Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI kondigt gebogen 31,5"-gamemonitor met verversingssnelheid van 144Hz aan

MSI heeft een gamemonitor met een beelddiagonaal van 31,5 inch aangekondigd. Het scherm heeft een resolutie van 2560x1440 pixels en een verversingssnelheid van 144Hz. De Optix AG32CQ is een gebogen monitor.

De Optix AG32CQ heeft een va-paneel met een kromming van 1800R, wat overeenkomt met de kromming van een cirkel met een straal van 1,8 meter. De wqhd-resolutie resulteert bij de schermdiagonaal van 31,5 inch in een pixeldichtheid van 93ppi.

De dunne schermranden maken de nieuwe monitor volgens de fabrikant geschikt voor opstellingen met meer monitoren. De AG32CQ is de opvolger van de vorig jaar uitgebrachte Optix AG32C, die ook een beelddiagoneel van 31,5" heeft, maar niet verder gaat dan een resolutie van 1920x1080 pixels.

De AG32CQ heeft dezelfde maximale helderheid als zijn voorganger, te weten 250cd/m². Hdr wordt niet ondersteund, maar het scherm beschikt wel over AMD's FreeSync, dat stotteren van het beeld en screentearing moet voorkomen. Het is niet duidelijk vanaf welke verversingssnelheid FreeSync beschikbaar is.

De opgegeven responstijd van de AG32CQ bedraagt 1ms en de contrastverhouding komt door het va-paneel uit op 3000:1. Volgens MSI kan het scherm 110 procent van de srgb- en 85 procent van de ntsc-kleurruimte tonen, wat geheel gelijk is aan de AG32C. Het va-paneel zou van Samsung afkomstig kunnen zijn, zoals ook het geval is bij de onlangs uitgebrachte MSI Optix MPG27QC.

De monitor komt binnenkort beschikbaar, maar het is nog niet precies duidelijk welke prijs MSI eraan toekent. Bij een Nederlandse webwinkel wordt het scherm op dit moment aangeboden voor ruim 700 euro, maar deze prijs zal vermoedelijk nog zakken zodra de monitor in voorraad is.

Door

Nieuwsredacteur

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Here we go again ....

Hoge resolutie - *O*
VA paneel - *O*
144Hz - *O*
FreeSync - *O*

Gebogen - -O-
Ongelijke bezels - -O-
93 ppi - -O-
Ik vind het toch jammer dat je geen schermen met vergelijkbare specs kan krijgen zonder al die "Gamer" looks. Vooral al die permanente rode lijnen zijn zo lelijk.

Verder een mooi panel, Wel jammer dat het geen 4k is voor deze prijs..

[Reactie gewijzigd door dequint op 9 mei 2018 10:07]

Dit geld niet alleen voor monitors, maar ook computer cases, peripherals, laptops en zelfs de hardware. De industrie lijkt te denken alsof er niet gegamed kan worden op een systeem of met bepaalde hardware en peripherals indien kleurenstrips, LED verlichting, etc. ontbreekt. Ik vind het uitermate jammer. Het is nu vaak kiezen tussen verplicht LED versus iets dat eigenlijk niet voor gaming geoptimaliseerd is.

Met een beetje hoop slaat deze trend echter weer om en is dit maar een fase waar we even doorheen moeten bijten.
Computer cases zijn er meer dan zat te vinden die gewoon een zwarte doos zijn, en verder goed koelen. Ik vond toen ik keek vooral jammer dat als je net iets meer wil dan een zwarte doos, er meteen een raampje in komt. Ook van de meeste andere heb je zat keuze wat er neutraal uit ziet, en anders zet je de RGB uit. Toevallig laatst ook nog gaming headset gekocht, Arctis 7. Is geheel neutraal, op de hoofdband na die een patroontje heeft. En die hoofdband is te vervangen.

