Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sega zette volledige versie van Yakuza 6 online in plaats van demo

Sega heeft de volledige versie van Yakuza 6 online gezet in de Amerikaanse PlayStation Store, in plaats van een demo die beperkt gespeeld kan worden. Inmiddels heeft de uitgever de download verwijderd.

Onder andere Polygon meldt dat gamers die de demo gedownload hebben, het volledige spel kunnen spelen. De demo is 37GB groot en bevat de volledige game, maar eigenlijk was het de bedoeling dat enkel een klein deel speelbaar is en dat de rest tegen betaling ontgrendeld kan worden op het moment van de release van de game.

Die vergrendeling bleek echter te ontbreken. Toen Sega dat ontdekte, is de download uit de PlayStation Store gehaald. De uitgever biedt daarvoor zijn excuses aan op Twitter en zegt dat de demo vandaag weer online komt. Voor zover bekend is de fout met de demo alleen aanwezig geweest in de Amerikaanse PlayStation Store.

Sega zou wellicht de verkeerd uitgebrachte demo met een update alsnog van een beperking kunnen voorzien, zodat gebruikers toch niet de volledige game kunnen spelen. Gamers die dat willen voorkomen, zouden hun PlayStation 4 tijdelijk offline kunnen halen. Of Sega dergelijke plannen heeft, is nog niet bekend.

Yakuza 6: The Song Of Life kwam vorig jaar al in Japan uit, maar wordt nu uitgebracht in de rest van de wereld. De volledige game komt overigens pas op 17 april officieel uit.

Door

Nieuwsredacteur

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Dit was niet voor iedereen in de US beschikbaar, dit was alleen voor mensen in de US beschikbaar die een bepaalde -nog niet nader benoemde- exploit gebruikten in de PS Store.

Ik quote:
The issue saw players using an undisclosed exploit in order to access the full game beyond the prologue demo, which went some way to explaining why it clocked in at a whopping 36GB. It seems that the exploit was only available in the US version of the demo, and SEGA has now pulled it from the PlayStation Store with the following message:

"We apologize, but have had to remove the Yakuza 6: The Song of Life demo from the PlayStation Store. We are as upset as you are, and had hoped to have this demo available for everyone today. We discovered that some were able to use the demo to unlock the full game. We’re looking into the nature of the issue. Thank you for your patience."
Bron: http://www.gamerevolution...tally-contained-full-game
Uit dat artikel blijkt niet dat er een exploit in de PS Store werd gebruikt. Er staat enkel "The issue saw players using an undisclosed exploit", zonder enige uitleg of bronvermelding. Voor zover ik heb kunnen zien hebben spelers die de demo gedownload hebben geconstateerd dat ze verder kunnen spelen. Over het gebruik van een exploit zie ik verder nergens iets concreets.

Zoals @rvdm- hier ook in een reactie post, zijn er ook op Reddit verschillende gebruikers die de demo hebben gedownload en toegang hebben tot de volledige game.
sry maar in het stuk wat je quote staat gewoon dat de undisclosed exploid in de game zit waardoor verder gespeeld kon worden dan de proloog, niet in de PLaystore. dus iedereen in US wetende van die exploid had dit kunnen downloaden
Incorrect. Er was geen sprake van een exploit; waarom gamerevolution dat rapporteert weet ik niet. Er staat een flinke hoeveelheid reports online van players die pas na de intro tot de conclusie kwamen dat de demo 'wel erg lang duurde'.
"Ads are getting smarter"

Handige manier om op alle nieuwssites in de wereld een vermelding te krijgen.
Hoeveel downloads zijn er geweest? Hoelang stond het online? Wie heeft het opgemerkt?

Ik heb altijd twijfels bij zulke berichten. Zeker als er geen feiten vermeld worden over datums, tijden en enkele verifieerbare threads/chatter van klanten die het hebben ontdekt.

[Reactie gewijzigd door Stranger__NL op 28 februari 2018 09:11]

Hetzelfde zie je met "iPhone/Galaxy (huidige versie +1) specificaties gelekt!", wat bij elke editie gebeurt. Hierdoor komt het betreffende product twee keer zo vaak in het nieuws als anders. Voor mediabedrijven is het niet interessant om dit te filteren, want het is sensatie. Sensatie is gelijk aan bezoekers, wat gelijk is aan advertentie-inkomsten. In de gehele keten is er dus geen drijfveer om gestuurd nieuws te verminderen.
Het mooiste vind ik nog de berichten dat er volgende week een aankondiging komt over model x, y, z. Wordt klakkeloos geplaatst.
Tweakers had ooit het idee om het nieuws gescheiden aan te gaan bieden gebaseerd op interessegebied. Dat kreeg geen warm welkom, want er waren te veel gebruikers die van alles wat willen pakken. Daarna is het omgeslagen, nu ontvangt iedereen standaard alles.

