Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google start met verkoop van audioboeken in Play Store

Google heeft een sectie voor audioboeken toegevoegd aan de Play Store. Per direct zijn luisterboeken aan te schaffen in de downloadwinkel van Google. Gebruikers van Google Assistant kunnen met een stemcommando het voorlezen laten beginnen.

Door "Ok Google, read my book" te zeggen, begint het voorlezen van het boek dat op dat moment geselecteerd is. Dit werkt op apparaten met Google Assistant, zoals smartphones, de Google Home-speakers en sommige tv's. Ook is het mogelijk om aan Google te vragen wie de auteur is, of om een tijd in te stellen waarna het voorlezen stopt.

Google biedt geen abonnement aan voor audioboeken, ze moeten los aangeschaft worden. De luisterboeken zijn in 45 landen verkrijgbaar, waaronder Nederland. In het afgelopen weekend werd de komst van audioboeken naar de Google Play Store al verklapt door een banner die online stond.

Spraakbesturing van de audioboeken werkt alleen nog in het Engels, maar wel wereldwijd. Google zegt dat er binnenkort ook ondersteuning komt voor Android Auto, maar dat zal eerst alleen in de Verenigde Staten zijn.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-01-2018 • 15:11

56 Linkedin Google+

Submitter: olafske

Reacties (56)

Wijzig sortering
Sorry dat ik de vraag toch moet stellen, maar is hier nou veel animo voor? Ik heb mij nooit kunnen inleven in de gedachte dat dit "net zo ontspannend als een boek dat je leest" kan werken.
Ik persoonlijk vind het heerlijk! Ik lees graag boeken, maar met luisterboeken kan ik 2 dingen tegelijk doen. Afwassen, stofzuigen, klussen, op het werk mijn experimentele data verwerken... eigenlijk overal. Voor mij is het absoluut geen probleem om mijn aandacht te verdelen tussen luisteren en werkzaamheden. Wel hangt heel veel af van de persoon die het voorleest. Ik luister over het algemeen Engelse boeken en bijvoorbeeld bij de 'A Song of Ice and Fire' (GoT) reeks vond ik de voorlezer vreselijk... die heb ik dan ook maar 'gewoon' gelezen. Maar veel andere boeken (zowel fictie als non-fictie) hebben prima 'stemmen'.

Het doet mij persoonlijk dan ook deugt dat de markt steeds groter lijkt te worden en dat er steeds meer aanbieders komen, wat ook weer positief (kan) werken voor de prijs.
Ik was begonnen met duitse audio books en de Duitsers kunnen er wel wat van. Is mij vroeger ook nooit opgevallen, dat de meeste films gesynchroniseerd waren, nu ik altijd het originele geluid pak valt het echter wel op. Ook het aanbod in het duits is enorm; heb meer moeite om betere engelse audio books te vinden dan duitse.
Het is zeker een uitkomst voor mensen die veel in de auto/op de fiets zitten, maar vooral ook zij die dyslectisch zijn en daarom moeite hebben met lezen. Zij kunnen dan lekker ontspannen luisteren naar hun favoriete verhalen zonder dat zij de strubbelingen hebben van het hoeven lezen.
Het is zeker een uitkomst voor mensen die veel in de auto/op de fiets zitten, maar vooral ook zij die dyslectisch zijn
..en voor de mensen die een hekel hebben aan voorlezen. Geef de kinderen een luisterboek.

Voorlezen was ooit op school ook heel gebruikelijk, Weet niet of het nog zo is.
Tevens is het handig voor slechtzienden en blinden en ook hoorspelen vind en vond ik altijd al leuk..
Absoluut waar :P Hoewel een grote meerwaarde van voorlezen natuurlijk de "bonding" is tussen ouder en kind, en dat loop je zo wel mis. Maar het kan natuurlijk wel een uitkomst zijn in ons drukke hedendaagse bestaan. :P
Lees het boek voor op 'band' voor de dagen, weken, maanden dat je van huis bent.
Voor mensen die een beperking ervaren bij het lezen van boeken is er een bibliotheek service genaamd passend lezen. Hierbij kan je indien je bijvoorbeeld blind/slechtziend/dyslectisch bent voor een bedrag onder de 30 euro boeken luisteren. https://passendlezen.nl
Voor mensen die nogal snel vermoeide ogen hebben kan het een oplossing zijn...