Ook als ik kijk naar andere monitoren in deze categorie, dan heeft het merendeel of niks bijzonders, of iets subtiels: categorie: Monitoren

Sowieso, wat heeft dit scherm nou? Verticale gedeelte van de poot is rood. Daar kan je fan van zijn of niet, maar laten we niet overdrijven. Het is niet alsof er een éénhoorn over gescheten heeft ofzo.
Monitoren vinden die een hoge verversingssnelheid hebben en er niet uitzien als een game monitor zijn echt zeker wel op 1 hand te tellen. Ik had gigantisch veel moeite om een goede 144hz monitor te vinden zonder die spuuglelijke gekleurde rotzooi erop. Qua cases heb je dan wel weer gelijk. Fractal design maakt hele mooie minimale cases.
Alle monitoren die ik linkte hebben 120Hz+ verversingssnelheid. Zelf heb ik hier een 144Hz 27" scherm staan: pricewatch: Asus MG279Q Zwart. Zo neutraal dat hij zelfs het gat voor kabeldoorvoer mist. Ja, er staat wat kleine tekst op de voet in het rood, en de zijkant van de voet heeft een subtiel patroontje. Vind ik persoonlijk dan juist wel weer leuk, maar dat kan je zeker niet onder de 'spuuglelijke gekleurde rotzooi' scharen imo.

Goed, dat is natuurlijk N=1. Dus laten we wat uitgebreider gaan kijken. Gezien je bewering dat neutrale monitoren met een hoge verversingssnelheid op één hand te tellen zijn, zal het merendeel met een simpele Pricewatch zoektocht dan wel full gaming look hebben? Of toch niet: categorie: Monitoren. Kijk, iets als een BenQ Zowie komt bij mij er ook niet in. De bovenste Asus lijkt mij nog wel subtiel genoeg dat ik me er iig niet druk over zou maken, maar uiteraard, ieder zijn voorkeur. Een AOC Agon vind ik niks, maar kan je ook absoluut geen gamer look noemen.

Overall als ik zo kijk, is veruit het merendeel in die lijst redelijk neutraal qua uiterlijk. En ja, dan zit er eens een Acer Predator tussen. Is het dan echt zo erg dat er ook producten zijn voor degene die juist geen neutraal uiterlijk willen, maar wat opvallenders? Het lijkt tegenwoordig wel een hype hierzo: Klagen over RGB in producten en 'gamer looks', terwijl er toch echt zat te vinden is wat dat niet heeft. En laten we wel wezen waarom RGB populair is: Omdat het voor ieder wat wils is, en het geen ene drol kost om te implementeren. Heb jij geen interesse in regenboog patroontjes? Prima, dan zet je het uit, of op een vaste kleur.
Ja dat is makkelijk, monitoren listen met een bedrag van 600+. Beetje betaalbaar is voor mij ook een must. Dan kom je zeker uit op 1 hand te tellen.

categorie: Monitoren

Ergens snap ik het ook wel, je gebruikt een 144hz eigenlijk alleen maar als je wilt gamen. Maar dat doet niets af van mijn punt, ze zijn nog steeds op 1 hand te tellen.
Veel gamingschermen ogen al een stuk rustiger als de agressieve/rare/bontgekleurde voet eraf geschroefd wordt en je lekker het ding aan een steun hangt. Mijn pricewatch: BenQ XL2730Z Rood, Zwart oogt doorsnee zonder de aparte voet. De achterkant, tsja die zie ik toch niet ;) Overigens is een headsethouder stiekem toch wel handig ;)
Vind dit inderdaad voor wat we gewend zijn van MSI's DRAGON1337LAZERBEAMX5038 laptops dit een netjes en strak design.
Er zijn zat computerkasten zonder opsmuk. Er zijn geen features die exclusief zijn voorbehouden voor "gamer" kasten, alles wat je nodig kunt hebben om te gamen is ook beschikbaar bij kasten zonder "gamer" meuk erop.
Sluit je het toch gewoon niet aan?
meestal zit het op het moederbord zelf of op de GPU. maar heb het nu ook gewoon uit gezet in bios en software.
Het is nog steeds een component dat kapot kan en daarmee de stabiliteit van de rest van het apparaat kan beinvloeden. Als je het fysiek af kon koppelen, zou ik dat doen, en bleef het in de moederborddoos.
Nja, die drie LED's kosten de kop ook niet. Als ik een mobo koop kijk ik naar de specificaties, die LED's zijn bijzaak. Kan ik altijd uitzetten of niet aansluiten. Als andere hier wel plezier aan hebben, is het mooi meegenomen.
Begrijp dan, alles moet zich aanpassen naar mijn voorkeur. Als dat niet gebeurt word ik boos en ik kan me niet inleven met mensen die niet mijn mening delen.


