Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cooler Master maakt mechanisch toetsenbord met pbt-keycaps beschikbaar

Door , 70 reacties

Cooler Master heeft de MasterKeys S PBT en MasterKeys L PBT beschikbaar gemaakt. Het gaat om mechanische toetsenborden met Cherry MX-switches die de fabrikant van keycaps van polybutyleentereftalaat met een dikte van 1,5mm heeft voorzien.

Pbt, of polybutyleentereftalaat, heeft voor keycaps het voordeel ten opzichte van abs dat het duurzamer is, dat kleuren behouden blijven en dat het materiaal niet gaat glanzen na langdurig gebruik. Het nadeel is dat het materiaal stijver is en daardoor kan breken. Cooler Master meldt om deze reden pbt met een dikte van 1,5mm te gebruiken. Het bedrijf levert zeven rode keycaps mee waarmee gamers veelgebruikte toetsen zoals w,a,s,d kunnen accentueren.

De fabrikant voorziet de MasterKeys S PBT en MasterKeys L PBT verder van n-key rollover-ondersteuning en van Cherry MX-switches in de vijf varianten: Red, Brown, Blue, Silver en Green. De toetsenborden zijn in sober zwart uitgevoerd. De S-variant is een tenkeyless-model, terwijl de L-versie een volledig toetsenbord, met numeriek eiland is. Met toetscombinaties kunnen gebruikers wisselen van OS- en toetsen-layout, zoals van qwerty naar dvorak, zonder dat hier additionele software voor nodig is.

De MasterKeys S PBT komt beschikbaar voor een adviesprijs van 99 euro, de MasterKeys L PBT moet 109 euro gaan kosten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-06-2017 • 13:50

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Gamed dat nou zo veel fijner een mechanisch toetsenbord? Ik weet dat als je veel typt het fijner zou zijn. Maar voor gaming? (Heb het zelf nooit geprobeerd, heb net een Logitech G105 gekocht)

Ze zijn vaak wel erg mooi :)

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 28 juni 2017 13:56]

Zit verschil in per switch. Om het maar even puur bij Cherry te houden vind ik MX Browns helemaal geweldige (bijna het zelfde als MX Blue maar minder lawaai omdat deze niet klikken) om op te typen. Ik zou niet zeggen dat ik er echt een betere gamer door wordt dan wanneer ik een membrane keyboard zou gebruiken, maar de meeste games die ik nog speel bestaan dan ook vooral uit "w" ingedrukt houden en daarbij soms wat andere toetsen aanslaan.

MX Reds horen volgens velen juist helemaal bij het gamen, voor wanneer je snel toetsen in moet drukken maar wel zonder "accidental keystrokes", maar persoonlijk vind ik ze dan weer een hel om op te typen. Laatst probeerde ik een MX Green bordje van een vriend, die hij zelf helemaal geweldig vindt, maar ik vond het constante geklik dan weer irritant en kon niet goed voelen wanneer een toets nu wel of niet diep genoeg ingedrukt was om te registreren.

Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur en of je het geld er voor over hebt. Het ideaalste is gewoon als je een paar verschillende switches op bordjes van vrienden of familie kan proberen. Er zijn ook wel test kits, met één knop van elke switch maar daar kun bijv. dus niet echt op proberen te typen met 10 vingers.

Neem anders ook even een kijkje in Het grote mechanische toetsenborden topic:
Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 :)
Ik begrijp het ook niet!

Zelf vind ik een Mac-toetsenbord heel erg fijn typen maar ik begrijp dat dit dus ook geen mechanisch toetsenbord is. Een paar dagen geleden bij de MediaMarkt voor de grap even 'getypt' op een paar zogenaamde 'mechanische' toetsenborden maar om nou te zeggen dat het lekkerder typt... Ik vind het eerder vervelend om een knop 'verder' te moeten indrukken.

