Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Legend of Zelda: Breath of the Wild uitgeroepen tot Game van het Jaar 2017

Nintendo's The Legend of Zelda: Breath of the Wild is de grote winnaar van de jaarlijkse Game Awards. Het spel is Game van het Jaar geworden en won ook in twee andere categorieën. Horizon Zero Dawn van het Nederlandse Guerilla Games greep ondanks zes nominaties naast de prijzen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild won niet alleen de prijs voor de beste game, maar sleepte ook de titels Beste gamedirectie en Beste actie/avonturengame in de wacht tijdens The Game Awards 2017. Bij deze competitie stemmen redacteuren van 51 sites als Edge, Engadget, Ars Technica, Entertainment Weekly, Eurogamer, GameSpot, IGN, Wired en Kotaku de beste games van het jaar in verschillende categorieën.

De beste actiegame was volgens de jury Wolfenstein 2: The New Colossus; de beste rpg werd Persona 5. Injustice 2 won in de categorie Beste vechtgame. De grote verliezer van de avond was Horizon Zero Dawn van de Nederlandse studio Guerilla Games: ondanks zes nominatie won het spel in geen enkele categorie.

Vorig jaar won Overwatch van Blizzard de titel Game of the Year. Dat spel won dit jaar opnieuw bij het onderdeel Beste 'ongoing game'.

   
Game van het jaar 2017 The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)
Beste gamedirectie The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD)
Beste verhaal What Remains of Edith Finch (Ian Dallas / Giant Sparrow)
Beste artdirectie Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Beste muziek Nier: Automata (Keiichi Okabe, Keigo Hoashi)
Beste audio Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Beste performance Melina Juergens, Hellblade (as Senua)
'Games for impact' Hellblade: Senua’s Sacrifice (Ninja Theory)
Beste voortdurende game Overwatch (Blizzard)
Beste onafhankelijke game Cuphead (Studio MDHR Entertainment)
Beste mobiele game Monument Valley 2 (ustwo games)
Beste handheldgame Metroid: Samus Returns (MercurySteam / Nintendo)
Beste vr/ar-game Resident Evil 7: biohazard (Capcom)
Beste actiegame Wolfenstein 2: The New Colossus (MachineGames / Bethesda)
Beste actie/avontuurgame The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD / Nintendo)
Beste role-playing game Persona 5 (Atlus)
Beste vechtgame Injustice 2 (NetherRealm Studios / Warner Bros. Interactive Ent)
Beste familiegame Super Mario Odyssey (Nintendo EAD / Nintendo)
Beste strategiegame Mario + Rabbids Kingdom Battle (Ubisoft Paris + Milan / Ubisoft)
Beste sportgame Forza Motorsport 7 (Turn 10 Studios / Microsoft Studios)
Game waar meest naar uitgekeken wordt  The Last of Us Part 2 (Naughty Dog / Sony Interactive Entertainment)

Door

Nieuwscoördinator

133 Linkedin Google+

Submitter: Gody

Reacties (133)

Wijzig sortering
Ik heb het helaas niet gespeeld... Maar Zelda kennende is hij deze titel vast waard.
Heb lang niet alle Zelda's gespeeld maar dit is imho de beste. Vaak is side quests en de wereld ontdekken voor mij teveel gedoe en heb ik er een hekel aan als ik iets moet.

Bij deze game moet niks. Je kan zo direct naar de eindbaas wandelen als je dat wil. En ik heb nog nooit zo vaak bij een game gehad: waar was ik ook alweer mee bezig? Je raakt zo snel afgeleid van je taak en bent zo 4 uur aan het ontdekken zonder dat je een steek verder bent in je Quest. Je wordt ook niet aan de hand genomen om je langs alle geheimen van de game te loodsen. Ik heb genoeg gemist in mijn eerste Playthrough.

Terechte game of the year IMHO.

Kwa andere prijzen: er is dit jaar gewoon veel concurrentie. Als een Cuphead er niet was geweest met zijn typische stijl hadden ze daar dik kans gemaakt. Maar bij Art Director denken ze toch eerder aan een game als cuphead

[Reactie gewijzigd door waah op 8 december 2017 10:34]

Ik had bij het spelen van BotW juist niet het gevoel dat ik een Zelda game aan het spelen was. Mede door het loot systeem en de wegwerpwapens had ik het gevoel dat ik gewoon een open world game aan het spelen was met wat Zelda verhaalelementen.