/s. Vorige keer kreeg ik 3 superserieuze reacties :p

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 9 mei 2018 11:24]

Datzelfde geldt voor gamelaptops. Zien er ook allemaal hetzelfde uit. Als je een strakke laptop wilt hebben waar je ook mee kan gamen dan heb je zeer weinig keus. Ik ben uiteindelijk voor een xps 15 gegaan. Maar dan heb je maximaal een gtx 1050. Ik vraag me toch echt af of iedereen die kleuren wel wilt?
Gigabyte Aero 15 heeft een gtx 1060 of 1070 maq versie. Ziet er totaal niet gamer’ achtig uit.
Klopt helemaal, maar ook niet in Nederland leverbaar of slecht leverbaar. Ik merk dat dit soort gamingnotebooks niet leverbaar zijn bij de reguliere winkels in Nederland
Hai,

Dacht ik ook. Heb even Gigabyte gecontacteerd en die zeiden dat maar 1 winkel dit jaar de laptops verkopen. Azerty.nl

https://azerty.nl/3507332 Gtx 1060 versie

https://azerty.nl/3506753 Gtx max q versie

Ze zullen laat mei beschikbaar zijn

[Reactie gewijzigd door A. Ben op 9 mei 2018 10:17]

Goede tip, inmiddels heb ik de xps 15 al gekocht. ;-) waar ik ook erg tevreden mee ben
Je kunt ook kiezen voor een clevo barebone bij een van de Nederlandse aanbieders. Neutraal uiterlijk met specs tot aan desktop coffeelake chips met max sli 1080’s geloof ik.
Ja daar heb ook naar gekeken maar vond dat de garantie en het uiterlijk (de dikte en plastic) vaak erg matig was.
Wat dat betreft lopen ze iets “achter” inderdaad. Daarentegen is de koeling adequaat, bouwkwaliteit redelijk en zijn ze zeer goed upgradebaar (afhankelijk van model). Daarnaast zijn het dus echt gewoon hele neutrale laptops. Ik heb in ieder geval al ruim 3 jaar veel plezier van die van mij (i7-6820hk, 970m, 32gb ddr4-2400 en een 3-tal ssds).
Ik heb van verschillende merken laptops gezien die er normaal uitzien. MSI heeft de Prestige lijn die er niet gamerig uitziet, bijvoorbeeld.
Heb er naar gezocht toen ik mijn keuze heb gemaakt maar niet gevonden. Msi prestige is volgens mij niet meer in Nederland te krijgen. De razer blade is slecht leverbaar in Nederland. Geloof me er blijft weinig keus over.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 9 mei 2018 11:43]

En ook de Stealth series ziet er best chique uit met zwart geborsteld aluminium. Ik krijg er altijd positieve reacties op.
Yes, ik heb ook een Stealth serie laptop van MSI, en precies om die reden gekocht. Dat logo is nog wel een beetje gamerig, maar daar houdt het op.
Dat is ook de enige rede dat ik een Razer blade heb. Aangezien ik minimaal een 1060 nodig heb voor mijn werk. Die razer is de enige laptop waar ik mee in een vergaderzaal kan verschijnen. (tussen allemaal macs :)
Als mensen het niet wilden verkochten ze niet en groeide de markt ook niet. Tweakera diebhrt altijd beter denken te weten dan gehele marketing afdelingen....

Daarnaast bij het grootste gedeelte van gaming laptops tegenwoordig kan je de rgb leds gewoon uitzetten en zijn er verder geen kleuraccenten aanwezig.

