heel slecht tegen verticale video's, het zou mooi zijn als iedereen die ze maakt ze alleen maar naar IGTV uploadt en niet elders meer, dat zal wel niet gebeuren ben ik bang. Maar ik kan mensen die zo filmen natuurlijk wel wijzen op hun eigen nieuwe platform/podium.

Kijk... speciaal voor mensen zoals jij zeg ik dan.

Tot nu toe was dit mijn enige troef in handen:
https://m.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA&t=4s

[Reactie gewijzigd door bapemania op 23 juli 2024 06:40]

Maar... dat... is... een... satirische video? Kun je daar wel overtuigend je punt mee maken?
Maar... dat... is... een... satirische video? Kun je daar wel overtuigend je punt mee maken?
Misschien niet bij mensen die denken dat je verticaal hoort te filmen, daar gaat sowieso al wat mis in het hoofd.
Hoezo? Het ligt er maar net aan wat je filmt. Als ik een horizon film heb je helemaal gelijk, maar film ik een kerk dan is het niet echt slim om horizontaal te filmen. Het ligt er maar net aan wat je filmt. En daarnaast, als hebt om korte filmpjes gaat dan bekijk ik ze toch echt horizontaal op Mn telefoon, dus VVS is een beetje outdated sinds het niet enkel om computers meer gaat
Probleem is dat jouw verticale filmpje nu een aspect ratio van 9:16 heeft. En als dat dan door een normaal beeldscherm word bekeken, dan past dat niet dus word er naar beneden geschaald.

Voorbeeld: jij filmt dus op 1080x1920 (verticaal 1080p). Op een standaard scherm word dat dus geresized naar 608x1080 om het passend te maken.

En voilá, nu is je mooie 1080p filmpje minder dan 720p kwaliteit met letterlijk 2/3e van het scherm zwart. Wil je het in het volle detail bekijken dan heb je een 4k display nodig om het op de originele resolutie te bekijken.

Dus nee, zolang er nog tv's en computer monitoren bestaan is VVS nooit achterhaald.
Published on Jun 5, 2012
Zegt ook genoeg natuurlijk hè. De wereld veranderd. Je kan er tegenaan blijven schoppen maar dat helpt bijzonder weinig.
Mijn ogen zitten nog steeds op dezelfde plek. Al m'n computer schermen staan ook nog steeds horizontaal opgesteld.

Denk niet dat dit een discussie die op logica geredeneerd kan worden, maar meer wat de gewoonte/"instagram cultuur" is. En dan ben ik met je eens dat er een gat zit.

Als je alle media consumeert op een 5" mobiel schermpje zal deze app vast handig zijn. Voor de rest zie ik het neveneffect dat meer videos die verticaal geschoten zijn toch als een ergenis wil je die bvb op laptop, TV o.i.d kijken.
Dan zou je eens moeten proberen een tweede scherm te plaatsen verticaal naast je horizontale scherm. Erg prettig voor documenten en emails.
Zeker, voor document bewerking of programmeren is het erg fijn. Heb het een tijdje lang gebruikt.

Echter consumeer ik vaak ook media op tweede scherm als achtergrond materiaal. En tevens voor sommige taken zoals hardware design is het juist weer fijn om een horizontaal scherm te hebben.

Zo zal iedereen zijn eigen invulling hebben hoe ze computers en tech gebruiken, dus het ligt er net aan welke groep je het vraagt ;)

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 23 juli 2024 06:40]

Ik heb inderdaad collega's die dat doen, mensen die een hele pagina in één keer kunnen lezen in plaats van regel voor regel. Daar heb ik respect voor!
Hilarische video, dankuwel 🙏
Het ding van 2:45 komt ook voor in het Instagram filmpje (0:52)

Ik snap de ophef niet echt, meeste wat ik op Instagram zie zijn mensen en daar is dus verticaal prima voor.

Vind je het niks, gebruik het dan gewoon lekker niet.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 23 juli 2024 06:40]

Doe ik dus ook niet, VVS patiënten hebben nu hun eigen platform, helemaal goed, blijf ik ver uit de buurt.
Precies de video die ik in gedachten had _/-\o_
Tuurlijk is t fout om verticaal te filmen. Doelgroep maakt niet uit. Lekker genieten van kale plafonds en vloeren, dat is het resultaat van 100 jaar "filmevolutie"volgens jou? Onze ogen zitten naast elkaar. Horizontaal.