Hoe ontspannend het is hangt af van de voorlees-stem denk ik... Laat je fantasie maar de vrije loop. Harry Potter voorgelezen door Bassie van Adriaan lijkt me niet echt ontspannend bvb. :+
Maar daar luister je dan ook naar Stephen Fry :p Heerlijke stem en heb die boeken nog altijd wel op staan.
Althans er is wat rivaliteit tussen de versies van Fry en de Amerikaanse versie van Jim Dale. Ik vind beide eigenlijk leuk en totaal niet vergelijkbaar. Het is net waar je mee opgegroeid bent.

@machinim14 Dus ja er is zeker een doelgroep voor. Zoals gezegd lekker voor in de auto en zelfs in huis.
Nu een tikkeltje anders maar als je Doctor who leuk vind moet je ook zeker (hun) Big Finish Audio drama's eens een kans geven. Dit zijn eigenlijk gewoon hoorspelen, zeer goed gemaakt en erg tof.

Ik heb dyslexie en soms is een boek lezen gewoon te vermoeiend of ja, lastig. Dan is dit een erg goede uitkomst. En mits goed gedaan erg leuk om naar te luisteren.
Ik zit veel in de auto en dan is het wel een uitkomst hoor.
Ik denk dat Audible op zich goed draait...

Ik persoonlijk vind het prettig - ik ga met het openbaar vervoor naar het werk en ben elke dag pakweg een uur onderweg. Ik heb niet altijd zin om tijdens het reizen naar muziek te luisteren, en aangezien ik ook geen tas/rugzak oid bij me heb, is een boek meenemen ook niet altijd even handig...

Voor mij is het net zo ontspannend als lezen, maar dat is misschien een persoonlijk iets.
Je zie het steeds meer. Storytel is groeiende binnen de Nederlandse markt, Blendle heeft een podcast geintroduceerd met een samenvatting/meest interessante nieuws, etc.. Apple lijkt ook met de podcast app in iOS het nodige hebben bijgedragen aan de toegenomen populariteit. Als antwoord op je vraag is het artikel 'The Three Fundamental Moments of Podcasts' Crazy Rise' wellicht interessant voor je :)
Podcast en audioboeken zijn het helemaal voor mij. Als ik moet klussen thuis of iets anders saais moet doen heb ik standaard mijn oordoppen in en dat maakt het allemaal wat minder vervelend . Ook als ik ga slapen moet ik gewoon iets hebben wat tegen me praat anders val ik niet in slaap. Als ik dat niet doe dan stopt mijn brein niet en ga ik oplossingen bedenken voor projecten waar ik mee bezig ben.

Misschien is er bij mij een steekje los, maar daar ben ik ook niet alleen in dus ja er zal vast wel een markt voor zijn. Zeker met het in slaap vallen mis ik wel gedeeltes met een 30 min sleeptimer, maar terugspoelen in een boek is ook geen probleem.

Kan alleen moeilijk over de prijzen van audioboeken heenstappen dus ik heb mijn Audible abo weer stopgezet na 3 maanden proef.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 24 januari 2018 15:44]

Gesproken podcasts doen het bij mij ook goed tijdens de pogingen om in slaap te vallen, ik heb zo'n zelfde steekje los, muziek blijf ik wakker bij.
Audioboeken zijn heerlijk om op weg te dromen al baal ik er wel vaak van dat ik de draad redelijk kwijt ben wanneer ik in slaap val, de volgende dag hetzelfde weer beluisteren gaat helaas wel vervelen, zeker wanneer je niet precies weet waar je weggezakt bent.

