Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt XF83- en XF70-serie tv's met 4k-lcd in de zomer uit in de Benelux

Sony gaat in de zomer twee nieuwe series 4k-lcd-tv's in de Benelux uitbrengen. De tv's in de XF83-serie komen uit in de schermformaten 60" en 70", terwijl de modellen in de XF70-serie tot maximaal 65" groot zijn. Alle tv's ondersteunen een 4k-resolutie en hdr-weergave.

De twee modellen in de XF83-serie zijn de KD-60XF8305 en†KD-70XF8305, met†respectievelijk een 60"- en een 70"-scherm. Deze tv's beschikken over†Sony's X1-processor; de al uitgebrachte tv's in de XF90-serie hebben de iets geavanceerdere X1 Extreme-processor. Sony heeft nog geen prijzen voor deze tv's bekendgemaakt.

De tv's in de XF70-serie komen uit in vier verschillende†schermgroottes: 43", 49", 55"†en 65". In tegenstelling tot de XF83-serie komen de XF70-tv's uit met de zogeheten 4k X-reality Pro-beeldprocessor. Ook van deze tv's zijn nog geen prijzen bekend.

De televisies in de XF83-serie beschikken over ondersteuning voor hdr10, hybrig log gamma en Dolby Vision. De lager gepositioneerde modellen uit de XF70-serie ondersteunen alleen hdr10 en hybrid log gamma. Van beide series zijn de exacte releasedata nog onbekend.

De XF70 (links) en de XF83

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-04-2018 • 13:40

23 Linkedin Google+

Reacties (23)

Wijzig sortering
4K HDR TV Serie XF83:
KD-70XF8305: 2.499,00 Euro
KD-60XF8305: 1.499,00 Euro
VerfŁgbarkeit: ab Juli 2018

4K HDR TV Serie XF70:
KD-65XF7005: 1.799,00 Euro
KD-55XF7005: 1.099,00 Euro
KD-49XF7005: 899,00 Euro
KD-43XF7005: 849,00 Euro
VerfŁgbarkeit: ab Juni 2018

Bron: http://www.digitalfernseh...ngekuendigt.163656.0.html
Heeft de XF70 dan full array LED dimming? Want dan is er eindelijk weer een weer een normaal formaat TV te koop (43 inch) met full array LED dimming, voor wie niet wil dat de woonkamer volledig om de TV draait, maar wel een goede TV wil.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 3 april 2018 13:52]

Nee, Direct LED kŠn Local Dimming hebben zoals in de XE90, XE93, XE94, XF90 en ZD9 modellen. In dit geval gaat het om Frame Dimming wat eigenlijk betekent dat er maar 1 zone is (One zone local dimming? :X ) en daarmee alleen de helderheid van het gehele beeld dynamisch gereguleerd kan worden.
Nee, Direct LED kŠn Local Dimming hebben zoals in de XE90, XE93, XE94, XF90 en ZD9 modellen. In dit geval gaat het om Frame Dimming wat eigenlijk betekent dat er maar 1 zone is (One zone local dimming? :X ) en daarmee alleen de helderheid van het gehele beeld dynamisch gereguleerd kan worden.
Pfff.. weet dat nog wel van een eerdere TV. Zo irritant als je vaak cartoons kijkt. Geeft zo'n verrekte irritant strobe effect.
Topmodel is wat overdreven, de X-reality Pro is een engine uit 2013-2014 dacht ik, en de 43" XF70 krijgt een launchprijs in Duitsland rond de 849 euro. Het is dus eerder een goedkopere middenmotor.

Het zou me verder verbazen als de XF70 reeks FALD gebruikt, gezien de XF85 dat ook niet heeft.

De XF70 lijkt trouwens geen Android TV te hebben. Mogelijk een voordeel?

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 3 april 2018 14:06]

jammer, dus nog steeds geen FALD op tv's onder de 50 inch!

EDIT: in Europa dan.

