Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dlc-pakketten van Call of Duty: Black Ops 4 komen niet los beschikbaar

Wie dlc voor Call of Duty: Black Ops 4 wil kopen, dient de season pass aan te schaffen. Uitgever Activision gaat de extra contentpakketten in tegenstelling tot bij vorige Call of Duty-games niet los verkopen.

De wijziging van dlc-beleid staat in de faq van het spel. Op de vraag of delen van de content van de Black Ops Pass individueel te kopen zijn, zoals map packs bij vorige Call of Duty-games, antwoordt ontwikkelaar Treyarch 'Nee, de content in de Black Ops Pass kan alleen als bundel aangeschaft worden.'

De vraag waarom Treyarch de wijzigingen met dlc doorvoert, beantwoordt het bedrijf alleen met: 'We herdefiniëren het digitale-contentseizoen voor Call of Duty: Black Ops 4 door vaker meer content te bieden.' De Black Ops Pass bevat het zombielevel Classified en nog vier zombielevels, twaalf multiplayermaps en vier Blackout-personages.

De season pass is onderdeel van de Digital Deluxe Edition van 99 euro en de Digital Deluxe Enhanced Edition van 129 euro. Op een later moment komt de Black Ops Pass los verkrijgbaar, maar Activision heeft nog geen prijs bekendgemaakt. Op Reddit uiten gebruikers hun ongenoegen over de plannen met de Black Ops Pass. Treyarch reageert daarop met de belofte dat er geluisterd wordt en dat 'de conversatie pas net begint'.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-06-2018 • 22:11

86 Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Ik speel COD al niet meer sinds BO1. Dat was in principe de COD, waar in mijn ogen de vooruitgang een beetje stopte. Je had MW1 wat echt een super spel was, dedicated servers op de PC. Hechte communities waar je elke avond weer met elkaar aan kon sluiten. De grappige gast die alsmaar actief was in chat. De pro, de nummer 1 van de server waar je wel een lesje van kon leren, hell als je ambitieus was waagde je zelfs een poging om hem van zijn troon af te stoten. De irritante troll die alsmaar de grenzen in chat opzoekt, heerlijk. Maar ook geen onbelangrijke, admins die cheaters de das om deden. Another one bites the dust zeiden we altijd!

Vooruit, MW1, levelen, het aanpassen van wapens en killstreaks die de playing fields helemaal omgooiden. Niet allemaal nieuwe dingen maar wel in een leuk pakket. MW2 kwam met nog meer uitbreidingen maar ook met slechte zaken. Geen dedicated servers meer. Verder wel een leuk spel met verder uitgewerkte killstreaks, waarom niet.

BO1 maakte het op de pc weer goed door dedicated servers toe te voegen. Ik kon weer een ‘thuis’ server vinden waar je elke avond weer de zelfde jongens en meiden tegenkwam. Ik hoefde ze geen eens aan mijn Steam vrienden lijst toevoegen. Ik wist dat ze er elke avond waren. Hieronder nog in small text een mooi stukje tekst over dedicated servers in het Engels.

Dat gevoel heb ik sinds 2010 gewoon in geen enkel spel meer gehad. Tuurlijk heb je friends lists en opties om elkaar te joinen. Tuurlijk heb je communities op Steam, maar een echte server waar x aantal personen elke avond weer terug te vinden zijn heb ik nergens meer gezien. Altijd maar die lobbies en onzin.

Wat voor mij ook een doodsteek was is de xXx-pussyslayer69’HD’-xXx ERA tijdens MW2. De opkomst van Youtube commentators en een selecte groep, goede spelers die deden aan commentaar en maken van montages. Miljoenen views en geld verdienen door spellen te spelen en op YT te uploaden? Wie wil dat nou niet. Duizenden kiddos die op de een of andere manier geld bij elkaar hadden gespaard om een capture card te kopen en vervolgens in een lobby of server te komen met een Intervention en L96.

De geboorte van de 360s, 720s, 1080s, quickscoping, ladderstalling je noemt het maar op. Ho maar objectives? Vergeet ze maar. Een spel werd deels hierdoor verkracht.