Als een doelgroep besluit voortaan te gaan hinkelen blijft t feit nog steeds dat we 2 benen hebben, gemaakt om te lopen

[Reactie gewijzigd door Tusk op 23 juli 2024 06:40]

Even een stukje reflectie: wat denk je dat er nu gaat gebeuren? Prima, al die IG gebruikers zijn fout. Fouter dan fout. Oh oh oh wat fout! Stom stom stom, dom dom dom. En blijf dat vooral herhalen!

Ik schets even twee scenario's:

1. Ze gaan allemaal terug naar netjes horizontaal filmen. De IG feature wordt teruggedraaid. Alles is weer goed.
2. Niemand luistert naar opa Tusk. De feature blijft bestaan, mensen blijven verticaal filmen en zijn er vreselijk gelukkig mee.

Ik kan je al vertellen welke van deze twee scenario's uit gaat komen.
Ik denk ook dat het minder snel opvalt als je verticaal filmt op je mobiel dan horizontaal. Zelf film ik het liefst horizontaal, als je dan later terugkijkt op de tv kan je het ook nog goed zien.
Masterclass fotografie:
Portrait
Staande oriëntatie waarbij de hoogte van de foto groter is dan de breedte. Typisch voor portret-fotografie, vandaar de naam. Het fototoestel wordt 90° links of rechts gekanteld.
Weet je wat ze veel op IG doen?
Portretten maken.
*mind is blown*
Verticaal filmen is helemaal niet fout. Het ligt er maar net aan wat je filmt. Dat zit zelfs verwerkt in de namen portrait- en landscape mode. VVS strijders zijn net zo fout als mensen die enkel verticaal filmen.
Ik weet inderdaad niet wat doorsnee wereldbeeld is van IG. En de paar keer dat ik "IG" bekeken heb, had ik niet het gevoel dat het leven mij ontgaat....

Maar zoals iemand ook al schreef onze ogen staan naast elkaar....

En zolang IG gebruikers hun regulie TV in de woonkamer ook niet op "hun kant" hebben staan, vermoed ik dat er zowel aan mij als hun bij normaal gebruik van ogen er niets aan de hand is.

Waar ik me wel aan erger er steeds meer jonge fietser met hun voor "IG" correcte mode telefoon vasthouden.

Misschien dat volgende generatie telefoons een "IG" modes gaan hebben zodat camera naar "Portrait" kan draaien....

Maar als het een manier is om doelgroep aan je te binden, moet ik erkennen dat het geniaal is.... hele generaties laten denken dat "portrait" filmen goed is....
Wow, zoveel onwetendheid en frustraties in 1 post. Je bent niet de doelgroep, je begrijpt de doelgroep niet en toch klaag je over de doelgroep en haar acties.
Als jij denkt dat portrait filmen "fout" is, dan snap je inderdaad niet dat elk formaat een eigen doel heeft. En je hebt wel een hele uitgesproken mening over een onderwerp dat jij zelf zegt: niet snapt.
Weet je wat dat "portrait" betekent:
Portrait
Staande oriëntatie waarbij de hoogte van de foto groter is dan de breedte. Typisch voor portret-fotografie, vandaar de naam. Het fototoestel wordt 90° links of rechts gekanteld.

Weet je wat ze veel op IG doen?
Portretten maken.
*mind is blown*
juist. VVS is storend in 2 gevallen:

1. Het onderwerp was eigenlijk horizontaal (basic fotografie)
2. Het medium waar het filmpje voor bedoeld is, is horizontaal ('oude' webbplayers, televisies)

Beiden zijn niet aan de hand bij deze dienst. Als je een portret maakt en het doelmedium is ook verticaal, is er met verticaal filmen anno 2018 niks mis.
Behalve dat het er dan niet uitziet op iets anders dan een smartphone of tablet, terwijl als je landschap modus filmt iedereen normaal kan kijken.
Behalve dat het er dan niet uitziet op iets anders dan een smartphone of tablet,
Vandaar mijn punt 2 toch? Maar in dit geval is dat nooit aan de hand. De video's worden verticaal opgenomen en in dezelfde app verticaal afgespeeld.