Tijdens reizen vind ik audioboeken dan wel weer ideaal.
Ik merk hetzelfde! (heb jij ook het gevoel dat je onder ADHD/ADD-patiŽnten zou kunnen worden geschaard?) klussen, saaie werkzaamheden, herhalende taken; voorheen werkte ik mezelf letterlijk ongelukkig door het gevoel te hebben dat m'n brein gewoon kromp. Sinds ik de podcasts gevonden heb ben ik een ander mens: ik werk graag in de tuin, een lampje vervangen is geen chore meer en dat alles omdat ik het gevoel heb dat ik met dergelijke dingen alsnog stappen vooruit maak omdat ik via podcasts iets leer of andere standpunten over onderwerpen hoor. Audioboeken zijn ook een uitkomst en zo heb ik jaren geleden veel boeken 'uitgelezen' tijdens de maanden dat ik voor werk veel moest rijden (6+ uur per dag). Dat terwijl ik voorheen NOOIT boeken las. Maar voor ik ga slapen? Nee, ik heb het gevoel van 'winding down' nodig voor ik ga slapen en bij audioboeken moet ik er toch bij blijven om het verhaal te begrijpen. Voor ik slaap lees ik boeken of artikelen op internet via mijn telefoonscherm tot ik voel dat ik moe word. Ik leg m'n telefoon weg en slaap over het algemeen binnen een minuut (tot grote ergernis van mijn vrouw die een uur eerder naar bed gaat en in slaap valt nadat ik in slaap ben gevallen). (en over de mensen die over blauw licht en melatonine willen praten: ik heb daar zelf nooit last van gehad, slaap altijd goed, zo'n 7 uur, mijn sleep tracker vindt me ook een uitstekende slaper. Sidns ik een telefoon heb met blauw licht-filter slaap ik niet beter, voor mijn gevoel niet, maar ook volgens mijn sleep trackers deep sleep/light sleep/wake ups niet)).

[Reactie gewijzigd door HellFury op 25 januari 2018 09:45]

Ik heb erg veel last van insomnia, en audioboeken zijn perfect voor deze nachten.

En boek lezen maakt me meer wakker.
Het voordeel van audioboeken is inderdaad dat je geen licht nodig hebt. Als ik moeite heb om in slaap te vallen, dan zet ik soms ook (een hoofdstuk van) een audioboek aan, omdat ik dan mijn ogen dicht kan houden.
Ik heb een reistijd van ongeveer 40 minuten enkele reis, maar dat is veel lopen en overstappen. Een normaal boek lezen kan bijna niet, maar met audioboeken kan ik toch 2-4 boeken per maand lezen in anders verloren tijd.

Ideaal!
Vraag me dit ook serieus af.
Je hebt op tv van die reclames van een of ander merk en dan zie je iemand klussen met een headset op en ondertussen "relax" luisteren. Of twee mensen die naast elkaar zitten met een headset op 8)7
Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachten die zijn binnen 3 maanden failliet maar volgens mij draaien ze nog.
Nu stapt Google er ook in dus er zal wel een business case zijn..
Wat dacht je van 2 a 3 uur in de auto per dag doorbrengen? Ideale tijd om luisterboeken te gebruiken.
Vandaag geleerd/gelezen dat er meerdere aanbieders zijn en veel mensen het geweldig vinden. Zal het zelf ook maar een keer een kans geven.
Toch handig dat tweakers ;)
Ja, totaal bizar. Twee mensen naast elkaar met een headset op! Dat gebeurt helemaal nooit. Tenslotte zitten mensen nooit naast elkaar in de trein op verschillende devices muziek te luisteren... Oh wacht 8)7

Ik heb persoonlijk een hekel aan lezen gekregen door de vele papers die ik moest lezen voor m'n studie. Voor mij is een voorgelezen versie, waarbij ik gewoon tegelijkertijd iets anders kan doen wat weinig aandacht vereist, dus ideaal.
Even voor de duidelijkheid Het betrof een stel dat gezellig thuis met headsets op naast elkaar op de bank zat.
Niet iedereen houdt van het type relatie waarbij je per se constant altijd alles samen moet doen he... Lijkt me niks mis mee als je allebei je eigen audioboek of muziek wil luisteren, is gewoon sociaal om dat dan met een headset te doen in plaats van elkaar proberen te overstemmen.
Aah, ja dat maakt het een ander verhaal. Maar ik vind het klus scenario lang zo gek nog niet. Dat zie ik mezelf ook wel doen bij een lang saai karwei als behang van de muur halen.
Heerlijk, tijdens lange autoritten/reizen is het ideaal. Je blijft kipfit en je kan je prima concentreren op de weg. Je moet wel wat om handen hebben, gewoon zitten en luisteren is oersaai.
Echte aanraders zijn
Harry Potter, Engelse versie door Stephen Fry. (Ik moest niks van Harry Potter hebben tot ik niks meer te luisteren had een deze maar aan heb gezet. Verslavend... Ieder personage zijn eigen stem)
Hitchhikers guide tot the Galaxy (niet wanneer er mensen moeten slapen want je lacht je een breuk)
Enz
Ik vind het ideaal voor onderweg. Ik heb niet altijd zin in muziek en het onzinnige gelul op de radio kan me geen hol interesseren dus luister ik audiobooks. Ook sinds ik audiobooks ben gaan luisteren heb ik meer interesse in boeken in het algemeen :)
Ik moet me nog wagen aan het fenomeen audiobook maar ik zie de appeal wel. Zeker bij goede stemmen die een intrigerend verhaal vertellen.
Zo kan ik dan bijvoorbeeld een textueel verhaal consumeren terwijl ik naar werk (en weer terug) fiets wat me dagelijks zomaar 2 en half uur kost.
Op deze manier je tijd extra invulling geven zie ik wel als positief ding, vooral als je chronisch last hebt van een tijdgebrek.

