Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

G.Skill demonstreert ddr4-5066-geheugen en randapparatuur

G.Skill heeft op zijn Computex-booth Trident Z RGB-geheugenkitjes gedemonstreerd die de grens van 5000MT/s passeren. Met latencies van 21-26-26 klokte het bedrijf zijn dualchannelkit op 5066MT/s.

Naast het Trident Z RGB ddr4-5066MHz-geheugen demonstreerde het bedrijf ook 4800MT/s- en 4600MT/s-kitjes met timings van respectievelijk 17-17-17 en 18-18-18. Een AMD-kitje werd op 4000MT/s geklokt in combinatie met een Ryzen 2 2700X-processor.

Daarnaast toonde G.Skill zijn nieuwe Ares X lowprofile-kitjes in diverse kleuren, maar het meest trots was het bedrijf op zijn Trident Z Royal RGB-modules. Hoewel vooralsnog een mock-up en alleen een heatspreader om een kaal pcb, moet die heatspreader op korte termijn om de snelle kitjes van G.Skill komen te zitten. Het unieke aan de rgb-verlichting is de diffuser, die scherpe hoeken heeft en zo een kristallijn verlichtingseffect geeft.

Ten slotte toonde het bedrijf twee nieuwe Ripjaws-toetsenborden: een fullsize en tenkeyless, respectievelijk de KM670 en KM660. Beide zijn voorzien van Cherrry MX-switches, aanpasbare lichteffecten en een afneembare usb-kabel. Ook beschikken ze over†rgb- of rode verlichting.

Door

Redacteur componenten

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Zou iemand een korte legenda willen maken van de afkortingen in dit artikel?
Ik begrijp nog net dat het om snel ddr4 ram gaat, maar 21-26-26 of 5000MT/s zegt mij niets. :?
21-26-26 is de CAS Latency
MT/s = Mega Transfers per second.

CAS Latency:
Column Access Strobe (CAS) latency, or CL, is the delay time between the moment a memory controller tells the memory module to access a particular memory column on a RAM module, and the moment the data from the given array location is available on the module's output pins.

In asynchronous DRAM, the interval is specified in nanoseconds (absolute time). In synchronous DRAM, the interval is specified in clock cycles. Because the latency is dependent upon a number of clock ticks instead of absolute time, the actual time for an SDRAM module to respond to a CAS event might vary between uses of the same module if the clock rate differs.


MT/sec
(MegaTransfers per SECond) A measurement of bus and channel speed in millions of "effective" cycles per second. Also written as "MT/s," it is a rating of the actual, delivered speed rather than the frequency of the clock. For example, if timing is derived from both the rising and falling edges of the cycle rather than one complete cycle, a 400 MHz clock yields 800 MT/sec.

Gigatransfers
For "gigatransfers," substitute the M with a G (GT/sec, GT/s). For example, at a double data rate, an 800 MHz clock yields 1.6 GT/sec.

RGB staat trouwens voor Red/Green/Blue. Oeehhh mooie kleuren en lampjes!!! :+

En AMD voor Advanced Micro Devices

edit:
Was er nog 2 vergeten

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 7 juni 2018 10:01]

Verder kan je ook nog de true latency in nano seconden berekenen door de CL te vermenigvuldigen met 2000 en dan door de snelheid te delen.
CL * 2000 / Ram speed (MHz)

Dus 21 * 2000 / 5066= 8,29ns. Niet gigantisch veel lager dan andere snelle setjes die al op de markt zijn.

Wat dat betreft had beter dat 4800Mhz CL17 setje de headlines mogen hebben:
17 * 2000 / 4800 = 7,08ns. Kijk dat is pas laag.
Altijd 2000?

Dan zit ik met mijn Ryzen op, 14 * 2000 / 3400 = 8,23ns. Niet slecht vergeleken met die 5066 ;)

Is er ook nog een berekening hoe je de rest van de timings kunt zetten? Ook de sup timings.

[Reactie gewijzigd door HWliefhebber op 7 juni 2018 15:29]

Precies. Zou leuk zijn om die dan naar 5066 te kunnen klokken.
17 * 2000 / 5066 = 6,71 :D
Iets specifieker: 21-26-26 zijn de memory timings. Het eerste getal daarvan is de CAS latency, zoals reeds uitgelegd, en vaak het meest relevante getal.

Voor de anderen zal ik ook even Wikipedia citeren:

Het tweede getal is de Row Address to Column Address Delay (TRCD)

TRCD
The minimum number of clock cycles required between opening a row of memory and accessing columns within it. The time to read the first bit of memory from a DRAM without an active row is TRCD + CL.

Het derde getal is de Row Precharge Time (TRP)

TRP
The minimum number of clock cycles required between issuing the precharge command and opening the next row. The time to read the first bit of memory from a DRAM with the wrong row open is TRP + TRCD + CL.

