Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel stopt ontwikkeling van Spectre-microcode voor oude processors

Intel is gestopt met het ontwikkelen van microcode die de tweede variant van de Spectre-kwetsbaarheid moet tegengaan bij een flink aantal oude processors. Cpu's uit onder andere de Bloomfield-familie krijgen geen patches meer.

Intel heeft deze week een nieuwe versie van zijn Microcode Update Guidance online gezet, en daaruit blijkt dat de ontwikkeling van patches voor diverse oude cpu's is gestopt. Dat werd opgemerkt door TechPowerUp.

Onder andere de Bloomfield-familie krijgt geen nieuwe microcode. Intel maakte deze processors tussen 2008 en 2011 en in die reeks verscheen onder andere de Core i7-920. Ook de ontwikkeling van microcode voor de Clarksfield-familie van mobiele cpu's is gestaakt. Deze werden tussen 2009 en 2012 gemaakt. Andere families waarbij Intel aangeeft gestopt te zijn met de patches, zijn Harpertown, Jasper Forest, Penryn, Wolfdale en Yorkfield en de Xeon-varianten daarvan. Onder de Penryn- en Wolfdale-families vallen bijvoorbeeld de Core 2 Duo- en Core 2 Quad-processors.

In de vorige versie van het document was de status bij veel van deze cpu-families 'planning' of 'pre-beta'. In de kleine lettertjes van de nieuwe lijst staat toegelicht waarom Intel de patches voor de oude processors niet meer maakt. De fabrikant stelt dat het onder andere gaat om 'karakteristieken in de microarchitectuur' die een praktische implementatie in de weg staan. Ook noemt Intel beperkte ondersteuning van software voor dergelijke systemen als reden. Verder stelt Intel dat veel van zijn klanten systemen met de cpu's waar het om gaat, als 'gesloten systeem' gebruiken en daarom verwachten minder risico te lopen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-04-2018 • 18:22

165 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (165)

Wijzig sortering
In het artikel wordt gezegd dat de redenen niet bekend zijn waarom Intel stopt met het ondersteunen van de oudere processoren.

Volgens mij is dit wel bekend, zie microcode revision guidance van 2 april 2018, welke in het artikel naar wordt verwezen. Hierin wordt bij de Legenda het volgende gezegd:

Stopped – After a comprehensive investigation of the microarchitectures and microcode capabilities for these products, Intel has determined to not release microcode updates for these products for one or more reasons including, but not limited to the following:
• Micro-architectural characteristics that preclude a practical implementation of features mitigating Variant 2 (CVE-2017-5715)
• Limited Commercially Available System Software support
• Based on customer inputs, most of these products are implemented as “closed systems” and therefore are expected to have a lower likelihood of exposure to these vulnerabilities.
Toch iemand die de moeite neemt om de bron te lezen én te begrijpen! Tnx.
Scherp, ik heb de kleine lettertjes niet zo goed gelezen blijkt. Ik pas het aan :)
Fijn weer hoor.. Dankje Intel...

Toevallig zijn alle servers en werkstations, allemaal in die generatie.. Fijn.. Geweldig.. :( :( :(


Edit:
Zoals @BrZ heeft opgemerkt, zit Westmere EP nog gewoon in production.. Kortom: Ik heb tevroeg geklaagd..

[Reactie gewijzigd door SilentDecode op 3 april 2018 18:44]

Technisch en financieel zijn machines met zulke oude CPUs al afgeschreven.
Mooie kans dus je gear te vernieuwen.
Financieel misschien wel, technisch gaan computers tegenwoordig veel langer mee dan 20 jaar geleden. Ik ken bedrijven waar men nog met PC's van 6, 7 jaar oud werkt en die voldoen nog prima. En dat zijn niet altijd de minste bedrijven.
Er zijn banken en overheidsinstellingen met machines die 40 jaar en ouder zijn.

Het is niet voor niets dat Cobol programmeurs tot best betaalde programmeurs.behoren.

Ps: economisch afschrijving hoeft niet per saldo.het geval zijn.

Het is niet zo dat je qua performance en energy verschil dood bloed. Tussen 2600K en hedendaagse Quadcore met zelfde frequentie zit bij gemiddeld gebruik minder dan 5% performance en energy "derving".

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 3 april 2018 20:20]

40 jaar geleden was 1978. toen hadden we net de 8086 processor. Netwerken zag je eigenlijk nog niet. Ik denk niet dat je die banken en overheidsinstellingen gaat vinden. Ik wil best geloven dat er nog met WP5.1 wordt gewerkt op sommige plekken. (WP5.1 rules) Maar dat was 1989.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 3 april 2018 21:32]

klopt. Maar dat was wel voor het grootste gedeelte in laboratoria.
En nationale belastingdiensten.

Tenminste in westerse wereld.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 3 april 2018 22:08]

Ja, maar lang voor 1978 waren er al computers zonder een Intel processor. In 1960 was er al een cpu.
In 1953 had je al modems waarmee computers over lange afstand met elkaar konden communiceren.

http://www.computerhistory.org/timeline

[Reactie gewijzigd door gjmi op 4 april 2018 09:51]

Roep dat nog maar niet te hard. IBM402 en zijn papier opslag medium zijn nog steeds in gebruik, dat is dus pre 8086, stampt uit de jaren 40 vorige eeuw. U.S. Secret Service gebruikt nog steeds mainframes die ook pre 8086 zijn.