In de VS hebben ze een TV fabrikant waar we echt jaloers op kunnen zijn: Vizio! lage prijzen en hele goede TVs. Ze hebben zelfs FALD op de kleinere modellen in de Vizio E serie. En dat voor $399 bij de Wal Mart... hoe krijg je die hier? Helaas heeft de Vizio E serie geen HDR ondersteuning op de kleine modellen, pas vanaf 55 inch :(

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 3 april 2018 14:16]

Ook hier is er een model onder de 50" met FALD: pricewatch: Sony KD-49XE9005 Zwart

Deze TV staat op mijn verlanglijstje omdat hij inderdaad wat kleiner is met toch wat ik wil. De prijs is echter wel een stuk hoger dan de 55" versie en andere grotere modellen met FALD.
De 55XE9305 kan je momenteel aan trouwens dezelfde prijs vinden, maar die is wel 55". Zowel de 90 als XE93 zijn echter een paar klasses hoger dan die 43"XF70 die hier het onderwerp is :) Het is spijtig genoeg zo dat de kleinere maten TV's overgeslagen worden voor de toplijnen van TV producenten

Offtopic: Heb zelf voor de 9305 gekozen, maar tot ik die prijs gevonden had, stond ik ook op het punt de 49" XE9005 te kopen.
49" versus 50" is een heel erg klein verschil.
Ik zoek juist 37 tot max 43".
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een review van de KD-65XF9005, dan zie ik dat hij Android TV 7 heeft. Of het positief of negatief is laat ik inderdaad in het midden.

Verder staat er dat het een LCD met Direct LED is en wordt er enkel gesproken van Local Dimming en niet van FALD. Dus ik denk dat dit model dit niet heeft. Maar misschien voor de prijs een leuke TV.
Afhankelijk van wat je zoekt is AndroidTV inderdaad een voor of een nadeel.

Persoonlijk ben ik wel fan van de Sony AndroidTV lijn. Mijn TV uit 2015 kreeg recent nog de update naar 7.0 en het werkt eigenlijk best goed. Ook al zitten ze intussen al op Oreo, ik had uberhaupt niet meer durven hopen om nog een update te krijgen gezien de update-policy van de gemiddelde tv-fabrikant...

Ik hoor wel heel wat klachten over de performance en dat kan inderdaad tegenvallen. (bij de oudere modellen) Ik heb via ADB een hele berg pakketten van mijn tv verwijderd en nu draait hij als een zonnetje.
De XF70 lijkt trouwens geen Android TV te hebben. Mogelijk een voordeel?
Nee. Eerder een nadeel.

Wat je dan krijgt is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als in het verleden: een 'stripped down' basis-versie van Sony's Android TV platform waarin je als gebruiker minder kunt instellen, maar wat wel nog bovenop dezelfde wankele fundamenten gezet is.

Voor een aantal van de goedkopere 'niet-Android' schermen is het in het verleden al zo geweest dat je een aantal irritante de problemen mee over-erft, maar de workarounds ervoor niet toe kunt passen. Omdat de instellingen onbereikbaar zijn gemaakt of read-only/disabled op slot staan in de budget-interface.

Als je een moderne Sony koopt, koop dan dus best gelijk wel een Android TV.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 3 april 2018 19:44]

Ik heb zelf ook momenteel een 43 inch Sony Bravia tv. perfect formaat voor mijn woonkamer. Ook was dit destijds de TV met de minste smart-functies. Het liefst wil ik gewoon een scherm met een aantal HDMI ingangen, kies erna zelf wel watvoor kastjes ik eraan hang
Er is een HUMAX die dat heeft...
Model weet ik zo even niet.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 3 april 2018 15:01]

Zou dit dan om 50hz of 100hz modellen gaan ?

Staat precies nog nergens vermeld
zie apis29 z'n thread op het forum ; [LCD/OLED] Sony 2018 line-up

50 hz
Bedankt dan word het alweer wat minder interessant ;(
XF83 is wel 100Hz ... Is idd een interessant model: 100Hz, zelfde X1 processor als op de XE90 en XE/XF85. Alleen plastic afwerking ipv aluminium rand ...

[Reactie gewijzigd door apis29 op 3 april 2018 20:18]

Beeldschermen zijn te groot helaas.

Zoek een sony 49inch max van 100hz
De xe9005 heel mooie tv maar heeft hoge energieklasse ook waardoor ik twijfel.
XF85 reeks is ook 100Hz (met IPS paneel, geldt waarschijnlijk ook voor die XF75 en 70 reeks bij 49")

[Reactie gewijzigd door apis29 op 3 april 2018 20:23]

Maat is te groot zoals hierboven vermeld
Die is er ook in 43 en 49" ;)
Het echte nieuws is dat de X1 dus wťl dolby vision aankan.