Over horizontale video is trouwens hetzelfde te zeggen. Dit is namelijk storend in deze gevallen:
1. Als het onderwerp duidelijk verticaal is (basic fotografie)
2. Als het medium waar het filmpje voor bedoeld is verticaal is (smartphones/specifieke apps/verticale narrowcastingschermen/etc.)
Ja hiermee probeert instagram dus de lockin te forceren. oh je wilt op onze nieuwe app posten. dan moet je in portrait filmen. *begint tepels te strelen* oh je wilt je video op een ander platform zetten. oh wat jammer nou ziet het er niet uuuuuiiiittttt.
Mee eens dat alles zijn doel heeft / kan hebben, maar dat foto's in portret gemaakt worden, maakt het nog absoluut geen goede keuze voor video. *mind not blown* ;).
Ehm, wel voor portretvideo's.
Anoniem: 457607 @Dabbel21 juni 2018 13:17
Vertical video heeft geen doel. Het is ontstaan uit pure luiheid en incompetentie. Dat dat uiteindelijk ingeburgerd wordt maakt het niet ineens een goede keuze of een soort van artistiek statement waar over nagedacht is.
Oooh, dus bij instagram hebben al die developers niet goed nagedacht dat ze hun hele UI horizontaal moesten doen. Die zelfde developers hebben uit luiheid de UI verticaal gemaakt en 1 miljard users gedwongen om de UI zo te gebruiken. Puur toeval, ja ja,
Fledder2000 heeft wel degelijk een punt. Men maakt voornamelijk video's in portret stand omdat het zo makkelijk is om de telefoon beet te houden. Heeft weinig met een artistieke insteek te maken volgens mij.
Fledder2000 heeft zeker weten een punt, het is idd makkelijk. Maar kom niet zeggen dat de developers niet hun werk hebben gedaan. Zij hebben bedacht dat het verticaal moet, niet de users. Als instagram native landscape gebruikt moest worden, dan hadden de users ook veel meer landscape video's gemaakt.
Verticaal filmen/foto's maken om het beter op instagram te laten zien is op zichzelf een doel.
Anoniem: 457607 @Dabbel22 juni 2018 00:47
Je draait de zaken om. Ik stel dat de gebruikers onkundig en incompetent zijn. Als dat een feit is, welke we ook niet zomaar veranderen, dan is het "slim" van Instagram om die foute standaard te omarmen.
Daarom snap je het niet en toch blijf je reageren op zaken die jij niet snapt. Je zegt portrait filmen heeft geen doel. Nou, uploaden naar instagram is op zichzelf een doel. Dus je punt is hierbij weggeveegd.

Daarnaast draai ik niks om, UI van instagram was al portrait voordat video’s mogelijk was. Je weet dat je punt voor geen meter klopt als er voorheen veel meer landscape video’s waren. Als ig een volger was, dan hadden ze wel alles landscape gedesigned. 2e punt weggeveegd.
Anoniem: 457607 @Dabbel22 juni 2018 11:03
Te laag niveau om op te reageren.
Te weinig kennis van zaken om nog inhoudelijk te reageren bedoel je.
Waar maak je je druk om? De jeugd filmt in portrait, mijn hemel zeg. Get off my lawn!

IG heeft het goed "bekeken": je hoeft je telefoon niet te draaien, bij filmen noch bij afspelen. Het zijn geen Oscar-winnaars die rechtop filmen dus zoveel mis je nou ook weer niet.

Principieel vasthouden aan iets wat gebruikers gewoon niet doen is vreselijk eigenwijs en kost alleen maar geld. Stappen ze vanzelf over naar een app die het wel netjes in portrait weergeeft.
Nou, niet alleen de jeugd filmt zo, het is een zich verspreidende ziekte. Het is geen hippe trend of uitgesproken culturele uiting, het is simpelweg een vorm van domheid, incompetentie en/of pure luiheid.