Ik ben sowieso niet iemand die uren in een stoel kan zitten om een verhaal te lezen dus boeken in deze format kunnen sowieso een uitkomst zijn voor me.

Vind ze wel een beetje aan de prijs.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 24 januari 2018 17:19]

Voor mij is het geweldig, ik kan door een neurologische ziekte niet lang lezen de informatie verwerking zorgt voor duizelingen. Nu kan ik toch boeken 'lezen'.
Zijn dit boeken die door iemand zijn ingesproken? Of is dit met een soort Text To Speech gerenderd?
Dit zijn boeken die ingesproken zijn door iemand. Ik luister regelmatig wel naar een audioboek tijdens het pendelen, handiger dan een boek, zeker als er weinig plaats is op de trein/bus.
Ook handig als je bijvoorbeeld snel wagenziek wordt als je leest wanneer je in een auto/bus zit.
absoluut, maar heel veel hangt ook af van de voorlezer. Als die niet goed is, dan is het niet te doen.
Even geprobeerd: Harry Potter en de Steen der Wijzen > Play Sample > Is ingesproken door echte persoon (Jan Meng).
Minste versie van allen. Niet negatief naar Jan Meng maar Stephen Fry en Jim Dale doen het echt velen malen beter.

Ik luister veel naar audioboeken en audio drama's van BigFinish.
Ik geloof dat Amazon's Alexa daar ook veel voor gebruikt wordt, wanneer er een audio versie beschikbaar is speelt die af, indien niet dan text to speech.
Amazon heeft uiteraard wel een behoorlijk arsenaal aan titels in huis.
Ik vind alleen het grote nadeel van audio boeken dat "gezellig op de bank" niet meer gaat. Met een koptelefoon op is het toch lastig communiceren.
Als ik een boek lees, ben ik meestal afgesloten van de wereld. Ben totaal niet sociaal wanneer ik lees :9

Gezellig op de bank kan nog steeds hoor

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 24 januari 2018 15:44]

Klinkt leuk, vooral voor mensen die veel in de auto zitten of te lui zijn om zelf een boek te lezen (zoals ik) maar de prijzen die ik zie staan vind ik nog best hoog 15 euro? Op Youtube staat dit gratis al zal de kwaliteit wel verschillen
Op Youtube staat dit gratis al zal de kwaliteit wel verschillen

Ja even los van dat ze daar waarschijnlijk niet helemaal legaal staan (net als een aantal tv programma's).
Leuke en handige toevoeging van Google. Vindt ze wel een beetje duur voor het mooie. Hopelijk komt de Nederlandse spraak ook snel voor boeken.
Ben grote fan van audiobooks, en heb een abbo bij Audible (ondertussen toch wel +100 audioboeken uit) maar ga waarschijnlijk overschakelen qua abbo op Estories audiobooks . Hun abbo's zijn goedkoper en meestal zonder DRM (echt wel een nadeel bij Audible). Moet nog eens deze nieuwe Play audiobooksectie doorploeteren om te kijken hoe het zit met de selectie en DRM.
Voor de personen die zich afvragen wat er zo leuk aan is? Twee dingen tegelijk doen natuurlijk. Ik luister audioboeken op het werk, in de wagen, tijdens bezigheden thuis, tijdens sporten etc. En met de juiste verteller komt een boek echt helemaal tot leven. R.C. Bray, Ray Porter, Bronson Pinchot etc. Allemaal fantastisch om naar te luisteren :)

[Reactie gewijzigd door Katsu op 24 januari 2018 18:20]

Persoonlijk vind ik luisterboeken ideaal in het openbaar vervoer en op de fiets. Ik heb best een hele tijd naar bijvoorbeeld de Discworld boeken en de The Witcher boeken geluisterd. Het helpt wel mee dat beide reeksen ongelofelijk goed zijn ingesproken. Dit is helaas niet altijd het geval.

