Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus brengt Zenfone 5 uit in Benelux

Asus heeft de in februari aangekondigde Zenfone 5-smartphone in de Benelux uitgebracht. De 6,2"-smartphone met inkeping en dubbele camera is verkrijgbaar voor 399 euro, bij een geselecteerd aantal leveranciers.

De Zenfone 5 heeft een 6,2"-beeldscherm met resolutie van 2280x1080 pixels en beeldverhouding van 19:9. Zoals veel nieuwe smartphones beslaat het scherm een groot deel van de voorkant, volgens Asus meer dan 90 procent, maar uit berekeningen van Tweakers komt de ratio uit tussen 85 en 87 procent. In het midden zit, opnieuw zoals bij meer nieuwe smartphones, een inkeping.

De behuizing is van glas aan de voor- en achterkant, met zijkanten van metaal. De processor is de Snapdragon 636 en Asus voorziet het toestel van 4GB lpddr4x-geheugen en 64GB ufs-opslag. De Zenfone 5 kan twee simkaarten huisvesten in de gecombineerde micro-sdkaart-sleuf.

Een van de twee camera's aan de achterkant is gebaseerd op de IMX363-sensor van Sony, 1,4m grote pixels, f/1,8-lens en brandpuntsafstand van 24mm in 35mm-equivalent. De secundaire camera is een 120 groothoekmodel met brandpuntsafstand 12mm in 35mm-equivalent. De ZenFone 5 heeft een adviesprijs van 399 euro. Het is nog niet bekend wanneer Asus de Zenfone 5Z zal uitbrengen. Dat is een variant met een Snapdragon 845-soc, 8GB geheugen en 256GB aan opslag.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscordinator

28-05-2018 • 15:09

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Niet geheel onbelangrijk te vermelden dat het toestel komt met Android 8 en dus volgens de regels van Google met Treble.

Dat miste ik in het artikel.
Snapdragon 636 voor 399. Lijkt me echt veel geld, voor een low/med SOC.

Andere opties:
- Samsung Galaxy S8
- Xiaomi mi mix 2s / binnenkort de mi 8 / 8 SE waarschijnlijk. +- 400 euro range
- Nokia 7 / 8
- Honor 10
- One plus 5T (30 euro duurder)
Een Snapdragon 636 is bij lange na geen low end SoC, dat is de 2xx serie.

Ik vind t juist een goede zaak dat een fabrikant eens een goede telefoon maakt zonder er direct een Snapdragon 8xx in te gooien die de prijs direct 200 euro opdrijft en ook nog eens flink ten koste gaat van de accuduur. Zorgt tenminste voor een beetje diversiteit in het aanbod.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 mei 2018 16:27]

Ik vind t juist een goede zaak dat een fabrikant eens een goede telefoon maakt zonder er direct een Snapdragon 8xx in te gooien die de prijs direct 200 euro opdrijft en ook nog eens flink ten koste gaat van de accuduur.
Nuja, "eens"... Nokia 7 Plus? Lenovo P2 was ook zo'n topper. Galaxy A8. Er zijn er nog wel wat.
De Lenovo P2 had alleen lang niet zoveel RAM en opslag, en ook de camera was een stuk minder.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 mei 2018 17:43]

Voor een telefoon die bijna twee jaar geleden uitkwam was 4GB zeker bovengemiddeld in zijn prijssegment, al zeker als je het OLED scherm en de batterij mee in rekening neemt, wat samen met een degelijke midrange SoC voor waanzinnige SoT garant stond. 32GB was ook gewoon netjes.

Dat je er dan 1 toegeving moest doen in de vorm van een mindere camera, tja. Bij deze Asus zit er ook geen OLED in of een giga batterij, daar liggen dan de toegevingen.

Als je het hebt over een "goede telefoon zonder direct een Snapdragon 8xx die de prijs direct 200 euro opdrijft en ook nog eens flink ten koste gaat van de accuduur", dan vulde de P2 dat gewoon met verve in.
Klopt klopt maar nu anno 2018 is er toch wel weer ruimte voor zo’n telefoon.
Welja, hoe meer, hoe liever, dat absoluut!

