Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple kondigt volgende week goedkope iPad gericht op educatie aan

Apple kondigt volgende week tijdens een evenement gericht op de educatieve markt een nieuwe versie van zijn goedkoopste iPad aan, claimt Bloomberg op basis van bronnen. Het bedrijf komt naar verluidt ook met nieuwe software voor scholen.

Specificaties van de iPad maakt Bloomberg niet bekend. Het artikel is geschreven door Mark Gurman, van wie bekend is dat hij goede bronnen binnen Apple heeft. Naast een nieuwe versie van de goedkoopste iPad gericht op educatie maakt Apple volgens hem nieuwe educatieve software bekend tijdens een evenement in Chicago.

Apple verstuurde vorige week onder de noemer 'Let's take a field trip' uitnodigingen voor het evenement, dat op dinsdag 27 maart plaatsvindt in Lane Tech College Prep High School in Chicago. In de uitnodiging staat dat bij het evenement 'nieuwe creatieve ideeŽn worden uitgewisseld voor leraren en studenten'. Het is het eerste op educatie gerichte evenement van Apple sinds 2012, toen het digitale schoolboeken en een tool om e-books te maken aankondigde. Er zijn al langer geruchten over de komst van nieuwe iPads.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

23-03-2018 • 13:00

165 Linkedin Google+

Reacties (165)

Wijzig sortering
Ik denk dat een instap notebook een betere uitkomst is voor veel studenten. Een tablet is in veel gevallen toch nog vrij beperkt in de mogelijkheden.

Een goedkope(re) macbook voor studenten misschien?
Ook die lijkt in de maak;

https://www.theverge.com/...i-securities-report-rumor

Overigens; met toetsenbord cover is een iPad prima voor schoolwerkzaamheden. Veel vakken (zeker middelbareschool met talen, vakken als techniek etc.) vereisen geen full blown laptop. Dat laatste is meer voor ICT gerelateerde opleidingen of hbo/universitair als je veel met tekst/artikelen in de weer gaat.
praktisch 90% van alle software in onderwijs vereist een win32 systeem
enkele toepassingen of diensten draaien online; al dat niet via flash of java.
een ipad is leuk, maar ga je het (in voortgezet)onderwijs echt niet mee redden.
Chromebooks zijn aan een sterke opmars bezig in de onderwijsmarkt in de V.S. Het OS waarop de apps draaien die diegenen op hun Chromebook gebruiken maakt dan niet zo veel uit. Gros zal waarschijnlijk staan op de server van de onderwijsinstelling.
klopt; maar hier in nederland hebben we te maken met noordhof, malnberg e.d.
deze uitgevers werken heden dag nog met flash/java en antiek ocx-active-x toepassingen.

onderwijs nederland slikt dit, en betaald jaarlijks een flink bedrag aan deze uitgevers / ontwikkelaars; in praktijk veranderd (verbeterd) er niets. geen html5, geen webapps, geen platformonafhankelijke oplossingen....

zoalng die cultuur niet wijzigd; zal VO ook niet overstappen naar een ander platform dan win32
Ik weet van Noordhoff (dat we veel op mijn school gebruiken) dat alle recente methodes op html5 draaien. Alleen sommige oude edities hebben nog opdrachten in Flash.

https://services.noordhof...evragen.aspx?nodeId=12576
Aha! Kijk, daarvoor weet ik te weinig van het VO hier. Wel spijtig overigens voor menigeen. Al is het natuurlijk prima voor Microsoft, zo eerlijk mag je wel zijn toch?
Ik ben +/- 3 jaar geleden uit het PO-wereldje vertrokken, en de Flash/Java/Active-X meuk was toen al behoorlijk met een vrije val bezig.
Nieuwe software is allemaal online en vaak in abonnementsvorm. Publiek geheim van de 'populariteit' van de oude software is dat licenties veel lastiger te controleren zijn. Vaak moest eerlijk aan de uitgever verteld worden hoeveel leerlingen ze hadden, en hoewel ik geen bewijzen heb, heb ik zo'n vermoeden dat veel gebruik Łberhaupt niet werd gemeld, en als het al werd gemeld, niet met correcte aantallen. Deze software werd vaak ook al jaren niet meer onderhouden.
Omdat die software vaak echt nog uit de windows 95/NT tijd stamt, is het op moderne PC's niet meer aan de praat te krijgen en sowieso niet meer geschikt voor de moderne onderwijsmethodes. Dus toen het echt niet langer ging stapte de massa toen toch maar over op online. Ongetwijfeld nog wel veel flash, want in het PO veel animaties en leuke/vrolijke dingetjes, en zo gedateerd is flash nu ook weer niet.
Je bewijst in ieder geval dat het taalonderwijs in Nederland miserabel is. Holy fuck :X (in goed Nederlands)
praktisch 90% van alle software in onderwijs vereist een win32 systeem
Ik kan me niks herinneren eigenlijk? Hoewel ik zag dat Fontys later C# in plaats van Java aan ging bieden als vak. Dat kan nu wel weer zonder Windows PC maar destijds niet.
fontys is hbo, hebben het hier over VO
Te lang geleden voor mij. Ik heb nog een Commodore 64 mogen meenemen uit het praktijklokaal destijds.
Steeds meer apps zijn webapps die ook goed werken op smartphones en tablets. Tenzij het om verouderde software gaat.
Echt niet meer. In de opleidingen waar ik voor werk (mbo) is bijna alles (modern) webbased spul met alles op een single signon etc. Een student zou bij ons met een iPad rond kunnen komen.
Nee hoor. Wij zijn een iPad school die het niet alleen als boek achter glas gebruikt. Het klopt inderdaad dat de uitgevers erg langzaam ontwikkelen, maar er zijn al wel degelijk veel mogelijkheden voor VO op andere platformen als Windows.

Maar ik moet ook toegeven dat het iPad onderwijs in het VO verplaatst is. Omdat de "boekenboeren" gewoon erg traag zijn en achterlopen ga je op zoek naar andere mogelijkheden en maak je bijvoorbeeld veel meer gebruik van apps en ontwikkel je eigen lesmethodes. Dit is natuurlijk wat lastiger voor de normale avo vakken (Nederlands, Engels, Wiskunde) bijvoorbeeld.
Hangt er van af. Misschien op het voortgezet onderwijs. Basisonderwijs kan eigenlijk alles in de cloud. In mijn omgeving zijn heel veel scholen op volledige cloud mbh chromebooks. Komt geen windowsbak aan te pas (Gelukkig, want scheel veel beheer!)
Met chromebooks geen omkijken naar beheer..
Klopt op het Da Vinci college in Dordrecht, toen ik nog de opleiding Systeembeheerder volgde.