De scherpere kijnen van de laptops werken daarnaast design technisch gewoon beter bij iets dikkere laptops, anders gaan ze erg gedateerd ogen als ze bijvoorbeeld een macbook styling hebben maar wel 3cm dik zijn.
Voor een deel heb je gelijk, voor een deel niet.

Als je een gaming-laptop zoekt heb je (haast) geen andere keuze dan een exemplaar die voorzien is van de nodige rode accenten. Omdat rood nu eenmaal geassocieerd wordt mat gaming, kiezen alle fabrikanten nu voor die kleur vanwege de herkenbaarheid. Het op de markt brengen van laptops met een andere kleurstelling brengt een zeker risico met zich mee. Als de kleur niet aanslaat verkoopt het niet. Van te voren is het ook slecht in te schatten welke kleuren wel of niet zullen aanslaan. Daarom zal men voorlopig veilig bij de rode accenten blijven.

In de toekomst zullen de accenten misschien vervangen worden door losse stripjes die in verschillende kleuren meegeleverd worden en die je er zo op kunt klikken. Als het wat extra mag kosten kunnen de gekleurde accenten ook vervangen worden door rgb-leds die je zelf in kunt stellen.
Tweakers: Volgens MSI kan het scherm 110 procent van de srgb- en 85 procent van de ntsc-kleurruimte tonen
Euhhh, ik dacht dat 100% alles al was, het kan toch niet meer wezen dan meer dan (100%) alle kleuren van srgb tonnen?

De prijs is aardig hoog ja, voor ¤550,- heb je de LG 34UC79G-B, die is 2560x1080 (21:9) en 144Hz en FreeSync en heeft een AH-IPS paneel.

Dan heb ik toch echt liever die.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 mei 2018 13:14]

Het zit zo.

110% kan worden verklaard doordat het formaat van de kleurruimte van die monitor groter is dan dat van de Adobe RGB kleurruimte. Let er dan wel op welk deel van die grotere kleurruimte daadwerkelijk overlapt met Adobe RGB: de dekking kan dan alsnog op 99% uitkomen.
Aha ok, bedankt, dat maakt het wat duidelijker.
Deze is wel vrij van debiele gekleurde accenten en een verschrikkelijke logo. Dat toetsenbord kun je vast wel uitzetten. Alleen de dikte is dan wel minder, maarja.
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=516-34-1833-T1

[Reactie gewijzigd door Yooo Kerol op 9 mei 2018 22:11]

Dat is puur een kwestie van smaak.

De rode lijn maken, naar mijn mening, het scherm net een wat meer af. Alleen de grote MSI draak had er niet opgehoeven.
Ik denk dat MSI samen met de andere fabrikanten de gamer looks erop plakt omdat dit puur gefocust is voor gamers.

Mooi scherm en mooie specs, ik vraag mij alleen af wat de "balkjes" zijn aan de linkerzijde van de achterkant van het scherm.
Mogelijkheid tot meer uitbreidingen?

Edit: Ik zie dat het ledstrips zijn op de website van MSI en dus niet gewone rode lijnen. Dat maakt hem inderdaad een stuk minder aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door Rendiertje op 9 mei 2018 09:14]

Voordeel met leds is natuurlijk dat je die vaak gewoon uit kunt zetten. Voor zover ik weet met deze monitoren ook mogelijk.
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, hij zegt alleen dat hij het jammer vindt dat dergelijke monitors haast niet bestaan zonder al deze opsmuk. Er zijn genoeg gamers die een strakke setup willen zonder RGB.
koelribjes voor bij het overklokken
Ik denk dat de Dell schermen het dichtst in de buurt komen zonder "gamer looks"
Dell of LG inderdaad
Hoe vaak kijk je naar de achterkant van je beeldscherm? Ik zie aan de voorkant geen rode lijnen.
Die hele poot is rood aan de voorkant...
Dan is de Samsung variant een goed alternatief. Deze heeft hetzelfde scherm, neutrale looks en nog meer features zoals HDR & 10Bit kleur.