Edit: subscripts, formatting, correctie n.a.v. comment van @FreezeXJ

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 7 juni 2018 12:46]

Timings zijn in transfer options van het geheugen (die klok tikt hier op 2533 MHz effectief, en per tik kun je 2x data versturen, dus 5066 miljoen keer per seconde), niet in milliseconds...

Gegeven timings leggen uit hoe snel het geheugen kan reageren op een nieuwe opdracht, die (uiteraard) een andere locatie uitleest. Hoe lager de timings, hoe beter.
21-26-26 is de CAS Latency
Umm, alleen de eerste is CAS latency?
Tweede is Row Column Delay, derde Row Precharge Time.
Wat dat allemaal betekent is een lang verhaal, iig lager=sneller, maar in de praktijk merk je er weinig van.
ja maar hoe hoger de kloksnelheid hoe hoger deze waardes. lijkt mij een contradictie te zijn.
ik dacht altijd dat dit tijden waren, maar vroeger hadden we setjes van 8-8-8
Iets specifieker: 21-26-26 zijn de memory timings in milliseconden
dus hoe hoger de kloksnelheid hoe langer het duurt om iets uit te lezen ???
Als het aantal clocl cycles zijn , is het inderdaad beter te begrijpen, maar zie ik nog altijd het nut niet.
hogere clock, maar duur meer cycles voor je iets terug krijgt.

Als ik dan kijk naar de post van fleximax , is het al beter, maar dan zie je nog dat feitelijk 4800 sneler zou zijn dan de 5066.
(ik geloof dat je niet op mij had willen reageren maar goed)
Vroeger was het idd de tijd (bij EDO RAM/SIMMs?), maar nu is het idd aantal klokcycli.
Hoe hoger de klok, hoe korter de klokcyclus.
4800 met lage timings kan daarom idd minder latency hebben dan 5066 met hoge timings.
Maar 4800 heeft wel minder bandbreedte dan 5066.
Vergelijk 30Mb/s satelliet internet met 384kb UMTS: bestand downloaden gaat veel sneller bij satelliet, maar UMTS heeft lagere latency/ping.
Wat dat in de praktijk voor performance betekent, hangt af van de toepassing.
niet specifiek op jou, nee maar op de hele thread hierboven.
Maar als ik het goed begrijp zijn het dus GEEN tijden meer maar cycli en dan heeft Fleximex gelijk met zijn formule.
Moet je nu dus wel de formule gaan toepassen om de juiste(snelste) timings te weten.
en dan is het dus ook van belang van specifieke mem te kopen voor de te gebruiken kloksnelheid.
immers als je deze 5066 maar op 3200 zou gebruiken, wat die ondersteund, heeft hij even veel cycli nodig, maar draait op een lagere snelheid, dus veel grotere timings.

ik had dat gewoon van vroeger onthouden, zijn timings dus hoe lager hoe beter.
en de laatste jaren zag ik die enkel stijgen. vond het contradictorisch dat 1666 beter timings had dan 3200.
en dat het van 11ms naar 21ms gaat om iets uit het geheugen te lezen terwijl de klok snelheid hoger ligt.
nu ben ik weer een beetje mee.
tnx
Met een hogere klok kun je meer transfers per seconde doen, zelfs al is de latency even hoog.

Overigens weet ik niet wat het effect is van minder CL. Ik heb oude reviews gezien waarin de geheugenkloksnelheid niet als erg belangrijk wordt gezien, maar latency weet ik niks over.

Dan heb je ook nog caching op cpu, waarvan hit-rates rond de 90 procent zitten. Amd lijkt gevoeliger dan intel voor geheugen omdat interne tussen-cpu communucatie op dezelfde snelheid loopt.
Super bedankt, super uitleg.

Zou ddr4 5066 21-26-26 veel sneller zijn dan bv ddr3 2133 9-9-9?
ik vraag me af hoeveel performance de 21-26-26 cas kost tegenover de 9-9-9
Of ligt dat verschillend per applicatie/cpu?
Iets naar boven heeft Fleximex uitgelegd hoe je dit kan berekenen.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 7 juni 2018 20:07]

In het Nederlands staat RGB voor ReGenBoog. :*)

[Reactie gewijzigd door BlueKingNL op 7 juni 2018 10:21]

Wow, bedankt voor de uitleg! _/-\o_
21-26-26 zijn de Cas Latencys, eigenlijk kun je dat in mijn ogen vergelijken met ping oftewel reactie tijd.
MT/s is de transfer rate, oftewel hoe snel hij data kan overbrengen, (Mega Transfer) je hebt ook GT/s en dat halen de CPU en GPU eerder.
Ik was in 2001 op vakantie in MaleisiŽ. In een audiozaak zagen we audio systemen compleet volgehangen met led-verlichting in alle kleuren van de regenboog, knipperend op de maat van de muziek.