Ik vond het leuk dat het spel je niet zo aan de hand neemt maar ik mis traditionele Zelda gameplay. Hopelijk komt dat bij een volgend deel weer terug.
Het is grappig, je hebt 2 kampen binnen de Zelda fandom. Je hebt mensen die Link to the Past als "echte Zelda" zien. De meeste games borduren voort op de principes die in dat spel zijn bedacht. Echter heb je ook mensen die de originele Legend of Zelda als "echte Zelda" zien. Dat spel was bijna net zo open als BotW; Je kon dungeons afhandelen in de volgorde die je zelf wilde en er werden niet te veel hints gegeven over het volgende wat je "moest" doen.

Fans van die 2e categorie hebben met BotW eindelijk een opvolger op de originele Legend of Zelda.
Ik zie ze allebei als echte zelda, BotW dan weer wat minder omdat het naar mijn mening veel te veel op moderne open world games lijkt.
Dus een echte game mag niet evolueren en verbeteren naar nieuwe inzichten?

Als we de gameplay van Zelda 1 nu nog hadden, had geen kip het nog gespeeld. Zelda draaide in eerste instantie om ontdekken en uitvinden. Tenminste, dat zegt de oprichter zelf....

Dan past BOTW beter bij Zelda dan bijvoorbeeld Ocarina of Time
Natuurlijk mag het wel evolueren maar BotW is naar mijn mening de ziel van Zelda games een beetje verloren. Het voelt allemaal een beetje generiek aan, op sommige moment zou je haast vergeten dat je een Zelda game aan het spelen bent. Zelfs de muziek voelt (afgezien van een paar korte momenten) niet als Zelda muziek en dat vind ik heel erg jammer.
Misschien dit eens lezen:
https://www.google.nl/amp/s/comicsverse.com

Juist sinds de eerste Zelda, die om ontdekken ging, is Zelda steeds minder Zelda geworden. Getuige de slechte ontvangst van de games voor BOTW. Het ging enkel nog om de lineaire verhaallijn... Niet langer om ontdekken.

Als je bij Ocarina of Time bent ingestapt (en dat zijn er veel) dan klopt het dat het geen Zelda game is.
Ook interessant kijkvoer (en in veel gamedesign-lessen gebruikt)
https://www.google.nl/url...Vaw2ryhBNKPbN0z8J0mkGEzty

BOTW is ook het leukst ZONDER spoilers. Blind erin gaan en niets weten.

[Reactie gewijzigd door waah op 8 december 2017 13:59]

Je hebt het constant over ontdekken maar dat is mijn probleem met BotW helemaal niet. Het ontdekken is leuk.

Wat ik niet leuk vind is de generieke wapens die veel te snel kapot gaan, Master Sword die niet als Master Sword aanvoelt omdat ie constant op is, gebrek aan echte goede Zelda muziek. Het voelt als een typische moderne open world game met een Zelda sausje.
Ik snap waar je heen wilt, maar je klinkt nu wel een beetje als "vroeger was alles beter". Eigenlijk zoek je een Ocarina of Time HD remake, right? Of een Zelda die eigenlijk precies hetzelfde is als Ocarina of time, maar dan met een ander verhaal.

Ik vind het juist wel tof dat Zelda zulke verschillende games heeft gebracht, waarbij puzzelen en adventure altijd centraal hebben gestaan.
Nee, remakes heb ik helemaal niets mee. Ze zijn zelden net zo goed of beter dan het origineel.
Wat ik niet leuk vind is de generieke wapens die veel te snel kapot gaan
Kan ik wel in mee gaan.

Echter daar staat dan weer tegenover het gebruik van kleding en temperatuur in het spel. Geniaal wat mij betreft.

Ik vind dit de beste Zelda ooit en ik heb ze bijna allemaal gespeeld, vanaf de allereerste.
Ik herken me er ook wel in dat idd de eerste Zelda de meest open game was. Je kreeg er een deels ingevulde papieren kaart bij en die moest je dan zelf aanvullen. Heb ik toen ook gedaan. Fantastische game voor die tijd. En inderdaad werden Zelda's daarna vaak meer lineair en ik vind juist het open karakter leuk.