Let er wel op HDMI 2.0 en DisplayPort 1.2 onvoldoende zijn om alle feaures te kunnen gebruiken. Daarvoor heb je DisplayPort 1.3 nodig. Ik draai hem daarom op 2560x1440 @120Hz & 10Bit kleur. Dat kan met HDR nét op de bandbreedte van DisplayPort 1.2.

En de verlichting aan de achterzijde van het scherm kan gewoon uit :-)
Die rode lijnen zitten aan de achterkant... dus, als het goed is zie je dat niet!
Samsung heeft schermen die dit soort specs hebben zonder dat ze eruit zien alsof ze door een 12 jarige ontworpen zijn. :)
Eh... 1440p voor 700 is een goed prijskaartje?

Dat was 5 jaar geleden niet eens een redelijke prijs. Nu mag je daar 4k voor verwachten.
Hoeveel 4k 30+" 144Hz Freesync monitoren van 700 of minder heb je al gevonden?

categorie: Monitoren
Ieder zn smaak. Ik denk dat als je mijn behuizing erbij ziet, dat dit scherm er heel goed bij zal passen. :+
Het tegenover gestelde is juist waar. Voor een 144Hz, niet TN paneel, op 1440p (dat soms onterecht als IPS paneel geadverteerd wordt) wordt zo wat bij elk merk letterlijk hetzelfde MVA paneel gebruikt. Er is ook heel veel aanbod. Naast de hier genoemde Samsung heb je ook de Viewsonic VX3258-2KC-MHD. Vaak vergeten als merk. Hun producten zijn helaas niet altijd in de EU te koop.
Ik ben niet zo van 4K, als je er op 20 centimeter van zit dan kan je met getrainde ogen duidelijk het verschil zien.daarbij denk ik dat gamers liever hogere FPS willen behouden dan een hogere resolutie(meer kans om te winnen in games).ik zelf zit zon 2 of 3 meter van het scherm af.

Verder heb ok persoonlijk meer met 10Bit HDR Dus meer kleuren op een kleinere oppervlakte in 1080P.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 9 mei 2018 12:12]

kijk eens precies wat ik zoek, alleen het gebogen scherm hoeft van mij nou niet per se...

Gamerlook is ook wat minder dan sommige andere panels.
Gebogen schermen wat ze toen met tv's deden vond ik ook niks, maar mijn volgende pc scherm wordt waarschijnlijk 30 a 32 inch gebogen en hoge resolutie uiteraard. Daar lijkt het me dan wel weer heel erg fijn.
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag... Ooit eens gehoord dat het menselijk oog hooguit tot 60-90 fps kan 'verwerken'. Daarboven is het leuk, maar biedt weinig extra. Waarom komen fabrikanten met zoveel Hz aan? Het zal allemaal soepeler en zo worden, maar ik zie persoonlijk geen toegevoegde waarde?
Er is een groot verschil tussen 'iets horen' en 'iets ervaren'.
Ik zou zeggen probeer er eentje, ze hebben vast dergelijke schermen in een demo opstelling in bijv. een MediaMarkt staan.
Zelfde met de iPad Pro en de Razer Phone, die hebben ook allebei een hogere refresh rate en men is er lyrisch over.

Ik werk zelf nog met 60hz/fps en vind dat niet te laag, maar ik vrees dat als ik dit eenmaal gewend ben ik niet meer terug wil ;)
Het menselijk oog kan zeker meer verwerken dan 60-90 fps.
Kan jij dit staven? URL'tje misschien?
Geen idee waar het beschreven zou moeten staan, maar onze ogen werken niet digitaal en zal wel verschillen per persoon wat diegene kan waarnemen, ikzelf zie toch duidelijk verschil op CS:GO tussen 90fps en 165 FPS.
Onze ogen werken in Hz'en, ongeveer hetzelfde als fps.
Als dat zo is dan zal het wel hoger dan 90hz zijn.
Ik heb even zitten zoeken op verschillende websites en die houden allemaal ongeveer de waarden aan die ik al noemde. Ik geloof ook gelijk dat het allemaal wat soepeler loopt en strakker oogt, maar ooit heb ik eens bij de MediaMarkt een televisie bekeken die 200Hz aangaf en die stond naast een 'ouderwetse' 50Hz LCD. Kan aan mij liggen, maar zo verschrikkelijk verschil was er niet (naast de kleuren natuurlijk, die zagen er stuk beter uit). Ik heb gauw last van flikkeringen, ik had daar vooral last van in de tijd met CRT monitoren.
Hier zijn al hele boekwerken over geschreven, maar een paar punten