Was het echt wel een vereiste/must om een zwaardere laptop mee te nemen. De desktop's op school waren zo terrible. Want merendeels hadden we opdrachten met VM's en dat was dus niet te doen. Vooral wanneer je een uitgebreide RDS omgeving wou bouwen.

Ik zelf heb toen gewoon met mijn desktop i7 3770K en 32GB ram + 120mb/s snelheid een lijntje geopend naar school. Dus kon remote alles netjes me taken doen. Maar het is wel een must voor bepaalde opleidingen voor architect bijvoorbeeld ook natuurlijk met al het renderen. Op een laptop zal dat niet echt iets goed zijn,.
Het is net welke studenten je bedoeld. Maar ik denk dat Apple zich voornamelijk richt op basis scholen en voortgezet onderwijs. Op dat niveau zou een iPad naar mijn idee voldoende zijn voor een gros aan opdrachten dat ze moeten doen. Voor die 3x per jaar dat je grote verslagen moet typen is een normale notebook (ofcource a MacBook) voldoende.
In de middelbare school waar mijn dochter nu in het lager onderwijs zit moet de leerlingen verplicht een tablet hebben en iedereen dezelfde. Omdat deze te beperkt zijn, gaat mijn vanaf volgend jaar overschakelen op laptops voor de nieuwe leerlingen.
Verplicht, echt belachelijk. Betaalt de school die dan?

En ik zie niets in tablets voor educatieve doeleinden, ik denk dat bijv een Chromebook een stuk beter zou zijn.
Of gewoon een laptop met W10, zodat ze zich een systeem aanleren welke in het bedrijfsleven voornamelijk gebruikt wordt.

Hebben ze er later ook nog wat aan.
Nou... laten we onze kinderen vooral direct een systeem leren van een groot commercieel bedrijf. Ik heb daar geen goed gevoel bij.

Huidige kinderen zullen er vast geen probleem mee hebben, zijn nog heel flexibel en kun je alles leren.
Dus waarom niet vanaf het begin Open Source? In elk geval geen directe lock-in met een commercieel bedrijf. Well, dromen mag toch :-)
Dat gevoel van krommende tenen heb ik altijd bij 'iPad-school'.

Noem het dan een 'tabletschool' oid.
In het geval zoals u het schetst een laptop met W10 er op dan zou ik in dit geval Microsoft of het bedrijfsleven laten betalen voor de aanschaf voor het aanleren van het systeem .
Want scholen betalen ook voor boeken, rugzakken, agenda's en ander spul wat vereist is om er aan deel te mogen nemen.
Op de basisschool hadden wij geen boeken, en op de middelbare huurden we die of werd het gesubsidieerd, maar een tablet van 300 euro kopen en dat verplicht stellen vind ik nog wel even iets anders dan een agenda van 10 euro.
nog erger zelfs.

ik heb nog een oude PDA (palm os 3.0) die ik als agenda wilde gebruiken. (is wel 5-7 jaar geleden)
de leraren stonden dit bijna niet toe. omdat ze dachten dat je er ook op kon gamen en mee bellen.
na het uit te leggen wat het was mocht het uiteindelijk wel.


daarnaast snap ik je argument wel.
vindt het ook ronduit belachelijk dat ze dan dure apparaten verplichten, maar voor mensen met minder geld niet een subsidie regelen
Ik weet niet hoe dat nu met huur / koop kosten van boeken zit op de middelbare school. Ik meen mij te herrineren dat dit ook in de honderden euro's loopt per jaar. Je zou denken dat de eenmalige aanschaf prijs van een tablet of laptop plus een abbonoment op een digitale lesmethode goedkoper zou moeten kunnen zijn.
En vervolgens mag je ook betalen voor de ebooks, alsof die gratis zijn?
Nee daar zul je logischerwijs voor moeten betalen. Nu kunnen ebooks natuurlijk een stuk goedkoper aangeboden worden, gezien er geen productie kosten zijn. Misschien valt dit in de praktijk tegen omdat de uitgever meer omzet wil zien.
Klopt idd.
Ik heb me daar in het verleden ook al tegen verzet.
Toen met succes.
Dochterlief kreeg er eentje in bruikleen van de school.
Maar het is gewoon te zot voor woorden.
Juist een hele goede zaak, nu betaal je immers ook voor verplichte schoolboeken. Geen boeken die snel verouderen meer, E-books erop. Scheelt weer in drukwerk en papier, dus goedkoper in de aanschaf. Een hernia minder voor de gemiddelde scholier. Veel bomen die het kappen bespaart blijft.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, mits ook aandacht is voor ergonomie (vroeg geleerd..).
656,5 in totaal. 100 aanbetaling en iets van een 55 per kwartaal te betalen gedurende drie jaar.Iedereen ook dezelfde. Ik merk net dat er twee keer een laptop gedurende de 6 jaren om de middelbare school moet worden aangekocht. Leerjaren 1-3 de middelbaar en dan 4-6 middelbaar.
Waarom zijn mensen toch altijd geneigd om te verplichten voor anderen wat hun een goed idee lijkt? Maak het aantrekkelijk om ebooks te kopen ofzo, als het zo belangrijk voor je is. En de mensen die de boeken van hun grote broer moeten blijven gebruiken van hun ouders, die moeten dat dan maar doen.
Voor alle duidelijkheid IK bepaal het beleid van de school NIET. Ik zal mijn woordje daar nog wel over zeggen eens ze in het middelbaar zitten. De papieren handboeken blijven de studies bepalen.
Als deze tablet wordt geleverd met een toetsenbord kan je toch ook gewoon je grote verslagen typen in Word (Office 365 for Education). Daar heb je echt geen volwaardige laptop voor nodig. Nu had ik vroeger wel een paar pakketjes die echt onder windows moeste werken, zoals bv. compilers voor windows applicaties, Adobe Photoshop/Illustrator, QuarkXpress en een aerodinamica applicatie die voor Unix was geschreven. Maar das 20+ jaar geleden, tegenwoordig zou dat toch allemaal veel mooier moeten kunnen! Zeker als een (hoge) school daarin meedenkt...
Maar das 20+ jaar geleden, tegenwoordig zou dat toch allemaal veel mooier moeten kunnen! Zeker als een (hoge) school daarin meedenkt...
Echter praten we over onderwijs. Simpel voorbeeld. Bij onze scholengemeenschap is al langer bekend dat men de overstap gaat maken naar Office 365. Echter laat de daadwerkelijke uitvoering hiervan nog 2 jaar op zich wachten... Dit terwijl Office 365 juist ideaal is voor onderwijs en niet net nieuw is...