Waarom druk maken? Omdat gezien deze vorm van onkunde zo breed is, je het steeds vaker tegenkomt. En je dus op je scherm naar een soort lucifer van een video zit te kijken.
Wat volwassenen doen moeten ze zelf weten.

Maar als ik me neefjes en nichtjes voor over gebogen op een afstand van minder dan 30 cm aandachtig iets zitten te bekijken wijs ik ze er wel op.

Bij verkeerd gefilmd content ga je scheel kijken.

Probeer het zelf.

Zet iets op in beide formaten en beweeg je telefoon van 30 cm naar gestrekte arm.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 23 juli 2024 06:40]

Het is niet verkeerd gefilmd, de hele jeugd filmt so omdat iedereen zn mobiel in die houding vast heeft.

Kijk maar naar dumpert, daar is ook alles verticaal opgenomen.

Dat jij het verkeerd vind maakt het niet verkeerd voor iedereen.
Volgensmij is het altijd aan de volwassene om de jeugd te corrigeren op fout of incorrect gedrag.
Volgens mij is het altijd aan de jeugd om de volwassene te wijzen op dingen die anders en misschien zelfs beter kunnen.
Volgensmij is het altijd aan de volwassene om de jeugd te corrigeren op fout of incorrect gedrag.
Wat is er fout aan portrait dan? Niks fout aan, dat jij het niet wenst kan, maar ga niet iets wat niet aan jouw voorkeur voldoet als fout bestempelen.
Maar als ik me neefjes en nichtjes voor over gebogen op een afstand van minder dan 30 cm aandachtig iets zitten te bekijken wijs ik ze er wel op.
Dan wijs ik jou er nu op dat 'me' geen bezittelijk voornaamwoord is ;)
Er is geen goed of fout, als je een landschap filmt om op een tv to tonen, is landscape beter.
Als je een skype gesprek hebt op een telefoon is portrait beter.
Het toeval is dat ik veel skype met mensen uit meerdere continenten en ik als ook tegenpartij vinden het juist irritant als:

1) het niet landscape is
2) camera beweegt (misselijkheid)

En persoonlijk :

3) Als auto focus te fanatiek is of beeld niet in focus is.

Overigens moet ik wel bekennen dat bij WHATSAPP videobellen je wil telefoon portrait houd, maar dat zijn bij mij geen gesprekken van uren.
Sorry verticaal filmen is fout! Of zijn alle TV's en bioscoopschermen dan verkeerd? Voor een portret foto of iets dergelijks is dit goed maar om filmpjes te maken is er niets zo irritant als verticaal filmen. Iets waar Apple gebruikers wel iets van weg hebben.
Video die alleen bedoeld is om te bekijken op een smartphone, bijvoorbeeld een Instagram of Snapchat story, past veel beter verticaal.
Maar daar blijft het nooit bij.

Opeens moet die video ergens anders gebruikt worden. Men wil het zien op de grote 55" TV.

Het onderwerp dat gefilmd wordt is zelden goed voor een verticaal formaat. Men wil groepen vrienden filmen, en dan wordt die camera ook steeds alle kanten opgedraaid. Je ziet de schoenen en de lucht wel, maar van de actie mis je meer dan je vast legt.

Verticaal hoort imho puur thuis op foto's, want dat is een zorgvuldig gekozen momentopname waar je het beste van dat formaat kunt maken.
Er zijn genoeg scenario's te bedenken waarbij vertical video van pas kan komen:
- Lancering van de nieuwe Space X raket
- Jonglerend persoon
- Persoon die dicht bij je staat, iets doet en je moet snel volledig in beeld hebben. Dus neem je je camera verticaal, omdat je niet de tijd hebt om 5 stappen achteruit te nemen. (mijn persoonlijk voorbeeld 8)7)

Kortom, elke verticale beweging is logischer om verticaal gefilmd te worden. Net zoals foto's.
Echter ben ik wel van mening dat dit enkel voor mobiele content van toepassing is, doordat dit het enige toestel is dat eenvoudig kan wisselen tussen portait en landscape modus.
Wat een onzin :+ In het geval van de lancering van een raket kun je prima alles in één keer vastleggen op een horizontaal beeld. Het enige wat je moet doen is als de raket omhoog gaat met de camera mee omhoog bewegen.