Bron: If It Ain't Broke, Don't Fix It: Ancient Computers in Use Today
https://www.pcworld.com/a...mputers-in-use-today.html

En dit zijn maar paar voorbeelden, er is vast nog meer antiek in gebruik. :)
Ja hier! Nog iedere dag WP 5.1
Onder win 10 64bit op een overclockte i5-6600K ;-)

90% gaat razend snel, maar bijvoorbeeld zoeken in groot bestand gaat langzamer dat op m'n oude celeron onder Win95 .....

Ik denk niet dat iemand met Spectre en Meltdown m'n tekst in wp 5.1 te pakken weet te krijgen .. :+
PDP's werden pas vervangen toen het onderhoudscontract te duur werd. ;)
Heb nog engineers uit Zuid Afrika mogen begeleiden die aan Philips "server" werkten.

Door boycot was daar de kennis/ervaring nog.
Ps: economisch afschrijving hoeft niet per saldo.het geval zijn.
De bepalende factor daar bij is veel minder performance en energie verschil. De bepalende factor ligt veel meer bij de, naarmate de leeftijd vordert, steeds sneller afnemende betrouwbaarheid. Als gevolg daarvan worden de onderhoudscontracten snel duurder, waardoor vervanging al snel aantrekkelijker wordt.

Met een hoge virtualisatiegraad van je omgeving heb je hier minder last van. Maar dan nog: je wilt geen servers van verschillende generaties mixen, het kost je extra effort bij doorvoeren van updates et cetera. Niets is zo duur als oude technologie.
PCs (werkstations) prima, servers minder prima.
Je hebt gelijjk dat ze veel langer meekunnen wbt techniek.
Maar ja supportcontracten worden om die termijnen erg kostbaar (als je zoiets belangrijk vind).
Dan heb je ook nog te maken met de leverancier tot in hoeverre er nog SW support voor is, oudste machine die bv W2016 support van bv HP is ergens uit 2014 (s2011v1 tijdperk).

Ik merk helaas dagelijks de pijn van mijn huidige werkgever (1000+ servers, 15K personeel), 5 jaar afschrijving, en veelal langer laten draaien.
Ga je pas een beginnen aan een bestel proces voor een machine die al bewezen onstabiel is na enkele maanden.
Of het verzoek een machine die 8 jaar oud opnieuw in te zetten, maar dan met W2012 en ietsje meer RAM, how about no, koop maar een nieuwe.
Je werkt je daarmee in een hoekje waar je niet makkelijk uit komt.

En tuurlijk is het niet allemaal zo zwart wit, maar ergens moet je als bedrijf toch je gear vernieuwen.
En of dat 5 jaar of 6/7 of 30 is ach ... en wat je gear is, vloot (vracht)wagens, pc, servers of een brug maakt ook niet uit, het komt toch een keer aan de beurt.
Tja dat kan allemaal wel zijn, maar het is een hoop verspilling van kostbare metalen en energie om al die nieuwe hardware te produceren. Dus zomaar vervangen "omdat het toch x aantal jaar oud is", niet omdat het kapot is of niet meer snel genoeg is, vind ik een walgelijke redenering.

Zo lang je overal dezelfde software op kan draaien over het hele netwerk (dus dezelfde patches e.d.), en elke individuele machine en server kan dit aan, mag dit toch geen probleem zijn?

Een stuk infrastructuur, een gebouw of een wagen gaat met ook niet vervangen als het nog perfect werkt en niet technologisch onderdoet voor een nieuwe. Dat soort redeneringen komt enkel uit de IT.

Laatst kwam ik op een metaalverwerkingsbedrijf waar men nog een plooimachine uit 1957 had, enkele onderdelen door de jaren vervangen, maar hij werkte nog perfect! De eigenaar was er trots op.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 3 april 2018 22:32]

Het recycle percentage van zeldzame materialen uit oude electronice is behoorlijk hoog, want economisch rendabel. Dat is dus geen argument. Moderne PC's zijn ook zuinger, dus energie is een argument tégen jouw standpunt.

Dat het alleen in de PC wereld zo werkt is onzin. Kijk naar auto's: leasecontracten lopen 3,4 of 5 jaar, en daarna gaan die auto's naar Oost-Europa.
PCs (werkstations) prima, servers minder prima.
Dat is ook mijn beeld. En hoewel de laatste jaren de economische levensduur van servers wel wat is verlengd, zit je echt niet in de buurt van 8 jaar. Ik zeg daar altijd over 'niets is zo duur als oude technologie'. Als stelregel hanteer ik een vervangings cyclus voor alle componenten, zonder uitzondering. Voor servers is die nu 4 jaar. Voor bijvoorbeeld netwerk componenten veelal wat langer, maar wachten tot het stuk gaat is in ieder geval economisch een geval van 'goedkoop, duurkoop'. En dat is al puur vanuit IT perspectief bezien, zonder de gevolgschade aan business kant (inproductiviteit) als gevolg van downtijd meegerekend.
Blijkbaar niet dus, wat de reden van Intel ook mag zijn er komt geen patch voor die systemen, dus zijn de systemen technisch ook afgeschreven als je veiligheid daarin meeneemt.
Dat zal, maar mijn i7 920(eind 2008) met 1050 draait Project Cars 2 nog als een zonnetje, wat hij bij de wekelijkse racesessie(als derde PC) dus ook doet. Voor mij komt dit dus te vroeg aangezien ik hem nog niet kan vervangen door een hardwarematig meltdown+spectre safe CPU. Als ze het ná die introductie hadden gedaan had ik het begrepen.