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 23 maart 2018 18:08]

Met een schuin oog ook gekeken naar Gsuite? Implementeert denk ik makkelijk dan Office 365...
Je moet even een onderscheid maken tussen hetgeen men wil bereiken met de leerlingen. In de praktijk blijkt dat het maken van presentaties, tekstverwerken, programmeren, coderen, datasheets een laptop vele malen handiger is dan een tablet. Echter kan een iPad weer meerwaarde bieden op het moment dat je vooral informatie nodig hebt, maar niet hoeft te verwerken, of bv. simulaties wil draaien. Een derde die vergeten wordt is de opkomst van de VR-bril. Die weer hele andere mogelijkheden biedt.

Bijvoorbeeld dit...

Hierdoor moet je als school de budget afhankelijke afweging gaan maken tussen zowel software en hardware. Wat weegt zwaarder...?

Daarbij is het ook zo dat het makkelijk is om voor te borduren op wat er al is. Dus als een school en Windows OS draait dan is het makkelijk om de stap te maken naar windows pc's waarbij leerlingen en docenten werken met office 365 gekoppeld aan office 365 educatieve apps, al dan niet van derden.

Scholen maken helaas te vaak, te snel keuzes op het gebied van hardware en software in de klas die niet voldoende visie hebben en daardoor uiteindelijk niet toekomstbestendig zijn....
Op dat niveau zou een iPad naar mijn idee voldoende zijn voor een gros aan opdrachten dat ze moeten doen. Voor die 3x per jaar dat je grote verslagen moet typen is een normale notebook (ofcource a MacBook) voldoende.
En dat valt dus vies tegen. Bij mijn middelbare school hebben alle leerlingen een iPad moeten aanschaffen.

Ik heb geen zin om de hele waslijst aan nadelen op te nomen, dus ik noem er een paar(zijn vast ook voordelen...)

1. jij zegt: "voor die 3x per jaar dat je grote verslagen moet typen is een normale notebook voldoende" Er wordt vaker dan 3x een verslag getypt, veel vaker. Daarnaast werden leestoetsen voorheen op de pc gemaakt met een 19 inch monitor. Dat was vele malen beter te doen. Tekst links, opdrachten rechts. Dat gaat echt niet handig op zo'n klein iPad scherm.

2. Het hele idee van de iPad was dat het een boekenvervanger zou worden. Dus ook de wiskundeboeken moesten weg. Nu is het ook zo dat wiskunde opdrachten ook gemaakt werden op de iPad en dat verloopt echt waardeloos.

3. Levensduur: de iPad wordt nu 4 jaar gebruikt, 4 jaar door leraren en 3 jaar door leerlingen. Leerlingen die in hun eerste jaar van vwo zaten en destijds een iPad hebben aangeschaft, zitten nu in hun 3/4de leerjaar, daarvan is de iPad ook inmiddels al weer 3 jaar oud en ze moeten nog tot 6vwo.. Je kunt me niet vertellen dat die iPads dan nog mee komen qua performance. De levensduur van een goede laptop daarentegen...
Dat van die performance heb je toch verkeerd, ik typ dit nu op een iPad Air 2 van eind 2014 en ik merk echt nog niets van performance verlies. Ik heb geen nood aan een nieuw model.

Je andere punten kan ik wel begrijpen.
Al die "iPad scholen" en dergelijke is vooral een prestigeproject van scholen die over willen komen als erg innoverend.
Als je kijkt naar wat de "gebruiker" nodig heeft dan is dat een stuk werkgereedschap. En ik ben misschien een beetje oldschool, maar tablets zijn nog altijd leuk voor "erbij" en niet als vervanging van een "basis" gereedschap als een eenvoudige laptop.
Vooral omdat het als "erbij" op school misschien wel bruikbaar is, maar je dan alsnog thuis een laptop of desktop nodig hebt, dan verplicht je dus kinderen/ouders eigenlijk om 2 apparaten te kopen.
Lijkt mij sterk dat ze 80% van de prijs afhalen... Tot dan bied een Chromebook simpelweg meer voor studenten lijkt mij
Wat bied die meer?


Dergelijke vergelijkingen eindigen altijd in een hopeloze discussie.

Wat heb je als scholier nodig,
•Office-pakket

Dat is zowel op Windows/Mac/IOS/Android/Chrome beschikbaar. Allemaal gebruiken ze de term online/cloud, en het doet het allemaal,
en je kunt ook bij allemaal offline werken.

Daarnaast eisen een paar opleidingen dat je bepaalde software gebruikt dat alleen op Windows werkt, dan heeft een extra platform weinig zin. Ook zijn er bepaalde “iPad-scholen”. Klinkt chique, maar die hebben in de praktijk een x-aantal apps in gebruik specifiek op de iPad.
Maar je zou net zo goed een Android school kunnen beginnen, software bestaat er ook voor.


Heel de discussie mbt tot wat het beste platform is,
is allang achterhaald.


Sterker nog,
meeste softwarebedrijven spelen minder in op offline-toepassingen waardoor opties verschralen en de prijs stijgt. Je koopt abbonementen... Als je niet betaalt wordt je afgesloten...


Niemand is er op vooruitgegaan. Je kon een Chromebooks kopen voor $200 euro,
Google heeft de markt gepenetreerd met een onrealistische prijs waarbij ze nooit winst hebben gemaakt,
Microsoft is meegegaan.
Nu heb je zowel MS-laptops en Chromebooks voor een prijs van $300 en het geld komt binnen via de abbonementen.

Alleen Apple loopt nog uit de pas omdat ze rond die koers nog niets hebben. Mijn verwachting is dat de Ipad rond de $300 zal kosten.
Volledig mee eens dat het grotendeels software afhankelijk is, en dat de cloud veel opvangt waardoor wellicht het 'platform' minder belangrijk is dan ~10 jaar terug. Maar zoals gevraagd toch een aantal punten (correct me where I'm wrong)

[edit] te lang verhaal..

* Prijs - Alle hardware zoals de chromebook, maar ook vooral bijhorende assecoires zijn simpelweg in generiek stuk goedkoper dan Apple (laders, covers, accu (vervangen) etc). Schoolreisje is voor sommige kinderen al een luxe. Gun ze liever die paar honderd extra voor vakantie / lunch etc. Al kan ik begrijpen dat hogere opleidingen daar geen last meer van hebben.