- Het ligt aan de content, hoe sneller, hoe meer het zal opvallen
- Refreshrate is niet het enige dat speelt, ook GtG tijden spelen mee
- Niet elk type paneel lijkt hetzelfde
- Niet iedereen heeft er even veel last van

en de 'refreshrate' van je ogen werkt heel anders dan dat van een scherm. Als je het interessant vindt, moet je maar eens wat youtube filmpjes gaan kijken
Net even gekeken op YouTube. Moeilijk om een YouTube filmpje als waarheid te zien, maar de uitleg was logisch. Het kwam erop neer dat:
- Het menselijk oog tenminste 15Hz/15fps nodig heeft om een enigzins vloeiende film te herkennen;
- Alles boven 100Hz door de hersenen omgezet wordt in 'motion blur', aangezien de hersenen dit gaan compenseren.

Al met al klopt het nog steeds waar ik mee begon: " Ooit eens gehoord dat het menselijk oog hooguit tot 60-90 fps kan 'verwerken'. Daarboven is het leuk, maar biedt weinig extra."
Die TV's in de mediamarkt draaien dan ook geen 200 FPS content op hun 200hz schermen (wat niet eens echt 200hz is).

Je zou voor de grap eens een 144hz monitor moeten testen in een winkel (bijv in de mediamarkt staan er laptops met 144hz panelen), ga eerst lekker slepen met de vensters op 144hz, en doe dan hetzelfde op 60hz (schakel terug naar 60 op hetzelfde paneel).

Of check de nieuwe iPad pro.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 9 mei 2018 12:14]

Ik moet toch van de week naar de MM, ik zal eens ff kijken wat ze daar aan hebben staan.
Kleine dingen als scrollen door een web pagina en de interface van windows zelf zijn op 144hz zóveel malen soepeler dan wanneer je dit doet op een scherm van 60hz. Was er zelf ook sceptisch over totdat ik de knoop doorgehakt heb.
Helaas geen G-Sync anders had ik dit scherm vrijwel zeker gekocht.
Jep, ik ook.. Helaas...
Waarom geen AMD FreeSync 2 ?

[Reactie gewijzigd door Canule op 9 mei 2018 12:42]

Welke Nederlandse webwinkel biedt deze dan aan nu?
Ik kan het niet vinden namelijk..
Prachtige monitor.
Ik heb zelf de 1080P versie.
Zeer goed scherm met echt goede kleuren.
144 it is 60 is een slideshow als je 144 gewend bent.
Hiervoor had ik ook een 144 hz panel maar de curve is echt freaking nice.
Wel de kleuren even instellen met nvidia control panel!

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 9 mei 2018 17:00]

Wat is nu de standaard "term"voor het aantal pixels/dots per inch.(als ik me niet vergis gaat het over hetzelfde :? )
In het artikel wordt gepraat over PPI terwijl de Pricewatch het heeft over DPI.

Ook op andere sites worden deze termen door elkaar gebruikt.
Ik kan het verkeerd hebben. Maar volgens mij komt het op hetzelfde neer
DPI = dots per inch.
PPI = pixels per inch.

Een pixel is een 'licht puntje'. En dus ook een 'dot per inch'. Maar een 'dot' is niet per definitie een 'Pixel'.

Een beetje het verhaal van : Een BMW is een auto, maar een auto is niet per definitie een BMW.

'dots' is dus meer de generaliserende term, terwijl 'pixel' meer specifiek voor schermen is.

[Reactie gewijzigd door Arthesian op 9 mei 2018 10:41]

Hopelijk komen er ook meer G-Sync versies uit.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8