Dit voelt voor mij als planned obsolescence...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 3 april 2018 19:46]

Of, zoals mij in deze gigantisch uitgelopen thread, is verteld dat Westmere EP nog wel ondersteund wordt, prop je een X5670 in je systeem voor minder dan 70 euro. Hier komt nog een patch voor uit en kan je ziek overklokken voor een CPU die daar nooit voor is gemaakt.

Ik draai hier ook een X5670. Hexacore met HT op 3,81Ghz (stock 2,93Ghz) en wordt idle 38 graden :P
Nee, want ik zou mijn snelste (4770K) upgraden en de langzaamste(i7 920) eruit doen(doorschuiven zeg maar). ;) En een snelle check leert dat die Xeon het nog niet eens tegen een 3770K wint.

Maar bedankt voor het meedenken :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 3 april 2018 19:46]

Ja oké, als je al een snellere machine hebt staan, is er geen reden om je i7 920 te upgraden. De 3770K is een stukkie rapper ja.

Maar stel, je had de 3770K niet gehad, was de X5670 een waardevolle upgrade.
Tja, maar voor consumenten is het veiligheidsrisico van Spectre toch verwaarloosbaar als ik het goed heb begrepen?

Je kan rustig blijven Project Cars draaien op die PC denk ik, is weinig risico mee verbonden.

Naar wat ik heb begrepen is het vooral een risico voor servers, omdat er data kan gestolen worden uit het CPU geheugen door een applicatie van iemand anders die draait op dezelfde gedeelde server. Als je het over een thuis PC hebt mag je aannemen dat als er iets draait op dezelfde CPU, het ook gewoon deel uitmaakt van je eigen PC, dus is er geen probleem.
Never waste a good crisis. Van meet af aan is Intel bezig geweest om zich vooral juridisch in te dekken. Kennelijk hebben ze weinig tot niets geleerd van de class action suite met de pentium IV generatie destijds. In feite levert Intel slechts kreupele hardware en ze zijn arrogant genoeg om je het idee te willen geven dat je er maar mee moet leven.
Ik krab me wel twee achter de oren als ik aan een nieuw intel systeem begin.
Mooie kans dus je gear te vernieuwen.
Nee?

Het is niet simpelweg een nieuwe CPU in prikken. Er moet een nieuwe moederbord e.d. aangeschaft worden.

En laat nu net de prijzen van RAM en GPU torenhoog zijn in vergelijking met een jaar terug voor wat je krijgt.
Degene die nu een nieuwe pc aanschaft heeft òf geen PC en te veel geld over, òf een PC met alles doorgebrand en te veel geld over.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 3 april 2018 19:58]

Inderdaad. Ik ben minstens 1300 a 1400 euro kwijt, wil ik alleen mijn desktop al vervangen door een nieuwer exemplaar. Daar heb ik mijn servers en de verdere apparatuur nog niet bij meegerekend.

Om "even" mijn homelab te voorzien van nieuwere servers, met dezelfde of vergelijkbare specs, ben ik wel een paar duizend euro kwijt. Tevens is dit maar een homelab en het is niet alsof ik extreem gevoelige informatie op draait.
Stuur je wel even mijn rekening nummer zodat je daar het geld op kan storten om mijn 2e game PC en mijn Hyper-V bak te vervangen.
Zou wel fijn zijn, kan je mijn rekeningnummer direct even meesturen? Iemand wil blijkbaar van z'n geld af.. Doe maar hier!
En als het dan nog zo zou zijn, daarom hoeft SpamLame het niet 'gratis' weg te geven ;)

Zelf kijk ik ook niet echt naar wat ik uitgeef, want ik hoef het niet te doen... Maar daarom ga ik nog geen geld weggeven, zomaar. Ik werk er hard genoeg voor ;)

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 6 april 2018 20:07]

Wie heeft het over gratis dan?!
It's obviously implied ;)
Jij betaald om mijn gear te vernieuwen? Want dan heb ik even een behoorlijke pot geld nodig. Ga maar even uit van ¤20000 aan servers, en dan heb ik mijn eigen desktop en laptop nog niet gehad..
Als je 20k aan servers staan hebt heb je er 2 of 3. Wie enkele servers heeft heeft dat meestal in een bedrijfscontext. In dat geval zijn die oude servers afgeschreven en heb je financieel al voorzien om die te vervangen in je budget. Heb je dat niet gedaan dan steek je een deel van je operationeel budget in dure onderhoudscontracten voor oude troep. Heb je geen contracten loop je een even groot bedrijfsrisico dan dat je met spectre loopt.

Ik zie niet in waarom je niet zelf voor je vervanging zou betalen.
Naja, ik heb geen bedrijfsspul draaien, dus om oude hardware te vervangen, zou mij een bak vol geld kosten..

Het is een homelab, als ik daar nieuwe hardware voor moet kopen, is het niet leuk meer..
Vraag is natuurlijk wel of het direct heel boeiend is voor een home lab of er wel of geen update komt. Daar je in een home lab in principe geen (gevoelige) data gebruikt die gestolen zou kunnen worden. En er ook geen users actief zijn binnen een homelab, afgezien van user accounts gebruikt voor specifieke tests. In die zin blijft de hardware voor een homelab net zo bruikbaar met of zonder microcode. Er valt immers als het lab goed inricht is niets te vergaren via exploits als Spectre, ook zou er niet direct een attack vector moeten zijn, Spectre exploits werken immers pas wanneer er al toegang is tot systeem.
Het klopt wel dat dit natuurlijk geen productie omgeving is. Het is minder gevoelig.
Al heb ik soms wel flinke projecten gedraaid hier. Dus mocht er dan alsnog iemand inbreken, heb ik de projectleider en z'n "crew" op m'n dak. Is wel studie gerelateerd.