Grafisch mag BotW er trouwens ook wel wezen. Mooie game met heerlijke landschappen waar je soms zo op vakantie zou willen gaan.
Smartphone maakte er idd wat rare Googlelinks van. Dat zijn de betere links ja.
Volledig met je eens. Begrijp me niet verkeerd, ik heb met plezier gespeeld. Echter Zelda Breath of the Wild is geen echte Zelda game.

Elke Zelda game had moeilijke, prachtige en slim uitgedachte dungeons. Zelda draait voor mij ook om een goed verhaal. Twee dingen die Breath of the Wild mist.

Zelda Breath of the Wild voelt voor mij dan ook niet als een echte Zelda game. Hopelijk vinden ze een goede manier om de twee vormen van Zelda games te combineren. Een Zelda Breath of the Wild map met een verhaal als Ocarina of Time en de dungeons van Twilight Princess bijvoorbeeld.
Moet wel zeggen dat ik de reden: "BotW is geen echte Zelda game" een beetje afgezaagd vindt. Ik waardeer wel dat ze het lef hadden om iets totaal anders te doen met de franchise.

Tuurlijk mis je een beetje verhaal omdat het gewoon een open wereld is en je daardoor soms delen mist, maar je wordt wel beloond om te roamen en er zitten nog steeds moeilijke puzzels in voor de hardcore gamers. Dit is (imo) een veel betere game dan bijvoorbeeld Twilight Princess, die volgens jouw maatstafen dan wel voldoet aan een Zelda game (right?).
Cuphead is natuurlijk ook erg verrassend en verfrissend en daardoor erg origineel qua grafische style. Het breekt de traditie op een goede manier. Dat is wat Cuphead zo onderscheidend maakt en wat indie developers onderscheid van grote developers.
Helemaal mee eens. Zelda spellen zijn altijd wel goed. :*)
wat ik jammer vind is dat de meest populaire games alleen mario en legend of zelda zijn, voor de rest is de console gewoon eigenlijks niks waard kan ook zijn dat ik het vind of, zie
maar ik zou zelf geen nintendo switch kopen,
Ik was waarschijnlijk net als velen hier heel erg sceptisch over de Nintendo Switch voordat hij uitkwam en op moment van launch (vooral na de fiasco van de Wii U). Maar de Line-up van erg goede games en het idee van een portable console hebben mij toch overgehaald om er één te halen. En daar heb ik tot op heden nog geen moment spijt van gehad. Omdat ik zoals velen een fulltime baan heb merkte ik dat ik de laatste tijd vrijwel niet meer aan gamen toekwam (ook vanwege vrienden/vriendin die je niet tekort wil doen :+). Sinds ik de Switch heb merk ik dat ik gewoon veel meer tijd weer heb voor gamen (je pakt hem er ff lekker bij op de bank).

Ik denk dan ook dat je de Switch (en jezelf) echt tekort doet door alleen maar naar de specificaties te kijken en twee games en daarop je mening/keuze te baseren. Om nou te zeggen dat de line-up alleen uit zelda/mario bestaat is wel een beetje erg kort door de bocht en klopt gewoon niet, de line-up van AAA is misschien nog niet zo groot als die van de Playstation of Xbox maar de games die ze hebben zijn wel vrijwel allemaal stuk voor stuk pareltjes, en er komen ook nog veel meer aan. Eerlijk is eerlijk, de hardware kan niet tippen aan mijn gaming pc of Xbox One maar ik denk dat je dan ook een compleet scheve vergelijking aan het maken bent (gezien beide niet portable zijn).
Ik had echt verwacht BotW een lekkere game te vinden, maar ik kom er gewoon niet doorheen. Speciaal voor deze game de Switch gehaald (en het is ook de enige game die ik tot op heden heb gekocht ervoor overigens), maar verder dan af en toe spelen in de Thalys of een vlucht kom ik niet. Ik denk dat ik er nu in totaal misschien 18 uur in heb zitten, dus reken de prijs per uur maar uit, sinds dat de Switch is uitgekomen.

Ik kan Ocarina of Time en Majora's Mask op ieder moment aanzetten en me vermaken, ondanks dat ik ze al veels te vaak heb uitgespeeld, maar deze game past op een of andere manier niet bij mij.

