AMD presenteert kleine Vega 56-videokaart van PowerColor als RX Vega Nano

AMD heeft in zijn keynote op de Computex de kleine RX Vega 56-videokaart van PowerColor getoond onder de noemer RX Vega Nano. Het lijkt om een eigen ontwerp van de videokaartenbouwer te gaan in plaats van een referentie-pcb van AMD.

In zijn Computex-presentatie deed AMD voorkomen alsof de kleine videokaart van PowerColor de eerder getoonde RX Vega Nano is. Die kleine videokaart liet AMD al in augustus 2017 zien, maar deze is nooit uitgekomen. Ook nu lijkt het er niet op dat de gpu-fabrikant zelf een referentieontwerp heeft gemaakt, want er zijn geen andere fabrikanten die een kleine Vega 56 aankondigen.

PowerColor toont zijn RX Vega 56 Nano Edition in een vergaderruimte op de Computex-beurs. Het ontwerp heeft zowel een achtpins- als een zespinsvoedingsstekker, daarmee is hij iets minder ruim uitgerust dan het referentieontwerp van Vega 56, met twee achtpinsstekkers. Vermoedelijk is de kaart wat zuiniger door een meer conservatieve afstelling van de boostclock.

Wat de maximale snelheid is, noemt PowerColor niet in de specificaties. De baseclock is 1156MHz en dat is ongeveer gelijk aan de reguliere Vega 56-videokaart. Het verbruik wordt echter grotendeels bepaald door de mate waarin de kaart omhoog klokt onder zware belasting. In andere opzichten is de kleine variant gelijk aan reguliere Vega 56-kaarten met 8GB hbm2.

Veel aanpassingen ten opzichte van een groter Vega 56-ontwerp lijken er niet te zijn gemaakt, los van het formaat van het pcb en de koeler. Bij de R9 Fury Nano, waarvan AMD zelf een referentieontwerp maakte, was er meer gewijzigd. Die versie had maar één achtpinsstekker, terwijl de reguliere R9 Fury er twee had en veel meer kon verbruiken.

Volgens de AMD-presentatie is de PowerColor RX Vega 56 Nano Edition vanaf nu te koop. Of en wanneer de kleine Vega-kaart in de Benelux uitkomt en tegen welke prijs, is nog niet bekend. Ook is het nog niet duidelijk of andere fabrikanten ook RX Vega Nano-kaarten gaan maken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-06-2018 • 10:03

38 Linkedin

Reacties (38)

38
38
25
2
0
10
Wijzig sortering
Wellicht niet volledig relevant maar ben ik nu de enige die dit een enorm lelijke baksteen vind? Het oog wil toch ook wat tegenwoordig. Dit is toch echt een "Ben Hurr" ontwerp (heel ouderwets)? Ze hadden toch wel iets meer moeite kunnen doen om het iets aantrekkelijker te maken om in je kast in te bouwen.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 6 juni 2018 11:18]

"Het oog wil toch ook wat tegenwoordig."
Is dat zo? Voor sommige mensen vast wel. Ik denk dat die beter naar de game-series van producten kunnen gaan kijken (de ROG series e.d.), die zijn volgeblaft met wilde vlakken, gekleurde lijnen en felle lampjes. Maar hoe groot is die markt?

Gamen is niet meer per sé voor de 12-25 jaar groep, de gamers van vroeger zijn nu vaders en moeders van 35+. En die hebben (gemiddeld!) liever een stille en zuinige pc die niet te veel in de weg zit in het interieur en die we hopelijk niet elk jaar hoeven te fixen, dus die kast wordt nooit opengehaald.

Ik vind het wel een poll waardig. Zelf koop ik componenten op prestaties, maar zichtbare randapparatuur (muis, keyboard, monitor, etc.) moet een normaal / onopvallend uiterlijk hebben. Kermisattracties komen niet in mijn interieur.
Ik denk dat die markt heel groot is. En wie heeft het over kermisattracties? Ik denk dat AMD een grotere doelgroep kan aanspreken als ze de kaarten iets vlotter maken (en AMD kan alle extra winst in omzet gebruiken toch?). Het hoeft geen kermis attractie te zijn maar de stock AMD cooling oplossingen staan nu eenmaal niet bekend om hun uitermate goede koeleigenschappen. Je kan vinden wat je wil over de ROG serie van asus maar de koel en geluidafgifte prestaties zijn toch echt beduidend beter dan de standaard AMD opties. En dat is al jaren zo.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 6 juni 2018 11:54]

Stiekem kijk ik niet naar looks. Als ik een videokaart koop dan kijk ik naar het formaat van de koeler. Daarnaast even wat revieuws checken over hoeveel geluid dat ding produceert en klaar.

Al die RGB led flauwekul en die schreeuwerige afdekplaten bevorderen je prestaties niet maar je mag er wel voor betalen. Hoeft voor mij dus niet echt. Bij kasten vind ik bijvoorbeeld die strakke desigs (fractal enzo) er kwalitatief veel degelijker uitzien dan die cooler master dingen. (uitzien he. Ze hoeven het niet te zijn)

AMD stock koelers zijn idd bagger. weet nog dat een maat van me die standaard r9 290 kocht. Dat ding kon zichzelf niet eens koel houden zonder te throttlen. Heeft ie later zon gigantisch Artic ding op gezet met 3 ventilatoren.