Als je goed, verder in de serie kijkt en echt eerlijk bent, zie je simpelweg gewoon nog steeds MW2. Enkel een andere naam en wat visuele tweaks. Verdere uitgewerkte customization en daar houdt het ook op. Waar zijn alle miljoenen of misschien wel miljard(en) gebleven die verdiend zijn over de jaren heen? Het verdienmodel is denk ik meer aangepast dan de game zelf.

In 8 jaar had ik stiekem wel meer verwacht van een serie die zo als een trein verdient heeft.


Misschien is nu dan toch de tijd rijp om dit spel te boycotten en de uitgever en developers bot te laten vangen. Wellicht dat ze dan beseffen dat ze het wel beter kunnen doen.

Als ik kijk naar de concurrentie zie ik stappen, soms minimaal, maar in ieder geval stappen. Kom op Activision, jullie kunnen beter!

Like most modern multiplayer shooters, Siege relies on matchmaking rather than dedicated servers. And in most ways, I prefer it like this. Despite one or two great servers that felt like home, much my time in Counter-Strike was spent trying to join servers that were full by the time I clicked them, that lagged more than the server browser had suggested, which were full of cheaters, or which required the download of a dozen annoying custom sounds. Matchmaking fits much more into a life in which I have less time to play games, and less time trying to simply get into a game.

But I miss the ability to make casual acquaintances of those good players I encounter during matches. There is, yes, the option to add them as friends, to reach out and forge some greater social connection. But that’s not what I want. I want to drink alone in a crowded bar of people who recognise me, and who I recognise. I want friendly hellos and silent nods. A friends list is entirely too formal, too much.

There was much hoo-ha when dedicated servers first started to disappear from the feature list for multiplayer games, and some still maintain it as an option, but you can tell it’s a thing of the past. Soon most players won’t remember why the option was desirable, and it’ll likely disappear even more. That’s a real shame.

[Reactie gewijzigd door LOODLOKET op 15 juni 2018 00:29]

Ik koiop al een paar jaar geen COD of BF meer (BF5 staat wel op de planning trouwens).

Maar dat ging me dan altijd meer om de volgende punten.
1: dedicated servers.
2: DLC die playerbase fragmenteerd
3: Zombiemode was is "part of the deal" maar nu steeds meer appart.
4: Geen echte progressie in de game, steeds hetzelfde met andere gimmicks die vroeger gewoon mods waren geweest.
en het belangrijkste.
5: Het complete gebrek aan respect voor hun klanten. Alles wat ik hierboven noem, is al tijdenlang een probleem van beide games. vooral het splitten van de playerbase. en pas NU gaan ze het eindelijk een keer oppakken, BF5 door het goed te doen (iedereen gratis extra content) en COD dus andersom, (iedereen betalen voor ALLE content).
Het is onderdeel van het probleem dat grote publishers steeds meer ecosysteempjes en verdienmodellen aan het ontwikkelen zijn en daar door de essentie van hun product missen.
Het maken van een spel is allang niet meer het hoofddoel van grote publishers als Activision/Blizzard en EA

Vroeger speelde je de characters van Tekken en Mortal Kombat vrij door de storyline uit te spelen en soms wel meerdere malen, Maar anno 2018 koop je die toch echt in een DLC.

De games als Ori and the blind forest, Hellblade Senuas Sacrifice, Devil my cry, Dying light etc of publishers als nintendo etc doen dat wel heel goed en de grote namen lijken er steeds meer van terug te komen.

De conferentie van EA op de E3 werd er geklapt omdat er geen loot boxes worden geintergreert in The Anthem, geen pay2win system en dat vind ik pas storend dat er wordt geklapt omdat ze daad werkelijk een game gaan maken zonder pay 2 win system.

Ik denk dat er een moment komt dat de kleinere studios weer belangrijk gaan worden en daarom vind ik het persoonlijk bijvoorbeeld heel jammer dat Ninja Theory opgekocht is door Microsoft, Ik denk dat de grote namen uit eindelijk echt van hun huidige pad af wijken om populair te kunnen blijven.