De Nokia 7 Plus is alvast een zeer recente, zeer capabele aanvulling in dat segment. Heeft zijn specifieke nadelen tov bovenstaande Asus (vb. grotere bezels, minder RAM) maar ook enkele specifieke voordelen (Android One, Snapdragon 660).
Had deze toch mooier gevonden met een SD 660 dan.
Andere opties:
- Samsung Galaxy S8
- Xiaomi mi mix 2s / binnenkort de mi 8 / 8 SE waarschijnlijk. +- 400 euro range
- Nokia 7 / 8
- Honor 10
- One plus 5T (30 euro duurder)
Sommige hiervan zijn dualsim (OnePlus, Honor) of hebben een dualsim versie (S9)

Geen van deze hebben:
- dual sim
- dedicated microSD slot (die niet dwingt te kiezen voor 2e sim of SD)
- wide angle

Deze combinatie komt wel voor bij de H990DS en H990N varianten van de LG V20.

Verder heeft Motorola ook enkele modellen met dedicated SD slot naast dualsim.

Dus Asus is in een interessante niche gesprongen.
Op de website van Asus staat: Slot 2: 2G/3G/4G Nano SIM Card, or the microSD card (supports up to 2TB) at a time. Zie ook nergens iets over Dual Sim + SD. Alleen bij de ZenFone 5 Lite .

[Reactie gewijzigd door Xfade op 28 mei 2018 16:56]

De Zenfone 5 kan twee simkaarten huisvesten en er is een sleuf voor micro-sd-kaarten.
(artikel Tweakers)
Slot 1: 2G/3G/4G Nano SIM Card
Slot 2: 2G/3G/4G Nano SIM Card, or the microSD card (supports up to 2TB) at a time
(Asus)

Ja, je hebt dus gelijk. Goed gevonden! Als dat inderdaad zo is (en daar lijkt het sterk op), dan zuigt dat flink. Fout in het artikel!

Ik had zonder controleren aangenomen dat het klopte, want in India brengt Asus tegelijkertijd de ZenFone Max Pro M1 uit. Deze heeft ook een 636 Snapdragon en volgens de review op AdroidCentral wel een dedicated SD card slot:
ASUS is giving a dedicated slot for a microSD card along with two SIM card slots.
Dus ik hoop dat de Zenfone 5 toch stiekem dat dedicated SD slot heeft en dat de spec sheet een foute copy/paste-actie is van een oudere versie. De eerste reviews zullen het moeten laten zien.
Echt? Man dat is waardeloos. Er zijn al zo weinig uitbreidbare telefoons voor dualsim gebruikers.
Voor mij is stereo speakers een must. Liefst had ik nog gewacht op de axon 9 maar ik had zsm een toestel nodig. Samsung ben ik geen fan van (skin oled curved scherm). Voor mij hoeft geen high end soc als het maar de basic vloeiend doet. Maar ze hadden best de 660 voor die prijs kunnen gebruiken.
Skin van zenfone hebben ze verminderd. De camera is helaas niet geweldig maar ik luister meer naar geluid dan ik fotos films maak. Dus met ok is voor mij prima.
Prijs is iets teveel maar met pre order krijg je JBL BT headset.
Xiaomi was ook een optie maar komt ook te laat. Wellicht een volgende toestel als Kruidvat de mid of high end verkoopt.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 28 mei 2018 19:52]

De camera is helaas niet geweldig [...]
Is dat wel zo? Op https://www.dxomark.com/a...cellent-mid-range-option/ scoort hij even goed als de Pixel 1 en bijna even goed als de iPhone8 en Samsung Note8.
Voor deze prijsklasse is de OIS (optical image stabilization) en zijn relatief grote sensorpixel grootte (1,4m) best bijzonder. De Oneplus6 bijvoorbeeld heeft een sensorpixel grootte van 1,22m, en aangezien je dat kwadratisch moet zien vang je met 1,4 dus bijna een derde meer licht op de sensor dan met 1,22 (1,48 vs 1,96)

Ik heb deze telefoon overigens niet hoor.
Bedankt voor de info.
Die dxomark had ik ook gelezen. OIS op een midrange is idd bijzonder dat hebben de concurrenten voor zover ik weet niet. Enige jammer is dat de wide angle niet zo goed is. Hopelijk verbeteren ze dat nog. Hoop het zsm te ontvangen