Onder het mom "Dit gaan ze thuis nooit geloven" heb ik er opnamen van gemaakt en we hebben er nog een paar keer hartelijk om moeten lachen. Die idioten daar, wie gaat dat in godsnaam in de huiskamer neerzetten.

En zie nu; 17 jaar later staan ze in de rij om van het computerbureau een kermis te maken :-)

Maar qua hardware is het natuurlijk weer een mooie vooruitgang. Aangezien de SSD opslag ook steeds sneller wordt vraag ik me af of we straks niet gewoon een enkele vorm opslag hebben dat ingezet wordt als RAM en Solid State Storage.
HMC = Hybrid Memory Cube.

Dit is RAM geheugen dat niet met parallelle bussen is verbonden (zoals DDR) maar met GT (gigabit transceivers) waar PCIe, SATA, HDMI, USB3 en nog meer zut ook al gebruik van maken. De verbinding met deze RAM chips is dus serieel, op een frequentie van pakweg 16 GHz (SATA is 6 GHz) of nog wel meer. Een aantal van deze seriele lijnen kun je gelijktijdig inzetten, dus kun je bijvoorbeeld 16x16Gbps aan datatransfer halen als je 16 GT lanes parallel inzet.

Dit is sneller dan de DDR interfaces. En omdat het seriele verbindingen zijn is de PCB (printplaat) veel eenvoudiger te maken. Bij DDR moeten pakweg 72 lijnen allemaal exact dezelfde lengte hebben, voor HMC hoeven alleen de twee aders van elk GT paar te matchen.

Het is vooralsnog ook stervensduur en zal voorlopig nog niet mainstream worden. Er zijn ook nog niet veel chipsets die dit ondersteunen. Ik heb ze alleen nog gezien in combinatie met dikke FPGAs.

Dit combineert dus SATA achtige interface met RAM. De toepassing blijft echter anders. RAM heeft een random access tijd van nanoseconden, een snelle SSD of NVME heeft nog altijd enkele microseconden nodig, wat toch een factortje duizend scheelt.
Een combinatie maken (RAM cache met SSD erachter ofzo) is totaal zinloos, dat kun je beter aan het OS overlaten.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 7 juni 2018 13:32]

Ah, mooi stukje info. Thanks!
Die audiosystemen waren in Nederland ook al gewoon eind jaren 90 te koop hoor. Allerlei bekende apparatuurzaken hadden rijen met zulke systemen destijds. Heb er als broekie destijds nog een gekregen. Bijna elk knopje had wel verlichting en op het display kon je ook nog zo'n stom gokkastachtig spelletje spelen. Dubbele cassettedeck en een 'vet coole' en handige 5 cd wisselaar bovenop waar je de hele boel zag bewegen als een cd gewisseld werd met lichtjes en al :o heb er echt jarenlang plezier aan beleefd. Heb zelfs de afstandsbediening nog.

Zoiets dus: https://www.youtube.com/watch?v=HcoBx9cSfJk

[Reactie gewijzigd door Username3457829 op 9 juni 2018 02:42]

Ja die herken ik nog wel inderdaad! Maar die vallen in het niet bij de prachtbakken aldaar.
Goed nieuws; Ik had nog wat beelden van die video op de NAS staan;

Zoiets dus; https://youtu.be/CNFgITZ7PdI

:-)
Hahaha dat is nog wel een tandje erger ja. Ook grappig om die patronen te zien in een bloemvorm, ook wel typisch aziatisch.
Mooie oude amateurbeelden ook trouwens.
Thanks :-) Dat was in de tijd dat je nog met een fikse camera op MiniDVI bandjes mocht opnemen en de boel realtime moest capturen via FireWire :-)
De royal modules zien er strak uit. ze gaan waarschijnlijk dus ook de hoofdprijs kosten
RAM geheugen is atm al heel duur, dus inderdaad een dubbele prijs verwacht ik op ze minst wel hehe
Hoe zit het trouwens met het price fixing verhaal?
Er spelen een hoop factoren mee in dit verhaal. Nu is DDR4 (net) gekomen en iedereen ging daar op over net zoals nieuwe apparaten. Resultaat een tekort, er zijn ook overstromingen geweest in de gebieden waar die chip fabrieken staan dus dat helpt ook niet echt.

Olie prijs is ook aan het schommelen, heeft ook een klein effect. Of er echt spraken is van price fixing geen flauw idee, maar dat de eerder genoemde factoren een kleine tot grotere invloed hebben gehad dat is zeker.

Het zelfde is gebeurd met videokaarten door miners werden die dingen ook zo duur, tot zelf niet meer leverbaar.

