Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus hervat de release van Android Oreo voor de OnePlus 5

OnePlus is opnieuw begonnen met het uitbrengen van de Android Oreo-update voor de OnePlus 5-smartphone. Vorige week werd de software-update teruggetrokken vanwege een bug, maar inmiddels is er een nieuwe versie vrijgegeven.

Het gaat om versie 5.0.1 van de Oxygen OS-software, de schil die OnePlus over het Android-besturingssysteem legt. Op zijn forum maakt de Chinese fabrikant de komst van de software bekend, die over-the-air naar gebruikers van de OnePlus 5 zal worden gezonden.

Versie 5.0.1 is de opvolger van 5.0.0 die vorige maand uitkwam, en voornamelijk bedoeld is om Android Oreo naar de smartphone te brengen. Na een bètaperiode bracht OnePlus de final versie van de Oreo-update uit, maar vorige week bleek er een probleem in de software te zitten. Overigens weidde de Chinese fabrikant toen niet uit over wat er precies aan de hand was. Wel liet OnePlus toen al weten dat het de release van de software-update snel zou hervatten.

In de release notes van de 5.0.1-update staat dat er een bug is gerepareerd omtrent camera-applicaties van derden. Ook is er een probleem verholpen dat te maken heeft met Europese telecomproviders; het gebruik van de software zou voor netwerkproblemen kunnen zorgen. Mogelijk is dit ook de reden dat OnePlus de software aanvankelijk heeft teruggetrokken.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

07-01-2018 • 13:14

67 Linkedin Google+

Submitter: koboy

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ik heb wel dat mijn OP5 er voor zorgt dat een van m'n routers compleet vast hangt na een aantal uur. WiFi uitgezet en m'n router doet het nu gewoon al enkele dagen. Zodra ik WiFi op de OP5 aanzet dan hangt de router binnen 24u compleet vast.

Iemand die dit bekend in de oren klinkt? OP5 i.c.m. een TP-Link router.
Ah, ligt dat aan de OnePlus 5? Ik heb het namelijk ook dagelijks voor met mijn Synology router... Ik heb er minder last van, maar mijn vriendin heeft echt verbindingsproblemen met haar OnePlus 3T van zodra ik thuis ben sinds OxygenOS 5.0, uiteindelijk moet ik alles gewoon eens herstarten.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 7 januari 2018 14:08]

Ik denk niet enkel je OP5, veel mensen hebben last met hun Synology router op het moment.

https://forum.synology.co...?f=265&t=137668&start=135
Heel herkenbaar, nooit bij stil gestaan dat het aan de OPO5 kon liggen.

Mijn Synology RT1900AC hangt minimaal dagelijks mbt het WIFI gedeelte, reset is voldoende om dat te herstellen.
Ik heb letterlijk precies hetzelfde met mijn TP-Link router, ik heb een TP-Link Archer C1200. Na inderdaad ongeveer 24 uur kan ik niet meer inloggen op het wifi netwerk, heb het wifi netwerk maar uitgezet. Had geen idee dat dit met de OnePlus 5 te maken zou kunnen hebben, maar ik had dit probleem ook al voor de Oreo update.
Volgens mij is dit gewoon een berucht dingetje van de TP-routers. Had hier jaren geleden ook al last van.
Enig idee hoe je dit kunt oplossen? Is namelijk niet optimaal op deze manier.
Een andere router kopen.
Je reactie krijgt een -1, maar je hebt eigenlijk gewoon gelijk. Je bent wellicht wat kort door de bocht, maar tenzij je contact kan krijgen met TP-Link en hen kan overtuigen hun firmware te testen op dit probleem en een patch te ontwikkelen, zit er niet veel anders op. OnePlus gaat hier sowieso niets aan doen; daar ligt waarschijnlijk geen "schuld" danwel "fout".

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 7 januari 2018 16:08]

Waarom zou de bron van dit probleem bij tp-link liggen? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar dat weten we simpelweg niet. Misschien heeft Oneplus wel iets raars in hun netwerk stack zitten.

Voorbeelden:
1. Mijn laptop kwam niet boven de 50kb/s uit met belachelijke ping op de Thompson router die UPC destijds leverde.
2. Een vriendins iPhone 5e heeft traag of geen internet op een fritzbox repeater.
3. De receiver van mijn ouders geeft geen beeld/geluid van het tv doosje van Telfort, maar werkt prima met andere apparaten. Waarschijnlijk een hdcp handshake issue.

Als er een compatibiliteitsprobleem is dan is de makkelijkste oplossing inderdaad een andere router (of andere mobiel) halen. Maar het is onmogelijk te zeggen door welke fabrikant het komt, of misschien door samenloop van foutjes aan beide zijdes.

[Reactie gewijzigd door job_h op 7 januari 2018 15:54]

Uiteraard heb je gelijk dat OP5 bijvoorbeeld invalide pakketten kan versturen. Je weet echter ook zeker dat de router daar niet goed mee om gaat; immers hij werkt niet naar behoren. Als je het zo bekijkt, is het een DoS vulnerability in de router, want ieder kwaadwillend gebruiker kan zelf zijn pakketjes in elkaar knutselen, en deze router buiten dienst zetten. Dat is waar ik op doelde. De oplossing bij OP5 zoeken is goed voor gebruikers van de OP5, maar de kwetsbaarheid is dan in de router nog steeds aanwezig, en kan in de toekomst weer getriggered worden door een ander apparaat.

Zoals hieronder aangegeven is een alternatieve firmware in de router laden natuurlijk ook mogelijk.
Bij reflectie is mijn statement dat OnePlus hier niks aan gaat doen onnodig en speculatief.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 7 januari 2018 16:08]

Als iemand kan bevestigen dat alle apparaten geen verbinding meer kunnen maken met de tp-link als de problemen starten ben ik het met je eens dat tp-link hier naar hoort te kijken :)

Tot die tijd is er ook nog deze alternatieve hypothese:
De tp-link weert alleen het apparaat dat zich 'misdraagt' en is misschien zelfs veiliger voor de rest van de gebruikers op het wifi netwerk hierdoor.
Goed punt, ik ben er van uit gegaan dat de router dienst weigerde aan alle apparaten op het netwerk, met de zinsbouw "hangt de router compleet vast" lijkt me dat niet ondenkelijk.
Zodra er bij mij problemen optreden kan geen enkel apparaat meer verbinden met het wifi-netwerk van de TP-Link router.
Als andere merken telefoons dat probleem niet kennen, dan kan het best oneplus de schuldige zijn.
maar dan nog is het iets waar tp-link ook wat aan moet doen, want een apparaat mag niet zo makkelijk je netwerk platleggen.
Je reactie krijgt een -1, maar je hebt eigenlijk gewoon gelijk. Je bent wellicht wat kort door de bocht, maar tenzij je contact kan krijgen met TP-Link en hen kan overtuigen hun firmware te testen op dit probleem en een patch te ontwikkelen, zit er niet veel anders op.
LEDE of DD-WRT erop en gaan.
Of LEDE Nu weer openWRT flashen.
OpenWRT is op de meeste TP-Links wel ondersteund. Veel betere router software sowieso als je het mij vraagt.
Ik heb een TP-Link met LEDE (die eerst OpenWRT draaide), en geen problemen met mijn OnePlus 5.

Lijkt dus echt een probleem met de standaard firmware van TP-Link.
Heb je al een alternatief OS getest?
Probeer of je hetzelfde hebt met DD-WRT, LEDE of OpenWRT etc.
Als het probleem zich daar ook voordoet kan wel een bug report doen en zal wel naar gekeken worden.

FYI: Deze andere firmware installeren vereist geen speciale zaken, gewoon router software resetten en package inladen.
Flash openwrt of andere firmware. Werkt bij mij fantastisch
Alternatieve fw zoals den Tweaker het oplost dd wrt e.d.?
De "channel width" kleiner zetten in de wireless settings. Had hetzelfde probleem met de iPhone 6, nu met de OP 5t geen enkel probleem. Het schijnt een probleem te zijn met compatibiliteit van de kanaalbreedte in Europa (ik herinner het me niet 100%).

[Reactie gewijzigd door Fatihtjuh op 8 januari 2018 01:43]

Heb dit ook eens gehad, Openwrt of ddwrt flasen en het is opgelost.
Om het tijdelijk op te lossen zou je misschien een tijdschakelklok erop kunnen zetten.
Midden in de nacht de router even uit laten zetten en daarna weer aan.
Wat een toeval, bij mij is het ook een C1200 die dit probleem heeft, de C2600 die we hebben lijkt nergens last van te hebben.

Heb de reacties hier doorgestuurd naar TP-Link, ben benieuwd wat ze zeggen. Anders zal ik de router om moeten ruilen via de winkel...

Edit: vooralsnog had verder niemand dit probleem met een Oneplus vermeld. Ze gaan navragen hoe het zit met de beta die dit mogelijk oplost.

[Reactie gewijzigd door michaelw1998 op 8 januari 2018 11:52]

Het probleem is al bekend bij TP-Link, tot nu toe alleen een oplossing voor de Amerikaanse versie: http://www.tp-link.com/us/faq-2050.html

Belachelijk dat ze niet komen met een oplossing voor de Europese versie, kan het 5GHz netwerk van mijn router nu gewoon niet gebruiken. Hoe meer aandacht hiervoor hoe beter.
Als het door de OP5 komt moet je controleren of de accu ook snel leegtrekt. Heb je de bug ook al gemeld op het forum van Oneplus zelf? Kun je het verkeer wat van het mac adres van de OP5 komt niet limiteren?
Dit probleem had ik enkele jaren geleden wel met mijn TP-Link router, maar ik had niet de link met mijn OnePlus One gelegd, dat zou wel kunnen. Overigens heeft hij dat een paar maanden gedaan en daarna niet meer, dus ik weet niet of het daadwerkelijk aan de OnePlus One lag. Ik ga er eigenlijk uit van niet, al deed Wi-Fi er wel vaker vreemd op.
Dit is ook echt precies het probleem waar ik tegen aan loop!

Ik heb de archer c1200 v2 en zo te zien hebben ze voor de US versie een bugfix uitgebracht... http://www.tp-link.com/us...er-C1200_V2.html#Firmware

Hopelijk zal dit ook voor EU komen.

Edit: Zo te zien is er een beta release voor de archer c1200 v1 en v2 die dit probleem zou oplossen:
Here are the beta versions for download:

The beta firmware for Archer C1200 hardware version 1 can be found here: http://support.tp-link.com/f/83ec721f22/?dl=1.

The beta firmware for Archer C1200 hardware version 2 can be found here: http://support.tp-link.com/f/afccc09878/?dl=1.

Regarding firmware upgrade procedure:
IMPORTANT: To prevent upgrade failures, please read the following before proceeding with the upgrade process
Please verify the hardware version of your device for the firmware version. Wrong firmware upgrade may damage your device and void the warranty. ( Normally V1.x=V1)
Do NOT turn off the power during the upgrade process, as it may cause permanent damage to the product.
Do NOT upgrade the firmware through wireless connection unless there is no LAN/Ethernet port on the TP-link device.

[Reactie gewijzigd door MathizM op 7 januari 2018 17:53]

Openwrt of ddwrt flashen
of gewoon die bugfix
Dit had ik ook met een Oneplus One en een TP-Link WDR3600, om de paar dagen werd ie onbereikbaar. Na het uitzetten van de 5ghz was het probleem verholpen... Nu een paar jaar verder met een OP5 eens opnieuw geprobeerd en geen problemen meer met 2.4 en 5ghz tegelijk actief
Ik had dit probleem ook op mijn oneplus one, als ik op mijn school kwam. Iedereen kon verbinden, maar ik na een tijdje niet meer.
Misschien totaal niet relevant, want ik ben niet bekend met dit type router, maar ik had altijd last van mijn sitecom router in combinatie met Sony telefoon & tablet. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de router ook een oude beveiliging gebruikte om backwards compatable te zijn met nog oudere apparatuur (wep + wpa). Nadat ik de router alleen op wpa zette was het probleem verholpen. Zelfs mijn toenmalige apparatuur was al vele malen nieuwer dan apparatuur die nog wel wep gebruikten dus ik had er geen last van om die uit te schakelen.
Succes in ieder geval!

[Reactie gewijzigd door Petroz86 op 7 januari 2018 19:17]

Ik heb hetzelfde probleem gehad de afgelopen dagen met de Asus RT-N56U en ik heb nu net pas de nieuwe update op m'n opo 5 gezet, linken of helpt :)
Maak je gebruik van de 2.4 & 5 ghz band?
Zo ja, maak je gebruik van het zelfde netwerknaam?
Ipv de wifi op je oneplus uit te zetten. Verander je naam van de 2.4 ghz band in 2.4 & je wifi naam en de 5 ghz naar 5 & je wifi naam.
de v10 KPN boxen hebben de zelfde probleem. Het blijkt aan android te liggen die niet kan kiezen tussen de 2 verschillende wifi banden en begint ze te bombaderen. Met gevolg dat je router down gaat.
Let op, als je je bootloader hebt unlocked dan bestaat er de mogelijkheid dat je toestel in een bootloop komt. Staat ook vermeld bij de update.
Wanneer ze dat gaan oplossen weet ik niet, maar ik hoop snel.