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 28 mei 2018 21:33]

Axon 9 kende ik nog niet! Die onthoud ik ff, bedankt.
De Samsung S8 was bij de introductie ook geen 399 en de 636 is geen lowend. Wl een midrange
Wat noem je de SD 660 dan?
En het gaat niet over hoeveel het kostte bij release. Het gaat over hoeveel het nu kost...
Een 636 met een klein beetje hogere turbo klok :)
en een beter GPU. De hoger turbo klok heeft de zenfone 5 ook ingebouwd. Dat heet AI boost.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 28 mei 2018 21:35]

Voor 100,- meer heb je de Samsung S8. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt. Even doorsparen!
Puur uit interesse, wat heeft de S8 meer wat bijvoorbeeld deze of een Nokia 7 plus of iets anders in een 100-200 euro goedkopere prijsklasse niet heeft?

Ah dankjewel, helemaal duidelijk :Y)

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 28 mei 2018 15:48]

Pros van S8(+) t.o.v. zenfone 5:
Beter / mooier scherm
Betere CPU.
Geen notch
IP68 rated
USB 3.1 C i.p.v. USB 2.0 C
Quick Charge 2.0
Qi/PMA wireless charging

Cons:
Bixby met dedicated button. Als bixby beter was en nederlands was het nog niet zo erg naar mijn inziens.
Locatie fingerprint scanner

https://www.gsmarena.com/...Phone1=9061&idPhone2=8161
Weer die notch als argument.
Dat is een mening. Persoonlijk vind ik dat geen minpunt.
Ah thanks, hier heb ik niet zoveel tegen in te brengen :9
Behalve dat persoonlijk mij geen van die opties echt iets interesseert, maar dan weet je tenminste waar je meer voor betaald.
Een stuk snellere cpu, werkgeheugen, betere software ondersteuning, betere camera. Maar ik zou dan persoonlijk voor de Nokia 8 gaan.
Samsung!? Betere software ondersteuning? Haha sorry maar als er 1 merk is wat zijn toestellen snel laat verwaarlozen met zijn "software ondersteuning" dan is het Samsung wel, nee dank je maar dan kies ik liever voor Nokia die tenminste Android One bij zijn toestel levert met geen overige meuk extra ;)

Het verschil tussen een Snapdragon 636 vs Samsung Exynos 8 Octa is overigens ook verwaarloosbaar, daar ga je in de praktijk echt niks van merken, tegenwoordig zijn alle toestellen meer dan rap genoeg...
En werkgeheugen heeft de S8 zelfs een hele 2gb minder ;)

Als je het voor de Camera doet dan zijn er ook prima mid range toestellen te vinden, maar zeg nou eerlijk; doe je het echt alleen voor de Camera? Ben je echt zon fotograaf? Zoja, fair enough, als het jou dat waard is :9
De grote updates komen bij Samsung inderdaad erg laat. Maar dat is bij ASUS niet veel beter, sterker nog, die moeten nog bewijzen dat ze 2 jaar support gaan leveren. Samsung garandeert 2 jaar patches.

De camera blijft een USP van de S8 en doet het beter dan menig high-end smartphone van dit jaar. Als je een goede cameratelefoon zoekt in deze prijsklasse vind ik de S8 een hele logische keuze eigenlijk.
Naar mijn weten maakt Asus al een poosje smartphones en hebben ze voor een deel daarvan ook gewoon Android 8 uitgerold (ook telefoons van ongeveer 2 jaar terug. https://www.gsmarena.com/...te_as_well-news-31172.php
Ik krijg nu op s8 elke maand een software update. Asus heeft dat niet. Er gaat natuurlijk niet iets boven Android One. Daarom zou ik zelf voor Nokia 8 gaan zoals je had kunnen lezen in mijn vorige post
Bij Samsung heb je tenminste garantie dat telefoons ouder als 4 jaar nog steeds ondersteunt worden. Kan ik niet van Asus zeggen.
Maar de software is dan wel erg zwaar. XDA doet bij elke release een test waaruit blijkt dat samsung's software bagger is.
ja maar dat boeit een doorsnee gebruiker niet, zolang facebook instagram pinterest etc allemaal maar werken
Bij Samsung heb je tenminste garantie dat telefoons ouder als 4 jaar nog steeds ondersteunt worden. Kan ik niet van Asus zeggen.
Maar ook alleen de flagship modellen, met een budget toestel hoef je hier bij Samsung niet op te rekenen.
er zijn genoeg oude samsung toestellen tegen budget prijzen te bestellen. noem ff snel de s7 als voorbeeld.
Ik ben ook eigenlijk geen liefhebber van Asus nee, maar Nokia spreekt mij dan wel aan...
Maar sinds wanneer heeft Samsung die garantie? Ik meen mij te herinneren dat Samsung maar 2 had...