* Keuze - Chromebooks in vele soorten en maten. Concurrentie support ik graag en geloof ik persoonlijk heilig in. (lees: hoe zou b.v. het landschap van *dure schoolboeken* eruit hadden gezien als er maar 1 bedrijf was die alle boeken voor alle scholen, alle opleidingen en alle niveaus uitbracht en zelf de prijs mocht bepalen). Vergeet niet dat Apple geen WebApps toelaat en dus altijd 30% wil.. Koste een schoolboek eerst 100,-, dan kost ie nu 130,-. Drukken kost geld maar niet zo veel ;)

* Features - Chromebooks hebben een eigen Appstore, maar daarnaast ook Android en het mooiste (vind ik), binnenkort ook VM support! Dus linux met alle opties van dien: denk aan software, development, terminals en niet te vergeten, LINUX LINUX LINUX. Ook laat Google Drive losse bestanden / folders delen met gebruikers wat niet kan met ICloud (wel zo handig op school en projecten etc)

* Usability - Chromebooks zijn makkelijk(er) te delen tussen studenten. Laptop vergeten? geen probleem. Proef dag? geen probleem. Laptop kapot? geen probleem. Thuis verder aan het werk zonder ook maar 1 Apple device, geen probleem. Wat als je thuis helemaal geen Apple hebt en je iPad ligt op school of je hebt een 'Desktop' nodig (grafisch, compilen, 3rd party stuff etc etc)

* Long term (child) investment - Eigenlijk een feature, maar toch. Apple devices gaan je echt niet toestaan .net of Go te schrijven. Alleen Objective C / Swift. Mocht Apple zelf met een Office komen, dan zullen veel MS Office / Google Docs aan de kant schuiven vanwege ofwel: minder diepe integratie in IOS, koppel korting vanuit Apple, simpeler aankoop pakket etc.. M.a.w. bot gezegd - Apple maakt top producten en software en daar zal ik nooit tegen in gaan. Maar wat Apple ook maakt, integreert praktisch nooit met andere producten / platformen tenzij er een abo voor is (ICloud, IMusic etc en dan nog beperkt).. Persoonlijk zie ik dat als digi-handicap voor kinderen omdat ze 1 platform snappen, maar nooit 'over de horizon kijken'. Laat staan als Apple wegvalt, is als millennials zonder Google binnen handbereik, verloren.

Mijn oprechte vraag: Wat zijn de voordelen van een iPad al was die de zelfde prijs en zelfs performance / opties / assecoires t zelfde (resolutie, opslag, SD kaart, USB poorten, pennetje, Cloud, Apps etc).

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 23 maart 2018 18:20]

Maar je zou net zo goed een Android school kunnen beginnen, software bestaat er ook voor.
Heel de discussie mbt tot wat het beste platform is, is allang achterhaald.
Gezien de [ironie]briljante en snelle[/ironie] beveiligsupdates geloof ik daar niet in. En iOS is gewoon briljant voor die kids. Ze snappen alles en ik heb nog nooit (van mijn zoon) gehoord dat er iemand heeft geklaagd dat ze geen Android hadden. Je hebt dus geen argument met "achterhaald", ik weet ook niet waar je dat op baseerd.
Mijn oudste zoon zit op de middelbare school waar ze met iPads werken en dat is geweldig! Abo op de software (ik als ouder hoef niets te betalen), geen gezeul meer met zware boeken, huiswerk op de iPad en gelijk nakijken, een mooi apparaat... wat wil je nog meer?
Oh... Office? Dat gebruiken ze niet hoor, misschien interessant voor vervolgopleiding/uni ofzo...
Zeker betaal je als ouder. Misschien jij niet individueel, maar wel over de hele groep genomen. De kans dat ze thuis nu apple spul willen stijgt aanzienlijk.
Dat zogenaamde "indirect" betalen klopt gewoon niet.

Als je zo gaat redeneren dan betaal je ook voor de benzine van de concierge of de koffie van de directeur.

Zo werkt het niet, scholen zijn vaak gesubsidieerd en zijn eigenlijk verliesgevend.

Zelfde geld voor bedrijven die kosten zouden doorbereken.

Als je kosten ten alle tijde zou kunnen doorberekenen zou het draaien van een winstgevend bedrijf voor iedereen mogelijk moeten zijn en dat is het niet.
Het gaat om de laatste zin van m'n reply. Door ze op school apple's te geven stijgt de kans dat ze die thuis ook perse willen, met alle kosten van dien.
Welke kosten?

iPads zijn nooit echt duur geweest en hebben een hogere doorverkoopwaarde.

Bovendien als een student productiever is met een bepaald type apparaat dan zijn die paar tientjes het toch wel waard?

Je wilt toch niet dat een student gaat klooien met drivers en virusscanners als ze een belangrijk verslag moeten schrijven?
Een iPad is nu vanaf 380§ dacht ik, zijn het gros van de goed functionerende Chromebooks (lees iig eem dag accu en een prima scherm) 70-80§?
Bied een golf het zelfde als een porsche voor studenten?

Mijn antwoord is persoonlijk ja, want het gaat om te leren. Niet om filmpjes te kijken. Daarnaast hebben ze vaak wel veel grotere opslag (SD + cloud) en andere voordelen (zie bovenstaande post DutchKevv in 'nieuws: Gerucht: Apple kondigt volgende week goedkope iPad voor...)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 23 maart 2018 18:41]

iPads op scholen zijn sowieso al een tijdje op zijn retour. Er zijn veel scholen op terug gekomen en kiezen voor Chromebooks of laptops.
Op de onderwijsmarkt in de V.S. zijn het niet zozeer laptops maar Chromebooks die aan een imponerende opmars bezig zijn. Wil niemand voor het hoofd stoten maar dan heb je feitelijk wel over terminals.
Ah, terminals, goede oude tijd.Stabiel, eenvoudig en robuust. _/-\o_
Precies! Met goede beheerskosten bovendien.

Zal wel aardig wat mensen voor het hoofd gaan stoten die denken dat ze zo onafhankelijk zijn maar daar gaat het langzaam maar zeker wel weer steeds meer heen in de ICT. Denk aan de Management Engine van Intel (en zijn evenknie van AMD), denk aan cloudcomputing (waarmee multinationals miljoenen mee besparen (zoek Boeing en Rescale maar eens op)), aan het met zachte hand clienten bewegen over te stappen op het volgende OS.
Op zich wel. Het enig wat je nodig hebt is een browser. Meer heeft een leerling in de regel niet niet. Zeker niet op een basisschool. Beheer is kinderlijk eenvoudig en scheelt bergen beheerskosten!
Goedkope Macbook zie ik niet verschijnen en een iPad is goedkoper aan te bieden.
Daarnaast is een Tablet te koppelen met een toetsenbord(je) en zijn er genoeg productiviteit apps.
Als ik kijk waarvoor ik mijn laptop gebruik tijdens studie is het grotendeels informatie opzoeken, aantekeningen en samenvattingen.
Het is gewoon een manier om een goedkopere ipad te lanceren voor een grotere markt nu de markt voor Apple steeds moeilijker wordt met krimpende verkopen op alle produkten die hebben. De iphone doet nog steeds veel goeds voor het bedrijf. Ik verwacht dat ze ook met goedkopere laptops komen.