[Reactie gewijzigd door Shadowbox op 16 juni 2018 17:29]

True beide reacties. Ik kom ook uit de tijd van MW1, de dedecaded pro-mod servers, met actieve admins, cheater bye ban for life, gewoon heerlijk. Ik ben blij dat bij de Battlefield series nu dat langzaam weer omdraaid, maar ze moeten, Battlefront 2 is natuurlijk het voorbeeld hoe ze uitgekotst zijn op Reddit. Maar door die schade en schande moeten ze het veranderen. Ik hoop dat Activision dit ook tegenkomt anders blijven ze doorgaan. 1 ding hebben ze wel afgekeken, dat merk je aan de zin die ze gebruiken in de laatste alinea.

"Op Reddit uiten gebruikers hun ongenoegen over de plannen met de Black Ops Pass. Treyarch reageert daarop met de belofte dat er geluisterd wordt en dat 'de conversatie pas net begint'."

Dus ze zijn er zeker bang voor en terecht, maar het toch eerst wel ff proberen. (mss wel het ergste van het hele verhaal.)
Precies dit. Sommige clan servers waar ik graag op speelde waren ook weer terug te vinden op CoD:WaW toen deze uitkwam. Veel van de mensen waar ik in CoD4 mee speelde waren daar ook weer terug te vinden. MW2 vond ik een gaaf spel maar miste de dedicated servers. Tegenwoordig steek ik niet meer zoveel tijd in gamen als vroeger en call of duty heb ik nooit meer gespeeld na MW2. Die dedicated servers waren naar mijn mening van grote toegevoegde waarde al was het maar om de mods en custom maps die je ook kon spelen.
Eindelijk, een mede Tweaker die de nostalgische bril op durft te doen. Dedicated servers waren prachtig. Net zoals de beste meneer op rockpapershotgun schrijft is matchmaking geen verkeerde optie an sich.

De oude CS 1.6, vroegere COD / BF spelers hebben als het goed is de tijd niet meer om avonden lang te vertoeven achter een scherm. Matchmaking en een lobby zijn ideale tools om nu een snelle fix te krijgen. Maar hoe moeilijk zou het nu zijn om een volgende menu toe te voegen:

Multiplayer >> Matchmaking or Server Browser. Let op, de or, danwel of is het sleutelwoord. Bouw tenminste de optie er in!

Kies en gij zult spelen hoe jij wilt! Je hebt immers 50 of 60 euro betaald voor een spel. Je zou de koning moeten zijn als speler en klant.

NEEN is de visie tegenwoordig. We willen dat je het spel koopt en het liefst nog 5 DLC’s of een season pass erbij aanschaft. Terwijl ze de geld tellen slopen ze jaarlijks steeds meer opties en mogelijkheden uit spellen die het er niet beter op maken.

[Reactie gewijzigd door LOODLOKET op 15 juni 2018 01:15]

Prachtig inderdaad, herinner me (na 12 jaar) nogsteeds het ene IP adres waar we altijd op terug kwamen :D \connect 82.208.14.229:27963 . elke dag standaard na school (15:00 +-) tot avondeten weer achter de pc, snel eten, en dan weer verder hehe

Het grappige is, bleek dus, de meeste gamers blijkbaar zo'n 50km van mij weg woonde. Een helse afstand toendertijd (op de fiets als scholier), maar draai daar nu mn hand niet voor om (auto). goeie oude tijd

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 15 juni 2018 01:27]

Compleet mee eens. Ben blij om alle nostalgie hier te lezen. Veel te veel tijd in RTCW en RTCW:ET gestoken waarbij je altijd maar naar 1 of 2 servers ging. Clanwar opzetten? Natuurlijk! Join gewoon de password-protected dedicated clan-server.