Ik moet maar bij mijn Mac-toetsenbord blijven denk ik :+

Edit: Typo (Touché Stresstak :+ )

[Reactie gewijzigd door ThomO op 28 juni 2017 14:26]

Ik had hetzelfde. Toen ik m'n CM mechanische toetsenbord (Cherry brown) had vond ik 't heel vet. Gewoon dat gevoel van vroeger weer. Toen begon ik toch wat te twijfelen of het behalve dat gevoel nou wel zoveel toevoegt.

Ik typ nu wisselend op m'n MBP / Externe Mac toetsenbord en m'n mechanische toetsenbord en ik merk steeds duidelijker dat ik sneller en foutlozer tik op m'n mechanische toetsenbord.
Niet dat ik 't Mac TB niet fijn vind, welzeker, een meer smooth gevoel.
Maar de combinatie van toets response, de afstand/bolling van de toetsen maakt toch dat ik sneller typ op m'n CM. Het is misschien ook nog wel de houding die je met je handen hebt (toetsen liggen hoger).

Qua gamen heb ik er echter nog nooit wat van gemerkt. Het is echt meer voor tikken dat ik 't fijn vind.

Maar uiteindelijk moet je gewoon gebruiken waar je je goed bij voelt of je situatie. Ik kan niet zeggen dat je leven er drastisch van veranderd :D
Ik neem ook liever m'n ultra dunne/compacte Mac toetsenbord mee op locatie dan dat logge zware mechanische TB. Maar thuis vind ik 't lekker dat ik 'm heb.
Dit is iets waar je aan moet wennen, het is namelijk compleet anders typen, niet iedereen kan zomaar van een gewoonte afstappen ^^.. Als je er eenmaal een beetje aan gewend bent is het een ultiem gevoel. Ook is het zo (maar dat wist je waarschijnlijk al), dat je de knop ook halverwege los kan laten, you don't have to bottom out.
Daar heb je gelijk in. Ik vind ze er in ieder geval wel leuk uit zien. Dus wellicht stap ik ooit ook wel over haha :)

Maar is het niet zo dat zo'n toetsenbord vooral voor gamen handig is maar juist weer niet voor normaal typen? Als developer is het 'lekker typen' toch wel wat belangrijker voor mij dan gamen want dat doe ik op een Xbox :+
Er zijn verschillende switches, sommige geven een click geluid, andere niet. Sommige geven een bump gevoel bij het typen, en de een is veel zwaarder om in te drukken dan de ander.

Voor het veel typen raad ik cherry-mx brown switches aan. Ze hebben geen click (dus niet dat harde geluid) maar wel een bump, wat typen heel fijn kan maken. En nee, het is niet alleen maar voor gamers, ik heb in een fabriek gewerkt waar de bedieningscomputers gebruikmaakte van mechanische Cherry toetsenborden, ook typt de Duitse regering op Cherry toetsenborden :)

kijk anders eens rond op: http://www.wasdkeyboards.com/ (dit ziet er toch niet gamer uit?)

Ah voordat ik het vergeet, je kunt op sommige mechanische toetsenborden ook macros instellen in de vorm van toetsencombinaties of tekst, die in het intern geheugen opgeslagen worden, zo is dit bijvoorbeeld heel handig bij het programmeren.

Paar handige links:
http://www.wasdkeyboards.com/mechanical-keyboard-guide

https://lifehacker.com/ho...ard-and-why-you-511140347

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/index (Hier vindt je bergen van informatie en enthausiaste mechanicalkeyboard mensen :) )

[Reactie gewijzigd door Monne op 28 juni 2017 17:12]