Het zou handig zijn als men zelf hun nieuws gestructureerd kan filteren. Niet (alleen) op onderwerp/categorie, maar (ook) op nieuwswaardigheid. Neem bijvoorbeeld:
"Gerucht"
"Gelekt"
"Aankondiging van publicatie"
"Publicatie"

Alleen met zo'n classificatie zou je al veel ruis weg kunnen filteren. Maar ja, effectief filteren staat gelijk aan minder pageviews, wat gelijk staat aan minder advertentie-inkomsten. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 februari 2018 09:44]

Je kan natuurlijk ook zelf filteren. Je kan meestal al aan de titel van een artikel zien wat de waarde van de inhoud is.
Het zou pas echt handig zijn als Tweakers pas een artikel postte als er echt concreet nieuws is met concrete bronnen, dus niet een aankondiging van een aankondiging van een lek van specs van een toestel dat nog niet is aangekondigd. Ja, daar is het kopje gerucht voor, wat mij betreft mag die in de prullenbak, daarvoor gaat men maar naar macrumors ofzo.

Maar ja, je kunt zoveel willen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 28 februari 2018 21:06]

https://www.reddit.com/r/...owed_access_to_full_game/ heeft comments van verschillende gamers die de 'demo' hebben gedownload; van die profielen is een behoorlijk deel regelmatige poster op de yakuza 6 subreddit.

Daarnaast kan je je afvragen of het daadwerkelijk verwijderen van een demo (die ten tijde van de nieuwspost niet meer beschikbaar was) niet meer schade doet dan het nieuwsbericht aan promotie oplevert.

Beide bovenstaande punten kwamen naar boven in minder tijd dan 't heeft gekost om jouw comment te posten. Die post was dan ook een stuk relevanter geweest als hij had gezegd 'hier kan je lezen dat het klopt, misschien had de redactie dat mee kunnen plaatsen' - in plaats van de implicatie dat de publisher dit als verkapte promo heeft gedaan.
Daarnaast kan je je afvragen of het daadwerkelijk verwijderen van een demo (die ten tijde van de nieuwspost niet meer beschikbaar was) niet meer schade doet dan het nieuwsbericht aan promotie oplevert.
Dat doet niet veel schade. Alleen geļnteresseerden halen de demo op. Een veel groter publiek leest nu iets over het spel. Qua marketing heb je met dat laatste een grotere en bredere doelgroep bereikt dan dat enkel de demo zou doen.

En straks is die demo gewoon weer beschikbaar, en wordt potentieel door veel meer mensen opgehaald die nu weten dat er een demo van is/komt. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 februari 2018 09:29]

Heb net de Gameplay Walkthrough Part 1 van YAKUZA 6 gezien en het duurt bijna een uur met VEEL gepraat dat je eindelijk de spel kan spellen, alleen vanaf 4 tot 6+ minuten heb je een gevecht scene en dan is het weer alleen maar gepraat en gepraat en gepraat, grafisch ziet hij er wel goed uit, maar al dat gepraat tjonge.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 februari 2018 14:47]

Tsja - dit levert i.i.g. meer exposure op dan een "we geven gratis 100x dit spel weg"-actie.
Het effect is hetzelfde: een honderd gamers die gratis je spel krijgen, maar de exposure is ineens wereldwijd :)

Ik zou het een volgende keer ook zo doen :) Misschien ben ik te cynisch en te commercieel aan het denken; maar het zou mij niets verbazen als het gewoon een 'slimme' marketing-actie was.
De mensen die hem al gedownload hebben, kunnen die hem blijven spelen?
Ja als je ps4 in offline modus zet
Ik veronderstel van wel tenzij SEGA een patch uitduwt. Maar dan nog zou je kunnen beslissen om offline te spelen to je wat verder in het spel bent.
De demo was ook iets anders dan de volledige versie, sommige dingen werkte niet.
Wel een beste blunder natuurlijk, maar fouten gebeuren.
Het spel speelt trouwens wel wat vloeiender dan het laatste deel.
Sega heeft laatst ook de complete versie van Daytona 3 online gegooid i.p.v. een patch.
Bron: https://www.resetera.com/...ree-download-on-pc.14064/
Shit ik ben er telaat bij... was dit bericht maar eerder geplaatst...
Ik heb 'm gedownload en het speelt ook echt verder. Er is geen "exploit"
Wedden dat er mensen gaan piepen dat hun gratis volledige versie wordt omgezet naar de demo versie en dat ze al hun progress kwijt zijn? :')
"Per ongeluk"

Tweakers! Bedrijven als SEGA, etc. doen NOOIT zulke dingen per ongeluk. Het is altijd een publiciteitsstunt.

"Sega zette volledige versie van yakuza 6 online in plaats van demo voor de naamsbekendheid van de game" zou een betere titel zijn.
Dat zou geen betere titel zijn, want dat is een aanname die niet te staven is. 'Per ongeluk' is ook een aanname en hoewel ik daar achter sta, ben ik het met je eens dat de titel beter kan, dus haal ik dat er uit.
En als Nintendo zoiets zou doen?

Laat ook maar, dan is het 'ineens' wel per ongeluk gebeurd natuurlijk..

Waar gewerkt wordt, worden nu eenmaal fouten gemaakt, zo leverde Sierra bv in het verleden per ongeluk een complete Windows versie mee bij een game.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 28 februari 2018 09:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*