Maar wat volgens mij wel zo is met de stock koelers is dat ze de warme lucht uit de kast blazen. Als je dat ding in een gewone (Denk dan aan zon ding van de mediamarkt ofzo, met 1 ventilator achterin) kast zet dan blijft de temperatuur in de kast iets stabieler. niet dat ik het kan aanbevelen want dat ding evenzogoed te warm maargoed.

Die grote aftermarket dingen van Asus koelen geweldig. (Asus is ook niet de goedkoopste aftermarket aanbieder) Maar de warme lucht wordt wel de kast in geblazen. (voor een groot deel) Alleen hebben de meeste zelfbouw pc's veel betere airflow dus maakt het niet uit.
Afdekplaten reduceren stress op de PCB voorkomen mogelijk kortsluiting en helpen mee om elektrische interferentie te voorkomen en meestal zijn ze niet schreeuwerig althans niet die ik van Asus / EVGA gezien heb. Die RGB zooi helemaal mee eens maar een backplate, sorry verkeerde voorbeeld wat mij betreft. @twiFight haalde juist Asus ROG aan en ik vind juist deze behoorlijk bescheiden.
Ik bedoelde eerder die kap over de heatsink zegmaar. (wat op zon MSI kaart rood is) Niet de backplate. die verstevigd inderdaad de printplaat. De kap zal wel een functie hebben maar die hoeft niet van die lamborghini Aventador contouren te hebben van mij. Alleen die kap is niet zo erg maar als het gecombineerd wordt met ledjes dan wordt het erg schreeuwerig.

Die ROG ziet er in het zwart best aardig uit idd. Maar die zou ik ook kopen puur omdat er een dijk van een koelblok opzit.

maar hey. er is markt voor. anders worden die dingen niet gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 6 juni 2018 15:21]

Het oog wil inderdaad wat ja. Jouw oog wat anders dan het zijne, om je interieur mooi te houden, maar toch.

En dan zie ik persoonlijk niet in waarom ze niet een singelslot of lowprofile kaart ervan hebben gemaakt. Daar zie ik veel meer mogelijkheden voor. Beperkte lengte daar kan ik niet veel mee.
Zal vooral schelen of de pc noodgedwongen in de huiskamer staat of dat er een aparte (werk)kamer voor is gereserveerd. Verder is een extra kleine videokaart nu net niet te rijmen met stil. Groot groter grootst is in de regel het stilste. Zelf heb ik eind vorig jaar een pricewatch: be quiet! Dark Base 700 en als je de LEDs niet al te gek instelt vindt iedereen het een sjiek ding (tempered glass, subtiel geborsteld metaal aan de voorkant en bovenkant). Mugen als koeler en zelfs onder 100% load hoor je het ding niet.
lekker minimalistische.