Wow, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Als ik vanavond thuis ben ga ik alles even doornemen. Wat je zegt over de cherry-mx switches klinkt namelijk best wel goed haha. Zal ook gelijk mijn collega's hierop wijzen want geluid produceren zijn ze erg goed in tijdens het typen.
Ja, als je dan overweegt een mechanisch toetsenbord te nemen is het ook geen gek idee, om O-rings te nemen. Rubber bandjes die tussen de switch en keycap geplaatst worden, dit verminderd de geluidsproductie enorm :P
ook typt de Duitse regering op Cherry toetsenborden :)
De Belgische ook. Voor zover ik weet is Cherry de enige fabrikant die mechanische toetsenborden met ingebouwde identiteitskaartlezer maakt.
Dat geheugen is niet zo zeer iets van mechanische toetsenborden. Dat had/heeft de Logitech G15 en G510 ook en dat zijn gewoon membraan toetsenborden.
Echter heb je geen software nodig voor de mechanische toetsenborden om het toetsenbord te programmeren. Elke knop kan geprogrammeerd worden (in tegenstelling tot alleen macro keys op de G15), je kunt in theorie de hele layout van het toetsenbord remappen.
Voor mij is het juist bij normaal typen fijner. Ik werk als systeembeheerder dus de hele dag typen. Dat doe ik het liefst op Cherry MX brown of Zealio switches. Ik vind de feedback van mechanische toetsen (zowel audio als haptisch) het grootste voordeel. Bij blind typen helpt me dat.

Om beter blind te leren typen heb ik speciaal een DAS Keyboard Ultimate aangeschaft, dat geen letters op de toetsen heeft staan. Ze zijn allemaal zwart dus stiekem spieken helpt niet. ;)
Om beter blind te leren typen heb ik speciaal een DAS Keyboard Ultimate aangeschaft, dat geen letters op de toetsen heeft staan. Ze zijn allemaal zwart dus stiekem spieken helpt niet. ;)
Oh, die wil ik hebben voor m'n werk! Maar dan in een geknikte vorm :p
Ja, als ze die hadden zou ik hem direct kopen. :9~
Je bedoelt zoiets als de Ergodox? Of deze met 'staggered columnar' indeling? Of dit doormidden gehackte toetsenbord?

Ik heb een chinees mechanisch bord gekocht waarbij alle switches individueel te vervangen zijn (vooral als goedkope source van switches) die ga ik maar eens proberen door te zagen en weer functioneel te krijgen. Als dat niet werkt zelf maar aan de bak met een handvol diodes en een oude nano (kloon).
Die Ultimate Hacking Keyboard heb ik besteld. Het nadeel daarvan is dat ik nog een los numpad bij moet kopen... (het voordeel is dat hij een heeeeeeeel stuk kleiner is dan m'n huidige Microsoft Naturall 4000 toetsenbord en dus veel makkelijker meenemen met m'n laptop :D)
Die met die staggered columnar heb ik wel naar gekeken, maar daar lijkt mij de indeling niet prettig. Die Ergodox kende ik nog niet...
Ik vind het eerder vervelend om een knop 'verder' te moeten indrukken.
Dat ligt dus precies aan het type switch dat je te pakken hebt.
De ene heeft een dieper "actuation" punt dan de ander en vergt daarnaast meer of minder kracht.
voor de grap even 'getpyt'
..en meteen al wat fouten.. :)
Voor gamen is het verschil niet bijzonder geweldig, je ramt toch 9 van de 10 keer knoppen zo hard mogelijk in. Objectief gezien is dus meerwaarde voor gaming is eigenlijk nul. Vaak is de bouwkwaliteit van de mechanische toetsenborden beter (lees: voor je gevoel robuuster). Killer features zoals n-key of 6-key rollover en led backlighting zijn ook gewoon beschikbaar voor normale toetsenborden

Bij typen is het verschil een stuk groter, gewoon kwa feedback/tactiliteit. En dat is vooral te merken wanneer je terug gaat van een mechanisch toetsenbord naar een rubber dome of scissor (laptop achtig) knoppen. Het is dan net alsof je op een natte krant aan het typen bent. Maar ook hier ga je niet sneller of beter typen (als je gewend bent een bepaald toetsenbord te gebruiken dan maakt het eigenlijk weinig uit).
"meerwaarde voor gaming is eigenlijk nul"

Neu, ben k het niet mee eens: Die klik geeft een veel fijnere tactile-feedback zegmaar.
Dat is wel een erg specifieke citatie zeg _/-\o_, maar fijn dat je het er dus "mee eens" bent.