(Ik gaf mede-studenten die ik goed kende, vrije toegang tot mijn serverpark. Gezien mijn serverpark een studieobject is. Daarom vind ik het wel belangrijk dat het gepatched wordt.)
Disclaimer communiceren. Soort van SLA's afspreken?

Als je project(leider) garanties nodig heeft, kan die er in mijn ogen ook voor betalen.... en dan kun je response/resolution times afspreken en voorwaarden (terms of service) naar voren schuiven.
Ik ga toch geen SLA afspreken met maten van mij?! Het is geen bedrijf...
Dan hoeven die projectleiders ook niet op je dak te klimmen als het eens wat misloopt, je doet het immers uit goodwill.
Het is niet alsof ik geen backups maak ofzo..

Maar het was meer een 'figure of speech'.

Wat is je toevoegende waarde nou precies?!
Ik wil uw energie factuur nog niet betalen als je nog servers van +10 jaar oud hebt draaien!
Je hoeft geen "uw" te zeggen hoor..

Maar ik heb geen servers van 10 jaar oud draaien hoor. Ik weet niet waar je dat leest, maar ik ben het niet.
Mijn servers komen uit 2011. Ik ben niet geweldig in rekenen, maar volgens mij is dat nog steeds 7 jaar. Geen 10.

Komt er nog eens bij dat ik maar 2 servers tergelijk draai, niet allemaal. Dus als m'n energierekening op een paar honderd euro per jaar extra uitkomt, vind ik dat nog netjes. Gezien wat ik ondertussen allemaal heb geleerd van de machines, zowel hardware- als softwarematig. Kun je mij wel aanzien als een kip zonder kop als het gaat om "oude" machines, maar ik heb mijn CV nu wel iets voller staan en mijn stageplek heeft sneller in de gaten dat ik de weg weet in bepaalde software.

Het is een leeromgeving. Tuurlijk kost dat wat.
klinkt als bedrijfsmatig if so misschien is leasen wat voor jou.
Klinkt als betekend niet dat dat het geval is. Ik draai een homelab, om er veel van te leren. Leasen is geen optie, want dat is nog duurder dan mijn jaarlijkse stroomrekening. Al helemaal als je zou kijken naar de specs van mijn servers.

Het is Homelab.. Leeromgeving.. Low budget.. Zo goed mogelijk, voor zo weinig mogelijk..
Hmm ja dan is het wat lastiger, maar goed begreep uit je update dat je nog net goed zat.
En je bent natuurlijk niet verplicht (al) je HW te vervangen voor je homelab.

Geen idee hoeveel je hebt staan en welke specs je zoekt, maar je hebt "al" een leuk hpe dl360gen9 voor 2000ex uit duitsland of een Dell PE R720 voor 1500 inc by nowthatsit.nl
Gen9 is voor mij nog veel te duur -> DDR4

Ik heb laatst uit België een ML350p Gen8 gehaald. Gratis. Daar ben ik nu mee bezig. Ondanks ook niet al te nieuw, is het wel een verbetering qua presaties en ondersteuning. De rest van de servers zijn te zien bij mijn inventaris. Daar staat alles tot in detail in.
Gen8 komt nog aardig mee, heb er hier een hoop staan.
Met 2 jaar zijn ze weg is de verwachting, zijn ze gem. denk ook al 5 jaar oud.
Gratis wegdoen is erg mooi, kan ik nog niet aanbeginnen met G8s, maar wellicht kan ik je helpen aan andere zaken voor bv je G6/G5, meen daar nog wel wat van te hebben liggen.
Want tja uitzonderingen, er draaien hier ook nog G5's :(
Ik heb zelf geen G5's meer draaien, die heb ik allemaal uitgefaseerd, omdat ze gewoon té antiek waren.
Naja, zo'n G5 draait op Idle 300 watt. Daar hebben mensen recht op om te gaan zeiken over het stroomverbruik. Doe ik namelijk ook.

Ik heb laatst een G6 verkocht, omdat ik nu een Gen8 heb staan. Wellicht komt er binnenkort weer een gratis Gen8 beschikbaar. Als dat het geval is, verkoop ik waarschijnlijk ook de andere G6.

DM voor G6/G5 hardware?
Voor elke hardware geldt dat deze na uiterlijk vijf jaar het beste preventief vervangen kan worden. Componenten zijn onderhevig aan slijtage. De microprocessor en het geheugen houden het best wel een jaar of twintig uit maar alles wat er omheen zit gaat echt niet zolang mee hoor. Harde schijven en ventilatoren spreken voor zich, de lagers slijten en op een gegeven moment zullen ze vastlopen. Met netwerkchips kun je best een paar generaties overslaan maar op een gegeven moment zijn nieuwe features zoals vernieuwde remote management functies best de moeite waard om de boel eens volledig te vervangen. Bij voedingen heb je na een jaar of vijf toch echt een veel hogere kans op uitval door versleten of uitgedroogde condensatoren en power transistororen die lang genoeg hebben zitten ploeteren. Je kunt best repareren en reviseren maar of het economisch is is een andere vraag. Hetzelfde geldt voor die twintig productie kritische machines die je hebt staan. Het is waarschijnlijk verstandiger die machines te virtualiseren op drie nieuwe bakken dan het oude metaal in leven houden waarvoor ondertussen geen spare parts meer beschikbaar zijn. Al realiseer ik me dat er een verschil is tussen de theoretische best practice en de dagelijkse praktijk. Onder de streep gaat het erom dat je productie en uptime kunt garanderen en dat is 'doorgaans' beter te doen met nieuwere spullen dan met oudere spullen.
Hoewel het waarschijnlijk al eventjes tijd is om te upgraden als je nog op die generatie zit. Valt het me wel op dat de broadwell serie nog steeds "in production" staat volgens bovenstaand overzicht. We zijn toch alweer een paar generaties verder. Of lees ik het verkeerd en gaat het om de patch die in productie is?