Waarom kan dat tegenwoordig niet meer? Er moeten meer centjes worden verdiend om de aandeelhouders tevreden te houden.
Als je mw2 naast ww2 zet en grafisch gaat vergelijken zie je dat er grafisch toch enorme staplen zijn gezet. Minder dan de BF serie maar de laatste draait ook geen stabiele 60fps op consoles. Maar de fanbase wilt gewoon geen verandering en dat weet Activision. Tuurlijk is er een vocale minderheid maar het was toch echt BO2 en BO3 die voor de desbetrefende console generaties de best verkopende cods waren.
Gewoon helemaal mee eens , kunnen we een fundraiser starten om die even opnieuw uit te brengen en dan alleen de bugs eruit . Nieuwe 4k graphics erin ( zonder iets aan te passen ) en lekkere dedicated servers en rammen maar
Je had MW1 wat echt een super spel was, dedicated servers op de PC. Hechte communities waar je elke avond weer met elkaar aan kon sluiten. De grappige gast die alsmaar actief was in chat. De pro, de nummer 1 van de server waar je wel een lesje van kon leren, hell als je ambitieus was waagde je zelfs een poging om hem van zijn troon af te stoten. De irritante troll die alsmaar de grenzen in chat opzoekt, heerlijk. Maar ook geen onbelangrijke, admins die cheaters de das om deden. Another one bites the dust zeiden we altijd!
Ik raad iedereen die COD4 nog op Steam heeft het te installeren en gewoon een paar potjes te spelen. Sinds twee maanden ben ik zelf ook weer actief op een aantal servers en het ik kan echt genieten van de nostalgie. Hoe alles in al die jaren sinds de game uitkwam nog hetzelfde is, is echt prachtig. Ik kwam er zelfs spelers tegen waar ik jaren geleden ook nog mee gespeeld had.
Tja dit had ik dan weer 10 jaar eerder in 2000 met CS1.5
Elke generatie heeft wel iets te miepen, zo zal ik ongetwijfeld wel een zeikerd lijken in de ogen die vanaf 1993/4 intensief online gamede.

Ik ben wel van mening dat ik de leukste online gaming periode hebt meegemaakt (early 2000) in mijn optiek was het al helemaal verziekt in 2010 met precies wat je omschrijft.
Eens. Ik was dan niet van CoD maar ut99. Mooie tijden.

Gamen was alleen skills en een beetje ping. Dedicated servers, maps downloadde he gewoon. Niks DLC. Gewoon af en toe een gratis patch. En spelen maar.
Oh dit valt nog mee. Ik heb langere berichten gezien op Tweakers.

Voor wat betreft de muur met tekst. Soms moet je je ei kwijt. COD ligt nogal gevoelig bij mij. Een serie met een sterke historie en veel potentie, helaas heb ik en velen anderen enkel de herinnering van het verleden. Het laatste is teveel gevraagd.

[Reactie gewijzigd door LOODLOKET op 15 juni 2018 01:04]

Ik ben afgehaakt bij eerdere delen van COD. Voor mijn gevoel werd er teveel geld gevraagd voor te weinig content en de lol was eraf. Ik ben maar BF gaan spelen wat erg leuk was. Toch zal ik ook daar geen premium meer kopen want daarvoor speel ik het te weinig.

Dat laatste is voor mij de reden waarom ik er niet over peins om deze COD te kopen. Alles of niets vind ik geen goede reden om een spel mee in de markt te zetten. In het verleden heb ik DLC's gekocht omdat ik van servers werd gekicked omdat ik niet de volgende map had. Als zoiets vaak gebeurt dan voelt het wel als een 'gedwongen' aankoop en daar heb ik een hekel aan. Helemaal als die aankoop ook nog eens bestaat uit slechts een paar mappen.

Nee, het is leuk geweest, ik koop/speel geen spellen meer die ervoor zijn gemaakt om naast de initiële aankoop nog meer geld binnen te halen. Je kan al jaren geen eigen servers meer draaien en zelf maps maken? Vergeet het maar want alles is weggehaald om maar zelf zoveel als mogelijk te verdienen.