Zonder dollen :Y) , een mechanisch toetsenbord gaat geen verschil in je prestaties op gaming gebied. Je kunt perfect timen op een rubber dome of scissor type switch. Zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=X2zjy0Ti-nQ.
Als het voor hoog niveau stepmania niet uit maakt, dan maakt het eigenlijk nergens uit zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door imdoctorbob op 28 juni 2017 14:55]

Als het voor de één niet uitmaakt (deze stepmania speler) dat betekent natuurlijk niet dat het bij iedereen niet uitmaakt he.

En ik heb het opzich ook niet eens over prestaties, maar meer bij mij persoonlijk gezien over hoe "lekker" het speelt. Die mechanische klik geeft gewoon een heel scherp getimede tactiele feedback over je toets-actie. Net iets gedetailleerder dan de doffere "tok" van een membraantoetsenbord.

Ter vgl: Ik heb bijv. een tijdje de Razer Raiju controller voor de PS4 gehad. Deze heeft ook knopjes met van die mechanische tikjes (net als een muisknop), terwijl de standaard ps4-controller membraanknoppen heeft (of iig zo aanvoelt). Met die Razer dat speelt gewoon prettiger, door de tactiele feedback van klikjes.
niet sneller of beter type zeg je?

ik heb thuis een mechanisch keyboard, en waar ik momenteel een opleiding volg zijn het rubber domes... hoe vaak ik het ook probeer met die type-test websites; ik haal gemiddeld thuis altijd zo'n 10 words per minute meer dan hier op de opleiding...

dus jah, er is wel degelijk een verschil in snelheid van typen wanneer je met een mechanisch gaat werken....
Vooral afhankelijk van smaak, ik heb ook vrienden die mechanisch helemaal niks vinden. Er zijn sowieso veel soorten switches met ook verschillende key travel lengtes. Je zou eventueel voor een testertje kunnen kijken, of bij de Media Markt/Saturn liggen vaak mechanische toetsenborden om uit te proberen, wel vaak met mainstream switch types.
Ik ben net weer voor de G105 gegaan nadat de G110 kuren begon te krijgen. Net als ThomO al zegt, het lijkt mij helemaal niet fijn gamen als je de knoppen ver moet indrukken. Maar heb het nooit geprobeerd. Er zullen toch voordelen zijn als ik zie hoeveel gamers zweren bij mechanische tobos.
Een mechanisch keyboard hoef je juist niet helemaal in te drukken (te bottomen) zoals dat wel moet bij een rubber dome keyboard (omdat er dan pas contact gemaakt wordt). In ieder geval MX-red switches maken juist sneller contact en er is geen klik om overheen te komen. Theoretisch ben je er dus iets sneller mee hoewel dat verschil naar mijn idee in de praktijk nauwelijks waarneembaar zal zijn.