Wel vindt ik luisterboeken vaak erg aan de prijs. Ik snap best dat de persoon die het inspreekt ook betaald moet worden maar het zou leuk zijn als de prijzen iets meer vergelijkbaar zijn met die van E-books.
Ik zat te denken om een van mijn boeken een audiobook versie te geven.
Maar houden mensen van 'simpelweg' voorgelezen? Of juist meer van een soort van hoorspel met geluidseffecten en stemmetjes?
Interessant, wat voor boeken schrijf je?

Wat mensen willen is natuurlijk volkomen smaak afhankelijk en af en toe zijn beide varianten verkrijgbaar. Op het moment zijn het vaak 'normale' audioboeken; de verteller verdraaid af en toe zijn stem om karakter een 'eigen' stem te geven, net zoals je bij normaal voorlezen zou doen. In 'Graphic audiobooks' gaat het inderdaad meer om hoorspelen waar extra geluiden aan toegevoegd worden om het geheel meer op een film zonder beeld te laten lijken. Deze laatste zijn er een stuk minder, ook omdat er nog veel meer tijd in gaat zitten om ze te maken.

Om je een idee te geven: hier kun je een stukje graphic audiobook luisteren en hier de 'normale' variant. Niet direct hetzelfde stuk, maar wel hetzelfde boek.

edit: Link aangepast

[Reactie gewijzigd door LightPhoenix op 24 januari 2018 17:02]

Ik schijf humoristische boeken met een vleugje absurdisme. Geen volledige romans, maar short stories en novelles.
Bijvoorbeeld eentje over incapabele demonen die we wereld willen vernietigen en een clueless engel om het te voorkomen (Goed tegen Kwaad: zo goed en zo kwaad als het gaat), detectives met belachelijke moordzaken (Inspecteur Wang), en een science fiction verhaal (Arg en de Broek van God)
Zoek iemand die de personages met zijn/haar stem echt een eigen karakter kan geven. Zoals eerder aangehaald is een uitstekend voorbeeld Harry Potter door Stephen Fry. Het heeft mijn ogen geopend hoe voorgelezen kan worden en ik doe dit nog steeds voor mijn kinderen (terwijl ze oud en goed genoeg kunnen lezen om het zelf te doen, het is een vast rust moment).
Dank je voor de links.
Ik moet zeggen dat het graphic audiobook mij toch wel meer aanspreekt. Ik ga eens kijken of een test kan doen met een kort verhaal.

PS. Grappig om juist Mistborn te horen, aangezien die ik zelf ook gelezen heb (op de ouderwetse manier)

[Reactie gewijzigd door bramenjam op 25 januari 2018 12:10]

Persoonlijk heb ik de Stormlight Archive van GraphicAudio (hoorspel) geluisterd en vind dat toch wel vele malen fijner dan simpelweg voorgelezen.
Het jammere van veel audio boeken, vind ik dat het ingekorte versies zijn van de boeken.
Als ik een boek lees/luister wil ik het hele boek.
Ik luister veel audioboeken in het engels via Audible, maar ben nog geen ingekorte versies tegengekomen. Waarschijnlijk ook al omdat de modernere titels via whispersync, gesynchroniseert zijn met de werkelijke boeken uit de amazon kindle store. Ik vind het ideaal, thuis lezen op je tablet of kindle ereader en dan naadloos overstappen op onderweg luisteren. Schakelt dan zelf over naar het punt waar je gebleven was. En vise versa natuurlijk.
Mijn ervaringen met luisterboeken zijn vooral die op cd's en in het Nederlands. Het zijn echt vaak ingekorte versies. Zie bijgaande voorbeelden.

http://www.123luisterboek...wn-de-delta-deceptie.html
De Delta Deceptie - Geautoriseerde ingekorte versie - Dan Brown

https://www.libris.nl/boe...olic-3-cd-s-9789054449317
Shopaholic, luisterboek, 3 CD's Ingekorte versie
The key is abridged / unabridged. Abridged is vaak veel goedkoper, maar inderdaad ingekort. Unabridged - zoals het grootste deel van de boeken op audible - zijn best prijzig, maar duren regelmatig - afhankelijk van de lengte uiteraard - 15+ uur
Heb Abbo bij audible.com , is van Amazon, luister 15 boeken per jaar.

Werkt perfect, ongeveer tien euro per boek

Wel Engels, ik stem ook voor hoorspel

[Reactie gewijzigd door thepercival op 25 januari 2018 10:13]