Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cooler Master brengt mechanisch CK550-toetsenbord voor 90 euro uit

Cooler Master brengt de CK550 uit, een mechanisch toetsenbord dat met rode, bruine en blauwe switches van Gateron op de markt komt. De adviesprijs van het toetsenbord met rgb-verlichting is 90 euro.

Cooler Master brengt drie varianten van de CK550 uit, met alle drie dezelfde prijs. De CK-550-GKGR1 heeft lineaire rode Gateron-switches, de CK-550-GKGM1 is met tactiele bruine schakelaars uitgerust en de CK-550-GKGL1 beschikt over blauwe switches van het click-type.

De CK550 heeft per-key-leds voor de rgb-verlichting en kan schakelen tussen n-key rollover en 6-key rollover om compatibiliteit te garanderen. Het oppervlak rond de floating keycaps heeft Cooler Master afgewerkt met aluminium; de rest van de behuizing is van kunststof.

De afmetingen van het toetsenbord zijn 460x135x41mm en het gewicht is 850 gram. De CK550 heeft een usb-kabel met een lengte van 1,8 meter. De drie verschillende varianten staan inmiddels in de Pricewatch voor iets minder dan de adviesprijs van 90 euro.

Cooler Master CK550

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-06-2018 • 14:35

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik vroeg mij al tijden af waarom een mechanisch toetsenbord zo duur moet zijn. Die switches worden inmiddels toch massaal gefabriceerd? Dat zou tegenwoordig in 2018 in bulk nog geen 50 cent per switch mogen kosten.

Dus ik ging wat onderzoek doen en simpele rekensommetjes toepassen. Bij 50 eurocent per mechanische switch keer 120 toetsen kom je uit op ¤60. De rest van de materialen zoals led-lampjes, design, plastic, marketing, productie en transport voeg je vervolgens toe en je komt al snel uit op ¤90 per toetsenbord. En dan wil de fabrikant nog winst maken ook, dus bedragen boven de ¤120 zijn geen gekke prijzen.

Je betaalt voor iets “exclusiefs” waar vraag naar is. Dus we betalen ongetwijfeld een premium bedrag voor iets wat goedkoper kan, maar een adviesprijs van ¤90 is erg redelijk voor deze technologie.

Ik ben benieuwd naar de reviews :)
Kan ik die bijv. aanschaffen en in mijn Cherry MX 6.0 plank bouwen?
in principe zijn gateron: cherry mx namaak. dus ook interchangeable. (wat ik heb gevonden is dat de gateron switches over het algemeen iets zwaarder voelen. Ik gebruik split keyboard met gateron blacks en een numpad met gateron red switches.)

als rechtstreeks op pcb komt dan heb je 5 pins nodig en als plate mounted is dan voldoet 3 pins.
wil je diodes onder de switch dan heb je smd compatible gateron switch nodig en als diode door de switch en onder de toets moet komen dan voldoet de normale gateron switch.

als op de plank "surface mounted diodes" zitten dan hoef je volgens mij "alleen" alle cherry switches te de-solderen en dan de gateron smd compatible switch erop te solderen maar als de diodes door de switch komen moet je en de switches en de diodes de-solderen en dan de gateron switch erop te solderen en daar doorheen de diode weer solderen. net even opgezocht. dat bord heeft through hole diodes. dus geen smd. dan moet je de normale switches hebben en dus en de switch en de leds desolderen. ik weet niet of je die leds makkelijk kunt hergebruiken. misschien ergens een zakje via alie-express overlaten komen ofzo.

de toetsen kun je in ieder geval hergebruiken. gateron en cherry mx hebben het zelfde profiel.

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 20 juni 2018 00:34]

Someone who knows his stuff. :-)
valt wel mee hoor :) Was van plan mijn split keyboard te voorzien van leds en andere switches en double shot transparant toetsen voor betere zichtbaarheid in het donker. heb mij er alleen beetje voor ingelezen. uiteindelijk nooit aan toe gekomen omdat alleen de linker keyboard het pcb opties gaf om leds te solderen.
Ben ik ook benieuwd naar
Of koop je deze voor ¤16,00 of voor ¤14,40 als je samen met iemand koopt bij Geek.
En bij bol.com kost ¤26,95

FANTECH K10 Professional USB Wired Colorful Backlight Gaming Water Resistant Keyboard.