Verder is het wat mij betreft ook een kwestie van dat mechanische switches zo goed als niet slijten. Een goed rubberdome toetsenbord heb ik zelf ook niet zo'n problemen mee, maar die wordt met leeftijd (en gebruik) langzaam steeds slechter terwijl een mechanisch toetsenbord in principe op een constante kwaliteit blijft.
Ik merk bij mijn Cherry Red's dat ik vaak de spatiebalk in druk zonder dat ik dat eigenlijk wil, omdat ze zo'n lage travel time hebben en mijn duim blijkbaar best zwaar is :P
misschien een idee om die éne switch te vervangen met een MX black(of misschien zelfs nog zwaarder).
Goed idee, enige nadeel is dat ik dan mijn Red's uit de pcb moet gaan slopen :9
Ik heb een Corsair K70 btw, heerlijk toetsenbordje!
Ik had ongeveer dat probleem met browns op een ducky toetsenbord, maar dan als ik de spatiebalk ingedrukt had dat hij niet ver genoeg omhoog kwam omdat ik blijkbaar te veel druk er op bleef houden... Met mijn Quickfire TK met reds heb ik daar nu totaal geen last van. Naar mijn idee omdat er geen klik in zit, bij die browns moest de knop omhoog ook weer voorbij die klik komen terwijl dat bij de reds niet zo is waardoor de vereiste druk gelijk is over de gehele beweging. Als ik nu test merk ik ook dat ik toch wel duidelijk de knop een stukje omlaag moet bewegen hoor, dus ik herken eigenlijk niet wat jij zegt over de reds. Maar goed, dat benadrukt ook maar weer hoe persoonlijk een mechanisch toetsenbord is, je moet ze echt zelf testen om de juiste voor jou te vinden.
Daarom voegde ik het "zware duim" stukje toe haha :)
Je moet niet vergeten though, Mechanische Switches hoef je ook niet tot de bodem in te drukken, ze registreren halverwege al. (Bij bijvoorbeeld Blues en Browns is dit voelbaar door middel van een tactile bump/click.)
Ze zullen wel de key travel bedoelen. Zeker tov scissor switches hebben mechanische een flinke travel. Gelukkig hebben we daar o-rings voor welke dit euvel verminderen (samen met het geluid). Andere optie is om voor de cherry ML switch te gaan. Deze wordt veel toegepast voor compactere toetsenborden en hebben een kleinere key travel.
ik vind mechanisch persoonlijk wel veel fijner, maar het hangt van smaak en van de switches af; ik heb op werk mx red's, en thuis mx blue's, maar ik zit erover te denken die thuis ook door een met reds te vervangen. Dit artikel legt het verschil wel goed uit IMO: http://lifehacker.com/how...ard-and-why-you-511140347
logitech g105 heb ik nu ook 4 jaar ingebruik en ziet er nog tiptop uit! Maar eerlijk is eerlijk, 4 jaar is wel langzat voor een toetsenboard omdat het dan niet zo fris meer is, ondanks dat ik hem elke 2 weken een keertje uitzuig.
Of het voor typen prettiger is weet ik niet, ik kan alleen typen (zonder last te krijgen van m'n handen/polsen) op een natural keyboard (en daar zijn niet zoveel mechanische versies van), maar voor gamen vind ik het wel prettiger (helaas krijg ik ook met gamen last als ik met een rechte plank werk).
Mechanische toetsenborden vallen een beetje in de categorie 144 hz scherm of een 1000 hz muis, je wordt er geen pro van, maar het maakt je hobby weer nét even wat prettiger en helpt je om je input lag weer een beetje verder te reduceren. Ze registreren eerder een aanslag en ps/2 is toch nog steeds nét iets sneller dan USB.

Welk type switch je wilt is vooral een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik browns het beste compromis tussen actuatiepunt, tactile feedback, benodigde kracht en herrie. :)
Ze zijn kwalitatief zeker en vast hoogwaardig.

Maar of het leuker gamet (of typt) hangt echt van je gevoel af..

Om te gamen heb ik persoonlijk liever mechanisch door de iets langere travel, actuatiepunt etc. Het geeft je net dat ietsje meer controle.

Maar om te typen -en voor m'n werk typ ik veel en snel- zweer ik bij een bord met scissor-keys. Ik heb een tijdje een mechanisch gebruikt maar ben al lang weer overgestapt op een plat bordje met scissor keys.
Ik vind scissor keys écht de beste om snel en veel op te typen. Een mechanisch bord voelt me te hoog aan daarvoor, het remt me af en het maakt teveel lawaai, het voelt gewoon niet lekker.