@amas & @vtb, fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 8 december 2017 11:51]

Same here, ik kon er ook niet doorheen komen. De wereld voelde leeg aan, brakke controls, slechte inventory management en weinig verhaal. Misschien ben ik verwend omdat ik net The Witcher 3 heb uitgespeeld, maar dat spel is alles wat BotW is, maar dan meer en beter.
Gelukkig ben ik dus niet de enige. Ik had ook speciaal de Switch gekocht voor Zelda. Maar kon er ook niet doorheen komen. Wereld is maar saai en leeg. Zelda dus maar ingeruild voor Xenoblade chronicles 2 en deze is gelukkig wel goed.
Grappig, ik heb The Witcher 3 meerdere malen geprobeerd doorheen te komen, maar kon me niet boeien. Terwijl ik BoTW niet weg kon leggen. Ik denk dat beide ook niet met elkaar te vergelijken zijn in die zin. Voor mij is jouw laatste zin omgedraaid. :)
Hoe je BotW brak kan noemen qua controls en TW3 niet, is me echt een raadsel.
Wellicht een verschil tussen de Switch controls en muis/tobo voor The Witcher? ;)
om je kosten dan wat beter te maken raad ik je mario aan en xenoblade chronicles 2.
Dan haal je weer wat uurtjes uit je switch aankoop
goede keuzes :)
Mario heb ik nog niet maar xenoblade is zeker een toppertje
Ik heb laatst in de trein met een MIFI een Splatfestje gehouden.... te grappig!
Heb ik ook gehad. Switch gekocht juist voor deze game en heb me er doorheen geworsteld. Vond er weinig aan alhoewel het allemaal goed in elkaar zit.

Zoals HADES2001 aangeeft is Mario wel echt een knaller. Zeker 2x meer uur in zitten dan Zelda en ook Binding of Isaac en Rabbids speelt lekker op de Switch. Dus zeker geen geldverspilling geweest :)

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 8 december 2017 10:58]

Ik ben blij dat de nieuwe Wolfenstein ook een prijs heeft gepakt. Dat laat uitgevers en gamestudios zien dat er zeker nog een markt is voor sterke single player games zonder online onzin.
Inderdaad spijtig dat er nu maar zo'n handvol games zijn. 10 jaar geleden had ik te weinig tijd om al die single player games van minstens 30 uur gameplay te spelen.
inderdaad ja, ben daar zeer zeker ook blij om, ook om diezelfde reden als die jij opgeeft.

Wolfenstein games zijn voor mij altijd een instabuy geweest, en ook deze keer ben ik niet teleurgesteld :)

heb de moeilijkheid deze keer wat hoger gezet.......sfeer is perfect, storyline is awesome......al moet ik zeggen dat er af en toe wel sadistische dingen in zitten dat je zoiets hebt van ahh fuck...dit meen je niet, keuzes maken blijft lastig :)

maar bottomline.....as always is het weer genieten met BJ :)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 8 december 2017 11:02]

Dat is Breath of the wild toch ook. Over het geheel genomen in ieder geval goede games die hebben gewonnen.
Dat zou HZD niet doen?
Dat zijn ze in principe allemaal, behalve Overwatch en misschien Forza.
Inderdaad! EA zei onderlaatst nog dat mensen niet meer van lineaire singleplayer games houden. En ze willen binnenkort de "game as a service" methode in al hun games gaan implementeren. Wat ik echt heel jammer vind. Soms wil je gewoon een offline singleplayer kunnen op pakken. Ze zijn echt doorgeslagen, alles moet maar open world en online. Ik was eerst erg hyped voor hun nieuwe game "Anthem". Maar toen ik hoorde dat het een "10 year experience" moest zijn en na het laatste Star wars debacle kijk ik toch even uit!
Ik ben echt blij dat Hellblade: Senua’s Sacrifice 2 prijzen gepakt heeft. Wat een fantastische game was dat zeg. echt met kippenvel zitten spelen!
Inderdaad, al moet ik toegeven dat ik het maar heel kort heb gespeeld.