Als argument wordt vaak gegeven dat het ontwikkelen van spellen zeer veel kost, dat is de weg die de ontwikkelaars zelf zijn ingeslagen. Bovendien zetten ze vol in om het 'mooi' te maken maar tegelijkertijd worden spellen vaak met bugs uitgebracht die vooral in de eerste week na launch zeer hinderlijk zijn. Sommige spellen moeten zelfs lang wachten voordat ernstige bugs eruit worden gehaald maar ondertussen wel ¤60,- vragen en vaak het dubbele als je premium wil.

Mij zijn dergelijke bedrijven kwijt, geen zin meer in.
In de nieuwste BF heb je geen premium meer, de maps worden gratis ;)
Same, in een opwelling heb ik BO3 en WW2 nog gekocht, in de hoop dat ik weer zo'n ervaring zou krijgen zoals vroeger. Echter heb ik beide games niet meer dan 5 uur gespeeld. De lol was er snel vanaf.

Zonde dat Xfire ook niet meer in zijn oude vorm bestaat. Dit was een simpele applicatie die eigenlijk precies genoeg toevoegde aan je game. Geen 4 verschillende overlays (Discord,Steam,Nvidia,Windows) maar 1 simpele interface die ook nog eens weinig resources gebruikte.

Ik zat vroeger altijd in een zombies server waar muziek in zat, als ik die nummers nu nog hoor dan blijf ik nog altijd terugdenken aan die fijne game..
Slechte zaak. Hiermee haal je alle incentive om kwalitatief goede DLC te maken direct weg. Zorg dat je eerste pakket tof is, stop in de volgende twee pakketten een skin en een nieuw wapen en noem het DLC en je bent klaar: 3 DLC-pakketten! Maar goed, er moet toch ergens aan verdiend worden... Toch? Ik bedoel, nog meer dan dat je al bespaart door alleen maar multiplayer uit te brengen, PUBG/Fortnite er in te klonen en gewoon de volle mep ervoor te gaan vragen, toch?

Laten we wel wezen, dit is natuurlijk gewoon om te verdoezelen dat Activision bang is voor backlash over lootboxes. Dan maar deze methode. Leuk, goede manier om je spelers aan de game te binden, ook. Level playing field enzo. Het is duidelijk dat zelfs Activision er zelf al niet van uit gaat dat deze game veel langer dan een jaar blijft leven met dit soort acties. >:(

Ik baal er ook goed van dat die Activision-troep niet uit m'n Battle.net launcher verwijderd kan worden, trouwens!

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 15 juni 2018 00:09]

Nieuwe manier van nog sneller en meer geld verdienen, gewoon alles of niks. Belachelijk dat games als melkkoe worden gebruikt. Dat je wilt verdienen is logisch, maar echt een melkkoe maken van je product is echt dood en dood zonde. Helaast een trent van afgelopen jaren, maar toch.

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 14 juni 2018 22:15]

Niemand verplicht je die DLC te kopen toch?
Bij dlc in de vorm van nieuwe maps en spelvormen soms wel, want ze verdelen daarmee de community. Ik had vroeger bij BF BC2 niet de DLCs gekocht en werd dan vaak van een server gekicked omdat ik de volgende map niet had. Ook kon je selectie doen op servers die alleen de basis maps gebruikten, maar daar had je dan vaak weer weinig spelers in een game zitten zodat het weer unbalanced werd of gewoon een half volle server.
Bij BC2 waren de maps gratis... Alleen vietnam was betaald, maar dat was een standalone. IIG op PC :)
Dan zal het BF3 geweest zijn, ipv BC2.
BF3 en 4 waren inderdaad een drama met DLC's.

Het frappante is dat na een tijdje niemand meer de DLC maps speelde in 4.
van bf4 kwamen de dlc's later gratis
Véééééél later. Te laat, eigenlijk :)

De community was toen eigenlijk al dood, buiten de locker-grind servers.
Dat was idd ook de enige reden waarom ze gratis kwamen, omdat iedereen weg ging ja :) :)
Nee maar je koopt wel een incompleet spel en dient een veelvoud bij te leggen voor het complete spel.. hetzelfde spel als de voorgaande jaren.. ik vind het echt heel erg jammer dat ze nog altijd zoveel winst maken.