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 28 juni 2017 17:46]

Bij mij precies andersom. Ik heb de mijne gekocht omdat het fijn gamed, typen erop vind ik echt niets! Op kantoor heb ik een toetsenbord met lage "tip" toetsen, daar haal ik met gemak 300 aanslagen per minuut mee. Thuis op mijn meganische toetsenbord maak ik als ik wil typen de ene typfout na de andere
Kan iemand mij uitleggen waarom men zo enthousiast is over mechanische toetsenborden? Ik probeer d'r altijd een paar van collega's en vrienden maar het zijn... gewoon toetsenborden. Sommigen maken meer lawaai. Maar het zijn vooral dure toetsenborden. Ik krijg altijd sterk het idee dat men zo'n ding koopt omdat ze gehoord hebben dat 't fijn is, vervolgens valt het tegen maar moet je tóch je investering goedpraten. Plus, je kan lekker elitair lopen doen :+

Niet aanvallend bedoeld, oprechte interesse. Ik werk als software ontwikkelaar dus ik typ erg veel op een dag. Ik vind mijn Apple keyboard al duur en deze werkt voor mij eigenlijk perfect, zo niet beter dan al die duurdere mechanische ramplankjes.
Ik gebruik een mechanisch toetsenbord thuis voor programmeren & gamen.
Het verschil met een niet-mechanisch toetsenbord zit het vooral in het niet 'sponsig' aanvoelen van (veelgebruikte) toetsen, plus de KLIK van een Model M is een duidelijke feedback dat je aanslag geregistreerd is :-)

Nu zit er natuurlijk een groot verschil in kwaliteit tussen niet-mechanische toetsenborden; een toetsenbord dat je bij een Medion-PC krijgt is dermate ruk dat je daar nog niet de installatie van een OS mee wilt doen, maar het Dell toetsenbord dat ik op mijn werk gebruik is helemaal niet zo slecht (al weet ik niet hoe die zich zou houden als ik daar fanatiek mee zou gamen :-)) om dagelijks op te werken...

Bij een mechanisch toetsenbord weet je wat je kan verwachten, want de switches zijn bekend qua performance. Je hoeft dus alleen maar te bepalen welk type switch je fijn vindt werken.
Ik gebruik al sinds 2011 een Logitech G15 toetsenbord als 't niet langer is :D Ik herken oprecht die klachten niet, ook na lang gebruik en veel gaming doen m'n WASD 't nog zoals de rest het doet. Maar ik besef me dat ik er gewoon naast zit, ik ervaar het gewoon niet. My loss!
Ik heb nooit geinvesteerd in een duur niet-mechanisch toetsenbord, dus mijn ervaring is met goedkopere varianten... Als ik een G15 zou hebben gehad was mijn mening misschien anders :)

Ik heb wel een keer een toetsenbord met Cherry MX red switches geprobeerd, maar ik moet bekennen dat ik daar ook geen voordeel ten opzichte van een niet-mechanisch toetsenbord mee merkte.

Ik denk dat ik voorlopig ook nog geen ander hoef te kopen, tenzij mijn Model M er mee ophoudt (Wat erg onwaarschijnlijk is :+)

Edit: Mijn Model M is van 13-2-1995, en hij typt nog als 20 jaar geleden :D

[Reactie gewijzigd door JAVE op 29 juni 2017 00:16]

Wat het voor mij doet.. Ik had voorheen altijd 'gewone' tobo's en ik had zo'n beetje 1 a 2 tobo's per jaar nodig omdat er toetsen lam begonnen te raken, ongeacht merk. Ik opgegeven moment overgestapt op mechanisch en na lang twijfelen (prijs was vooral een drempel) voor de Ducky Legend gegaan. Deze heb ik inmiddels alweer 2,5 jaar en de wasd/spatie voelen nog steeds hetzelfde als bijvoorbeeld de F-toetsen. Dus ja de aanschafprijs was veel hoger, 169 euro destijds maar ik doe er ook veel langer mee
ducky ftw; ik heb ook een ducky thuis ... heel goeie keybs...