Die blik in Senua's ogen zal mij nog even achtervolgen :)
Zeker op die momenten dat ze allemaal stemmen hoort en je recht in je ogen aankijkt. Heb het spelletje daardoor meerdere keren uitgezet omdat het niet echt lekker voelde
The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild snap ik, maar Horizon Zero Dawn helemaal niets? Lijkt mij onterecht, maar ik heb dan ook niet alle games gespeeld die staan opgesomd.
Misschien omdat de game niet echt vernieuwd is!?

Vond zelf HZD een erg toffe game maar tegelijkertijd vond ik het wel net ietsjes te veel aanvoelen als een Ubisoft titel.

Niet verwacht dat mijn GOTY de lijst zou gaan halen maar Persona 5 staat er gelukkig tussen en niet FF XV :)
Wat was er dan zo vernieuwend aan Zelda? Is ook gewoon het zoveelste open world game.
Zelda (NES) was de eerste open world game ooit, alleen is LoZ BotW de eerste 3d Zelda open world game ooit.

Aan de Zelda franchise hebben we ook te danken dat je in een 3rd person action game de vijand kunt locken om er vervolgens in 3d omheen te bewegen (LoZ OoT was de eerste game die dat ooit deed).

Verder is voice acting natuurlijk nieuw in de Zelda franchise, wapens die kapot kunnen en het temmen van wilde paarden die verschillende stats hebben.

De Zelda franchise heeft dus heel erg veel invloed gehad op hoe games vandaag de dag zijn.

Tel daar bij op dat het één van de populairste franchises allertijden is, die ook nog eens vrij weinig uitgebracht wordt (creëert extra hype) en het zou bijna raar zijn als het geen GOTY wordt.

Misschien is BotW niet super vernieuwend maar het is de eerste HD Zelda en de eerste 3d open wereld Zelda.

Hoe tof ik HZD ook vind, de game leunt IMO te veel op de Ubisoft formule om GOTY 2017 te worden terwijl Zelda back to basics gaat door nu ook 3d Zelda games in een open wereld te maken.
Vooral dat BOTW het gebruik van de kaart omkeert. In de meeste open world games staat de kaart vol met icons, die aangeven dat op die plek wat te doen is. In BOTW markeer je zelf interessante punten door in de wereld om je heen te kijken. Dat speelt heel anders, en om die reden kun je het gewoon niet "de zoveelste open world game" noemen.
Best ongoing vond ik wat scheef, een game die een jaar later nog draait, draait gewoon op zijn 'game zijn', zoals een BF1 nu nog wordt gespeeld. GTA en Warframe zijn al vele jaren op de markt en blijven sterk, die hadden imho eerder moeten winnen.
Die voelt inderdaad wat aan alsof Blizzard nog wel even iets moest krijgen.

Als ik kijk wat een ongoing game als Path of Exile bijvoorbeeld aan zijn game heeft toegevoegd dit jaar om het spel "vers" te houden dan zie ik niet wat Overwatch gedaan heeft om de titel te verdienen.

Als het puur gaat om oude spellen die nog goed te spelen zijn dan zijn er toch betere keuzes dan Overwatch naar mijn mening.
Weet niet hoe het met wow zit. Maar ik vind de aftercare van blizzard nogal laag bij veel van de titels.

Starcraft is langzaam dood gegaan doordat er niks aan de balance gedaan werd.
Diablo is al lang niks meer aan gedaan buiten 1 nieuwe class toevoegen.
En Overwatch is nog steeds veel kritiek op hoe de matchmaking and ranked gewoonweg slecht is. Ik ken persoonlijk niemand meer die het speelt en denk dat de playerbase langzaam weg gaat zoals bij starcraft.

Ik denk dat het grote geld bij heartstone en wow vandaan komt. En de andere games worden als side-projects behandeld.
Terecht naar mijn mening! Het was lang geleden dat een spel me zo had geboeid als BotW
Terecht, een fantastisch spel om te spelen!
Zelda BOTW: een hele fijn game. Uren lang met verbazing gespeeld, geweldig spel en niet verrast dat het de game van het jaar is geworden.

Vandaag is de tweede DLC uitgekomen, de moeite waard om te noemen: deze DLC geeft ons een nieuwe dungeon, verhaal en nieuwe uitdagingen.

[Reactie gewijzigd door rudyman85 op 8 december 2017 10:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*