Vroeger had je als flut uitgever geen kans want je verkocht die zooi niet meer.. Tegenwoordig betekend het dat je meer aan ads moet doen en je verkoopt toch wel want tja.. hype

Helaas zijn de meeste mensen vanwege nostalgie toch weer nieuwsgierig en tja.. zo blijven ze jaarlijks refreshen en trapt iedereen er maar weer in.

Jammer dat er geen demo's meer zijn.. dan hadden ze vast geen miljarden aan cod verdiend over het afgelopen decennium

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 15 juni 2018 10:48]

Mooi dat EA en Ubisoft daar voor sommige games in ieder geval vanaf lijken te stappen (BFV en Division 2). Mooi ontwikkeling. Helaas is Call of Duty al heel lang een lekker melk koe voor Activision en zie ik het daar niet zo snel veranderen.
Wat betreft melkkoe vraag ik me dat bij BFV af. Ja Premium bestaat niet meer en dat juich ik toe, maar daar wordt nu ingezet op cosmetische items verkopen en dat levert bij veel andere games ook aardig wat op. Het zouden dan wel geen lootboxes moeten worden, maar er zal vast nog steeds goed aan te verdienen zijn.

Het zou me ook niet verbazen als het toevoegen van vrouwelijke personages aan het spel vooral is gedaan zodat er in totaal meer te customizen is met characters en er dus er ook meer te verkopen is. :)
Misschien heb je een punt, echter is het nu bij BO4 alles of niets. Bij BF V is het de game en je krijgt alles. De cosmetische dingen zijn geen pre om te spelen op een bepaalde map, wat wel het geval is bij BO4. Want zonder die pass kom je gewoon niet verder. :)

[Reactie gewijzigd door Sovjet op 14 juni 2018 22:48]

Standaard uitrusting bij BFV wordt fluoriserend roze en voor 10 euro kun je camouflage kleuren kopen :+
Als je gevoelig voor cosmetische items bent, heb je inderdaad een probleem. Vind het zelf wel fijn dat BFV nu zonder DLC komt, net als games vroeger. Dat iemand dan geld gaat betalen om met een ander shirtje of andere broek te lopen en hiermee mijn maps betaald, juich ik alleen maar toe!
division 2 is alleen het eerste jaar gratis.
Inderdaad, op deze manier is er geen reden voor hun om te zorgen voor kwalitatief goede DLC.

Mensen warm maken met een spannende DLC, ze kopen de season pass, en daarna breng je alleen nog maar flut DLCs uit.
Het gaat ongetwijfeld werken. Kijk maar naar alle alpha-games die gekocht worden tegenwoordig. Allemaal maar om alvast geld binnen te harken. Of je ooit een final release van de game krijgt moet je maar afwachten.
Zolang de meerderheid het slikt als zoete koek (lees: men koopt het toch wel), zullen ze allerlei manieren vinden om dit soort onzin alleen nog maar verder uit te breiden.

Ken mensen zat die moord en brand schreeuwen dat het allemaal nergens op slaat en men het langzamerhand een beetje beu is, maar zodra vrienden van ze het hebben schaffen ze het net zo hard aan.
CoD is en blijft een grote melk- }:O. Herkauwt tot en met en aan het spel zelf is door de tijd heen bijzonder weinig veranderd. Ik kan de echte verschillen tussen mw1, 2 en 3 niet vertellen met dien verstande dat mw1 wel redelijk vernieuwend was en nog dedicated servers had i.t.t. dat vage peer to peer server model want het lukt je nu nog nauwelijks om met mw2 of 3 naar een andere spelmodi te connecten dan tdm. De interessantere modi waarbij je nog enigszins tactisch kan spelen zijn zo dood als wat.
Maar zijn er nog daadwerkelijk gamers die CoD DLC los kopen?
Ik heb van 2 cod games in de loop der jaren het eerste DLC pakket gekocht omdat ik de game op dat moment nog veel speelde.