ze doen die trouwens regelmatig in de promo bij alternate.. dan kan je ze aan zo'n 100¤ kopen; echt een koopje
Één van de voordelen die ik nog niet genoemd zie worden is dat de meeste mechanische toetsenborden veel sneller en nauwkeuriger registreren dat je een toets indrukt. Bij een membraantoetsenbord wordt de toetsaanslag pas met zekerheid geregistreerd als je de toets volledig hebt ingedrukt. Bij de meeste mechanische switches zit dit punt al een stukje eerder (bij Cherry MX Blues is dit op het 'klik' momentje).

Zelf speel ik met enige regelmaat RTS spellen of MOBA's en als ik met een mechanisch toetsenbord speel merk ik ook echt verschil: in hectische situaties zit er minder tijd tussen het moment dat bijvoorbeeld beslis om een ability te gebruiken en het moment dat de ability afgaat in het spel.

Zelfs in shooters merk ik wat verschil, al is de impact hier een stuk minder dramatisch omdat je toch niet sneller kan ontwijken dan dat de kogels op je afvliegen :D
Ik voel me er ongeveer hetzelfde over... In ieder geval t.o.v. de hype dat erover ontstaan is, het lijkt echt wel even hip te zijn als te korte jeansbroeken en fidget spinners. }>

Maar alle gekheid op een stokje: dat apple bord van je is een scissor als ik me niet vergis... Ik kan best begrijpen dat je daar heel erg tevreden over bent. Hier ook een scissor-fan en om te typen vind ik dat niets beter aanvoelt dan een platte scissor met weinig -maar net genoeg- travel en nauwelijks hoorbare klikjes.

Mechanisch vind ik leuker om te gamen, biedt iets meer controle -vind ik- maar of dat een feit is of een gevoel daar kan ik niet zeker over zijn. :9
Oooh! Krijg nou wat, verschillende keymaps zoals DVORAK ingebouwd?! Dus ze luisteren toch stiekem een beetje naar de mech-keys community. "hardware" dvorak is al een tijdje een droom voor me. Hoef ik niet meer moeilijk te doen met regio/keyboard/landinstellingen die op elke pc weer verdwijnen.

Gewoon, hops, andere layer selecteren en gaan met die banaan :D
Moeten die keys daarom ook net een andere kleur hebben dan de behuizing? Waarom niet gewoon helemaal zwart?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 juni 2017 13:54]

Het bedrijf levert zeven rode keycaps mee waarmee gamers veelgebruikte toetsen zoals w,a,s,d kunnen accentueren.
@Gamebuster doelt op de grijze toetsen die iets lichter zijn dan de behuizing. Dat stoort mij ook.
Ik zie 4 lampjes op het L toetsenbord: N, C, S & G. Num-, Caps en Scroll-lock kan ik begrijpen, maar waar staat de G voor?
Random gok: Gaming-mode, waarbij de windows-key uitgeschakeld wordt.
Bedankt! De logitech cooler master :+ website heeft geen duidelijke fotos van het toetsenbord maar gelukkig Kotaku wel:
https://i.kinja-img.com/g.../ohsathgokt4bcqhyzryl.jpg

Ik was op zoek naar een Game-lock toets en het lijkt er op dat het FN+ F9 zal zijn aangezien op F9 een windows icoontje met een slot te zien is.

Edit: Niet logitech maar coolermaster

[Reactie gewijzigd door Reinoud95 op 28 juni 2017 18:17]

Ik verwacht ook niet dat Logitech foto's toont op hun site van Cooler Master toetsenborden :D

Mijn CM Storm Quickfire TK heeft ook zo'n gaming lock feature dus dat zal het idd zijn.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 juni 2017 16:11]

Gaming mode - oftewel Windows-key uit.
Gok ik.
Of je kunt losse PBT keycaps kopen voor tien euro en die op je mechanische toetsenbord stoppen.
Als je een speciale toetscombinatie indrukt, hoor je een geluidje van het marketing team dat je uitlacht.