[Reactie gewijzigd door msf1971 op 20 juni 2018 11:52]

50 cent per switch? ik heb ongeveer 2 jaar geleden de MOTOSPEED inflictor ck104 gekocht voor nog geen 40 euro, en dat zijn ook mechanische switches (wel een ander merk), met full rgb verlichting, en ook keuze in de soorten switches (red, blue, brown).

50 cent per switch is veel te veel anno 2018. dat je betaald voor iets exclusiefs klopt, maar dat maakt het niet minder belachelijk dat je vaak 100+ euro kwijt bent voor een mechanisch toetsenbord.
Zo exclusief is het niet meer want elk gerenommeerd merk heeft al een serie mechanische toetsenborden in het assortiment.

Dit toetsenbord lijkt een concurrent te worden voor de Logitech G413.

Wat ik mij afvraag:
hoe verhouden deze toetsen zich ten opzichte van de Romer G van Logitech en de Cherry mechanische switches. Ik heb begrepen dat de Romer G en de Cherry switches nog steeds het beste zijn?

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 19 juni 2018 15:39]

Ik kan persoonlijk enkel meespreken over de Cherry MX Red vs de Gatoron Red switches. De Gateron switches voelen een stuk smoother aan dan de Cherry MX's. Ik vind ze persoonlijk dus lekkerder typen, en velen mech-enthousiasten delen deze mening ook.
Oke. Bedankt voor de info. Dus die switches zijn een serieuze kandidaat...
Romer-G is in mijn ogen rotzooi.. (voorkeuren verschillen)

Cherry is goed, het werkt, maar bij lange na niet zo smooth als Gateron. Wel ooit problemen gehad met Gaterons die hun click verliezen bij de blauwe variant, er zijn echter verschilklende types Gaterons, gok dat het bij CM wel goed zit... enige grote fabrikant die met hun toetsenborden ook de liefhebbers aanspreekt (zoals ik ;) )

Het leukste is zelfbouw met een metalen case en exlusieve switches met een pcb die 5-6 layers aankan... maar dan kijk je snel tegen 2 a 300 euro aan ;).

[Reactie gewijzigd door junneh op 19 juni 2018 18:38]

De gateron switches staan behoorlijk goed bekent. Ik heb zelf een toetsenbord met blauwe gaterons en vind ze heerlijk.
Sommige mensen prefereren ze boven de cherry's
Zoals kaas al opmerkte, staan ze echt goed bekend. Ik heb een ramplank met Cherry MX Blue en een Anne Pro met Gateron Blue, maar als ik moet kiezen, kies ik direct voor de laatste. De Cherry toetsen zijn mijn te zacht. Er zit te weinig gevoel in als je aan het typen bent. Ik wil mijn Cherry MX bord nog gaan vervangen voor een toetsenbord met Gateron toetsen.
50 cent per switch is veel te veel anno 2018
Is dat een feit? Ik persoonlijk ben een beetje moe van mensen die alles altijd maar veel goedkoper willen en dus zo de goedkope productieprocessen en erbarmelijke omstandigheden stimuleren.
Wil je een goed product? Betaal dan ook gewoon de prijs die het kost om het normaal te fabriceren.
De prijs van gateron switches kan je zo vinden. Ze zijn flink populair onder de mech-enthusiasten op reddit/geekhack/andere fora. Kosten voor een particulier inclusief btw zo'n 28 cent per stuk. Als je in bulk gaat kopen als bedrijf wordt dat nog een stuk minder.

EDIT: hier bijvoorbeeld, 110 stuks, 30usd shipped naar je voordeur.

[Reactie gewijzigd door Maxuseant op 19 juni 2018 15:48]

Als het goedkoper is is het goedkoper. Ik had het idee dat @prupke15 bedoelde dat hij/zij 50 cent te veel vond.
Naja, is natuurlijk ook wel teveel voor zo'n simpel mechanisme dat per (willekeurig groot aantal) geproduceerd wordt. Qua design zijn die gaterons niets nieuws, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BOX lijn van Kailh.
wat noem je tegenwoordig nog "normaal" ? Vroeger was dat een arbeider in je eigen land, tegenwoordig is dat een machine op de goedkoopste locatie in de wereld (stroom, veiligheid, vergunningen, ... alles inclusief).