Bij een jonglerend persoon iets verder weg gaan staan. Bij een persoon die dicht bij je staat idem. Zelfs met een telelens kun je dat soort dingen prima in beeld brengen maar dan moet je er iets meer moeite voor doen.
Anoniem: 457607 @martijn8621 juni 2018 12:08
Of het past is niet het enige wat telt. Het gaat er ook om wat je ziet. Verticaal zie je iemand zijn dikke harsens en een kaal plafond. Horizontaal zou je zowat de hele kamer overzien en nog steeds ook de persoon. Het is in vrijwel alle gevallen de superieure optie. Vandaag ook dat onze ogen horizontaal zitten, onze cameras standaard landscape zijn, TVs, monitoren, enz.
Net zo belangrijk voor IGTV lijkt me : de meeste commerciële content past beter (of zelfs alleen) horizontaal. Door alleen VVS toe te staan wordt het uploaden van speelfilms etc. naar het platform een heel stuk minder interessant.
Helemaal mee eens.. 1e wat ik dacht toen ik het las was, stimuleer VVS nou niet!

Ii wacht met smart op de dag dat er een telefoon uitkomt die geen VVS kan opnemen.
Of dat er een populaire bioscoop film op VVS formaat uitkomt. Snapt de massa gauw genoeg hoe storend VVS is.

Gewoon net als vroeger met het krulsnoer van de telefoon: kwartslag draaien, dan pas neerleggen. Zat ie nooit in de knoop.
Het is zo simpel. :)
VVS is alleen een probleem als je filmpje niet op een telefoon bekijkt, maar bijv op de computer.
En daar is hiervan geen sprake.

Op een telefoon heb je juist het tegenovergestelde, daar is het juist irritant als je je telefoon moet draaien om een filmpje goed te bekijken ;)
Als ik een filmpje op mijn mobiele telefoon ga kijken, zeg langer dan een minuut, dan vind ik het toch echt prettiger om m’n telefoon te draaien. Voor mij is dat logisch, ik ben immers opgegroeid met het kijken van content op een tv scherm. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die wat minder moeite hebben met verticale filmpjes. Er zijn ook echt wel situaties te vinden waarin een verticaal filmpje werkt.
Ik vind het jammer dat er geen horizontaal mogelijk is op IGTV, is nogal beperkend.
Of VVS storend is hangt va' welgeteld 1 ding af: wat is er te zien in de video. Het heeft geen zin horizontaal te gaan als je onderwerp verticaal is, je verliest detail op je onderwerp ten voordele.an de achtergrond die niemand interesseert
Bij fotografie prima om inderdaad toe te passen wat jij aangeeft. Bij video werkt dat niet zo.
Aan de gene die op 'record' drukt om het dusdanig horizontaal te framen dat het wel goed in beeld komt.
Goed gebruik van een DOF is daar bijv. al een oplossing voor...
Ik heb zo'n collega ....
elke keer kwartslag draaien, maar toch in de knoop, want ze pakt hem op draait kwart slag linksom, luistert, kwartslag linksom legt neer.

Dus OOK daar zijn de instructies onduidelijk
Tweakers zou demonstratie moeten organiseren zoals deze :


https://www.youtube.com/watch?v=WO7La3iCvWI
Begrijp dat gedoe over verticaal filmen nooit, draai je toestel, klaar. Goed, vaak is horizontaal filmen mooier, maar de wereld is nu eenmaal niet perfect. Kan me daar echt niet aan storen.. ;)
Anoniem: 457607 @paradoXical21 juni 2018 13:20
Je begrijpt het inderdaad niet. Een video opgenomen in een verkeerde orientatie kan niet tijdens het bekijken gefixed worden.
Care to explain?

Wanneer ik verticaal film en verticaal afspeel, geen probleem.
Wanneer ik horizontaal film en horizontaal afspeel, geen probleem.

Ik zal wel iets gigantisch missen maar ik begrijp het dus echt niet 8)7
Anoniem: 457607 @paradoXical22 juni 2018 00:43
Jawel, ik had inderdaad iets verder kunnen uitwijden.

Wat ik bedoel is dat de keuze verticaal/horizontaal opnemen veel meer behelst dan hoe je de telefoon vasthoud tijdens het afspelen. Daarmee doel ik op de beeldhoek.