Deze strategie zag je ook al bij de iphone 5C om de verkoop van produkten breeder uit te zetten, wat overigens geen succes was mede doordat Apple produkt een bepaalde status moet uitstralen voor mensen.

Als Apple de zelfde fout maakt als bij de 5C qua specs, materilaal en uiterlijke dan vrees ik een herhaling.
De verkoopcijfers van de iPhone 5c waren anders behoorlijk goed.

Veel hoger dan de concurrentie, men verwacht altijd record cijfers van Apple en als ze geen records breken word het een flop genoemd wat gewoon bizar is.
Als ze zorgen dat de Apple Pencil erbij gebruikt kan worden is het icm een toetsenbord een geweldige werkoplossing
Precies. Daarnaast is aangetoond dat het verwerken van stof nog steeds het beste gaat door te schrijven. Dus een tablet met pen. Geen idee of dat ook werkt met een iPad.
Met de ipad Pro kan je ontzettend veel. Een zware processor voor pro-taken, scherm splitten voor multitasken en een fysiek toetsenbord om bv verslagen te typen. Wellicht brengt apple komende het toetsenbord en de pencil naar goedkope ipads. Zonder die toevoeging ben ik het met je eens, dan is een ipad (non pro) niet geschikt voor de gemiddelde student.
Lesmateriaal leest makkelijker vanaf een tablet dan vanaf een laptop scherm en is op de kleine collegezaaltafeltjes een stuk praktischer dan een laptop. Zeker als je bedenkt dat je stof beter tot je neemt als je het met de hand opschrijft, dan is een combinatie van tablet en schrijfblok veel beter als je iets op wilt steken van de stof die wordt gedoceerd.
Ik denk het niet, studenten die interesse hebben in een MacBook hebben daar doorgaans ook meer dan genoeg budget voor over
Op een reactie soortgelijk op iCulture heb ik dit gereageerd, misschien dat het voor verschillende mensen hier ook een andere kijk geeft: ‘Ik heb naar aanleiding van de introductie van de iPad pro 10.5 ook deze overweging gemaakt als student. Ik heb een MacBook pro early 2013 (niet alleen voor de studie). Uiteindelijk toch ook een iPad Pro gekozen i.c.m. de stylus die gebruikt kan worden.

Waar mijn opleiding (IT-recht) steeds meer ook beschikbaar stelt via het studenten portaal, denk aan presentaties, artikelen en ook vaak studieboeken als e-book, heb ik de aanschaf gedaan.

Ik zie ook nog steeds hordes vol studenten die meetypen met wat de docent vertelt tijdens bijvoorbeeld hoorcolleges. Toch gaat voor mij het schrijven, of dat nu op papier is of digitaal via Notability, veel beter af. Omdat tegenwoordig schrijven voor veel mensen minder snel gaat dan typen noodzaakt dit je tot samenvatten van de kern.

Doordat het digitaal is wordt het ook gesynchroniseerd in ICloud. Dat betekent dat ik bijvoorbeeld in de trein of de bus gauw nog even wat na kan lezen op mijn iPhone.

Daarnaast hoef ik alleen mijn iPad mee te nemen waar mijn wetbundels, studieboeken, presentaties en notities op staan. Ik neem dus 1 apparaat mee wat nog geen kilo weegt (inclusief Apple keyboard) tov een studieboek, wetbundels en laptop. Een verademing kan ik je zeggen. Ik doe op dit moment weinig meer met de MacBook.

Natuurlijk zou je dit ook kunnen op een MacBook, maar dit werkt vaak toch omslachtiger naar mijn mening.

Vandaar dat ik, ook nu nog, achter mijn beslissing sta om voor een iPad te gaan wat betreft onderwijs.’
Als je vanuit de Apple gedachten kijkt is een klas met iPads erg handig. Er is een classroom app waarmee docenten hun leerlingen (en diens iPads) in de gaten kunnen houden. Dat is op een Mac volgens mij minder handig.

Maar de andere kant is: hoe realistisch zijn iPad scholen. Apple wil het graag omdat leerlingen zo in het ecosysteem getrokken worden (net als dat de Happy Meals zo aantrekkelijk zijn voor kids). Maar op deze manier moet je als school dus iPads ter beschikking stellen.
Als je wilt dat leerlingen iPads meenemen dan zul je ouders hebben die geen iPad willen of kunnen betalen. Een Android tablet past niet in het 'systeem'.

Ik ben ook wel benieuwd wat de nieuwe generatie vind van iPads als post-pc apparaat. Als ik moet typen wil ik toetsen voelen en travel ervaren. Een muis is voor mij essentieel voor veel werk of monteren in Final Cut. Ik weet alleen niet of de jeugd dit zo ervaart...
Alleen als er usb 3.0 op zit want er wordt vaak ook nog gebruikt gemaakt van usb's en externe schijven.
Heden want bijna niemand gebruikt usb-c op een notebook tenzij jij van dongles houdt.
Nee daar had ik het niet eens over. Ik gebruik bijna geen kabels meer (behalve om op te laden). Alles zit in de cloud en daar kom ik altijd wel bij via een digitaal apparaat.
Nou ik had het over notebooks van Apple die hebben nu vaak alleen nog usb-c. Maar nog niet iedereen is volledig overgestapt daarop. Overigens iPad's hebben geen poorten behalve de laad port en audio jack.
Maar wel draadloos verbonden met de cloud. Dat is meestal ook nog cross platform 😉
Het zal je echt verassen hoe ongelooflijk veel mensen een macbook of iPad gebruiken bij ons op het HBO. Als ik in de college zaal zit is denk ik echt de helft ipads en macbooks. Maar wat verwacht je? De meeste studenten hebben een browser nodig en microsoft word. daarnaast hebben ze nog blackboard nodig (website van school) en die werkt bij ons in elk geval prima op de ipad. Me vriendin werkt zelf ook al 2 jaar full time op een ipad pro met toetsenbord. Ik kan niet voor alle studenten spreken maar ze vind het gemak van een ipad fijner dan een windows tablet met toetsenbord (die ze eerst had). Zo hoor ik dat wel vaker op school dat een surface tablet niet echt gewaardeerd wordt, veel mensen hebben dan liever gewoon een windows laptop. of kiezen dus voor een ipad.

Ik vraag me alleen af in hoeverre een goedkope ipad/macbook hier nog invloed op zal hebben. Aangezien momenteel de helft al een ipad of macbook gebruikt momenteel, hoeveel zal daar bij komen? en zal apple dan niet juist winst gaan mislopen? de meeste mensen hebben niet als reden dat ze een ipad niet willen vanwege de prijs, eerder vanwege dat het apple is en ze geen apple willen (zonder enige reden vaak magoed).
Wat voor opleiding doe je precies? Gezien bij de ICT opleiding hier er misschien maar 3 of 4 macbooks zijn. En de enige reden daarvoor is omdat je alleen met een Apple product apps kan maken voor ios.
Een iPad is natuurlijk waardeloos op een ict opleiding.