Komop zeg, waar trappen al die gamers toch in? Ik heb ook een mechanisch toetsenbord. Een Chicony uit 1999 van 20 euro. En nog steeds supersoepel met goeie feedback. Ondanks mijn SWAT4 periode waarbij ik nogal eens ragede 8) en het toetsenbord het dan moest ontgelden.
Ik had ze laatst nog een berichtje gestuurd, kreeg helaas geen antwoord, maar inderdaad, greens en pbt caps. Voor 110¤ doe ik dat graag!
Leuk en aardig.. maar had liever laser technologie gezien in de nieuwe toetsenbord. De toetsen zijn ook andere kleur in vergelijking met de base? Dat maakt het wel lelijk.
Wooting One, Bloody B720 en Tesoro Excalibur SE Spectrum zijn al beschikbaar met de nieuwe technologie. Dit maakt het dus mogelijk om toetsen gevoelig te maken. Zo kun je de toetsen bijvoorbeeld 10% indrukken, ipv altijd 100%. Is wel handig voor race spelletjes IMO.

[Reactie gewijzigd door 14M4N0NYM0U5 op 28 juni 2017 19:00]

Lelijk? (=subjectief)

Eindelijk een mooi basic toetsenbord zonder teveel toeters en bellen erop!
Ik heb een toetsenbord uit 1986 waar ik nog elke dag op type. Toetsenbord is oersterk. ik heb nog nooit een toetsenbord hoeven vervangen omdat het te oud werd.
Dit zijn geen wegwerp toetsenborden. PBT is een vrij slijtvast kunststof en zorgt er juist voor dat dit toetsenbord lang mee moet gaan zonder noemenswaardige slijtage.

Waar een 10 euro Logitech toetsenbord na een paar jaar helemaal glimt en glad/vies aanvoelt zal dat bij deze niet het geval zijn.

Ik ben zelf niet echt een fan van Cherry switches, maar ik hou wel van duurzaam spul. Heb zelf een RealForce Topre waarop alle keycaps PBT zijn behalve de spatiebalk. Laat nu net de spatiebalk versleten zijn en de rest totaal niet.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 28 juni 2017 17:41]

Wat is er lelijk aan deze toetsenborden? Het zijn naar mijn mening lekker sombere en strakke planken (zolang je die rode toetsen niet gebruikt).

Dit zijn mechanische toetsenborden. Ze zijn veel slijtvaster en geven duidelijke respons dan 'gewone' toetsenborden. En ze gaan waarschijnlijk langer mee dan je volgende paar computers.

Ook weet ik niet wat een nieuwe computer hier mee te maken heeft...
Over smaak valt te twisten: Mij staat dit juist wel aan.
Ik heb altijd een hekel gehad aan toetsenborden met allemaal kleurige "multi media" toetsen, vastgegoten pols steunen en grote platen. Doorgaans doe ik dan ook wel meer dan 5 jaar met een toetsenbord/muis/monitorkast en zijn het enkel de performance onderdelen (GPU/SSD/CPU) die vaker vervangen worden. Een mechanisch toetsenbord vind ik ook fijner om mee te werken dan een goedkoop rubberdome toetsenbord, en omdat deze langer mee gaan is de hoge prijs ineens niet zo veel hoger meer.
Leuk dat het duurzaam is, maar hoe lang kan je dan met het keyboard doen,
Lang waarschijnlijk. Mijn niet-mechanische toetsenbord werkt al 20+ jaar.
En ik heb ook nog ergens een IBM bord dat het uitstekend doet, maar zwaar is en zwaar typt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*