En aangezien dit voor kleine cases is dan neemt extra poespas alleen maar extra ruimte in dit niet aan koeling besteed kan worden.
Onzin, kaart gaat in de kast, kast gaat dicht en klaar. zal mij een reet roesten hoe die er uit ziet, liever juist zo basic mogelijk omdat al die fancy pancy muk alleen maar onnodig extra geld kost meestal.
Vind 't wel geinig hoe AMD hier toch nog een 8+6 pin power plug in stopt. Alsof ze zeggen van "we weten dat dit kleine koelertje de boel niet koel kan houden op vol vermogen maar als je het ding onder water gooit kan je het beesie loslaten zonder gelimiteerd te zijn".
AMD doet dat niet, PowerColor doet dat.
Dus of hij wordt weer te duur tov een gelijke 1070, of hij is nergens te koop vanwege de mining, ik ga nog wel een tijdje door met m'n 290X.
Ik heb ook nog een 290X en ben ook al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe graka. De prijzen zijn, nog steeds, belachelijk hoog... De laatste tijd speel ik sowieso weinig triple-A-games...Misschien haal ik op het eind van de zomer wel een console, voornamelijk voor Red Dead Redemption 2, in plaats van een nieuwe graka.
Ik moest vanwege een defecte kaart wel kopen. Mijn insteek werd toen: Als ik dan toch te veel uitgeef, dan maar meteen het beste en ik heb een stock overclockte 1080Ti gekocht. Koste net zoveel als een Vega 64 koste in winkels die hem ook daadwerkelijk konden leveren.
Bij SiComputers kon je laatst een Asus Strix Vega64 halen voor 645 EUR, dat was nog redelijk te doen omdat een Asus Strix GTX1080 ook rond de 640 EUR kost. Maar nu is de prijs weer teruggeschoten naar 770 EUR dan haal ik toch echt liever een 1080Ti.
De Vega is inmiddels wat beter leverbaar als toen ik een kaart nodig had. Ik zit nu wel met een Freesync monitor die ik niet benut, maar dat koste toch niets extra. Andersom was lulliger geweest, Gsync is prijzig.
De vraag is alleen of ie ook geleverd wordt, SiComputers heeft nou niet echt een goede naam op dat gebied.
@spNk @Omega Supreme Toevallig vroeg net een van mijn vrienden mij vroeg een nieuwe PC voor haar te bouwen tijdens deze "sale" bij SiComputers en omdat ik wist dat zij een 1440p144Hz monitor met FreeSync heeft was de keus voor de Asus Strix Vega64 in mijn hoofd snel gemaakt. Nou heb ik zelf niet veel ervaringen met SiComputers maar de kaart werd wel keurig geleverd na 2 werkdagen zoals was aangegeven.
Een undervolt, +50% powerlimit, gespeel met clocks en strakke fan curve later presteerde ie als een trein in Arma3 op haar scherm (+ FreeSync aan). Echt jammer dat hij weer zo prijzig is anders zou ik hem echt vaker in systemen van vrienden gaan bouwen.
Ik heb hier mijn GTX780 al 4 jaar en 2 maanden. Op zich wel erg netjes dat zo een beestje het zo lang kan volhouden. Het is wel een kwestie van goed ermee omgaan en schoonmaken om al het stof te verwijderen en de temps zijn weer normaal. Natuurlijk zijn de huidige games misschien te zwaar of net genoeg om op high te kunnen spelen maar zolang de prijzen nog steeds absurd hoog zijn, ga ik geen nieuwe GPU kopen, simpel. En doordat ik beperkingen aan mijn handen heb, kan ik zeer jammer genoeg geen consoles met controllers hanteren en wil de RDR2 en Forza ook graag spelen maar dat lukt mij helaas niet.
Zo een videokaart is best handig als je een klein moederbord hebt.
ik zit hierzelf met een medion pc en ook met een kleiner moederbord volgens mij past er geen 1080 op of titan xp.Ik vind het best fijn omdat ze ze zo klein maken, het heeft zo zijn voordelen.Jammer dat ie nog externe voeding nodig heeft.
Als de behuizing voldoet aan de ATX standaard, dan mag dit geen enkel probleem zijn. Wat heeft overigens de grote van een moederbord te maken met de lengte van een grafische kaart?
nou grotere kaarten zitten bijna tegen het intern geheugen aan, als je een config maakt met een kleine behuizing dan wil je ook alles klein houden en daar komt deze graka om de hoek kijken.
Maar je hebt gelijk ik kan best een grote kaarten in deze bak wat ikzelf heb pleuren maar dan moet ik ook een grotere voeding erin plaatsen maargoed beetje offtopic. ;)
Volgens mij is deze graka van amd best goed te doen als je een mediacenter draait of een equivalent daarvan.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 6 juni 2018 14:33]

Niet mijn eerste hopeloze zoektocht naar een vega kaart bij release en waarschijnlijk ook niet de laatste :'(

Als iemand er één spot, let me know

Edit:
https://www.mindfactory.d...BM2--Retail-_1252745.html

[Reactie gewijzigd door XperiaMark op 6 juni 2018 15:04]

Opmerking: het grappige is, als je kijk naar de cooling blok, is dat deze even groot lijkt als bij mijn voorgaande reference vega 64.
Dus als eGPU niet echt geschikt; mijn Aoris heeft helaas een enkele 6+2 pin voor de stroom.
Waarom dan geen low-profile variant? Dat zal voor veel apparaten (vooral mensen die PC's, mediaboxen en rack mounted behuizingen) veel meer zoden aan de dijk zetten gok ik...
mooie kaart het ligt er ook aan wat voor itx kast je neemt ik heb de strix vega 64 ook in een mini itx kast
deze is mooi voor een coolermaster elite 110 build
210W (TDP) met een fannetje... (90mm) ... eitje bakken ahoi!
Mooie kaart, alleen toch wel erg benieuwd naar de prijs!

PS: Loop ik achter met mijn GTX970? ;)
Ik heb zelf ook nog steeds een GTX 970 hoor. Het is nog een prima kaart voor 1080p gaming. Zodra je niet hoger gaat dan fullhd heb je eigenlijk ook niet meer nodig.
Okay, nu heb ik inderdaad een 23 inch full HD scherm (ouderwets?) waar ik dagelijks op game. In mijn ogen prima :) En inderdaad vrijwel geen games zitten onder de 60fps met de GTX970.
Nee, fullhd is nog steeds goed. Je hebt mensen die 4k tot 8k schermen hebben, maar voor gaming zijn die alleen maar leuk om te hebben. Maar fullhd is eigenlijk al meer dan genoeg.
Waarom ouderwets? Ik kon 2 dagen genieten van mijn BenQ 21.5 inch FHD monitor, VA paneel en erg mooie contrast en kleuren. Omdat ik game wil niet betekenen dat ik daarvoor een 32" of 49" widescreen monitor moet hebben want dat is bullshit. Zolang je er maar blij mee bent.
Hopeloos achter :P verkopen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee