Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Electic Tech

Micron Technology heeft gisteren aangekondigd dat het is begonnen met de levering van supersnelle Quad Data Rate SRAM samples met een capaciteit van 9Mbit en een datarate van 333MHz. Deze snelheid wordt bereikt door het principe van dual ported VRAM te combineren met DDR. QDR maakt gebruik van twee gescheiden read en write ports, waardoor lees en schrijf opdrachten tegelijkertijd de chip binnen gepompt kunnen worden. De theoretisch viervoudige snelheid wordt dus uitsluitend bereikt in situaties waarbij er sprake is van een redelijk evenwicht tussen lees en schrijf acties.

Als toepassing van de QDR chips noemt Micron vooral netwerkspullen zoals snelle switches en routers. Omdat de kloksnelheid beperkt is gebleven tot 166MHz, kunnen de chips met weinig aanpassingen in bestaande designs geplakt worden:

QDR logo Micron Technology Inc. today announced sample availability of Quad Data Rate (QDR) SRAM, an 8 Mbit device organized as 512K x 18 with the capability to deliver data as fast as 333 MHz. The QDR SRAM is a new architecture for future high-performance communications applications, specifically targeting next generation switches and routers operating at data rates above 200 MHz.

"The relentlessly expanding amount of information traveling over the Internet is creating the need for faster systems capable of routing and switching thereby increasing the amount of data across the globe," said Bob Donnelly, Micron Technology Inc.'s Vice-President of Memory Products. "The QDR device is specifically designed to simplify system designs while providing the highest bandwidth in these read/write intensive applications."

"QDR SRAM is a great solution setting new performance standards for the next generation networking high-bandwidth applications," said Jerry Johnson, Micron Technology Inc.'s SRAM Marketing Manager. "It eliminates the design issues of bus turnaround while providing exceptional bandwidth. This is accomplished by utilizing separate IO and simultaneous read while write."

In an effort to create true multiple sources quickly in the marketplace, Cypress Semiconductor Corp. (NYSE: CY), IDT, Inc. (Nasdaq: IDTI) and Micron Technology, Inc. (NYSE: MU) cooperated in the development of the QDR architecture. The co-development effort extends beyond simple data sheet compliance to exchanging design simulations, test vectors, test methodologies, characterization plans and common packaging support. In order to assure customers of multiple, compatible sources, the three companies defined initial roadmaps and migration paths spanning to the 128-Mbit density.

The companies also standardized on the space-saving 13-mm x 15-mm fBGA package. Each vendor designs and manufactures the devices in its own technology and fabrication facilities. Cypress and IDT anticipate making specific product availability announcements shortly. More information on the QDR SRAM technology can be obtained at www.QDRSRAM.com.

QDR schema

Meer info over de werking van QDR vind je in dit PDFje op QDRSDRAM.com.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Betekend dit nu dat dit soort RAM in PC's gebruikt kan worden op termijn ?

Klinkt allemaal erg spannend, maar wat betekend dit nu voor de "gewone consument" ?
Nee, het gaat hier om SRAM, niet om SDRAM. SRAM is veel duurder dan SDRAM. SRAM staat voor Static RAM: je hoeft niet voortdurend een refresh te doen om de informatie te behouden, in tegenstelling tot SDRAM. SRAM is dus met name geschikt voor embedded toepassingen zoals in routers & switches. Stroomuitval betekent dan geen dataverlies. In mobiele telefoons wordt ook SRAM gebruikt, maar het snelheidsvoordeel van QDR is daar natuurlijk overbodig: dat ene telefoonnummertje opvissen uit het geheugen mag best wat langer duren. Daar wordt dus gewone SDR SRAM gebruikt.
SRAMs lopen bij het wegvallen van de spanning net zo hard leeg als DRAMs. Bij Flash geheugens (veel gebruikt in mobieltjes) is dat niet zo.
I stand corrected. Maar dat van die refresh klopt wel: bij SRAM kun je de data erin frotten, en je hoeft het niet steeds te verversen zoals bij DRAM het geval is. Dat heeft weer een snelheidsverbetering tot gevolg, en je kunt je board-design eenvoudiger maken (geen refresh-rotzooi). SRAM wordt vanwege de hoge snelheid ook gebruikt als cache. En als je daar QDR SRAM voor gaat gebruiken, dan heb je natuurlijk een flink snelheidvoordeel. In dat geval merk je er dus als consument wel degelijk iets van :).
Naast de goede uitleg hierboven kun je ook ergens anders al aan zien dat dit niet ter vervanging van je huidige dimmetjes dient, nl. de opslagcapaciteit. Nu 8 Mbit (dus 1 MB) en een roadmap tot 128 Mbit (dus 16 MB).