In heel erg veel gevallen (ik durf zelfs te zeggen de meeste gevallen) is horizontaal opnemen de betere optie omdat deze een veel bredere beeldhoek heeft. Je ziet veel meer van de context, hebt meer informatie, en een beeld wat het beste aansluit bij hoe uberhaupt het menselijke zicht werkt.

Een verkeerde keuze hierin kan dus niet gecorrigeerd worden achteraf. Je hebt essentiele beeldinformatie simpelweg niet opgenomen.

We kunnen nu natuurlijk eindeloos debatteren over wanneer welke orientatie de beste is geval per geval. Ik zal daarin kleur bekennen: mijn mening is simpelweg dat landscape eigenlijk altijd de beste keus is, en portrait is vrijwel altijd de verkeerde keus.
Oh, ik geef je totaal gelijk! Gaat mij erom dat wanneer je content bekijkt zoals opgenomen, ik geen probleem zie. Ik prefereer ook landscape, maar de wereld is nu eenmaal niet perfect. En in sommige gevallen is verticaal filmen natuurlijk prima..
Wat een onzin altijd over die vertical video. Foto's zijn altijd al vertikaal geweest, want foto's kun je draaien. Video is altijd horizontaal geweest, want TV's staan horizontaal. Als je video's alleen op je smartphone bekijkt is het prima als deze vertikaal is. Als de content daar beter voor geschikt is, kun je ook gewoon meer detail zien op een vertical video(als je hem op je smartphone bekijkt).
beetje outdated... ik sta wel open voor verticale videos op mijn mobiel, ook als ze langer duren.
Waarom verkeerd? Je maakt toch ook niet al je foto's horizontaal?

Zolang je het gewoon full screen kan afspelen is het puur aan de maker van de video wat hij de beste optie vindt. Heel veel zaken werken juist veel beter verticaal, neem bijv een lange basketballer die een dunk maakt. Daarbij is horizontaal juist totaal niet handig omdat de actie zich vooral verticaal afspeelt.
We filmen dit ook verticaal ;)
Anoniem: 343919 21 juni 2018 08:11
Logische stap. Je hebt altijd mensen die erop tegen zijn en aan het bashen zijn. Maar goed. Dit is 2018.

De smartphone is sinds het begin een verticaal scherm. In de loop der jaren is die ook geëvolueerd en zijn we uit gemak ook zo gaan filmen en fotograferen. En verticale video’s zijn irritant op breedbeeldschermen. Dan zie je de zwarte balken. Die heb je niet als je ook het scherm verticaal houdt.

Ik hou er ook niet van omdat ik altijd horizontale video’s gewend ben. Maar als je kijkt naar bushokjes. Die zijn ook allemaal verticaal en daar hoor je ook niemand over.

En men moet niet vergeten. Dit is gewoon een videoplatform voor erbij. Het is niet zo dat het heel YouTube vervangt of zo. Tijden veranderen, en aspect ratio’s ook.
Ik zat daar eens over te denken: dat de smartphone inderdaad een verticaal apparaat is, en dat is ook logisch, als je kijkt naar hoe je em vast houdt. Maar als je kijkt naar hoe je het scherm gebruikt weer niet.

Als ik een artikel als dit lees op m’n smartphone, is de onderste helft van m’n scherm ongebruikt. In ieder geval door mijn ogen. Ik gebruik het alleen om mijn duim over te laten hoveren en af en toe een stukje naar beneden te scrollen. Ik kan nooit echt het hele scherm tegelijk gebruiken. Misschien iets voor de smartphone fabrikanten om een deel van t scherm wat minder goed te renderen als mijn ogen er niet naar kijken, misschien scheelt dat batterij
Je kunt niet stellen van een device de je kunt houden zoals je maar wilt, dat het een verticaal scherm heeft. Een smartphone heeft net zo goed een horizontaal scherm.