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 3 april 2018 18:33]

Performance-technisch is er niks mis met de instap i7(920) uit 2008. Het verbruik(idle) is wel wat hoog, dat is het. Dus de enige reden om hem te vervangen is nu het gevolg van een bewuste keuze.
Ik kan wel meer redenen bedenken om een tien jaar oude processor te vervangen, maargoed het ligt aan het doel waarvoor je hem wilt inzetten. Voor huis tuin en keukengebruik kan ik me voorstellen dat je met een dergelijke processor kunt doen wat je wilt. Dat ze een tien jaar oud product niet meer patchen is niet helemaal netjes, maar in de huidige markt relatief gezien nog vrij lang supported.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 3 april 2018 20:34]

Het doel: Project Cars 2(en andere recente racesims). En natuurlijk doet ie met zijn 1050 onder voor mijn 4770K met 1080ti, maar het is echt onvoorstelbaar hoe goed hij nog mee kan komen. En aangezien hij een uur of 3 per week gebruikt wordt is verbruik een non-issue.

Eigenlijk is het gewoon schokkend hoe weinig voortgang er de laatste 10 jaar is geweest in processorland vergeleken bij de 10 jaar ervoor.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 3 april 2018 20:56]

Performance-technisch is er niks mis met de instap i7(920) uit 2008. Het verbruik(idle) is wel wat hoog, dat is het. Dus de enige reden om hem te vervangen is nu het gevolg van een bewuste keuze.
Het is dat bij mij mijn (MSI) board kapot ging anders had ik nog steeds mijn I7-860 gedraaid. Wat een heerlijke CPU's waren dat die 9xx en 8xx.
Het gaat om de patch.
Het duurt wel erg lang
Valt het me wel op dat de broadwell serie nog steeds "in production" staat volgens bovenstaand overzicht.
Die kolom gaat over de status van de patches, niet over de processor; dat moet je lezen als "de patch is klaar om uitgerold te worden in productie".
Dan heb je wel allemaal hele oude rommel;)
Het werkt toch nog? Ik heb geen reden om de Xeon X5670 te upgraden in mijn desktop.. Hij doet *alles* wat ik er van vraag.

Geef mij 1 reden om te upgraden..
Westmere EP heeft gewoon de status production in de lijst waarnaar gelinkt wordt.
Holy shit.. Zie het nu pas.. Ik ben blind.. Dankje! :)
Neu.. Ik heb een X5670 draaien op 3,81Ghz. Ik zie een nieuwe generatie i7 niet heel veel beters doen met 6 cores en 12 threads..
Hier een 5660 op 4 GHz, ooit voor 50 euro van ebay geplukt om mn 920 te vervangen. Zolang deze blijft werken komt er nix nieuwers meer.
Kijk, jij snapt het :)
Het is een lastige - want ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Heb hier nog een machine staan die prima draait (voor m'n doel) en heb geen zin om veel geld uit te geven voor een nieuwe. Maar waar houdt het dan op - ik draai er ESX op, en als de nieuwe ESXi versie geen ondersteuning voor het ding meer biedt (en ik wel bijv. Windows Server 2019 vanuit MSDN wil gaan draaien), ga ik-m dan vervangen...?

Ik vind echter wel dat Intel zich er heel makkelijk vanaf maakt, want dit is gewoon een flaw in de processor die ze moeten fixen, ook voor iets oudere systemen.
Je krijgt geen Spectre patch? :+
Alsnog niet echt een goede reden.. Het is minder fijn, maar écht een goede reden.. Nah..
Waarom zeg je dan 'bedankt Intel' als die patch je toch niks kan schelen?
Alle servers en workstations? Bedrijfsmatig worden computers in 3 tot 5 jaar afgeschreven. Daarna mag je dus weer nieuwe kopen, die je ook weer over 3 tot 5 jaar afschrijft.

Redenen om te upgraden? Tja het idle gebruik ligt tegenwoordig flink lager dan wat je toen kreeg. Per machine 30W besparen is zeker niet ondenkbaar. Dat komt neer op 262 kWh per jaar per apparaat bij 24/7. Niet dat je daarmee een computer terug verdient..

Verder kan zo'n X5670 kan met zijn 3.33 Ghz natuurlijk anno 2018 niet meer meekomen. Zelfs een G4560 dualcore pentium van minder dan 50 euro zal vlotter aanvoelen op dekstop gebruik en vermoedelijk dankzij AVX in de meeste games ook beter presteren. (Maar dat zal voor jou geen factor zijn anders had je in 2011 al geupgrade). Met die cpu haalde ik, tegen mijn verwachting in, een minimum fps van 60 in rainbow six siege. Iets waar mijn 2500K op 4.4-4.6 Ghz meer moeite mee had.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 april 2018 19:22]