Bij de release van het 2e DLC pakket was ik er al wel weer klaar mee.
Dit heb ik dus ook altijd. Kocht wel altijd de season pass maar bij DLC 2 was ik al druk bezig met andere games en stak ik nog maar weinig tijd in CoD. Maar goed ik koop altijd samen met mijn broer de Deluxe edition met de season pass en dan betaal je bij de release 50 euro pp in combinatie met family share.

[Reactie gewijzigd door MissBluefinger op 14 juni 2018 22:51]

Ja. Ik koop meestal de eerste los, want daarna ben ik het spel al wel weer zat. Een jaar lang DLC is aan mij niet besteed.
Ik wel, maar dat komt omdat ik zelf de keuze kan maken. Ik laat me niet dwingen door een uitgever die vrijwel alle content jaarlijks probeert te recyclen.
cod ww2 speel ik nog steeds elke dag sinds release. Top spel.
Prima game inderdaad. Zeker als je even een half uurtje of een uurtje wilt knallen.
Dan NIET pre-orderen. En gewoon een paar maanden of langer wachten. Dat kan veel geld schelen.
Dat klopt sowieso. Ik zat net ps4 spellen op bol.com te zoeken die al wat ouder zijn: lees een jaar, en alleen slechts rond de 20 euro.
psprices.com, die houdt ook de geschiedenis bij hoevaak en wanneer een game in de aanbieding was.. blijkt dat zo'n beetje elke game wel om de 2-3 maanden de helft goedkoper is. Een beetje dat kledingwinkel-businessplan van voordurende sales.
Dank hiervoor. Echter bedoelde ik het verschil met de nieuwprijs van 60 euro
Via dat soort aanbieders koop ik vaak keys voor steam. Alleen opletten dat je dus niet een Russische versie koopt die je niet in het Engels kunt zetten ;(

Scheelt vaak 50% met de standaard prijzen die je betaald. En je voert de key in op steam en je bent direct eigenaar van het spel.
tja, kosten liggen veel hoger, inkomsten liggen lager, en de prijs van games zijn eigenlijk de afgelopen decennia amper gestegen terwijl het budget gigantisch gestegen is..
De verkopen zijn ook enorm gestegen en veel game studio's geven daar nog een extra boost aan door mini transactions etc etc dus ik vind jouw argument dat de ontwikkeling veel meer zou kosten een beetje onzin.
Dit is dan nog altijd de keuze van de uitgever en of studio zelf.
Er zijn veel betere en veel mooiere games gemaakt met heel veel minder geld..
Het zegt misschien juist dat zo'n uitgever veel teveel uitgeeft aan PR om die troep te slijten. Helaas trappen er nog jaarlijks miljoenen mensen in..
Maargoed. Call of duty is voor mij en vele anderen al geruime tijd dood.. rip cod.

Edit..
Je had het over budget en niet over ontwikkelings kosten. Excuus hiervoor.
Mijn post blijft grotendeels hetzelfde van toepassing .de bedrijven pompen zo idioot veel in ads en pr dat is gewoon niet normaal meer.. Daar alleen al van maken sommige andere studio's een game met honderden uren content

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 15 juni 2018 17:50]