Wat tegenwoordig meer de prijs bepaald zijn de winstmarges en marketingkosten, amper nog de grondstoffen en R&D.
Normaal is wat redelijk is.
Net in het nieuws in gebied van analoge synthesizers: je hebt ze van 2000 euro en dan heb je een merk Behringer wat clones verkoopt voor 300 euro. Nu blijkt dat de arbeidsomstandigheden bij de Behringer fabrieken erbarmelijk zijn. Goh, verrassing...

Anyways mijn wens is dat mensen wat minder moeten klagen over (de prijs van) producten die sowieso al luxeproducten zijn. Een mechanisch toetsenbord is niet *nodig* maar fijn. Betaal dan ook voor die luxe kwaliteit.
Helemaal mee eens, en daaraan wil ik nog toevoegen:

Ik ben nu 5 jaar in het bezit van de Corsair K70 met Cherry MX red switches, als ik de prijs waarvoor ik het gekocht heb deel door de tijd in uren die ik ermee gegamed/ getyped heb dan is dat peanuts.

Ik vind het niet erg om een bepaalde premium te betalen voor een in mijn optiek premium product, op een basic Microsoft of Logitech keyboard kun je immers prima typen.

Deze heb ik op mijn werk ook namelijk, ik type er net iets minder snel mee maar ik denk dat mijn collega's gestoord worden van het geluid van de keystrokes van een mechanisch keyboard.
Ik weet ook niet wat er aan de hand is, ik heb vorig jaar een mechanisch keyboardje gekocht voor zo'n 60 euro. Datzelfde kreng is nu 90 euro. 4 jaar oud keyboard, nu verkrijgbaar voor ... introductieprijs.

Als ik zo die pricewatch ook snel even doorspeur, zie ik dat veel keyboards de laatste jaren gelijk zijn gebleven in prijs, of de laatste ~2 jaar weer enorm gestegen.

De hele computer markt lijkt stuk te zijn?
Dat dus, heb zelf ook een Motospeed CK104. Echt een top bord voor ¤35.

Prima switches en erg goede bouw kwaliteit.
Heb net een logitech g910. Als je veel typt is het een beademing. Net iets betere feedback
Ziet er netjes uit voor een toetsenbord van 90 euro.

Wel jammer dan hij geen Wrist Rest heeft, maar je kan er wel een van Cooler Master kopen.

pricewatch: Cooler Master Wrist Rest Large
Wat doet die toets, links van de rechter-ctrl knop? Met dat rondje erop?
Is waarschijnlijk de FN toets. Om o.a. de verlichting in te stellen e.d.
Wat doet die toets, links van de rechter-ctrl knop? Met dat rondje erop?
Is de fn toets. Kun je macro's maken en aapassen en RGB bewerken. (Zie de tekst onder de F keys).
+1 voor @linkje, goede antwoord :).

(edit: verkeerde tag)

[Reactie gewijzigd door Cooler Master op 20 juni 2018 08:25]

Die maken Macro's onder de F1/2/3 toetsen mogelijk als ik de foto's op de website mag volgen.
Dat is de FN key.
Op mijn huidige MasterKeys Pro wordt dit gebruikt voor de standaard functionaliteit als toetsenbord functionaliteit (Macros, lichtpatronen, etc).

[Reactie gewijzigd door Pulltimer op 19 juni 2018 14:41]

Dat is de FN toets voor de extra functies van de F-toetsen.
Even klikken op de link in het artikel en u kunt het vinden...
Gokje: functie-toets om te gebruiken met andere toetsen waarmee je instellingen kan aanpassen van het toetsenbord zelf (net als een Fn toets op een laptop, maar dan voor het toetsenbord). Ik heb zelf een ander model Cooler Master toetsenbord en die gebruik je dan voor verlichting, effecten, etc.
Volgens de productpagina is het een sneltoets om de RGB kleur en macro's aan te passen. Ronde toets + F2 voor meer rood bijboorbeeld.