Alle servers en workstations? Bedrijfsmatig worden computers in 3 tot 5 jaar afgeschreven. Daarna mag je dus weer nieuwe kopen, die je ook weer over 3 tot 5 jaar afschrijft.
Ik ga geen hardware afschrijven die nog perfect werkt.. Ik ben niet bedrijfsmatig bezig.. Ik draai een homelab en mijn budget is geen honderen duizenden euro's..
Redenen om te upgraden? Tja het idle gebruik ligt tegenwoordig flink lager dan wat je toen kreeg. Per machine 30W besparen is zeker niet ondenkbaar. Dat komt neer op 262 kWh per jaar per apparaat bij 24/7. Niet dat je daarmee een computer terug verdient..
Leuk, maar ik moet eerst een paar duizend euro investeren om nieuwer, leukere hardware aan te schaffen. Dus ik bespaar uiteindelijk wel op energiekosten, maar ik ga dik het rode in om überhaupt andere hardware aan te schaffen. Onhandige zet als ik voor hetzelfde geld dit nog een tijd kan laten draaien. Sneller heb ik niet nodig.
Verder kan zo'n X5670 kan met zijn 3.33 Ghz natuurlijk anno 2018 niet meer meekomen. Zelfs een G4560 dualcore pentium van minder dan 50 euro zal vlotter aanvoelen op dekstop gebruik en vermoedelijk dankzij AVX in de meeste games ook beter presteren.
Deze vind ik best grappig, want ik vind menig i3's sloom aanvoelen. Die zijn dan ook voorzien van SSD, minimaal 8GB RAM en een leuke GPU. Maare.. Mijn CPU draait niet op stock. Ik heb hem OCed naar 3,81Ghz. Als ik wil kan ik hem nog even naar 4,5Ghz halen. Vond ik niet nuttig.
Tevens game ik niet, dus het kan mij geen reet schelen hoeveel FPS ik draai. De games die ik speel, kan je zelfs nog op een Core 2 Duo met gemak draaien.
Een volledig systeem ga je niet terugverdienen nee, dat stond er ook al bij. Als jij het puur over hardware hebt dan zal het nog wel lukken, afhankelijk van hoe lang die dingen aan staan. Een G4560 met mobo zit je op iets van 150 euro. Komt nog minimaal 40 euro bij voor 4 GB ram (liefst 8 GB a 90 euro) en dan is je terug verdien tijd 4 a 5 jaar. Mobo kan nog wel goedkoper maar zelf heb ik destijds voor een Z170 gekozen zodat er later nog via V&A voor een paar 10tjes een K quadcore in kan.

'Een i3' zegt verder niet zoveel, tegenwoordig krijg je daar namelijk de quadcore cpu voor die we vroeger als de i5 kende. Laat ik het zo zeggen. Ik heb een 8700K op 4,8 Ghz, een 4670K op 4 Ghz, een 2500K op 4,4 en een G4560 stock staan. Ze zijn alle 4 even responsief voor desktop gebruik. De budget cpu's zijn met skylake enorm veel krachtiger geworden (G4400), met Kaby lake kreeg je er hyperthreading bij en met Coffee lake is de i3 een quadcore geworden.

Minder responsieve machines van mij zijn een 2600 (non K dus 3,4 Ghz) en een i5 2500U in een surface. Merkbaar traag is de E8400. Dat is een combinatie van minder Mhz en lagere IPC.

Maar goed voor de hobbyist is het hele spectrum wat mij betreft een non-issue. Mocht je het wel als issue ondervinden dan heb je daar je reden om te upgraden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 april 2018 20:39]

Het gaat mij niet om het terugverdienen. Het moet gewoon zo snel mogelijk werken, voor een zo laag mogelijke prijs.
Tevens gaat het mij ook niet echt om het energieverbruik. Zoals ik hierboven (of beneden.. Ben de weg onderhand kwijt), al heb vermeld, gaat het om een homelab en daarom dus een leeromgeving.

Kosten zijn wel belangrijk, want ik hoef niet arm te worden van m'n stroomrekening, maar als ik opeens nieuwe hardware moet gaan kopen omdat iedereen zegt dat ik moet upgraden, wordt het duurder dan dat ik deze systemen nog een aantal jaren laat lopen, 24/7.

Deze hardware is prima voor mijn doel. Tuurlijk probeer ik te upgraden, ik heb laatst een gratis ML350p Gen8 gescoord. Prima, upgraden die hap en inzetten. De rest gaat in de tussentijd uit en wordt pas weer opgestart als ik het écht nodig heb. Als ik iets wil testen tussen 2 servers bijvoorbeeld.
Begrijpelijk. Dat is geen scenario waar in je perse moet investeren.

Ik ga niet pretenderen te weten wat jij wil of moet leren. Maar ik wil je wel nog even meegeven dat het in mijn ervaring visualisatie is wat momenteel de klok slaat. Dus diverse fysieke machines hebben staan om dingen met servers te leren is eigenlijk niet meer van deze tijd. Het is allemaal 'cloud', 'docker', 'hyper-v', 'kvm', enz wat de klok slaat. Systemen die op afstand, zonder monitor en fysieke toegang, worden beheerd. Dat heeft voordelen in de leercontext want volstaat het om op 1 machine een stuk of 3 VM's
aan te zetten en dan daarmee onderling te gaan spelen. Mogelijk kan je hele homelab op V&A :+ .
Oh geen zorgen, ik weet dat virtualisatie een sterk ding is. Ben hier ook zelf ook bezig. Maar daar heb ik wel hosts voor nodig.