Ik denk dat prijs de grootste rol speelt in de adaptie van Apple producten.
Opmerkelijk dat er zo weinig Macbooks gebruikte worden. Omdat die voor het gros van de developers toch echt favoriet zijn vanwege de workflows die daarmee gemakkelijker dan Winbooks te behalen zijn (al heeft Microsoft dat een aantal jaren wel onderkend en heeft het zijn bakens gedeeltelijk verzet).
Maf, bij ons op de uni is heeft ik 40% van de embedded systems master mensen een macbook
Vandaar ook de vraag wat voor opleiding hij doet. Bij embedded systems zit je inderdaad al sneller in de unix hoek dan een website developer.
Webdevelopers zie ik hoogstzelden met iets anders dan een Macbook. Ik verdedig trots het Linux kamp, maar zie eigenlijk nooit een developer met Windows. Behalve in het .net wereldje dan natuurlijk.
De hoofdreden is volgens mij het aanschafbedrag. Windows draai je makkelijk in dualboot of in een virtual machine.

Ik zit nu in het derde jaar van de deeltijd opleiding ICT. Een groot deel van de Windows machines van klasgenoten zijn inmiddels vervangen, degenen met Macbooks hebben die nog steeds. Bij mij in de klas is de verhouding Macbooks en Laptops 50/50. Ook een kleine meerderheid van de docenten heeft macbooks.
Bij mijn rechtenstudie heeft minstens de helft van de collegezaal Macbooks. Valt me ook op dat mensen met een Windows laptop nooit een 'premium' laptop hebben. Het zijn altijd hele oude en/of goedkope Windows laptops, of Macbooks.
Op veel ICT opleidingen doet het OS er echt niet toe. Linux kan er ook prima gebruikt worden. Een beetje opleiding raadt studenten juist aan om een ander OS dan Windows te gebruiken.
Bizar, 15 jaar geleden zelfs was het merendeel van de laptops al een iBook of PowerBook in onze afdeling toegepaste informatica op de universiteit. Ik was er een paar jaar geleden, en het waren bijna allemaal macbooks.
Misschien dat Macbooks toen een stuk goedkoper waren maar het lijkt me sterk dat het meerendeel van de studenten even een kleine §3000 neerleggen vvoor een laptop.
Iemand die zijn studie serieus neemt doet dat gewoon.

Er zijn er ook die in 1 jaar 3000 euro uitgeven aan bier.
Dus als je geen macbook koopt neem je je studie niet serieus? Je legt zowat 1000 euro neer puur voor het logo achterop.
Ik denk niet dat veel studenten dat kunnen zo op 1 moment. Vandaar ook dat er bijna geen macbooks zijn bij mijn HBO.
Als je over een logo achterop gaat praten geef je al aan dat je het niet snapt, het niet zal snappen en het niet wilt snappen en je erop uit bent om de ziljoenste "Apple is duur/niet goed/marketing" discussie wilt uitlokken.

Dacht dat we die onwetende reacties 10 jaar geleden al achter ons hadden gelaten maar blijkbaar niet... :O
Wat voegt een macbook precies toe op een laptop van 1k met een 7700HQ/16gb DDR4 met een 1080 ips scherm.

Stel je legt 300 euro bij voor een beter scherm(alhoewel rip als je buiten gaat werken). En 300 euro bij voor de bouwkwaliteit. Dan mis je nog 1200 euro. 200 euro voor de software ervaring die je mist ten opzichte van linux?

Dan betaal je nog §1000 extra. Maar daar komt ook bij dat het geheugen/ssd is vastgesoldeerd. Dus je kan niet zelf upgraden. Leuk als je je laptop een week moet opsturen ipv zelf een andere ssd/stick geheugen erin zetten. Een scholier heeft zijn laptop toch nooit nodig.

Ga je nu serieus een scholier aanbevelen om zoveel extra te betalen terwijl die scholier geen benul heeft van verschillende workflows of welke applicaties hij fijn vindt om te gebruiken. Die scholier kent sowieso de helft van de meest gebruikte applicaties niet.
Je gaat nu weer de discussie aanzwengelen wat beter en niet beter zou zijn.

Een Macbook heeft nou eenmaal voordelen en een toegevoegde waarde voor bepaalde taken en voor de mensen die er gewoon de voorkeur aan geven om wat voor reden dan ook.

En de discussie over specs en upgradebaarheid is ook al 10 jaar achterhaald, echt even serieus onder welke steen heb jij gelegen?

We hebben het hier niet over de zoveelste Windows laptop die inderdaad niks toevoegt maar over MacOS.

Het gaat al 20 jaar niet om specs maar om wat het OS kan.
Veel linux / advanced developers kiezen ook voor Macbooks vanwege de Unix achtergrond en daarbij horende fijne terminal (voor mij de grootste reden althans om een Macbook te houden).

Probeer elke ~4 weken windows weer serieus uit, ook om dingen te testen, en na ~4 minuten vloek ik die bak uit voor alles wat onprettig klinkt

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 23 maart 2018 18:33]

Ik doe software engineering en ik kan op mijn macbook van alles. Visual studio draait prima native tegenwoordig, ios en android development gaat ook prima, java, php, etc draait allemaal prima
Ja maar je kan dus geen ios apps maken op een non mac device. Gezien Apple dat niet toelaat.
Euh, Visual Studio draait prima? "Visual Studio for Mac", wat een gerebrande Xamarin Studio is, wat weer een fork is van MonoDevelop. Ooit bedacht voor Linux, maar wat ondertussen de Linux support heeft laten vallen.
Mijn collega's gebruiken het veel voor Xamarin/iOS development, maar nou niet echt met veel plezier, "nogal" buggy.
En de enige reden daarvoor is omdat je alleen met een Apple product apps kan maken voor ios.
Ook websites e.d. zou ik voor geen goud op een Windows machine willen ontwikkelen, dat werkt alleen maar lekker als je jezelf helemaal ingraaft in hun .NET/Visual Studio ecosysteem, en geen open source spullen gebruikt die vooral goed werken op een POSIX ondergrond waarbij Windows een beetje een 'afterthought' is. Denk aan PHP, Ruby, Python e.d., met MySQL/MariaDB/PostgreSQL erachter, dat soort dingen, ook dikke kans dat je productieomgeving dan ook geen Windows is :P
Uiteindelijk gebruik je dan toch maar iets als Cygwin om het een beetje in lijn te krijgen met de rest van je omgevingen, en dan kan je jezelf afvragen of je niet beter gewoon een ander ontwikkel OS kan gebruiken.