Alles gaat hardwarematig via het toetsenbord blijkbaar. Er is geen extra software nodig.

[Reactie gewijzigd door Gabriel_WB op 19 juni 2018 14:43]

Daarmee kan je zonder de software de kleuren van de verlichting veranderen. Dit gaat dan via de F2, F3 & F4 knoppen.
On-the-Fly Controls
Make real-time adjustments to lighting and macros with no software necessary.
Bron: http://us.coolermaster.co...eral/ck-series/ck550.html ;)
En moest je het je afvragen dat "rondje" ist de contour van het cooler master logo
De Macro/Functie toets?
Dat is de Any-key.
Op de foto's bij dit artikel is duidelijk een grote (hoge) Enter-toets te zien, maar in de Pricewatch staan alleen de US-varianten met backslash boven de brede Enter-toets geplaatst.

Ik hoop dat de eerste foto's correct zijn en er eindelijk een (relatief) betaalbaar mechanisch toetsenbord is met Europese layout!
In Nederland wordt gewoon de US international versie gevoerd (dus met brede enter en de backslash er boven).
Hopelijk is de backslash naast de linker Shift dan weg.

Edit: ja, inderdaad, zo een is er op de site te zien.

[Reactie gewijzigd door Alex3 op 19 juni 2018 15:56]

Klopt, is ook gewoon weg / zit een normale 2.25u shift knop aan de linkerkant.
In Nederland wordt gewoon de US international ANSI versie gevoerd (dus met brede enter en de backslash er boven).
https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO
Ik heb de gallery even aangepast met foto's van de normale ansi-versie ipv iso-layout.
En in de lead heb ik gele switch veranderd in blauwe switches :)
Wow netjes! dit gaat waarschijnlijk mijn eerste mech toetsenbord worden!
Waarom specifiek deze? Ik bedoel: niks mis met een mechanisch keyboard (heb er zelf ook een), maar waarom deze en geen andere? Prijs? Looks?
Volgens mij is de belangrijkste aanschafreden voor een mechanisch toetsenbord toch de aanslag en die haal je nergens uit op behalve erop gaan kloppen. De rest is nauwelijks interessant meer.
Wat is het verschil tussen de type switches?
Hoe zwaar het is om ze in te drukken, de response van de 'druk', hoorbare en voelbare feedback etc. etc.
Verleidelijk. Nu nog voor dat geld een gesplitst, mechanisch toetsenbord zoals mijn Logitech Cordless Desktop Comfort.
Waarom stapt elke fabrikant over op het ontbreken van een polssteun. Mijn Cherry Brown QPad MK-80 had die wel en vind het geweldig. Nu is dat keyboard op dus ben maar voor een G710+ gegaan aangezien dat een van de weinige keyboards is met Cherry Brown en een polssteun. (Corsair even daarbuiten gelaten).
He Imprezzion, bij de CK serie hebben we dat gedaan om de prijs laag te houden, mocht dat geen hinder voor je zijn kijk dan eens naar de prijswinnende MK750. Cherry Brown en polssteun!
Zou dit denken jullie een goede vervanger van mijn Cherry MX 6.0 zijn? Ik word gek van mijn key stuttering.
Probeer hem en je weet het :)
vind de CK552 net iets mooie maar da is mijn mening
wat is het verschil tussen die 2? want op de website van CM zelf zie ik bijna geen verschil :?
Ik kan het ook niet vinden, ik vermoed zelf de switches...
ik heb het gevonden. Moest potverdikke lezen nota bene :9

De CK552 heeft

- alleen Red Switch keys
- RGB 16,7 miljoen kleuren ipv alleen RGB
- Midnight Black Brushed Aluminum tegenover Gunmetal Black

En hij is alleen in de US te verkrijgen, dus we hebben de keus sowieso niet.
Jullie zijn veel te goed in speuren, scheelt ons weer reageren ;) ^Jerry
het was dan ook wel lastig hoor! moest de 2 pagina's naast elkaar houden en lezen wat het verschil was! Kunnen jullie ze niet een rood kleurtje geven en de ander een blauwe? dan is het wat makkelijker om te zien :+

Maar even serieus! bedankt voor een mooi betaalbaar mech keyboard wat ook een degelijk uiterlijk heeft!