[mierenneuken]
De theoretisch viervoudige snelheid wordt dus uitsluitend bereikt in situaties waarbij er sprake is van een redelijk evenwicht tussen lees en schrijf acties.
Ik denk toch niet dat
while (true) x = x
efficienter wordt ;)
[/mierenneuken]
Hola, Irrelevant

de devices uit deze post zijn chips, geen modules. Met 16 x 128 Mbit devices zou je dus theoretisch een 256 MB module kunnen maken; 4 ervan zouden een gigabyte geven.
Evenwel wel klopt het dat je geen SRAM geheugenmodules voor PC's zult vinden: veel sneller dan SDRAM, maar ook tot wel 10 x zo duur. Ook wordt het anders aangesproken dan SDRAM, dus als je *toch* SRAM in je PC wilt frotten zul je eerst een chipset moeten ontwikkelen :)
<nogmeermierenneuken>
De meeste compilers (dus die van Visual C++, Borland C++, GCC, etc. weten dat statement zonder problemen te optimaliseren naar:

while (true);

Aangezien x=x geen nut heeft. ;-)
</nogmeermierenneuken>
Sterker nog, dat optimaliseren ze gewoon naar een "JMP" instructie ;)
Dat Micron zijn QDR nu al begint te leveren, betekent nog meer problemen voor Rambus. Nu is het nog afwachten wat de verschillen op prijsgebied zijn, maar in ieder geval heeft Rambus er weer een kopzorg bij!
QDR SRAM is nog niet hetzelfde als QDR SDRAM. De toepassingsgebieden waar SRAM wordt gebruikt zijn veel minder prijsgevoelig dan die waar SDRAM wordt gebruikt, en daardoor zijn dit soort cutting-edge technologieŽn daar makkelijker in te voeren. Ik verwacht dat de uitval flink hoog is, en de productiekosten van SRAM zijn toch al veel hoger dan die van SDRAM.
`Het zal wel meevallen met die uitval. HEt is niet veel moeilijker te produceren dan DDR, en er gaat maar 1 MB op.. okee, toch nog 36 miljoen transistoren, maar SRAM geheugen heeft relatief stukken minder uitval dan, bijvoor beeld, een GeForce2...
Ik vind het wel jammer dat QDR niet echt net zo werkt als AGPx4... want ik weet niet of de performancegain hetzelfde zal zijn als van SDR naar DDR...
Maargoed, eerst maar eens afwachten tot deze chips gebruikt gaan worden dan wordt vanzelf wel duidelijk hoe snel ze zijn. Ik denk dat er bepaalde toepassingen zijn waarbij dual-ported RAM zeer efficient werkt, maar er zullen ook wel toepassingen te bedenken zijn waarbij dat niet zo is, als bijvoorbeeld de balans tussen lezen en schrijven erg scheef is, zoals bij comprimeren van gegevens (gaat er meer in dan uit)...
het gaat hier over RAM en das allemaal vluchtig geheugen.(zodra de spanning wegvalt leeglopen)
het gaat nie over mierenneuken..!!!
Dus QDR Ram is gebaseerd op VRAM, was VRAM niet duur om te produceren ?? Ik meende dat het daardoor langzamerhand van videokaarten is verdwenen door een grotere demand aan opslag op een VGA kaart, en een niet dalende prijs van VRAM

Blijkbaar hebben ze dat probleem dan toch weten op te lossen
Zou wel een iets te maken kunnen hebben met de Athlon2. Deze zou een bus gaan krijgen van 166Mhz (333DDR)

www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=13030

Alleen betwijfel ik of de naam van de PROC wel klopt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True