Tijden veranderen, onze ogen niet.
De smartphone is sinds het begin een scherm wat je kunt draaien, zodat het zowel verticaal als horizontaal kan zijn. Gezien 99% van de vaste schermen horizontaal zijn, is het dus logisch video in horizontale orientatie op te nemen. Dit is gewoon bagger.
De smartphone is sinds het begin een verticaal scherm.
Een computerscherm niet en niet handig om verticaal te plaatsen of met zwarte balken te kijken.
... In de loop der jaren is die ook geëvolueerd en zijn we uit gemak ook zo gaan filmen en fotograferen. En verticale video’s zijn irritant op breedbeeldschermen. Dan zie je de zwarte balken. Die heb je niet als je ook het scherm verticaal houdt.
Computerschermen zijn ook geëvolueerd: van 4:3 naar 16:9, omdat dat een natuurlijkere verhouding is voor het menselijk gezichtsveld. Ze zijn niet van horizontaal naar verticaal geëvolueerd.
Ik hou er ook niet van omdat ik altijd horizontale video’s gewend ben. Maar als je kijkt naar bushokjes. Die zijn ook allemaal verticaal en daar hoor je ook niemand over.
Klopt, maar daar wordt alleen reclame weergegeven, op maat gemaakt voor dat verticale medium.
En men moet niet vergeten. Dit is gewoon een videoplatform voor erbij. Het is niet zo dat het heel YouTube vervangt of zo. Tijden veranderen, en aspect ratio’s ook.
Aspect ratio's veranderen ook: van 4:3 naar 16:9. Niet van 16:9 naar 9:16 ;).

Het is een non-discussie: op het moment dat video op smartphone en computer bekeken kan worden, is het handiger dat de video horizontaal is opgenomen. Dat behoeft geen discussie: het is heel erg ongemakkelijk, zo niet praktisch onmogelijk om een computerscherm (elke keer) verticaal te plaatsen.

Als er een discussie wordt gestart, worden de computerschermen niet meegenomen, maar dan is de discussie niet compleet.
Verwijzen naar een ontastbaar tijd stip als argument.
Fijn, dank je instagram. Nu normaliseer je verticale videos ipv mensen te leren horizontaal te filmen.
Een telefoon kun je draaien, met je monitor of tv gaat dat een stuk lastiger. :(
Met je smartphone maakt het echter weinig uit. Laat dat nou net zijn waar Instagram het meest gebruikt wordt. En veel portretten, waar deze houding voor is bedoeld.

VVS is vervelend als je het in de breedte wilt zien, wat op pc schermen vaak het geval is natuurlijk en als je veel details over de omgeving wil, maar het heeft ook zo zijn doelen.
De content op IGTV is ook niet gemaakt voor TV, dus waarom zou je je tv draaien. Mobile only content.
Gezien de hoeveelheid jongeren die gebruik maken van Instagram, verwacht ik dat er in de nabije toekomst prototype TV’s komen met een motortje achter de VESA mount, om tussen staand en liggend te kunnen switchen. 8)7
Persoonlijk vind ik ‘t maar irritantant. Het voelt nog steeds onnatuurlijk om naar verticale video’s te kijken.
Doe normaal, film horizontaal.
Geforceerde VVS. Nu maakt het voor mij niks uit want ik gebruik sowieso geen IG maar het idee is verschrikkelijk.
Ik vraag mij altijd af of mensen er zelf niet tegenaanopen dat ze zonder er erg in te hebben dingen (bijv. School musical) verticaal filmen en dan later balen als ze t terugkijken.
Misschien worden tv's met swivel functie ooit nog wat haha :P
Vaak zie je in verticale stand te weinig details of ze zitten er zo dicht op dat ze een eind moeten 'pannen' om iets van de omgeving mee te krijgen, wat de boel nog onduidelijker maakt. Mij zie je niet verticaal filmen, alleen horizontaal. Je ogen staan naast elkaar, niet boven elkaar. Instagram was al tegendraads met een eigen fotoformaat. Ik wil voor mijn website nog wel eens foto's erop zetten die met een camera zijn geschoten op 3:2 of 16:9 en dan moet je dat formaat aanpassen, wil je niet een kleinere foto erop krijgen (qua hoogte).

Anyway, IGTV komt er bij mij niet in, want je ziet precies niets.. :)
Ik hoor ook niet bij de doelgroep die alles van zijn leven deelt op social media.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.