Ik zie bedrijven die met open source werken en/of te klein zijn voor een complete Microsoft enterprise omgeving vaak exclusief met Apple werken omdat dat daarvoor prima all-round ontwikkelmachines zijn.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 maart 2018 13:57]

Ik ontwikkel zelf op een MacBook (dualboot, maar gebruik vooral OSX) en een desktop (Windows), en ik vind dat echt onzin. Websites ontwikkelen gaat prachtig, hosten doe je toch niet in je lokale besturingssysteem, maar op een andere machine of in een VM, dan hou je alles lekker netjes gescheiden, en met Atom (of het open source Visual Studio Code) kan je op alle platforms exact dezelfde ervaring hebben, tot en met het syncen van je preferences en plugins aan toe.
[...]Ik zie bedrijven die met open source werken en/of te klein zijn voor een complete Microsoft enterprise omgeving vaak exclusief met Apple werken omdat dat daarvoor prima all-round ontwikkelmachines zijn.
HŤ?
Als je Apple vervangt door Linux begrijp ik je. Nu vind ik het vooral een hele rare stelling.

In de praktijk werk je natuurlijk bij voorkeur op een platform waarop jouw werk het meest efficiŽnt gedaan kan worden. Soms is dat Mac OS, soms Linux, soms Windows.
Daarnaast wil je testen op je doelplatform. Dankzij virtualisatie maakt het tegenwoordig niet meer zo heel veel uit wat het basis OS van je systeem is, op elk van de grote platformen kun je VM's draaien van het gewenste OS.
(Behalve dan wat beperkingen bij Mac OS, wat dan toch weer een reden zou kunnen zijn om dat als basis te nemen...)
Tegenwoordig is dat absoluut geen probleem meer. Met WSL en Docker op Windows 10 is het een prima OS om te ontwikkelen. VS Code is ook een super tool tegenwoordig (en crossplatform). Voorheen had ik altijd 2 OS'en draaien. Dat is nu niet meer nodig mijn inziens.

Sinds Windows 10 heeft Microsoft enorme stappen gemaakt!
Dat iets niet fijn werkt is iets anders dan alles blokkeren behalve je eigen product.

Het is niet mogelijk om ios apps te maken op een niet-apple product.
Ik heb zelf een iPad en een MacBook. Het enige nut dat ik heb voor de iPad is het maken van notities tijdens hoorcolleges. Ieder ander gebruik vind ik echt zwaar vervelend op een iPad of welke tablet dan ook.

Word, Excel, Photoshop het werkt allemaal wel op een tablet maar niet op de manier hoe ik dat graag zou willen. Ik ben vele malen effectiever en efficiŽnter op een gewone laptop of Macbook.

Een tablet heeft voordelen, denk aan accuduur en kleine behuizing. Maar het is voor mij absoluut geen waardige vervanger van een laptop.
Het werken van Office op de iPad vind ik zelf juist prima. Het komt goed in de buurt van de laptop. Alleen voor de tekst selectie zouden ze nog wel wat betere opties mogen bedenken. Dat vind ik eigenlijk een beetje traag werken.
Het maken van college-aantekeningen gaat perfect met gebruik van de Apple Pencil en OCR.
An sich snap ik het wel. In bedrijfsleven is een volwaardige Windows tablet natuurlijk wel handig (met het oog op bv netwerk schijven). En nu werk ik zelf ondermeer ook met een Surface Pro maar werk ook met een iPad Pro (leuk als je alle devices moet ondersteunen) en voor beide platformen is er wat te zeggen.

Maar wat ik persoonlijk het grootste kwaal vind van Windows op een tablet, is dat hij als tablet niet zo geweldig is. Heel erg veel apps (waaronder Office 2016) werken niet fijn samen met een on-screen toetsenbord. Dan staat het venster waar je tikt ACHTER het toetsenbord en dat is gewoon lastig. Dit probleem heb je dus niet met een iPad waar apps gemaakt zijn voor een on-screen toetsenbord.

Verder biedt een iPad natuurlijk een bak populaire apps mee, die je op Windows weer minder ziet.
De jeugd is veel handiger met moderne media, als je ziet met wat voor snelheid jongeren tekstberichten tiepe op het scherm van hun smartphone, zo snel ben ik niet eens op een normaal toetsenbord, dus wat dat betreft zijn ze al beter met een iPad af omdat dit gewoon lichter en kleiner is dan een laptop. Daarnaast heeft de iPad het ideale formaat om ebook op te lezen. 4:3 is de zelfde verhouding van een normaal boek en in die zin veel beter dansen 16:9 scherm waar je met je ogen te diep naar beneden moet kijken naar de onderkant van depagina te kijken wat vrij snel ongemakkelijk aanvoelt. Het betekend dus dat schoolboeken zonder vrij grote aanpassingen ingescant en naar een server kunnen worden geŁpload. En dan heb je natuurlijk nog 8nteractieve boeken waar je dus niet alleen leest, en media filmpjes bekijkt maar ook direct je opdrachten kunt inriepen. Je hebt dus geen apart schrift nodig. Jou huiswerk komt dan aautomatisch op de schoolserver terecht voor de controle van de docent.

Voor de rest is een iPad veel meer een laptopvervsnger dan Android (al begint dat nu langsaam te veranderen) dus al die Office suites op je laptop heb je ook voor je tablet.

Ik zelf heb zelfs cubase, pinnacle video studio en photoshop op mijn iPad staan. En daar maak ik dus al mijn vlogs op tweakers mee bv, gewoon op de bank terwijl ik met mijn duimen riep.

Afgezien van de zware games staat mijn pc eigenlijk altijd uit.
Interessant! Klinkt als een Chromebook-alternatief!
Ik betwijfel toch of het goed alternatief zal worden. Ze gaan de prijs wel heel drastisch moeten laten zakken. Ook het ontbreken van accounts op een iPad is echt een gemis tegenover Chromebooks (er zijn weinig scholen die budgetten hebben waarmee ineens elke leerling kan uitgerust worden met een device)

Wel benieuwd naar de edu software.
kijk even naar https://www.apple.com/nl/education/it/ en
https://9to5mac.com/2016/...s-new-classroom-app-more/

Het bestaat al een tijdje.

Bovendien heb je wel gelijk over het budget, je moet het echt alles in 1 keer investeren. Dat is heel prijzig.
Ik vraag me wel echt af tot hoe ver moeten ze het prijs laten zakken. Misschien adviesprijs 200 of 300 euro?
Dat zal ongetwijfeld wel het idee zijn, mochten die goedkope iPads voor het onderwijs daadwerkelijk een feit gaan worden. Moet het eerlijk gezegd nog wel zien hoor, of die iPads de opmars van de Chromebooks in het onderwijs in de V.S. schade kan toebrengen.
Apple richt zich altijd op de kern van het probleem dus dan zal het wel lukken.