#googled ondertussen
de s5 en nog een aantal toestellen worden nog steeds ge-update.

https://www.droid-life.co...s5-note4-note-edge-krack/
Ah oke, dat is wel netjes ja. Zij geven dus inderdaad elk toestel maar 2x een volledige Android upgrade, maar security patches blijven ze wel ~4 jaar lang geven, puik!
Waarin is de Nokia 8 beter, dan de 7 plus?
Snellere soc en een iets betere camera.
Volgens mij is de camera hetzelfde... meen ik me te herinneren uit review.
Het scherm is misschien wel wat beter
Inderdaad, de N8 heeft een betere scherm resolutie maar de camera heeft ook OIS terwijl de N7+ DIS heeft.
Wifi + 4G zijn dacht ook beter op de Nokia 8.
USB3.1 Gen 1 (5Gbps) bij de Nokia 8, bij de Nokia 7 plus is het USB 2.0.
De ZenFone 4 had eerder dan de S8 een Android 8 Oreo update. Dus die betere software ondersteuning is er niet.
Maar asus brengt zover ik kan zien 0 security patches uit, wat vele malen belangrijker is dan een oreo update.
Ik heb tijdje terug een Asus gehad en ze brachten gewoon patches uit?
Ah, dat had ik dan niet kunnen vinden. Jammer genoeg heb ik geen site tot nu toe kunnen vinden die bijhoudt per fabrikant op welke security patch hun (top)toestellen zitten. Zou handig zijn
Amoled, -indien gewenst- hogere resolutie, betere camera en software, front camera met wide angle, goede accuduur, goed uiterlijk (subjectief) en hoogwaardige bouwkwaliteit. Uitstekende accuduur.
En.... het merk. Dat zijn slechts maar een paar puntjes. :+
En voor 100 minder de moto g6 plus met uitstekende specs. Dus voor de mensen die liever willen besparen...
Let wel op dat als je een Motorola-telefoon (eigenlijk Lenovo) koopt dat je een telefoon koopt van een fabrikant die je klandizie niet respecteert en je zo min mogelijk updates levert na aankoop. Koop geinformeerd - en dat is niet alleen op basis van een specsheet. Nokia en Samsung (en Xiaomi?) zijn betere keuzes in het budgetsegment qua security- of feature-updates.

Dat gezegd hebbende moet je ook Asus vermijden als de pest als je updates wil. Ook zij geven niks meer om hun klanten zodra ze je geld binnen hebben.
Sinds wanneer is Samsung een betere keuze qua updates? Zeker in het budget segment laat Samsung als het even kan zijn gebruikers binnen een jaar stikken. De consumentenbond heeft Samsung niet voor niets voor de rechter gedaagd.
Ik moet iets specifieker zijn: Samsung voorziet de Galaxy A- en S-lijnen drie jaar van security-updates nadat deze zijn uitgekomen. Daar sluiten ze zelfs contracten met bedrijven voor af (die krijgen meestal zelfs nog langer updates).

Dat is nog steeds vrij dramatisch slecht naar mijn mening, maar vele malen beter dan Motorola en n van de betere voor niet flagshipprijzen.