Mijn GTX 1080Ti die ik kocht afgelopen augustus was 840, echter betaal je er nu een goeie 1000 voor.
Nou je hebt al 24 Geforce GTX 1080 Ti voor onder de §900,- en 10 voor onder de §850,- dan is §1000,- voor de die van jouwe wel HEEL duur.

De prijzen van de Geforce GTX 1080 Ti zijn bijna weer de oude prijs, de goedkoopste is §787,45

En eind verlede jaar was dat §720,-

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 juni 2018 17:35]

Je moet wel kijken of de kaart ook daadwerkelijk leverbaar is voor die prijs, anders klopt het ook niet.

Goedkoopste 1080ti is op moment dus 822 euro
Moet je toch echt beter kijken, want de goedkoopste Geforce GTX 1080 Ti is toch echt de Inno3D GeForce GTX 1080 Ti Twin X2, die nu §787,45 kost en op voorraad is.

En daarna de Inno3D iChill GeForce GTX 1080 Ti X3 Ultra, die §801,50 kost en ook op voorraad is.

En dan de Inno3D iChill GeForce GTX 1080 Ti X3, die §817,50 kost en op voorraad is.

En de rest mag je zelf wel zoeken.
Je hebt gelijk, ik doelde op voorradig met verzending in 1 dag, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een vereiste.
Nou het moet wel erg met die gene zijn als het met 1 dag bij je MOET wezen.
Correct. :X Ik zit net een kit uit te zoeken van 32GB ram, het kost nog meer als de CPU + SSD samen. 8)7
Inderdaad de prijs gaat nergens meer over, ik heb net 32GB terug van RMA (2 kitjes van 16). Toen der tijd 149 euro per kitje betaald en nu kosten ze 225 8)7
Nog mooier was geweest als ze een soort van vloeistof op de royal modules hadden gedaan, zodat het ook nog beweegt. Een soort van lavalamp op je ram, dus.
Zou nog mooier zijn als die vloeistof de modules dan ook koelde
Hopelijk komt er nog hardware die het op zijn maximum kan ondersteunen
Die komt er vanzelf. Over vijftien jaar krijg je dit geheugen bij drie pakjes boter ;)
Zien er wel erg veel belovend uit. Maar welk prijsje gaan deze hebben? Ze lijken me namelijk niet erg goedkoop.
Ik vraag mij altijd af hoe de Printplaat laag opbouw van dit soort ram geheugen banken is. is dat twee signaal lagen, grond, voeding, en weer twee signaal lagen? Of is dat anders?
Ik hoop dat ze ook 8x8gb sets gaan uitbrengen.
Dan heb je best forse plannen :)
Yep, 8980xe setupje. Waar ik wel van schrik zijn de prijzen van geheugens. Ik had mijn geheugen vorig jaar voor 750 gehaald (8x8GB) en nu zijn ze 900. Ik denk dat deze minimaal 1500 gaat worden.

Ik vraag me af, of ooit de prijzen weer gaan dalen. Hopelijk gaat Intel met de Optane hier iets aan doen. Dan ben ik ook van mijn Ramdisk af.
Ik heb 24 GB Kingston gehaald voor 110 euro. En dat was iets van vijf jaar terug...
G.Skill toetsenborden niet aan beginnen als software belangrijk voor je is. Nooit slechtere software gezien.
Misschien kun je aangeven wat er niet goed is dan steken we er wat van op of kunnen we er op letten.
Prima.

De software is instabiel. Zo kwam ik er achter dat na de April update van Windows de G.Skill software voor seconden hapering zorgde bij het openen van bijv. context menu's of programma's. Verwijderd en opnieuw geÔnstalleerd. Het loopt weer ok.

Gaat er iets fout met de pc, een crash van een overklok ofzo, dan gebeurt het wel eens dat het interne profiel in het toetsenbord corrupt raakt. Dus altijd een back-up van je profiel opslaan.

De software is traag. Voor elke wijziging van een toets wordt er data naar het toetsenbord geschreven wat blijkbaar een seconde of 8 moet duren waarin je de pc en software niet kan gebruiken.

De software is erg onduidelijk wat interface betreft. Letterlijk in alles. Geen natuurlijk ontwerp. Na een korte tijd snap je het allemaal wel, maar het blijft vervelend om mee te werken.

Dan nog de hardware zelf. Ik heb de KM780 met Cherry Red en geen vergelijkingsmateriaal. Bouwkwaliteit lijkt goed. Verlichting kwam een lichte piep vanaf op 100%, daarom heb ik het op 50%. Weet niet of dat nu nog zo is, lijkt mij wel. Palm rest is veel te klein, die heb ik los liggen met 2-3 cm tussen steun en toetsenbord. Voor de goede zaken zijn er online reviews te vinden, maar § 160 was die absoluut niet waard.
Edit:
Moest als reactie.

[Reactie gewijzigd door Saturnus op 7 juni 2018 13:44]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3