Cloud kan m'n rug op, ik ga dat thuis niet gebruiken, want ik wil het juist thuis gebruiken. Het is mooi voor bedrijven, zodat zij geen extra zorgen meer hebben, maar voor mij is het niets.
Dat heeft voordelen in de leercontext want volstaat het om op 1 machine een stuk of 3 VM's
Volgens mij doe ik iets fout xD
Ik zit hier met een Dual Hexacore server met 68GB RAM, die voor de helft vol zit. Hier draaien momenteel iets van 8 VM's op. De volgende server staat al weer klaar. Hier komt 96GB RAM in (heb ik liggen, dus er hoeft niets bij gekocht te worden) en een dikke octacore met HT Intel Xeon E5-2680v1. Hopelijk gaan hier ongeveer 15 VM's op draaien, nominaal. Met spul testen kunnen het er 20 tot 30 worden. :)
Mijn i5 2550k werkt ook nog prima in mijn pc voor mijn gebruik maar ik speel dan ook alleen dota 2 en dat casual(en momentueel helemaal niet aangezien mijn pc in NL staat terwijl in in Spanje woon).

Stroomverbruik is voor consumenten echt geen probleem imo. Hier gebruik ik in de winter ook een 3KW verwarming in mijn woonkamer (+gas maar wanneer ik thuis kom
ook electrisch want snel) en merk dat verschil ook niet echt.

Stel je betaalt 5 euro minder per maand voor je stroomrekening dat merk je niet als gemiddelde consument, moet ik 1 dag per maand geen koffie drinken.
De 2500K was een geweldige cpu die zijn tijd ver vooruit was. Zelf heb ik eind vorig jaar geupgrade omdat we eindelijk op het punt waren gekomen dat de nieuwere games toch moeite kregen. Zo had ik micro stutter in rainbow six siege en wildlands draaide ook niet echt top. De 8700K is voor die games echt een verademing.

Maar goed, mijn computer kamer verbruikt 14 euro in de maand exclusief licht. Ik kan me zo voorstellen dat het met een 3 Kwh verwarming een stuk harder gaat :+ . Op landelijk niveau kan het nog wel de moeite zijn maar je gaat inderdaad geen geld 'verdienen' door je pc te vervangen. Tenzij we praten over een nas natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 april 2018 01:39]

Veel servers en workstations laten de upgrade naar een nieuwe processor nog op zich wachten omdat ze tot vandaag nog prima werken en zo’n upgrade is toch aardig kostbaar. Misschien verwacht Intel zo hogere verkoopcijfers van nieuwe processoren.
True. Grote kans dat HP namelijk wel zo'n patch doorzet, gezien ik al van meerdere HP producten een update heb gehad hiervoor.

Maarja, dan heb ik het natuurlijk over Enterprise spul, geen consumer.
Was al op zoek naar de codename van de X5675...

Weliswaar oud maar presteert nog voldoende. Onlangs nog drie G6's gekocht voor weinig op MP voor de spareparts.

Ja, het word tijd om de boel te vernieuwen. Maar dat doe ik sowieso pas als VMware 7.0 uitkomt.
Westmere EP. Kwam ik later ook achter. Totaal niet bij stilgestaan dat ze nog gewoon ondersteund worden door Intel. Dit is wel het voordeel van een server CPU in je consumentenbordje te hebben liggen.

G6's zijn altijd leuk. Beetje mee spelen of als testbak gebruiken. Als ze toch niet vaak aanstaan, maakt dat weinig uit.
Ipv klagen stem met je aan koop budget voor volgende systemen en koop AMD
Die suggestie is al minstens 4x gegeven en heb ik al 4x beantwoord. Graag eerst even lezen voordat je een bericht doet.

Tevens is er geen budget voor het nieuwe systeem, want ik verwacht dat dit systeem nog minimaal 3 a 5 jaar meegaat.

[Reactie gewijzigd door SilentDecode op 4 april 2018 12:39]

Tja was gisteren begonnen met de post maat nu pas af gemaakt ... ik heb een jaar geleden de meeste xp machines vervangen voor windows 7 of 10 en alle pentium 4met HT uit gefaseerd we hebben nog wel div dual cores draaien met hier met XP . Maar we hebben ze achter een firewall geplaatst. Af geschermd van het kantoor netwerk en de buiten wereld . Hier door Kunnen hopelijk nog jaren mee . HP desk pro's. we hebben nu eenmaal oudere industriele machines en drivers die niet over kunnen naar windows 10.
Maar ja. Als het kan zou ik je machines niet meer aan de buiten wereld hangen. Gewoon om risico te minimaliseren . Tja je Kunt natuurlijk altijd via een machine die wel veilig is verbinding maken met de buiten wereld
Je vergelijkt hier een antiek OS met een redelijk oude computer. Het OS wat ik op mijn machine heb draaien, is zeker geen XP, maar gewoon Windows 8.1 (omdat ik Win10 niets vind). Dus eh.. Je vergelijking hebben wat haken en ogen.

Maar je suggestie is, dat ik mijn complete netwerk gewoon afscherm van het netwerk?! Of begrijp ik het verkeerd?
Wij hebben een bedrijfs net werk van een kantor omgeving met internet gewoon 100% gescheiden . Dit Zijn productie machines die hebben geen updates nodig. En ook geen internet. Moet er niet aan denken dat daar randsom ware op komt. Maar is misschien in jou geval iets te rigoreus . Kijk met toekomst in het hoofd is het misschien verstandig deze computers in de toe komst niet meer met internet te laten verbinden . Op zich kan er niets gebeuren bij normaal gebruik. Maar ja mensen zijn de zwakste schakel die doen domme dingen die je niet kunt voorkomen, stel die drukken op een verkeerde link, naar een verkeerde site en de software is niet up to date voor een versie 3 of 4 van specter , kan gewoon in 1 keer de gehele machine uit gelezen worden en kwaad aardigd dingen uit gevoerd worden. Zo ver is het nog niet maar dit is gewoon met toekomst in het hoofd .
Vind het wel grappig dat ik in mijn OP heb ge-edit, dat Westmere EP nog wel gewoon voorzien wordt van een anti-spectre update, maar dit gewoon niemand leest.