Het is niet echt een keuze als AAA developer. De gamer heeft steeds hogere verwachting van de graphics en het moet er telkens beter uit zien dan de vorige game.. Jij denkt dat die graphics geen drol kosten om te maken? hoe gedetailleerder de graphics, hoe duurder het wordt.. En budget is ook voor een groot deel ontwikkelingskosten.
Ik blijf mij afvragen, waarom niet gewoon zoals Rockstar? oftewel, de mogelijkheid om of te grinden of in-game geld te kopen zodat je daar wat dingen mee kunt kopen. Kijk hoe lang bijvoorbeeld GTA V mee blijft gaan. Nu wordt je feitelijk verplicht om de seasonpass te kopen als je extra mappen wilt. Dit jaar wederom geen COD voor mij. De serie si al zo goed als uitgemolken en met dit soort taferelen erbij doet het zichzelf de das om.
Behalve dan dat je bij Rockstar echt geld uit kunt geven aan betere wapens, snellere voertuigen en beter bewapende voertuigen/vliegtuigen/heli's. Neigt héél erg naar pay2win. Ja, je kunt alles bij elkaar sprokkelen zonder ook maar één echte euro uit te geven maar den ben je, zoals @Jonathan-458 best wel even bezig. Maar da's de bekende strategie. Maximum effort, minimal reward. Op die manier grijpen mensen eerder naar de Shark Cards (echt geld omzetten naar ingame geld). Als je die drempel eenmaal over bent dan zul je dat soort onzin in het vervolg sneller aanschaffen.
eens maar dat ligt er maar net aan wat je wilt doen in-game. Je kunt gewoon wat lopen aankloten, beetje grinden en neit perse de duurste voertuigen/weapens/huizen willen kopen. Misschien raar maar zo game ik. Spel zelf kost al een flinke duit en dan ook nog geld uitgeven om overal het duurste van te hebben? nee dank je. Maar dat gedoe met seasonpass en extra mappen daarin ipv gewoon zoals bijv Titanfall alles gratis en alleen cosmetische aankopen.
Omdat je in het geval van GTA echt eeuwen moet grinden wil je hele toffe dingen kopen. DLC aanpak is verder wel tof.

Na CoD MW series ben ik gestopt de game te halen, serie is daarna snel berg afwaards gegaan en nu al helemaal geen SP meer.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 14 juni 2018 22:38]

Rockstar laat juist zien hoe dat absoluut NIET moet, die hebben stelselmatig en vrij tactisch elk aspect van 'enige snelheid' van behalen van auto's en dergelijke zonder sharkcards te kopen toch wel compleet uit het spel gesloopt. Van repeatable missies tot verlaging van rewards, tot natuurlijk elk nieuwe (refaced) item natuurlijk factor 2 duurder maken dan z'n voorganger.

Even random, omgerekend naar sharkcards kost zo'n nieuwe base een kleine 120 euro, beetje auto al rustig 20-30 euro.

En hun grote poeha over toevoegingen aan singleplayer? Buiten wat flut missies is er nooit meer gekomen. De grote zaken die ze zaken in online gedeelte? Revamped en copy&paste onzin PVP zut.
De serie si al zo goed als uitgemolken en met dit soort taferelen erbij doet het zichzelf de das om.
GTA5 zo goed als uitgemolken en met dit soort taferelen erbij doet het zichzelf de das om.
Precies hetzelfde.
ik ben het gedeeltelijk met je eens. ja de prijzen zijn buitensporig hoog maar je kunt er nog steeds lol aan beleven (ik wel in ieder geval). Maar ik vind het nogal een verschil met een seasonpass voor extra mappen/DLC of je laat iemand een keuze om geld uit te geven aan in-game dingen die je weliswaar voordelen opleveren maar je kunt het nog gewoon zonder die voordelen spelen. Extra mappen zijn geen voordeel, dat is gewoon DLC en die moet je nog kopen ook. daar gaat het mij om.
Vrij duidelijk waarom ze dit doen. Dezelfde reden waarom Battlefield 5 zegt geen betaalde DLC aan te bieden:
Om er voor te zorgen dat je matchmaking het minder moeilijk krijgt omdat niet iedereen dezelfde expansions/DLC heeft. Dus een grotere pool mensen waaruit je kunt plukken. En ik denk ook dat de populariteit van PUBG en Fortnite er mee te maken heeft (kleinere groep mensen die spelen).
Ik denk dat de matchmaking het al heel erg moeilijk gaat krijgen met genoemde prijzen voor alleen multiplayer.
Ja, dat klopt ook weer. Maar des te belangrijker is dat je je playerbase niet splitst.
Als dat hun intentie is dan zou je verwachten dat ze DLC gratis aanbieden.
En toch blijven mensen deze rommel kopen, zo jammer...
Nou dit keer gaan we toch echt voor bf.
Al dan niet meteen omdat bf vaak behoorlijk aan de prijs is.