Als studenten een specifieke functie nodig hebben dan bouwt Apple dat en zorgt ervoor dat het goed werkt, alleen al daardoor zal het aanslaan.
Notability app in combinatie met de ipad pro (het liefst 12" versie) en apple pencil vind ik de ultieme combinatie voor note taking.
Waterman balpen van §15 met een §1 kladblok van de Action doet het voor mij anders ook prima als note taking tablet.
Als je een laptop of tablet mee sleept dan niet alleen voor notities, daarvoor weegt het te veel en is het te duur. Er moet juist iets zijn dat toegevoegde waarde biedt dat de extra prijs en het extra gewicht goed maakt. Maar wat dat is?
Ieder zijn ding dus. Overal kan je pros en cons voor verzinnen. Wat ik hier ideaal aan vind is:
- zoeken in je notities
- Embed makkelijk iets uit een website (knippen/plakken) of van het bord van je docent.
- mac/ipad/iphone kan je overal bij je notities
- Ipad pro heb ik altijd bij me (lezen/leren/internetten). Dus hoef dan niks extra's mee te nemen

nadelen:
- bladeren als bij een boek/schrift
- iets omslachtiger als je heel snel een notitie moet nemen
- multitasken is nog steeds iets waar je aan moet wennen

Voor mij wegen de voordelen van een ipad iets meer. Ik ben ook bijna paperless in dat opzicht. Geen mappen e.d. in mijn huis.
Gezien het logo (getekend, met dikke en dunnere lijnen) lijkt me dat deze de Pencil gaat ondersteunen...?
De geruchten gaan inderdaad rond. Ze moeten ook wel. Apple kan mijn inziens het 'pro' gedeelte niet verkopen terwijl dezelfde apps op het apparaat draaien.
Daarnaast is note taking of schrijven een essentieel onderdeel van leren. Dus als studenten op die goedkopere iPads notities kunnen schrijven dan is dat een voordeel.
Volgens geruchten kondigt Apple ook Apple Pay in Nederland aan dan via Bunq en ING. Bij Bunq was het een twee dagen terug tijdelijk zo dat je het op je iPhone al kon activeren als je je toestel op Spanje of Italie zette. Maar deze omweg is ondertussen uitgeschakeld.

Gelukkig was ik wel op tijd, en werkt Apple Pay voor mij bij Bunq nog steeds, maar als het goed is komt het snel voor iedereen.
Waar heb je dit gelezen?
Mogelijk dat het gerucht wat ik las het over 20 maart had, waarbij het dus even aangezet was via een omweg. (Hoewel bung letterlijk een knop aanbood in hun App voor Apple pay). Maar sindsdien door Apple is teruggefloten.

Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat dit dan ook aangekondigd wordt, maar wat ik wel weet is dat Bung er technisch wel klaar voor is, het werkt in andere landen (Italie / Spanje) zonder omweg, en voor mij werkt het ook in Nederland via hun. Maar het aanmeldknopje is weggehaald.
goedkopere ipad. Maar wellicht zo interessant dat de gewone consument het apparaat ook wil gebruiken.

Had zelf ook gehoopt dat men een keer de ipad pro voorziet van een macOS. Dan wordt het ook een waardige concurrent voor de 2-1 devices...
Erg slim wat Apple hier doet! Studenten meteen met de apple ecosysteem te verbinden en dan later goede klanten terug krijgen die zat geld verdienen om zulke dingen te kunnen kopen.
Eco systeem? De meesten weten niet eens wat dat is.

Ze kopen gewoon een iphone of ipad en doen niet aan eco-systemen. Dat is toch echt iets voor tech nerds en gadget freaks.
Wat Microsoft al tientallen jaren doet bedoel je?
Hm... volgende week is het ook 1 April.......
De reden voor die studentenkortingen is geen liefdadigheid hoor :)

Wie koopt er vooral Apple? Hoger opgeleiden met een hoog inkomen. Raad eens in welke groep de meeste afgestudeerden zich gaan bevinden?

Het is een investering van Apple (en veel andere fabrikanten) om zo vroeg mogelijk de meest interessante klanten aan zich te binden.
Ik ben zelf student en ik hou naast mijn school en ziekte kosten 30 euro over.. Tenzij je maximaal gaat lenen kom je op het niveau dat jij aangeeft of je erbij gaat werken.
De goedkopere opties voor studenten is pure marketing. Als je studenten binnen haalt dan blijven ze vaak, dat zie je bij banken maar dus ook bij Apple.

Afgezien van financieel gezond zijn vind ik het bizar dat je zegt dat ze 'geen dure iPad nodig hebben'. Wie ben jij om dat te beoordelen? Als zij een iPad nu wel lekker vinden te werken en het geld er voor over hebben?
Wat kan een dure ipad wat een goedkoper maar gelijkwaardig product niet kan ?
En aos je ergens geld voor over heb moet je ook niet zeuren als student dat je het financieel zwaar heb.

Mensen geven zichzelf een te hoge standaard.
Interessant. Ik ben wel benieuwd naar een goedkopere iPad met apple pencil want de huidige iPad pro is me veel te duur. Wel met gelamineerd scherm (huidige iPad is niet acceptabel). Als dat er komt zou ik misschien wel weer van Android afstappen.
Gelamineerd scherm, support voor pencil en ook nog voor een lagere prijs? Ik vrees dat je dat wel kunt vergeten. ;)
Nouja, ik zou wel op andere punten een compromis willen zien, bijvoorbeeld snelheid. Dat vind ik een stuk minder belangrijk dan het scherm.

Maargoed Apple heeft zich wat mij betreft gewoon uit de markt geprijsd. Zowel op telefoon als tablet gebied. Enige wat ik nog nieuw heb is een iPod touch, dat is zo ongeveer het enige dat nog redelijk war voor je geld is.

Maar een goedkoper model zou ik wel overwegen..
Ik ben er ook voor hoor. En zoals hieronder wordt gezegd lijkt die tekening op de uitnodiging wel te verwijzen naar pencilsupport. Misschien dat ze de A9 nog een jaartje laten zitten dan.
@GekkePrutser wordt weggemod maar het is wel gek van Apple dat ze de goedkopere iPad zo onaantrekkelijk maken door een spiegelend scherm, terwijl je zou zeggen dat op je op andere fronten het ding ook goedkoper kan maken.
En andersom, wat maakt een iPad Pro pro? Vrijwel alles is hetzelfde. Als je dus een goedkopere iPad wat minder krachtig maakt, minder luidsprekers, etc. is dat een betere compromis, lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True