De Consumentenbond heeft Samsung voor de rechter gedaagd omdat ze ook telefoons van twee jaar oud nog in de schappen laten liggen, en die vervolgens nog maar zeer beperkte updates geven. Maar goed, als je updates zul je toestellen toch vlak na introductie moeten kopen, en dan ook de allergoedkoopste telefoons vermijden (ook dr zou de Consumentenbond iets aan moeten doen, maar we gaan stapje voor stapje).
De Consumentenbond heeft Samsung voor de rechter gedaagd omdat 8 van 10 mensen met een Android telefoon er eentje van Samsung hebben. Qua updatebeleid zijn ze niet de beste maar zeker ook niet de slechtste.

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 28 mei 2018 16:20]

maar ff voor mij, want ik ben het spoor bijster...
Er zou toch een Android versie komen waarbij de onderkant seperaat te upgraden was voor gebruikers zonder dat de fabrikant aanpassingen aan hun bloatware hoeven te doen?
Is dat er nog niet? (ik was in de veronderstelling dat dat Android 8 was???)
Het kan met sommige distributies van Android 8 maar niet met allemaal, onlogisch als het klinkt.
En voor 200 minder de xiaomi redmi note 5 met grotere accu en zelfde soc.
Asus is gewoon duur geworden.
En de software is aardig bloated tegenwoordig.
Bedankt voor deze nuttige bijdrage.

Mooi toestel, nette prijs.
edit: deze reactie mag weg, was overbodig

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 28 mei 2018 15:47]

De adviesprijs van de S8 ligt ook wat hoger, we zullen zien voor hoeveel deze over 2-3 maanden in de schappen ligt als de eerste introductiehype voorbij is.
Adviesprijs? je hebt zoiets als laagste prijs op de pricewatch hier op tweakers.
Kan maar 1 ding zeggen, mooie telefoon met een net prijskaartje!

Edit1 Het zijn dus 2 dingen :) bedankt RVervuurt

[Reactie gewijzigd door MiranoV op 28 mei 2018 15:49]

Dat zijn toch twee dingen?
En hier met een notch die beter uitgevoerd is dan de andere fabrikanten, daarom staat er ook Asus op. ;)
De speakergrille is hier nog van een aanvaardbare breedte om deftig telefoongesprekken mee te kunnen voeren.
Voor 5 tientjes minder heb je de LG G6. Volgens mij veel betere deal dan dit.

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 29 mei 2018 10:49]

50 tientjes, dus 500 euro.. Krijg je geld toe als je die LG G6 koopt ?
5 tientjes idd

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 29 mei 2018 10:52]

als ouderwetse telefoon bezitter begrijp ik niets van die glazen achterkant. Wat is het nut/noodzaak daarvan behalve dat er nu 2 glazen stuk kunnen gaan?
Verder zegt de helft me niets, maar het klinkt leuk ^^
Redelijk krasbestendig en geschikt voor draadloos laden. Als de fabrikant het inbouwt. En het is mode, plastiek is te goedkoop en ziet er cheapo uit.
Wow, wat een gezeur om de prijs\specs.
Nog 999 600 doorsparen en je hebt een Bugatti !

Volgens mij gaat het hier juist om een prima pris\qwaliteit verhouding, met een paar extras die je elders niet hebt of iets wat je mist en meestal niet nodig hebt.
Uiteraard geldt er altijd , "hoe meer geld hoe meer vreugde" voor de gene die daar hun levens-moto van willen maken.

Wil je een degelijk toestel met degelijke specs en daarnaast geld overhouden voor andere leuke dingen, dan is dit wellicht een toestel voor jou.
Er is altijd beter , maar volgens mij gaat het om de bang for buck (iets wat sommige merk aanhangers niet snappen).
Waarom is de camera niet gewoon in de bezel gezet? De bezel is hier dik genoeg voor. In dit geval is de notch dus compleet overbodig. Sharp doet dit al jaren, gewoon 1 horizontale bezel zoals bij dit toestel ("onderin") met de noodzakelijke hardware en de andere horizontale bezel weglaten.

Jammer weer! En een achterkant van glas.. pass.
Ik zou eerder voor de redmi 5 note global gaan. Zelfde soc, maar stukken beter geprijst. https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-xiaomi-redmi-note-5

Hierbij een vergelijking
https://www.gsmarena.com/...Phone1=8893&idPhone2=9061

[Reactie gewijzigd door karakedi op 28 mei 2018 18:38]

Zal wel een LCD scherm inzitten, voor die prijs.