Anyway, mijn VM's hebben juist internet nodig, want ik test bepaalde services. Tevens draait Plex en wat andere wiki dingen op deze server.

Goed bedoeld, dat wel, maar alles van het internet koppelen is veel te extreem voor mijn kleine homelab.
kijk specture en meltdown zijn all software gepached in windows dus eigenlijk hoefde je al geen zorgen te maken , maar voor mensen met eerste generatie icore of core2duo/quad die moeten gewoon op passen.
Waarom denk je dat ik Windows direct op de servers draai?! Gezien ik dat namelijk niet doe 8)7
Aangezien jij het had over dat je 8.1 draait en dat je 10 maar niets vond is mijn aan name dat je windows draait. Maakt voor de specter en meltdown niet echt uit wat je draait . Hopelijk draai je ne al een software gepached systeem. Het is bij specter masr wachten op de volgende variant....
Dat 8.1 verhaal is van m'n desktop. Daar ligt ook een Xeon CPU in :).

Ik kon upgraden van een i7 920 naar een i7 980X voor 155 euro, maar ik kon ook kiezen voor een 60 euro Xeon die OCed even snel is als de i7 980X, maar een stuk minder kost. Heeft toch dezelfde corecount, dus ik zag het punt niet om een i7 980X te halen.
achter af dus wel denk dat ik de zelfde cpu hadden maar ik maar dan op een dual socket moederboard.
xeons uit de 5600 serie
Upgraden naar de concurrent; AMD Ryzen :)
Bij Ryzen moet je in de BIOS de bug aanzetten (standaard disabled) en bij bijna geen enkel Board zit die optie er in om dat te doen.
Dat is niet geheel correct, voor Spectre variant 1 is dit inderdaad zo, voor Spectre variant 2 niet. Je kan gerust zeggen dat AMD minder vatbaar is dan bijv. Intel, maar ook AMD is niet volledig immuun. Dit is en blijft gewoon een industrie breed issue, in meer of mindere mate zijn eigenlijk alle CPU vendoren vatbaar, het stopt namelijk niet alleen bij Intel of AMD, maar ook ARM, IBM (Power) en Oracle (Sparc) zijn in meer of mindere mate vatbaar.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 3 april 2018 22:33]

Geef mij 1 reden om te upgraden..
Dit artikel...?
Hell no.. Ik koop geen AMD.. Ben ik jaren geleden al van af gestapt..
Een paar jaar geleden stond Intel er inderdaad beter voor, maar sinds Ryzen is AMD weer terug. Dus als je dan toch moet upgraden, zeker op het moment dat je "niet heel blij bent" met Intel... Dan lijkt AMD me helemaal geen vreemde keuze eigenlijk.
Zoals ik hierboven heb uitgelegd, heb ik slechte ervaringen met AMD.. En dat is niet alleen van hun CPU gedeelte..

Tevens koop ik geen nieuw spul, want dat kost mij weer een godsvermogen..
Ja want een 130W processor kost over die periode van 9 jaar beduidend minder dan een nieuwere zuinigere chip :P
Het is dan niet alleen even de cpu vervangen maar fijtelijk de hele opstelling cpu's mobi's ram voeding en zo voort.
Meeste energie in de productie van de apparatuur. Kun je milieutechnisch beter doordraaien met het oude.
Precies mijn punt dus. Als ik nu een systeem bij elkaar gooi wat aan mijn eisen voldoet, ben ik rond de 1200 a 1400 euro kwijt. Kan ik net zo goed mijn huidige goed werkende apparatuur nog een jaar of 5 door laten draaien.
Een paar watjes? We spreken toch echt over wat meer dan een paar watt hoor. En reken dat maar eens uit wat het je kost. Je zou versteld kunnen staan.
Een paar watjes? We spreken toch echt over wat meer dan een paar watt hoor. En reken dat maar eens uit wat het je kost. Je zou versteld kunnen staan.
Even uitgaande van 20ct/kWh, zit je op een dikke 200 euro per jaar. Maar die 130 Watt gaat niet naar 0 met een nieuwe processor, dus stel dat-ie halveert, dan hebben we het over een 100, 125 euro per jaar. Kan je met een kostplaatje van 1200 euro toch 10 jaar doordraaien.
Naja, ik weet niet wat een hedendaagse Hexacore op 3,8Ghz draait, vreet aan energie, maar ik verwacht niet veel verschil in top gebruik..

Tuurlijk, er zit een prestatieverschil in, maar gezien ik dat niet nodig heb en een volledig systeem mij een gigantische bak geld kost, is het alsnog goedkoper om mijn oude systeem te blijven gebruiken.
Voor gaming is Intel toch nog de betere?
Omdat het jaren geleden niet geschikt was is gelijk het hele merk minderwaardig. Goed verhaal :+
Slechte ervaring met AMD.. Alle 8x.. Dus no thanks..
Tja die discussie al nooit opgelost worden. Mensen hebben nu eenmaal een eigen voorkeur en daar valt niet over aan of mee te twisten. .

On topic.
Ik zou uit moralistisch oogpunt ook AMD kiezen. Maar helaas ook een paar keer flink moeten dokken toen het spul allemaal wat minder beter ging werken en net buiten garantie kapot gaat...