Ik heb overigens geen problemen met de 8.0 release met camera en/of ontvangst van signaal.
Volgens mij is dr altijd de mogelijkheid dat je in een bootloop terecht komt als je zo flashed, maar het risico zou wel hoger zijn nu
Als je je bootloader toch unlocked hebt, gewoon altijd even een back-up maken in TWRP voor het flashen (en alle bestanden/back-ups kopiëren naar je PC). Als er al iets mis mocht gaan, kan je het zo op lossen zonder iets kwijt te raken.
Apparently, the update is also failing if you have an unlocked bootloader, so you'll either need to re-lock, or find a way to flash it manually. Based on reports in the original thread, some 3rd party builds of TWRP (such as that by XDA Developer codeworks) are able to play nice with this update so you can bump up to 5.0.1 without having to wipe.
Die TWRP is hier te vinden: https://forum.xda-develop...reo-oxygenos-5-0-t3725723 :)

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 7 januari 2018 13:40]

Thnx, die werkt! :)

Op OOS 5.0.1 nu!
Vraaq. Ik had eerder de TWRP 3.1.1 erop, flashte (via VPN) de 5.0 versie en kwam in de bekende bootloop. Daarop, onnozel, teruggeflashed naar 4.1.15 en ja hoor, encryption failed. Alles, maar dan ook alles weg.
Inmiddels de boel weer hersteld, is ook niet echt bijzonder veel werk, maar toch. Denk je dat met deze TWRP versie de 5.01 wél succesvol geflashed kan worden? Voor zover ik het kan bekijken staat het flashen c.q. eindigen in bootloop los van de TWRP versie en daarmee de encryptie toch?
Prima service van oneplus. ben benieuwd of er ook android P komt maar de kans is klein.
Voor de 5? Denk het wel.

De 3 en 3T hebben ook twee major updates gehad zoals hieronder al gezegd wordt en OnePlus heeft zijn lesje wel geleerd na de 2 en X. Zou met een gerust hart een 5(T) kopen.

[Reactie gewijzigd door S_Chief op 7 januari 2018 14:20]

Hmm, vraag mij af wat het excuus is om dan de OnePlus 2 niet meer te ondersteunen als ze 'hun lesje wel geleerd hebben'.
Niet om vervelend te doen, ik heb zelf een OnePlus 5, maar ik snap 't niet.
Ik had voor de 2 ook nog één major update verwacht na alle commotie, maar ik denk dat alle mankracht nu naar de 3(T) en 5(T) gaat.
Denk het ook.
De 3 en 3T hebben ook 2 major updates gekregen

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 7 januari 2018 16:38]

Prima service van hun. Natuurlijk is hun portfolio kleiner dus kunnen ze makkelijker updates uitbrengen.

En de community is ook actief en wilt helpen met het testen van Beta's. Natuurlijk kan je niet elke fout melden en denk dat het niet dit geval was.

Prima

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 7 januari 2018 13:30]

Prima service, alleen had ik de update al maar wist niks van de problemen af die er speelden met deze update.. vond het al apart dat ik gisteren dezelfde update kon downloaden.
Je hebt niet dezelfde update gekregen, maar 5.0.1, die de in het artikel genoemde verbeteringen bevat.

Overigens, als jij de 5.0 update had ontvangen in NL/BE, zal je daar wel het VPN trucje voor gebruikt hebben of handmatig hebben geflashed. Ze doen een staged rollout niet voor niets ;)
Ik heb de 5.0. update ook in NL gekregen op 2 toestellen zonder iets te doen. Kwam gewoon ineens als melding naar voren dat er een update klaar stond. Doe zelf helemaal niets met handmatig flashen of via een VPN :)
De 5.0 update is gewoon OTA naar mijn OP5 gepushed.
Ik heb hiervoor geen enkele moeite gedaan.
Het klopt dus niet wat je zegt.
Werkt zonder problemen!
Grootste verandering tov 5.0 is dat de trilmotor niet irritant dubbel afgaat :+
Deed hij dat dan? Nooit gemerkt
Van de week ook 5.0.1 voor de oneplus 3 gehad werkt prima nog steeds.
Oreo Oos 5.0.1 werkt hier als een zonnetje op de OnePlus 5. Alleen 1 klein dingetje...
Smart text selection werkt netjes in de sms en Gmail app ook in Google keep, maar in google Chrome (versie 63) werkt smart text selection niet. Ik krijg alleen maar het knopje: "knippen kopiëren plakken". En niet het extra maps of tel logo erbij als ik een adres of telefoonnummer selecteer.

Werk dit bij anderen wel in Google Chrome?
Cameraprobleem in combinatie met Lightroom Mobile (Third party) is er nog steeds. Foto's krijgen een groene tint en zijn niet te corrigeren in post-productie. Dus wat mij betreft nog niet opgelost.
Nog geen update hier op mn oneplus 5t
het is ook voor de 5....
Het betreft dan ook de 5, en niet de 5T. De 5T krijgt als het goed is in januari/februari een update naar Oreo.